Tbh bij mij is het net zo iets, al wordt het waarschijnlijk D66. Maar ik heb ook bijzonder weinig redenen waarom ik op D66 wil stemmen, behalve dat ik nog betere redenen heb om op de rest niet te stemmen.rube schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 16:17:
[...]
Ik lees "te links" "te klein" en "compleet gestoord" maar niet waarom de VVD WEL je stem krijgt.
furby-killer schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 16:20:
[...]
Tbh bij mij is het net zo iets, al wordt het waarschijnlijk D66. Maar ik heb ook bijzonder weinig redenen waarom ik op D66 wil stemmen, behalve dat ik nog betere redenen heb om op de rest niet te stemmen.
Dat probleem heb ik ook een beetje... ik ben niet links en ik ben niet rechts. Maar de VVD pleit alleen voor de rijken, de SP alleen voor de armen, de PVDA is best wel links, D66... laat ik daar maar niet over beginnen, CDA, SGP en CU vallen bij mij uit principe al af. PVDD is te klein om een verschil te kunnen maken en zie ik ook niet groter worden al ben ik het meest "compatible" met de plannen van de PVDD.
Dus, ik stem zeer waarschijnlijk PVDA omdat 1: Samsom mij intelligent overkomt en 2: omdat ik wel wat over heb voor de medemens en dus niet zoals de VVD dat je minstens boven modaal moet verdienen om niet achteruit te gaan in de lasten.
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Mwa VVD voor de rijken.. valt ook wel mee. Ze pleiten alleen niet voor de niet-werkenden. En hard werken wordt beloond, itt sommige linkse partijen die vinden dat het qua koopkracht niet veel uit mag maken of je nou wel of geen baan hebt.ArcticWolf schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 16:32:
[...]
![]()
Dat probleem heb ik ook een beetje... ik ben niet links en ik ben niet rechts. Maar de VVD pleit alleen voor de rijken, de SP alleen voor de armen, de PVDA is best wel links, D66... laat ik daar maar niet over beginnen, CDA, SGP en CU vallen bij mij uit principe al af. PVDD is te klein om een verschil te kunnen maken en zie ik ook niet groter worden al ben ik het meest "compatible" met de plannen van de PVDD.
Dus, ik stem zeer waarschijnlijk PVDA omdat 1: Samsom mij intelligent overkomt en 2: omdat ik wel wat over heb voor de medemens en dus niet zoals de VVD dat je minstens boven modaal moet verdienen om niet achteruit te gaan in de lasten.
Daarnaast is het imo de enige partij die jongeren nog een beetje ambiteus houdt, stel je voor dat de SP de grootste wordt, waarom zou je dan nog een HBO/WO diploma willen halen, laat staan er iets mee doen?!
[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 07-09-2012 16:52 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
http://www.hypotheekrente...rek/Verkiezingen2012.aspxcroxz schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 16:11:
Hoe kom je daarbij? Heb je hun standpunten over de HRA wel eens gelezen? Annuitair aflossen tegen max 30%, geen eigenwoningforfait en overdrachtsbelasting meer, dit alles met een flinke overgangsperiode. Mijns inziens niet extreem maar juist redelijk.
Alstu!
Je wordt dus verplicht om af te lossen! Te zot voor woorden!Voor nieuwe hypotheken geldt er alleen hypotheekrenteaftrek als er maandelijks wordt afgelost via een annuïteitenhypotheek. Dit gaat ook gelden voor lopende hypotheken, na een overgangstermijn van 5 jaar. Het aftrekpercentage gaat in 22 jaar geleidelijk terug van maximaal 52% naar 30% (woning uiteindelijk in box 3). Het eigenwoningforfait wordt geleidelijk afgebouwd.
In de tabel verschil per maand staan op een bepaald moment negatieve bedragen. Dat betekent dat je vanaf een bepaald moment voordeliger uit bent dan in de huidige situatie (dat komt doordat je in de plannen van D’66 verplicht wordt om de hypotheek af te lossen).
Ik vind 180k aflossen over 30 jaar meer dan genoeg, bepaalt een politieke partij opeens dat ik moet aflossen!?
In plaats van 1035, kost dat me dus 1694 euro per maand uiteindelijk... Onacceptabel!
Ik heb dus deel spaar en deel aflossingsvrij...
Verwijderd
Ja, je zal maar verplicht worden om je schulden af te lossen. Waar gaat het heen met deze wereld?dfrenner schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 17:02:
Je wordt dus verplicht om af te lossen! Te zot voor woorden!
Er wordt niet bepaald dat je moet aflossen, er wordt bepaald dat je geen belastingvoordeel (HRA) meer krijgt over het gedeelte dat je niet volgens het gestelde traject aflost.dfrenner schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 17:02:
[...]
http://www.hypotheekrente...rek/Verkiezingen2012.aspx
Alstu!
[...]
Ik vind 180k aflossen over 30 jaar meer dan genoeg, bepaalt een politieke partij opeens dat ik moet aflossen!?
In plaats van 1035, kost dat me dus 1694 euro per maand uiteindelijk... Onacceptabel!
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Natuurlijk moet je aflossen, dat is toch normaal als je leent? Het kost je niet, je bouwt kapitaal op. Uiteindelijk heb je na 30 jaar geen hypotheek meer, dan bespaar je flink. Het geld wat je aflost is niet weg. Het is al te idioot voor woorden dat je een aflossingsvrije hypotheek kan krijgen, maar dat er nog subsidie op zit is toch schandalig?dfrenner schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 17:02:
Hou je trouwens rekening met inflatie? En de andere plannen van de VVD die ook veel geld kosten? Wat enorm kortzichtig, sorry dat ik het zeg.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
De PvdA is juist afgelopen jaren rechtser geworden en naar het midden getrokken net zoals groenlinks. D66 heeft juist meer het midden verlaten en is meer rechtser geworden net zoals het CDA.dfrenner schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 15:59:
[...]
SP te links...
PVDA is het afgelopen jaar veel te links geworden...
Ik zoek en partij in het midden, liever iets linkser dan VVD...
Het meest in het midden staat nu de PVV. Als je kijkt naar het meest progresief in het midden dan is dat de PvdA.

Rutte's instelling op de huizenmarkt helpt ook niet echt om het vertrouwen daarin terug te krijgen. Als de komende 4 jaar nog steeds niets gebeurd met de HRA dan zal het sentiment in verwachting blijven dat die verandering daarna wel komt. Echter is er dan nog steeds geen duidelijkheid wat dan daarna het plan is. Dat geeft dan nog steeds onzekerheid wat de woningmarkt niet helpt.
Een duidelijk en helden plan om de hra af te bouwen of te beperken zou al veel betekenen in het vertrouwen in de woningmarkt.
En Groen Links...TheJason schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 17:16:
[...]
Als je kijkt naar het meest progresief in het midden dan is dat de PvdA...
[afbeelding]
[...]
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Ik begrijp je punt, maar ik vind dat aflossen geen kosten zijn. Het is eerder een vorm van (verplicht) sparen en dus duidelijk in je eigen voordeel. Ik ben er geen 100% voorstander van, maar kan er als compromis wel mee leven. Overigens vergeet je een stukje aan te halen:dfrenner schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 17:02:
[...]
Je wordt dus deels gecompenseerd voor de hogere kosten.De hervormingen rond de fiscale behandeling van koopwoningen zijn voor D66 geen verkapte lastenverzwaring. Alle besparingen vloeien via de opheffing van eigenwoningforfait en de overdrachtsbelasting, en de verlaging van de inkomstenbelasting terug naar de burger.
Grappig dat alle partijen (op de PVV na) naar rechts bewegen! Kiezers stemmen dus niet linkser, maar de linkse partijen zijn rechtser geworden.
[ Voor 15% gewijzigd door croxz op 07-09-2012 18:00 ]
dfrenner schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 17:02:
Als dit echt klopt (en ik heb zo'n voorstel al eerder gehoord van totaal andere bronnen) dan betekent dat 1.2% box3 belasting extra voor kopers, dus EUR 1200,- per 100k WOZ waarde van je huis. Elk jaar weer, afgeloste hypotheek of niet. Mijn stem krijgt D66 niet.Het aftrekpercentage gaat in 22 jaar geleidelijk terug van maximaal 52% naar 30% (woning uiteindelijk in box 3). Het eigenwoningforfait wordt geleidelijk afgebouwd.
offtopic:
Al denk ik dat het onder de streep niet zoveel uitmaakt waar je op stemt (en da's misschien maar goed ook).
Al denk ik dat het onder de streep niet zoveel uitmaakt waar je op stemt (en da's misschien maar goed ook).
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
1.2% over het saldo WOZ-waarde - eigenwoningschuldmekkieboek schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 20:47:
[...]
[...]
Als dit echt klopt (en ik heb zo'n voorstel al eerder gehoord van totaal andere bronnen) dan betekent dat 1.2% box3 belasting extra voor kopers, dus EUR 1200,- per 100k WOZ waarde van je huis. Elk jaar weer, afgeloste hypotheek of niet. Mijn stem krijgt D66 niet.
offtopic:
Een van de weinige effectieve maatregelen die nog iets van het oneigenlijke voordeel van de babyboomers en andere voorgaande generaties terug te halen.
Het is toch vreemd om van een subsidie op lenen naar een belasting op woningbezit te willen gaan? Dat maakt aflossen alsog onaantrekkelijk!
Dat was ook mijn gedachte. Dacht je dat je pensioen (wat er nog van over is tegen die tijd) net genoeg zou zijn omdat je vaste lasten na 30 jaar hypotheek een stuk minder zijn geworden. Krijg je ineens te maken met 200,- (of whatever) extra per maand.RemcoDelft schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 21:15:
Het is toch vreemd om van een subsidie op lenen naar een belasting op woningbezit te willen gaan? Dat maakt aflossen alsog onaantrekkelijk!
Dan is het idd beter om altijd een stuk hypotheek aan te houden. Tenzij ze tegen die tijd met een soort Wet-Hillen variant komen voor kleine hypotheekschuld.
Nee toch niet, sowieso geen HRA meer na 30 jaar. No escape vrees ik.
[ Voor 5% gewijzigd door mekkieboek op 07-09-2012 21:41 ]
Ik los af middels een spaarpolis, dat dit niet in het straatje van D66 past, zorgt direct voor een forse lastenverzwaring. Dit terwijl ik nog 26 jaar vast zit aan deze polis. Waarom zou ik dubbel gaan aflossen?Verwijderd schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 17:09:
Ja, je zal maar verplicht worden om je schulden af te lossen. Waar gaat het heen met deze wereld?
De HRA kan zomaar het verschil uitmaken...rube schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 16:17:
Ik lees "te links" "te klein" en "compleet gestoord" maar niet waarom de VVD WEL je stem krijgt.
En is dat bij VVD het beste voor je? Ook op lange termijn, en sociaal gezien, en wat als je toch onverhoopt ziek of werkeloos word?
Niet dan ik zeg dat je "links" moet stemmen (of juist PVV) maar ik probeer wel wat verder te kijken als alleen de HRA bij het stemmen. HRA is namelijk maar een beperkt onderdeel voor een bepaalde periode van je totale uitgaven/inkomsten
Het weegt voor mij nu loodzwaar mee in de verkiezingen, vooral omdat men ook nog compromissen gaat sluiten. Door op een partij te stemmen die tegen afschaffing is, is de kans groot dat andere partijen hun ideeën moeten matigen.
Daarom VVD. Laat de VVD maar samen met links regeren...
Leg eens uit hoe het kan dan dat bij D66 mijn maandlasten met 670 euro toenemen, terwijl we maar 500 euro HRA krijgen?assje schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 17:09:
Er wordt niet bepaald dat je moet aflossen, er wordt bepaald dat je geen belastingvoordeel (HRA) meer krijgt over het gedeelte dat je niet volgens het gestelde traject aflost.
Denk dat CDA dan een goede is voor mij, maar goed. Die zijn te klein...TheJason schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 17:16:
[...]
De PvdA is juist afgelopen jaren rechtser geworden en naar het midden getrokken net zoals groenlinks. D66 heeft juist meer het midden verlaten en is meer rechtser geworden net zoals het CDA.
Het meest in het midden staat nu de PVV. Als je kijkt naar het meest progresief in het midden dan is dat de PvdA.
[afbeelding]
En wat doet dat afbouwen met de huizenprijzen!?Rutte's instelling op de huizenmarkt helpt ook niet echt om het vertrouwen daarin terug te krijgen. Als de komende 4 jaar nog steeds niets gebeurd met de HRA dan zal het sentiment in verwachting blijven dat die verandering daarna wel komt. Echter is er dan nog steeds geen duidelijkheid wat dan daarna het plan is. Dat geeft dan nog steeds onzekerheid wat de woningmarkt niet helpt.
Een duidelijk en helden plan om de hra af te bouwen of te beperken zou al veel betekenen in het vertrouwen in de woningmarkt.
Dan kan ik nooit meer weg (zal dat de doorstroming verbeteren?)
Dus dat is de reden dat D66 het voor elkaar krijgt dat mijn maandlasten met 670 stijgen terwijl ik maar 500 aan HRA ontvang?mekkieboek schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 20:47:
Als dit echt klopt (en ik heb zo'n voorstel al eerder gehoord van totaal andere bronnen) dan betekent dat 1.2% box3 belasting extra voor kopers, dus EUR 1200,- per 100k WOZ waarde van je huis. Elk jaar weer, afgeloste hypotheek of niet. Mijn stem krijgt D66 niet.
offtopic:
Doe dat dan voor alle woningen met een vrijstelling van bijvoorbeeld 200.000 euro.Rukapul schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 20:53:
1.2% over het saldo WOZ-waarde - eigenwoningschuld
Een van de weinige effectieve maatregelen die nog iets van het oneigenlijke voordeel van de babyboomers en andere voorgaande generaties terug te halen.
Anders ben je nooit hypotheek vrij...
http://www.nu.nl/nieuws/2...omst-pvda-gevaarlijk.html
rare opmerking.
niemand maar dan ook echt niemand weet welk plan nou de beste uitkomst geeft voor NL.
niemand maar dan ook echt niemand weet welk plan nou de beste uitkomst geeft voor NL.
En het kan zo ongelooflijk makkelijk zijn: Lineaire afbouw over een periode van 30 jaar.TheJason schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 17:16:
[...]
Rutte's instelling op de huizenmarkt helpt ook niet echt om het vertrouwen daarin terug te krijgen. Als de komende 4 jaar nog steeds niets gebeurd met de HRA dan zal het sentiment in verwachting blijven dat die verandering daarna wel komt. Echter is er dan nog steeds geen duidelijkheid wat dan daarna het plan is. Dat geeft dan nog steeds onzekerheid wat de woningmarkt niet helpt.
- Nu is de grens ook al 30 jaar, dus daar veranderd niets.
- Iedereen weet waar hij aan toe is.
- Het is een relatief kleine daling van 1/30ste per jaar. Dus als je 3000 euro HRA subsidie krijgt, gaat er 100 euro per jaar vanaf. Best te doen, zeker omdat het anderzijds betekend dat mensen minder belasting hoeven te betalen (of anders terugkomt in de economie).
- Het is een motivatie om zo snel mogelijk een huis te kopen, omdat je dan langer subsidie geniet. Begin je pas over 5 jaar, dan krijg je nog maar 25 jaar subsidie. Kortom, direct ook een manier om de woningmarkt een beetje uit het slop te trekken.
Dat klopt wel, maar mensen zitten nog steeds met de gedachten dat een huis een investering is voor lange termijn. Maar de huizenprijzen gaan dalen... dat geeft weerstand (die ik ook wel begrijp). Je betaald dus een (te) hoge hypotheek voor een huis die over 10 jaar misschien wel 20% in waarde is gedaald.Bartjuh schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 11:21:
[...]
En het kan zo ongelooflijk makkelijk zijn: Lineaire afbouw over een periode van 30 jaar.
- Nu is de grens ook al 30 jaar, dus daar veranderd niets.
- Iedereen weet waar hij aan toe is.
- Het is een relatief kleine daling van 1/30ste per jaar. Dus als je 3000 euro HRA subsidie krijgt, gaat er 100 euro per jaar vanaf. Best te doen, zeker omdat het anderzijds betekend dat mensen minder belasting hoeven te betalen (of anders terugkomt in de economie).
- Het is een motivatie om zo snel mogelijk een huis te kopen, omdat je dan langer subsidie geniet. Begin je pas over 5 jaar, dan krijg je nog maar 25 jaar subsidie. Kortom, direct ook een manier om de woningmarkt een beetje uit het slop te trekken.
edit
[ Voor 99% gewijzigd door NiaX op 08-09-2012 12:00 . Reden: Onnodige bash ]
Precies, alle starters zijn ervan overtuigd dat de huizenprijzen met minimaal 50% gaan dalen, en dat ze over een paar jaar een vila in Wassenaar kunnen kopen voor 180.000 euro. Volgens mij vergeten die mensen dat de huizenprijzen niet zover kunnen zakken, omdat de woningeigenaren veelal een schuld hebben op de woning, waarbij een daling van 50% praktisch onmogelijk is in de meeste gevallen. Maar dit houdt wel de woningmarkt in het slop.ArcticWolf schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 11:25:
[...]
Dat klopt wel, maar mensen zitten nog steeds met de gedachten dat een huis een investering is voor lange termijn. Maar de huizenprijzen gaan dalen... dat geeft weerstand (die ik ook wel begrijp). Je betaald dus een (te) hoge hypotheek voor een huis die over 10 jaar misschien wel 20% in waarde is gedaald.
Vind het zelf trouwens wel een goed en "eerlijk" plan om te gaan naar een max. aftrek van 30% voor iedere woningbezitter, of je nou een minimumloon hebt of in de 62% belastingschaal valt (wellicht in de toekomst als links groen licht krijgt...)
[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 08-09-2012 12:18 ]
Mss een dooddoener maar de hoofdfunctie van een huis is dat je een dak hebt tegen de regen en een afsluitbare voordeur tegen ongewenste indringers. De bijrol als spaarvarken moet je niet al teveel laten meetellen. Uiteindelijk resulteert dat in een hogere of lagere maandlast die je uiteraard wel moet kunnen (en willen) blijven opbrengen. Maar het doel is te kunnen leven al of niet met je gezin, liefst op een praktische locatie.ArcticWolf schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 11:25:
Dat klopt wel, maar mensen zitten nog steeds met de gedachten dat een huis een investering is voor lange termijn. Maar de huizenprijzen gaan dalen... dat geeft weerstand (die ik ook wel begrijp). Je betaald dus een (te) hoge hypotheek voor een huis die over 10 jaar misschien wel 20% in waarde is gedaald.
Edit: de gezakte / gestegen verkoopprijs is uiteindelijk gewoon een deel vd maandlast
[ Voor 5% gewijzigd door mekkieboek op 08-09-2012 12:45 ]
Maar ik die spaargeld in zijn woning gestoken heeft (verhouding hypotheek/spaargeld wat ik in de vaste dingen gestoken heb appartement, keuken, vloer, zonwering is ongeveer 60/40) pakken ze daar dus ook mee.Rukapul schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 20:53:
[...]
Maar ik vind het ook idioot dat je over bezit belasting moet betalen, je betaalt al belasting als je het krijgt, en je betaalt belasting als je het weer uitgeeft. Ze zouden belasting moeten heffen over de overwaarde die je vangt aan een huis, dan heb je pas inkomen. Verlies op de onderwaarde is gewoon eigen risico.
What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?
Ik ben zelf ook een starterSport_Life schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 12:15:
[...]
Precies, alle starters zijn ervan overtuigd dat de huizenprijzen met minimaal 50% gaan dalen, en dat ze over een paar jaar een vila in Wassenaar kunnen kopen voor 180.000 euro. Volgens mij vergeten die mensen dat de huizenprijzen niet zover kunnen zakken, omdat de woningeigenaren veelal een schuld hebben op de woning, waarbij een daling van 50% praktisch onmogelijk is in de meeste gevallen. Maar dit houdt wel de woningmarkt in het slop.
Vind het zelf trouwens wel een goed en "eerlijk" plan om te gaan naar een max. aftrek van 30% voor iedere woningbezitter, of je nou een minimumloon hebt of in de 62% belastingschaal valt (wellicht in de toekomst als links groen licht krijgt...)
Maar m'n opties zijn erg gelimiteerd vanwege de hypotheek die ik kan krijgen
Zolang er nog steeds nieuwkomers op de markt komen (die natuurlijk wel een hypotheek moeten kunnen krijgen) zie ik een enorme daling (>20%) niet gebeuren. Het is immers vraag en aanbod. Als op een huis door 3 mensen geboden wordt zie ik de prijs niet veel dalen.ArcticWolf schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 11:25:
[...]
Momenteel zit de boel op slot om een aantal redenen, oa starters die lastiger een lening krijgen, mensen die afwachten omdat de politiek niks doet.
Zeggen dat de HRA afgeschaft wordt is al genoeg om de hele boel op slot te gooien, het heeft immers grote invloed op de huisprijs en hypotheken. Nu het gezegd is, moet het ook gewoon gebeuren: duidelijkheid, want wat als de VVD het niet doet de komende 4 jaar, en de PVDA wel als deze wint na de VVD. Het beste zou zijn als alle partijen op een lijn zouden zitten, helaas zal dat niet snel gebeuren.
De HRA heeft gezorgd voor een te hoge waardering van de huisprijzen, zodra er duidelijkheid is over de HRA zal dit een correctie zijn. Vervolgens gaan de huisprijzen gewoon weer omhoog, totdat alle babyboomers in een verzorgingshuis zitten, dan ontstaat er meer aanbod en dalen de huisprijzen weer iets.
IMHO
Edit:
Een aanvullende optie zou zijn om de huren volledig vrij te geven, en dit via een huurtoeslag weer compenseren voor mensen die het niet kunnen betalen. Op die manier duw je mensen met een hoog salaris de huurwoning uit.
[ Voor 6% gewijzigd door rinkel op 08-09-2012 13:19 ]
En daarom is de eerlijkste manier nog steeds om HRA af te schaffen en huren vrij te geven. Vervolgens dit compenseren met een woontoeslag voor de lagere inkomens.rinkel schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 13:17:
[...]
Edit:
Een aanvullende optie zou zijn om de huren volledig vrij te geven, en dit via een huurtoeslag weer compenseren voor mensen die het niet kunnen betalen. Op die manier duw je mensen met een hoog salaris de huurwoning uit.
Alleen geen van beiden kun je van vandaag op morgen doen.
Dus omdat jij geen hypotheek kon krijgen (lukte ws in 1996 ook niet gecorrigeerd met inflatie e.d.), moeten de huizenprijzen dalen? Die logica ontgaat mij eerlijk gezegdArcticWolf schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 13:04:
[...]
Ik ben zelf ook een starter
Maar m'n opties zijn erg gelimiteerd vanwege de hypotheek die ik kan krijgendus de huizenprijzen moeten wel zakken. Daarnaast is het ook een "probleem" dat ik alleenstaand ben.
Gast, jij denkt dat ik de enige ben met dit probleem?Sport_Life schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 13:36:
[...]
Dus omdat jij geen hypotheek kon krijgen (lukte ws in 1996 ook niet gecorrigeerd met inflatie e.d.), moeten de huizenprijzen dalen? Die logica ontgaat mij eerlijk gezegd.
Ik kan prima een hypotheek krijgen, alleen nooit hoog genoeg om een huis te kopen in de buurt van waar ik werk. Ik KON een tophypotheek krijgen voor 170.000 euro wat m'n maandelijkse last lager houdt dan m'n huidige huur situatie maar dat kan niet meer. Dus zit ik weer op 140.000 euro.
Wtf kan je daarvoor kopen? Voor een apartement van 60m2 moet je al meer dan 150.000 euro hebben...
[ Voor 5% gewijzigd door ArcticWolf op 08-09-2012 13:59 ]
Ligt aan waar je woont ik heb zelf een appartement van 102m2 voor 149.000 dus het bestaat echt wel.
Alleen moet natuurlijk wel passen bij je omgeving en werk etc jada jada.
Ja... maar 150k krijg ik dus niet.Mektheb schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 14:01:
Ligt aan waar je woont ik heb zelf een appartement van 102m2 voor 149.000 dus het bestaat echt wel.
En ik werk in Amsterdam Zuid en Vianen.
Ook niet in combinatie met een Starters lening bijvoorbeeld ?. ( als het potje er voor niet op is etc jada jada )ArcticWolf schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 14:02:
[...]
Ja... maar 150k krijg ik dus niet.
Daar wil ik me eigenlijk niet aan wagen... en die rente is vele malen hoger, daarnaast moet je bijna garanderen dat je loonsverhoging krijgt.Mektheb schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 14:17:
[...]
Ook niet in combinatie met een Starters lening bijvoorbeeld ?. ( als het potje er voor niet op is etc jada jada )
Ze hadden nooit in (1996?) moeten toestaan dat je met 2 personen een hypotheek mocht aangaan XD dan was de huizenprijs nooit zo absurd (3,8x) omhoog gegaan.
Ze hadden nooit een systeem van HRA moeten invoeren, want dat werkt enkel prijsopdrijvend en het geld komt terecht bij de banken (en niet bij de particulieren, zoals hier vaak ten onrechte wordt gesuggereerd). Alleen zitten we nu wel met de HRA, dus dan kunnen we het maar beter geleidelijk afschaffen (is volgens mij iedereen het wel mee eens). Huizen zullen dan geen drol betaalbaarder worden (aangezien je netto maandlasten gelijk zullen blijven doordat huizenprijs zich zal aanpassen), maar dan zijn wel van dat gekke maktverstorende systeem af.
Ja er zijn wel meer fouten geweest en zullen er vast nog wel komen.
Het is niet een structureel probleem van 1 ding, zodra morgen de HRA afgeschaft is..hersteld de markt zich niet in 1 keer.
Dat heeft tijd nodig, en zeker ook vertrouwen in banken overheden en beslissingen die genomen worden voor het land.
Zolang er niets concreets behalve we gaan X inperken en Y verbeteren, met de verkiezing praatjes gebeurd er tot die tijd helemaal niets.
Laten ze eerst duidelijke taal naar de bevolking brengen en een plan waaruit het blijkt dat het anders kan en beter etc jada jada.
Dan zou vertrouwen bij Banken en Potentiële Kopers / Verkopers ook verbeteren, dan gaat het kringetje weer rond.
Het is niet een structureel probleem van 1 ding, zodra morgen de HRA afgeschaft is..hersteld de markt zich niet in 1 keer.
Dat heeft tijd nodig, en zeker ook vertrouwen in banken overheden en beslissingen die genomen worden voor het land.
Zolang er niets concreets behalve we gaan X inperken en Y verbeteren, met de verkiezing praatjes gebeurd er tot die tijd helemaal niets.
Laten ze eerst duidelijke taal naar de bevolking brengen en een plan waaruit het blijkt dat het anders kan en beter etc jada jada.
Dan zou vertrouwen bij Banken en Potentiële Kopers / Verkopers ook verbeteren, dan gaat het kringetje weer rond.
Het is ook niet zo dat de bank je gehele huis moet financieren he je kan altijd 140k lenen en zelf 20k erbij leggen van eigen geld bijvoorbeeld.ArcticWolf schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 14:02:
[...]
Ja... maar 150k krijg ik dus niet.
Ik heb ook alleen een huis gekocht met een lening die lager was dan de verkoopprijs dus het is niet onmogelijk.
Precies, gewoon 10k sparen. Dat kan iedereen uiteindelijk. Of ergens gaan wonen waar dezelfde flat wel betaalbaar is.Shadowhawk00 schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 15:24:
[...]
Het is ook niet zo dat de bank je gehele huis moet financieren he je kan altijd 140k lenen en zelf 20k erbij leggen van eigen geld bijvoorbeeld.
Ik heb ook alleen een huis gekocht met een lening die lager was dan de verkoopprijs dus het is niet onmogelijk.
Verwijderd
En je risico om persoonlijk failliet te gaan bij een scheiding of tijdelijke werkloosheid neemt natuurlijk ook flink af als je schuld lager is (bij gedwongen verkoop huis)Oscar Mopperkont schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 14:26:
Ze hadden nooit een systeem van HRA moeten invoeren, want dat werkt enkel prijsopdrijvend en het geld komt terecht bij de banken (en niet bij de particulieren, zoals hier vaak ten onrechte wordt gesuggereerd). Alleen zitten we nu wel met de HRA, dus dan kunnen we het maar beter geleidelijk afschaffen (is volgens mij iedereen het wel mee eens). Huizen zullen dan geen drol betaalbaarder worden (aangezien je netto maandlasten gelijk zullen blijven doordat huizenprijs zich zal aanpassen), maar dan zijn wel van dat gekke maktverstorende systeem af.
Verwijderd
Zolang die eurocrisis voortwoekert zal er sowieso geen herstel van vertrouwen zijn. Oh, en die woekert nog wel een aantal jaren door hoor.Mektheb schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 15:00:
Ja er zijn wel meer fouten geweest en zullen er vast nog wel komen.
1993ArcticWolf schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 14:22:
[...]
Daar wil ik me eigenlijk niet aan wagen... en die rente is vele malen hoger, daarnaast moet je bijna garanderen dat je loonsverhoging krijgt.
Ze hadden nooit in (1996?) moeten toestaan dat je met 2 personen een hypotheek mocht aangaan XD dan was de huizenprijs nooit zo absurd (3,8x) omhoog gegaan.

Is het zo dat de starterslening zo'n hoge rente heeft? Ik vind die regeling echt zó slecht he... Alle aandelen van de SVN die de regeling verzorgt zijn in handen van de ABN AMRO. Die proberen op deze manier gewoon prijzen kunstmatig hoog te houden en bouwprojecten op gang te houden.
Ik heb laatst een lijstje vergeleken van gemeenten die de regeling bieden en gemeenten met verliezen in bouwgrond, en daar is dus een heel duidelijk verband te zien: http://woningmarktcijfers...12/08/14/voor-de-starter/
De markt is volgepompt met goedkoop geld en het lenen op 2 inkomens heeft de prijzen doen exploderen. Toen de prijzen stegen was dat niet zo'n probleem wanneer mensen gingen scheiden, minder gingen werken nadat er een kind kwam, of 1 van beiden werkloos werd. Nu de prijzen zakken proberen de banken de hypotheekportefeuille aan pensioenfondsen door te verkopen.
kaart != map && bottel != fles
Wacht op antwoord
Als je dat artikel leest, zie je dat kopen op 2 inkomens al veel langer kon en zelfs met NHG (neem aan dat die gemeentegarantie de vooloper daarvan is), alleen werd het inkomen niet geheel meegerekend voor die NHG.
Zonder NHG was er dan lijkt mij nog meer mogelijk.
Zonder NHG bepaalt de markt zelf hoeveel risico ze wil nemen. Ik denk dat dat meestal niet meer is.Oscar Mopperkont schreef op zondag 09 september 2012 @ 12:17:
Als je dat artikel leest, zie je dat kopen op 2 inkomens al veel langer kon en zelfs met NHG (neem aan dat die gemeentegarantie de vooloper daarvan is), alleen werd het inkomen niet geheel meegerekend voor die NHG.
Ander artikeltje over gemeentegarantie (1989):

(of voor wie meer oud nieuws wil lezen: http://woningmarktcijfers...3/echos-uit-het-verleden/)
kaart != map && bottel != fles
Wacht op antwoord
Verwijderd schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 17:09:
[...]
Ja, je zal maar verplicht worden om je schulden af te lossen. Waar gaat het heen met deze wereld?
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Misschien weer instellen dat maar 1 persoon een hypotheek kan aangaan? Of misschien 1,5x net zoals bij huren, daar mag je het 2e inkomen meestal ook alleen maar voor de helft meenemen.
En HRA tot 250.000 euro
En HRA tot 250.000 euro
[ Voor 7% gewijzigd door ArcticWolf op 10-09-2012 08:54 ]
Dat tweeverdieners voor 200% hypotheek kunnen krijgen heb ik ook nooit begrepen, dat kan enkel in tijden als de waarde van woningen blijft stijgen zodat de banken hun zaakjes op orde hebben.
Ik als alleenverdiener (raar woord) kreeg ook naar m'n hoofd geslingerd dat ik een risico voor de bank zou zijn omdat als ik m'n baan zou verliezen ik het huis niet meer kon betalen... Dat klopt misschien, maar bij tweeverdieners is die kans 2 dat 1 van de 2 zijn baan gaat verliezen.
@ arctic: Zou jewel willen he? geen concurrentie meer van 2 verdieners?
Dus al die 2verdieners die normaal voor een huis van 3 ton zouden gaan storten zich ineens ook op de toch al niet impopulaire "starterswoningen" tot 2 ton die daarvan niet goedkoper gaan worden, integendeel.
Starterswoningen blijken totnogtoe redelijk solide in de markt. Dat viel me al op bij enkele nieuwbouwprojecten die ik op het oog had. De woningen tot 2 ton waren allemaal al verkocht, aanbod in het hogere segment waren zowat allemaal nog beschikbaar.
Dat doet de doorstroming ook geen goed. Je hoort iedere keer weer dat starters de boel weer aan moeten zwengelen omdat de verkopers van die starterswoningen geacht worden een duurdere woning te kopen maar dat gaat natuurlijk niet als de verkopers naar een woning in dezelfde prijsklasse moeten kopen als de woning die ze net verkocht hebben. Dan blijf je zitten waar je zit, en als het echt moet ivm werk kun je beter gaan huren. Doorstroming nul.
Ik als alleenverdiener (raar woord) kreeg ook naar m'n hoofd geslingerd dat ik een risico voor de bank zou zijn omdat als ik m'n baan zou verliezen ik het huis niet meer kon betalen... Dat klopt misschien, maar bij tweeverdieners is die kans 2 dat 1 van de 2 zijn baan gaat verliezen.
@ arctic: Zou jewel willen he? geen concurrentie meer van 2 verdieners?
Dus al die 2verdieners die normaal voor een huis van 3 ton zouden gaan storten zich ineens ook op de toch al niet impopulaire "starterswoningen" tot 2 ton die daarvan niet goedkoper gaan worden, integendeel.
Starterswoningen blijken totnogtoe redelijk solide in de markt. Dat viel me al op bij enkele nieuwbouwprojecten die ik op het oog had. De woningen tot 2 ton waren allemaal al verkocht, aanbod in het hogere segment waren zowat allemaal nog beschikbaar.
Dat doet de doorstroming ook geen goed. Je hoort iedere keer weer dat starters de boel weer aan moeten zwengelen omdat de verkopers van die starterswoningen geacht worden een duurdere woning te kopen maar dat gaat natuurlijk niet als de verkopers naar een woning in dezelfde prijsklasse moeten kopen als de woning die ze net verkocht hebben. Dan blijf je zitten waar je zit, en als het echt moet ivm werk kun je beter gaan huren. Doorstroming nul.
Verwijderd
Wat bijna geen enkele nederlander doorheeft is dat massale overheidsinterventies in de vrije markt, zoals HRA, NHG you name it in de pockets belanden van de banken(lobby). Dit werkt alleen maar prijsopdrijvend waardoor kopers een veels te hoge prijs betalen. Mensen zien echter niet, door financieel analfabetisme en verantwoordlijkheden-afschuivend, wat ze precies betalen. ‘price is what you pay, value is what you get’.
HRA/NHG, etc zijn vehikels waarmee welvaart herverdeeld wordt door de overheid van de armen en middenklasse naar de elite (van de banken). Een soort bizarre vorm van socialisme.
Oplossing? Koop geen huis, tenzij de markt totaal is ingestort en prijzen zijn gehalveerd en mensen zijn tot pure wanhoop gedreven, dan kun je wellicht een leuke deal maken.
HRA/NHG, etc zijn vehikels waarmee welvaart herverdeeld wordt door de overheid van de armen en middenklasse naar de elite (van de banken). Een soort bizarre vorm van socialisme.
Oplossing? Koop geen huis, tenzij de markt totaal is ingestort en prijzen zijn gehalveerd en mensen zijn tot pure wanhoop gedreven, dan kun je wellicht een leuke deal maken.
Als eenverdiener kan ik dat wel begrijpen. De kans dat een van de twee mensen hun baan verliest is groter dat de kans dat een persoon zijn baan verliest, maar de gevolgen zijn in het eerste geval kleiner: Je houdt in het eerste geval één inkomen + ww, in het tweede geval alleen ww. In dat laatste geval zou ik als bank harder gaan zweten.ZenTex schreef op maandag 10 september 2012 @ 09:35:
Dat tweeverdieners voor 200% hypotheek kunnen krijgen heb ik ook nooit begrepen, dat kan enkel in tijden als de waarde van woningen blijft stijgen zodat de banken hun zaakjes op orde hebben.
De effecten van deze maatregel zijn bijzonder onzeker. Tegenargument bij jouw betoog is bijvoorbeeld dat vrijwel iedereen een prijsklasse lager gaat/moet kijken, waardoor de huizenprijzen in het algemeen zakken. Dat laatste is domweg noodzakelijk: zoals hierboven betoogd wordt is de HRA uiteindelijk een inkomstenbron voor de banken. Afschaffen ervan is moeilijk, moet gefaseerd gebeuren, maar is uiteindelijk onvermijdelijk en wenselijk. Het is een vorm van subsidie* die niet binnen de betekenis meer valt. Immers, het gewenste gedrag (mensen kopen huizen ipv huren) in de samenleving is (hoogstwaarschijnlijk) ook aanwezig zonder HRA.@ arctic: Zou jewel willen he? geen concurrentie meer van 2 verdieners?
*Subsidie: een onrendebale, maar gewenste situatie rendabel maken, danwel een onhaalbare, maar vereiste situatie realistisch maken.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)
De belasting op bezit is al een tijdje geleden afgeschaft. Je betaalt nu belasting over het (fictieve) rendement. Inkomen dat voortkomt uit dat bezit is daarmee belast (dus ook je overwaarde).Resistor schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 12:41:
[...]
Maar ik vind het ook idioot dat je over bezit belasting moet betalen, je betaalt al belasting als je het krijgt, en je betaalt belasting als je het weer uitgeeft. Ze zouden belasting moeten heffen over de overwaarde die je vangt aan een huis, dan heb je pas inkomen. Verlies op de onderwaarde is gewoon eigen risico.
Naast wat Krisp hierboven al zegt speelt er natuurlijk ook wat anders. Het niet twee inkomens gebruiken stimuleert het ouderwetse rolmodel waarbij 1 iemand fulltime werkt en een ander een baantje erbij heeft. Door twee inkomens te kunnen gebruiken kunnen beide ouders parttime werken en zo de zorg voor de kinderen verdelen.ZenTex schreef op maandag 10 september 2012 @ 09:35:
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Of het werkt gewoon maar heel beperkt om de prijzen te verlagen. Ik heb recent een wat duurder huis gekocht maar hiervoor woonde ik met mijn gezin in een huis dat ik als alleenstaande had gekocht op mijn inkomen. Dat kostte ons echt heel weinig (netto minder dan € 400 aan hypotheeklasten). Wij konden hierdoor als een idioot sparen. Dat betekent dat ons niet op twee salarissen laten lenen alleen maar een beetje uitstel van executie is, want na een paar jaar sparen kunnen we met dat spaargeld en een hypotheek op één inkomen nog steeds veel meer betalen dan een gezin dat het van één salaris moet doen.Janoz schreef op maandag 10 september 2012 @ 10:15:
[...]
Naast wat Krisp hierboven al zegt speelt er natuurlijk ook wat anders. Het niet twee inkomens gebruiken stimuleert het ouderwetse rolmodel waarbij 1 iemand fulltime werkt en een ander een baantje erbij heeft. Door twee inkomens te kunnen gebruiken kunnen beide ouders parttime werken en zo de zorg voor de kinderen verdelen.
Verwijderd
Ja, dat is wat ik al vaker heb gezegd: je stimuleert het terugdraaien van emancipatie, omdat het nu eenmaal een feit is dat veel meer mannen dan vrouwen werken, en dat werkende mannen over het algemeen ook nog eens veel meer verdienen dan werkende vrouwen.Janoz schreef op maandag 10 september 2012 @ 10:15:
[...]
Naast wat Krisp hierboven al zegt speelt er natuurlijk ook wat anders. Het niet twee inkomens gebruiken stimuleert het ouderwetse rolmodel waarbij 1 iemand fulltime werkt en een ander een baantje erbij heeft. Door twee inkomens te kunnen gebruiken kunnen beide ouders parttime werken en zo de zorg voor de kinderen verdelen.
Het is daarom politiek niet haalbaar, omdat je vrouwen als het ware onder curatele stelt: de overheid bepaalt dat (de facto) vrouwen hun geld niet in een huis mogen steken. Je zegt dat niet letterlijk, maar het is wel het materiële gevolg ervan. Dat het dertig jaar geleden ook niet mocht, maakt dat niet anders. Mensen hebben niet zoveel geschiedeniskennis, en bovendien is een éénmaal verworven 'recht' zeer moeilijk af te pakken.
Maakt op zich niks uit. Door de kosten van kinderopvang gebeurt dat toch al, of je het wilt of niet.
Echte emancipatie is natuurlijk onafhankelijkheid van de vrouw. Ergo, financiering op 1 inkomen zodat beide partners op een dag kunnen vertrekken en zich elders kunnen vestigen.
Zo zijn er nog wel meer voorbeelden: ik ben (onder andere) om voor een huis te sparen bij mijn ouders gaan wonen. Ik besef me dat niet iedereen dat kan (en wil), maar het zorgt er nu wel voor dat ik een beslissende voorsprong kan pakken om toch als eenverdiener een huis te kopen. Daardoor heb ik genoeg spaargeld om een huis te kopen en om de spullen van mijn studentenkamer uit te bereiden tot een volwaardig huishouden (lees: potten en pannen).timag schreef op maandag 10 september 2012 @ 10:27:
[...]
Of het werkt gewoon maar heel beperkt om de prijzen te verlagen. Ik heb recent een wat duurder huis gekocht maar hiervoor woonde ik met mijn gezin in een huis dat ik als alleenstaande had gekocht op mijn inkomen. Dat kostte ons echt heel weinig (netto minder dan € 400 aan hypotheeklasten). Wij konden hierdoor als een idioot sparen. Dat betekent dat ons niet op twee salarissen laten lenen alleen maar een beetje uitstel van executie is, want na een paar jaar sparen kunnen we met dat spaargeld en een hypotheek op één inkomen nog steeds veel meer betalen dan een gezin dat het van één salaris moet doen.
Emancipatie is m.i. niet dat beide partners werken, maar dat man en vrouw de keuze hebben om al dan niet (parttime/fulltime) te werken.Verwijderd schreef op maandag 10 september 2012 @ 10:31:
[...]
Ja, dat is wat ik al vaker heb gezegd: je stimuleert het terugdraaien van emancipatie, omdat het nu eenmaal een feit is dat veel meer mannen dan vrouwen werken, en dat werkende mannen over het algemeen ook nog eens veel meer verdienen dan werkende vrouwen.
De vraag is of je dat doet. Zoals ik hierboven al zei, is de kans dat een van beide partners hun baan verliest statistisch twee keer zo groot. Op basis daarvan is het redelijk om het tweede inkomen beperkt (50-75%) mee te laten wegen, waardoor je bij partners 3,5-4x het jaarinkomen gebruikt. Het maakt daarbij niet uit of de minst verdienende de man of de vrouw is.Het is daarom politiek niet haalbaar, omdat je vrouwen als het ware onder curatele stelt: de overheid bepaalt dat (de facto) vrouwen hun geld niet in een huis mogen steken. Je zegt dat niet letterlijk, maar het is wel het materiële gevolg ervan. Dat het dertig jaar geleden ook niet mocht, maakt dat niet anders. Mensen hebben niet zoveel geschiedeniskennis, en bovendien is een éénmaal verworven 'recht' zeer moeilijk af te pakken.
Extra argument om het te doen is dat uit de geschiedenis niet is gebleken dat partners er op de langer termijn voordeel bij hebben om twee inkomens te gebruiken. De huizenprijzen zijn navenant gestegen. Daardoor zijn huizen die je vroeger op een inkomen kon kopen, nu alleen haalbaar zijn wanneer je beide inkomens gebruikt (en dus twee keer zo veel leent). De echte verliezer is daarbij de eenverdiener, het 'bonusverlies' zit bij de mensen (vaak vrouwen) die ervoor kiezen om hun kinderen op te voeden. Winnaars zijn er niet geweest.
Oorzaak daarvan is dat waarde van huizen niet is gebaseerd op de waarde van het huis zelf, maar op de levensfase waarvoor een huis is bedoeld. Starterswoningen zijn 140.000-180.000 euro (4,5 keer het jaarsalaris van een starter), eensgezinswoningen 200.000-300.000, voor de 40+-ers worden er huizen gebouwd voor meer dan 3 ton. Dat geeft alleen al aan hoe overspannen de woningmarkt is.
Nee, meer dan dat...assje schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 17:09:
Er wordt niet bepaald dat je moet aflossen, er wordt bepaald dat je geen belastingvoordeel (HRA) meer krijgt over het gedeelte dat je niet volgens het gestelde traject aflost.
Hoe kunnen anders de lasten toenemen met 670 euro netto, als wij netto maar 500 aan HRA ontvangen?
Daarom heb ik toch een spaarhypotheek...ph4ge schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 17:16:
Natuurlijk moet je aflossen, dat is toch normaal als je leent? Het kost je niet, je bouwt kapitaal op. Uiteindelijk heb je na 30 jaar geen hypotheek meer, dan bespaar je flink. Het geld wat je aflost is niet weg. Het is al te idioot voor woorden dat je een aflossingsvrije hypotheek kan krijgen, maar dat er nog subsidie op zit is toch schandalig?
Hou je trouwens rekening met inflatie? En de andere plannen van de VVD die ook veel geld kosten? Wat enorm kortzichtig, sorry dat ik het zeg.
Leuk dat D66 dit niet als aflossing ziet, maar het is toch echt niet op vrijwillige basis, de inleg...
Dus daar komt die vandaan...mekkieboek schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 20:47:
offtopic:
Alleen pak je hier de huidige generatie dus ook keihard mee...Rukapul schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 20:53:
Inderdaad!Resistor schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 12:41:
Maar ik die spaargeld in zijn woning gestoken heeft (verhouding hypotheek/spaargeld wat ik in de vaste dingen gestoken heb appartement, keuken, vloer, zonwering is ongeveer 60/40) pakken ze daar dus ook mee.
Het is toch logisch dat dat wel mag?ArcticWolf schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 14:22:
Daar wil ik me eigenlijk niet aan wagen... en die rente is vele malen hoger, daarnaast moet je bijna garanderen dat je loonsverhoging krijgt.
En sociale huur en huursubsidie dan?Oscar Mopperkont schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 14:26:
Het afschaffen van HRA, verandert daar toch niets aan voor de huidige situatie?Verwijderd schreef op maandag 10 september 2012 @ 10:03:
Wat bijna geen enkele nederlander doorheeft is dat massale overheidsinterventies in de vrije markt, zoals HRA, NHG you name it in de pockets belanden van de banken(lobby). Dit werkt alleen maar prijsopdrijvend waardoor kopers een veels te hoge prijs betalen. Mensen zien echter niet, door financieel analfabetisme en verantwoordlijkheden-afschuivend, wat ze precies betalen. ‘price is what you pay, value is what you get’.
Alle hypotheken kunnen we niet even herwaarderen aan de regels voor HRA...
De bank blijft dus de lachende derde...
Verwijderd
Daar kunnen we lang over debatteren, maar feit is dat de politiek (en een groot deel van de samenleving) dat niet zo ziet. Die stellen emancipatie zonder meer gelijk aan 'vrouw moet ook zoveel mogelijk werken'.Krisp schreef op maandag 10 september 2012 @ 10:57:
[...]
Emancipatie is m.i. niet dat beide partners werken, maar dat man en vrouw de keuze hebben om al dan niet (parttime/fulltime) te werken.
Wat is hier logisch aan dan? Het wordt eigenlijk verplicht dat je samen moet gaan wonen en dat beide dus een baan moeten hebben? (anders mag/kan je dus geen huis kopen).[...]
Het is toch logisch dat dat wel mag?
Als je die afschaft heb je er gelijk 500.000 daklozen bij[...]
En sociale huur en huursubsidie dan?
goed idee.
Ik zeg niet dat er iets moet veranderen hierin, maar als je minder verdient van 24k per jaar (bruto) kun je vrij weinig in Nederland met al die regeltjes van 4,5/5x bruto maandloon = huur. (1864 euro bruto/maand) Dan zou ik dus iets kunnen huren van 400 euro/maand! Daar heb je net een studentenkamer voor
Daarnaast wordt het volledige inkomen van een gezin berekend in een sociale huurwoning, wat weer gekort wordt op de huursubsidie (incl boete).
Ze moeten natuurlijk wel toekomstige belastingbetalers hebben he.ArcticWolf schreef op maandag 10 september 2012 @ 11:24:
[...]
Wat is hier logisch aan dan? Het wordt eigenlijk verplicht dat je samen moet gaan wonen en dat beide dus een baan moeten hebben? (anders mag/kan je dus geen huis kopen).
[...]
Nee hoor, maar om in een eengezinswoning te gaan wonen, moet je wel samenwonen ongeveer ja...ArcticWolf schreef op maandag 10 september 2012 @ 11:24:
Wat is hier logisch aan dan? Het wordt eigenlijk verplicht dat je samen moet gaan wonen en dat beide dus een baan moeten hebben? (anders mag/kan je dus geen huis kopen).
Wat is daar mis mee? het heet toch ook een gezinswoning...
Alleen kun je prima een appartement kopen...
Kijk eens in de groeikernen net buiten de grote steden...
Bij ons, net buiten Den Haag:
4 kamers, 75m2 met een vraagprijs van 114.500.
Dat snap ik ook wel, het gaat erom dat het net zo marktverstorend is.Als je die afschaft heb je er gelijk 500.000 daklozen bij![]()
goed idee.
En jij denkt dat mensen die HRA ontvangen, dat bedrag wel even kunnen missen!?!?
Inderdaad geen handige regels.Ik zeg niet dat er iets moet veranderen hierin, maar als je minder verdient van 24k per jaar (bruto) kun je vrij weinig in Nederland met al die regeltjes van 4,5/5x bruto maandloon = huur. (1864 euro bruto/maand) Dan zou ik dus iets kunnen huren van 400 euro/maand! Daar heb je net een studentenkamer voor
Enerzijds wel logisch, zodat je niet lekker goedkoop kunt wonen, met veel mensen in een woning die bedoelt is voor mensen die het echt niet kunnen betalen.Daarnaast wordt het volledige inkomen van een gezin berekend in een sociale huurwoning, wat weer gekort wordt op de huursubsidie (incl boete).
Persoonlijk ben ik wel voorstander deze leeftijd voor de kinderen iets op te rekken.
En de kinderen door de opvang laten opvoedenVerwijderd schreef op maandag 10 september 2012 @ 11:07:
[...]
Daar kunnen we lang over debatteren, maar feit is dat de politiek (en een groot deel van de samenleving) dat niet zo ziet. Die stellen emancipatie zonder meer gelijk aan 'vrouw moet ook zoveel mogelijk werken'.
Ik vind het serieus niet tof, dat prijzen zo worden opgedreven dat huizen nauwelijks te betalen zijn als je besluit dat je je kinderen zelf wilt grootbrengen.
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Dat is het hele punt waar de crisis om draait. Als je het dan toch over bubbels wilt hebben, dan is het de bubbel dat we maximaal moeten kunnen lenen om luxe (bij dat soort prijsniveau's praat je over luxe) woonwensen in te vullen. Lenen om te kunnen wonen is maatschappelijk geaccepteerd (imo terecht, maar ook betwistbaar), maar het probleem is dat lenen ook geaccepeteerd is voor luxe woonwensen. Dat laatste zou m.i. mogen veranderen.Verwijderd schreef op maandag 10 september 2012 @ 11:07:
[...]
Daar kunnen we lang over debatteren, maar feit is dat de politiek (en een groot deel van de samenleving) dat niet zo ziet. Die stellen emancipatie zonder meer gelijk aan 'vrouw moet ook zoveel mogelijk werken'.
Quatsch, het kan wel, maar dan moet je niet verwachten dat dat iedereen dat in een royale moderne 1 gezinswoning met een kamer per kind en royale tuin in dichtbevolkt gebied kan doen. En niet beginnen over dat het vroeger wel kon: onze ouders hebben vaak ook hun slaapkamer met broers en zusters gedeeld in een 3 of 4 kamer huisje.Bananenplant schreef op maandag 10 september 2012 @ 11:37:
[...]
En de kinderen door de opvang laten opvoeden.
Ik vind het serieus niet tof, dat prijzen zo worden opgedreven dat huizen nauwelijks te betalen zijn als je besluit dat je je kinderen zelf wilt grootbrengen.
Het 4 kamer huisje waar mijn moeder met 4 broers en zusters met mijn opa en oma woonde kan ik ook met 1 salaris betalen. Alleen ik zou niet willen dat mijn vrouw de hele dag alleen maar huisvrouw speelt.
Dat is natuurlijk onzin. Het is gewoon een keuze hoeveel luxe je wilt (financieren).Bananenplant schreef op maandag 10 september 2012 @ 11:37:
[...]
Met mijn partner woon ik in een woning die op eender van onze salarissen te betalen is en qua kinderopvang kunnen we kiezen tussen 0 en 5 dagen. Die vrijheidsgraden behouden is gewoon een keuze (ten koste van iets kleiner, minder luxe en goedkoper wonen).
Ik schat dat er in ons blok ook mensen wonen met de helft van ons gezinsinkomen. Die zullen die vrijheidsgraden niet hebben, maar hadden die kunnen hebben door elders te wonen.
Nouja, voor mijzelf zal het nog wel loslopen, maar ik vraag me soms wel af hoe mensen die lager opgeleid zijn in dit land nog aan betaalbare woonruimte moeten komen, helemaal als ze een gezin hebben.
Er zit nog een heleboel tussen je kinderen door de opvang laten opvoeden en ze zelf grootbrengen, dus dat is wel wat dramatisch gesteld.Bananenplant schreef op maandag 10 september 2012 @ 11:37:
[...]
Wat speelt is dat we allemaal veel meer kunnen uitgeven dan vroeger en dat dat voor schaarse goederen nu eenmaal tot gevolg heeft dat de prijzen stijgen. Fulltime aandacht aan je kinderen kunnen besteden is trouwens ook een moderne verworvenheid die voortkomt uit die gestegen welvaart.
Dan is het toch zonde als je die verworvenheid weer verliest en meer geld van de bank moet lenen om de, doordat tweeverdieners de prijzen opdrijven duurder geworden, huizen te kunnen betalen? Netto schiet je er niks mee op, behalve als je op het juiste moment in bent gestapt, namelijk net nadat het idee "hypotheek op 2 salarissen" mogelijk werd.
Je verliest hem niet, je krijgt een keuze te maken: of een groot huis of thuis blijven met je gezin. Hoe wil je het anders doen? Het feit dat de tweede persoon wel of niet werkt maakt economisch gewoon een verschil. Dat kan je niet wegpoetsen omdat dat jou toevallig niet uitkomt.Bananenplant schreef op maandag 10 september 2012 @ 15:35:
Dan is het toch zonde als je die verworvenheid weer verliest en meer geld van de bank moet lenen om de, doordat tweeverdieners de prijzen opdrijven duurder geworden, huizen te kunnen betalen? Netto schiet je er niks mee op, behalve als je op het juiste moment in bent gestapt, namelijk net nadat het idee "hypotheek op 2 salarissen" mogelijk werd.
En zoals ik hierboven al schrijf, per saldo kunnen mensen met 2 banen altijd meer betalen ook als je hypotheken op 2 inkomens aan banden legt. Ze moeten dan iets langer sparen maar winnen doen ze financieel altijd.
Los daarvan vind ik het oneerlijk dat ze hun verdiencapaciteit niet mogen gebruiken om te lenen. Waarom zou een echtpaar dat allebei 50K verdient minder recht hebben op een mooi huis dan iemand die alleen 100K verdient?
[ Voor 5% gewijzigd door timag op 10-09-2012 15:45 . Reden: rare zin gebakken - aangepast ]
En ik vind het oneerlijk dat hierdoor de huizenprijzen zover stijgen dat je als alleenstaande geen huis meer kan kopentimag schreef op maandag 10 september 2012 @ 15:42:
[...]
Los daarvan dat ik het oneerlijk vind dat ze hun verdiencapaciteit niet mogen gebruiken om te lenen.
Eigenlijk moet een huis 2 koop bedragen hebben net als een 1 of 2 persoonshotelkamer...
Dan kom ik terug op de vraag die hier al eerder gesteld is (niet door mij overigens): waarom zou jij een eengezinswoning moeten kunnen kopen als je alleen bent?ArcticWolf schreef op maandag 10 september 2012 @ 15:44:
[...]
En ik vind het oneerlijk dat hierdoor de huizenprijzen zover stijgen dat je als alleenstaande geen huis meer kan kopen![]()
Eigenlijk moet een huis 2 koop bedragen hebben net als een 1 of 2 persoonshotelkamer...
Een appartement zou prima mogelijk moeten zijn op 1 salaris (weet ik uit ervaring, ik heb er ook een en houd maandelijks nog meer dan genoeg over).
Want a cookie?!
Ik hoef ook geen 1 gezinswoning, maar er zijn echt weinig apartementen te koop die je met 1 salaris kan betalen.Renquin schreef op maandag 10 september 2012 @ 15:49:
[...]
Dan kom ik terug op de vraag die hier al eerder gesteld is (niet door mij overigens): waarom zou jij een eengezinswoning moeten kunnen kopen als je alleen bent?
Een appartement zou prima mogelijk moeten zijn op 1 salaris (weet ik uit ervaring, ik heb er ook een en houd maandelijks nog meer dan genoeg over).
Al moet ik zeggen dat de afgelopen paar weken er steeds meer op funda verschijnen die wel betaalbaar zijn... waarvan veel mensen een verlies nemen of een gedwongen verkoop zijn.
Een tuin is voor sommige mensen een fijne hobby en daarnaast is het fijn als je voor de dag dat je niet meer alleen bent alvast de ruimte hebt en er wat kindjes in passen. Een koopappartement uit de situatie "ben alleen" is voor mij nu bijvoorbeeld een dure grap gebleken.
Prijzen opdrijven zorgt niet dat je een mooier huis krijgt, je betaalt alleen meer voor hetzelfde. Juist tweeverdieners zouden daar tegen moeten zijn, dan kunnen ze dat tweede salaris benutten om bijvoorbeeld in 10 jaar af te lossen.timag schreef op maandag 10 september 2012 @ 15:42:
[...]
Los daarvan vind ik het oneerlijk dat ze hun verdiencapaciteit niet mogen gebruiken om te lenen. Waarom zou een echtpaar dat allebei 50K verdient minder recht hebben op een mooi huis dan iemand die alleen 100K verdient?
Misschien verdien je dan te weinig en zou je moeten denken aan huren?
Daar is het huurhuis voor bedacht.
Een gezin met 2 inkomens heeft nu eenmaal meer geld te besteden dan een alleenstaande, dit is gewoon de harde werkelijkheid.
Ik heb ook 10 jaar alleen een apartement gehad, kan prima. Nu nog steeds.
Nu ben ik samen en zoek een huis op 1,5 salaris. Omdat ik ivm kinderen een wat groter huis wil dan ik op 1 salaris zou kunnen betalen. Ik ga dus echt het 2e inkomen gebruiken.
Ik geloof overigens best dat 2 verdieners en hra voor prijs opdrijving hebben gezorgd, maar daar valt nu niet zo heel veel aan te doen, daarbij is het ook vraag en aanbod wat de prijs opdrijft. Wat overigens over een aantal jaar toch weer gaat gebeuren met zoveel nieuwkomers op de markt elk jaar.
Een gezin met 2 inkomens heeft nu eenmaal meer geld te besteden dan een alleenstaande, dit is gewoon de harde werkelijkheid.
Ik heb ook 10 jaar alleen een apartement gehad, kan prima. Nu nog steeds.
Nu ben ik samen en zoek een huis op 1,5 salaris. Omdat ik ivm kinderen een wat groter huis wil dan ik op 1 salaris zou kunnen betalen. Ik ga dus echt het 2e inkomen gebruiken.
Ik geloof overigens best dat 2 verdieners en hra voor prijs opdrijving hebben gezorgd, maar daar valt nu niet zo heel veel aan te doen, daarbij is het ook vraag en aanbod wat de prijs opdrijft. Wat overigens over een aantal jaar toch weer gaat gebeuren met zoveel nieuwkomers op de markt elk jaar.
[ Voor 45% gewijzigd door rinkel op 10-09-2012 16:10 ]
Ach, dat wordt het voor mij ook als ik nu zou verkopen.Bananenplant schreef op maandag 10 september 2012 @ 16:01:
Een tuin is voor sommige mensen een fijne hobby en daarnaast is het fijn als je voor de dag dat je niet meer alleen bent alvast de ruimte hebt en er wat kindjes in passen. Een koopappartement uit de situatie "ben alleen" is voor mij nu bijvoorbeeld een dure grap gebleken.
Echter neem ik dat nu voor lief, gezien ik een eventueel nieuw huis ook een stuk goedkoper zal kopen.
Verder moet je denken aan hoeveel plezier je van je woning hebt gehad
Zie je wel, de keuze is er of komt er vanzelf. Gewoon wat geduld hebben (en uiteraard afdingen als je het nog te duur vindArcticWolf schreef op maandag 10 september 2012 @ 15:52:
Ik hoef ook geen 1 gezinswoning, maar er zijn echt weinig apartementen te koop die je met 1 salaris kan betalen.
Al moet ik zeggen dat de afgelopen paar weken er steeds meer op funda verschijnen die wel betaalbaar zijn... waarvan veel mensen een verlies nemen of een gedwongen verkoop zijn.
[ Voor 30% gewijzigd door Renquin op 10-09-2012 16:06 ]
Want a cookie?!
Daar hadden al die tweeverdieners zelf voor kunnen kiezen hoor..... waarom wil jij (als liberaal zoals je altijd ropet) dat af gaan dwingen?RemcoDelft schreef op maandag 10 september 2012 @ 16:01:
[...]
Prijzen opdrijven zorgt niet dat je een mooier huis krijgt, je betaalt alleen meer voor hetzelfde. Juist tweeverdieners zouden daar tegen moeten zijn, dan kunnen ze dat tweede salaris benutten om bijvoorbeeld in 10 jaar af te lossen.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Quote eens waar ik roep liberaal te zijnCyberpope schreef op maandag 10 september 2012 @ 16:06:
[...]
Daar hadden al die tweeverdieners zelf voor kunnen kiezen hoor..... waarom wil jij (als liberaal zoals je altijd ropet) dat af gaan dwingen?
Het probleem is dat tweeverdieners daar NIET zelf voor kunnen kiezen omdat de meerderheid de dienst uitmaakt. Als niemand een hypotheek op twee salarissen heeft, kan je inderdaad een veel mooier huis kopen door dat wel te doen. Zo ontstond het, en al snel waren die twee salarissen nodig om datzelfde huis te kunnen kopen.
Wellicht tijd voor een tv programma: 'Starter op woningmarkt zoekt goed verdienende partner. Slaapkamer delen optioneel...'rinkel schreef op maandag 10 september 2012 @ 16:02:
[...]
Een gezin met 2 inkomens heeft nu eenmaal meer geld te besteden dan een alleenstaande, dit is gewoon de harde werkelijkheid...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Stop 6 mensen in een huis, camera er bovenop...Fiber schreef op maandag 10 september 2012 @ 16:10:
[...]
Wellicht tijd voor een tv programma: 'Starter op woningmarkt zoekt goed verdienende partner. Slaapkamer delen optioneel...'
En je hebt weer een kijkcijferkanon.
Geen zin om te zoeken... maar vergis ik me dan? Heb in mijn herinnering dat jij overal en altijd roept dat de overheid kleiner moet en minder regels en de markt het moet reguleren. Maar wellicht zit ik er helemaal langs en haal ik mensen door elkaar.RemcoDelft schreef op maandag 10 september 2012 @ 16:08:
[...]
Quote eens waar ik roep liberaal te zijn
Ja.. dat is dus marktwerking optima forma...Het probleem is dat tweeverdieners daar NIET zelf voor kunnen kiezen omdat de meerderheid de dienst uitmaakt. Als niemand een hypotheek op twee salarissen heeft, kan je inderdaad een veel mooier huis kopen door dat wel te doen. Zo ontstond het, en al snel waren die twee salarissen nodig om datzelfde huis te kunnen kopen.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Als je bovenmodaal vangt en buiten de sociale huur valt is een huurhuis duurder per maand dan wat je zou kunnen kopen (prijsdaling niet meegerekendrinkel schreef op maandag 10 september 2012 @ 16:02:
Misschien verdien je dan te weinig en zou je moeten denken aan huren?
Gretig op de korte termijn, op de lange termijn er niets mee opschieten en de rest benadelen. Gelukkig ben ik geen liberaalCyberpope schreef op maandag 10 september 2012 @ 16:13:
[...]
Ja.. dat is dus marktwerking optima forma...
[ Voor 28% gewijzigd door Bananenplant op 10-09-2012 16:18 ]
Typisch VVD standpunt: Overal marktwerking en minder overheid behalve op de huizenmarkt...Cyberpope schreef op maandag 10 september 2012 @ 16:13:
[...]
Geen zin om te zoeken... maar vergis ik me dan? Heb in mijn herinnering dat jij overal en altijd roept dat de overheid kleiner moet en minder regels en de markt het moet reguleren...
Dat klopt wel, alleen zou ik nooit hokjeswoorden als liberaal gebruiken hiervoor.Cyberpope schreef op maandag 10 september 2012 @ 16:13:
[...]
Geen zin om te zoeken... maar vergis ik me dan? Heb in mijn herinnering dat jij overal en altijd roept dat de overheid kleiner moet en minder regels en de markt het moet reguleren. Maar wellicht zit ik er helemaal langs en haal ik mensen door elkaar.
Dat zou zo zijn, als de huizenmarkt een vrije markt was. Neem auto's: op twee salarissen koop je een betere auto dan op 1 salaris, ook als iedereen dat doet.Ja.. dat is dus marktwerking optima forma...
Vind ik erg kort door de bocht. Marktwerking heeft in zeker domein veel nut en is heel waardevol.Bananenplant schreef op maandag 10 september 2012 @ 16:17:
Gretig op de korte termijn, op de lange termijn er niets mee opschieten en de rest benadelen. Gelukkig ben ik geen liberaal.
Dat kan... beetje nutteloos en rita verdonk-achtig, want je valt altijd in een bepaalde klasse. Alleen of je het labeltje wil accepteren is vers 2. Maar zelfs als je dat niet doet, krijg je het label vrij-denker of anarchist of <ander labeltje>. Wij kunnen als mensen niet communiceren zonder te determineren.RemcoDelft schreef op maandag 10 september 2012 @ 16:39:
Dat klopt wel, alleen zou ik nooit hokjeswoorden als liberaal gebruiken hiervoor.
Tenzij er van een bepaalde grondstof van auto niet meer bijgemaakt kan worden (b.v. land...)Dat zou zo zijn, als de huizenmarkt een vrije markt was. Neem auto's: op twee salarissen koop je een betere auto dan op 1 salaris, ook als iedereen dat doet.
[ Voor 53% gewijzigd door Cyberpope op 10-09-2012 16:42 ]
De patstelling op de woningmarkt is wel duidelijk: omdat de woningprijzen hoog liggen, hebben mensen fiscale hulp nodig om de koopsommen op te kunnen brengen, en die koopsommen zijn hoog, omdat door de fiscale hulp veel geld in de markt gepompt is en wordt. Dit heeft geleid tot hoge schulden, zowel in verhouding tot de woningwaarde als tot het inkomen. Omdat een virtuele restschuld altijd nog beter is dan een echte zorgt dat voor stilstand: er wordt niet verkocht en dus ook niet gekocht. De prijsspiraal in de woningmarkt moet ergens doorbroken worden. Op zich gaat dat het meest effectief door simpelweg de betaalbaarheid van woningen te verminderen: als mensen minder geld in woningen kunnen steken, dalen de prijzen.
Hierbij zijn echter twee complicaties waar door de partijen die zijn voor een verregaande beperking van de HRA (PvdA voorop) aan voorbij wordt gegaan. Ten eerste zijn grote aantallen huizenkopers jarenlang fiscaal aangemoedigd om schulden aan te gaan: niet het afbetalen van een schuld werd gestimuleerd, maar juist het aangaan én behouden ervan. Dan kan de politiek wel ineens heel verbaasd gaan doen dat dit tot ongewenst gedrag heeft geleid, maar op het moment dat er een onbeperkte aftrekbaarheid van rente wordt geboden moet je niet raar opkijken dat mensen daar gebruik van maken. Het daarnaast ongecontroleerd verstrekken van volledig aflossingsvrije hypotheken tot 125% van de executiewaarde en tot zes maal het jaarinkomen maakte dat alleen nog maar erger.
Hoewel natuurlijk in beginsel mensen zelf verantwoordelijkheid hebben voor de financiele verplichtingen die ze aangaan zijn hypotheken jarenlang aangeprezen met netto maandlasten als lokkertje. In mijn optiek heeft de politiek daar jarenlang aan meegewerkt en is er nu ook een verantwoordelijkheid dat probleem op te lossen - dit nog even los van de boetes vanuit de bankwereld op het aflossen van hypotheken.
Ten tweede is er sprake van een forse restschuldenproblematiek. Voor een groot deel van de mensen die pakweg tussen 2002 en nu een huis heeft gekocht geldt dat de hypotheek net zo hoog of hoger is dan de actuele woningwaarde. Dit zet de woningmarkt compleet op slot: zolang de woonlasten nog (net) opgebracht kunnen worden gaat niemand zijn huis met flinke verliezen verkopen. Als hier geen faciliteit voor wordt geboden gaat het flink opkrikken van de netto woonlasten door middel van beperking van de HRA ook voor bestaande gevallen niets uithalen anders dan dat grote groepen mensen gedwongen zullen worden hun huis te verkopen omdat het simpelweg niet meer betaalbaar is. Die blijven dan alsnog met een dikke restschuld zitten, waar ook het bankwezen niet bepaald gelukkig van zal worden.
Het terugbrengen van de kosten van de HRA voor de overheid kan pas zinvol gedaan worden op het moment dat de totale hypotheekschuld wordt teruggebracht. Simpelweg de lasten verhogen door de aftrekbaarheid te verminderen werkt dan juist averechts: een Euro kan beter gebruikt worden om de schuld af te lossen dan om rente aan banken te betalen of meer belasting af te dragen. Door de netto lasten te verhogen maak je het juist moeilijker in plaats van makkelijker om de totale hypotheekschuld van 600 miljard te verminderen. Ik snap niet waarom vrijwel niemand het heeft over een oplossing voor de niet geringe groep huizenbezitters die fiscaal daartoe gestimuleerd met dikke schulden zitten en geen realistisch pad over hoe die af te betalen. Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan het gedurende 5 jaar fiscaal aftrekbaar maken van extra aflossingen (met evt. een maximumbedrag per jaar, of beperkt tot het bedrag boven de WOZ-waarde), het afschaffen van de aflosboetes bij banken, en het instellen van een fonds om aflossingsvrije probleemhypotheken onder gunstige voorwaarden te herfinancieren naar een aflosvorm.
Hierbij zijn echter twee complicaties waar door de partijen die zijn voor een verregaande beperking van de HRA (PvdA voorop) aan voorbij wordt gegaan. Ten eerste zijn grote aantallen huizenkopers jarenlang fiscaal aangemoedigd om schulden aan te gaan: niet het afbetalen van een schuld werd gestimuleerd, maar juist het aangaan én behouden ervan. Dan kan de politiek wel ineens heel verbaasd gaan doen dat dit tot ongewenst gedrag heeft geleid, maar op het moment dat er een onbeperkte aftrekbaarheid van rente wordt geboden moet je niet raar opkijken dat mensen daar gebruik van maken. Het daarnaast ongecontroleerd verstrekken van volledig aflossingsvrije hypotheken tot 125% van de executiewaarde en tot zes maal het jaarinkomen maakte dat alleen nog maar erger.
Hoewel natuurlijk in beginsel mensen zelf verantwoordelijkheid hebben voor de financiele verplichtingen die ze aangaan zijn hypotheken jarenlang aangeprezen met netto maandlasten als lokkertje. In mijn optiek heeft de politiek daar jarenlang aan meegewerkt en is er nu ook een verantwoordelijkheid dat probleem op te lossen - dit nog even los van de boetes vanuit de bankwereld op het aflossen van hypotheken.
Ten tweede is er sprake van een forse restschuldenproblematiek. Voor een groot deel van de mensen die pakweg tussen 2002 en nu een huis heeft gekocht geldt dat de hypotheek net zo hoog of hoger is dan de actuele woningwaarde. Dit zet de woningmarkt compleet op slot: zolang de woonlasten nog (net) opgebracht kunnen worden gaat niemand zijn huis met flinke verliezen verkopen. Als hier geen faciliteit voor wordt geboden gaat het flink opkrikken van de netto woonlasten door middel van beperking van de HRA ook voor bestaande gevallen niets uithalen anders dan dat grote groepen mensen gedwongen zullen worden hun huis te verkopen omdat het simpelweg niet meer betaalbaar is. Die blijven dan alsnog met een dikke restschuld zitten, waar ook het bankwezen niet bepaald gelukkig van zal worden.
Het terugbrengen van de kosten van de HRA voor de overheid kan pas zinvol gedaan worden op het moment dat de totale hypotheekschuld wordt teruggebracht. Simpelweg de lasten verhogen door de aftrekbaarheid te verminderen werkt dan juist averechts: een Euro kan beter gebruikt worden om de schuld af te lossen dan om rente aan banken te betalen of meer belasting af te dragen. Door de netto lasten te verhogen maak je het juist moeilijker in plaats van makkelijker om de totale hypotheekschuld van 600 miljard te verminderen. Ik snap niet waarom vrijwel niemand het heeft over een oplossing voor de niet geringe groep huizenbezitters die fiscaal daartoe gestimuleerd met dikke schulden zitten en geen realistisch pad over hoe die af te betalen. Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan het gedurende 5 jaar fiscaal aftrekbaar maken van extra aflossingen (met evt. een maximumbedrag per jaar, of beperkt tot het bedrag boven de WOZ-waarde), het afschaffen van de aflosboetes bij banken, en het instellen van een fonds om aflossingsvrije probleemhypotheken onder gunstige voorwaarden te herfinancieren naar een aflosvorm.
Doe om te beginnen iedereen met een hypotheek dit boek cadeau:

For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Ik kan het mishebben, maar ik meen dat banken allang een hoger niveau van aflossing opmerk(t)en met name rond de tijd dat bonussen/13e maanden etc worden uitgekeerd. De omslag naar aflossen heeft dus al plaatsgevonden - de politiek loopt gewoon nog achter.Daniel schreef op maandag 10 september 2012 @ 17:09:
Daarnaast heeft elke partij het over 'geleidelijke stappen' - er is letterlijk geen enkele partij die HRA afschaft. Ze gaan allemaal in stapjes omlaag (naar weliswaar verschillende eindpunten) en allemaal verspreid over een meerjarentraject.
Verder hebben alle partijen (of in ieder geval meerderheid ervan, waarschijnlijk ook meerderheid in zetels straks) zich al uitgesproken over tegemoetkoming zoals OB geheel afschaffen of juist aflossen fiscaal aantrekkelijk maken of verschillende startersmaatregelen (bijvoorbeeld eerste paar jaar juist extra HRA, of een starterslening tegen extreem lage rente).
Jij lijkt jezelf te basseren op 1) het per direct volledig afschaffen en 2) dat de HRA volledig wordt afgeschaft met 3) geen stappen om de woningmarkt te stimuleren naast het wegnemen van de HRA onzekerheid. Beiden zijn onjuist voor alle partijen. Worst-case mag je maximaal 30% aftrekken, de gemiddelde Nederlander zal (helemaal met de huidige rentestand) dan onmogelijk al een probleem krijgen. Helemaal als je je beseft dat de limieten rond lenen nog altijd HRA negeren (dus wat je maximaal mag lenen binnen NHG is nog altijd gebaseerd op dat je moet kunnen aflossen als je geheel geen HRA krijgt).
Nog belangrijker; we moeten bezuinigen! Verplicht, niks te willen/wensen aan! Als de HRA blijft zoals ie is... dan wordt je ergens anders veel harder geraakt (nog verder snijden in zorg/onderwijs/aow/pensioenleeftijd/belastingen.. ga maar door). Als dat gebeurt zit OOK iedereen te klagen, dus of het nu HRA is of iets anders... geklaag komt er toch wel.
offtopic:
Wist je trouwens dat pas bij netto inkomen van 100k of meer bij een gezin, de HRA teruggave meer geld oplevert dan ze aan belasting betalen?
Dus stel je haalt morgen de gehele HRA weg, zet het geheel 1:1 over in tegemoetkoming via de belastingschalen omdat er niet meer voor betaald wordt, dan gaat iedereen boven de 100k netto erop achteruit en iedereen onder de 100k netto erop vooruit.
Wist je trouwens dat pas bij netto inkomen van 100k of meer bij een gezin, de HRA teruggave meer geld oplevert dan ze aan belasting betalen?
Dus stel je haalt morgen de gehele HRA weg, zet het geheel 1:1 over in tegemoetkoming via de belastingschalen omdat er niet meer voor betaald wordt, dan gaat iedereen boven de 100k netto erop achteruit en iedereen onder de 100k netto erop vooruit.
[ Voor 20% gewijzigd door Xanaroth op 10-09-2012 18:52 ]
Als het echt problematisch is voor die groep, over wie hebben we het dan?[b][message=38896146,noline] Ik snap niet waarom vrijwel niemand het heeft over een oplossing voor de niet geringe groep huizenbezitters die fiscaal daartoe gestimuleerd met dikke schulden zitten en geen realistisch pad over hoe die af te betalen.
Over die groep die zonder aarzelen een tophypotheek genomen hebben en met HRA al moeite hadden om de kosten te betalen en die met een geleidelijke aanpak van de HRA meteen al in de problemen komen?
Moet die groep dan op kosten van de staat en burger gered worden?
Da's wel die groep die als het gewoon goed ging met de woningmarkt nu op een berg (virtueel) geld gezeten hadden. Moeten die zonodig gered worden ondanks dat ze die problemen enkel aan zich zelf te danken hebben?
Je zult als scenario vast niet een onmiddelijke complete afschaffing voor ogen gehad hebben, want dan was half huizenkopend NL in de problemen geraakt, (in principe iedereen die geen 50+ is).
De meesten daarvan kunnen gewoon hun huis blijven betalen omdat ze in principe geen extreme schulden zijn aangegaan in verhouding tot hun inkomen.
Oh, en ik heb trouwens besloten om op termijn mijn huis te verkopen aangezien ik toch minder dan 1 maand per jaar thuis zit. Nu zit ikmet een probleem want ik ga er verlies op maken. (2 jaar geleden gekocht)
Dus, eh, mag ik even vangen? Want ik geef onze regering de schuld dat ik straks met een restschuld zit.
(geintje, niet serieus nemen AUB
Het meest effectief is tijd. Prijsvorming in een markt kost nou eenmaal tijd. Hoe meer externe invloeden hoe langer het duurt voor vraag en aanbod elkaar weer vindt in een nieuwe evenwichtsprijs.Daniel schreef op maandag 10 september 2012 @ 17:09:
De patstelling op de woningmarkt is wel duidelijk: omdat de woningprijzen hoog liggen, hebben mensen fiscale hulp nodig om de koopsommen op te kunnen brengen, en die koopsommen zijn hoog, omdat door de fiscale hulp veel geld in de markt gepompt is en wordt. Dit heeft geleid tot hoge schulden, zowel in verhouding tot de woningwaarde als tot het inkomen. Omdat een virtuele restschuld altijd nog beter is dan een echte zorgt dat voor stilstand: er wordt niet verkocht en dus ook niet gekocht. De prijsspiraal in de woningmarkt moet ergens doorbroken worden. Op zich gaat dat het meest effectief door simpelweg de betaalbaarheid van woningen te verminderen: als mensen minder geld in woningen kunnen steken, dalen de prijzen.
Heb ik iets gemist aan de PvdA plannen? In heel veel opzichten is het een langzaamaan hervormingsplan. Op http://www.hypotheekrente...rek/Verkiezingen2012.aspx vind je een mooie samenvatting plus doorrekening (ik heb 'm niet ingevuld met bestaande hypotheek >300k thoughHierbij zijn echter twee complicaties waar door de partijen die zijn voor een verregaande beperking van de HRA (PvdA voorop) aan voorbij wordt gegaan.
Dat klinkt wel aardig maar werkt niet zonder incentive. Alle plannen van politieke partijen hebben een zodanige afbouw dat een langzame afbouw gestimuleerd wordt. De netto lasten nemen juist toe vanwege de verplichte (virtuele) (annuitaire) aflossing. De meeste hypotheekvoorwaarden staan dat ook prima toe.Het terugbrengen van de kosten van de HRA voor de overheid kan pas zinvol gedaan worden op het moment dat de totale hypotheekschuld wordt teruggebracht. Simpelweg de lasten verhogen door de aftrekbaarheid te verminderen werkt dan juist averechts: een Euro kan beter gebruikt worden om de schuld af te lossen dan om rente aan banken te betalen of meer belasting af te dragen. Door de netto lasten te verhogen maak je het juist moeilijker in plaats van makkelijker om de totale hypotheekschuld van 600 miljard te verminderen.
Juist de plannen die bestaande hypotheken buiten schot laten zorgen niet voor afbouw, maar wel voor een tweedeling van de markt wat op termijn ook weer onhoudbaar is.
Een paar partijen hebben dit toch wel opgeworpen? Ik herinner me vaag nog ene plan van GL voor herfinanciering van restschulden incl mogelijke haircut (wat Plasdinges van de VVD meteen afbrandde). Maar ook voor deze maatregelen geldt dat je bovenal eerst een geloofwaardig en reeel hervormingspad moet definieren waarin de markt een evenwicht kan vinden. Pas daarna kun je een paar maatregelen toevoegen om potentieel te scherpe kantjes eraf te veilen, inventives te verbeteren of uitvoerbaarheid te verbeteren.Ik snap niet waarom vrijwel niemand het heeft over een oplossing voor de niet geringe groep huizenbezitters die fiscaal daartoe gestimuleerd met dikke schulden zitten en geen realistisch pad over hoe die af te betalen. Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan het gedurende 5 jaar fiscaal aftrekbaar maken van extra aflossingen (met evt. een maximumbedrag per jaar, of beperkt tot het bedrag boven de WOZ-waarde), het afschaffen van de aflosboetes bij banken, en het instellen van een fonds om aflossingsvrije probleemhypotheken onder gunstige voorwaarden te herfinancieren naar een aflosvorm.
Daar baseer ik me niet op. Feit is natuurlijk wel dat elke aanpassing aan de HRA direct leidt tot hogere netto lasten. Het klopt dat zeker bij geleidelijke afschaffing voor de gemiddelde woning van rond de 230k het effect wel meevalt, de gemiddelde woningbezitter zal een stijging van de maandlasten met enkele tientjes wel kunnen hanteren. Zekerheid over de toekomstige situatie kan inderdaad ook veel doen voor de woningmarkt.Myrdreon schreef op maandag 10 september 2012 @ 18:45:
Jij lijkt jezelf te basseren op 1) het per direct volledig afschaffen en 2) dat de HRA volledig wordt afgeschaft met 3) geen stappen om de woningmarkt te stimuleren naast het wegnemen van de HRA onzekerheid. Beiden zijn onjuist voor alle partijen. Worst-case mag je maximaal 30% aftrekken, de gemiddelde Nederlander zal (helemaal met de huidige rentestand) dan onmogelijk al een probleem krijgen. Helemaal als je je beseft dat de limieten rond lenen nog altijd HRA negeren (dus wat je maximaal mag lenen binnen NHG is nog altijd gebaseerd op dat je moet kunnen aflossen als je geheel geen HRA krijgt).
Maar 'edge cases' zijn er natuurlijk ook genoeg: mensen die tegen 42% aftrekken (daarvoor hoef je echt geen enorm inkomen te hebben) en een woning hebben die 35-40% minder waard is dan de hypotheek (als je een beetje gaar getimed hebt gekocht en je bent ooit voor 125% gefinancierd). Ja, eigen schuld natuurlijk, maar tegelijkertijd zijn mensen bepaalde verplichtingen aangegaan in het toenmalige fiscale kader én economische klimaat. Als vervolgens halverwege het spel de regels worden veranderd is het wat simpel om te roepen dat die groep dan maar pech gehad heeft. Then again moet je ergens beginnen.
Heb je daar een bron voor? Gezien het feit dat de HRA een aftrekpost is kan je nooit meer teruggave krijgen dan je aan belasting in box 1 zou moeten betalen: in het meest extreme geval komt je belastbaar inkomen op 0 uit. Daarvoor moet je dus net zoveel rente in aftrek kunnen brengen als dat je aan bruto inkomen hebt. Om van een ton bruto ook een ton netto over te houden moet je dus ook een ton aan rente in aftrek kunnen brengen. Dat komt bij een rente van 5% neer op een hypotheek van 2 miljoen. Lijkt mij lastig om dat los te krijgen op een inkomen van 100k - en buiten dat moet je die ton dan natuurlijk wel gewoon overmaken aan een bank.offtopic:
Die truc is trouwens wel interessant als je zelf wat vermogen hebt opgebouwd en dus aan jezelf een hypotheek kunt verstrekken: de rente kun je prive in aftrek brengen, waardoor van elke euro rente die je aan jezelf moet betalen je ook weer een percentage (max 52% dus) terugkrijgt aan belastingkorting: je leent 50.000 euro van jezelf, daarover betaal je 5% rente (2500 euro) en daarvan krijg je de helft terug van de fiscus. Zo bouwt de Belastingdienst lekker mee aan jouw vermogen
Dat uberhaupt kan geeft wel aan hoe absurd de regeling is en op zich goed dat vrijwel iedereen behalve de VVD beseft dat het zo niet langer kan.
Handig tooltje. Gevolgen van de PvdA-plannen vallen inderdaad relatief gezien nogal mee. In mijn geval (en ik ben nogal een 'edge case'Rukapul schreef op maandag 10 september 2012 @ 21:30:Heb ik iets gemist aan de PvdA plannen? In heel veel opzichten is het een langzaamaan hervormingsplan. Op http://www.hypotheekrente...rek/Verkiezingen2012.aspx vind je een mooie samenvatting plus doorrekening (ik heb 'm niet ingevuld met bestaande hypotheek >300k though).
Die plannen van D66 zijn echt leip. Zelfs als ik een heel modale hypotheek van 2,5 invoer (100k aflossingsvrij, 150k banksparen - hele volksstammen hebben zo'n constructie, netjes onder NHG en wat dies meer zij) ga je bij die dudes in 2018 in 1 klap van 783 naar 1149 euro netto per maand (+47%) en vervolgens komt daar elke 5 jaar nog eens 100 euro netto per maand bovenop.
[ Voor 18% gewijzigd door Daniel op 10-09-2012 21:54 ]
Tja... Je hebt gelijk, maar ik vraag me wel af waarom vaak deze groep naar voren gehaald wordt, die weloverwogen die risico is aangegaan. Echter er wordt geen krimp gegeven bij b.v. de langstudeerboete. Waarbij studenten (en helemaal deeltijdstudenten) die dit zeker niet wisten voor aanvang van hun studie gepakt worden. Of uitkeringsgerechtigden (die helemaal geen keuze hebben ingeval van wajong) en ook weinig mogelijkheden hebben tot verbeteren van hun situatie. Nederland staat erbij en kijkt erna... Maar de HRA... Daar moeten we een oplossing voor vinden.Daniel schreef op maandag 10 september 2012 @ 21:39:
Ja, eigen schuld natuurlijk, maar tegelijkertijd zijn mensen bepaalde verplichtingen aangegaan in het toenmalige fiscale kader én economische klimaat. Als vervolgens halverwege het spel de regels worden veranderd is het wat simpel om te roepen dat die groep dan maar pech gehad heeft. Then again moet je ergens beginnen.
p.s. Die berekening van D66 klopt natuurlijk niet, want iedereen gaat dan in die 5 overgangsjaren aflossen. Dat lijkt me logisch. Maar dat zit niet in de berekening. Die gaat uit van een totaal ongewijzigde situatie, maar bijna iedereen zal toch na 10 jaar zijn rente opnieuw moeten vaststellen en zal dan zijn hypotheek aanpassen naar de voor hem meest gunstige fiscale vorm.
[ Voor 16% gewijzigd door Cyberpope op 10-09-2012 22:26 ]
17,5% klinkt veel, maar 6 jaar lang 2.5% inflatie komt neer op 16% wat het al weer redelijk in perspectief plaatst. 21 jaar 2.5% komt neer op +68% in 2033. Als werkend persoon lukt het meestal wel om (minimaal) de inflatie bij te benen.Daniel schreef op maandag 10 september 2012 @ 21:39:
Handig tooltje. Gevolgen van de PvdA-plannen vallen inderdaad relatief gezien nogal mee. In mijn geval (en ik ben nogal een 'edge case'ga ik bijv. in 2018 per maand zo'n netto 17,5% meer betalen dan nu, en in 2033 (als het volledige plan is ingevoerd) netto 54% meer dan nu. Da's heftig maar ik mag hopen tegen die tijd wel zo'n inkomensgroei doorgemaakt te hebben.
De D66 plannen zijn enigszins onvergelijkbaar omdat er van volledige aflossing wordt uitgegaan in tegenstelling tot andere partijen (wel -100% lasten na 30 jaarBij het CDA is het verschil 24% maar dan al wel meteen vanaf volgend jaar, bij de SP is het verschil 38% in 2018 en 57% in 2033. Het hardst genomen word ik bij D66 (tenzij ik tussentijds een andere hypotheekvorm kies), vanaf 2018 stijgen mijn netto lasten in 1 klap met 125% (geen grap) om uiteindelijk uit te komen op 181% in 2033. De plannen van CU, Groen Links en PvdD zijn ongeveer vergelijkbaar met die van de SP.
Die plannen van D66 zijn echt leip. Zelfs als ik een heel modale hypotheek van 2,5 invoer (100k aflossingsvrij, 150k banksparen - hele volksstammen hebben zo'n constructie, netjes onder NHG en wat dies meer zij) ga je bij die dudes in 2018 in 1 klap van 783 naar 1149 euro netto per maand (+47%) en vervolgens komt daar elke 5 jaar nog eens 100 euro netto per maand bovenop.
Is er een politieke partij die zegt vanaf 1-1-2013 nog maar 30 jaar HRA en daarna is het afgelopen? Dus als ik over 5 jaar een hypotheek neem dat ik dan nog maar 25 jaar HRA krijg... Dat levert in mijn ogen de minste problemen op, of zie ik dit verkeerd?
De huidige schuld blijft dan wel staan, maar die hebben we nu toch al, deze wordt over de jaren heen afgebouwd aangezien je elk jaar een extra jaar minder belasting hoeft terug te geven.
Of denk ik nu te simpel?
Maar als ik het verhaal van Daniel lees, lijken me de plannen van de PvdA nog het meest "normaal". Je bouwt de schuld af, maar niet met extreme maatregelen zodat niemand opeens het huis meer kan betalen.
Heeft de VVD ook nog een plan? Of zijn die gewoon 100% voor het behoud van de HRA? (mompelt iets over liberale partij
)
De huidige schuld blijft dan wel staan, maar die hebben we nu toch al, deze wordt over de jaren heen afgebouwd aangezien je elk jaar een extra jaar minder belasting hoeft terug te geven.
Of denk ik nu te simpel?
Maar als ik het verhaal van Daniel lees, lijken me de plannen van de PvdA nog het meest "normaal". Je bouwt de schuld af, maar niet met extreme maatregelen zodat niemand opeens het huis meer kan betalen.
Heeft de VVD ook nog een plan? Of zijn die gewoon 100% voor het behoud van de HRA? (mompelt iets over liberale partij
[ Voor 25% gewijzigd door ArcticWolf op 10-09-2012 23:27 ]
JaArcticWolf schreef op maandag 10 september 2012 @ 23:21:
Is er een politieke partij die zegt vanaf 1-1-2013 nog maar 30 jaar HRA en daarna is het afgelopen? Dus als ik over 5 jaar een hypotheek neem dat ik dan nog maar 25 jaar HRA krijg... Dat levert in mijn ogen de minste problemen op, of zie ik dit verkeerd?
Of denk ik nu te simpel?
Om die tweedeling te voorkomen zal elk plan ook moeten gelden voor bestaande gevallen, en daarom zal er alleen sprake kunnen zijn van een geleidelijke afschaffing om de impact op de koopkracht te beperken.
VVD en PVV zijn voor het volledig handhaven van de HRA in de huidige vorm, wat imho (ondanks dat de huidige regeling gunstig voor mij is) een bezopen plan is. Je moet ergens iets doen. Het PvdA-schema is wat dat betreft nog alleszins redelijk.Maar als ik het verhaal van Daniel lees, lijken me de plannen van de PvdA nog het meest "normaal". Je bouwt de schuld af, maar niet met extreme maatregelen zodat niemand opeens het huis meer kan betalen.
Heeft de VVD ook nog een plan? Of zijn die gewoon 100% voor het behoud van de HRA? (mompelt iets over liberale partij)
Als ik het goed begrijp wil D66 ook bestaande gevallen na een overgangsperiode van 5 jaar dwingen hun hypotheek om te zetten in een annuïteitenvorm. Dat is op zich best te doen als je net een hypotheek hebt afgesloten, maar wat als je al 20 jaar op weg bent met je hypotheek, en daarvan bijvoorbeeld 30% aflosingsvrij hebt (niet bepaald een absurd financieel risico). Dan heb je ineens nog maar 10 jaar om dat complete deel af te gaan lossen. Dat wordt voor veel mensen denk ik wel een probleem.Rukapul schreef op maandag 10 september 2012 @ 22:38:
De D66 plannen zijn enigszins onvergelijkbaar omdat er van volledige aflossing wordt uitgegaan in tegenstelling tot andere partijen (wel -100% lasten na 30 jaar). M.i. zou je voor een eerlijke vergelijking dus moeten compenseren (desnoods met een fictieve niet aftrekbare aflossingsvrije schaduwhypotheek die oploopt terwijl er zogenaamd wordt afgelost).
In de berekeningen is overigens het effect van teruggave van de HRA via andere lastenverlichtingen niet meegenomen, dus het uiteindelijke koopkrachtplaatje wordt moeilijk te bepalen.
Je denkt goed maar het is ook te simpel: Als je dat doet wordt er volgend jaar (en de komende 29 jaar) nog niks bezuinigd. Betekend dat je die miljarden ergens anders vandaan moet gaan halen en dan kom je snel terecht bij o.a. zorg/onderwijs/aow.ArcticWolf schreef op maandag 10 september 2012 @ 23:21:
Of denk ik nu te simpel?
Heeft de VVD ook nog een plan? Of zijn die gewoon 100% voor het behoud van de HRA? (mompelt iets over liberale partij)
Vraag me af of al die huizenbezitters daar blij mee zijn. De woning kunnen ze dankzij de HRA dan gewoon betalen, alleen ze kunnen niet langer hun zorg betalen, of de kinderen (zoals nu door langstudeerboete trouwens al gebeurt) kunnen niet meer studeren, etc.
Dat degene die dan problemen hebben, zoals de vvd zegt, 'het huis kunnen inzetten om zorg te betalen' - je koopt dan een woning, zodat je die met je pensioen kan verkopen om je zorg te betalen (zo belachelijk duur wordt de zorg dus). Ironie wilt echter dat je dan, met de huidige vergrijzing, alsnog een instorting van de woningmarkt krijgt omdat al die ouderen dan hun woning MOETEN gaan dumpen.
[ Voor 12% gewijzigd door Xanaroth op 11-09-2012 07:37 ]
Het doel van het beperken van de HRA is voor veel partijen niet (en zou het ook niet moeten zijn) bezuinigen maar hervormen. Veel partijen, waaronder de D66 geven het bespaarde geld 1-op-1 terug in de vorm van lagere IB, afschaffen overdrachtsbelasting en andere woonbelastigen, etc. Ook de reden waarom ik dat rekentootltje van de hypotheekshop onzin vindt: het neemt alleen de nadelen/kosten mee, niet de voordelen.Myrdreon schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 07:35:
[...]
Je denkt goed maar het is ook te simpel: Als je dat doet wordt er volgend jaar (en de komende 29 jaar) nog niks bezuinigd. Betekend dat je die miljarden ergens anders vandaan moet gaan halen en dan kom je snel terecht bij o.a. zorg/onderwijs/aow.
Zoals ik hierboven heb uitgelegd kunnen tweeverdieners altijd meer betalen of ze nou die hypotheek op twee salarissen krijgen of niet. Als ze geen hoge hypotheek krijgen kunnen ze sneller sparen / aflossen. Als dat gebeurt is kunnen ze alsnog meer betalen dan iemand met één inkomen.RemcoDelft schreef op maandag 10 september 2012 @ 16:08:
[...]
Quote eens waar ik roep liberaal te zijn![]()
Het probleem is dat tweeverdieners daar NIET zelf voor kunnen kiezen omdat de meerderheid de dienst uitmaakt. Als niemand een hypotheek op twee salarissen heeft, kan je inderdaad een veel mooier huis kopen door dat wel te doen. Zo ontstond het, en al snel waren die twee salarissen nodig om datzelfde huis te kunnen kopen.
Dit is een gevolg van een elementaire economische principe: Hogere inkomens drijven de prijs van schaarse goederen op. Dit kan je niet leuk vinden maar erover discussieren heeft geen zin, zonder de marktwerking ernstig te verstoren (en volgens mij wil iedereen juist van die verstoringen af) en / of de rechten / vrijheid van de persoon met het tweede inkomen serieus te beperken kan je dit niet voorkomen. Het enige wat namelijk echt zou helpen is niet de hypotheekregels veranderen maar het tweede inkomen wegnemen.
Dat het doel niet bezuinigen is is logisch: er valt gewoon te weinig te halen als je de HRA niet zo ongeveer per direct helemaal afschaft en dat vindt (gelukkig) niemand realistisch.croxz schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 07:40:
[...]
Het doel van het beperken van de HRA is voor veel partijen niet (en zou het ook niet moeten zijn) bezuinigen maar hervormen. Veel partijen, waaronder de D66 geven het bespaarde geld 1-op-1 terug in de vorm van lagere IB, afschaffen overdrachtsbelasting en andere woonbelastigen, etc. Ook de reden waarom ik dat rekentootltje van de hypotheekshop onzin vindt: het neemt alleen de nadelen/kosten mee, niet de voordelen.
[ Voor 21% gewijzigd door timag op 11-09-2012 09:27 ]
Je kunt al steeds minder kopen voor je geld en je huis verdubbelt die hefboom, ja lekker perspectief... Lang niet iedereen krijgt inflatiecorrectie, en ook de bonden krijgen lang niet altijd een inflatiecorrectie uitonderhandeld...Rukapul schreef op maandag 10 september 2012 @ 22:38:
17,5% klinkt veel, maar 6 jaar lang 2.5% inflatie komt neer op 16% wat het al weer redelijk in perspectief plaatst.
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Een van de problemen hiermee is dat de huidige problemen nog 30 jaar gerekt worden! Mensen die nu op de kleuterschool zitten moeten dan nog meebetalen aan de problemen die hun (groot)ouders veroorzaakt hebben!ArcticWolf schreef op maandag 10 september 2012 @ 23:21:
Als je hoort hoe hard tweeverdieners klagen als beide salarissen niet meer volledig mogen worden ingezet om zoveel mogelijk te lenen, denk ik niet dat sparen echt een optie voor ze is...timag schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 09:18:
[...]
Dit is een gevolg van een elementaire economische principe: Hogere inkomens drijven de prijs van schaarse goederen op. Dit kan je niet leuk vinden maar erover discussieren heeft geen zin, zonder de marktwerking ernstig te verstoren (en volgens mij wil iedereen juist van die verstoringen af) en / of de rechten / vrijheid van de persoon met het tweede inkomen serieus te beperken kan je dit niet voorkomen.
Veel beter is natuurlijk de (nog steeds volledig kunstmatige) schaarste op te lossen. Er wordt nu al gespeculeerd over afschaffingstrajecten van 30 jaar, terwijl de schaarste in enkele jaren opgelost kan zijn. Het vrijgeven van voldoende betaalbare bouwgrond kan al direct gebeuren en zekerheid geven over een nieuw huis in de nabije toekomst.Het enige wat namelijk echt zou helpen is niet de hypotheekregels veranderen maar het tweede inkomen wegnemen.
En wat moet er dan nu gebouwd worden wat over 30 jaar nogsteeds de dan heersende schaarste oplost? Je zet geen huizen neer voor 15 jaar om ze dan weer af te breken omdat er dan andere types huizen gevraagd wordenRemcoDelft schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 09:58:
[...]
Veel beter is natuurlijk de (nog steeds volledig kunstmatige) schaarste op te lossen. Er wordt nu al gespeculeerd over afschaffingstrajecten van 30 jaar, terwijl de schaarste in enkele jaren opgelost kan zijn. Het vrijgeven van voldoende betaalbare bouwgrond kan al direct gebeuren en zekerheid geven over een nieuw huis in de nabije toekomst.
Overigens is er wel ruimte, alleen niet op de plekken waar jij het zo graag wil, maar wiens probleem is dat?
[ Voor 27% gewijzigd door Jaspertje op 11-09-2012 10:03 ]
Verwijderd
Het is ironisch dat jij er enerzijds wel een probleem in ziet dat kinderen op de basisschool moeten betalen voor de problemen die hun grootouders veroorzaakt zouden hebben, terwijl je er anderzijds geen enkel probleem mee hebt om door middel van dit onzalige, anarcho-liberale plan in één klap miljarden aan vermogen te vernietigen. Natuurlijk kom je weer met een reactie dat die welvaart op de pof is gekocht, dat het alleen maar geleende welvaart is, en daar zit ook wel een kern van waarheid in, maar door het feit dat die geleende welvaart wel degelijk is 'gestold' in vermogen (huizen, bezittingen), en dus onderdeel is geworden van de reëele economie, ben je nog steeds bezig met het vernietigen van welvaart en daarmee met het ondermijnen van de economie.RemcoDelft schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 09:58:
[...]
Veel beter is natuurlijk de (nog steeds volledig kunstmatige) schaarste op te lossen. Er wordt nu al gespeculeerd over afschaffingstrajecten van 30 jaar, terwijl de schaarste in enkele jaren opgelost kan zijn. Het vrijgeven van voldoende betaalbare bouwgrond kan al direct gebeuren en zekerheid geven over een nieuw huis in de nabije toekomst.
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2012 10:06 ]
Waar ik nieuwsgierig naar ben, is er ergens een overzicht te verkrijgen waar te zien is per land of de huizen op 1 inkomen zijn gekocht of op twee inkomens en in welke percentages?
Want men blijft wel zeuren dat de huizen veelste duur zijn, maar los van de schaarste van huizen blijft volgens mij het feit recht overeind staan dat er qua gezin als beide partners werken er gewoon veel te besteden is aan een huis. Ook al zou de hypotheekrenteaftrek verdwijnen (wordt compensatie in belastingen op loon waarschijnlijk oid) zullen de huizenprijzen niet veel verder dalen volgens mij. Tenzij er ineens een half miljoen werklozen bij komen. Als dat laatste niet gebeurt dan blijven tweeverdieners een behoorlijk inkomen houden om huizen te kunnen kopen tegen de huidige prijzen. Veel goedkoper wordt het volgens mij niet omdat het dan voor veel mensen te "betaalbaar" wordt en de prijs vanzelf weer opgedreven wordt of op zijn minst ongeveer stabiel blijft.
En het rare blijft dat er ondanks alle maatregelen het eigen huis bezit betrekkelijk laag is in vergelijking met andere landen om ons heen. Zou dat toch ook betekenen dat er misschien toch een vorm van schaarste is?
Want men blijft wel zeuren dat de huizen veelste duur zijn, maar los van de schaarste van huizen blijft volgens mij het feit recht overeind staan dat er qua gezin als beide partners werken er gewoon veel te besteden is aan een huis. Ook al zou de hypotheekrenteaftrek verdwijnen (wordt compensatie in belastingen op loon waarschijnlijk oid) zullen de huizenprijzen niet veel verder dalen volgens mij. Tenzij er ineens een half miljoen werklozen bij komen. Als dat laatste niet gebeurt dan blijven tweeverdieners een behoorlijk inkomen houden om huizen te kunnen kopen tegen de huidige prijzen. Veel goedkoper wordt het volgens mij niet omdat het dan voor veel mensen te "betaalbaar" wordt en de prijs vanzelf weer opgedreven wordt of op zijn minst ongeveer stabiel blijft.
En het rare blijft dat er ondanks alle maatregelen het eigen huis bezit betrekkelijk laag is in vergelijking met andere landen om ons heen. Zou dat toch ook betekenen dat er misschien toch een vorm van schaarste is?
www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.
Ik denk dat bestaande huizen hiermee onverkoopbaar worden, want deze staan op 'te dure grond'.RemcoDelft schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 09:58:
Hierdoor zullen nieuwbouwhuizen (erg?) populair worden, maar alleen voor starters of doorverhuizers vanuit een huurwoning. Kortom, huizenverkoop zit nog steeds op slot.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Dit topic gaat over het klappen van de huizenbubbel. Andere onderwerpen zoals de pensioengerechtigde leeftijd, parkeergarages en de spoorwegstations zijn in dit topic off-topic.
Off-topic posts zullen in de trashcan verdwijnen.
Dit topic gaat over het klappen van de huizenbubbel. Andere onderwerpen zoals de pensioengerechtigde leeftijd, parkeergarages en de spoorwegstations zijn in dit topic off-topic.
Off-topic posts zullen in de trashcan verdwijnen.