Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 208 ... 225 Laatste
Acties:
  • 892.813 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand hier onlangs nog een huis gekocht? En daarbij een dikke korting weten te bedingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:31

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik heb m'n huis gisteren te koop gezet, dus ik kan straks de andere kant van de medaille vertellen :P

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wokschotel schreef op zondag 02 september 2012 @ 09:23:
Ik heb m'n huis gisteren te koop gezet, dus ik kan straks de andere kant van de medaille vertellen :P
Waar/vraagprijs? Misschien heb ik interesse. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Wokschotel schreef op zondag 02 september 2012 @ 09:23:
locatie? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Verwijderd schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 11:52:
De huizenprijzen zijn met 20% gedaald, maar volgens iedere individuele huizenbezitter zijn de huizenprijzen in zijn straat niet of nauwelijks gedaald. Ergens klopt die logica niet helemaal.
Mensen lopen er wat meer mee te koop als hun buurt/stad het relatief goed doet dan in het omgekeerde geval ;)

Verder geldt nog steeds: locatie, locatie en nog eens locatie. Het scheelt nogal of je een "dertien-in-een-dozijn"-huis hebt in Vinexwijk nummer zoveel, of een appartement op een goede locatie in een gewilde stad.

Tot slot zal het verschil tussen de vraagprijs en uiteindelijke verkoopprijs nu groter zijn dan op de top van de markt.

[ Voor 9% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 02-09-2012 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je op de info van "de mensen" afgaat, woont iedereen op een toplocatie waar de huizen nog steeds als zoete broodjes over de toonbank vliegen. Allemaal maar niet te serieus nemen, in de praktijk zie ik overal kommer en kwel, vooral in het wat hogere segment. Huizen boven de 4 ton zijn gewoon bijna onverkoopbaar momenteel, zelfs op betere locaties. Is ook niet zo gek: er staan zat van dit soort huizen, maar hoeveel mensen verdienen er nu een ton per jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Het is maar wat je in bepaalde opmerkigen leest: de discussie kwam na een post van mij, maar nergens heb ik gezegd dat de huizen in mijn buurt als zoete broodjes over de toonbank vliegen. Ik merkte enkel op dat de vraagprijzen nu zo'n 4-5% lager liggen dan op de top van de markt in "mijn" segment in mijn buurt. De huizen vliegen zeker niet meer zo hard over de toonbank als tijdens de top en de verkoopprijzen zullen ongetwijfeld ook meer onder de vraagprijs liggen dan destijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

De huizen die hier wel wegvliegen worden gedumpt door de woningbouw. Men vraagt nu 136k voor een object waar men in 2006 ook 136k voor vraagt. En die lopen wel lekker als ik zie dat sommige na 2 a 3 maanden leegstand verkocht zijn.

Het maakt een woningbouw niet uit voor welke prijs die van de hand gaat, de bouw en de winst zijn namelijk allang gemaakt.

Als je dan kijkt naar een woning die 15 a 20 jaar door de woningbouw de verkoop in werd gezet, dan merk je wel dat daar nog heel veel winst gepakt wordt. De prijs is gelijk met toen, enige verschil is dat het niet in Guldens is, maar in Euro's. De winst komt dan toch bij de eigenaar terecht.

Er valt wat dat betreft gewoon niks over te zeggen. Maar een 2 onder 1 kap met eigen oprit, garage en tuin rondom die op 100% aflossingsvrij is gekocht, blijft nu met een schuld zitten. Terwijl als je wel aflost dat veel minder is.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-09 20:56
Hier in de buurt zag ik onlangs een woningbouw die de prijs van een woning flink had laten zaken. Terecht overigens, 156k was echt veel te veel voor die uitgewoonde zooi die je zelf nog helemaal moet gaan verspijkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
dcl! schreef op zondag 02 september 2012 @ 22:40:
Hier in de buurt zag ik onlangs een woningbouw die de prijs van een woning flink had laten zaken. Terecht overigens, 156k was echt veel te veel voor die uitgewoonde zooi die je zelf nog helemaal moet gaan verspijkeren.
Wat ik me afvraag, hoeveel meer kost het om een "uitgewoonde" woning op te knappen t.o.v. een "gewone" woning:
Keuken: 7,5K
Badkamer: 7,5K
WC 2,0K
Binnendeuren: 1,0K
De rest is over het algemeen beton en daar kun je volgens mij niet zoveel aan vernielen.
Totaal om het weer netjes te maken is dan circa 18K.
Echter, bij een niet "uitgewoonde" woning werd/word vaak ook de keuken/badkamer vervangen, omdat het al b.v. 7 jaar is en niet meer helemaal de smaak van de nieuwe eigenaren.
Dan ben je dus net zoveel geld kwijt?
Kun je volgens mij beter een "uitgewoonde" woning kopen tegen een iets lagere prijs. (en als je dan zelf handig bent kun je het wel een stukje goedkoper doen als die 18K).
Volgens mij kun je dan dus beter een uitgewoonde woning kopen en het zelf aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
rube schreef op maandag 03 september 2012 @ 09:38:
[...]

Wat ik me afvraag, hoeveel meer kost het om een "uitgewoonde" woning op te knappen t.o.v. een "gewone" woning:
WC 2,0K
De rest is over het algemeen beton en daar kun je volgens mij niet zoveel aan vernielen.
Totaal om het weer netjes te maken is dan circa 18K.
Echter, bij een niet "uitgewoonde" woning werd/word vaak ook de keuken/badkamer vervangen, omdat het al b.v. 7 jaar is en niet meer helemaal de smaak van de nieuwe eigenaren.
Dan ben je dus net zoveel geld kwijt?
Kun je volgens mij beter een "uitgewoonde" woning kopen tegen een iets lagere prijs. (en als je dan zelf handig bent kun je het wel een stukje goedkoper doen als die 18K).
Volgens mij kun je dan dus beter
Meestal zijn die uitgewoonde woningen oude woningen. Denk dus ook aan:

- CV vervangen a 2k (let op!! vaak zit er geeneens CV in, dan zit je al snel aan 5-10k met aanleggen buizen en de verwarmingsunits etc).
- Kozijnen+glazen van enkelglas naar dubbelglas, voordat je het weet ben je 15k verder voor een hele woning.
- Indien erg oud ook elektra vervangen (voor complete woning ook zo 10k verder)
- Wanden zijn vaak zo slecht dat je opnieuw moet stucen, maar kun je zelf vaak voor groot deel doen.

Dat soort 'verborgen' aanpassingen zijn vaak het duurste. Dergelijke ex-huurhuizen, welke vaak erg aan de leeftijd zijn, kosten je dus zo 50k om weer van deze tijd te maken.

[ Voor 12% gewijzigd door Xanaroth op 03-09-2012 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:20

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Vergeet het leidingwerk, elektra, schilderwerk, isoleren, en vervanging van eventuele rotte kozijnen niet. ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
Aha, ja, maar dan hebben we het niet alleen over een "uitgewoonde" woning, maar ook over een oude woning waar geen onderhoud is gepleegd.
Maar het is me nu duidelijk wat er bedoelt word met het verschil tussen een "gewone" en "uitgewoonde" woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Strikt genomen zijn gedateerd/verouderd en uitgewoond natuurlijk verschillende aspecten. De eerste komt door de tijd (en afwezig onderhoud) en toegenomen woonnormen, de ander door onzorgvuldig gebruik, reiniging en onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Laatst online: 21:20

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Tja, uitgewoond = alles afgeragd, waarbij er ook geen periodiek onderhoud is gepleegd. De kozijnen zijn dus nooit geschilderd (na de eerste keer ;) ) en kunnen dus goed rot zijn. Binnen heb je ook flink wat schilderwerk te doen, maar dat is meestal wel het geval. Misschien ook veel stucwerk dat opnieuw moet omdat er gaten in zitten.
Dat soort dingen heb je dus bij een uitgewoonde woning. (En soms ook bij een niet-uitgewoonde woning. ;) )

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
DrivinUCrazy schreef op maandag 03 september 2012 @ 09:55:
Tja, uitgewoond = alles afgeragd, waarbij er ook geen periodiek onderhoud is gepleegd. De kozijnen zijn dus nooit geschilderd (na de eerste keer ;) ) en kunnen dus goed rot zijn. Binnen heb je ook flink wat schilderwerk te doen, maar dat is meestal wel het geval. Misschien ook veel stucwerk dat opnieuw moet omdat er gaten in zitten.
Dat soort dingen heb je dus bij een uitgewoonde woning. (En soms ook bij een niet-uitgewoonde woning. ;) )
Zoals de studio die ik huur XD
Laatst deed ik het raam omhoog en toen brak de dorpel af :P
Op 1 raam na zijn alle 5 de ramen verrot, in de winter alle 6 de radiators aan omdat het anders te koud is. :+ De kelder staat onder water... het dak is al 20x lek geweest.

Maar ja.. zolang ik de reparatiekosten niet hoef te betalen vind ik het best. Maar de gemiddelde huizenprijs bij mij is 200k 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
Totdat je energiekosten hoger worden als je huur....
Bovendien, ik zou graag wel in een comfortabel huis willen wonen.
Het zou mij wel uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
rube schreef op maandag 03 september 2012 @ 10:08:
Totdat je energiekosten hoger worden als je huur....
Bovendien, ik zou graag wel in een comfortabel huis willen wonen.
Het zou mij wel uitmaken.
tja... verhuizen is geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
Je bedoelt, jij vind het het na overwegen van verschillende opties niet de beste keuze?
"Geen optie" vind ik altijd zo'n dooddoener.
Maar goed, we gaan off topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
rube schreef op maandag 03 september 2012 @ 10:14:
Je bedoelt, jij vind het het na overwegen van verschillende opties niet de beste keuze?
"Geen optie" vind ik altijd zo'n dooddoener.
Maar goed, we gaan off topic.
Okay, er is een optie... terug naar m'n geboortestad verhuizen :+
1,5 uur reistijd (enkele reis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
Ja, met zo'n gedachtespiraal komen we ergens ;)

als je in NL 2,5 uur reist ben je volgens mij van (bijna) volledig oost-west of noord-zuid gegaan. En ik heb wel de indruk dat daar nog een paar andere dorpen/steden ook tussen liggen. Overigens, ander werk.....sure, markt slecht, lastig etc. Helemaal waar, maar geen optie of optie 2,5 uur reistijd.....

Om weer on topic te komen, zo komt de markt natuurlijk nog vaster te zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
rube schreef op maandag 03 september 2012 @ 10:19:
Ja, met zo'n gedachtespiraal komen we ergens ;)

als je in NL 2,5 uur reist ben je volgens mij van (bijna) volledig oost-west of noord-zuid gegaan. En ik heb wel de indruk dat daar nog een paar andere dorpen/steden ook tussen liggen. Overigens, ander werk.....sure, markt slecht, lastig etc. Helemaal waar, maar geen optie of optie 2,5 uur reistijd.....

Om weer on topic te komen, zo komt de markt natuurlijk nog vaster te zitten ;)
het was 1,5 uur :p typo...
Er zijn maar weinig steden/dorpen die goedkoper zijn dan m'n oude stad die daartussen liggen. :z

De regering moet gewoon iets doen voordat ik weer een reele kans krijg om te verhuizen. Ik kan niet eens in kanaleneiland gaan wonen als ik dat al zou willen }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Myrdreon schreef op maandag 03 september 2012 @ 09:42:
[...]

Meestal zijn die uitgewoonde woningen oude woningen. Denk dus ook aan:

- CV vervangen a 2k (let op!! vaak zit er geeneens CV in, dan zit je al snel aan 5-10k met aanleggen buizen en de verwarmingsunits etc).
- Kozijnen+glazen van enkelglas naar dubbelglas, voordat je het weet ben je 15k verder voor een hele woning.
- Indien erg oud ook elektra vervangen (voor complete woning ook zo 10k verder)
- Wanden zijn vaak zo slecht dat je opnieuw moet stucen, maar kun je zelf vaak voor groot deel doen.

Dat soort 'verborgen' aanpassingen zijn vaak het duurste. Dergelijke ex-huurhuizen, welke vaak erg aan de leeftijd zijn, kosten je dus zo 50k om weer van deze tijd te maken.
Hoe zou je dan een woning omschrijven die wel goed onderhouden is, maar wel qua interieur/keuken/badkamer etc op is?

De woning die m'n vrouw en ik eind vorig jaar gekocht hebben was namelijk op die manier; Goed onderhouden, maar alles wat aan vervanging toe zou kunnen zijn, was dat ook zo'n beetje ;)

Ik heb uiteindelijk beneden alles laten stucken, nieuwe keuken, nieuwe badkamer, nieuwe elektrische installatie en nieuwe CV-ketel erin, maar ik heb wel een hoekhuis met best wel grote tuin, veel woonoppervlakte, volledig ingericht (nou ja, niet alles, omdat we niet alle ruimte al gebruiken) naar eigen smaak en een huis waar ik in ieder geval de komende 10/15 jaar en als 't nodig is de rest van m'n leven prima kan wonen.

En een hoop van die dingen had iedereen waarschijnlijk toch willen doen. Keuken is toch vaak je stijl niet, woonkamer zal je waarschijnlijk toch helemaal willen schilderen etc, maar het scheelt wel in aankoopprijs als iets als een keuken/badkamer op zijn.

Daarnaast kom je op zulke essentiële onderdelen ook geen verborgen gebreken tegen omdat je alles zelf vervangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-09 20:56
rube schreef op maandag 03 september 2012 @ 09:38:
[...]

WC 2,0K
Dat niet alleen. Ook de afmetingen zijn gedateerd. Dus, een "badkamer" van 1.80m bij 1m (= 1 wastafel, 1 douche). Die zou je dan moeten verleggen naar de kleinste slaapkamer, als je die ruimte kan missen. Kost ook flink extra.
Een keuken van nog geen 6 vierkante meter waar ook de wasmachine aansluiting zit want in die riante badkamer kan natuurlijk geen wasmachine staan. Wil je waarschijnlijk wel je keuken uitbouwen, maar ook weer flink extra kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Een woning slijt door gebruik en weersinvloeden. Dit betekent dus dat er onderhoud moet worden gepleegd aan de woning, waarbij kan worden gedacht aan 'klein onderhoud' (kranen vervangen, hang- en sluitwerk) en 'groot onderhoud' (vervangen van ramen en kozijnen, gevelwerkzaamheden, groot schilderwerk). Bij een huurwoning zijn de meeste kosten inbegrepen in de huur, bij eigenwoningbezit zal je zelf de onderhoudskosten moeten betalen. Gemiddeld kan een ruwe schatting aan jaarlijkse onderhoudskosten worden gemaakt van 1 % van de WOZ-waarde van de woning. Bij een woning met een WOZ-waarde van € 250.000 zijn de maandelijkse onderhoudskosten dus ongeveer € 200 per maand, een niet te verwaarlozen bedrag.
http://www.hypotheekkater.nl/inf_woning_kosten.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dcl! schreef op maandag 03 september 2012 @ 11:03:
[...]

Dat niet alleen. Ook de afmetingen zijn gedateerd. Dus, een "badkamer" van 1.80m bij 1m (= 1 wastafel, 1 douche). Die zou je dan moeten verleggen naar de kleinste slaapkamer, als je die ruimte kan missen. Kost ook flink extra.
Een keuken van nog geen 6 vierkante meter waar ook de wasmachine aansluiting zit want in die riante badkamer kan natuurlijk geen wasmachine staan. Wil je waarschijnlijk wel je keuken uitbouwen, maar ook weer flink extra kosten.
Exact. De kans is groot dat je zoveel geld stopt in die woning dat het niet een rendabel eindproduct oplevert. Je kunt daadwerkelijk de situatie hebben dat een woning een 'total loss' is, vooral als het gaat om oudere woningen die inderdaad langere tijd niet zijn onderhouden. Het is dan beter om het huis te slopen en een nieuw huis neer te zetten (mits het tenminste op een aantrekkelijke locatie ligt; als dat niet zo is, moet je het gewoon helemaal niet willen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Verwijderd schreef op maandag 03 september 2012 @ 11:39:
[...]
Het is dan beter om het huis te slopen en een nieuw huis neer te zetten...
Is bij een standaard rijtjeshuis nog best lastig, zonder de buren enorm veel overlast te bezorgen...

Maar ik heb wel eens een documentaire gezien over prefab huizen die in een paar dagen/weken, zonder veel overlast, op een bestaande fundering werden gezet, ook bij tussenwoningen, dus het kan wel.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Fiber schreef op maandag 03 september 2012 @ 12:59:
[...]

Is bij een standaard rijtjeshuis nog best lastig, zonder de buren enorm veel overlast te bezorgen...

Maar ik heb wel eens een documentaire gezien over prefab huizen die in een paar dagen/weken, zonder veel overlast, op een bestaande fundering werden gezet, ook bij tussenwoningen, dus het kan wel.
ja, mag dat wel van de welstandscommisie? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het een beschermd stads- of dorpsgezicht is zal je dat niet gaan lukken, maar als dat niet zo is, kan ik me voorstellen dat de gemeente het toch aantrekkelijk vindt als iemand de moeite en de investeringen wil doen om een rotte kies te trekken en een gezond exemplaar terug te plaatsen. Vanuit architectonisch of welstandsoogpunt hebben standaard blokken rijtjeshuizen natuurlijk geen relevantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Het is 1000x beter dan het alternatief: verkrotten, ontpanding, verhuur aan randgroepen, etc.

Als het mijn huis zou zijn dan zou ik ook al weten wat het zou worden: een huis met een extra verdieping zodat het boven alle huizen in de straat uit zou steken met het schuine dak er dwars op om een optimale ligging voor zonnepanelen te creeren :+ Dit zou een van de weinige manieren zijn om de vernietiging aan kapitaal te compenseren, er wat lol aan te beleven en te voldoen aan de (belachelijke) uitspraak van burgemeester van Gijzel in Eindhoven van enige jaren geleden dat ook in wijken als Woensel er compacter en hoger gebouwd zou moeten worden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Misschien moeten we de huizen prijzen gewoon afschaffen! Gewoon grond gaan verkopen en dat je je eigen huis meeneemt.
Alle huizen modulair, je verhuist je hele huis 8)7

En dan voor flats, het trappenhuis betaald iedereen aan mee, daar sluit je dan je module op aan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

ArcticWolf schreef op maandag 03 september 2012 @ 15:16:
[...]
Alle huizen modulair, je verhuist je hele huis...
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.google.com/images?q=tbn:ANd9GcScktlLybtKA8Hhuk0APl3OdWx1mft_Vnmh6hnG3LukRVxENRmLPg

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:32
Fiber schreef op maandag 03 september 2012 @ 12:59:
[...]

Ik zat aan wat anders te denken. Er zijn wat projecten om de complete buitengevels te vervangen van bestaande huurhuizen. Je haalt de muren eraf, trekt de vloeren een meter door, en zet er een nieuwe gevel tegenaan. Stuk energiebewuster dan neerhalen en opnieuw neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Nee yoh. Gewoon alle sociale huur plat gooien. Kavels er voor terug, zeg een 120/130m2 grond. En dan gewoon zoiets op zetten. 95m2 woonruimte.

Dan ben je toch 52 weken per jaar op vakantie. Lekker man. Kan je ook zeggen dat je op je 18de met pensioen bent gegaan, en je sinds dien geniet van je vakantiebaantje >:)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

RaZ schreef op maandag 03 september 2012 @ 16:11:
[...] En dan gewoon zoiets op zetten. 95m2 woonruimte...
We heten niet allemaal Frans Bauer of Grad Damen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-09 15:07
Fiber schreef op maandag 03 september 2012 @ 16:29:
[...]

We heten niet allemaal Frans Bauer of Grad Damen... ;)
Dat breng je nog bijzonder vriendelijk... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

^^ zo'n ding ga ik op mijn platte dak zetten, hoe bruut is dat 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
Zo'n ding is te warm in de zomer en te koud in de winter, kun je net zo goed een tent neer zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Verwijderd schreef op maandag 03 september 2012 @ 16:49:
^^ zo'n ding ga ik op mijn platte dak zetten, hoe bruut is dat 8)
Je kan ze in dezelfde prijsklasse behoorlijk beter ge-isoleerd en minder tokkie krijgen.
Wel kleiner, dat dan wel.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:59
Je kan ook een echt houten huis neer laten zetten ipv zo'n luxe tuinhuis:
Eerst hit op google: http://www.houtenhuisbouw...lets/houten-chalet-banat/

Heb er wel eens naar gekeken, maar een klein plotje grond in de buurt van Rotterdam is amper te vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als je dit soort woningen in massa productie kan maken. En een aantal zaken standaard regelt. Dan zou een dergelijke blokhut best haalbaar zijn. Het hoeft niet tot in de eeuwigheid onderhouden te worden.

Ook kan je zeggen: De hoogte moet 2 verdiepingen zijn. Verplicht tot zonnepanelen. en dus alle puntdaken zo efficient mogen hebben.

Dan heb je qua wonen 50m2 nodig, begane grond, en eerste verdieping, komt je ook op 100m2 uit.

Als zo'n ding 30k kost, en je zorg voor een nieuw leen-product, en dan kan de rente zelf 10% zijn. looptijd 10 jaar. Kost je 3k per jaar. nog geen 300 per maand. Toeslagen zijn niet meer nodig. Mensen worden eigenaar, en zullen het eerder genieigd zijn beter te onderhouden.

Het wordt geen vastgoed meer, maar een recylebaar product.

Zaken wat men kan standaadiseren is dat je kan stapelen op een norm qua fundering. Desnood op een basement. We hebben geen orkanen en tornadeo's hier.

Het is van de zotte eigenlijk dat je verplicht bent duur te wonen, terwijl er genoeg betaalbare opties zijn, maar volgens de wet niet mogen. Mensen in een sociale huur woning die erg duur is, maar op de camping een luxe sta-caravan hebben staan die meer comfort biedt.

Met een verplichting van panelen, zullen we allemaal slapend energie opwekken, en kan dat ook weer omlaag in de kosten.

En dat alles gewoon mogelijk met een laag inkomen.

Als je een woning in 20-30 jaar kan afschrijven, hoeft die bouw ook niet zo duur. De land kan je huren/pachten/kopen.

Door massa productie worden deze dingen ook goedkoper. En kan je ook meer varianten maken, zodat iedereen een huis naar wens kan hebben.

Die oude woningen uit 1960 waar alle kozijnen van krom getrokken zijn door de jaren heen, waar de woningbouw niet meer in wil investeren, vragen ze een asociaal bedrag, en dat noemt men sociale huur. 8)7

Je zal altijd mensen hebben die nu appartmenten kopen, en straks ook wel. Ga hoger, ga ruimer, en maak er penthouses van, van 2 etages per woning.

Als je "blokhutje" 30 jaar staat, en je bent toe aan iets nieuws, breek je hem af, koop je een nieuwe, en in 2 a 3 weken tijd heb je een nieuwe woning.

Ik zie zoiets best wel zitten eigenlijk. Je creeert een totaal nieuwe markt, mensen krijgen weer eigen verantwoordelijkheid. En het is betaalbaar ook nog.

Niets meer renoveren, en het oude dure stelsel in leven houden, maar platwalsen en er goedkopere en betere alternatieve aanbieden. En ja, zou ook kunnen met dusdanige containerwoningen. In Almere Buiten stond zo'n klein projectje. Wat een ontzettend leuke dingen waren dat. Stapel-bungalows. Een comfort die vele malen hoger ligt dan zo'n oud krakkemikkig slecht onderhouden na oorlogse flat. 3 hoog was het. Maar je kan wellicht er nog 2 woonlagen op zetten.

Dit is wellicht gewoon haalbaar voor de sociale sector, waar nu wachttijden zijn die gewoon te gek voor woorden zijn. Bouwen is te duur, geld om te investeren is er niet. Terwijl mensen die centen gewoon zelf kunnen opbrengen. Als je 600 euro sociaal kan huren met een bijstand (terwijl je niet 300 euro huurtoeslag krijgt), zou zoiets wel eens heel interessant kunnen zijn.

Ik zou best 95m2 willen kopen voor 30k als ik er voor 200 in de maand de grond erbij moet huren. Zou ik op 500 euro uitkomen per maand. Paar PV's er op, die gewoon verhuisbaar zijn, is ook een leuke investering.

Goedkoper dan huren, want voor 600 heb je een 2kamer appartmentje van 48m2.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Bij ons in de buurt woont ook iemand bij iemand anders in een oversized tuinhuisje in de achtertuin :D

Zo kan het ook ja :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je zit dan in een woning wat voor 70% misschien wel recyclebaar is. Je verkoopt het "hout" voor een 5k aan houtboer, die er vervolgens MDF van kan maken, en daar kan je weer meubelmakers voorzien van "grondstoffen" en is er minder kaphout nodig.

Groener kan bijna niet.

Je levert kavels met nuts-aanslsuitingen, waar je meterkast, douche, toilet komen, maakt ook geen reeet uit. Die ene bocht meer of minder. Na 10 jaar is die "blokhut" van jouw, kan je zo een nieuwe scoren. Lening zou ook naar de 15 jaar kunnen. Lager kosten. En als de gemeentes de grond verpachten voor een 200 per maand, komt er veel meer binnen dan het rekenen van belastingen en WOZ.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Voetjes op de vloer mensen. :P Tuinhuizen zijn in NL nauwelijks geaccepteerd. Als we in de winter naar CH gaan daarentegen... ;)

Wat mij overigens wel aanstaat (en in het verlengde hiervan ligt) is een drijvende woning. Geen woonboot, maar een meer gecultiveerd exemplaar. In Amsterdam staan er inmiddels al een paar en dat gaat voor zover ik het begreep) best goed. Ik denk dat een drijvende woning in de toekomst meer en meer gemeengoed gaat worden. Wanneer we naast rivieren willen blijven wonen ontkomen we daar domweg niet aan.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
@RaZ
het hoeft niet eens een "blokhut" te zijn, betonnen modules en of combi (beton en bakstenen) modules zijn niet zo heel duur.
een wand van 5 x 3,5 x 0,2 (l x h x b) = 3,5m3
4 stuks = kamer van 25m2
stel 50m2 huis = 7 wanden = 24,5m3 aan beton.
1m3 beton varieert tussen de 60 en 100 euro/m3 (ligt aan de benodigde kwaliteit en of het in het werk gestort is of prefab)
dus dan heb je de modules al voor 2450 euro.
een dagje voor een kraan = geen idee, maar zal zo'n 2000 euro zijn gok ik.
tussen wanden kunnen van kalkzandstenen gemaakt worden, etc.
dak erop klaar ( :+ )

Dan heb je een basis huis voor zo'n 5000~10.000 euro! Verzin een ingenieus klik/schroef systeem om de modules te koppelen (en zo dat ze makkelijk te vervangen zijn).

Een combi module zal wel iets duurder worden vanwege de bakstenen... maar dit systeem passen ze steeds vaker toe in Nederland.
Betonnen wand en dan bakstenen er tegen aan metselen (doen ze in Japan ook omdat je daar niet alleen met bakstenen mag bouwen vanwege de aardbevingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renquin
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09-2024
Even een vraag die ik hier wel naar binnen kan gooien, gezien het er al vaker over gegaan is:

Wat zijn de voors en tegens van Stadsverwarming?

Zojuist terug van een bezichtiging in een nieuwbouwwoning (eensgezins, Rotterdam Zuid) en hier hebben ze dus Stadsverwarming. Weet even niet of ik daar nu blij of juist droevig om moet zijn...

Want a cookie?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Stadsverwarming is vaak duurder dan eigen verwarming. Dat komt door twee factoren: het onderhoud aan het systeem en de verspilling aan energie in de grond zelf. Daarnaast is er geen opt-out, waardoor stadsverwarming een soort monopolie is. Verder zijn er verschillende ervaringen met het rendement van het ding. Sommige mensen stellen meer energie te verbruiken door de inefficiëntie van de warmtewisselaar die bij de stadsverwarming zit.

Dit zijn vrij technische argumenten, maar de samenvatting is dat het vooral duurder is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renquin
Krisp schreef op maandag 03 september 2012 @ 20:54:
Dit zijn vrij technische argumenten, maar de samenvatting is dat het vooral duurder is. :P
Hehe, dat was mijn gevoel ookal, maar de verkoopmakelaar zei (uiteraard, die wil het pand na 1,5 jaar ook welis verkopen) dat het even duur zou zijn.

Weer een leuk extra puntje om over na te denken...

Want a cookie?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Inderdaad, duur en je hebt geen keus... Verschilt overigens wel per plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Renquin schreef op maandag 03 september 2012 @ 21:00:
[...]

Hehe, dat was mijn gevoel ookal, maar de verkoopmakelaar zei (uiteraard, die wil het pand na 1,5 jaar ook welis verkopen) dat het even duur zou zijn.

Weer een leuk extra puntje om over na te denken...
Vraag gewoon de rekening op van de verwarmingskosten van het afgelopen jaar. Vergelijk die met wat je nu hebt en kijk of je het er voor overhebt. Het is net als met een jaren '30 huis vs een nieuw huis: je weet dat de eerste duurder is. Vraag is alleen of je het er voor over hebt. :)

Overigens kun je wel iets besparen met stadsverwarming, door bijv op tapwater een close-in boiler aan te sluiten. Met name op 'kleinverbruik' scoort stadsverwarming erg slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renquin
Krisp schreef op maandag 03 september 2012 @ 21:07:
[...]

Vraag gewoon de rekening op van de verwarmingskosten van het afgelopen jaar. Vergelijk die met wat je nu hebt en kijk of je het er voor overhebt. Het is net als met een jaren '30 huis vs een nieuw huis: je weet dat de eerste duurder is. Vraag is alleen of je het er voor over hebt. :)

Overigens kun je wel iets besparen met stadsverwarming, door bijv op tapwater een close-in boiler aan te sluiten. Met name op 'kleinverbruik' scoort stadsverwarming erg slecht.
Wordt lastig gezien het nieuwbouw is en de huizen dus niet gebruikt zijn :)
Maar dat van het kleinverbruik is wel een goede tip idd!

Want a cookie?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RaZ schreef op maandag 03 september 2012 @ 19:12:
Als je dit soort woningen in massa productie kan maken. En een aantal zaken standaard regelt. Dan zou een dergelijke blokhut best haalbaar zijn. Het hoeft niet tot in de eeuwigheid onderhouden te worden.

Ook kan je zeggen: De hoogte moet 2 verdiepingen zijn. Verplicht tot zonnepanelen. en dus alle puntdaken zo efficient mogen hebben.

Dan heb je qua wonen 50m2 nodig, begane grond, en eerste verdieping, komt je ook op 100m2 uit.

Als zo'n ding 30k kost, en je zorg voor een nieuw leen-product, en dan kan de rente zelf 10% zijn. looptijd 10 jaar. Kost je 3k per jaar. nog geen 300 per maand. Toeslagen zijn niet meer nodig.
Je krijgt voor 30k zeker geen 100m2. Als ik google vind ik een paar hits waarbij de prijzen vanaf 80k beginnen voor 95m2. En dan heb je dus alleen het pakket. Vervolgens moet er nog grond gekocht worden, aansluitingen electra, gas, water etc gemaakt worden en iemand zal het moeten bouwen.
Mensen worden eigenaar, en zullen het eerder genieigd zijn beter te onderhouden.
Dit was de reden dat de overheid vind/vond dat iedereen een eigen huis moet kopen. De vraag is dus maar in hoeverre dit klopt. Hier zie je ook weer veel verschil in de verschillende lagen in de bevolking.
Het wordt geen vastgoed meer, maar een recylebaar product.

Zaken wat men kan standaadiseren is dat je kan stapelen op een norm qua fundering. Desnood op een basement. We hebben geen orkanen en tornadeo's hier.
Wel zachte bodem, wateroverlast.
Het is van de zotte eigenlijk dat je verplicht bent duur te wonen, terwijl er genoeg betaalbare opties zijn, maar volgens de wet niet mogen. Mensen in een sociale huur woning die erg duur is, maar op de camping een luxe sta-caravan hebben staan die meer comfort biedt.

Met een verplichting van panelen, zullen we allemaal slapend energie opwekken, en kan dat ook weer omlaag in de kosten.
Opbrengst van zonnepanelen in Nederland is niet heel hoog. Daarnaast is het maar de vraag of het co2 uitstoot beperkt, aangezien de productie van zonnepanelen, vervoer en installatie veel co2 verbruiken.
En dat alles gewoon mogelijk met een laag inkomen.

Als je een woning in 20-30 jaar kan afschrijven, hoeft die bouw ook niet zo duur. De land kan je huren/pachten/kopen.
Erfpacht?
Door massa productie worden deze dingen ook goedkoper. En kan je ook meer varianten maken, zodat iedereen een huis naar wens kan hebben.
Vinex wijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 09:35:
[...]
Opbrengst van zonnepanelen in Nederland is niet heel hoog.
Vergis je niet hoor, opbrengst is in Nederland helemaal niet zo slecht.
Per vierkante meter (m^2) kun je grofweg circa 150 kWh per jaar opwekken (afhankelijk van type, omvormer, ligging etc.).
Daarnaast is het maar de vraag of het co2 uitstoot beperkt, aangezien de productie van zonnepanelen, vervoer en installatie veel co2 verbruiken.
Ja, met de opbrengst in NL is de energetische terugverdientijd circa 2 jaar. Daarna gaan ze nog heel lang mee, er zijn al panelen die het al 30 jaar zonder problemen doen.

Kijk eens in dit topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1489879/last
als je meer details wilt weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
rube schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 10:28:
[...]

Vergis je niet hoor, opbrengst is in Nederland helemaal niet zo slecht.
Per vierkante meter (m^2) kun je grofweg circa 150 kWh per jaar opwekken (afhankelijk van type, omvormer, ligging etc.).
Da's 17W per vierkante meter. Ondertussen verbruiken we per Nederlander 10-20 kW aan primaire energie. Zou je dat uit PV willen halen, heb je zo'n 1000 vierkante meter nodig. Da's nogal veel als je bedenkt dat veel woningen het met een kaveltje van 100 vierkante meter moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
RemcoDelft schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 10:36:
[...]

Da's 17W per vierkante meter. Ondertussen verbruiken we per Nederlander 10-20 kW aan primaire energie. Zou je dat uit PV willen halen, heb je zo'n 1000 vierkante meter nodig. Da's nogal veel als je bedenkt dat veel woningen het met een kaveltje van 100 vierkante meter moeten doen.
Wat reken je dan allemaal mee in die "primaire energie"? Je hebt echt geen 1000m2 nodig om gemiddeld over een jaar je eigen stroomverbruik op te wekken. Op mijn dak passen makkelijk genoeg panelen om de helft van mijn stroomverbruik op te wekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
[...]
Gaat een beetje off topic hier maar: ik heb ook niet gezegd dat we daar alle energie mee kunnen opwekken. Ik zei alleen dat het niet verkeerd is, zo zijn er al genoeg mensen die jaarrond hun elektriciteit thuis er mee kunnen dekken (zelf zit op 90%).

Daarnaast is er nog een hoop over te zeggen, maar laten we dat verder doen in dit topic als je dat wilt: http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/38858061#38858061

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 09:35:
[...]
Opbrengst van zonnepanelen in Nederland is niet heel hoog. Daarnaast is het maar de vraag of het co2 uitstoot beperkt, aangezien de productie van zonnepanelen, vervoer en installatie veel co2 verbruiken.
Dat soort gewaagde uitspraken kan je hier beter niet doen, er zijn namelijk genoeg experts hier :+

De opbrengst in NL is relatief helemaal niet zo slecht, dat komt mede door de negatieve temperatuurscoefficient die de opbrengst omlaag haalt in landen met hele hoge instraling maar hoge temperatuur. Irradiation is dan wel 2x zo hoog rond de middenlandse zee, maar in de praktijk haal je maar max 1,5x van de opbrengst hier. Bovendien werken ze ook goed als het bewolkt is, of zelfs geen direct zonlicht kunnen ontvangen (cq in de schaduw staan).
Een onderzoek naar EPBT (Energy PayBack Time) van PV kwam uit op ca 1,5 tot 3 jaar. Uitstekend dus, zeker gezien het feit dat die dingen praktisch oneindig mee gaan (maar je krijgt doorgaans vermogensgarantie van 80% op 25 jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

[...]
Niemand zegt ook dat we het huidige consumptiepeil kunnen volhouden ;)

Maar voor elektriciteitsverbruik is het voor veel huishoudens te doen om hun hele verbruik op te wekken met zonne-energie. Als ik hier het dak, dat nog redelijk ongunstig ligt, voor een groot deel vol zou leggen zou ik zeker aan 3000kWh per jaar komen (nu liggen er 1440Wp op, met mijn (redelijke slechte) oriëntatie goed voor 1200kWh per jaar). 3500kWh is het gemiddelde jaarverbruik in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaw
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-09 20:24

Kaw

Verwijderd schreef op zondag 02 september 2012 @ 08:16:
Iemand hier onlangs nog een huis gekocht? En daarbij een dikke korting weten te bedingen?
1 ton op 3,5 ton
Moet wel zeggen dat we er 40k aan moeten verbouwen.
Maar wel een heel mooi huis op een mooie lokatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Kaw schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 11:57:
[...]

1 ton op 3,5 ton
Van 4,5 naar 3,5 of van 3,5 naar 2,5? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaw
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-09 20:24

Kaw

Krisp schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 12:25:
[...]

Van 4,5 naar 3,5 of van 3,5 naar 2,5? :?
Van 3,5 naar 2,5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
timag schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 10:51:
[...]
Wat reken je dan allemaal mee in die "primaire energie"?
Alles!
Je hebt echt geen 1000m2 nodig om gemiddeld over een jaar je eigen stroomverbruik op te wekken. Op mijn dak passen makkelijk genoeg panelen om de helft van mijn stroomverbruik op te wekken.
Alleen is jouw stroomverbruik een fractie van het totale energieverbruik per inwoner van Nederland...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:20
[...]

Dan reken je ook de industrie mee, anders verbruik je wel heel veel. Zelfs al zou je elektrisch verwarmen. Een gemiddeld huis(houden) (2,2 Nederlander) heeft 3,5kW verbruik. Daarbij komt nog wel straatverlichting e.d.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 02 september 2012 @ 08:16:
275->230 maar was niet van particulier maar van een zorginstelling, lagere prijs moest goedgekeurd worden door raad van bestuur etc. maar snel kunnen kopen zonder dat het op de markt is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:24

Don Quijote

El Magnifico

RemcoDelft schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 12:51:
[...]

Alles!

[...]

Alleen is jouw stroomverbruik een fractie van het totale energieverbruik per inwoner van Nederland...
Wat is nou precies je punt? Als je met zonnepanelen je persoonlijke consumptie (wat je afrekent met je energieleverancier) kunt dekken is het toch prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kaw schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 11:57:
[...]

1 ton op 3,5 ton
Nice :*) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Laatst online: 08-09 14:43
In ons omringende landen zie je al hele solarfarms uit de grond worden gestampt...
Denk aan Frankrijk en Duitsland, Ik zocht er nog niet eens na, maar zag toch al meerdere in aanbouw.

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Senor Sjon schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 13:09:
[...]

Dan reken je ook de industrie mee, anders verbruik je wel heel veel. Zelfs al zou je elektrisch verwarmen. Een gemiddeld huis(houden) (2,2 Nederlander) heeft 3,5kW verbruik. Daarbij komt nog wel straatverlichting e.d.
Natuurlijk reken ik de industrie mee als ik het gemiddelde primaire energieverbruik per inwoner noem...

Maar goed, dit gaat offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
RemcoDelft schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 14:24:
[...]
Maar niet voordat jij het laatste woord hebt gehad!

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
RemcoDelft schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 14:24:
[...]

Natuurlijk reken ik de industrie mee als ik het gemiddelde primaire energieverbruik per inwoner noem...

Lekker scheef als je neerzet dat een woningkavel de energie mede moet opwekken voor industrie ;) :P

Maar goed, weinig nieuws onder de zon. Eender welke politieke partij, het ziet er naar uit dat ze er weer een visieloos potje van gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Laatst online: 08-09 14:43
Grappig dat de verkiezingen hier nog niet echt onderwerp van gesprek zijn.

Welke partijen / coalities denk je dat goed zullen zijn voor de huizenmarkt.
Onderbouw je antwoord dan ook en natuurlijk welk effect jij op hoopt, want dat scheelt natuurlijk ook veel.

Deze link geeft een overzicht van de standpunten van verschillende partijen mbt de hypotheekrente aftrek
http://www.hypotheekgids....k-afschaffen-of-niet.html

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Ik ben zeker voor het afschaffen van de HRA op een verantwoorde manier maar toch ga ik VVD stemmen. Ik ga er stiekem ook een beetje vanuit dat ook bij de VVD de HRA er uiteindelijk wel aan gaat maar dat vlak voor de verkiezingen toegeven is natuurlijk niet heel slim.

Na bovenstaande link bekeken te hebben zie ik eigenlijk nog het meeste in het plan van GroenLinks.

[ Voor 16% gewijzigd door assje op 05-09-2012 09:00 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Ik ga zeker geen VVD stemmen, dat is tegen mijn principes in (en ik zou mezelf erg hard naaien :+ , al zijn ze 2 jaar geleden al begonnen met het naaien van me :/ ) Ik weet niet welke politieke partij goed voor de huizenmarkt zou zijn, persoonlijk denk ik dat het plan van de ING goed is voor de afbouw van de HRA zonder dat de markt HARD crasht.
Om dat aan te pakken ziet ING het liefst een gelijktijdige aanpak van zowel de koop- als de huursector. Flikweert: "Ons voorstel is om het in één keer goed te doen. De politiek zou kunnen besluiten vanaf een bepaalde ingangsdatum, zeg 2015, de renteaftrek geleidelijk in 30 jaar af te bouwen voor bestaande én nieuwe hypotheken. Om de inkomensgevolgen te compenseren kan de inkomstenbelasting omlaag, zodat het netto-inkomen stijgt, terwijl tevens het eigenwoningforfait omhoog gaat. Dat voorkomt dat de groep die wel geprofiteerd heeft van de jarenlange huizenprijsstijgingen maar de hypotheek al heeft afgelost, nog eens extra profijt krijgt bij de afschaffing."
bron artikel:
http://www.trouw.nl/tr/nl...aan-hypotheekonrust.dhtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
PvdD heeft het beste idee, ik vind alleen de eerste stap wat raar. Zoals ik het lees gaat voor veel mensen de aftrek eerst omhoog en daarna omlaag, voor mensen die in 52% aftrekken gaat er gelijk 7% af. Doe gewoon die 1,5% per jaar eraf voor iedereen. Dat is eerlijker en simpeler. Als ik per issue zou mogen stemmen zou dit plan mijn stem krijgen. Helaas voor de PvdD moet ik op een heel programma stemmen en dan zijn ze voor mij weer geen optie.

Het standpunt van de VVD als liberale partij blijft me toch tegenvallen. Aftrek behouden en zelfs een verruiming van de NHG voor ZZP'ers! Voor de ware liberaal allebei niet te verteren.

De andere partijen hebben allemaal halve ideeën (PVV uitgezonderd, die willen niks). Zomaar wat observaties:
  • Ik geloof niet in harde maxima zoals de PvdA en de SP die propageren. Het creeërt rare breekpunten die de markt in bepaalde prijsgebieden nog verder verstoren. Beter gezegd, je deelt de markt kunstmatig op in stukken. We hebben al genoeg van dat soort dingen (sociale huurgrens en maximum NHG).
  • Ik geloof niet in gedeeltelijke afschaffing of beperking op een bepaald percentage, dat doet geen recht aan ons progressieve belastingssysteem, daarnaast moeten we van het hele systeem van aftrek af. Het helpt niemand om een huis te kopen en heeft alleen gezorgd voor een hoger prijsniveau. Ik zie hooguit iets in een simpele, kortlopende regeling voor starters.
  • Op zich vind ik het idee van het CDA wel interessant, maar voor wat betreft mijn stem geldt hetzelfde als bij de PvdD.
  • VVD en D66 hebben dan allebei ook nog het idee om voor andere hypotheekvormen de aftrekbaarheid te baseren op een annuitaire lening. Dat is vragen om problemen bij de Belastingdienst omdat voor elke relevante aangifte dan een annuiteitenberekening moet worden gemaakt. Zoiets goed in hun systemen krijgen is geen kattepis.
  • Niemand wil de NHG beperken. M.i. zou die er hooguit voor starters moeten zijn, of als er dan toch behoefte is aan een collectieve regeling om risico's in te perken in een zeer versimpelde en afgeslankte vorm voor iedereen.
  • Er wordt geen reparatie voorgesteld voor mensen met een bankspaarregeling die meer willen gaan aflossen. Rek het maximum wat je mag sparen op tot de hoogte van de hypotheek. Nu is het maximum iets meer dan 300K.

[ Voor 6% gewijzigd door timag op 05-09-2012 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Het totaal aan langlopende leningen van huishoudens is tussen 1996 en vorig jaar 3,8 keer zo groot geworden. Eind 2011 bedroeg de waarde van koopwoningen bijna 1,4 biljoen euro.
http://www.nu.nl/economie...-hoogste-in-eurozone.html

8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het is dan ook totaal zinloos om maar naar één aspect van schulden/spaargeld te kijken, dan moet je het totaalplaatje erbij pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
liquid_ice schreef op woensdag 05 september 2012 @ 08:55:
Grappig dat de verkiezingen hier nog niet echt onderwerp van gesprek zijn.

Welke partijen / coalities denk je dat goed zullen zijn voor de huizenmarkt.
Onderbouw je antwoord dan ook en natuurlijk welk effect jij op hoopt, want dat scheelt natuurlijk ook veel.

Deze link geeft een overzicht van de standpunten van verschillende partijen mbt de hypotheekrente aftrek
http://www.hypotheekgids....k-afschaffen-of-niet.html
Als je kijkt naar lange termijn/kopers (en vooral de starters waar iedereen over praat), houdbaarheid en dat soort nuttige onzin, dan zul je met zo'n beetje elke willekeurige linkse partij goed zitten. Dit geld vooral erg sterk voor GL/PvdA/SP/D66.

Als je vooral kijkt naar korte termijn/woningbezitters, dan de rechtse partijen (maar met als groot risico, dat er dan elders zwaar bezuinigt gaat worden zoals de zorg en onderwijs, dus of je daar nu zelf echt beter van wordt). Dit gaat vooral richting VVD/PVV.

Ik ben liever gezond dan rijk, dus ik ga naar links. Welke nog geen idee.

Trouwens ook een waanzinnig belachelijk idee; hogere vrijstelling voor schenkingen (nu 50k, willen sommige naar 100k of misschien meer) bij woning aankoop. Vermogen voor een huishouden zit gemiddeld op iets van 30k, dus vrijwel niemand haalt uberhaupt die 50k in 1 schenking (laat staan dat het merendeel uberhaupt niet schenkt, en merendeel dat wel schenkt dat eerlijk verdeeld over de 2,3 kinderen en niet aan slechts 1 geeft).

[ Voor 3% gewijzigd door Xanaroth op 05-09-2012 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

timag schreef op woensdag 05 september 2012 @ 11:02:
PvdD heeft het beste idee, ik vind alleen de eerste stap wat raar. Zoals ik het lees gaat voor veel mensen de aftrek eerst omhoog en daarna omlaag, voor mensen die in 52% aftrekken gaat er gelijk 7% af. Doe gewoon die 1,5% per jaar eraf voor iedereen. Dat is eerlijker en simpeler.
Maar het is wel typisch weer een voorbeeld van het ressentiment dat bij dergelijke partijen bestaat tegen iedereen die (in hun ogen) 'veel verdient'. Alsof je meteen een grootverdiener bent zodra een deel van je inkomen in de 52%-schaal valt. Dat is echt heel tekenend voor het extreme nivelleringsdenken dat in Nederland heerst. Beledigend is het ook, omdat mensen die wel hard werken voor hun geld en daarmee goed verdienen, op één hoop worden gegooid met 'graaiers'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Persoonlijk zou ik graag zien dat de huidige belasting schijven wat ruimer worden. En dan een volledig variabel tarief vanaf 30% tot 52%, net als het huidige 41,95% tarief.
huidig:
tot € 18.945 (1e schijf) 33,1%
€ 18.946 - € 33.863 (2e schijf) 41,95%
€ 33.864 - € 56.491 (3e schijf) 42%
€ 56.492 of hoger (4e schijf) 52%

idee:
tot € 18.945 [33,1%] - € 86.492 (bijvoorbeeld) of hoger [52%]
En daartussen variabel tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Myrdreon schreef op woensdag 05 september 2012 @ 11:22:
[...]

Als je kijkt naar lange termijn/kopers (en vooral de starters waar iedereen over praat), houdbaarheid en dat soort nuttige onzin, dan zul je met zo'n beetje elke willekeurige linkse partij goed zitten. Dit geld vooral erg sterk voor GL/PvdA/SP/D66.

Als je vooral kijkt naar korte termijn/woningbezitters, dan de rechtse partijen (maar met als groot risico, dat er dan elders zwaar bezuinigt gaat worden zoals de zorg en onderwijs, dus of je daar nu zelf echt beter van wordt). Dit gaat vooral richting VVD/PVV.

Ik ben liever gezond dan rijk, dus ik ga naar links. Welke nog geen idee.

Trouwens ook een waanzinnig belachelijk idee; hogere vrijstelling voor schenkingen (nu 50k, willen sommige naar 100k of misschien meer) bij woning aankoop. Vermogen voor een huishouden zit gemiddeld op iets van 30k, dus vrijwel niemand haalt uberhaupt die 50k in 1 schenking (laat staan dat het merendeel uberhaupt niet schenkt, en merendeel dat wel schenkt dat eerlijk verdeeld over de 2,3 kinderen en niet aan slechts 1 geeft).
Uhm... mensen die meer dan 50k verdienen, maar geen tonnen zijn ook mensen. Die lijken vakkundig overgeslagen te worden aan de linkerkant, behalve als de factuur voor de plannetjes ingediend wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:08

EXX

EXtended eXchange

De Staatssecretaris van Financiën jaagt blijkbaar iedereen de bomen in met zijn interpretatie van het lenteakkoord: vanaf 1 januari 2013 is er alleen nog HRA op annuiteiten en lineaire hypotheken. Geen fictieve aflossingsschema's voor starters ed.

Iedereen staat op zijn achterste benen, maar is dat terecht? De maandlasten van een spaarhypotheek en een annuiteitenhypotheek zijn in de eerste jaren vrijwel gelijk. Het addertje onder het gras is natuurlijk de aflossingsvrije component (tot 50% van de totale hypotheek) die nu nog vaak in de hypotheek zit: daarop krijg je geen HRA meer. Een aflossingsvrije component wordt op slag onaantrekkelijk; alles zal 100% in de annuiteitenhypotheek moeten. Dat is de oorzaak van de forse lastenstijging, niet dat men geen spaarhypotheek meer kan toepassen.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
ArcticWolf schreef op woensdag 05 september 2012 @ 09:18:
" ... terwijl tevens het eigenwoningforfait omhoog gaat. Dat voorkomt dat de groep die wel geprofiteerd heeft van de jarenlange huizenprijsstijgingen maar de hypotheek al heeft afgelost, nog eens extra profijt krijgt bij de afschaffing."
Mensen die hun huis hebben afgelost betalen toch ook geen eigenwoningforfait? Wat mij betreft worden dit soort dingen trouwens per direct afgeschaft: waarom aan de ene kant renteaftrek, en aan de andere kant "bijtelling" via het eigenwoningforfait? Streep dat kostendekkend tegen elkaar weg, stukken duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Er is niks mis met een annuïteiten/lineaire hypotheek. Dit waren oorspronkelijk ook de eerste 2 hypotheek vormen die zijn ontstaan.
Maar om nu alle lasten bij huiseigenaren/kopers neer te leggen gaat erg ver. Banken/Overheid is evenveel verantwoordelijk voor deze puinhoop.

@Remco
waarschijnlijk een tussenstap? tot de HRA volledig is afgebouwd?

[ Voor 12% gewijzigd door ArcticWolf op 05-09-2012 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:08

EXX

EXtended eXchange

Even een aanvulling: de beperkingen van de HRA tot annuiteiten en lineaire hypotheken zijn alleen van toepassing op nieuwe hypotheken, niet op bestaande.

Toch zal het de prijsniveau op de huizenmarkt onder druk zetten, vanwege de fors hoge maandlasten voor nieuwe kopers vanwege het feit dat er geen aflossingsvrije component meer kan toegepast worden.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
EXX schreef op woensdag 05 september 2012 @ 11:38:
Even een aanvulling: de beperkingen van de HRA tot annuiteiten en lineaire hypotheken zijn alleen van toepassing op nieuwe hypotheken, niet op bestaande.

Toch zal het de prijsniveau op de huizenmarkt onder druk zetten, vanwege de fors hoge maandlasten voor nieuwe kopers vanwege het feit dat er geen aflossingsvrije component meer kan toegepast worden.
Dat geeft wel aan hoeveel te hoog de huidige huizenprijzen zijn ;) als de gemiddelde Nederlander geen normaal huis kan kopen zonder vage aflossingsvrije constructie, klopt er toch iets niet? Of ben ik nou gek? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 22:49

Jaspertje

Max & Milo.. lief

ArcticWolf schreef op woensdag 05 september 2012 @ 11:41:
[...]
Dat geeft wel aan hoeveel te hoog de huidige huizenprijzen zijn ;) als de gemiddelde Nederlander geen normaal huis kan kopen zonder vage aflossingsvrije constructie, klopt er toch iets niet? Of ben ik nou gek? 8)7
Of dat de regeles aangescherpt zijn omdat banken mensen vroeger meer mochten vertrouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Niemand bestrijd ook (echt) dat de prijzen op een heel hoog niveau liggen :) Waar vooral tegen geageerd wordt is dat een hoop wannabe's dat wat zij als lucht ervaren er over de rug van de huizenbezitter uit willen laten, en dat huizenbezitters geen restschuld willen.

Hier zitten vooral relatief jonge mensen die dus niet zoveel tijd hebben gehad om af te lossen, en relatief jonge mensen die dus geen topsalaris hebben maar wel ergens willen wonen. Je kunt op je vingers natellen dat die twee strijdig zijn met elkaar :+

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Senor Sjon schreef op woensdag 05 september 2012 @ 11:31:
[...]

Uhm... mensen die meer dan 50k verdienen, maar geen tonnen zijn ook mensen. Die lijken vakkundig overgeslagen te worden aan de linkerkant, behalve als de factuur voor de plannetjes ingediend wordt.
50k is wel al 2x het gemiddelde bruto inkomen (24k in 2011 dacht ik, zie cbs statline), dat gemiddelde wil zeggen dat mininmumloon banen en dingen als uitkeringen daar dus nog eens onder zitten. Kan dus niet zeggen dat 50k of meer zo slecht is.
Denk eerder dat men onderschat hoe enorm veel 50k bruto nog altijd is.
Jaspertje schreef op woensdag 05 september 2012 @ 11:51:
[...]
Of dat de regeles aangescherpt zijn omdat banken mensen vroeger meer mochten vertrouwen?
Dat ligt aan je kennis van Nederland. Vroeger waren de regels namelijk nog altijd strenger dan vandaag, niet soepeler. Ja, eens was het in Nederland ook normaal dat je eigen geld moest inbrengen en dan ook nog maximaal 1 inkomen mocht gebruiken.

[ Voor 29% gewijzigd door Xanaroth op 05-09-2012 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:17
ArcticWolf schreef op woensdag 05 september 2012 @ 11:41:
[...]

Ik zie het niet zo donker in. Veel mensen hebben ook gekozen voor een aflossingsvrij deel om maandelijks meer over te houden. Zo konden ze luxer leven. Uiteindelijk is een aflossingsvrij deel in de praktijk juist duurder omdat er over het totale deel continue de volle mep aan rente wordt betaald en je overblijft met een restschuld. Als we dus over de totale looptijd kijken is aflossen dus goedkoper.

En niet kunnen kopen is iets anders dan niet willen kopen omdat je dan niet meer elke week uit eten kunt, 2 auto's wil rijden en 3 vakanties per jaar kunt plannen. Ik denk dan ook dat er nu even een dip komt omdat het ineens weer meer kost om een huis te kopen maar uiteindelijk beter zal zijn voor iedereen omdat ze er zich bewuster van worden en er in de toekomst beter op voorbereiden. De meest klagende jongeren die ik spreek zijn degene met 0,0 spaargeld en een uitstaande studieschuld. Tsja, of je dat nu erg moet vinden betwijfel ik.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Myrdreon schreef op woensdag 05 september 2012 @ 11:56:
[...]

50k is wel al 2x het gemiddelde bruto inkomen (24k in 2011 dacht ik, zie cbs statline), dat gemiddelde wil zeggen dat mininmumloon banen en dingen als uitkeringen daar dus nog eens onder zitten. Kan dus niet zeggen dat 50k of meer zo slecht is.
Denk eerder dat men onderschat hoe enorm veel 50k bruto nog altijd is.
Nou, 50k 'enorm veel'...daar kun je natuurlijk tot in lengte van dagen discussiëren, maar voor mij is 50k echt niet zoveel. Denk maar eens in: een fulltime werkende man die 30k trekt (net iets onder modaal) en een parttime werkende vrouw die 20k trekt. Dan zit je al aan die 50k. En eerlijk gezegd sla je met 50k nog geen deuk in een pakje boter in de randstad, want nog los van de huizenprijzen, is alles daar gewoon duur. Tel daar een paar schoolgaande kinderen bij op, reiskosten, verzekeringen, et voilà.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2012 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Verwijderd schreef op woensdag 05 september 2012 @ 11:58:
[...]

Nou, 50k 'enorm veel'...daar kun je natuurlijk tot in lengte van dagen discussiëren, maar voor mij is 50k echt niet zoveel. Denk maar eens in: een fulltime werkende man die 30k trekt (net iets onder modaal) en een parttime werkende vrouw die 20k trekt. Dan zit je al aan die 50k. En eerlijk gezegd sla je met 50k nog geen deuk in een pakje boter in de randstad, want nog los van de huizenprijzen, is alles daar gewoon duur. Tel daar een paar schoolgaande kinderen bij op, reiskosten, verzekeringen, et voilà.
Ik dacht, maar kan het verkeerd hebben (zit niet op dergelijk inkomen), dat elke persoon dan afzonderlijk belasting afdraagt. Dus netto houd je meer over dan 1 persoon die 50k bruto trekt?

Daarbij, op 50k kun je (wat een toeval! het is ook meer dan 2x gemiddelde bruto inkomen) meer lenen dan nu een gemiddelde woning kost. Als je op 50k bruto niet een eengezinswoning te pakken krijgt, met tuin, 90+m2 en adres dat eindigt op 'Amsterdam' of 'Utrecht' of wat je ook wilt... dan heb je gewoon andere prioriteiten in je uitgaven als dat te duur is. Zoals vakanties.

[ Voor 23% gewijzigd door Xanaroth op 05-09-2012 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tuurlijk, met 50k kun je best een prima woning kopen, 4,5x 50 is immers 225k en minus de OVB, kosten etc. heb je voor die 200k netto overal wel een heel aardig huis. Maar dan ben je er nog niet: onderhoudskosten (of VVE bij een appartement), GWL, reiskosten, verzekeringen, gemeentelijke lasten, rioolrechten, school- of collegegeld voor kinderen, noem de hele rambam maar op. Ik kan je verzekeren dat er dan ook van een hoog salaris verdomde weinig overblijft -- in elk geval zwaar onvoldoende om mensen met een inkomen van 50k als 'grootverdieners' te bestempelen.

Ik merk wel echt dat de crisis veel ressentiment oplevert, wat dat betreft.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2012 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-09 23:33
Wou net zeggen ik denk dat er bar weinig overblijft, als ik al zie van onze inkomsten wat er dan als standaard vaste lasten zijn. ( incl sparen )

En verder overblijft voor Eten / Drinken / Kleding / Roken / Leven / Benzine etc etc
Dan is dat echt geen 50% van het totale salaris ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Serieus.. jullie klagen nu dat er bij 50k (te) weinig over blijft?

Welkom in de echte wereld, waar je gezinnen hebt die op 1 minimuminkomen het ook moeten redden. Die hebben geen kosten als bezine; kunnen ze gewoon niet betalen (die auto ook niet, vakanties ook niet, etc).

Mensen, wordt wakker!! Als iemand het met 18k bruto/jaar kan redden, waarom zouden jullie het dan met 50k niet kunnen?

[ Voor 18% gewijzigd door Xanaroth op 05-09-2012 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
Verwijderd schreef op woensdag 05 september 2012 @ 12:03:
Tuurlijk, met 50k kun je best een prima woning kopen, 4,5x 50 is immers 225k en minus de OVB, kosten etc. heb je voor die 200k netto overal wel een heel aardig huis. Maar dan ben je er nog niet: onderhoudskosten (of VVE bij een appartement), GWL, reiskosten, verzekeringen, gemeentelijke lasten, rioolrechten, school- of collegegeld voor kinderen, noem de hele rambam maar op. Ik kan je verzekeren dat er dan ook van een hoog salaris verdomde weinig overblijft -- in elk geval zwaar onvoldoende om mensen met een inkomen van 50k als 'grootverdieners' te bestempelen.

Ik merk wel echt dat de crisis veel ressentiment oplevert, wat dat betreft.
En daarbij komt dat je dan zo ongeveer buiten bijna alle regelingen valt. Zorgtoeslag? Huurtoeslag? Kindertoeslag? Niets van dat alles. Bovendien betaal je veel meer belasting. Dit betekent dat je misschien bruto wel twee keer zoveel verdient maar lang geen 2x zoveel overhoudt.

Op zich is dat allemaal niet erg, maar een dergelijk inkomen dan ook nog bestempelen als hoog en dat daar "de rekening" wel kan worden neergelegd gaat mij dan wel wat te ver...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-09 23:33
Myrdreon schreef op woensdag 05 september 2012 @ 12:06:
Serieus.. jullie klagen nu dat er bij 50k (te) weinig over blijft?

Welkom in de echte wereld, waar je gezinnen hebt die op 1 minimuminkomen het ook moeten redden. Die hebben geen kosten als bezine; kunnen ze gewoon niet betalen (die auto ook niet, vakanties ook niet, etc).

Mensen, wordt wakker!! Als iemand het met 18k bruto/jaar kan redden, waarom zouden jullie het dan met 50k niet kunnen?
Ik klaag niet.

Ik som het alleen op en ik verdien niet eens in de buurt ervan ;)
Ik zeg alleen dat net zoals wat Nare Man zegt, er een hoop dingen "BIJ" komen inplaats van alleen je hypotheek etc.

[ Voor 8% gewijzigd door Mektheb op 05-09-2012 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Van 25k (1.929/maand) blijft 19.090 netto over = 1.473/maand.
Van 50k (3.858/maand) blijft 32.770 netto over = 2.529/maand.
Vakantiegeld is dan los. Van de 1900 meer blijft maar 1.000 euro over. Die is zo weg kan ik je verklappen.

Vergis je niet dat het minimumloon al rond de 19k/jaar incl. vakantiegeld is. Je hebt ook meer aan het gemiddelde inkomen van de werkenden, want AOWers die geen pensioen hebben (bestaan ze nog...?) hebben een hele andere belastingdruk. Bruto niet zoveel, netto des te meer.

Iemand van 18k heeft niet de lasten van iemand met 50k. Plus deze ontvangt een boel aan toeslagen en vrijstellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Myrdreon schreef op woensdag 05 september 2012 @ 12:06:
Myrdreon, wordt wakker! Ik zie niemand zeggen dat ze het niet redden, enkel dat er minder van overblijft dan je zou verwachten...

Het is echt niet zo dat iemand die 50k verdient 32k meer te besteden heeft dan iemand die 18k verdient, die van 18k komt in aanmerking voor heel veel toeslagen en woningen die in basis als goedkoop zijn en waar ook weer een toeslag overheen gaat.

DAT is wat er gezegd wordt :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 19:38

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Mektheb schreef op woensdag 05 september 2012 @ 12:05:
Wou net zeggen ik denk dat er bar weinig overblijft, als ik al zie van onze inkomsten wat er dan als standaard vaste lasten zijn. ( incl sparen )

En verder overblijft voor Eten / Drinken / Kleding / Roken / Leven / Benzine etc etc
Dan is dat echt geen 50% van het totale salaris ofzo.
Sparen kun je natuurlijk niet tot de vaste lasten rekenen. Anders blijft er bij mij ook niets over aan het eind van de maand.

Signatures zijn voor boomers.

Pagina: 1 ... 208 ... 225 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over het klappen van de huizenbubbel. Andere onderwerpen zoals de pensioengerechtigde leeftijd, parkeergarages en de spoorwegstations zijn in dit topic off-topic.

Off-topic posts zullen in de trashcan verdwijnen.