Dat roept de vraag op waarom banken het dan niet gewoon doen. Kennelijk zijn ze daar zelf niet zo zeker van.croxz schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 10:15:
[...]
Het doorschuiven van restschuld naar een nieuwe hypotheek gaat niet ten koste van banken, zij krijgen nog steeds elke cent terug. Waar ik dan wel voor wil pleiten is dat de kosten koper wel uit eigen zak moeten worden gefinancierd, omdat anders de nieuwe hypotheek nog erger onder water staat dan de oude.
Dat klopt (ze moeten reeele waarde aanhouden), maar gevoelsmatig lijden ze nu niet. De winsten zijn weer op pijl van voor 2008, en dat stoort (alhoewel ik wel snap dat ze winst maken).[...]
Banken lijden nu ook: zoals je zelf al aangeeft moeten ze bij gedwongen verkoop meer afschrijven omdat het onderpand minder opbrengt, Daarnaast moeten zo AFIAK voor hypotheken in hun portefeuille die onder water staan extra zekerheid aanhouden waardoor voor hun de kosten hoger zijn of waardoor ze minder leningen kunnen verstekken.
De huizenprijzen dalen 0% tot 9%, dat is iets anders als 'kost tot 9% extra.' Over de timing kunnen we discussieren, maar de lucht gaat er zo wel uit en dat is een goede zaak. Helaas is het niet het belangrijkste: de huurmarkt is veel meer verstoord, daar zit het probleem, daar moet een oplossing voor komen.Senor Sjon schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 10:23:
Goh, en het Kunduzakkoord kost tot 9% extra. Way to go. En iedereen maar blij klappen gisteravond tijdens het debat.
Je vraagt je langzamerhand af of kamerleden wel een idee hebben van de wereld buiten het Binnenhof (misschien heet het daarom wel zo...)
edit: interessante quote uit het rapport: "Afhankelijk van de mate waarin prijsdalingen optreden, kan dit starters compenseren voor de hogere woonlasten die de maatregel met zich brengt, waardoor de betaalbaarheid per saldo op peil kan blijven." Lijkt me precies de goede maatregel dus.
[ Voor 47% gewijzigd door Krisp op 23-08-2012 10:36 ]
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)