Fikse huur. Zijn er geen woningen van een woningbouw in de buurt te koop? Die bieden vaak een terugkoop regeling, dan zou je kopen nog wel kunnen gokken, want je bent er zeker van dat je na 4-5 jaar je huis weer verkocht krijgt.sylvesterrr schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 11:18:
[...]
Dat klopt. Ik zou makkelijk kunnen kopen, het zou voor mij zelfs (op de korte termijn) veel voordeliger zijn. Ik ben echter van plan om over een jaar of 4-5 te emigreren. Het lijkt mij dan niet verstandig om nu iets te gaan kopen.
Ik kom ook uit Nijmegensylvesterrr schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 11:56:
[...]
Mensen die van buiten Utrecht naar Utrecht willen verhuizen zijn helaas gewezen op de vrije sector of koop.Ik woonde in Nijmegen, werk in Amsterdam maar wilde graag centraal wonen.
De goedkopere koopwoningen in Utrecht (voornamelijk Overvecht) zijn helaas ook onbereikbaar voor deze groep mensen, want voor koopwoningen onder de 172k (misschien is de grens inmiddels gewijzigd) heb je een woonvergunning nodig.
Ik had best wat willen kopen in Utrecht, maar ik had geen zin om 2 ton neer te leggen voor een woning. De woningen in buurten met een slechter imago vind ik een betere prijs/kwaliteit-verhouding hebben, maar die zijn dus te goedkoop.
werk in Vianen en Amsterdam Zuid en woon in Utrecht

Die woon vergunning had ik nog niet eens aan gedacht hahah
Verwijderd
Maar daar heb je niet zoveel aan. Het is nu eenmaal de realiteit dat veel mensen financieel niet onderlegd zijn en hun eigen belangen niet goed kunnen waarnemen. Dat dat mede hun eigen schuld is, doet er dan niet zoveel toe. En voordat we afdwalen: het ging me er alleen maar om op te merken dat de 'warme' woonlasten inderdaad behoorlijk kunnen oplopen, ook voor mensen met veel hogere inkomens. Dat is niet alleen iets voor de fictieve persoon met 2400 euro bruto waar de afgelopen tweeënhalve pagina al over geleuterd wordt.rube schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 11:46:
[...]
tja. dat kun je ook classificeren als nalatigheid.
Voor die woningen heb je vaak een woonvergunning nodig, want deze zijn "te goedkoop". Ik kom niet in aanmerking voor een woonvergunning, dus dat gaat lastig.dcl! schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 11:56:
[...]
Fikse huur. Zijn er geen woningen van een woningbouw in de buurt te koop? Die bieden vaak een terugkoop regeling, dan zou je kopen nog wel kunnen gokken, want je bent er zeker van dat je na 4-5 jaar je huis weer verkocht krijgt.
Toevallig ook Rebo?ArcticWolf schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 11:58:
[...]
Ik kom ook uit Nijmegen![]()
werk in Vianen en Amsterdam Zuid en woon in Utrecht![]()
En je kan ze ook met geen mogelijkheid van tevoren uitzoeken. Makelaars weten ze niet voor verhuurders, gemeenten zeggen doodleuk dat je als huurder niks hoeft te betalen terwijl dat wel zo is, enzovoort enzovoort.Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 11:40:
[...]
Vooral die gemeentelijke lasten zijn de killers, omdat ze voor veel mensen toch vaak onverwacht komen en dan ineens moeten worden afgerekend. En dat gaat meestal echt om honderden euro's ineens.
In Rotterdam kost dat extra, volgens mij. Ach, vlak na mijn vakantiegeld binnenkomt overmaken is geen probleemPooh schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 11:42:
[...]
Echt waar? Bij ons kun je ze gewoon machtigen om dat in maandelijkse termijnen af te boeken. Totaal geen omkijken naar, en zeker niet onverwacht.
En de eerste rekening is sowieso een volledige verrassing.
Dat is per regio anders, voor o.a. Rotterdam geldt de regel dat je bij elke adreswijziging op 0 begint.RaZ schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 11:46:
Na elke verhuizing komt je wachttijd niet direct op 0 te staan. In ieder geval niet in de Regio Utrecht. Dat gebeurt alleen als je verhuist naar een sociale huurwoning waardoor je je inschrijfnummer gebruikt.
In Utrecht heb je toch een grotere kans, en is het niet per definitie degene met de langste wachttijd die hem krijgt? Anyway, met 5 jaar inschrijftijd (18 jaar beginnen met studeren en dan een opleiding) krijg je nog bijzonder weinig kans in Utrecht.Starter kunnen zich prima inschrijven op de sociale wachtlijsten. Ongeacht het inkomen. Hier in Utrecht betaal je 9 euro per jaar voor de inschrijving. Als je dan te veel verdient, val je door de mand bij de inkomenscheck natuurlijk, maar ik zie ook regelmatig woningen voor m'n neus voorbij gaan (vorige week nog zelf), waar iemand met een wachttijd vanaf 1980 had.
Had ik dat gewetenMaar verhuizen hier buiten de sociale sector om, heeft nada invloed op je inschrijving op woningnet.

Woonvergunning voor koopwoningen wordt schijnbaar niet heel hard gecontroleerd, heb ik hier en daar gehoord.ArcticWolf schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 11:58:
[...]
Ik kom ook uit Nijmegen![]()
werk in Vianen en Amsterdam Zuid en woon in Utrecht![]()
Dat is bij ons (amsterdam-west) dus precies andersom geregeld. Je krijgt een aanslag, met daaraan 2 kaartjes: een acceptgiro voor 't volledige bedrag, of een machtiging voor afschrijving in 12 termijnen. Juist als die aanslag onverwacht komt kies je dan toch voor de 2eVerwijderd schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 11:43:
Ja, dat kan ook wel, maar dat moet je dan wel doen
Nu hebben wij dat, als weldenkende en goed opgeleide mensen, natuurlijk allemaal wel gedaan, maar ik weet zeker dat er heel wat mensen zijn voor wie het als een verrassing komt, die zich dan voornemen om het volgend jaar toch echt via automatische incasso te doen, en dat dan toch weer vergeten.
haha nee, particulier via kamertje.nlsylvesterrr schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 12:09:
[...]
Voor die woningen heb je vaak een woonvergunning nodig, want deze zijn "te goedkoop". Ik kom niet in aanmerking voor een woonvergunning, dus dat gaat lastig.
[...]
Toevallig ook Rebo?
ik had mazzel dat ik op het juiste moment op F5 drukte en als eerste reageerde
Voor de sociale huursector zouden gewoon landelijke regels moeten komen.
De wachttijd maximaliseren tot 3 jaar zou daarbij kunnen helpen. Een ieder die dan op een woning reageert gewoon uit een loting kiezen als er veel reacties zijn met dezelfde wachttijd. Verder in de top-20 grootste steden alle corporaties laten samenwerken om dubbele inschrijving te voorkomen, daarnaast kun je ook afspreken om huizen binnen een straal van 10 km mee te laten nemen.
Toch hartstikke gek dat een inschrijving een soort van verzekering is geworden?
De wachttijd maximaliseren tot 3 jaar zou daarbij kunnen helpen. Een ieder die dan op een woning reageert gewoon uit een loting kiezen als er veel reacties zijn met dezelfde wachttijd. Verder in de top-20 grootste steden alle corporaties laten samenwerken om dubbele inschrijving te voorkomen, daarnaast kun je ook afspreken om huizen binnen een straal van 10 km mee te laten nemen.
Ik weet niet waar je op reageert, maar als je in Utrecht studeert en daana in Amsterdam een wereldbaan vindt na afstuderen, kan je dan je inschrijftijd meenemen?RaZ schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 11:46:
Na elke verhuizing komt je wachttijd niet direct op 0 te staan. In ieder geval niet in de Regio Utrecht. Dat gebeurt alleen als je verhuist naar een sociale huurwoning waardoor je je inschrijfnummer gebruikt.
Wat ik gek vind is dat er een enorme groep mensen is die denkt dat een woning iets is wat je vanzelf krijgt als je maar een tijdje op een wachtlijst gaat staan. Misschien moeten we toe naar een systeem met cheapass stacaravans buiten de stad voor bijstandstrekkers en voor de rest alles vrij (met misschien een klein beetje huurtoeslag).Iblies schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 13:03:
[ Voor 35% gewijzigd door timag op 13-08-2012 13:12 . Reden: voudtje ]
Dat heb je in Nevada veel, hele vlaktes vol met die stacaravans en randdebielen die in hun eigen wereldje leventimag schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 13:07:
[...]
Ik weet niet waar je op reageert, maar als je in Utrecht studeert en daana in Amsterdam een wereldbaan vindt na afstuderen, kan je dan je inschrijftijd meenemen?
[...]
Wat ik gek vind is dat er een enorme groep mensen is die denkt dat een woning iets is wat je vanzelf krijgt als je maar een tijdje op een wachtlijst gaat staan. Misschien moeten we toe naar een systeem met cheapass stacaravans buiten de stad voor bijstandstrekkers en voor de rest alles vrij (met misschien een klein beetje huurtoeslag).
Verwijderd
Wat mij opvalt is dat zoveel mensen automatisch over 'de wachtlijst' praten als het om huurwoningen gaat. Ik heb eerst in drie huurwoningen gewoond voordat ik een koopwoning kocht, en heb nog nooit met een wachtlijst te maken gehad. Mijn vrienden idem, en daar zaten ook zat appartementen bij in de prijsklasse 600-650 euro (bijv. Lijnbaanflats in Rotterdam maar ook andere complexe zoals Oude Haven).timag schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 13:07:
[...]
Wat ik gek vind is dat er een enorme groep mensen is die denkt dat een woning iets is wat je vanzelf krijgt als je maar een tijdje op een wachtlijst gaat staan. (...)
That aside, is het systeem van sociale woningbouw met wachtlijsten nu natuurlijk idioot.
Nee, want je inschrijving voor regio Utrecht geldt alleen voor regio Utrecht. Ik sta nu 5 jaar ingeschreven, en als ik wil kan ik ook gewoon verkassen naar Groningen, en over 10 jaar weer terug naar regio Utrecht. Dan heb ik wel 15 jaar wachttijd opgebouwd.timag schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 13:07:
[...]
Ik weet niet waar je op reageert, maar als je in Utrecht studeert en daana in Amsterdam een wereldbaan vindt na afstuderen, kan je dan je inschrijftijd meenemen?
Wat in het vat zit, verzuurd niet
Ey!! Macarena \o/
Maximaliseren werkt toch ook niet echt. In Eindhoven hebben 2 woningcorporaties losgelaten aan de wachttijd manier en overgegaan op regelrechte loting. Gevolg, 1000+ reacties op iets dat lijkt op een woning.Iblies schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 13:03:
Voor de sociale huursector zouden gewoon landelijke regels moeten komen.
Dat zijn introductie-effecten, omdat er gewoon krapte is. Loten kun je automatiseren (anders blijf je papiertjes maken) en reageren moet je net wat omslachtiger maken dan strikt noodzakelijk (om te voorkomen dat iedereen op elke woning gaat reageren). Op termijn zul je zien dat mensen die willen wonen, zich later kunnen inschrijven waardoor de lijst an sich korter wordt.Bonsaiboom schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 13:23:
[...]
Maximaliseren werkt toch ook niet echt. In Eindhoven hebben 2 woningcorporaties losgelaten aan de wachttijd manier en overgegaan op regelrechte loting. Gevolg, 1000+ reacties op iets dat lijkt op een woning.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)
Dat zijn helemaal geen introductie-effecten. Dat is het structurele aan de zaak. De vraag naar sociale huurwoningen is veel groter dan het aanbod. Gevolg - toekenning kan niet aan iedereen. Gevolg - er moet een methode komen om te bepalen wie een bepaalde woning krijgt. Dat doe je dan of door middel van loting (onbekende wachttijd, maar wel "eerlijk") of door middel van wachttijd (bekende wachttijd, maar "oneerlijk")Krisp schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 13:56:
[...]
Dat zijn introductie-effecten, omdat er gewoon krapte is. Loten kun je automatiseren (anders blijf je papiertjes maken) en reageren moet je net wat omslachtiger maken dan strikt noodzakelijk (om te voorkomen dat iedereen op elke woning gaat reageren). Op termijn zul je zien dat mensen die willen wonen, zich later kunnen inschrijven waardoor de lijst an sich korter wordt.
Loting eerlijker?
In mei reageer ik op een woning, die gaat via loting weg. Maatje van mij heeft net 2 jaar wachttijd, en een urgentie verklaring. Bij woningen op loting teld urgentie niet. Ik heb 5 jaar wachttijd, en was 30ste op de loting, m'n maatje was 4de, en de eerste 3 lieten het afweten.
Ik gun het hem van harte natuurlijk, maar eerlijk is het simpelweg niet. Met loting kan je theoretisch direct na een inschriving een woning krijgen, terwijl er mensen al 5+ jaar wachten (zoals ik dus).
Wie het eerst komt, het eerst maalt, vind ik persoonlijk net een stukje eerlijker dan een willekeurige loting.
In mei reageer ik op een woning, die gaat via loting weg. Maatje van mij heeft net 2 jaar wachttijd, en een urgentie verklaring. Bij woningen op loting teld urgentie niet. Ik heb 5 jaar wachttijd, en was 30ste op de loting, m'n maatje was 4de, en de eerste 3 lieten het afweten.
Ik gun het hem van harte natuurlijk, maar eerlijk is het simpelweg niet. Met loting kan je theoretisch direct na een inschriving een woning krijgen, terwijl er mensen al 5+ jaar wachten (zoals ik dus).
Wie het eerst komt, het eerst maalt, vind ik persoonlijk net een stukje eerlijker dan een willekeurige loting.
Ey!! Macarena \o/
Probleem daarbij is dat iedereen zich gaat inschrijven terwijl hij/zij nog gen woning zoekt. De mensen die vroeg inschrijven (= 'valse' inschrijving) zorgen ervoor dat het een oneerlijk systeem wordt. Immers, mensen die zich pas inschrijven op het moment dat ze een woning zoeken staan direct op achterstand.
Loting is dus 'eerlijker' dan inschrijven, omdat het random oneerlijkheid is.
Loting is dus 'eerlijker' dan inschrijven, omdat het random oneerlijkheid is.
Ja ik bedoelde niet te zeggen dat loting je van het is.
Personen kunnen zich op hun 18e hebben inschrijven zonder dat ze op korte termijn uit huis willen/kunnen gaan, Als ze dan op hun 25e uit huis willen gaan hebben ze al 7 jaar inschrijftijd. Noem jij dat eerlijk? Ik niet.RaZ schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 14:34:
Loting eerlijker?
Ik heb me nooit ingeschreven en heb pas op 25-jarige leeftijd besloten dat het tijd was om uit huis te gaan. Als ik me op m'n 18e had ingeschreven had ik 7 jaar inschrijftijd in Nijmegen...
/edit: spuit 11
In de praktijk is het natuurlijk exact hetzelfde. Of er nou 100 mensen zich inschrijven voor een loting (zodat je gemiddeld 100 weken moet meeloten voor een soortgelijke woning), of dat er 100 mensen op een wachtlijst staan voor zo'n woning (zodat je gemiddeld 100 weken moet wachten)?
Het enige verschil is dat je bij een loting meteen al 'een kans' hebt. Maar die kans is bar klein, je moet gemiddeld precies even lang meeloten als dat je vroeger op een wachtlijst stond.
Het grote voordeel is dat de 'wachttijd' gemeten wordt in het aantal lotingen waar je aan meedoet, ipv lui achterover hangen en wachttijd opbouwen. Dat lijkt me heel goed als het om starters gaat, maar is misschien weer ongewenst als ze doorstromers ook op die manier behandelen. Als een bejaarde al 40 jaar in dezelfde woning zit, krijgen ze in het 'wachtlijst' systeem vaak gewoon 40 jaar wachttijd mee, zodat ze een leuke kleinere woning kunnen uitkiezen. Het is nogal suf om die dan via lotingen te laten meeconcurreren met starters die niks achterlaten.
Het enige verschil is dat je bij een loting meteen al 'een kans' hebt. Maar die kans is bar klein, je moet gemiddeld precies even lang meeloten als dat je vroeger op een wachtlijst stond.
Het grote voordeel is dat de 'wachttijd' gemeten wordt in het aantal lotingen waar je aan meedoet, ipv lui achterover hangen en wachttijd opbouwen. Dat lijkt me heel goed als het om starters gaat, maar is misschien weer ongewenst als ze doorstromers ook op die manier behandelen. Als een bejaarde al 40 jaar in dezelfde woning zit, krijgen ze in het 'wachtlijst' systeem vaak gewoon 40 jaar wachttijd mee, zodat ze een leuke kleinere woning kunnen uitkiezen. Het is nogal suf om die dan via lotingen te laten meeconcurreren met starters die niks achterlaten.
[ Voor 37% gewijzigd door Pooh op 13-08-2012 14:48 ]
Daarom zei ikook dat het geen introductie effect was. Dit is gewoon een gevolg van een te grote vraag bij een te klein aanbod
Vergeet niet dat die 600-650 ex servicekosten is, en sociale woningen vaak 700 inclusief service- en stookkosten is. In Rotterdam is dat wel te doen, maar in Utrecht kan je het vergeten dankzij overregulering. Inkomenseisen etc...Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 13:22:
[...]
Wat mij opvalt is dat zoveel mensen automatisch over 'de wachtlijst' praten als het om huurwoningen gaat. Ik heb eerst in drie huurwoningen gewoond voordat ik een koopwoning kocht, en heb nog nooit met een wachtlijst te maken gehad. Mijn vrienden idem, en daar zaten ook zat appartementen bij in de prijsklasse 600-650 euro (bijv. Lijnbaanflats in Rotterdam maar ook andere complexe zoals Oude Haven).
That aside, is het systeem van sociale woningbouw met wachtlijsten nu natuurlijk idioot.
Zonder maximaliseren werkt ook niet: zonder 10 jaar op de wachtlijst te staan kom je nergens binnen.Bonsaiboom schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 13:23:
[...]
Maximaliseren werkt toch ook niet echt. In Eindhoven hebben 2 woningcorporaties losgelaten aan de wachttijd manier en overgegaan op regelrechte loting. Gevolg, 1000+ reacties op iets dat lijkt op een woning.
Het huidige systeem is ook niet eerlijk. Jij bent kennelijk een paar jaar op zoek naar een woning. In de meeste steden is er geen onderscheid tussen 'op zoek zijn naar' en 'ingeschreven staan'. Ik denk dat de meeste mensen met meer dan 10 jaar inschrijving prima wonen in een sociale huurwoning, en verzinnen dat ze ergens anders willen wonen. Dankzij hun 10 jaar inschrijving kan elke starter het vergeten om zo'n woning te krijgen: voordat je 28 jaar oud bent kan je natuurlijk geen 10 jaar ingeschreven staan.RaZ schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 14:34:
Loting eerlijker?
[knip]
Gelukkig hebben we geen Zweeds systeem waarbij je je bij geboorte in kan schrijven

Is dat zo? Wanneer je kijkt naar inschrijftijd wordt je concurrentie in principe kleiner, bij loting kan het aantal kandidaten gelijk blijven of zelfs toenemen.Pooh schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 14:45:
In de praktijk is het natuurlijk exact hetzelfde. Of er nou 100 mensen zich inschrijven voor een loting (zodat je gemiddeld 100 weken moet meeloten voor een soortgelijke woning), of dat er 100 mensen op een wachtlijst staan voor zo'n woning (zodat je gemiddeld 100 weken moet wachten)?
Of maak ik een denkfout?
Als je kijkt naar inschrijftijd alleen wel. Maar vrijwel altijd telt 'doorstroomtijd' ook mee. En dan kun je dus gewoon uit de rij gedrukt worden door iemand die een woning achterlaat.sylvesterrr schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 14:47:
[...]
Is dat zo? Wanneer je kijkt naar inschrijftijd wordt je concurrentie in principe kleiner, bij loting kan het aantal kandidaat gelijk blijven of zelfs toenemen.
Of maak ik een denkfout?
True...MBV schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 14:47:
[...]
Vergeet niet dat die 600-650 ex servicekosten is, en sociale woningen vaak 700 inclusief service- en stookkosten is. In Rotterdam is dat wel te doen, maar in Utrecht kan je het vergeten dankzij overregulering. Inkomenseisen etc...
Yep, dat maakt het inderdaad erg oneerlijk.In de meeste steden is er geen onderscheid tussen 'op zoek zijn naar' en 'ingeschreven staan'. Ik denk dat de meeste mensen met meer dan 10 jaar inschrijving prima wonen in een sociale huurwoning, en verzinnen dat ze ergens anders willen wonen. Dankzij hun 10 jaar inschrijving kan elke starter het vergeten om zo'n woning te krijgen: voordat je 28 jaar oud bent kan je natuurlijk geen 10 jaar ingeschreven staan.
Ah, dat wist ik niet. Toen ik vorig jaar besloot om uit huis te gaan had het voor mij al geen zin meer om me te oriënteren op een sociale huurwoning ivm die salarisgrens (~33K).Pooh schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 14:49:
[...]
Als je kijkt naar inschrijftijd alleen wel. Maar vrijwel altijd telt 'doorstroomtijd' ook mee. En dan kun je dus gewoon uit de rij gedrukt worden door iemand die een woning achterlaat.
[ Voor 22% gewijzigd door Mawlana op 13-08-2012 14:52 ]
http://www.funda.nl/huur/...tfaseweg-90/omschrijving/sylvesterrr schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 14:50:
[...]
True...
[...]
Yep, dat maakt het inderdaad erg oneerlijk.
[...]
Ah, dat wist ik niet. Toen ik vorig jaar besloot om uit huis te gaan had het voor mij al geen zin meer om me te oriënteren op een sociale huurwoning ivm die salarisgrens (~33K).
troll
Ik vind inschrijftijd ook nergens op slaan. Gewoon per huis reageren, en dat reageren ook een beetje lastig maken of administratiekosten rekenen of zo lijkt mij veel eerlijker. Bij meer gegadigden voor één woning kun je dan nog een soort rangorde maken van urgentie naar leeftijd, sociale binding, werk, in de buurt passen, etc. En anders inderdaad loten.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Er zijn prima (iets complexere) systemen te verzinnen waarin dit probleem wordt opgelost.
Maar leg die maar eens uit
(denk dan vooral aan gewogen loting)
Het belangrijkste is denk ik niet de inschrijftijd maar de "op zoek naar een woning"-tijd te nemen als weeg-factor. Eventueel met bonus voor het verlaten van een andere sociale huurwoning etc.
Maar leg die maar eens uit
(denk dan vooral aan gewogen loting)
Het belangrijkste is denk ik niet de inschrijftijd maar de "op zoek naar een woning"-tijd te nemen als weeg-factor. Eventueel met bonus voor het verlaten van een andere sociale huurwoning etc.
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
Als alle duizenden mensen die zich nu bezig houden met het verdelen van sociale huurwoningen nou eens woningen zouden gaan bouwen, was het hele probleem opgelost!Fiber schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 14:54:
Ik vind inschrijftijd ook nergens op slaan. Gewoon per huis reageren, en dat reageren ook een beetje lastig maken of administratiekosten rekenen of zo lijkt mij veel eerlijker. Bij meer gegadigden voor één woning kun je dan nog een soort rangorde maken van urgentie naar leeftijd, sociale binding, werk, in de buurt passen, etc. En anders inderdaad loten.
OMG

* 5 + wat buffer (de administratiekosten).sylvesterrr schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 14:58:
[...]
OMGDat men daar € 500 per maand voor durft te vragen (en ook nog eens 1 maand aan huur als administratiekosten).
Voor 2500/maand vaste inkomsten kan je een behoorlijke hypotheek betalen.
Als je ze verhuurt krijgt lijkt het mij een goede business.
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
Totdat een huurder (terecht) tot de conclusie komt dat op basis van het puntentstelsel dit huis onder de 650 euro/mnd komt, en dus een heel ander prijskaartje erbij hoort. Dan kan je nog vervelend doen met de servicekosten, maar ik betwijfel of je daar rijk van wordt.
http://www.huurcommissie.nl/huurprijscheck/
Op de gok ingevuld kom ik niet hoger dan 300 euro/mnd.
http://www.huurcommissie.nl/huurprijscheck/
Op de gok ingevuld kom ik niet hoger dan 300 euro/mnd.
Tja.. Had jij je dan niet kunnen inschrijven op je 18e? Dus omdat iemand anders wel zo "slim" is geweest om zich in te schrijven op z'n achttiende is het opeens oneerlijk?sylvesterrr schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 14:44:
[...]
Personen kunnen zich op hun 18e hebben inschrijven zonder dat ze op korte termijn uit huis willen/kunnen gaan, Als ze dan op hun 25e uit huis willen gaan hebben ze al 7 jaar inschrijftijd. Noem jij dat eerlijk? Ik niet.
Ik heb me nooit ingeschreven en heb pas op 25-jarige leeftijd besloten dat het tijd was om uit huis te gaan. Als ik me op m'n 18e had ingeschreven had ik 7 jaar inschrijftijd in Nijmegen...
/edit: spuit 11
Zelf sta ik ook ingeschreven ondanks dat ik een koopwoning heb. Het kost me maar 9 euro per jaar, maar met inmiddels bijna 10 jaar inschrijfduur kan ik wanneer de nood aan de man is binnen een half jaar een fatsoenlijke woning krijgen. Op deze manier denk ik bij een worst case scenario mijn kinderen toch een fatsoenlijke onderdak te kunnen bieden in een eengezinswoning op een normale plek.
Ook heb ik een NHG-hypotheek waarmee ik wil voorkomen dat ik, wanneer ik buiten mijn schuld om mijn woning moet verkopen, diep in de schulden kom te zitten.
Iedereen heeft de mogelijkheid om dit allemaal voor zich zelf te regelen. Doe je het niet dan vind ik dat je niet achteraf moet gaan klagen. Ik vergelijk het altijd maar met verzekeringen. Je kunt ze afsluiten of niet.
Ik heb gezinnen er aan kapot zien gaan. Bijvoorbeeld baan kwijt, scheiding en een te hoge hypotheek. Ik had weleens gevraagd of ze geen NHG hadden. Het antwoord dat ik daarop kreeg was: Nee daar kwamen we niet voor in aanmerking qua inkomen. Volgende vraag was waar ga je nu wonen? Antwoord daarop was: Dat weet ik niet. Particulier is te duur en we hebben ons net vorige week ingeschreven bij de woningbouw.
Daar ben ik het op zich ook wel mee eens, er is gewoon niet genoeg voorraad blijkbaar.RemcoDelft schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 14:57:
[...]
Als alle duizenden mensen die zich nu bezig houden met het verdelen van sociale huurwoningen nou eens woningen zouden gaan bouwen, was het hele probleem opgelost!
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Als al die scheefhuurders nou eens een huis zouden kopen wat ze makkelijk kunnen is er ook geen probleem meer.RemcoDelft schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 14:57:
[...]
Als alle duizenden mensen die zich nu bezig houden met het verdelen van sociale huurwoningen nou eens woningen zouden gaan bouwen, was het hele probleem opgelost!
Als al die gepensioneerden nu eens in een mooie bungalow of seniorenflat gingen wonen, dan zouden er ook huizen zijn om te kopen voor die scheefhuurders!
* MBV pakt popcorn
* MBV pakt popcorn
"Scheefhuurder" koopt een huis, woningcorporatie verkoopt een huis. Wachtlijst blijft exact hetzelfde.Shadowhawk00 schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 15:31:
[...]
Als al die scheefhuurders nou eens een huis zouden kopen wat ze makkelijk kunnen is er ook geen probleem meer.
Er wordt hier zo ongeveer elke week weer gepost hoeveel huizen er wel niet te koop staan op Funda. Denk dat er dus geen gebrek aan aanbod isRemcoDelft schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 14:57:
[...]
Aanbod en vraag moet wel matchen
Ik zie vaak mooie stukjes grond voorbijkomen die voor 99% wel bij mijn wensen passen, alleen die ene 1% (prijs
) niet
Ik zie vaak mooie stukjes grond voorbijkomen die voor 99% wel bij mijn wensen passen, alleen die ene 1% (prijs
Een eerlijker systeem zou zijn als de instantie zou kijken naar de periode waarin de woningzoekende _actief_ op zoek is geweest. Je mag op maar 4 woningen per week reageren, en iemand die 8 weken achter elkaar elke week op 4 woningen heeft gereageerd is die echt wel op zoek. En zou voorrang moeten hebben op iemand die al 10 jaar ingeschreven staat maar al 5 jaar nergens op gereageerd heeft.
Als er vervolgens als tegenreactie iedereen altijd maar op woningen reageert, maar vervolgens niets accepteert, dan is de doorstroming een stuk hoger, en zou ingesteld kunnen worden dat een inschrijving vervalt bij 5 of 10 afwijzingen (per jaar).
Als er vervolgens als tegenreactie iedereen altijd maar op woningen reageert, maar vervolgens niets accepteert, dan is de doorstroming een stuk hoger, en zou ingesteld kunnen worden dat een inschrijving vervalt bij 5 of 10 afwijzingen (per jaar).
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Zo'n systeem hadden ze in Apeldoorn, als ik het me goed herinner. Het grote nadeel was dat bij alle huizen waar mijn oma op reageerde de grote troefkaart werd gespeeld: Spoedgevalletje.
Dat is bij het reguliere systeem met gewoon inschrijftijd en puur loting niet andersMBV schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 16:36:
Zo'n systeem hadden ze in Apeldoorn, als ik het me goed herinner. Het grote nadeel was dat bij alle huizen waar mijn oma op reageerde de grote troefkaart werd gespeeld: Spoedgevalletje.
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Dus je bent voor 99% tevreden en nog laat je het lopen. Dan ga je denk ik nooit iets vindenrube schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 16:21:
Aanbod en vraag moet wel matchen
Ik zie vaak mooie stukjes grond voorbijkomen die voor 99% wel bij mijn wensen passen, alleen die ene 1% (prijs) niet
Of is prijs toch iets belangrijker dan je doet voorkomen?
Ik vind dit echt een afgrijselijke reactie. Is dat echt hoe je wil dat we als maatschappij met elkaar omgaan? Ik bedoel, ik vind het goed van je dat je voor je kinderen wil zorgen, en dat je er maatregelen ervoor neemt. Maar om dat te zeggen als iemand dat neit gedaan heeft, dikke pech! Dat vind ik echt ook niet kunnen.ronaldo vivaldi schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 15:13:
[...]
Tja.. Had jij je dan niet kunnen inschrijven op je 18e? Dus omdat iemand anders wel zo "slim" is geweest om zich in te schrijven op z'n achttiende is het opeens oneerlijk?
Zelf sta ik ook ingeschreven ondanks dat ik een koopwoning heb. Het kost me maar 9 euro per jaar, maar met inmiddels bijna 10 jaar inschrijfduur kan ik wanneer de nood aan de man is binnen een half jaar een fatsoenlijke woning krijgen. Op deze manier denk ik bij een worst case scenario mijn kinderen toch een fatsoenlijke onderdak te kunnen bieden in een eengezinswoning op een normale plek.
Ook heb ik een NHG-hypotheek waarmee ik wil voorkomen dat ik, wanneer ik buiten mijn schuld om mijn woning moet verkopen, diep in de schulden kom te zitten.
Iedereen heeft de mogelijkheid om dit allemaal voor zich zelf te regelen. Doe je het niet dan vind ik dat je niet achteraf moet gaan klagen. Ik vergelijk het altijd maar met verzekeringen. Je kunt ze afsluiten of niet.
Ik heb gezinnen er aan kapot zien gaan. Bijvoorbeeld baan kwijt, scheiding en een te hoge hypotheek. Ik had weleens gevraagd of ze geen NHG hadden. Het antwoord dat ik daarop kreeg was: Nee daar kwamen we niet voor in aanmerking qua inkomen. Volgende vraag was waar ga je nu wonen? Antwoord daarop was: Dat weet ik niet. Particulier is te duur en we hebben ons net vorige week ingeschreven bij de woningbouw.
Ik had me destijds ook niet ingeschreven bij de sociale woningstichting. Ik wist er ook gewoon niet van af. Je gaat toch op kamers en daarna koop / huur je ergens? Misschien was ik wel erg naief.
Maatschappelijk gezien dan het antwoord geven "oh had je maar moeten weten" slaat nergens op. Ik heb uiteindelijk mijn weg wel gevonden, maar ja, dat heeft me en een hele tijd langer op mijn studentenkamer gehouden, en een hele hoop geld gekost ten opzichte van wel in een sociale huurwoning terecht komen.
Rare voorzieningen en regels aanhalen, en als je daar geen gebruik van hebt gemaakt zeggen dat het je eigen schuld is als je daardoor in grote problemen komt, daar kan ik me dus wel over opwinden. In een gezonde huizenmarkt heb je deze schrijnende situaties niet, of een schijnbaar willekeurige grote financiele voordelen omdat je toevallig wel een huis voor 300/maand kan huren, ipv hetzelfde huis voor 800/maand.
^^ 
En dan heb je je @18 ingeschreven in (ik noem maar wat) Nijmegen en dan vind je je droombaan of partner of net wat in Utrecht. Tja, had je jezelf maar in alle gemeentes in Nederland in moeten schrijven?
En dan heb je je @18 ingeschreven in (ik noem maar wat) Nijmegen en dan vind je je droombaan of partner of net wat in Utrecht. Tja, had je jezelf maar in alle gemeentes in Nederland in moeten schrijven?
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Mja, de politiek zou hier met een halfbakken oplossing komen dat je je wachttijd over gemeentes mee moet kunnen nemen, ipv de kern aanpakken.
Ach, als het puntje bij het paaltje komt is het toch weggegooid geld omdat echt urgente gevallen uiteindelijk ook zonder inschrijving wel met voorrang een huis krijgen...Bonsaiboom schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 16:56:
[...]
Ik vind dit echt een afgrijselijke reactie. Is dat echt hoe je wil dat we als maatschappij met elkaar omgaan? Ik bedoel, ik vind het goed van je dat je voor je kinderen wil zorgen, en dat je er maatregelen ervoor neemt. Maar om dat te zeggen als iemand dat neit gedaan heeft, dikke pech! Dat vind ik echt ook niet kunnen...
Verwijderd
Het is vooral typerend voor degenen die zelf wel de wijsheid (of, waarschijnlijker, het geluk) hebben gehad om zich vroeg in te schrijven. Ironisch genoeg is er altijd wel een regeltje te bedenken waar die personen dan weer géén weet van hebben; confronteer je ze daarmee, dan is het ook moord en brand.Bonsaiboom schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 16:56:
[...]
Ik vind dit echt een afgrijselijke reactie. Is dat echt hoe je wil dat we als maatschappij met elkaar omgaan? Ik bedoel, ik vind het goed van je dat je voor je kinderen wil zorgen, en dat je er maatregelen ervoor neemt. Maar om dat te zeggen als iemand dat neit gedaan heeft, dikke pech! Dat vind ik echt ook niet kunnen.
^^ Dat niet alleen, meer mensen die zich lang vantevoren inschrijven leidt alleen maar tot meer wachtlijsten. Als niemand zich had ingeschreven (en dat hele inschrijfduursysteem niet zou bestaan) en je wilt morgen een huurwoning die vrijkomt huren, dan zou je een reele kans maken. Net als alle anderen.Paul schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 17:05:
Wachtlijsten zijn alleen gunstig voor de dienstverlener, die daardoor geen leegstand krijgt.
Tuurlijk had ik me kunnen inschrijven. M'n ouders, broers en zussen hebben mij zelfs meerdere malen geadviseerd om me in te schrijven. Aangezien ik a) geen zin had om in Nijmegen te gaan huren en b) op dat moment niet woningzoekden was heb ik me me niet ingeschreven.ronaldo vivaldi schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 15:13:
[...]
Tja.. Had jij je dan niet kunnen inschrijven op je 18e? Dus omdat iemand anders wel zo "slim" is geweest om zich in te schrijven op z'n achttiende is het opeens oneerlijk?
Stel dat ik nu al een jaartje of twee woningzoekende zou zijn, en jij besluit opeens dat het tijd wordt om je woning te verkopen en sociaal te gaan huren. Jij zou dan, vanwege je inschrijfduur, meer kans maken op een woning dan ik? Dat is alles behalve eerlijk.
Henk (20 jaar) & Ingrid (21 jaar) hebben al een jaar of 5 een relatie. Henk werkt fulltime en Ingrid is bijna klaar met haar HBO-opleiding. 3 jaar geleden hebben ze besloten dat het tijd is om samen te wonen. Ze staan beiden sinds hun 18e ingeschreven bij de woningbouwvereniging. Keer op keer wordt de woning waarop zij hebben gereageerd weggekaapt door mensen die al 20 jaar ingeschreven staan maar pas minder dan een een paar maanden op zoek zijn naar een andere woning.
Heel erg eerlijk inderdaad.
Hoor je mij ergens dikke pech zeggen? Het systeem is zoals die is op dit moment. Iedereen weet dat je al geruime tijd ingeschreven moet staan om überhaupt in aanmerking te komen voor een woning in de sociale sector. Je kunt vervolgens zelf de keuze maken of je er in meegaat of niet. Wanneer je het niet doet moet je denk ik wel realiseren dat een ander het wel doet. Gelukkig zijn er voor de echte spoedgevallen altijd wel mogelijkheden.Bonsaiboom schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 16:56:
[...]
Ik vind dit echt een afgrijselijke reactie. Is dat echt hoe je wil dat we als maatschappij met elkaar omgaan? Ik bedoel, ik vind het goed van je dat je voor je kinderen wil zorgen, en dat je er maatregelen ervoor neemt. Maar om dat te zeggen als iemand dat neit gedaan heeft, dikke pech! Dat vind ik echt ook niet kunnen.
Ik had me destijds ook niet ingeschreven bij de sociale woningstichting. Ik wist er ook gewoon niet van af. Je gaat toch op kamers en daarna koop / huur je ergens? Misschien was ik wel erg naief.
Maatschappelijk gezien dan het antwoord geven "oh had je maar moeten weten" slaat nergens op. Ik heb uiteindelijk mijn weg wel gevonden, maar ja, dat heeft me en een hele tijd langer op mijn studentenkamer gehouden, en een hele hoop geld gekost ten opzichte van wel in een sociale huurwoning terecht komen.
Rare voorzieningen en regels aanhalen, en als je daar geen gebruik van hebt gemaakt zeggen dat het je eigen schuld is als je daardoor in grote problemen komt, daar kan ik me dus wel over opwinden. In een gezonde huizenmarkt heb je deze schrijnende situaties niet, of een schijnbaar willekeurige grote financiele voordelen omdat je toevallig wel een huis voor 300/maand kan huren, ipv hetzelfde huis voor 800/maand.
Als ik mijn baan verlies en zowel ik als mijn vrouw maandelijks niet voldoende geld binnen kunnen halen dan zal ik op een gegeven moment toch mijn koophuis moeten verlaten ben ik bang. Ik kan het wel een tijdje uithouden mocht dit situatie zich voordoen, omdat ik hiervoor ook reserves aanhoud. Oh wacht dat pas natuurlijk ook niet in jouw straatje. Iemand die dat niet doet moet natuurlijk net zoveel recht hebben. Ik weet het dat het een wat vergezochte vergelijking is, maar ik wil hierbij aangeven dat je van allerlei keuzes kan maken en ik ben nou eenmaal de persoon die graag weet waar die aan toe is. Ik verzeker dan ook alles waarvan ik weet dat ik de gevolgen niet zo 1,2,3 zelf op kan lossen.
Mocht de situatie zich toch voordoen dan verdienen wij ook niet genoeg om particulier te huren. Ik ben dan aangewezen op een sociale huurwoning. Dat ik mij hiervoor probeer in te dekken is alleen maar omdat wanneer ik in zo'n geval gebruik wil maken van de sociale sector en ik mij daarvoor pas op dat moment inschrijf ik bij voorbaat al kansloos ben.
Uiteraard kun je dan zeggen het zijn mensen zoals "wij" die dit veroorzaken, maar 1 zwaluw maakt nog geen zomer als ik ervoor kies om het niet te doen. Het systeem zou moeten veranderen, maar dat is het al twee keer in de afgelopen 5 jaar. Volgens mij weet niemand hoe het nu eigenlijk echt moet.
Verder was inderdaad erg naïef van je om te denken dat alles wel vanzelf voor je klaarstaat wanneer je het nodig hebt. En je had het inderdaad moeten weten. Iedereen maakt wel van allerlei studiekeuzes om min of meer te bepalen wat voor werk je op de lange termijn wil gaan doen, maar alvast nadenken over hoe en waar je wilt gaan wonen komt blijkbaar niet bij iedereen op. Misschien dat niemand je dit heeft verteld. Of dat het toch een kwestie is van "ik had me wel willen inschrijven, maar het is er niet van gekomen".
Verwijderd
Neem een Pools vrouwtje in je huis en je hebt 50m2 voor €420.pingkiller schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 09:30:
[...]
Oh? Volgens mij zijn er nauwelijks appartementen tussen de max sociaal huur en zeg 750 euro. Het begint pas weer bij de 800 euro. Ik zit nu voor 840E in Amsterdam zuid-oost met een salaris van 1900e netto.Hier heb ik niet voor gekozen maar het was de enige optie als ik het huis uit wilde en in Amsterdam wilde wonen. Bizare is dat ik nu in mijn eentje in een huis zit van 100m2. Ik had liever een huis van 50m2 voor 420euro, maar dat bestaat niet vanwege de wetgeving in Nederland.
Iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen!Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 18:00:
[...]
Het is vooral typerend voor degenen die zelf wel de wijsheid (of, waarschijnlijker, het geluk) hebben gehad om zich vroeg in te schrijven. Ironisch genoeg is er altijd wel een regeltje te bedenken waar die personen dan weer géén weet van hebben; confronteer je ze daarmee, dan is het ook moord en brand.
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2012 21:46 ]
net of jij alle regels uit het wetboek kent?Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 21:26:
[...]
Neem een Pools vrouwtje in je huis en je hebt 50m2 voor €420.
[...]
Iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen!

De krapte op de huurmarkt is ook deels te wijten aan de verhuurders zelf.
Zo is in 10 jaar de woningvoorraad met 10% procent gegroeid,
maar de woningvoorraad voor de sociale verhuur is gewoon hetzelfde gebleven.
Het is niet vreemd als meer mensen gaan vissen in dezelfde vijver, er meer mensen met lege handen naar huis gaan.
http://www.rijksoverheid....oningmarkt/woningvoorraad
http://www.nethur.nl/downloads/files/publicatie%2015.pdf
Het is niet vreemd als meer mensen gaan vissen in dezelfde vijver, er meer mensen met lege handen naar huis gaan.
Tientje per uur was het toch...? Of was dat weer iets anders? Jij kan die Poolse vrouwtjes wel leveren zeker?
Neemt niet weg dat dit systeem rot en het moet veranderen. En omdat iedereen zich gesetteld heeft, gaat men moord in brand schreeuwen omdat men al 20 jaar 'wachttijd' heeft en die down the drain gaat. Dan hebben ze maar liefst 90 euro weggegooid.ronaldo vivaldi schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 20:27:
[...]
Hoor je mij ergens dikke pech zeggen? Het systeem is zoals die is op dit moment. Iedereen weet dat je al geruime tijd ingeschreven moet staan om überhaupt in aanmerking te komen voor een woning in de sociale sector. Je kunt vervolgens zelf de keuze maken of je er in meegaat of niet. Wanneer je het niet doet moet je denk ik wel realiseren dat een ander het wel doet. Gelukkig zijn er voor de echte spoedgevallen altijd wel mogelijkheden.
Als ik mijn baan verlies en zowel ik als mijn vrouw maandelijks niet voldoende geld binnen kunnen halen dan zal ik op een gegeven moment toch mijn koophuis moeten verlaten ben ik bang. Ik kan het wel een tijdje uithouden mocht dit situatie zich voordoen, omdat ik hiervoor ook reserves aanhoud. Oh wacht dat pas natuurlijk ook niet in jouw straatje. Iemand die dat niet doet moet natuurlijk net zoveel recht hebben. Ik weet het dat het een wat vergezochte vergelijking is, maar ik wil hierbij aangeven dat je van allerlei keuzes kan maken en ik ben nou eenmaal de persoon die graag weet waar die aan toe is. Ik verzeker dan ook alles waarvan ik weet dat ik de gevolgen niet zo 1,2,3 zelf op kan lossen.
Mocht de situatie zich toch voordoen dan verdienen wij ook niet genoeg om particulier te huren. Ik ben dan aangewezen op een sociale huurwoning. Dat ik mij hiervoor probeer in te dekken is alleen maar omdat wanneer ik in zo'n geval gebruik wil maken van de sociale sector en ik mij daarvoor pas op dat moment inschrijf ik bij voorbaat al kansloos ben.
Uiteraard kun je dan zeggen het zijn mensen zoals "wij" die dit veroorzaken, maar 1 zwaluw maakt nog geen zomer als ik ervoor kies om het niet te doen. Het systeem zou moeten veranderen, maar dat is het al twee keer in de afgelopen 5 jaar. Volgens mij weet niemand hoe het nu eigenlijk echt moet.
Verder was inderdaad erg naïef van je om te denken dat alles wel vanzelf voor je klaarstaat wanneer je het nodig hebt. En je had het inderdaad moeten weten. Iedereen maakt wel van allerlei studiekeuzes om min of meer te bepalen wat voor werk je op de lange termijn wil gaan doen, maar alvast nadenken over hoe en waar je wilt gaan wonen komt blijkbaar niet bij iedereen op. Misschien dat niemand je dit heeft verteld. Of dat het toch een kwestie is van "ik had me wel willen inschrijven, maar het is er niet van gekomen".
Soms moet je domweg ook uitproberen. Laten we in Den Haag eens kijken hoe loten (al dan niet met maximum of een bepaalde vorm van complexiteit) werkt, in Amsterdam een 'first come, first serve' systeem inrichten en Utrecht eens kijken wat er gebeurt als je het huis waar je op reageert moet accepteren (dat zorgt er ook voor dat je tenminste niet op ieder huis gaat reageren en moeite doet om te zien of het geheel je aanstaat). Als het experiment slaagt, kun je verder gaan. Zo niet, dan proberen we weer wat nieuws wat wel werkt.
We zijn tegenwoordig heel goed in alles uitlobbyen en willen dat dan in een keer goed introduceren. Dat werkt niet: je moet altijd fijn slijpen en soms concluderen dat iets niet lukt (tandarsten bijv). Dat is niet erg, mislukken is een vorm van leren. Helaas willen we in NL in één keer een systeem wat 20 jaar vast staat, zodat de belangen domweg te groot worden om het fout te doen (dus doen we maar niets).
Wat doe je nou moeilijk? Zowel systeem 'Den Haag' als 'Utrecht' zijn in grote delen van het land al in gebruik, vaak zelfs in combinatie?Krisp schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 22:30:
Soms moet je domweg ook uitproberen. Laten we in Den Haag eens kijken hoe loten (al dan niet met maximum of een bepaalde vorm van complexiteit) werkt, in Amsterdam een 'first come, first serve' systeem inrichten en Utrecht eens kijken wat er gebeurt als je het huis waar je op reageert moet accepteren (dat zorgt er ook voor dat je tenminste niet op ieder huis gaat reageren en moeite doet om te zien of het geheel je aanstaat). Als het experiment slaagt, kun je verder gaan. Zo niet, dan proberen we weer wat nieuws wat wel werkt.
[ Voor 3% gewijzigd door Pooh op 13-08-2012 22:39 ]
Ik doe een suggestie, en ik dank je hartelijk dat jij zo vriendelijk bent om te laten zien dat we innovatiever zijn dan ik dacht. En zo geweldig met bronvermelding!
Kamaraad (universitair geschoold, master) van mij woont in de Kameleon*, in het hartje van de Bijlmer (Zuid-Oost), Amsterdam. Best aardig appartement, voldoende ruimte e.d., gloednieuw, mooi uitzicht, mooie binnenplaats, voor iets minder dan 700 p/maand. Wel in klein-Afrika, maar ik voel me daar eigenlijk niet onveilig ofzo... toch is nog zeker de helft vrij. Voor Amsterdam toch helemaal niet zo duur? Of wil niemand in Zuid-Oost wonen?Iblies schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 22:23:
De krapte op de huurmarkt is ook deels te wijten aan de verhuurders zelf.
* http://www.hurenindekameleon.nl/Appartementen/woningaanbod/
Voor bronvermelding: Zoek eens met Google op 'lotingssysteem woningen'. Wat betreft acceptatieplicht: 15 jaar geleden was dat al de normaalste zaak van de wereld, in heel wat studentensteden. Overigens zorgt die vooral voor een administratieve verlichting van het proces, het maakt qua toewijzing natuurlijk niets uit.Krisp schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 22:40:
Ik doe een suggestie, en ik dank je hartelijk dat jij zo vriendelijk bent om te laten zien dat we innovatiever zijn dan ik dacht. En zo geweldig met bronvermelding!
Verwijderd
Volgens die website staat het zelfs grotendeels leeg '66 beschikbaar (14 in optie)'. Als dat nog actueel is, is dat wel opmerkelijk, leegstaande woningen in de buurt van Amsterdam. De locatie moet dan inderdaad wel heel erg slecht zijn.Bartjuh schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 22:46:
Kamaraad (universitair geschoold, master) van mij woont in de Kameleon*, in het hartje van de Bijlmer (Zuid-Oost), Amsterdam. Best aardig appartement, voldoende ruimte e.d., gloednieuw, mooi uitzicht, mooie binnenplaats, voor iets minder dan 700 p/maand. Wel in klein-Afrika, maar ik voel me daar eigenlijk niet onveilig ofzo... toch is nog zeker de helft vrij. Voor Amsterdam toch helemaal niet zo duur? Of wil niemand in Zuid-Oost wonen?
Je kijkt bij 1 type woning. Er zijn er 222 in totaal, waarvan (66+4+44)=114 beschikbaar, en (14+4+10)=28 in optie. Dus 222 - (114+28) = 80 woningen bezet. Dat is iets meer dan 1/3. Hij zit er overigens al sinds januari, ik weet niet of toen alle woningen al beschikbaar waren voor huur. Maar inmiddels wel volgens mij.Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 23:11:
[...]
Volgens die website staat het zelfs grotendeels leeg '66 beschikbaar (14 in optie)'. Als dat nog actueel is, is dat wel opmerkelijk, leegstaande woningen in de buurt van Amsterdam. De locatie moet dan inderdaad wel heel erg slecht zijn.
Locatie; sja, als 1 op de 10 mensen blank is wat er op straat rondloopt, dan is het veel. (niet racistisch bedoelt, maar ik denk dat het voor veel mensen een beweegreden is om er niet wat te huren. Zelf zou ik er wel 'durven' wonen. Voel me daar niet onveilig.)
Appartementen zijn trouwens wel top. Gewoon helemaal nieuw, dus goed geïsoleerd e.d.
[ Voor 19% gewijzigd door Bartjuh op 13-08-2012 23:26 ]
Is dat buiten de 'ring'...? Neuh, laat dan maar...Bartjuh schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 22:46:
[...]
Voor Amsterdam toch helemaal niet zo duur? Of wil niemand in Zuid-Oost wonen...?
Zo'n buurt kan ook weer veranderen natuurlijk. Als er vanaf volgende week 142 Tweaker koppeltjes met hun kinderen in die flat gaan wonen kan dat die wijk of buurt net weer een zetje de andere kant op geven. De Pijp en De Jordaan waren een paar decennia geleden ook niet zo hip als dat ze nu zijn, tot een bepaalde groep mensen die buurten 'ontdekten' en er langzaam een omslag kwam.
[ Voor 43% gewijzigd door Fiber op 14-08-2012 00:29 ]
Ik heb in dit topic soms de neiging om wat meer op de man te reageren dan de bedoeling is. Ik heb wel moeite met het systeem meespelen, hoe rot het ook is. Ik heb me niet ingeschreven, omdat ik serieus dacht dat het niet nodig zou zijn, dat er genoeg mogelijkheden zouden zijn, en dat ik best zou willen verhuizen. Dat de sociale sector was voor mensen die het nodig hadden. Niet om er een ~30k mee te kunnen sparen, zodat ik in een vastgoedpyramide spel mee kon doen. Toch was dat eigenlijk de beste keuze geweest, achteraf gezien.ronaldo vivaldi schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 20:27:
[...]
Hoor je mij ergens dikke pech zeggen? Het systeem is zoals die is op dit moment. Iedereen weet dat je al geruime tijd ingeschreven moet staan om überhaupt in aanmerking te komen voor een woning in de sociale sector. Je kunt vervolgens zelf de keuze maken of je er in meegaat of niet. Wanneer je het niet doet moet je denk ik wel realiseren dat een ander het wel doet. Gelukkig zijn er voor de echte spoedgevallen altijd wel mogelijkheden.
Dat raakt een gevoelige snaar, en daardoor wil ik wel eens raak reageren.
Verwijderd
Toch zijn er ook mensen die op tijd hun huis verkocht hebben. Nieuwsbericht uit begin 2008:
Prins Willem-Alexander heeft zijn huis aan het Noordeinde in Den Haag vorig jaar voor 3.250.000 euro verkocht. Dat blijkt uit gegevens van het Kadaster. De transactie had op 20 december 2007 plaats.
De prins heeft in veertien jaar bijna 3 miljoen aan het pand naast Paleis Noordeinde verdiend. Hij kocht het rond de jaarwisseling van 1992/1993 voor 750.000 gulden (ongeveer 340.000 euro) van zijn grootmoeder, prinses Juliana. Volgens AD Haagsche Courant is de Rijksgebouwendienst de koper. Die wil het gebouw gebruiken voor de beveiling van het paleis.
Niet slecht he, voor 340K kopen en na 14 jaar voor het tienvoudige verkopen. Zou hij voorkennis hebben gehad?
Prins Willem-Alexander heeft zijn huis aan het Noordeinde in Den Haag vorig jaar voor 3.250.000 euro verkocht. Dat blijkt uit gegevens van het Kadaster. De transactie had op 20 december 2007 plaats.
De prins heeft in veertien jaar bijna 3 miljoen aan het pand naast Paleis Noordeinde verdiend. Hij kocht het rond de jaarwisseling van 1992/1993 voor 750.000 gulden (ongeveer 340.000 euro) van zijn grootmoeder, prinses Juliana. Volgens AD Haagsche Courant is de Rijksgebouwendienst de koper. Die wil het gebouw gebruiken voor de beveiling van het paleis.
Niet slecht he, voor 340K kopen en na 14 jaar voor het tienvoudige verkopen. Zou hij voorkennis hebben gehad?
http://www.hurenindekameleon.nl/Nieuws/
ben ik nou gek of is hij pas sinds half juni in de verhuur?
Ik kan trouwens niks vinden kwa eisen... misschien vragen ze wel 6x huur = bruto loon
en de locatie is alleen goed ontsloten voor mensen die ook daadwerkelijk in Amsterdam werken
ben ik nou gek of is hij pas sinds half juni in de verhuur?
Ik kan trouwens niks vinden kwa eisen... misschien vragen ze wel 6x huur = bruto loon

en de locatie is alleen goed ontsloten voor mensen die ook daadwerkelijk in Amsterdam werken
[ Voor 20% gewijzigd door ArcticWolf op 14-08-2012 07:42 ]
Ik woon daar ook. De meeste appartementen die nog beschikbaar zijn zitten meer in de richting van 775 ex service kosten. Overigens is de uitrusting van die appartementen niet optimaal. Bij veel andere vrijesector woningen zijn je muren behangen en krijg je er een vaatwasser bij.Bartjuh schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 22:46:
[...]
Kamaraad (universitair geschoold, master) van mij woont in de Kameleon*, in het hartje van de Bijlmer (Zuid-Oost), Amsterdam. Best aardig appartement, voldoende ruimte e.d., gloednieuw, mooi uitzicht, mooie binnenplaats, voor iets minder dan 700 p/maand. Wel in klein-Afrika, maar ik voel me daar eigenlijk niet onveilig ofzo... toch is nog zeker de helft vrij. Voor Amsterdam toch helemaal niet zo duur? Of wil niemand in Zuid-Oost wonen?
* http://www.hurenindekameleon.nl/Appartementen/woningaanbod/
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
Even iets heel anders, met name vraag voor Tweakers in Zoetermeer (bekend met Zoetermeer):
Iemand bekend met de umts mast (grondmast) in wijk Noordhove?
Hebben er een eengezinswoning gevonden (huur), ongeveer 300 meter van een umts mast.
http://www.antenneregister.nl/register/Map.aspx
(Vasariruimte, lange straat, niet die kleine).
Worden niet wijzer van zoeken op umts mast: lange termijn effecten binnen welke straal onbekend..
Is het schadelijk daar wonen?
We hebben nog niet huurcontract getekend, onze enige grote twijfel is die mast.
Hebben er een eengezinswoning gevonden (huur), ongeveer 300 meter van een umts mast.
http://www.antenneregister.nl/register/Map.aspx
(Vasariruimte, lange straat, niet die kleine).
Worden niet wijzer van zoeken op umts mast: lange termijn effecten binnen welke straal onbekend..
Is het schadelijk daar wonen?
We hebben nog niet huurcontract getekend, onze enige grote twijfel is die mast.
@Bi-zonder: je belt neem ik aan gewoon met een UMTS-telefoon en dan houd je de telefoon dan gewoon tegen je oor? Ik zou dezelfde houding aannemen ten aanzien van UMTS-masten.
Het enige wat gevaarlijk is aan die mast, is de spanning die erop staat 
Ding verstuurd veel straling en krijgt veel straling binnen, dus dat ding staat constant onder spanning... Dus zolang je binnen > 2 meter uit de buurt blijft is er niks aan de hand.
Ding verstuurd veel straling en krijgt veel straling binnen, dus dat ding staat constant onder spanning... Dus zolang je binnen > 2 meter uit de buurt blijft is er niks aan de hand.
Eh,..nee, heb een ouderwetse mobiel (soort dinosaurus, geen internet e.d.). En gebruik bijna altijd oortje, ook vanwege straling, angst daarvoor, ben nu eenmaal wat angstig voor dat soort dingenOscar Mopperkont schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 08:41:
@Bi-zonder: je belt neem ik aan gewoon met een UMTS-telefoon en dan houd je de telefoon dan gewoon tegen je oor? Ik zou dezelfde houding aannemen ten aanzien van UMTS-masten.
Hoe moet je dat zien betreft de straling over 300m, waar het huis staat?ArcticWolf schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 08:42:
Het enige wat gevaarlijk is aan die mast, is de spanning die erop staat
http://www.debouwbioloog....ktromagnetische_straling/Bi-zonder schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 08:52:
[...]
Eh,..nee, heb een ouderwetse mobiel (soort dinosaurus, geen internet e.d.). En gebruik bijna altijd oortje, ook vanwege straling, angst daarvoor, ben nu eenmaal wat angstig voor dat soort dingen![]()
[...]
Hoe moet je dat zien betreft de straling over 300m, waar het huis staat?
Dit geeft mooi weer wat de antenne doet.
Daarnaast is het hele spectrum van 400mhz tot 2600mhz in gebruik (en soms hoger)
http://www.d-d-s.nl/gsm-uitleg-freq.htm
UMTS heeft in Nederland iig t/m 2013 de minste straling IN huis.
Wifi zit op 2400 en 5000mhz, hier zul je veel meer "last" van kunnen krijgen mocht er ooit uit een onderzoek blijken dat deze vorm van straling gevaarlijk is.
DECT/draadloze telefoons thuis en standaard GSM hebben de meeste straling.
Grappig feit: De minste straling vind je in de directe omgeving van de UMTS mast
Durf je nog wel door een stad te lopen?Bi-zonder schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 08:52:
[...]
Eh,..nee, heb een ouderwetse mobiel (soort dinosaurus, geen internet e.d.). En gebruik bijna altijd oortje, ook vanwege straling, angst daarvoor, ben nu eenmaal wat angstig voor dat soort dingen
Als ik alleen al op mijn telefoon kijk hoeveel wifi netwerken er te vinden zijn bij mij thuis, dan zijn dit er een stuk of 13 (ik woon in een flat). Daarbij komt straling van Digitenne, UMTS, GSM, DECT en 'tig radiogolven op verschillende frequenties.
Je wordt omringd door straling en er is geen ontkomen aan.
Dus ik heb het opgegeven.. die ene mast meer of minder boeit dan ook niet meer.
Zolang dat ding niet in mijn achtertuin staat, vind ik het prima.
Daarnaast is de kans dat je (vooral in de randstad) aan longkanker dood gaat door alle fijnstof in de lucht, vele malen groter. Wij hebben de meeste luchtvervuiling van heel Europa. Zelfs het ruhrgebied in Duitsland is schoner.
Het is jammer dat er zo weinig werk in de ICT te vinden is in Drenthe, Limburg, Friesland, etc.. anders zou ik het wel weten en verhuizen
[ Voor 12% gewijzigd door Lethalis op 14-08-2012 09:38 ]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
@ArticWolf: Ik begrijp dat ik beter m'n mobiel de deur uit kan doen, dan niet dat huis huren..
@Lethalis: Ik schrok me rot toen ik die kaart van antenneregister zag.We hadden ook al gezien dat er weinig ontkomen aan is. Alleen lazen we dat die mast in wijk Noordhove één van de grootste van Nederland is ( en niet op een dak staat).
we hebben geen dect, geen wifi, geen digitenne, alles bedraad op mobiel na
@leuk-he: Ja,van umtsmasten.nl werd ik onpasselijk..er is geen ontkomen aan. Enige voordeel aan Noordhove daar is, dat rondom natuurgebied Noord-A geen masten staan. Je bent er niet letterlijk omringd door.

@Lethalis: Ik schrok me rot toen ik die kaart van antenneregister zag.We hadden ook al gezien dat er weinig ontkomen aan is. Alleen lazen we dat die mast in wijk Noordhove één van de grootste van Nederland is ( en niet op een dak staat).
@leuk-he: Ja,van umtsmasten.nl werd ik onpasselijk..er is geen ontkomen aan. Enige voordeel aan Noordhove daar is, dat rondom natuurgebied Noord-A geen masten staan. Je bent er niet letterlijk omringd door.
[ Voor 19% gewijzigd door Bi-zonder op 14-08-2012 09:42 ]
Als ik op http://www.umtsmasten.nl/ kijk staan in steden de umts masten ongeveer 1 km uit elkaar. Dus als je 300 meter van een mast afzit zit je er er relatief ver vanaf.Bi-zonder schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 08:33:
Als hij recht voor je raam zou hangen op 50 meter dan kan ik iets voorstellen bij je twijfels. (maar ik kan het niet onderbouwen met metingen). Maar 300 meters is best ver.
Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.
Als jouw buren Dect en WIFI hebben, heb jij het ook in jouw woningBi-zonder schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 09:39:
En de straling van Digitenne heb je sowieso. De apparatuur die je ervoor gebruikt in huis, ontvangt alleen maar.
Hetzelfde geldt voor UMTS en GSM, met bijna landelijke dekking. Je moet echt op het strand zitten of ergens op Texel om eraan te ontkomen
[ Voor 15% gewijzigd door Lethalis op 14-08-2012 09:42 ]
Inderdaad... je GSM geeft meer straling dan de UMTS mast.Bi-zonder schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 09:39:
@ArticWolf: Ik begrijp dat ik beter m'n mobiel de deur uit kan doen, dan niet dat huis huren..![]()
Maar ja, wat is "straling"... je kan beter in een kernreactor werken dan buiten staan. De straling die door de dampkring heen komt is 20x sterker dan wat de reactor normaal uitstraalt. En het gebouw waar de reactor in staat is gebouwd om straling binnen te houden
[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 14-08-2012 09:43 ]
Ik denk geen voorkennis maar meer:Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 06:55:
Toch zijn er ook mensen die op tijd hun huis verkocht hebben. Nieuwsbericht uit begin 2008:
Mazzel / kansje bij aankoop. Vast in buitengewoon crappy staat waardoor de verbouwingskosten in mindering zijn gebracht van de toenmalige lage eindwaarde.
Een enorme verbouwing. Het moet immers koninklijk zijn om in te wonen. En ja de waardes zijn in die 14 jaar enorm gestegen.
En hij heeft ook iets anders moeten kopen. Vast ook voor x miljoen. En dat wat hij gekocht heeft is nu vast ook x-20% miljoen waard
Dus valt wel mee denk ik.
Ford narrowed his eyes. "This is what you call sarcasm, isn't it?"
Want het is ondertussen bewezen dat dit soort straling met de gebruikte zendvermogens dodelijk is? Ik denk dat deze discussie wat off-topic gaat maar over het algemeen vind je betrouwbare informatie over dit soort dingen niet op forums. Op forums vind je alleen reacties in de trant van "ik krijg kanker want er staat een zendmast in mijn achtertuin" en "Mijn baby gaat dood want mijn man heeft een DECT babyfoon gekocht", grappig genoeg vaak dwars tussen de klachten over slechte ontvangst door. De angst regeert en echte feitelijke kennis over de risico's is ver te zoeken. Wetenschappelijk onderzoek geeft geen eenduidig antwoord maar van grote gezondheidsrisico's lijkt keer op keer geen sprake te zijn. Voor mensen die dat maar niet willen geloven vanwege <vul conspiracy maar in> misschien dat dit helpt.Lethalis schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 09:32:
[...]
Daarnaast is de kans dat je (vooral in de randstad) aan longkanker dood gaat door alle fijnstof in de lucht, vele malen groter.
Verder heeft dit niet zoveel met de woningmarkt te maken...
Mensen, bedankt voor de opbeurende woorden, berichten en kennisgeving aangaande UMTS, en onontkoombare straling. We weten nu dat we dit huis kunnen gaan huren
Toch maar een beetje ontopic
Ik verbaas me wel over de lange duur van deze crisis. De cijfers en verwachtingen zijn ook voor volgend jaar nog ongunstig. Dit heeft volgens mij niet heel veel meer met de huizenbubble te maken maar meer met algehele malaise in europa. Minder banen, minder inkomen minder mogelijkheid om huizen te kopen = minder vraag.
Toch kijk ik wel uit naar de verkiezingen. Niet omdat ik iets wil, ergens voorstander van ben, maar gewoon enorm nieuwsgierig met wat en of ze met een oplossing komen. Ik ben er namelijk van overtuigd dat maar weinig mensen de macro economische effecten van maatregelen volledig kunnen doorzien. Maar als ze het voor elkaar krijgen om een positief signaal af te geven. De huizenmarkt weer een beetje vlot te trekken (niet eens waarde stijging maar puur meer transacties) dan zou dat een goede zaak zijn voor bouwend Nederland en alle huiseigenaren.
Ik verbaas me wel over de lange duur van deze crisis. De cijfers en verwachtingen zijn ook voor volgend jaar nog ongunstig. Dit heeft volgens mij niet heel veel meer met de huizenbubble te maken maar meer met algehele malaise in europa. Minder banen, minder inkomen minder mogelijkheid om huizen te kopen = minder vraag.
Toch kijk ik wel uit naar de verkiezingen. Niet omdat ik iets wil, ergens voorstander van ben, maar gewoon enorm nieuwsgierig met wat en of ze met een oplossing komen. Ik ben er namelijk van overtuigd dat maar weinig mensen de macro economische effecten van maatregelen volledig kunnen doorzien. Maar als ze het voor elkaar krijgen om een positief signaal af te geven. De huizenmarkt weer een beetje vlot te trekken (niet eens waarde stijging maar puur meer transacties) dan zou dat een goede zaak zijn voor bouwend Nederland en alle huiseigenaren.
Ford narrowed his eyes. "This is what you call sarcasm, isn't it?"
Nee, daarom zeg ik ook dat fijnstof veel gevaarlijker istimag schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 09:46:
[...]
Want het is ondertussen bewezen dat dit soort straling met de gebruikte zendvermogens dodelijk is?
Tot nu toe hebben ze niet meer kunnen aantonen dan een lichte verhoging van de temperatuur van cellen. Het vermoeden bestaat dat dit tot een woekering kan leiden, dus dat cellen sneller delen en er een tumor zou kunnen ontstaan.
Maar echt bewezen is het inderdaad niet. De onderzoeken spreken elkaar dikwijls tegen.
Ik was bi-zonder gewoon een beetje aan het plagen
Fijnstof daarentegen is wel een serieus probleem.
"Eigen schuld, dikke bult" roepen is niet alleen flauw, maar hier ook niet helemaal van toepassing. Toen ik achttien was, kreeg je zesmaal je jaarsalaris voor een hypotheek, lagen de huurhuizen in m'n omgeving voor het oprapen, was (anti)kraak nog prettig wonen en was sociaal huren voor mensen die dat nodig hadden.ronaldo vivaldi schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 20:27:
Toen 'de crisis' begon, begon het er voor de starter inderdaad wat minder rooskleurig uit te zien en heb ik me ingeschreven bij de woningbouw. Helaas een aantal jaar te laat, want nu kom ik met een inschrijftijd van vier jaar nergens meer aan een woning.
Dus een beetje jammer dat je zo schamper "nadenken over je toekomst" gelijkstelt aan "inschrijven bij de woningbouw". Achteraf enorm logisch ja, destijds minder.
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Tja het is een kettingreactie die maar voort blijft gaan tot de beerput helemaal leeg is, wat nog heel lang kan gaan duren als je het mij vraagt.MorgothG schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 09:49:
Toch maar een beetje ontopic
De VS begon te rollen begin 2008, omdat de EU veel handel drijft met de VS (beurs en in goederen) ging de EU daarin mee, net als dat China/Japan/Korea hier nu last van gaan krijgen. En omdat het probleem nog lang niet op gelost is en de VS daarentegen maar blijven wijzen naar de EU/Azië dat WIJ de problemen moeten oplossen, doen ze zelf niks en graaien ze daar vrolijk verder (hypocriete mensen....).
Nu gaat het rondje gewoon weer verder, want de economische situatie gaat nu ook weer achteruit vanwege de situatie in de EU/Azië.
Uiteindelijk komt er een einde aan of stopt het rondje met draaien wanneer er rigoureus is ingegrepen door iets (oorlog) of iemand (kan iedereen zijn).
Ik denk persoonlijk dat we nog lang niet aan het einde zijn van de crisis. Het hele bankwezen is zo rot dat je het niet eens kan indenken. De verschillen tussen arm en rijk zullen veel groter worden en er zullen waarschijnlijk nog meer banen verloren gaan.
Vanmorgen meldde NU.nl dat de economische krimp geen 1.0% zou bedragen maar 0.9%, nou joepie
Die krimp heeft als gevolg dat de omringde landen daar ook last van gaan krijgen en die geven dat effect ook weer door.
Dit effect was veel kleiner geweest als elk land op zichzelf zou staan. Maar aangezien we niet alleen wonen op deze aardkloot is dat niet het geval (en tussen samenwerking is ook niks mis mee).
Dat landen zoals Griekenland, Spanje etc... zwakker zijn/waren dan de rest maakte helemaal NIKS uit. Maar het vertrouwen is weg in alles en iedereen dat het fictieve geld (want dat blijft het) opeens weg is, mensen halen het "echte" geld terug en geven het maar voor 50% uit, deze vicieuze cirkel gaat door totdat het vertrouwen terug is, maar wanneer is dat?
Verwijderd
Ja, wat dat betreft zitten we in Rotterdam niet zo goedLethalis schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 09:50:
[...]
Goede opmerking, jammer alleen dat wij dan alleen maar melk konden drinken, en misschien wat bier. Elektriciteit, auto's en dergelijke konden we dan gelukkig allemaal niet maken met onze rijkdom aan natuurlijke grondstoffen.ArcticWolf schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 10:49:
[...]
Dit effect was veel kleiner geweest als elk land op zichzelf zou staan. Maar aangezien we niet alleen wonen op deze aardkloot is dat niet het geval (en tussen samenwerking is ook niks mis mee).
Edit: Lekker zinloos reageren op post van 2008

[ Voor 96% gewijzigd door Blindfold op 14-08-2012 14:31 ]
Geweld in griekenland, de crisis lijkt in zuid-europa de volgende fase (geweld/rellen) in te gaan.
Verwijderd
Dat betekent dat het daar niet erg hoopvol is, leidt op termijn vermoedelijk tot een exit van Griekendand uit de euro. Extra afschrijvingen van de banken wat weer effect zal hebben op de huizenprijzen, die komen meer onder druk te staan schat ik zo in.Myrdreon schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 21:56:
Geweld in griekenland, de crisis lijkt in zuid-europa de volgende fase (geweld/rellen) in te gaan.
En dan Spanje en dan Italie en dan PortugalVerwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 22:51:
[...]
Dat betekent dat het daar niet erg hoopvol is, leidt op termijn vermoedelijk tot een exit van Griekendand uit de euro. Extra afschrijvingen van de banken wat weer effect zal hebben op de huizenprijzen, die komen meer onder druk te staan schat ik zo in.
We're doomed.
Als de EU nou eens echt gaat samenwerken ipv landen onder druk zetten meer geld te geven en idioot veel geld in de economie van een ander land pompen zodat er nog meer geld verdwijnt.... maar nee, ga vooral zo door

Terwijl het zo simpel te voorkomen is door voor korte stukjes de auto niet te pakken.Lethalis schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 09:50:
[...]
Ontopic: nu de prijs van mijn huis met 30% omlaag is komen er intussen wel her en der wat kijkers over de vloer maar behalve een semi-bod van 50k (
Ja jaMetro2002 schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 10:16:
[...]
Terwijl het zo simpel te voorkomen is door voor korte stukjes de auto niet te pakken.
50k? Wow.. de flats in mijn buurt staan inmiddels trouwens ook voor 70k - 75k te koop. De waarde daalt behoorlijk (2 jaar geleden stonden ze er nog voor 85k gemiddeld, er is makkelijk 12% vanaf gegaan).Ontopic: nu de prijs van mijn huis met 30% omlaag is komen er intussen wel her en der wat kijkers over de vloer maar behalve een semi-bod van 50k (staat nu te koop voor 69k ) heb ik nog geen echte serieuze kopers gehad helaas. Hoop dat de economie weer snel opkrabbelt
Des te belangrijker dat ik die extra aflossing ga doen volgend jaar. Het idee dat mijn hypotheek hoger is dan de waarde van mijn woning vind ik echt niet tof.
[ Voor 10% gewijzigd door Lethalis op 15-08-2012 10:42 ]
Dan ben ik toch een beetje benieuwd waar jullie wonen, rotterdam zuid ofzo?
Ik zit in Oud Mathenesse. Metro2002 zijn woning staat ergens in Schiedam.MBV schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 10:44:
Maar de waarde daalt overal zo'n beetje. Familie van mij woont in Krimpen aan den IJssel en daar kun je inmiddels rijtjeshuizen kopen voor 190k die een paar jaar geleden nog voor 220k op de markt waren. Als ze nog iets verder dalen kan ik gewoon terug verhuizen
[ Voor 34% gewijzigd door Lethalis op 15-08-2012 10:54 ]
Lethalis schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 10:38:
[...]
Ja ja
[...]
50k? Wow.. de flats in mijn buurt staan inmiddels trouwens ook voor 70k - 75k te koop. De waarde daalt behoorlijk (2 jaar geleden stonden ze er nog voor 85k gemiddeld, er is makkelijk 12% vanaf gegaan).
Des te belangrijker dat ik die extra aflossing ga doen volgend jaar. Het idee dat mijn hypotheek hoger is dan de waarde van mijn woning vind ik echt niet tof.
Toch apart dat er zo'n verschil in prijsdalingen zit. Ik heb interesse in een aantal appartementen (vraagprijscategorie 150k-200k) en sinds ik wat dieper in de prijsontwikkeling graaf zie ik hier toch een ander beeld. Van de 9 appartementen (allemaal >2000 gebouwd) zijn er 6 in 2007 en 2008 gekocht. Geen één heeft nu een vraagprijs die minder dan 10% boven de aankoopprijs zit.Metro2002 schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 10:16:
[...]
Terwijl het zo simpel te voorkomen is door voor korte stukjes de auto niet te pakken.
Ontopic: nu de prijs van mijn huis met 30% omlaag is komen er intussen wel her en der wat kijkers over de vloer maar behalve een semi-bod van 50k (staat nu te koop voor 69k ) heb ik nog geen echte serieuze kopers gehad helaas. Hoop dat de economie weer snel opkrabbelt
Maar om nou te zeggen dat ze als warme broodjes over de toonbank gaan...nee. Allemaal 6+ maanden te koop en ze zitten allemaal in 2 wijken in dezelfde type gebouwen. 4 zelfs in hetzelfde gebouw (2 gebouwen met 2 appartementen te koop).
Dan zijn de eigenaren dus eigenwijs en willen (of kunnen) niet met de prijs omlaag.Hrolfr schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 11:01:
[...]
Toch apart dat er zo'n verschil in prijsdalingen zit. Ik heb interesse in een aantal appartementen (vraagprijscategorie 150k-200k) en sinds ik wat dieper in de prijsontwikkeling graaf zie ik hier toch een ander beeld. Van de 9 appartementen (allemaal >2000 gebouwd) zijn er 6 in 2007 en 2008 gekocht. Geen één heeft nu een vraagprijs die minder dan 10% boven de aankoopprijs zit.
Maar om nou te zeggen dat ze als warme broodjes over de toonbank gaan...nee. Allemaal 6+ maanden te koop en ze zitten allemaal in 2 wijken in dezelfde type gebouwen. 4 zelfs in hetzelfde gebouw (2 gebouwen met 2 appartementen te koop).
Ik zie in mijn wijk ook nog steeds een paar appartementen waar de hoofdprijs voor wordt gevraagd, maar die worden natuurlijk nooit verkocht. Dan zijn mensen niet realistisch bezig of ze kijken puur naar hun eigen financiele situatie.
Bijvoorbeeld:
- Flat aangekocht voor 85k
- Kosten koper meegefinancierd
- Verbouwing badkamer gedaan voor 10k, ook bijgeleend
Et voila, ze hebben een lening van 105k. Vaak ook nog aflossingsvrij en ze hebben geen of weinig eigen spaargeld.
En dan moet die flat het weer opbrengen en staat hij dus voor 105k te koop. Dat gelijkwaardige flats ernaast voor 75k te koop staan, boeit ze dan niet. Tsja.
Ik ga binnenkort ook wat extra aflossen op mijn hypotheek. Beetje lood om oud ijzer want of het nou op de spaarrekening staat of dat de hypotheek lager is maakt weinig uit maar binnenkort loopt mijn HRA af (maximaal 2 jaar nadat je bent verhuisd) en de spaarrente is op het moment om te janken (2% bij de ING) terwijl de hypotheekrente het dubbele is. UIteindelijk is het tientjeswerk maar ach, liever een lagere hypotheekschuld.Lethalis schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 10:38:
Als ik de prijzen las dacht ik daar ook aan inderdaad. Woningen in Rotterdam zijn nooit echt onbetaalbaar geweest vergeleken met andere grote steden. In de hoogtij dagen zag je langs de metrobaan op Zuid of bij Schiedam overal appartementen die voor 60-80K te koop stonden. Waren dan wel de naoorlogse appartementen/flats vaak, maar toch. Heeft denk ik gedeeltelijk te maken met de (im)populariteit van Rotterdam qua wonen in bepaalde wijken en ook het feit dat er toch voornamelijk een arbeidersstad is, wat je terugziet in het gemiddelde te besteden inkomen voor wonen (lees: betrekkelijk lage huizenprijzen).MBV schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 10:44:
Los hiervan, veel mensen lijken nog steeds met spanning te kijken naar de huizenprijzendalingen en wat dat gaat doen. Men ziet de komende jaren de huizen steeds betaalbaarder worden mogelijk. Maar dit goedkoper worden van de huizen hangt gedeeltelijk ook samen met de economische vooruitzichten van Nederland. Aan de ene kant dus mooi als je straks voor 30% minder weer huizen kunt kopen. Maar aan de andere kant is de kans groot dat de economische situatie in Nederland tegen die tijd dusdanig verslechterd is, dat het dan wel betaalbaar mag zijn, maar dat een groote gedeelte van (starters) minder is gaan verdienen, minder kans op een baan hebben enzovoorts. Heel zwart-wit gezien is het of nu de hoge huizenprijzen hebben en gemiddeld gezien een goede baan. Of straks lagere huizenprijzen, maar gemiddeld gezien misschien ook een slechtere baan. Zeker als ik plannen hoor dat de lonen de komende jaren bevroren zouden moeten worden en/of we moeten inleveren.
Het is misschien helemaal niet dat als de huizenmarkt langzaam leeg loopt het per se bereikbaarder wordt voor iedereen. Misschien is Nederland wel een te vol land met teveel mensen die dat mooie huis willen hebben, de mooie baan en de lokatie, waardoor een kans op lage(re) huizenprijzen en een goed inkomen veel kleiner is dan men hoopt.
[ Voor 45% gewijzigd door Tjeerd op 15-08-2012 11:35 ]
www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic gaat over het klappen van de huizenbubbel. Andere onderwerpen zoals de pensioengerechtigde leeftijd, parkeergarages en de spoorwegstations zijn in dit topic off-topic.
Off-topic posts zullen in de trashcan verdwijnen.
Dit topic gaat over het klappen van de huizenbubbel. Andere onderwerpen zoals de pensioengerechtigde leeftijd, parkeergarages en de spoorwegstations zijn in dit topic off-topic.
Off-topic posts zullen in de trashcan verdwijnen.