Er zijn ook mensen die naar een makelaar gaan om advies te vragen bij het kopen van een huis. En die mensen kan jouw makelaar meer informatie uit halen. Dat is wat ik bedoelde, niet een tracker op funda.Shadowhawk00 schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 14:16:
[...]
Als ze al zover komen om de makelaar te bellen dan zijn ze ook geinterresseerd genoeg om te gaan kijken. Meeste mensen gaan niet naar de makelaar toe om een reden maar wat die is dat weet je natuurlijk nooit.
Heel lang hebben mensen ook gedacht dat de aarde plat wasArcticWolf schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 13:57:
mwja mijn collega houd/hield voet bij stuk dat de waarde wel weer ging stijgen en dat vastgoed een goede investering is
Maar uiteraard bestaat de kans dat het tij keert maar ik vermoed een redelijk stabilisatie maar een terugkeer naar vroeger niet al te snel
[ Voor 17% gewijzigd door jayb op 06-08-2012 17:03 ]
Jaartje of 10/15 denk ik wel jajayb schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 17:02:
[...]
Heel lang hebben mensen ook gedacht dat de aarde plat wasmaak je geen zorgen die draait wel bij
Maar uiteraard bestaat de kans dat het tij keert maar ik vermoed een redelijk stabilisatie maar een terugkeer naar vroeger niet al te snel
Mediaan bedoelde ikOscar Mopperkont schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 16:18:
[...]
8x
De norm was en is iets van 4-5x en als je goede toekomstperspectieven had dan kon je ook wel rond de 6x lospeuteren. Ben zelf 8x nooit tegengekomen, laat staan dat dat gewoon was.
Deze grafiek;

Norm was idd ooit 4-5x, maar niet in 2007-2008.
Gelezen, precies wat ik al vermoedde: kopers bieden niet onrealistisch laag, maar verkopers zetten het onrealistisch hoog in de marktKrisp schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 16:21:
[...]
Ik denk dat jij deze blogpost even moet lezen.
[...]
Hij noemt het zelfs 'nieuw-realisme' dat langzamerhand er een klein beetje in begint te komen.
Leuk om te zien dat mijn blogpost ook hier geland isBartjuh schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 17:53:
[...]
Mediaan bedoelde ik
Deze grafiek;
[afbeelding]
[...]
Gelezen, precies wat ik al vermoedde: kopers bieden niet onrealistisch laag, maar verkopers zetten het onrealistisch hoog in de markt. Ze zijn nog in de waan van 5 jaar geleden. Kan mij er dus wel in vinden.
Hij noemt het zelfs 'nieuw-realisme' dat langzamerhand er een klein beetje in begint te komen.
Het nieuwe realisme zijn de woorden van Hukker (NVM). Heeft hij het al een jaar over, terwijl de verkoper nogsteeds minder zakt dan de markt. Is een beetje hetzelfde nieuwe realisme als het jubelbericht van de week op de NVM-site dat Nederland in 2012 tot nu toe 15 miljard heeft gespaard. De totale waarde van koopwoningen ging tegelijk echter zo'n 27 miljard achteruit dus hoezo sparen.met lange halen uitgerekend: 3% van 4MIO woningen van 225K
De grafiek die je plaatst linkte ik overigens ook in mijn post. Zat verstopt onder de
Wat realistisch is weet ik ook niet. Zelf ga ik rondkijken voor een huis als deze gemiddeld 5 modale inkomens kost ongeveer. Tegen die tijd wil waarschijnlijk niemand kopen en verklaart men me voor gek dat ik mijn huurhuis achter laatTussen 1993 en 2001 steeg de kostprijs van een gemiddeld huis van ca. 4 modale jaarsalarissen boven de 7 modale jaarsalarissen.
kaart != map && bottel != fles
Wacht op antwoord
De uiteindelijke verkoopprijs is de marktwaarde. Je kan daar niet 25% onder zitten. T.o.v. vergelijkbare huizen wellicht, maar dan zou je huis vrijwel direct verkocht moeten zijn. Ik leid uit je post af dat dat niet het geval is, dus wellicht zat je 25% onder een fictieve sprookjesprijs, maar zeker niet onder de marktwaarde.Jiriki schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 16:22:
Onder de prijs gaan zitten helpt trouwens niet, wij zijn gestart op 25% onder de marktwaarde, maar dan komen er nog steeds investeerders daar weer flink onder bieden, je schiet er dus weinig mee op. En er zijn ook nog mensen die denken dat er dan iets mis is, wanneer je zo laag gaat zitten. Bij ons hielp het in ieder geval niets.
Heb je een linkje naar voorbeelden? 35% zakken vanaf een onrealistische vraagprijs is nog steeds niet zo veel...Myrdreon schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 16:52:
Het lullige is alleen, dat de vraag/aanbod zover uit elkaar liggen dat sommige verkopers de moed dreigen op te geven dat de woning ooit nog verkocht raakt. Vraagprijs begon bij 260k en ondertussen 170k, en nog steeds geen kopers, dat soort werk.
Mooi grafiekje. Met mediaan inkomen wordt hierbij modaal inkomen bedoelt neem ik aan. Verschil is 14.000 euro.Bartjuh schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 17:53:
[...]
Mediaan bedoelde ik
Deze grafiek;
[afbeelding]
Hard, maar waar. 25% onder een gehoopte mogelijke prijs is zeker niet 25% onder de marktwaarde.RemcoDelft schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 19:00:
[...]
De uiteindelijke verkoopprijs is de marktwaarde. Je kan daar niet 25% onder zitten. T.o.v. vergelijkbare huizen wellicht, maar dan zou je huis vrijwel direct verkocht moeten zijn. Ik leid uit je post af dat dat niet het geval is, dus wellicht zat je 25% onder een fictieve sprookjesprijs, maar zeker niet onder de marktwaarde.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Verwijderd
Ja, lijkt me ook realistischer. Wist je bijvoorbeeld dat er rond 1990 een enorme huizenbubbel was in Japan en dat de Nikkei op 40.000 stond? Nu staat deze 22 jaar later op minder dan 30%. En die huizenprijzen zitten ook nog fors onder het hoogste niveau. We zitten hier precies in dat negatieve no grow vergrijzing no consumption hand op de knip doemscenario. Dit gaat nog jaren duren!ArcticWolf schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 17:31:
[...]
Als we hetzelfde herstel volgen als de UK of Japan eerder een jaar of 30~40

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2012 20:24 ]
Als je echt zou willen verhuizen cq op jezelf gaan voor een 'goede deal' kun je beter een geheel andere tacktiek hanteren. Namelijk alle huizen die op de markt komen in de gaten houden en een bod doen op de pareltjes. Ik zie hier in de buurt huizen die 3 weken te koop staan en dan al verkocht worden. Lijkt me een betere 'investering' dan een laag bod uitbrengen. Als de verkoper dan toehapt is de kans ook aanwezig dat er ofwel iets flink mis is het met huis (maar de vraagprijs dat niet zegt) of het is gewoon (bewust) veel te hoog in de markt gezet..Supermario16 schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 12:22:
Mooi artikel! Ik ben ook een zogenaamde “starter”, maar heb inderdaad geen zin om op te draaien voor de tendens van de afgelopen jaren door gemakkelijker een hogere hypotheek te krijgen. Ik ben rond aan het kijken, maar ben gewoon keihard onrealistisch aan het bieden (als ik al een bod doe), als de koper hapt en in onderhandeling gaat dan ben ik hier uiteraard blij mee. Mocht hij/zij niet in onderhandeling willen is het niet mijn verlies, ik kan nog wel een jaartje (of meerdere) thuis blijven wonen. Ik zou wel gek zijn te betalen voor het risico dat de huidige verkoper heeft gelopen bij het kopen van zijn huis (als mensen een huis als investering zien moeten ze ook maar inzien dat het een investeringsrisico is, en er niet mijn probleem van maken).
* Misschien ben ik te nuchter, maar ik kan leukere dingen verzinnen om met m'n geld te doen dan andermans risico "investering" betalen. Als verkoper dat niet accepteren, is dat niet mijn probleem.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Complimenten voor de hoge informatiewaarde van de site. Hij staat inmiddels in mijn RSS-feed.j_du_pee schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 18:26:
[...]
Leuk om te zien dat mijn blogpost ook hier geland is
Het nieuwe realisme zijn de woorden van Hukker (NVM). Heeft hij het al een jaar over, terwijl de verkoper nogsteeds minder zakt dan de markt. Is een beetje hetzelfde nieuwe realisme als het jubelbericht van de week op de NVM-site dat Nederland in 2012 tot nu toe 15 miljard heeft gespaard. De totale waarde van koopwoningen ging tegelijk echter zo'n 27 miljard achteruit dus hoezo sparen.met lange halen uitgerekend: 3% van 4MIO woningen van 225K
Dan mag je nu ongeveer gaan zoeken: de grafiek loopt tot 2009. Als ik hem extrapoleer dan zouden we nu ongeveer op 5 moeten zitten. Dat geloof ik niet, in 2011 was het modaal inkomen in Nederland 32.500 en de huizenprijs 240K.De grafiek die je plaatst linkte ik overigens ook in mijn post. Zat verstopt onder de
[...]
Wat realistisch is weet ik ook niet. Zelf ga ik rondkijken voor een huis als deze gemiddeld 5 modale inkomens kost ongeveer. Tegen die tijd wil waarschijnlijk niemand kopen en verklaart men me voor gek dat ik mijn huurhuis achter laat
Echter, als die een beetje naar elkaar toe groeien (40K om 200K?) zit je op vijf. Dat is 2014 op zijn vroegst, eerder 2015. Ik ben heel benieuwd of dat klopt, dan wacht ik ook nog wel. Dan heb ik een mooi appartement in het centrum in plaats van aan de rand.
Werkt niet. Ten eerste weet je niet of jij een 'pareltje' hebt of dat je net die gek bent, en ten tweede gaat de bubbel onherroepelijk ook zijn weerslag hebben op die huizen. Op een gegeven moment is 50-70K extra voor een afgemaakt huis ipv een met een oude keuken en sanitair niet meer te verantwoorden. Dan ben je als koper in 2012 alsnog je geld kwijt.Sport_Life schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 20:34:
[...]
Als je echt zou willen verhuizen cq op jezelf gaan voor een 'goede deal' kun je beter een geheel andere tacktiek hanteren. Namelijk alle huizen die op de markt komen in de gaten houden en een bod doen op de pareltjes. Ik zie hier in de buurt huizen die 3 weken te koop staan en dan al verkocht worden. Lijkt me een betere 'investering' dan een laag bod uitbrengen. Als de verkoper dan toehapt is de kans ook aanwezig dat er ofwel iets flink mis is het met huis (maar de vraagprijs dat niet zegt) of het is gewoon (bewust) veel te hoog in de markt gezet..
[ Voor 24% gewijzigd door Krisp op 06-08-2012 21:48 ]
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)
ThanxKrisp schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 21:21:
[...]
Complimenten voor de hoge informatiewaarde van de site. Hij staat inmiddels in mijn RSS-feed.
Nee, we zitten nog hoger. Er is eerst nog een "return to normal" geweest. Zie de opleving in 2010/2011.[...]
Dan mag je nu ongeveer gaan zoeken: de grafiek loopt tot 2009. Als ik hem extrapoleer dan zouden we nu ongeveer op 5 moeten zitten. Dat geloof ik niet, in 2011 was het modaal inkomen in Nederland 32.500 en de huizenprijs 240K.
Echter, als die een beetje naar elkaar toe groeien (40K om 200K?) zit je op vijf. Dat is 2014 op zijn vroegst, eerder 2015. Ik ben heel benieuwd of dat klopt, dan wacht ik ook nog wel. Dan heb ik een mooi appartement in het centrum in plaats van aan de rand.
Dat appartement in het centrum zou kunnen, maar reken er maar op dat je 15 a 20% eigen geld moet meenemen tegen die tijd. Wel van een lagere aanschafprijs, maar toch sparen dus
[ Voor 8% gewijzigd door j_du_pee op 06-08-2012 21:57 ]
Wacht op antwoord
Toch wel een hoop trieste verhalen inderdaad, ik word hier niet vrolijk van. Toch denk ik ook dat je niet alle huizen op één hoop kan vegen, maar dat er enorme verschillen zijn op basis van type huis, locatie, staat van onderhoud, etc. De Nederlandse bevolking groeit ook nog steeds, ik las pas ergens dat er nog een miljoen Nederlanders bijkomen de komende jaren, en die mensen moeten toch ook ergens wonen.Myrdreon schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 16:52:
[...]
Het lullige is alleen, dat de vraag/aanbod zover uit elkaar liggen dat sommige verkopers de moed dreigen op te geven dat de woning ooit nog verkocht raakt. Vraagprijs begon bij 260k en ondertussen 170k, en nog steeds geen kopers, dat soort werk. Of degene die letterlijk niet verder kunnen zakken, en de woning nog wel op Funda laten staan maar het eigenlijk hopeloos is tenzij ze bewust voor failissement gaan.
Je ziet ook al woningen die te koop staan, maar van sites verdwijnen; ze geven het op dat die nog verkocht wordt en weigeren (nog groter) verlies te pakken. Dus buiten hangt/staat 'te koop' maar je zult bij de makelaar persoonlijk om info moeten vragen. Het is nu wachten op de eerste capitulaties, degene die praktisch zeggen 'dan maar persoonlijk failliet' om eindelijk van dat huis verlost te zijn.
http://statline.cbs.nl/St...0806-2242&HDR=G1,G2&STB=T
En verder vind ik ook dat veel huizenkopers wel heel hoge eisen stellen aan een huis. Hoeveel vierkante meters heb je nou echt nodig om te kunnen leven? En heb je echt een tuin, balkon, nieuwe keuken, nieuwe badkamer en een mooie vloer nodig? En moeten we nou echt allemaal op dat ene mooie plekje aan de gracht in Amsterdam wonen? Als je dat allemaal tegelijk wil betaal je gewoon nog steeds de hoofdprijs denk ik.
[ Voor 4% gewijzigd door Fiber op 06-08-2012 22:52 ]
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Maar wat zegt 'de gemiddelde huizenprijs' en 'het gemiddelde jaarinkomen' in Nederland nou helemaal over jouw persoonlijke inkomen over drie jaar en over de prijs van dat ene leuke huis in jouw woonplaats wat jij en nog tien anderen graag willen hebben?Krisp schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 21:21:
[...]
[...]
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Ik zie dat mijn Nederlands ook niet 100% was in die post. Onrealistisch bedoel ik meer in de ogen van de verkopers. Ik heb in januari een bod gedaan van 155.000 op een appartement waar 175.000 voor gevraagd werd. Dit vond men blijkbaar niet realistisch, want men wilde niet in onderhandeling gaan. Hetzelfde appartement staat nu wel als verkocht, uiteraard ben ik wel benieuwd wat ze ervoor hebben gekregen. Misschien toch maar eens even dat register (kan even niet op de naam komen) opzoeken en kijken of ik daar iets uit kan halen. Ik vond mijn bod toen niet eens zo laag, en had nog wel wat ruimte om naar boven te gaan.Woy schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 15:31:
[...]
Je hebt gelijk, het is zonde van je geld om te veel te betalen voor een huis. Aan de andere kant is de verkoper ook gek om te weinig voor zijn huis te vragen. Het hele probleem is dat de begrippen "Te veel" en "Te weinig" niet zo makkelijk te definiëren zijn.
Ik geef je groot gelijk dat je kritisch aan het kijken bent voor huizen, en je niet gek laat maken om de hoofdprijs te betalen en gewoon doorzoekt naar een leuk koopje, maar aan de andere kant heb je zelf ook blijkbaar al door dat je onrealistisch bent
[...]
Natuurlijk is dat je goed recht, maar als je echt onrealistisch bied ben je zowel je eigen tijd als die van de verkoper aan het verdoen.
Natuurlijk ga ik niet bieden op huizen die ik niet graag zou willen hebben en houd ik het aanbod goed in de gaten. Er zijn niet veel objecten die mij echt aanstaan, ik denk ook dat regio (Noord Limburg) hier wat in mee speelt, als ik bijvoorbeeld richting Nijmegen ga kijken (rand van de stad) zie ik wel een hoop mooie dingen, waar ook redelijke prijzen gevraagd worden. Een van de vragen die mij op dit moment bezig houden, is, wil ik mijn dagelijkse reistijd verdrievoudigen, in een tijd dat de reiskostenvergoeding aangepast wordt en de benzineprijzen alleen maar stijgen. Ook qua tijdsbesteding wordt het er dan niet beter op met een deeltijdstudie en fulltime baan. Dat is ook de reden dat ik geen haast heb, en op m'n gemak de kat uit de boom kijk. Iedere maand die ik langer thuis woon zorgt ervoor dat ik meer eigen geld kan inleggen. Ik besef me dat er aan de onder kant van de markt niet veel ruimte meer zit voor prijzen om verder te zakken, ik heb er alleen geen haast meeSport_Life schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 20:34:
[...]
Als je echt zou willen verhuizen cq op jezelf gaan voor een 'goede deal' kun je beter een geheel andere tacktiek hanteren. Namelijk alle huizen die op de markt komen in de gaten houden en een bod doen op de pareltjes. Ik zie hier in de buurt huizen die 3 weken te koop staan en dan al verkocht worden. Lijkt me een betere 'investering' dan een laag bod uitbrengen. Als de verkoper dan toehapt is de kans ook aanwezig dat er ofwel iets flink mis is het met huis (maar de vraagprijs dat niet zegt) of het is gewoon (bewust) veel te hoog in de markt gezet..
Vind ik ook. Er zouden gunstige financierings mogelijkheden ontworpen moeten worden om mensen die waardedaling moeten incasseren te helpen. Niet nog extra starters subsidies de prijzen nog verder omhoog drukken.Supermario16 schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 12:22:
Mooi artikel! Ik ben ook een zogenaamde “starter”, maar heb inderdaad geen zin om op te draaien voor de tendens van de afgelopen jaren door gemakkelijker een hogere hypotheek te krijgen.
Ik denk alleen dat de bouwlobby dat man en macht tegenwerkt. Die hebben teveel baat bij hoge prijzen.
We hadden het over iets anders. Dacht dat jij bedoelde dat het in 2008 normaal was dat mensen een hypotheek van 8x inkomen konden krijgen, maar je doelde dus ergens anders op.
Ik denk dat dat reuze meevalt. De winst op nieuwbouw wordt volledig afgeroomd met grondprijzen. Die wordt alsvolgt berekend:DaMayan schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 23:23:
[...]
Ik denk alleen dat de bouwlobby dat man en macht tegenwerkt. Die hebben teveel baat bij hoge prijzen.
Waarde te verkopen huis - (bouwkosten+opslag(+kartelafspraken
De gemeente verdiende altijd aan grond. Ook nu nog staat een vierkante meter landbouwgrond voor 4 euro in de boeken en een vierkante meter bouwgrond voor 410 euro. (2008-->412 euro). Het zijn ook niet voor niets de gemeenten die startersleningen verstrekken, bovenop het door Nibud goedgekeurde maximum. Dit wordt onderwerp van mijn volgende blog btw
Wacht op antwoord
Momenteel heeft de bouwlobby meer belang bij werk dan bij hoge prijzen...DaMayan schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 23:23:
[...]
Vind ik ook. Er zouden gunstige financierings mogelijkheden ontworpen moeten worden om mensen die waardedaling moeten incasseren te helpen. Niet nog extra starters subsidies de prijzen nog verder omhoog drukken.
Ik zit zelf in de bouw en die kartelafspraken komen heel sporadisch voor sinds ze daar erg streng op controleren want je kan alles in 1x verliezen.
Er worden nog wel gewoon onderling deals gemaakt om bijvoorbeeld de concurrentie uit de weg te ruimen, maar dat is dan weer niet illegaal en vaak schrijft men onder de "normale" winstprijs in zodat de omzet toch weer onder druk komt te staan.
Er worden nog wel gewoon onderling deals gemaakt om bijvoorbeeld de concurrentie uit de weg te ruimen, maar dat is dan weer niet illegaal en vaak schrijft men onder de "normale" winstprijs in zodat de omzet toch weer onder druk komt te staan.
ArcticWolf schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 08:34:
Ik zit zelf in de bouw en die kartelafspraken komen heel sporadisch voor sinds ze daar erg streng op controleren want je kan alles in 1x verliezen.

Een economisch kartel (uit het Duits Kartell (oorspr. betekenis: 'briefje ter uitdaging tot een duel')) is een overeenkomst tussen bedrijven die bedoeld is om de onderlinge concurrentie te verminderen.
hum... ja ik heb het niet helemaal goed verwoord zeg maar, maar met z'n 2en sta je vaak sterker dan alleen. In de spoorbranche heb je ongeveer 8 partijen en die vormen vaak (op de duitsers na) combinaties en geven elkaar "exclusief" korting om gunstiger in te kunnen schrijven. Maar het is dus niet zo als het fenomeen bouwfraude, waar men dus met bv met 8 partijen 1 prijs bespraken.... 
kwa materiaal leveranties kan in de spoorbranche niet geconcurreerd worden omdat dit raamcontracten zijn met ProRail die ook alleen door ProRail worden opgesteld.
kwa materiaal leveranties kan in de spoorbranche niet geconcurreerd worden omdat dit raamcontracten zijn met ProRail die ook alleen door ProRail worden opgesteld.
[ Voor 17% gewijzigd door ArcticWolf op 07-08-2012 08:42 ]
Dat is geen probleem, aangezien ik dat ongeacht welk huis ik koop toch al zelf in wil leggen.j_du_pee schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 21:52:
[...]
Nee, we zitten nog hoger. Er is eerst nog een "return to normal" geweest. Zie de opleving in 2010/2011.
Dat appartement in het centrum zou kunnen, maar reken er maar op dat je 15 a 20% eigen geld moet meenemen tegen die tijd. Wel van een lagere aanschafprijs, maar toch sparen dus
Op individuele gevallen: weinig. Maar toch werkt het mee. Dat ene leuke huis heeft ook een bovengrens: het eerstvolgende leukere huis. Dat kan groter, mooier, beter gepositioneerd zijn, of iets anders beter hebben. Als alle potentiele kopers leukere huizen vinden die goedkoper zijn, is jouw huis te duur. Een ondergrens is er eigenlijk niet, die wordt bepaald door de verkoper in zoverre hij zijn plannen met het bedrag kan financieren.Fiber schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 22:59:
[...]
Maar wat zegt 'de gemiddelde huizenprijs' en 'het gemiddelde jaarinkomen' in Nederland nou helemaal over jouw persoonlijke inkomen over drie jaar en over de prijs van dat ene leuke huis in jouw woonplaats wat jij en nog tien anderen graag willen hebben?
Tja, heel eerlijk: als je niet aan jouw betalingsverplichtingen kunt voldoen, wordt er een betalingsregeling getrokken. Die zullen nooit leuk zijn, hoewel bedrijven zeker in deze tijd van crisis al coulant daarin zijn. Geld moet immers in deze samenleving* gewoon terugbetaald worden.DaMayan schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 23:23:
[...]
Vind ik ook. Er zouden gunstige financierings mogelijkheden ontworpen moeten worden om mensen die waardedaling moeten incasseren te helpen. Niet nog extra starters subsidies de prijzen nog verder omhoog drukken.
* Dat is in de historie zeker neit vanzelfsprekend. In de Bijbel (Deuteronomium 15:1-6) wordt bijvoorbeeld gesteld dat leningen elk 7e jaar moeten worden kwijtgescholden. Zo zijn er meer voorbeelden waarin de last veel meer bij de schuldeiser wordt gelegd ipv de schuldenaar.
Wie zou dat moeten doen? Want het komt gewoon neer op een risicovolle persoonlijke lening, zonder renteaftrek. Als ik de eerste Google-hit pak (Rabobank) kost 50k lenen voor 61 maanden 8.2% rente en kom je op 1000 euro maandlasten. Na (ruim) 5 jaar ben je er dan weer vanaf, en heb je 10.856 euro rente betaald.DaMayan schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 23:23:
[...]
Er zouden gunstige financierings mogelijkheden ontworpen moeten worden om mensen die waardedaling moeten incasseren te helpen.
Ik ben zeer benieuwd naar je analyse!j_du_pee schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 08:17:
[...]
Het zijn ook niet voor niets de gemeenten die startersleningen verstrekken, bovenop het door Nibud goedgekeurde maximum. Dit wordt onderwerp van mijn volgende blog btw
Dat komt heel dicht bij de bouwfraude! Maar de bouwfraude heeft bedrijven hooguit geleerd dat boetes een fractie zijn van de winsten.ArcticWolf schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 08:41:
hum... ja ik heb het niet helemaal goed verwoord zeg maar, maar met z'n 2en sta je vaak sterker dan alleen. In de spoorbranche heb je ongeveer 8 partijen en die vormen vaak (op de duitsers na) combinaties en geven elkaar "exclusief" korting om gunstiger in te kunnen schrijven. Maar het is dus niet zo als het fenomeen bouwfraude, waar men dus met bv met 8 partijen 1 prijs bespraken....
Bouwfraude was echt iets heel anders dan exclusieve deals maar het is wel een vuil spelletje idd... tis niet illegaal daarentegen
Bij de bouwfraude gingen ze (letterlijk) kaarten in de kroeg en een beetje prijzen op tafel gooien en de aanbestedingswerken onderling verdelen zodat elke aannemer werk had en een (extreem) hoge winst. Als je daar nu mee gepakt wordt, kan je je bedrijf wel opdoeken want dan raak je al je erkenningen en certificaten kwijt.
Bij de bouwfraude gingen ze (letterlijk) kaarten in de kroeg en een beetje prijzen op tafel gooien en de aanbestedingswerken onderling verdelen zodat elke aannemer werk had en een (extreem) hoge winst. Als je daar nu mee gepakt wordt, kan je je bedrijf wel opdoeken want dan raak je al je erkenningen en certificaten kwijt.
Even hardop nadenken: stel, iemand heeft de afgelopen 5 jaar 1000 euro/mnd aan hypotheeklasten betaald zonder problemen. Deze persoon staat 50k onder water, maar wil toch graag verhuizen naar een ander huis dat minder waard is als zijn eigen huis, en dus ook lagere hypotheeklasten heeft (bijv 700 euro/mnd). Ik kan me dan 2 regelingen voorstellen: de HRA zou X jaar gehandhaafd kunnen blijven om die persoonlijke lening voordeliger te maken, en de banken zouden kunnen inzien dat het heel aannemelijk is dat die persoon 300 euro/mnd zonder problemen kan betalen en er dus een minder grote risico-opslag nodig is dan 5%. Dat zou best goed kunnen helpen de huizenmarkt vlot te trekken, en de totale schuld te verlagen.RemcoDelft schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 09:17:
[...]
Wie zou dat moeten doen? Want het komt gewoon neer op een risicovolle persoonlijke lening, zonder renteaftrek. Als ik de eerste Google-hit pak (Rabobank) kost 50k lenen voor 61 maanden 8.2% rente en kom je op 1000 euro maandlasten. Na (ruim) 5 jaar ben je er dan weer vanaf, en heb je 10.856 euro rente betaald.
Het is eerder samenwerken om tot een goedkopere inschrijfprijs te komen. Nog steeds is er concurrentie tussen verschillende combinaties. Er wordt dus binnen een combinatie samengewerkt en niet tussen combinaties een prijs besproken.RemcoDelft schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 09:17:
Dat komt heel dicht bij de bouwfraude! Maar de bouwfraude heeft bedrijven hooguit geleerd dat boetes een fractie zijn van de winsten.
Heeft weinig van doen met bouwfraude.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety
Maar is dat een probleem? Gemeenten hebben grond in eigendom. Die grond is daarmee in principe gemeenschappelijk bezit. Als ze die al verkopen zijn ze het aan de burger verplicht om dat voor een goede prijs te doen. Anders letten ze niet goed op de winkel. De opbrengst komt in de gemeentekas, waar de gemeentelijke begroting uit gefinancierd wordt (laten we geen discussie beginnen over waar ze hun geld aan uitgeven, dat lijkt me voor de huizenmarktdiscussie niet echt relevant). Alles wat ze financieren met grondopbrengsten hoeft niet met belastingen te worden binnen gehaald.
Het alternatief is dat de marge op de grond verschuift naar de projectontwikkelaar of de individuele huizenkoper. Bouwgrond blijft door onze wensen v.w.b. ruimtelijke ordening toch een schaars goed. Waarom zou de gemeente die (namens ons allemaal!) partijen gratis geld geven door ze goedkoop grond te verkopen die die partijen dan weer duur kunnen verkopen?
Op zich is het geen probleem. Het werd een probleem toen gemeenten dit eenmalige geld gingen gebruiken om continue investeringen mee te financieren. Daar gaan veel gemeenten nu nat op. Daarmee zijn de gemeenten ook onderdeel van de vastgoedbubbel geworden. De prijs is dus niet het probleem, wel het probleem hoe ermee omgegaan wordt.
Ik vermoed dat het gros van de doorstromers die nu graag willen verhuizen vooral groter willen gaan wonen (bv ivm gezinsuitbreiding) en dat betekent ook met gedaalde huisprijzen een gelijke of hogere hypotheek. Mensen die kleiner willen gaan wonen zitten niet op een schopstoel, die kunnen het wel even uitzitten.MBV schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 11:12:
[...]
Deze persoon staat 50k onder water, maar wil toch graag verhuizen naar een ander huis dat minder waard is als zijn eigen huis, en dus ook lagere hypotheeklasten heeft (bijv 700 euro/mnd).
Veel mensen die kleiner willen gaan wonen, due wonen wss al langer in het huis en hebben dus alleen 'last' van minder winst. Het zijn vooral de mensen die de afgelopen 5-7 jaar verhuist zijn vast zitten aan hun huis als ze geen verlies willen/kunnen makencroxz schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 14:52:
[...]
Ik vermoed dat het gros van de doorstromers die nu graag willen verhuizen vooral groter willen gaan wonen (bv ivm gezinsuitbreiding) en dat betekent ook met gedaalde huisprijzen een gelijke of hogere hypotheek. Mensen die kleiner willen gaan wonen zitten niet op een schopstoel, die kunnen het wel even uitzitten.
Ja dat is een probleem. Ten eerste omdat de waarde van een huis nu is losgekoppeld van de intrinsieke waarde. Deze wordt volgens de wet van parkinson netjes aangevuld tot de maximale leencapaciteit van de burger. Hiermee wordt een huis een speculatiegoed.timag schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 12:41:
[...]
Maar is dat een probleem? Gemeenten hebben grond in eigendom. Die grond is daarmee in principe gemeenschappelijk bezit. Als ze die al verkopen zijn ze het aan de burger verplicht om dat voor een goede prijs te doen. Anders letten ze niet goed op de winkel. De opbrengst komt in de gemeentekas, waar de gemeentelijke begroting uit gefinancierd wordt (laten we geen discussie beginnen over waar ze hun geld aan uitgeven, dat lijkt me voor de huizenmarktdiscussie niet echt relevant). Alles wat ze financieren met grondopbrengsten hoeft niet met belastingen te worden binnen gehaald.
Het alternatief is dat de marge op de grond verschuift naar de projectontwikkelaar of de individuele huizenkoper. Bouwgrond blijft door onze wensen v.w.b. ruimtelijke ordening toch een schaars goed. Waarom zou de gemeente die (namens ons allemaal!) partijen gratis geld geven door ze goedkoop grond te verkopen die die partijen dan weer duur kunnen verkopen?
Ten tweede; omdat de grondprijs mee stijgt met de waarde van koopwoningen is er geen rendabele huursector meer in Nederland. Een huurwoning moet kunnen worden gebouwd voor 16 jaarhuren. Dus een woning van 700 euro per maand (een heel normaal bedrag in landen als België en Duitsland), mag dan maar zo'n 130 tot 140 duizend kosten. Dat kan, ware het niet dat de grond alleen al een ton moet opbrengen vanwege de speculatieve waarde.
Ten derde; met de crisis op de vastgoedmarkt is gebleken dat gemeenten zich graag rijk rekenen met de eigen grond en hun beleid voor bedrijventerreinen en winkelcentra niet afstemmen op omliggende gemeenten. Resultaat is leegstand. Zie ook funda, waar nu voor zo'n 9 jaar voorraad bouwgrond te koop staat.
Daarnaast betaalt een starter nu in één smak meer belasting verrekend in de grondprijs dan zijn ouders voor het hele huis zouden hebben betaald
Wacht op antwoord
En juist die mensen die kleiner willen gaan wonen zouden de markt vlot kunnen trekken, toch? Je kan weer zinnige prijzen gaan bepalen op basis van transacties, de totale hypotheekschuld wordt verlaagd, en niet onbelangrijk: mensen kunnen weer gaan wonen waar ze dat willen, als het binnen budget valt. Stel dat mijn ouders nu van de randstad naar overijssel willen verhuizen, naar een goedkoper huis. Op dit moment is dat nauwelijks een mogelijkheid omdat hun huis in waarde is gedaald.croxz schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 14:52:
[...]
Ik vermoed dat het gros van de doorstromers die nu graag willen verhuizen vooral groter willen gaan wonen (bv ivm gezinsuitbreiding) en dat betekent ook met gedaalde huisprijzen een gelijke of hogere hypotheek. Mensen die kleiner willen gaan wonen zitten niet op een schopstoel, die kunnen het wel even uitzitten.
Ze hebben er inderdaad niet zoveel last van (behalve dat het vervelend is: moet je nu wel of niet opnieuw behangen?). Maar de winst van een transactie die wel doorgaat is veel groter: de verkopers krijgen meer woongenot, minder maandlasten, en de kopers hebben een huis gevonden. En het huis dat de verkopers kopen zorgt er waarschijnlijk voor dat een heel treintje aan transacties op gang komt.Jaspertje schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 15:34:
[...]
Veel mensen die kleiner willen gaan wonen, due wonen wss al langer in het huis en hebben dus alleen 'last' van minder winst. Het zijn vooral de mensen die de afgelopen 5-7 jaar verhuist zijn vast zitten aan hun huis als ze geen verlies willen/kunnen maken
Verwijderd
Hahaha,, nederland is kartelland #1 in de wereld. De NMA blijft boetes uitschrijven in elke sector. Kartelafspraken komen nog steeds in de bouwwereld voor...ArcticWolf schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 08:34:
Hahaha, grond is helemaal niet schaars. Er is voldoende grond. Het wordt alleen door de belanghebbenden niet aangeboden aan ons....timag schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 12:41: Bouwgrond blijft door onze wensen v.w.b. ruimtelijke ordening toch een schaars goed.
Precies. Op dit moment is 12% van het land bebouwd. Als we alle huizen die we volgens de (voor de bouw) meest optimistische schatting nodig hebben zo ruim mogelijk bouwen, is daarna 12,5% bebouwd. Waar hebben we het overVerwijderd schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 20:12:
[...]
Hahaha, grond is helemaal niet schaars. Er is voldoende grond. Het wordt alleen door de belanghebbenden niet aangeboden aan ons....
Wacht op antwoord
En ironisch genoeg is de rente op die belasting (want dit is een van de weinige belastingen die structureel met geleend geld wordt betaald!) aftrekbaar van de belastingj_du_pee schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 18:00:
[...]
Daarnaast betaalt een starter nu in één smak meer belasting verrekend in de grondprijs dan zijn ouders voor het hele huis zouden hebben betaald
De "ruimtelijke ordening" wordt zwaar verdedigd. Met name door de mensen die al een huis hebben, en graag willen dat dat huis veel waard blijft. En dat zijn nogal wat mensen...j_du_pee schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 20:25:
Precies. Op dit moment is 12% van het land bebouwd. Als we alle huizen die we volgens de (voor de bouw) meest optimistische schatting nodig hebben zo ruim mogelijk bouwen, is daarna 12,5% bebouwd. Waar hebben we het over
Ik blijf me er over verbazen als ik ook maar 500 meter buiten een willekeurige grote stad ben: lege weilanden! Mensen denken dat Nederland vol is omdat ze 95% van hun tijd in de weinige bewoonde delen doorbrengen. De resterende tijd staan ze in de file in lege weilanden tussen de bebouwing in.
En het wordt hard verdedigd om dit zo te houden
[ Voor 3% gewijzigd door RemcoDelft op 07-08-2012 21:46 ]
Vergeet niet dat er een veelvoud (met Nederlandse consumptie waarschijnlijk een tweetal ordes van grootte) van de grond waarop je huis staat nodig is om al je eten te verbouwen, grondstoffen te mijnen, infrastructuur, andere voorzieningen, etc etc.RemcoDelft schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 21:46:
[...]
De "ruimtelijke ordening" wordt zwaar verdedigd. Met name door de mensen die al een huis hebben, en graag willen dat dat huis veel waard blijft. En dat zijn nogal wat mensen...
Ik blijf me er over verbazen als ik ook maar 500 meter buiten een willekeurige grote stad ben: lege weilanden! Mensen denken dat Nederland vol is omdat ze 95% van hun tijd in de weinige bewoonde delen doorbrengen. De resterende tijd staan ze in de file in lege weilanden tussen de bebouwing in.
En het wordt hard verdedigd om dit zo te houdenWant die lege ruimte is zoooo belangrijk, voor die ene keer per jaar dat je er komt...
Verwijderd
Eten kun je importeren. Grondstoffen ook. Nederland is een leeg land. Ruimte zat voor meer woningbouw.Bartjuh schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 22:25:
[...]
Vergeet niet dat er een veelvoud (met Nederlandse consumptie waarschijnlijk een tweetal ordes van grootte) van de grond waarop je huis staat nodig is om al je eten te verbouwen, grondstoffen te mijnen, infrastructuur, andere voorzieningen, etc etc.
Dit is wel heel erg gemakkelijk gezegd:Verwijderd schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 00:19:
[...]
Eten kun je importeren. Grondstoffen ook. Nederland is een leeg land. Ruimte zat voor meer woningbouw.
http://www.boerderij.nl/H...ndse-consumptie-1044364W/
Als iedereen op de wereld zo dacht hadden we drie keer de oppervlakte van de wereld nodig om iedereen van zijn behoeften te kunnen voorzien. Wat denk je waarom het in o.a. Africa zo slecht is? Die grond mogen ze best volbouwen, daar groeit toch niets. Hier in Nederland hebben we vruchtbare grond, waar we zoveel mogelijk gebruik van moeten maken. Het beleid m.b.t. ruimtelijke ordening is m.i. niets mis mee
Er valt kwa woningbouw nog veel te verbeteren in Nederland hoor, Rotterdam loopt daarin voorop naar mijn mening.
Oude lage flats/apartementen saneren en nieuwe bouwen op goed ontsloten locaties voor een niet al te hoge prijs. Hiervoor was het fenomeen vinex opeens hot, maar dat is (omdat het niet meer toegepast wordt) mislukt. En om te zorgen dat het geen lelijke grid city wordt bouwen ze in Rotterdam allerlij verschillende flat/apartementen complexen. Zo kan het dus ook,
Ik zeg niet dat er geen "normale" rijtjes huizen, 2 onder 1 kap gebouwd kunnen worden, maar gezien de huidige economie is dat niet echt wenselijk.
Oude lage flats/apartementen saneren en nieuwe bouwen op goed ontsloten locaties voor een niet al te hoge prijs. Hiervoor was het fenomeen vinex opeens hot, maar dat is (omdat het niet meer toegepast wordt) mislukt. En om te zorgen dat het geen lelijke grid city wordt bouwen ze in Rotterdam allerlij verschillende flat/apartementen complexen. Zo kan het dus ook,
Ik zeg niet dat er geen "normale" rijtjes huizen, 2 onder 1 kap gebouwd kunnen worden, maar gezien de huidige economie is dat niet echt wenselijk.
Ja voor de mensen, niet voor de huizen. Die 0,5% kunnen we wel hebben.Bartjuh schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 22:25:
[...]
Vergeet niet dat er een veelvoud (met Nederlandse consumptie waarschijnlijk een tweetal ordes van grootte) van de grond waarop je huis staat nodig is om al je eten te verbouwen, grondstoffen te mijnen, infrastructuur, andere voorzieningen, etc etc.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Een veelvoud van de grond van mijn huis is nog steeds een fractie van wat je nodig hebt voor eten. Niet voor niets is de ecologische voetafdruk van Nederland vele malen groter dan het land. Daarvoor maakt het nauwelijks uit of je 2% meer of minder bebouwd met huizen.Bartjuh schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 22:25:
[...]
En zelfs als dat wel zou uitmaken, dan zou nieuwbouw volledig moeten stoppen, sterker nog, dan zou je vrijstaande huizen moeten vervangen door flats naarmate er meer mensen in het land komen wonen! Maar dat gebeurt niet: nieuwbouw mag! Op plaatsen waar je nu niet mag bouwen, mag dat over 10 jaar wel. Ik zou zeggen, sta dat NU toe, zodat mensen die ruimte NU mogen benutten.
Tja, maar niemand wil in Zuid Limburg wonen. Hartje Amsterdam is echt wel volgebouwd hoor, daar kan weinig meer bij (behalve een tunnel...)j_du_pee schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 20:25:
[...]
Precies. Op dit moment is 12% van het land bebouwd. Als we alle huizen die we volgens de (voor de bouw) meest optimistische schatting nodig hebben zo ruim mogelijk bouwen, is daarna 12,5% bebouwd. Waar hebben we het over
Overigens gaf je zelf al aan dat er voor 9 jaar bouwgrond is, dus er is genoeg grond vrijgegeven. Die is wellicht te duur, maar de grond is er wel.
Ja, want wat heb je tenslotte aan groen, natuur en een beetje ruimte om je heenRemcoDelft schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 07:51:
[...]
Een veelvoud van de grond van mijn huis is nog steeds een fractie van wat je nodig hebt voor eten. Niet voor niets is de ecologische voetafdruk van Nederland vele malen groter dan het land. Daarvoor maakt het nauwelijks uit of je 2% meer of minder bebouwd met huizen.
En zelfs als dat wel zou uitmaken, dan zou nieuwbouw volledig moeten stoppen, sterker nog, dan zou je vrijstaande huizen moeten vervangen door flats naarmate er meer mensen in het land komen wonen! Maar dat gebeurt niet: nieuwbouw mag! Op plaatsen waar je nu niet mag bouwen, mag dat over 10 jaar wel. Ik zou zeggen, sta dat NU toe, zodat mensen die ruimte NU mogen benutten.

Als je zo graag op "onontgonnen" grond wil bouwen verhuis je toch lekker naar Rusland? :W
Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!
AlmereWhuzz schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 08:19:
[...]
Ja, want wat heb je tenslotte aan groen, natuur en een beetje ruimte om je heen
Als je zo graag op "onontgonnen" grond wil bouwen verhuis je toch lekker naar Rusland? :W
wat oerlijk dorp is dat zeg... en het is zo uitgestrekt dat fietsen al geeneens een optie meer is

Ja, want als je uit je raam zo in de keuken kijkt van je buren is dat een leuk uitzicht?ArcticWolf schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 08:22:
[...]
Almere![]()
wat oerlijk dorp is dat zeg... en het is zo uitgestrekt dat fietsen al geeneens een optie meer is
Daar had ik zelfs in m'n studentenflat nog geen last van... we zijn hier (nog) geen ChinaJaspertje schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 08:35:
[...]
Ja, want als je uit je raam zo in de keuken kijkt van je buren is dat een leuk uitzicht?
[ Voor 6% gewijzigd door ArcticWolf op 08-08-2012 08:52 ]
In China kijk je ook niet bij je buren naar binnen hoor. Wel heb je meer flatgebouwen van 30+ verdiepingen. En ook de Chinezen zijn er achter gekomen dat geen groen tussen je flatgebouwen niet werkt, waardoor de complexen die de laatste paar jaar gebouwd zijn allemaal parken tussen de gebouwen hebben op eigen grond.ArcticWolf schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 08:52:
[...]
Daar had ik zelfs in m'n studentenflat nog geen last van... we zijn hier (nog) geen ChinaDat alle flats 1 meter uit elkaar staan.
Nou kijk, dat is toch een mooie ontwikkeling en een idee voor NLZ___Z schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 08:56:
[...]
In China kijk je ook niet bij je buren naar binnen hoor. Wel heb je meer flatgebouwen van 30+ verdiepingen. En ook de Chinezen zijn er achter gekomen dat geen groen tussen je flatgebouwen niet werkt, waardoor de complexen die de laatste paar jaar gebouwd zijn allemaal parken tussen de gebouwen hebben op eigen grond.
Tsja, zolang we met z'n allen op een paar vierkante km blijven wonen hebben we het ook niet begrepen in Nederland. Ons land is prima te bereizen en grote afstanden kennen we nauwelijks. Verspreiding van de bevolking en bedrijven zou veel beter moeten kunnen.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
De gedachte gang van zo'n 5 jaar geleden was wel zo veel mogelijk vol bouwen, want woonoppervlakte = geld, groen is waardeloos. Totdat de publieke parken zo overvol raakten dat ze daarvoor entree geld gingen vragen
.
Prijzen voor appartementen in China zijn anders nog wel een stuk hoger dan hier in Nederland. 3000-7000 euro/m2 in de grote wat rijkere steden. Lonen zijn in diezelfde steden gemiddeld 600-700 euro/maand. Dus voor de gemiddelde arbeider is een woning niet te betalen. Ze wonen dan ook gezellig met 3-4 gezinnen in 1 appartement, of in woningen gefaciliteerd door de werkgever.
Prijzen voor appartementen in China zijn anders nog wel een stuk hoger dan hier in Nederland. 3000-7000 euro/m2 in de grote wat rijkere steden. Lonen zijn in diezelfde steden gemiddeld 600-700 euro/maand. Dus voor de gemiddelde arbeider is een woning niet te betalen. Ze wonen dan ook gezellig met 3-4 gezinnen in 1 appartement, of in woningen gefaciliteerd door de werkgever.
Dat is niet wat de laatste overheid wil, gezien de beperking van belastingvrije reiskostenvergoedingen.... Hierdoor zullen huizenprijzen in de Randstad wel weer gaan stijgen, en in de landelijke gebieden weer wat harder dalen.MrFl0ppY schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 09:15:
Tsja, zolang we met z'n allen op een paar vierkante km blijven wonen hebben we het ook niet begrepen in Nederland. Ons land is prima te bereizen en grote afstanden kennen we nauwelijks. Verspreiding van de bevolking en bedrijven zou veel beter moeten kunnen.
Dan wordt die 30m2 voor 140k opeens niet meer zo raar.ArcticWolf schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 09:07:
[...]
Nou kijk, dat is toch een mooie ontwikkeling en een idee voor NLmaar ja.. zolang ze 30m2 studio's bouwen voor 140k von hebben ze het nog niet begrepen in NL....
[ Voor 45% gewijzigd door Z___Z op 08-08-2012 09:18 ]
Mwja dat complex ligt op 10 minuten fietsen van het centrum...
dan vind ik deze http://www.wonenindevrede...en?filter=200.000/570.000 een stuk realistischer, want dat ligt gewoon IN het centrum, je rolt gewoon je bed uit de winkel in zeg maar.... <5 min lopen vanaf het Neude.
63m2 + 13m2 terras voor 215k von in het centrum
vs
30m2 + 0m2 terras voor 140k von buiten het centrum
beetje scheef als je het mij vraagt....
Maar niet alle grote steden zijn duur, een "starters apartement" in Manhattan van 80m2 (3k) begint bij 3000 dollar/maand huur.
Maar 3000 euro/m2 in China?
Een vriend van mij woont in Tokyo voor 500 euro/maand (richting Saitama > dus redelijk dicht in de buurt van de "13 centrum districten") Je moet niet in de Ginza gaan wonen... 250.000 euro/m2 grond (koop)
dan vind ik deze http://www.wonenindevrede...en?filter=200.000/570.000 een stuk realistischer, want dat ligt gewoon IN het centrum, je rolt gewoon je bed uit de winkel in zeg maar.... <5 min lopen vanaf het Neude.
63m2 + 13m2 terras voor 215k von in het centrum
vs
30m2 + 0m2 terras voor 140k von buiten het centrum
beetje scheef als je het mij vraagt....
Maar niet alle grote steden zijn duur, een "starters apartement" in Manhattan van 80m2 (3k) begint bij 3000 dollar/maand huur.
Maar 3000 euro/m2 in China?

Een vriend van mij woont in Tokyo voor 500 euro/maand (richting Saitama > dus redelijk dicht in de buurt van de "13 centrum districten") Je moet niet in de Ginza gaan wonen... 250.000 euro/m2 grond (koop)
Verwijderd
Ja, het is natuurlijk eigenlijk een beetje vreemd om buiten de stad allemaal blokkendozen te gaan optrekken (lees: vinexwijken) terwijl er in de stad nog genoeg ruimte is. Zoiets heet inbreiding: oude gebouwen, dank vooral ook aan oude fabrieksterreinen, opnieuw ontwikkelen. Wordt vaak hardstikke hip en trekt hoger opgeleiden aan, die je juist in je stad wilt hebben. Beter dan weer een nieuwe dertien-in-een-dozijnwijk uit de grond stampen in een weiland, met natuurlijk ook weer bijbehorende infrastructuur en autoverkeer, alleen maar omdat mensen zo nodig een paar m2 meer 'groen' om hun huis willen hebben.ArcticWolf schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 06:53:
Er valt kwa woningbouw nog veel te verbeteren in Nederland hoor, Rotterdam loopt daarin voorop naar mijn mening.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2012 10:16 ]
Leuk hoor, groen 2 km verderop, als je 8 hoog in een flat woont...Whuzz schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 08:19:
[...]
Ja, want wat heb je tenslotte aan groen, natuur en een beetje ruimte om je heen
Ah, precies de dooddoener waar ik op doelde: mensen met belangen bij hoge prijzen willen anderen een huis op een mooie locatie onthouden!Als je zo graag op "onontgonnen" grond wil bouwen verhuis je toch lekker naar Rusland? :W
Over smaak valt niet te twisten. In dit topic wordt het wel geprobeerd, maar het gaat nergens over.
Sommige mensen willen ruimte, sommige mensen willen ruimere sociale voorzieningen.
Sommige mensen willen ruimte, sommige mensen willen ruimere sociale voorzieningen.
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
Waar je wel over kan twisten is hoe vaak je het gebruikt: hoe vaak kom je in je tuin? En hoe vaak loop je over de Veluwe? Ik kom als ik daar ben in ieder geval bar weinig mensen tegen...pingkiller schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 10:24:
Over smaak valt niet te twisten. In dit topic wordt het wel geprobeerd, maar het gaat nergens over.
Je mist natuurgebieden pas als het er niet meer is...RemcoDelft schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 10:27:
[...]
Waar je wel over kan twisten is hoe vaak je het gebruikt: hoe vaak kom je in je tuin? En hoe vaak loop je over de Veluwe? Ik kom als ik daar ben in ieder geval bar weinig mensen tegen...
't Is niet alsof ze spontaan verdwenen zijn! Hell, als je over de Veluwe loopt en af en toe een huis ziet, is dat nou niet bepaald storend.Z___Z schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 10:30:
[...]
Je mist natuurgebieden pas als het er niet meer is...
Daarbij hebben we geen "natuur" in Nederland. Natuur is niet iets met een hek er omheen en een bord "natuurgebied" erbij... Natuur heeft per definitie geen hek en geen bord!
Ik zie hier nergens een argument waarom het een probleem is dat gemeenten grond voor MARKTprijzen verkopen. De prijs van de grond wordt bepaald door aanbod en VRAAG.j_du_pee schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 18:00:
[...]
Ja dat is een probleem. Ten eerste omdat de waarde van een huis nu is losgekoppeld van de intrinsieke waarde. Deze wordt volgens de wet van parkinson netjes aangevuld tot de maximale leencapaciteit van de burger. Hiermee wordt een huis een speculatiegoed.
Ten tweede; omdat de grondprijs mee stijgt met de waarde van koopwoningen is er geen rendabele huursector meer in Nederland. Een huurwoning moet kunnen worden gebouwd voor 16 jaarhuren. Dus een woning van 700 euro per maand (een heel normaal bedrag in landen als België en Duitsland), mag dan maar zo'n 130 tot 140 duizend kosten. Dat kan, ware het niet dat de grond alleen al een ton moet opbrengen vanwege de speculatieve waarde.
Als gemeenten de grond gratis weg geven maakt degene die de grond van de gemeente verwerft de winst. In die situatie blijven vraag en aanbod nl. hetzelfde. De MARKTprijs van die grond zal dus gelijk zijn aan de situatie nu.
Je verhaal over speculeren is geen tegenargument. Sterker, juist het feit dat gemeenten zelf bouwgrond verkopen maakt het speculanten lastiger om hun slag te slaan. In het verleden zag je het regelmatig voorkomen dat speculanten landbouwgrond opkochten (al dan niet gebaseerd op inside informatie) en bij een wijziging van bestemmingsplan daar enorme bakken met geld mee verdienden.
De beschikbaarheid van de hoeveelheid grond is een ander punt. Daar gaan we met z'n allen over en in meerderheid willen we kennelijk niet meer grond als bouwgrond beschikbaar maken. Daar kan je de gemeente op aanspreken, of de provincies, of gewoon je medeburgers die al dat groen wel leuk vinden...
RemcoDelft schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 10:33:
Daarbij hebben we geen "natuur" in Nederland. Natuur is niet iets met een hek er omheen en een bord "natuurgebied" erbij... Natuur heeft per definitie geen hek en geen bord!
offtopic:
De hekken rondom natuurgebieden staan er eerder om de bewoonde wereld af te schermen. Vandaar ook de wildroosters, om herten te ontmoedigen de weg op te lopen. Of om zwijnen uit de tuintjes van te houden. Maar inderdaad, bij Hoge Veluwe is het ook om niet betalende bezoekers te weren maar volgens mij is dat een uitzondering.
De hekken rondom natuurgebieden staan er eerder om de bewoonde wereld af te schermen. Vandaar ook de wildroosters, om herten te ontmoedigen de weg op te lopen. Of om zwijnen uit de tuintjes van te houden. Maar inderdaad, bij Hoge Veluwe is het ook om niet betalende bezoekers te weren maar volgens mij is dat een uitzondering.
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Ja, want we staan nog niet genoeg in de fileMrFl0ppY schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 09:15:
Je kan het ook omdraaien. De hekken staan om de bewoonde wereld heen. Achter de hekken vind je de natuur.RemcoDelft schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 10:33:
[...]
't Is niet alsof ze spontaan verdwenen zijn! Hell, als je over de Veluwe loopt en af en toe een huis ziet, is dat nou niet bepaald storend.
Verwijderd
Het idee is waarschijnlijk dat alles en iedereen - zowel woonhuizen als bedrijven - meer gesperid moeten worden zodat we allemaal meer ruimte hebben en allemaal toch niet (teveel) in de file hoeven te staan. Echter, op die manier wordt natuurlijk Nederland één grote stad. Dat is het in feite al.Cocytus schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 11:15:
[...]
Ja, want we staan nog niet genoeg in de file
Laten we alsjeblieft de bedrijvigheid een beetje concentreren, dan blijven er tenminste nog gebieden over waar niemand woont. En ja, ik ben best bereid veel te betalen om ergens te wonen waar weinig mensen zijn, en velen met mij. Dus laten we ajb niet een idioot soort spreidingsbeleid gaan hanteren, dan is nergens meer echte rust.
Voor amerikaanse begrippen niet nee...Cocytus schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 11:15:
[...]
Ja, want we staan nog niet genoeg in de file
Waarom hebben huizen eigenlijk zo'n raar schuin dak? Maak het plat en je kan er een prachtige groentetuin of kas bovenop zetten...RemcoDelft schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 07:51:
[...]
Een veelvoud van de grond van mijn huis is nog steeds een fractie van wat je nodig hebt voor eten...
Daar ben ik het juist niet mee eens, tenminste niet helemaal. Wel voor zware industrie, bio industrie, chemie en andere grote en zware takken van sport. Maar voor de rest vind ik het juist veel gezelliger wonen in een buurt waar ook gewerkt wordt: winkeltjes, kantoortjes, horeca, kunstenaars, kappers, fietsenmakers en allerlei andere kleine bedrijfjes maken een wijk ook overdag levendig, in plaats van zo'n dode slaapwijk...Verwijderd schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 11:24:
[...]
Laten we alsjeblieft de bedrijvigheid een beetje concentreren, dan blijven er tenminste nog gebieden over waar niemand woont. En ja, ik ben best bereid veel te betalen om ergens te wonen waar weinig mensen zijn, en velen met mij. Dus laten we ajb niet een idioot soort spreidingsbeleid gaan hanteren, dan is nergens meer echte rust.
[ Voor 55% gewijzigd door Fiber op 08-08-2012 12:24 ]
In sommige landen doen ze dat ookFiber schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 12:18:
[...]
Waarom hebben huizen eigenlijk zo'n raar schuin dak? Maak het plat en je kan er een prachtige groentetuin of kas bovenop zetten...
Maar vaak is het goedkoper/efficiënter om schuine daken te maken.
Vang het water op en je kunt je moestuin op de grond er mooi mee bewateren.
Heb je je schuine dak nog over om zonnepanelen of collectoren te plaatsen
Het probleem is dat je dus een flat/appartement opkoopt ( dat kost geld ) vervolgens sloopt en er iets anders neerzet en dat vervolgens voor een prijs verkoopt die lager zou liggen dan je aankoopsprijs. Want anders zijn de huizen weer te duur.ArcticWolf schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 06:53:
Geen enkel wel denkend persoon gaat zoiets doen.
Oude bedrijventerreinen ombouwen voor woningen gebeurt al en redelijk succesvol.
Maar met appartementen zie ik dit niet snel gebeuren vanwege de prijs.
Overigens denk ik dat er nog genoeg vraag is voor normale huizen, zeker gezinnen met kinderen willen vaker toch wat meer ruimte.
Het concentreren van bedrijven zorgt alleen maar voor files. Het spreiden betekend niet dat er geen rustige plaatsen meer zijn je kan 10km van een groot bedrijventerrein zitten en er niets van merken. Juist als je alles decentraliseerd heb je meer rust omdat mensen minder ver moeten naar hun werk en er dus kleinere kernen ontstaan.Laten we alsjeblieft de bedrijvigheid een beetje concentreren, dan blijven er tenminste nog gebieden over waar niemand woont. En ja, ik ben best bereid veel te betalen om ergens te wonen waar weinig mensen zijn, en velen met mij. Dus laten we ajb niet een idioot soort spreidingsbeleid gaan hanteren, dan is nergens meer echte rust.
[ Voor 20% gewijzigd door Shadowhawk00 op 08-08-2012 13:49 ]
Verwijderd
Ja, een groen dak. In Rotterdam kun je daar ook subsidie voor krijgen, als het aan bepaalde eisen voldoet. Best heftig, heb je gewoon een tuin op je dak, inclusief beplantbare grond, afwatering, vegetatie et cetera. Ik overweeg dat zelf te doen, maar helaas stuit het op nogal wat bezwaren omdat het pand een monument is. Maar wel een gaaf idee. In de VS is het heel gebruikelijk.Fiber schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 12:18:
[...]
Waarom hebben huizen eigenlijk zo'n raar schuin dak? Maak het plat en je kan er een prachtige groentetuin of kas bovenop zetten...
Dat gebeurt vrij veel hoor, zijn ze redelijk massaal mee bezig met jaren 80 appartementen van 3-4 hoog. Truc is dat je iets goedkoper maakt dan wat er was, maar vele malen meer (zoals ook al gezegd).Shadowhawk00 schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 13:46:
[...]
Het probleem is dat je dus een flat/appartement opkoopt ( dat kost geld ) vervolgens sloopt en er iets anders neerzet en dat vervolgens voor een prijs verkoopt die lager zou liggen dan je aankoopsprijs. Want anders zijn de huizen weer te duur.
Geen enkel wel denkend persoon gaat zoiets doen.
Sloop 1 blokje van 10 appartementen van 150k per stuk (totaal 1,5m), plaats er flat met 50 terug van 130k per stuk (totaal 6,5m). Zijn ze goedkoper maar je hebt alsnog vele malen meer geld om o.a. de sloop/bouw van te betalen en winst te pakken.
Humor is, door de grootte van het volume pak je het 'goedkoper' waarschijnlijk al uit de korting die je pakt doordat je in bulk je materiaal inkoopt en je de ontwikkelkosten (met name eenmalige als architect en vergunningen) over meer eenheden kunt spreiden. Dus je hoeft niet eens zoveel aan daadwerkelijke besparing te doen.
[ Voor 21% gewijzigd door Xanaroth op 08-08-2012 13:54 ]
En het zijn direct veel modernere, zuinigere en beter ingedeelde woningen. Lijkt me een beter plan dan al die eindeloze vlaktes met vinex rijtjeshuizen. Maar dan heb ik het wel over de stad, in dorpen ligt het toch wat anders, daar moet je toch steeds wat laagbouw wijkjes bijbouwen als de bevolking nog groeit.Myrdreon schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 13:52:
[...]
Sloop 1 blokje van 10 appartementen van 150k per stuk (totaal 1,5m), plaats er flat met 50 terug van 130k per stuk (totaal 6,5m). Zijn ze goedkoper maar je hebt alsnog vele malen meer geld om o.a. de sloop/bouw van te betalen en winst te pakken...
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=523869Fiber schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 14:20:
[...]
En het zijn direct veel modernere, zuinigere en beter ingedeelde woningen. Lijkt me een beter plan dan al die eindeloze vlaktes met vinex rijtjeshuizen. Maar dan heb ik het wel over de stad, in dorpen ligt het toch wat anders, daar moet je toch steeds wat laagbouw wijkjes bijbouwen als de bevolking nog groeit.
Wikipedia: Belle van Zuylen (toren)
helaas gecancelled
[ Voor 12% gewijzigd door ArcticWolf op 08-08-2012 14:31 ]
Fantastisch toch...
Helaas niet doorgegaan geloof ik vanwege gedoe met regeltjes en bezwaarschriften etc.
Of gaat het toch door?

Ninja edit...
[ Voor 3% gewijzigd door Fiber op 08-08-2012 14:35 ]
nee... is afgeschoten omdat het niet in de wijk zou passen waar overwegend laagbouw is.
(verplaatsen was geen optie
)
(verplaatsen was geen optie
Verwijderd
Sorry hoor, maar 262 meter in Utrecht? Klopt niet echt. In Rotterdam is het al zeer moeilijk, zoniet onmogelijk, om boven de 200 meter uit te komen. En dan zou die toren van 262 meter ineens in het weiland bij Utrecht-Leidsche Rijn staan?
Ja het locatie voorstel was voor mij ook een raadsel, maar nabij het rabo gebouw/jaarbeursplein lijkt het me geen probleem...Verwijderd schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 14:43:
Sorry hoor, maar 262 meter in Utrecht? Klopt niet echt. In Rotterdam is het al zeer moeilijk, zoniet onmogelijk, om boven de 200 meter uit te komen. En dan zou die toren van 262 meter ineens in het weiland bij Utrecht-Leidsche Rijn staan?
Verwijderd
Zo'n toren in het buitengebied bouwen is idioot. Mensen gaan geen geld betalen voor een appartement in het buitengebied: waarom zou je ook, als je voor datzelfde geld een huis met tuin hebt? Appartementen zijn juist een verschijnsel van het (grootstedelijke) centrum, waar mensen bereid zijn buitenruimte op te offeren ten faveure van een centrale ligging en snelle toegang tot voorzieningen.
Voor een flatje op 250 meter hoog daarentegen kan ik me voorstellen dat er een doelgroep is. Welgeteld om 1 reden: uitzicht!Verwijderd schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 14:57:
Zo'n toren in het buitengebied bouwen is idioot. Mensen gaan geen geld betalen voor een appartement in het buitengebied: waarom zou je ook, als je voor datzelfde geld een huis met tuin hebt? Appartementen zijn juist een verschijnsel van het (grootstedelijke) centrum, waar mensen bereid zijn buitenruimte op te offeren ten faveure van een centrale ligging en snelle toegang tot voorzieningen.
Verwijderd
Daarvoor hoef je niet 250 meter hoog te zitten. De realiteit (ik heb zelf op ~80 meter gewoond, 29e verdieping) is dat het in Nederland meestal niet zo helder is dat je zover kunt kijken.
Het punt is volgens mij ook dat utrecht het niet toestaat om hoger dan de Dom te bouwen binnen een bepaalde straal. Daarom zijn die Rabotorens ook niet hoger.ArcticWolf schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 14:53:
[...]
Ja het locatie voorstel was voor mij ook een raadsel, maar nabij het rabo gebouw/jaarbeursplein lijkt het me geen probleem...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety
Daarbij is het uitzicht vanaf die hoogte in Nederland meestal ook niet echt boeiend. Neem nou die woontorens aan de Zuidas, dit is het uitzicht richting het centrum van Amsterdam:Verwijderd schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 15:25:
Daarvoor hoef je niet 250 meter hoog te zitten. De realiteit (ik heb zelf op ~80 meter gewoond, 29e verdieping) is dat het in Nederland meestal niet zo helder is dat je zover kunt kijken.

meer hier
Nou, joepie.
Ach..rube schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 15:53:
tja, als je geld als water hebt...maar anders vind ik 1.3 miljoen voor een woning sowieso
Koopje!- Erfpacht afgekocht tot 2054
- Servicekosten bedragen ca. € 500,= per maand
Die kantoren moeten ergens van betaald worden!
wtf... 500 euro service kosten??? voor wat? dat er schoon gemaakt wordt met een gouden bezem en een schoonmaker die in een lambo rijdt??
Schoonmaak, vastrecht stroom, stroom lift, onderhoud lift, verlichting gemeenschappelijke ruimtes, voorschot onderhoud.
Het is aan de hoge kant, maar liever een VVE die reserveert voor onderhoud (en in een flat wordt onderhoud aan de buitenkant al snel DUUR!) dan eentje die er na een paar jaar achter komt dat ze even 30k bij de bewoners los moeten zien te krijgen voor die reparatie aan het dak...
Edit: Ah, en de gym, en de personal trainer, en de congierge, zwembad, sauna... Geen idee of die nog los een abonnement vereisen maar ik snap wel dat het duur wonen is daar...
Het is aan de hoge kant, maar liever een VVE die reserveert voor onderhoud (en in een flat wordt onderhoud aan de buitenkant al snel DUUR!) dan eentje die er na een paar jaar achter komt dat ze even 30k bij de bewoners los moeten zien te krijgen voor die reparatie aan het dak...
Edit: Ah, en de gym, en de personal trainer, en de congierge, zwembad, sauna... Geen idee of die nog los een abonnement vereisen maar ik snap wel dat het duur wonen is daar...
[ Voor 18% gewijzigd door Paul op 08-08-2012 16:20 ]
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Eigenlijk is dat bijna een soort luxe hotel, maar dan één waar je permanent kan wonen...
Maar ja, het komt er niet, dit soort dingen kunnen blijkbaar alleen in Dubai of Qatar of zo...
Maar ja, het komt er niet, dit soort dingen kunnen blijkbaar alleen in Dubai of Qatar of zo...
Verwijderd
Ik denk dat het vooral aan de faciliteiten ligt, niet aan het onderhoud. Heb zelf in een nieuw complex gewoond en daar was de bijdrage voor schoonmaak en electra algemene ruimtes, liften enz. niet meer dan 50-60 euro. Maar als je er een zwembad, sauna, etc bijdoet...dat tikt wel aan. Ik vermoed dat je daar gewoon voor betaalt, ongeacht of je er gebruik van maakt.Paul schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 16:18:
Schoonmaak, vastrecht stroom, stroom lift, onderhoud lift, verlichting gemeenschappelijke ruimtes, voorschot onderhoud.
Als je partner bent bij De Brauw kun je tenminste wel altijd kijken of je associates nog wel aan het werk zijnVerwijderd schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 15:46:
1,3 miljoen om naast je kantoor te mogen wonen
Tja als je een hekel hebt aan files en OV dan is dat natuurlijk wel een oplossing.Verwijderd schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 15:46:
1,3 miljoen om naast je kantoor te mogen wonen
Heb zelf ook tijdje boven mijn werk gewoont en qua reistijd was dat wel ideaal 7:45 opstaan 8:00 op je werk.
Maar goed de accomodatie was deel van de vergoeding.
Verwijderd
Ik heb zelf ook een jaartje schuin tegenover mijn kantoor gewoond. Vond er niets aan. Ik woon nu op 5-10 minuten fietsen, dat is veel prettiger. En alsnog laat opstaan
Precies, even lopen/fietsen/autorijden en je 'laat echt je werk achter je'.Verwijderd schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 10:20:
Ik heb zelf ook een jaartje schuin tegenover mijn kantoor gewoond. Vond er niets aan. Ik woon nu op 5-10 minuten fietsen, dat is veel prettiger. En alsnog laat opstaan
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Dat heb ik idd ook... het hoofdkantoor is ongeveer 40 minuten reizen en ik werk ook nog op de Zuid-as ergens meer richting Schiphol
en dat is ongeveer 50 uur van deur tot deur met OV en fiets. Maar dan laat je wel je werk achter je.
"Vroeger" werkte ik bij de supermarkt om de hoek... dan wordt het net een deel van je familie
"Vroeger" werkte ik bij de supermarkt om de hoek... dan wordt het net een deel van je familie

Er wordt wel eens gezegd, hoe dichter je bij je werkt woont, des te vaker ben je te laat
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Verwijderd
100% waar. Ik kom nog steeds regelmatig 'te laat' (dat wil zeggen, vijf of tien over 9), maar gelukkig wordt daar in mijn sector niet zo panisch op gereageerd. Als je je uurtjes maar maakt.mekkieboek schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 10:41:
Er wordt wel eens gezegd, hoe dichter je bij je werkt woont, des te vaker ben je te laat
Zo waar. Ik woon vrij dicht bij mijn werk (15 min met de fiets) en ik kom altijd vrij laat aan op mijn werk (tussen 9:30 en 10:00), terwijl ik wel op tijd opsta (wekker gaat 7:45 af). Gelukkig heb ik geen baan waar ik "te laat" kan komen (tenzij ik een afspraak heb staan natuurlijk).mekkieboek schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 10:41:
Ik werk op een uur reizen van mijn werk, maar dat is tot op de minuut voorspelbaar. Zelfde effect
tussen 9:30 en 10?Oscar Mopperkont schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 11:02:
[...]
Zo waar. Ik woon vrij dicht bij mijn werk (15 min met de fiets) en ik kom altijd vrij laat aan op mijn werk (tussen 9:30 en 10:00), terwijl ik wel op tijd opsta (wekker gaat 7:45 af). Gelukkig heb ik geen baan waar ik "te laat" kan komen (tenzij ik een afspraak heb staan natuurlijk).
ik begin altijd tussen 7:30 en 7:45
maar ja bouwwereld... altijd vroeg beginnen.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic gaat over het klappen van de huizenbubbel. Andere onderwerpen zoals de pensioengerechtigde leeftijd, parkeergarages en de spoorwegstations zijn in dit topic off-topic.
Off-topic posts zullen in de trashcan verdwijnen.
Dit topic gaat over het klappen van de huizenbubbel. Andere onderwerpen zoals de pensioengerechtigde leeftijd, parkeergarages en de spoorwegstations zijn in dit topic off-topic.
Off-topic posts zullen in de trashcan verdwijnen.