Fiber schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 00:28:
[...]
Geloof je het zelf? Daar koop je net een keuken voor, en Siemens gaat z'n prijzen echt niet speciaal voor ons verlagen hoor. Met 5k per jaar mag je blij zijn met een bedje in de opvang en droog brood zonder kaas om te eten...
Dan moet je je keukens toch bij een ander bedrijf kopen, Siemens is gewoon idioot duur. En vooral ook slimmer kopen. Ik heb er net een geplaatst voor ongeveer een tiende van die 25K. Het was net iets over de 2K. Inclusief vaatwasser, kookplaat, koelkast en afzuiging. Ik heb hem wel zelf geplaatst, dat scheelt.
Maar met een aannemer kan je ook een deal sluiten als je iets niet zelf kan. Mijn badkamer wordt nu verbouwd. Badkamers zijn aanzienlijk duurder dan keukens en ook lastiger te plaatsen, veel meer risico op ernstige lekkage. Dat doe ik niet zelf.
De ene badkamerzaak levert goedkopere wanden en de ander is goedkoper met zijn kranen. Gemiddeld ontlopen de badkamer winkels elkaar niet veel als je alles bij één zaak koopt. Voor mijn badkamer varrieerde dat tussen de 10-12K inclusief montage door de dealer. En ze zijn allemaal peperduur met tegels.
De deal met de aannemer was: Ik sprokkel (bij verschillende zaken) alle materiaal bij elkaar en zorg er voor dat het onder handbereik op de eerste verdieping ligt en ik verricht het eerste sloopwerk, tegels van de muur en afvoeren. (Dat kan iedereen met 3 linker handen) Dat scheelt hem 2 dagen werk dom werk en die 16 uur hoef ik dus niet te betalen. Daarna bouwt hij alles op.
Totaal aan materiaal: ongeveer 2200, en plaatsen 2400. Dat is dus geen 3e rangs kwaliteit vergeleken met de winkel, het is exact hetzelfde spul van de zelfde merken, Sealskin glazen wanden en Grohe kranen en een Villeroy en Boch douchebak. Maar gekocht bij meerdere winkels die allemaal wel eens wat in de aanbieding hadden. Tegels komen van een tegelspeciaalzaak. Het kost een tijdje zoeken op internet en het is ook even lastig omdat er door verschilende mensen geleverd wordt, maar een totaal
netto verschil van minimaal 6K is ruim 3 modale maandsalarissen. Daar wil ik wel wat moeite voor doen. Al kost het me een maand, zoveel geld verdient bijna niemand in Nederland met werken. En uiteindelijk heeft het me natuurlijk opgetelt nog geen 4 dagen gekost.
Dit zijn de dingen die er voor zorgen dat wonen een stuk goedkoper kan zijn zonder er veel comfort voor in te leveren. Er zijn zoveel emnsen die nauwelijks moeite doen om uit te zoeken wat goedkoper of ook veiliger is. Je ziet het hier met verbouwingen, een beetje ronkijken en zelf wat doen lever enorm veel op, maar dat geldt dus ook voor dingen als hypotheken, leningen en sparen. Denk na, gebruik je eigen verstand, vraag een second opinion en denk dan weer na en kijk weer rond. En wat de meerderheid roept is niet persé altijd het juiste. Als veel mensen iets roepen is het vaak het begin van het einde van die regel of gewoonte