qadn schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 23:21:
Ik lees: "beperken is goed zolang het mij maar niet raakt".
Heel veel mensen lijken op deze manier te denken, helaas zorgt dat er wel voor dat je geen compromis kan bereiken waar de hele samenleving beter van wordt.
Ik blijf erbij dat een geleidelijke afbouw van de HRA (in 15 tot 30 jaar) de beste optie is.
Hoe dat dan precies wordt ingevuld maakt niet zoveel uit.
Dan lees je denk ik verkeerd! Ik zeg toch 52% naar 32% (eerste schijf) afbouwen, vind ik perfect. Dat raakt mij ook al hoor.
Waarschijnlijk kan ik dit jaar voor het eerst 52% aftrekken, wat natuurlijk onzin is. We redden het prima met 42%. Ik hoef niet per se 52% af te trekken, omdat ik meer ben gaan verdienen....
Maar naar 0% raakt me onevenredig hard, dus ik ben tegen.
Aangezien er in de politiek altijd compromissen worden gesloten, speel ik op safe en stem ik op een partij die tegen het afschaffen is, we hebben allemaal gezien wat beloftes waard zijn. Dus een compromis daarop is prima... Als ik op een partij stem die tegen is, zal het niet zo snel teruggebracht worden naar 0% en ik hoop dan dus op een 32% compromis...
TheJason schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 00:45:
Uit het jaarrekening van de Rabobank.
Lonen en salarissen 3.678
Sociale premies en verzekeringskosten 378
Pensioenkosten 53
Pensioenkosten toegezegede bijdrageregeling 375
Overige tegemoetkomingen na uitdiensttreding -13
Overige personeelskosten 670
Totaal personeelskosten 5.141
Het totaal aan loonkosten is hier dan toch 1.4? Dus zelfs minder dan jouw 1,5.
En ziekte?
En "bankzitten"?
En fouten die hersteld moeten worden?
Van een bouwonderneming heb ik begrepen dat 30 euro net lukt en dat lager heel erg lastig is.
Ja en in deze tijden hebben ze nauwelijks reserves kunnen opbouwen. Dus nu is er weinig werk in de bouw en zijn het de eerste die failliet gaan. Geen gezond bedrijf dus...
Waarom? Omdat je het niet leuk vind om te horen?
Het zijn argumenten die meewegen in de discussie en mijn menig vormen.
Daarnaast geef ik toch een alternatief? Dat dit jou niet ver genoeg gaat is een ander verhaal...
Myrdreon schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 10:46:
Het gaat erom dat ze aan de ene kant het meeste voordeel hebben van de aftrek vanwege de oplopende subsidie naarmate je meer verdient (en dat je over slechts 1 woning HRA krijgt, betekend niet dat je niet meerdere woningen in eigendom mag hebben), en aan de andere kant het meeste voordeel hebben van stijgende huizenprijzen doordat ze meerdere woningen hebben. Ze halen er dus zowel relatief als absoluut veel meer voordeel uit.
Volgens mij lezen mensen hier niet helemaal goed...
Ik zeg toch beperken tot 32%, zodat iedereen dezelfde aftrek heeft!?
Ik ben tegen beperken tot 0%...
Wat dat afschaffen betreft, volgens mij overschat je die bijdrage nogal. Waarschijnlijk kost je auto vele malen meer op jaarbasis (brandstof+belasting+verzekering+afschrijving) dan je aan HRA krijgt, tenzij je inderdaad aan je max zit en dus zo'n belastingvrij gevalletje gebruikt.
Mijn auto kost mij niets! Ik rijd gratis.
Ik heb een leasebudget en ben ver onder mijn budget gaan zitten door een Fabia Combi te leasen voor een termijn van 2 jaar...
Ik krijg het restbudget terug bij mijn salaris en deze 14% kost mij slechts 96 euro netto per maand. Kosten die ik kan dekken uit het restant leasebudget...
Ook spreek jij jezelf tegen. Je zegt dat je woont om te wonen, en dan begin je over minder waard worden van de woning. Dan lijkt het ineens alsof je niet stiekem toch woont met als doel er beter van te worden ipv puur om te wonen (waarbij marktwaarde je de komende 10-20 jaar nog niks uitmaakt).
Misschien is het voor jou geen verschil, maar er zit nogal een verschil in winst maken en:
- Fors meer per maand kwijt zijn (door wegvallen HRA)
EN
- Waarde woning dekt de hypotheek niet meer
EN
- Woning wordt minder waard
EN
- Risico dat de bank de onderwaarde wil innen
Ik hoef geen winst te maken, als ik over 20 jaar hetzelfde terugkrijg om de hypotheek te dekken ben ik blij.
Als ik winst wilde maken, had ik wel een opknapper gekocht...
furby-killer schreef op zondag 08 juli 2012 @ 09:30:
Inderdaad lukt je echt niet 50k polen hiernaartoe te halen. Je bent bijzonder zwaar aan het overschatten voor hoe weinig geld die hier willen gaan werken. Misschien lukt het je nog redelijk wat Roemenen hiernaartoe te halen, als je geluk hebt.
Vergeet niet dat de lonen in Roemenie ook sterk zijn gestegen sinds de toetreding tot de EU. Vooral steden als Boekarest is veel geld te verdienen...
Je verkijkt je echt heel erg hierop!
Ik ken Polen die hier werken. Mijn buurman is een Pool die 15 jaar geleden hierheen is gekomen om Polen hier te laten werken. Hij regelt alles voor ze: Werk, Woning, alles zodat ze kunnen werken.
Ik kan je garanderen dat de Polen in de kassen eerder 25-30 euro per uur vangen... In ieder geval de gene die hij laat werken. Ondergrens is toch wel 22,5 euro per uur...