Moeten we hier serieus op in gaan?
Helemaal mee eens, het liefst nog m.i.v. a.s. vrijdag, na de ministervergadering. In een keer afschaffen, voor alle gevallen, bestaand en nieuw. In een keer een megaprobleem opgelost.
Goed idee man
Vooral als je de consequenties gewoon achterwege laat...
Je denkt toch niet dat ik dan nog een cent ga terugbetalen!?
RemcoDelft schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 07:15:
Het echte probleem is natuurlijk dat miljoenen mensen sociale huur
nodig hebben. In een welvarend land compleet belachelijk natuurlijk.
En dat die mensen niet weggaan, tsja, dat krijg je met een chronisch tekort aan betaalbare woonruimte. Verkoop kavels tegen niet-zeepbelprijzen en je zal zien dat heel veel van die "grootverdieners" hun oude sociale huurwoning graag inruilen voor een zelf te bouwen huis.
En waar gaan de gemeentes hun inkomsten dan vandaan halen!?
Meer belasting betalen!?
Rechts of linksom, hebben ze toch dezelfde inkomsten nodig...
Hetzelfde geldt voor de banken... Die verliezen opeens 40-50% van de inkomsten. Zelfs met die inkomsten hadden ze staatssteun nodig. Dus de banken zijn dan gewoon stuk voor stuk failliet! Al het spaargeld weg... Wat natuurlijk door de overheid wordt terugbetaald... Dus alsnog een forse last...
MBV schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 08:42:
Een lange-termijn probleem opgelost, en je krijgt er 3 acute crisissen voor terug:
- alle nederlandse banken alsnog failliet
- de helft van de huizenbezitters (vooral die onder de 40) failliet
- nieuwbouw komt volledig stil te liggen
Ik heb de hoop dat zelfs de SP te slim is om dat te doen.
Inderdaad...
Z___Z schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 08:58:
Daarom moet niet de huurprijs bepalen of een woning een sociale huurwoning is, maar of de woning wel of niet gesubsidieerd is. Als je met 50k inkomen een klein huisje huurt van 500 euro/maand is dat prima toch. Maar als je voor 500 euro/maand een huis huurt dat gesubsidieerd is door de overheid, dan pas mag je iemand de stempel scheefwoner geven.
En het is echt niet dat je van de ene op andere dag eruit moet. De grens is 33k om er een te krijgen, scheefwoner wordt je bij 43k inkomen.
De oplossing is gewoon, sociale huurwoningen afschaffen en op basis van inkomen huurtoeslag uitdelen voor de mensen die het nodig hebben...
Dat is niet waar!
We hebben hier nieuwbouw eengezinswoningen van 130m2 die voor 500 euro per maand sociaal verhuurd worden. Daarentegen hebben we 70m2 flatjes die geen sociaal label hebben en 710 euro per maand kosten exclusief servicekosten.
Drie keer raden waar wij voor in aanmerking kwamen...
Dat is exact de reden dat we zijn gaan kopen...
Tleilaxu schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 09:02:
Vergeet niet dat die grens van 33K er pas sinds vorig jaar is. Die grens van 43k is nog helemaal niets officieels aan.
Dus mensen die bij wijze van spreken al 20 jaar ergens wonen, zijn sinds dit jaar plotseling 'vuile scheefwoners die moeten oprotten'.
Ironisch om te constateren dat juist die scheefwoner de mensen di HRA ontvangen, ziet als belastingontduiker...
pingkiller schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 09:22:
Beetje extreem, maar inkomens boven de 33k zouden gewoon meer huur moeten gaan betalen als ze in een sociale huurwoning zitten. Tuurlijk is dat heel vervelend voor de mensen, maar de woningmarkt moet veranderen want op dit moment kost het teveel geld en word een redelijk grote groep mensen sterk benadeeld.
Als we het nou simpel doen: In 20 jaar de HRA afbouwen en in 20 jaar de huur voor scheefwoners optrekken tot 1/3 van hun netto inkomen. Wellicht ook de regels omtrent punten en vrijesectorwoingen wat flexibeler maken, en we zijn al een eind op weg.
Het is toch simpel...
Sociale huur afschaffen en alles middels huursubsidie op basis van salaris bepalen...
HRA afbouwen naar 32% (eerste belastingschijf), zodat mensen die meer verdienen niet meer kunnen aftrekken (omgekeerde wereld).
Landen als Zweden hebben ook afgebouwd naar 30% met een crisis tot gevolg. Dus we dienen wel rekening te houden met een nieuwe crisis. Aangezien we al in een crisis zitten, wordt die wel wat zwaarder...
In principe heeft een scheefhuurder geld over, omdat hij ver onder zijn grens huurt. Met een inkomen van 50k betaal je evenveel woonlasten in de maand als iemand met een inkomen van 33k. Er zullen weinig probleemgevallen uit voortkomen...
De HRA daarentegen, zijn mensen die veelal niet voor 500 per maand wonen... Dat gaan we als land zeker wel voelen... Maar goed, wat moet dat moet, houdt er rekening mee dat je nog wat langer onzekerheid hebt over je baan...
Verwijderd schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 09:30:
Wat ik vooral frappant vind is dat bepaalde personen hier moord en brand schreeuwen over het feit dat de HRA oneerlijk is voor de woningbezitters, stelen is van de belastingbetalers enz enz, maar vervolgens zelf in een gesubsidieerde huurwoning zitten en dat wel de normaalste gang van zaken vinden
Tja... Ik schreeuw ook over scheefwonen en een stuk minder hard over HRA. Maar dat komt doordat scheefwonen niet voor iedereen bereikbaar is, HRA daarentegen wel...
Ik zou best tegen een sociale huurprijs (500 euro per maand) in mijn huis willen wonen. Maar waarom mag iemand anders met een inkomen van >50k dat wel en ik niet?
Tleilaxu schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 09:33:
Die opmerking kun je ook omdraaien

Het is frappant dat bepaalde personen moord en brand schreeuwen over scheefwonen, maar zelf een spaar-/aflossingsvrije hypotheek hebben om zoveel mogelijk HRA te trekken.
Perspectief is alles

Nogmaals, HRA is voor iedereen beschikbaar...
Maar ik mag niet scheefwonen, anders had ik dat graag gedaan.
Dat maakt automatisch HRA veel eerlijker dan het scheefhuren.
Levertijd is iets anders dan een wachtlijst, als jij wil kun je er vandaag nog één aanschaffen!
Ik kan niet vandaag een sociale huurwoning huren en er over een jaar in, want ik verdien te veel...
Hahahaha, en je spaargeld dan?
Medio 2009 hadden huishoudens in Nederland gezamenlijk 339 miljard euro aan spaargeld hadden en 81 miljard aan beleggingen. De pensioenpot was met 853 miljard euro flink gevuld.
Dus om die 10 miljard per jaar die de HRA kost, wil jij deze tegoeden als sneeuw voor de zon zien verdwijnen? Met als doel, een betaalbare woning

Dan hebben ze net als de banken teveel risico's genomen en moeten ze op hun blaren zitten. Zal een goede les voor ze zijn. Drie jaar in de schuldhulpverlening en opnieuw beginnen.
Ja en dat wordt dus ook gewoon betaald door de overheid uiteindelijk... In ieder geval door de gemeenschap...
Nee hoor, ik wil zeer graag een nieuwbouw woning kopen, net als vele anderen. Maar niet tegen de pyramide bubbel prijs. Als de huizenprijzen dalen tot 140K staan er honderdduizenden in de rij om te kopen.
Ik zie dus geen enkel probleem.
Misschien is het probleem dat da de kosten niet dekt. Of dat de gemeente de grond gratis moeten weggeven en de belastingen zo verhogen dat ze die ton voor die grond middels belastingen binnenhalen...
Begrijp het dan, hij wil ook grote winsten maken. Zijn enige doel is goedkoop kopen en duur verkopen...