Het kunnen financieren is vaak niet eens het probleem.
Zelf kan ik , vrij makkelijk, een hogere hypotheek krijgen.
Echter, woon ik nu nog in onze starterswoning. Destijds 200k geleend bij de bank, en dat kon toen allemaal maar net, maar het ging. Sindsdien ben ik er financieel behoorlijk op vooruit gegaan. Echter, zijn er ook dingen veranderd. Kinderen en vriendin wordt moeder/huisvrouw. Dus het moet allemaal van 1 inkomen komen.
Dan moet je gewoon wat harder werken

Geen probleem tot dusver. Maar ja, ook wij kijken regelmatig met een schuin oog naar andere huizen.
En na een gesprekje bij de bank, begint het dan soms wel te kriebelen.. Want 'het kan'..
Maar goed. De hypotheek kan een groot deel van je inkomen opslokken. En ondanks dat het 'kan' blijft de vraag, wil je dat wel ?
Nu leven wij makkelijk. Alles is stabiel , je kan op vakantie, je kan leuke dingen doen, je kan wat kopen.
En de dingen die je niet zomaar kan kopen, zoals een grotere tuin, of badkamer, nemen we vooralsnog voor lief.
Maar toch jeukt het. Want die grote tuin, of dat grotere huis, is toch wel heel erg leuk.
Echter, ga je rekenen en relativeren. Dan kost het allemaal zoveel extra.. Dat is gewoon niet leuk meer.
Want toen wij 5/6 jaar geleden ons huis kochten, wisten wij wel dat het niet meer zo hard ging qua stijging. Maar een daling, daar hadden we geen rekening mee gehouden. Maar zelfs al hadden we het geweten waren we naïef genoeg om alsnog te kopen. Want je bent jong en je wil wat.
Als ik nu verhuis zal ik , geschat, een 20k verlies maken. Dat is nog te overzien, zijn gelukkig geen gekke bedragen. Het kan wellicht iets minder zijn, of net wat meer. ( .. )
Koop je een ander huis dan zijn daar wellicht manieren voor om dit alsnog mee te financieren, of niet, en je betaald het zelf. Maar het blijft een forse stijging op je inkomen. En het punt wat mij persoonlijk het meeste tegenhoud is toch de financiële vrijheid.
Ik heb hard gewerkt om te komen waar ik nu ben. Ik kan mijn gezin onderhouden, in principe kunnen we doen wat we willen. Maar gaan we groter wonen, dan ga je inleveren op die vrijheid. En dat wil ik eigenlijk niet.
En in een tijd zoals nu, waar alles wat stil staat, of soms zelfs achteruit gaat, wat doe je dan ?
Blijven zitten waar je zit. Net als al die andere mensen.
Want snel meer verdienen, of snel een waardeverhoging op je huidige huis, dat is bijna niet realistisch.
Dus kies je voor het meest verstandige, en dat is uitzitten.. Net zolang totdat de boel weer op gang komt en je minder moet 'bloeden' wanneer je gaat verhuizen.
En de mensen met een grote bankrekening, die halen er hun voordeel uit.
En de mensen met een tophypotheek op 2 salarissen gebaseerd. Die moeten op hun tenen lopen en de baas lief aan blijven kijken, en thuis zeker geen ruzie maken. Want gaat het mis dan betekend het vaak een persoonlijk bankroet.
Dus.. De boel moet snel weer eens op gang gaan komen.. Is beter voor iedereen.
Vooral veel kopen, niet sparen en veel consumeren. Net zolang totdat de aarde ermee ophoudt..........