Ik weet vrijwel zeker dat de huizenmarkt de komende jaren nog veel verder zakt. En hier is waarom.
De prijs van een huis is niet meer gerelateerd tot de grondkosten en bouwkosten. Maar aan hoeveel kapitaal er beschikbaar is en tegen welke prijs.
Als meer mensen ineens een huis kunnen betalen is er meer vraag en schiet de prijs omhoog.
Gezien de bankwezen al sinds de jaren zestig in de US aan het lobbyen is geweest om banken te dereguleren en ook elders in de wereld. En daarbij miljarden besteden per jaar. Is ze dat geslaagd. Mocht een bank tegen elke euro in bezit dit maar 3 keer uitlenen om zo de burgers te beschermen. Nu hebben we het over dekkingen van 1 op 33 tot 1 op 100. Als je daarbij derivaten optelt zelfs 1 op 2000.
Dat zijn dus gigantische risico's. Maar geeft ook aan hoeveel geld deze banken "gemaakt" hebben om dit allemaal uit te lenen. Iedereen kreeg geld geleend. Hoe risicovoller hoe beter want dan kon de bank meer rente rekenen. Allemaal korte termijn denken, want lenen aan een junk eindigt uiteindelijk op niks...
Het probleem is echter, ergers moet het ophouden of komt het tot licht. De generale bevolking en zelfs politici zien nu in welke risico's de banken ons gebracht hebben. En die bedragen zijn zoooo astronomisch....
En in die bedragen zijn niet eens derivaten meegenomen. Dit is een soort gelegaliseerd gokken in de financieele wereld zonder enig toezicht. Hierbij mag een bank verzekeringen uitgeven in de vorm van als er iets gebeurd. Een koers zakt, een bedrijf faalt etc etc.
De risico's hiervan worden niet in de balans opgenomen. En banken mochten deze bij eigen inziens maken.
Ze denken dat de derivaten markt ergens in de 500 trillion ligt. Dat is dus 500.000 miljard volgens mij....
Zoals je ziet, astronomisch. Als ik het goed heb tenminste en het niet nog groter is.
Kortom, zoals je ziet. Kunnen we hier niet naar terug de oude situatie. We kunnen niet meer oneindig krediet uitgeven. We moeten terug naar het oude model. Geld is moeilijk te krijgen en tegen hoge rente tenzij je een goede inlegbedrag neerlegt of onderpand aanbied. (huis ouders?)
Door minder beschikbaarheid van kapitaal zullen de huizenprijzen dalen tot het oude niveau voordat de overheid en banken dit compleet verneukt hadden. Op een moment zal er een balans bereikt worden tussen de prijs en of men het kan betalen of hopelijk de waarde van een huis.
Zodra we dat balans bereiken dat de kosten van het grond + bouwen +20% marge = marktprijs
en die in waarde daalt. Zullen we een balans op de financieele markt bereiken. Omdat dat assets tegen hun werkelijk waarde gewaardeerd worden.
Ik geloof in vraag en aanbod, maar dat kan alleen in markten waar de consument en producent de enige spelers in zijn. Tussenkomst van de overheid heeft zoals geschiedenis ons leert keer op keer geen goed gedaan. De overheid moet zijn rol kennen, het hoort de financiele directeur te zijn op een afdeling die de commercieele directeur terugfluit omdat hij/zij een te risicovolle project wil aangaan. Het beeld wil vertekenen. Of teveel beloftes hebben gedaan. De overheid hoort daarin integer te zijn en duidelijk in zwart wit taal te communiceren.
Just my 2 cents, overigens nog een goede interview en duidelijk in kaart gebracht waar wij straks in nederland heen gaan met de huizenprijzen. Tja kijk en huiver zou ik zeggen.
Kijk vooral naar de laatste grafieken van nederland en duitsland...
YouTube: Hans de Geus: "We zitten tot onze keel toe met schulden voor ons huis"