Het grote verschil is dat je met hetzelfde salaris wel een 150k hypotheek maar geen 150k lening voor een M5 krijgt. Bovendien moet je voor de 150k lening voor die M5 meer rente (=risicopremie) aftikken.dfrenner schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 10:29:
[...]
Pardon!?
Dus als ik een M5 wil kopen van 150k (menig appartement is voor dit bedrag te kopen), dan is het risico lager!?!?!
Misschien moet je nog eens naar de afschrijving kijken en de vergelijking zetten tegen de afschrijving van het appartement van 150k...
Aan ander verschil is dat hypotheken van 150k op veel grotere schaal worden afgesloten dan autoleningen van 150k.
Alleen laten dit soort flexibele factoren niet vangen in regels, dat is veel te fraudegevoelig. Net zoals stelletjes die bij de bank zitten en met droge ogen beweren dat ze beide 100% blijven werken om zo een hogere hypotheek te krijgen. Vervolgens krijgen ze de hypotheek, kopen een huis, en na anderhalf jaar is mevrouwtje zwanger en gaat ze permanent halftime werken. Amehoela dat de banken veel voorzichtiger zijn geworden met dit soort dingen.Uiteindelijk is het totaalplaatje de reden om in de problemen te komen, niet alleen de hypotheek.
Als je een hypotheek van 800 euro hebt, dan kom je toch nooit in de problemen door alleen de hypotheek. Het gaat juist om de overige zaken... Het maakt nogal een verschil of jij prive een 5 serie koopt of een goedkope auto leased via de zaak.
Om die reden ben ik absoluut geen voorstander van het kijken naar enkel salaris en daarop te beperken. Ik heb een hel goedkope leaseauto, waar ik per maand geld voor terug krijg om prive te rijden. Ik ben dusdanig onder mijn leasebudget gaan zitten, dat ik van het restant leasebudget de bijtelling kan betalen en nog een beetje overhoud.
Maar stel ik heb 2000 euro bruto salaris per maand en mijn buurman ook, alleen die heeft geen leaseauto. Dan kost die auto hem zo 400 euro per maand. Die 400 euro zou ik extra in een hypotheek kunnen inleggen om hetzelfde risico als mijn buurman te behalen.
Omdat in het geval van 2 inkomens die 100% nodig zijn voor de hypotheek, het risico groter is als bij 1 inkomen. Ook al zjn er 2 inkomens, als 1 van de 2 zijn baan verliest is het over. Zie het maar als RAID0: 1 van de 2 kaduuk en niets gaat meer.[...]
Prima, maar als persoon a 1 ton mag lenen en persoon b ook. Waarom zouden ze samen dan geen 2 ton mogen lenen!? Zo lang het huis maar op beide namen staat...
Als ik met heel mijn familie een villa wil kopen om met ze allen te kopen, waarom zou dat niet mogen?
Waarom maximaal op 1 inkomen? Je hebt er toch 2!
NHG is gewoon een groot onding mbt de "moral hazard" en zou echt beperkt moeten worden tot de alleronderste regionen van de hypotheekmarkt, tot bv. € 150.000 euro.Verwijderd schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 15:54:
[...]
Gewoon géén NHG meer. Moet je eens kijken hoe verstandig mensen gaan lenen zodra de staat niet meer garant staat.
[ Voor 6% gewijzigd door EXX op 15-06-2012 15:56 ]
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!