Niet alleen Luxemburg, ik zit me ook steeds vaker te oriënteren op emigreren... Ik vraag me steeds vaker of of ik hier wel wil wonen.
Cobb schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 20:53:
Uhmm..yeah right
http://www.telegraaf.nl/o...haf_renteaftrek_af__.html
"Europa: schaf renteaftrek af
BRUSSEL - De Europese Commissie adviseert Nederland om de hypotheekrenteaftrek geheel of gedeeltelijk af te schaffen. Dat staat in een advies dat woensdag wordt bekendgemaakt.
Dat schrijft de Volkskrant. De hoge huizenprijzen zijn volgens Brussel mede veroorzaakt door de fiscale voordelen voor huizenbezitters. Een stapsgewijze afbouw van de aftrekconstructie zou een implosie van de huizenmarkt voorkomen.
Daarnaast wil de EC dat huurders een huur gaan betalen die samenhangt met de hoogte van hun inkomen. Eurocommissaris Neelie Kroes staat volgens betrokken EU-ambtenaren achter de aanbevelingen.
In het nieuwe begrotingsakkoord wordt de renteaftrek alleen voor nieuwe, aflossingsvrije hypotheken afgeschaft.
Alle 27 EU-landen krijgen de komende dag een advies van de Europese Commissie over hun economie en begroting. Het is een nieuw middel om te voorkomen dat landen financieel ontsporen."
Ook al gaat het om advies, dit is gewoon absurd.
De Volkskrant schrijft dit:
http://www.volkskrant.nl/...n-minuut-tot-minuut.dhtml
"19.10 uur: Als het gaat om de plannen voor de woningmarkt heeft eurocommissaris Olli Rehn een punt. Dat zei hoogleraar internationale economie Sweder van Wijnbergen (Universiteit van Amsterdam). 'Er zit een grote ontwerpfout in het Kunduzakkoord. Het aftrekken van de oude en nieuwe hypotheekrente moet tegelijkertijd gebeuren, anders sluit je mensen op in hun oude huis.' De econoom zei dat mensen niet snel een nieuw huis kopen, als ze de kosten die ze maken voor hun hypotheek niet meer kunnen aftrekken van de belasting.
De kritiek van Rehn op de Nederlandse begroting viel de econoom overigens mee. 'In grote lijnen is hij niet negatief. Het begrotingstekort zal worden teruggebracht. Hij wil wel een nadere uitwerking van de Kunduzplannen, maar die is al onderweg.'"
Tuurlijk, EU dit, EU zo...
Ga lekker op Nederland zeiken, zo lang Spanje, Italië en Griekenland zo goed gaan
Wat is dit nou voor onzin man!
Jaspertje schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 20:55:
Waarom? In zuid europa mag wel ingegrepen worden, maar er mogen naar de andere economien geen aanbevelingen gedaan worden over wat beter zou kunnen en waar in de toekomst problemen gezien worden?
Ja als je slechts met een beperkte blik naar de situatie kijkt...
"De schuld is te hoog"
Waarom kijken ze niet naar het bedrag dat positief aan diezelfde schuld is gekoppeld dan? (Middels een spaarhypotheek/polis bijvoorbeeld).
Dat zij het principe niet kennen, betekent niet dat ze zo bekrompen dat gedeelte buiten beschouwing moeten houden!
Waarom kijken ze niet wat er daarvan over is na 30 jaar? We lossen wel af, alleen niet direct maar in een polis, die ook gekoppeld is aan de hypotheek. Het is geen simpel spaarrekeningnetje, waar ik geld vandaan kan halen als ik wil!
Bekrompen gedachtegang bij die EU zeg.
Het aanpassen kan juist voor veel problemen zorgen! Dat wil niet zeggen dat er niets moet gebeuren.
Inderdaad!
Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 08:55:
Moet zeggen dat ik me in alle aanbevelingen wel goed kan vinden. Het zijn geen hele heftige maatregelen maar allemaal wel die impact hebben op een grote groep mensen waardoor die politiek hier er niet aan durft omdat ze bang zijn de stem van de kiezer te verliezen.
Voor de huizenmarkt zou het goed zijn als er meer flexibiliteit komt. We schaffen de onbelaste kilometervergoeding af maar dichter naar het werk verhuizen is bijna geen optie. Goedkopere huurwoningen zijn ellenlange wachtlijsten voor en particulier is weinig beschikbaar en te duur door HRA. Verkopen wil nu amper. Huren meer marktconform maken en via huurtoeslag compenseren ipv te lage huren blijven vragen. Hierdoor zal de doorstroming meer opgang komen (dus ook voor bestaande huurders invoeren anders zet je alles alleen nog meer vast). Ook HRA beperken voor bestaande gevallen en de markt zal dan weer wat op gang komen denk ik.
Op gang komen!?
Je vergeet voor het gemak alle executieverkopen, met banken die daardoor weer overheidssteun nodig hebben. Hogere rente door het hogere risico op leningen...
Succes!
Kostte de zorg maar 100 euro per maand!
Het kost iedere Nederlander boven de 18 op dit moment gewoon 600 euro per maand!
Zorg kost op dit moment 90 miljard per jaar!
Arbeidsmarkt - We maken ontslagen makkelijker, gaan zoveel mogelijk af van vaste contracten, en vervolgens zeiken als blijkt dat niemand meer een huis kan/wil kopen omdat het risico te groot wordt (of omdat ze geen hypotheek krijgen vanwege tijdelijke contracten). Wederom geen topeconoom nodig om te bedenken dat het fout gaat lopen.
Maar toch moet het nog flexibeler!? Misschien interpreteer ik het woord flexibel verkeerd, maar ik maak eruit op, nog makkelijker ontslagen worden, zodat je ook makkelijker aangenomen kan worden. Zie de USA praktijken al voor me... Willen we dat echt!?
Huizenmarkt - HRA, HRA, HRA en HRA. Belgie betaald veel meer rente dan Nederland. Toch betalen de burgers daar veel MINDER rente voor de hypotheek. Ziet dan niemand daar een vage tegenstelling in?
Het afschaffen zal toch echt meer risico op de huidige leningen voortbrengen. Meer risico, door het risico op executieverkoop. Dit zal zich vertalen in juist een hogere rente! Ja en op het moment dat iedereen over 20 jaar redelijk uit de problemen is en al deze executieverkopen achter de rug zijn, dan kan de rente best gaan dalen ja... Maar je zit nu eenmaal met bestaande leningen en het risico dat je die op de balans zal moeten afschrijven de komende jaren.
nare man schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 12:25:
Je hebt een legitimatieprobleem als 'Brussel' verdergaande maatregelen uitgevoerd zou willen zien dan het Nederlandse parlement. Nederland is nog altijd een soevereine staat. In het verleden zijn hand-over-hand nationale bevoegdheden overgeheveld naar supranationaal niveau, maar de manier waarop dat is gebeurd is twijfelachtig en op zjin zachtst gezegd niet transparant gebeurd.
Ik vind ook de PR van 'Brussel' in dit kader extreem bedroevend. Gisteravond hoorde ik het Barosso (ongeveer) zo zeggen: "we maken ons zorgen over de verkiezingen in september, die moeten natuurlijk niet in de weg komen te staan aan de nodige hervormingen..."
Oftewel: wat lastig, dat die rottige inwonertjes van de lid-staten ook nog zelf willen meebeslissen
'Europa' is één grote technocratische bende, waar de democratische grondslagen volledig zoek van zijn. Het is een zichzelf in stand houdende, autocratische klasse van ambtenaren en beleidsmakers van wie niemand eigenlijk weet waar ze nu precies hun legitimiteit vandaan halen. Sorry dat ik het zo 'populistisch' verwoord, maar dit is wel precies het gevoel dat velen (en echt niet alleen de 'onderklasse') hebben, en niet onterecht.
Klopt...
Ik begrijp best dat de Grieken ook zeggen: tot hier en niet verder.
Het initiatief hoort vanuit de Grieken zelf te komen, zolang dat niet komt, is het complete spel eromheen totaal nutteloos en werkt averechts.
anandus schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 21:10:
Waarom ben je er bang voor? Het zijn gezonde adviezen om de Nederlandse economie gezond te houden.
Om Nederland financieel en economisch gezond te houden volgen we automatisch wel een weg die lijken op de adviezen.
De adviezen zijn wat dat betreft een beetje open deuren

Volgens mij is er geen enkele partij die het
niet (min-of-meer) met de adviezen eens is.
Je doet nu net alsof de rotte appel in één klap verandert in een gezonde appel...
Het kost nu eenmaal veel moeite en pijn om die rotte delen eruit te snijden...
Daarbij kan het te snel opdoeken, nieuwe, veel grotere problemen te weeg brengen...
Gemeente die grond te duur verkopen om te cashe.
Overheid die de meest rare tax op tax doet om te cache.
Banken die naturlijk ook willen cache.
Ondanks dat ze volgens jou allemaal te veel cash ontvangen en dat dit moet veranderen, moeten gemeenten zwaar bezuinigen, moet de overheid nog mee bezuinigen en hebben de banken al zo veel steun van de overheid nodig gehad...
Houden zoals het is!?
Heb je de afgelopen weken geen nieuws gevolgd?
Nieuwe hypotheken die niet afgelost worden, mogen vanaf 1-1-2013 geen HRA meer genieten.
Dit is toch echt anders dan het was!
Over ons aflossingsvrije deel mogen wij de rente toch echt aftrekken van ons belastbaar inkomen!