VEH denkt dus de huizenprijzen voor de komende decennia te kunnen
voorspellen? Laat me niet lachen
Ze kunnen hooguit hopen op een bepaalde ontwikkeling, en uiteraard hebben ze daarbij belang bij hoge prijzen.
Het begint al met de eerste zin van de Inleiding: "Beperking of afschaffing van de HRA heeft
prijsverstorende effecten". Oorzaak en gevolg is ze vreemd.
Ook wanneer het koopprijsmodel alleen voor de periode 1978-1995 geschat wordt en de parameters
in de vergelijking voor de periode 1995-2012 worden opgenomen levert dit betrouwbare resultaten
op (afbeelding 2.3).
Achteraf bouwen ze een model wat het perfect kan voorspellen?

Blijkbaar kunnen ze (achteraf natuurlijk) de hele wereldwijde crisis zien aankomen

Ik stop maar met lezen, dit is TU Delft onwaardig. Ik verwacht dat de opdrachtgever de uitkomst vooraf al bepaald had, een zak geld met "reken hier naartoe" dus.
Wat die HRA-plannen betreft heb ik een eenvoudigere, per direct in te voeren:
-een drempel van 400 euro per maand aftrekbaar (mensen zoals Rutte die minder per maand betalen hebben echt geen steuntje in de rug nodig)
-een maximum van 1000 euro (meer lenen is prima, maar dan hoeft de fiscus niet meer bij te dragen)
Of nog veel beter natuurlijk: 1 subsidie/aftrekpost voor
wonen in het algemeen. Het hele idee dat iemand met 200 euro per maand rentelasten dat mag aftrekken maar iemand met 1000 euro huur niet slaat nergens op.
(en de nog betere optie: alle subsidies en aftrekposten vervangen door een correctie op de inkomstenbelasting durf ik hier niet eens meer te zeggen vanwege de steigerende leners)
[
Voor 19% gewijzigd door
RemcoDelft op 24-05-2012 10:55
]