Jiffy schreef op maandag 26 januari 2009 @ 08:49:
[...]
Inkoppertje: het notariaat. De B(ond) M(edewerkers in het) N(otariaat) adviseert voor 2009 een loonstijging van 1,5%. Ik weet van diverse kantoren (o.a. mijn eigen werkgever, één van de grotere notariskantoren in NL) dat er een loonsverhoging van 0% is voor 2009. Juist: helemaal niets. Dat er in andere sectoren 3% wordt gegeven (en op individuele basis misschien nog meer) is leuk & aardig, maar dat geldt dus zeker niet voor de volledige arbeidsmarkt...
Nee sommige markten zullen best wel een 0% stijging kennen in 2009.
Dat is op zich niet vreemd: 2008 is voor het notariaat een enorm kutjaar geweest, waarbij de tweede helft ronduit beroerd is geweest en het laatste kwartaal een daling van het aantal transacties liet zien van ongeveer 30%. Hoofdoorzaak: zeer forse dalingen van leveringen & hypotheken. Daar word je niet vrolijk van (ik niet, iig).
Daar kan ik het me dan ook goed voorstellen dat het wat minder gaat maar zoals je net zelf al zei.
Dat er in andere sectoren 3% wordt gegeven (en op individuele basis misschien nog meer) is leuk & aardig, maar dat geldt dus zeker niet voor de volledige arbeidsmarkt...
Daar maak ik dan van:
Dat er in
andere sommige sectoren
3% 0% wordt gegeven is leuk & aardig, maar dat geldt dus zeker niet voor de volledige arbeidsmarkt.
Daarbij gaat iedere Nederlander er begin 2009 ook weer een paar tientjes op vooruit (netto), doordat (was het niet de ww-premie) is afgeschaft.
Dus zie dat als je verhoging. Toch weer een paar procent voor velen.
Makelaars en financieel adviseurs zullen het afgelopen jaar ook niet geweldig gedraaid hebben. 2009 zal ook voor het notariaat en met name op OG-gebied een verloren jaar zijn. Er wordt gehoopt de cijfers van 2008 te halen, maar die kans is niet echt groot.
Zal dan dus ook niet om allemaal gaan. Een kennis van van werkt bij de hypotheker en mag op dit moment niet klagen, naar eigen zeggen. Voorheen was het belachelijk druk en moest hij gigantisch veel overwerken, met lange wachttijden voor de klanten. Nu is het zeker rustiger, maar nog zat te doen zegt hij.
Ik ontken dus helemaal niet dat het overal wat rustiger is, maar de verkopen van huizen zijn zeker geen 0. Wat sommige hier wel eens laten denken door hun berichtgeving.
De kritiek op mij dat ik alleen mijn wijk bekijk? Ik volg de markt in mijn stad al een jaar, omdat wij volop op zoek waren en net een huis hebben gekocht. Daarom dat ik zeg dat het nog steeds stijgt bij ons. De vraagprijzen weliswaar, maar toch. Ik zie hier geen daling. En ik houd niet heel NL in de gaten. Dat kan niet. Maar ik ben het afgelopen jaar dus zeer actief op zoek geweest naar een woning, dus daar baseer ik moet bevindingen op. En daaruit blijkt dat een daling van 246->233 helemaal niet waar is. Dit zou dus ook prima verantwoord kunnen worden door de dalende verkopen in het hogere segment, dan daalt de gemiddelde verkoopprijs immers ook.
Die daling van 5% (wat vrij fors is) zie ik gewoon niet terug en verder dan mijn stad kan ik dat niet beoordelen. De rest heb ik het afgelopen jaar niet actief gevolgd.