Opbouwende kritiek, normaal gebracht wel. Ik denk dat
Nare Man het wel goed verwoord

Dus als je iets kan betalen is het niet te duur? Ik vind dat een vreemde redenatie.
Als je specifiek dat ene punt uit het betoog oppakt en geïsoleerd naar die 4 woordjes kijkt snap ik wel dat je dat vreemd vindt ja. Lees nu de rest van die zin ook eens?
Aah... de wet van vraag en aanbod lijkt redelijk te werken op de markt voor automobielen, natuurlijk speelt ook de lagere BPM tarieven een rol. Toch als je oppert dat de markt van vraag en aanbod ook geld voor de woningmarkt dan is dat volgens vele niet waar, er is immers nog steeds een schaarste en die woning is het gewoon waard, punt uit.
Oh, hee, bij de automarkt zijn er ineens wel invloeden van buitenaf? Waarom zouden die er bij de huizenmarkt niet zijn? Daar zijn het er nog veel en veel meer zelfs... Natuurlijk speelt vraag en aanbod een rol en zijn het nu de kopers die schaars zijn. Dan nog zit je niet _alleen_ met kopers, je zit ook met de verkopers, met onrealistische verwachtingen bij kopers (Peugeot gaat zijn 107 echt niet voor € 2500 verkopen, hoe graag 'jij' dat ook zou willen), met banken die geen of veel lagere hypotheken verstrekken etc.
Hoe graag een koper ook de prijs wil dicteren, er is nog altijd zoiets als kostprijs.
ik krijg dan sterk het vermoeden dat mensen hun woning als een 'investering' zien i.p.v. een product dat je gebruikt om in te wonen.
Ik niet, ik zie daar vooral mensen die (om wat voor reden dan ook) willen verhuizen en dat opeens niet meer kunnen. Bij huren wordt de vrijheid om op te zeggen vaak genoemd als argument, bij wonen was dit lange tijd ook redelijk simpel; nu echter niet meer.
Ik zeg gewoon wat ik denk en vorm mijn eigen mening, ik zie genoeg copy cats die gewoon maar doen wat iedereen doet, want dan zal het wel goed zijn. Voor sommigen is zulk 'opstandig gedrag' niet te begrijpen, kwestie van geaardheid denk ik.
Opstandig gedrag wordt wel vaker niet getolereerd

Beargumenteerd discussiëren zonder tendentieuze bewoordingen daarentegen ...
Ik juich alleen maar aan dat je een eigen mening hebt. De manier waarop je die brengt verdient mijns inziens echter niet de schoonheidsprijs

(Niet dat ik perfect ben ...)
De constructie van een klassiek piramidespel vertoont in hoofdlijnen een zeer grote gelijkenis met de Nederlandse koopwoningmarkt. Ik vind dat je de term piramidespel wel degelijk als analogie mag gebruiken om de situatie op de markt te beschrijven. Wat is eigenlijk jouw probleem met het woord?
Het gaat bij stap 1 al mis: pyramide. Hoe ziet zo'n ding er uit? En aan hoeveel mensen kan ik mijn huis verkopen? Daarnaast ziet de vorige eigenaar ook nog eens helemaal niks van het geld dat ik krijg van de nieuwe eigenaren

Yup, inderdaad. Want vertrouwen op de ervaring en kunde van je ouders, je hypotheekadviseur, de mensen in je omgeving en de publieke opinie is echt het slechtste wat je kunt doen

Als iedereen hetzelfde roept en tegenspraak roependen in de woestijn zijn, wat verwacht je dan nog?
+1
Enne, 'starters' staan inderdaad aan het begin van een proces; ze kopen voor het eerst een eigen huis.