Jaspertje schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 13:13:
De HRA bestaat al lang, of het 100 jaar geleden door banken bedacht is, geen idee... het voordeel van de hele looptijd rente betalen ligt bij zowel de bank (veel rente ontvangen) maar ook bij de consument (veel HRA)... overigens moet de bank ook veel rente betalen over het vermogen wat opgebouwd wordt (Bij een niet aflossingsvrije hypotheek natuurlijk)
De HRA is in het leven geroepen in een tijd dat het eigen woningbezit nog vrijwel niet voor kwam onder de arbeiders. Het was met name de beter gesitueerde klasse die hier mee te maken kreeg. In die tijd werden huizen absoluut niet volledig gefinancierd met geleend geld. De belastingdienst had bedacht dat het bezit van een eigen woning gelijk stond aan een fictief inkomen, want je zou deze woning ook kunnen verhuren en op die manier een bron van inkomsten hebben. Daarom werd het 'huurwaarde forfait' in het leven geroepen (tegenwoordig eigenwoning forfait) als 'pleister tegen het bloeden' werd een concessie gedaan in de vorm van de hypotheekrente aftrek, dat deel van de woning dat nog niet van de eigenaar was, immers gefinancierd met geleend geld en waarover men rente verschuldigd was mocht men aftrekken van de te betalen belastingen.
Over de loop van 100 jaar is echter de situatie volkomen verandert, tegenwoordig word de hele woning gefinancierd, laten we de schulden de volledige looptijd openstaan en is het EWF afgebroken (wet Hillen).
Met betrekking tot de spaarhypotheek, ja... de banksters betalen jou ook rente over je spaardeel, maar het absoluut grootste deel daarvan word betaald in de toekomst. Tegen die tijd is d.m.v. inflatie de absolute koopkracht daarvan fors uitgehold, de banksters verzamelen op die manier in het heden een hoop koopkracht om je later maar een fractie daarvan terug te hoeven geven in de vorm van rente.... slimme constructie vind je niet?
De huidige spaarvormen benutten de fiscale regels optimaal een beetje hetzelfde wat bands als U2 doen door zich in Nederland te vestigen, Ze benutten het voor hun gunstige fiscale klimaat.
Een gunstig fiscaal klimaat ? Ben je wel goed bij je hoofd? Jarenlange indoctrinatie hebben je verstand aangetast? Wat is er gunstig aan een te hoog belastingtarief? Je kan alleen maar 'gunstig' over je eigen geld beschikken indien de overheid bepaald waar je het aan uit mag geven. Ja... blijf vooral denken dat het een gunstige constructie is

timag schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 13:35:
Zoals je kunt lezen ben ik voorstander van afschaffing. Wat jij doet is de normale burger die het systeem gewoon gebruikt aanvallen in plaats van het systeem zelf. Dan ben je niet meer rationeel aan het argumenteren maar met modder aan het gooien. Daarmee lok je discussies uit met mensen die het verder wel (gedeeltelijk) met je eens zijn. Niet echt een bijdrage voor de overall discussie lijkt me.
Ik val de burger EN het systeem aan, immers zijn het de deelnemers die het mogelijk maken dat het systeem overeind blijft.
Daarmee ontwijk je de eigenlijke vraag: zou jij een belastingkorting of subsidie op principiële gronden weigeren? Dus gewoon iets van € 5000 tot € 10000 per jaar netto niet aanpakken? Je maakt mij niet wijs dat de enige reden dat je niet koopt het feit is dat je dan HRA zou moeten gebruiken.
Ik vind de prijzen te hoog, het systeem deugd niet en ik ben niet van plan mijn vrijheid op te geven.
Voor huurders zijn overigens vergelijkbare ad hominem argumenten die jij gebruikt voor kopers over het "oneigenlijk gebruik" van overheidsgeld te bedenken. De meeste huurders worden nog extremer gesponsord dan kopers en vinden dat de normaalste zaak van de wereld.
Welke sponsoring bedoel je? De goedkopere leningen voor corporaties? De huursubsidie? Deze kosten bij elkaar nog geen fractie van de kosten van de HRA. Op wikipedia noemt men een som die zogenaamd de virtuele subsidies weergeeft indien de huurmarkt ook op zeepbelniveau verhuurd zou worden
Het zeepbelniveau is niet het 'normaal' niveau maar dat word nog wel eens gemakshalve verzwegen.
Lies, dawn lies and soap bubbles

Er zijn maar twee groepen die niet of maar heel beperkt op de een of andere manier van subsidies of belastingkortingen profiteren en dat zijn de mensen die helemaal met eigen geld kopen of mensen die zonder enige toeslag particulier huren in de vrije markt.
Een kleine groep, daarom lijkt mij een algehele verlaging van de belastingen de beste oplossing, meer vrijheid, minder subsidies en iedereen die profiteert.... behalve de banken.
[
Voor 30% gewijzigd door
Verwijderd op 10-05-2012 13:48
]