Wilke schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 22:53:
Dat hele stuk is een geniale oefening in liegen door dingen niet te zeggen. Ik bedoel, je kunt op je klompen aanvoelen dat het van geen kanten kan kloppen, maar wijs maar eens aan waar de fouten zitten?
[...]
Al deze uitspraken kloppen afzonderlijk. Wat niet klopt is dat een veel kleiner deel op de gebruikelijke manier gaat worden belegd, en dat op het deel wat "belegd" is in hypotheken niet dezelfde winst gehaald gaat worden. Dus lager verwacht rendement. Immers, waarom is anders zo'n verplichting noodzakelijk, als het een goede belegging was deden pensioenfondsen dat wel vrijwillig.
Het tweede gat zit 'm er in dat er uiteraard enorme tekorten gaan ontstaan in dat verplichte deel, wat je inderdaad niet direct merkt aan de pensioenuitkering, maar dan afgewenteld gaat worden op de belastingbetalers van dat moment.
Wat inderdaad wel klopt is dat op deze manier de banken *nogmaals* volkomen ten onrechte de grote winnaars gemaakt worden ten koste van iedereen die belasting betaalt. Waarom iemand dat nogmaals zou willen, laat staan het hardop verkondigen alsof dat een goed idee is, is mij een raadsel.
Volgens mij is het punt juist dat het niet de pensioenclubs zijn die zouden investeren. Het gaat er om dat van de 100% die een pensioenfonds nu in beheer heeft, gemiddeld "slechts" 70% bij de pensioengerechtigde terecht komt, als gevolg van belastingen.
Het voorstel is om met dit deel wat toch niet bij de pensioengerechtigde terecht komt (hence: netto gelijke pensioenuitkering) een andere koers te kiezen. Imho komt het neer op het verplicht betalen van een belastingvoorschot (immers, dit geld was anders geleidelijk in de vorm van belasting naar de overheid gegaan).
Doel van het geld is om te zorgen dat we de banken, die nu door een reeks domme en inhalige beslissingen in het verleden geen dekking meer hebben om de echte motor van de economie te financieren (= ondernemingen, niet hypotheken), in de gelegenheid stellen weer de rol te vervullen die ze van oorsprong hadden.
Dit lijkt op een bailout, maar feitelijk is een hypotheek in Nederland altijd een veel stabielere investering geweest dan een investering in een onderneming, en dus ga je ook aan de standaard verdienmodellen van een bank klooien. Het is niet duidelijk hoe ze dit willen opvangen.
Het risico gaat door dit voorstel wel verschuiven, maar imho naar de goede kant. Immers, het lager genoten rendement op investering in hypotheken (tov aandelen/obligaties, wat volgens mij ook nog niet zo veel scheelt) komt voor conto van de overheid en niet de pensioenfonden en indirect de pensioengerechtigde.
Ook de banken lopen een verminderd risico voor volledig falen van de huizenmarkt. En als "added bonus" omdat dit gefinancierd wordt met geld wat anders over een veel langere looptijd vrij zou komen, heeft de overheid de ruimte om haar overheidsfinancien op een andere wijze in te richten om zo de risico's te verlagen.
Ik moet eerlijk zeggen dat het een zeer creatief plan is, of het werkt durf ik niet te zeggen (zo goed is mijn macro-economische kennis ook weer niet). Ik zie echter wel dat het van cruciaal belang is om de balans van de banken weer vrij te maken om te financiering te kunnen leveren. De groep bedrijven in NL die hun activiteiten op een laag pitje zet, of naar buitenlandse financiering/investeringen zoekt is veels te groot. Het afbreukrisico daarvan is op lange termijn veel kwalijker als het risico dat men loopt op de achtergestelde belastingen.
[/my2cents]
Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.