Als de lasten 40% zullen oplopen, zal de prijs evenredig zakken. Want met de komst van 100% aflossingsvrij steeg de prijs ook mee. Fair is fair. De gevolgen daarvan zijn ook nog eens afhankelijk van wanneer je een huis hebt gekocht.
De mensen die hun huis al lang afbetaald hebben, maakt een 50% daling niets uit. Voor de mensen die huren zal het ook niets uitmaken.
Persoonlijk zou ik dat dus helemaal niet zo erg vinden. Immers, het zou daardoor voor mij namelijk wellicht
wel betaalbaar worden. Voor mensen die ± 10 jaar voor de crisis instapte zullen van gekkigheid niet weten hoe ze dat moeten gaan bekostigen.
Meer hey, you win some, you loose some. Ik hoorde namelijk ook niemand klagen toen de prijzen gewoon 2x over de kop gingen. Enkel is het jammer dat de klappen vallen bij de mensen die het niet kunnen incasseren, terwijl er ook zat mensen zijn die allang met de winst er van door zijn gegaan.
Mijn ouders zijn baby-boomers, en zijn nooit die bubbel ingestapt. Ze hebben dan ook nooit klappers in winst gepakt door te huis-hoppen. Huis is ook al heel wat jaartje lasten vrij. Want een schuld in guldens van 60k omgerekend naar euro's nu, en daar rente over betalen, is hilarisch gewoon. Want wat is nu 4% van een schuld van 5k die openstaat? Ze betaalde uiteindelijk 18 euro per maand aan hypotheeklasten. Zonder HRA he!!!!
En vanwege locatie, locatie, locatie, en wetende wat dat ongeveer waard is, zou het zo'n 250-275k moeten kunnen vragen heb ik het idee.
Oh, en ik verdien meer dat hun, maar door hun bizar lage woonlasten hebben ze een behoorlijk koopkracht. Als ze zouden verkopen en gaan huren (bejaardetehuis bijvoorbeeld), zullen ook weer minder overhouden. Maar al vragen er dan 200k voor, en gaat het voor 175k van de hand. Het is pure winst.
Maar als de prijzen 40% zouden zakken, 250k wordt dan 150k. Boeiend. Het blijft in beide gevallen een hoop geld als je alles zo in je eigen zak kan steken. Kijkende naar de woonlasten die momenteel nihil zijn, gaan ze natuurlijk niet weg tenzij ze echt niet anders kunnen (gezondheids gebreken vanwege ouderdom).