Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 164 ... 225 Laatste
Acties:
  • 892.743 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 22:31
Het is natuurlijk ook een kwestie van prioriteiten stellen. Als ik als student zuinig (en dan bedoel ik echt zuinig, dus geen dure vakanties, gadgets, goedkopere auto, etc...) had geleefd had ik nu een start kapitaaltje van een 30.000 euro gehad (na 2.5 jaar werken). Ik houd echter juist van reizen en leven, dus stel ik het aankopen van een woning uit totdat ik wel genoeg eigen geld in kan brengen. Iedereen doet maar alsof ze moeten kopen of vanuit de studiebanken direct nieuw, in "het" centrum, en goed moeten wonen. Je bent starter, ben reëel en stel gewoon prioriteiten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:56
Supermario16 schreef op donderdag 12 april 2012 @ 10:10:
Daar gaan we weer:
http://www.nu.nl/economie...en-drastisch-gedaald.html

Zoveelste bericht van dalende huizenprijzen achter elkaar...
deze grafiek is wel mooi, toont in geen geval het klappen van een bubbel. Mogelijk zelfs gelijkblijven als je economische omstandigheden meeneemt. We hebben minder te besteden over de afgelopen 5 jaar door de crisis. ik zie een gemiddelde daling van 238 naar 214, is 5k per jaar er af, even snel bekeken 2% per jaar. Ik zie geen reden tot paniek.

Huizen blijven altijd even (on)betaalbaar, zeker met de trend om er maar 5-10 jaar te wonen.
Supermario16 schreef op donderdag 12 april 2012 @ 10:22:
Het is natuurlijk ook een kwestie van prioriteiten stellen. Als ik als student zuinig (en dan bedoel ik echt zuinig, dus geen dure vakanties, gadgets, goedkopere auto, etc...) had geleefd had ik nu een start kapitaaltje van een 30.000 euro gehad (na 2.5 jaar werken). Ik houd echter juist van reizen en leven, dus stel ik het aankopen van een woning uit totdat ik wel genoeg eigen geld in kan brengen. Iedereen doet maar alsof ze moeten kopen of vanuit de studiebanken direct nieuw, in "het" centrum, en goed moeten wonen. Je bent starter, ben reëel en stel gewoon prioriteiten!
Mensen moeten af van het idee dat een huis meer waard word, en het gebruiken voor wat het is. Een woning die geld kost, niet die zoveel meer waard word dat je gratis woont. Prioriteiten is idd belangrijk, het kopen van een woning is geen recht. Het hebben van een woning wel, waar deze is , is minder relevant.

Soms irriteer ik me aan tv/etc dan mensen huilen dat ze door het kopen van een huis niet op vakantie kunnen.

[ Voor 43% gewijzigd door DaTimMan op 12-04-2012 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Supermario16 schreef op donderdag 12 april 2012 @ 10:10:
Daar gaan we weer:
http://www.nu.nl/economie...en-drastisch-gedaald.html

Zoveelste bericht van dalende huizenprijzen achter elkaar...
Yep, maar niet helemaal correct. Ze hebben het bijvoorbeeld over een top van 170k huizen terwijl er op funda toch echt 260k staan.
Vraag me af of de overige gegevens (aantal verkopen/gemiddelde prijs) dan ook misschien iets te rooskleurig neergezet worden.

Ik denk dat het ontbreken van een echte daling komt omdat het merendeel van de huizen simpelweg niet verkocht wordt. Ik zie in de regio waar ik zoek woningen die van 270k+ naar 180k zijn gegaan voordat er een koper kwam. Van de woningen die dat niet doen, hard dalen dus, staan sommige al sinds '08 te koop.

[ Voor 22% gewijzigd door Xanaroth op 12-04-2012 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
De schaal van de grafiek is hopeloos.

Overall is er al 10% gemiddeld afgegaan. Het aantal transacties is teleurstellend, verkooptijd is gestegen...

Kanttekening bij de funda getallen is dat er ook niet NVM-makelaars opstaan die woningen dubbel aanbieden. Er zijn steeds meer woningen met meerdere makelaars. Ook staan nieuwbouwprojecten er nu per bouwnummer op i.p.v. alleen als project. Dit is ook een deel van de stijging de laatste jaren.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Myrdreon schreef op donderdag 12 april 2012 @ 10:31:
[...]
Vraag me af of de overige gegevens (aantal verkopen/gemiddelde prijs) dan ook misschien iets te rooskleurig neergezet worden.
"Een huis stond het afgelopen kwartaal gemiddeld 156 dagen te koop"... Da's natuurlijk niet waar. Een huis dat verkocht werd stond 156 dagen te koop. De huizen die niet verkocht werden staan gemiddeld veel langer te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Senor Sjon schreef op donderdag 12 april 2012 @ 10:48:
Kanttekening bij de funda getallen is dat er ook niet NVM-makelaars opstaan die woningen dubbel aanbieden. Er zijn steeds meer woningen met meerdere makelaars. Ook staan nieuwbouwprojecten er nu per bouwnummer op i.p.v. alleen als project. Dit is ook een deel van de stijging de laatste jaren.
"1100 nieuwbouw woningen verkocht" welke nieuwbouw projecten?

Dat er woningen dubbel staan klopt, maar dan nog is 170k -> 260k nogal een groot verschil. Zou betekenen dat 1 op de 2 woningen dubbel is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
170k NVM woningen zijn het. De overige 90k kunnen dan ook de andere niet-NVM makelaars zijn.

De ruwe data staat hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-09 14:48

Mfpower

In dubio

MrFl0ppY schreef op donderdag 12 april 2012 @ 10:18:

Tsja het gaat inderdaad veel over geld. Helaas denken veel mensen er echter veel te weinig over na. Alles is zo vanzelfsprekend geworden. Sparen voor een auto? Nee hoor, we pakken wel een leaseauto want dan hoeven we niet te sparen. Sparen voor een huis? Nee hoor, we willen met studieschuld en al een huis kopen dat net zo groot is als die van onze ouders en het liefst nog in een goede buurt/omgeving.

Zolang studenten al elk jaar op vakantie gaan, verre reizen maken, wintersport meepakken, iPads kopen, om de 2 jaar een nieuwe telefoon kunnen veroorloven ga je mij niet wijsmaken dat we het slechter hebben dan pakweg 50 jaar geleden.
Ik vraag het me af. Je hebt gelijk dat mensen die zaken hebben, maar ik ben ervan overtuigd dat we ze eigenlijk niet kunnen betalen. Het lijkt wel alsof we al die zaken hebben, maar als er een schuld tegenover staat is dat eigenlijk niet zo. Kijk maar naar alle schuldsaneringen, studieschulden van studenten etc. Toegegeven, dit is een kwestie van mentaliteit, en veel van deze zaken bestonden de vorige generatie niet. Ik heb enkele familieleden die niet zo ruim verdienen maar wel verstandig zijn, en hebben al deze zaken nog steeds niet! (maar komen wel rond, maar is niet makkelijk).

Enige waar ik je echt gelijk in moet geven is dat mijn ouders nog eerst gespaard hebben voor hun huis, maar omdat ik niet "scheefhuur" is sparen niet zo heel makkelijk. Als ik even 10% van het huis in moet leggen kan ik het de komende jaren wel vergeten. Mijn ouders konden nog in een sociaal huurhuisje (waar ik niet meer in mag) kapitaal opbouwen. Ik ben overgeleverd aan de markt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het slechtste kwartaal sinds tijden: http://www.telegraaf.nl/d...woningmarkt_in_dal__.html

Mijn voorspelling dat huizen goedkoper worden en dat het jaren duurt blijkt correct te zijn. Waarom nu een huis kopen als je huis €500-€1000 minder waard wordt per maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:23
Hoorde zojuist dat over 3 weken de overdrachtsbelasting weer terug gaat naar 6%. Dat zal de huizenmarkt ook niet bepaald gaan helpen. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:52

Wimo.

Shake and Bake!

Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2012 @ 11:22:
Het slechtste kwartaal sinds tijden: http://www.telegraaf.nl/d...woningmarkt_in_dal__.html

Mijn voorspelling dat huizen goedkoper worden en dat het jaren duurt blijkt correct te zijn. Waarom nu een huis kopen als je huis €500-€1000 minder waard wordt per maand?
Zolang mensen , zoals hier in Meerhoven, massaal hoge prijzen blijven vragen en krijgen heb ik niets aan die 'daling'. Huizen worden hier nog gewoon verkocht, op grote schaal. Zuur voor mij ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
DJTimo schreef op donderdag 12 april 2012 @ 11:27:
Hoorde zojuist dat over 3 weken de overdrachtsbelasting weer terug gaat naar 6%. Dat zal de huizenmarkt ook niet bepaald gaan helpen. |:(
Bron? Heeft het kabinet serieus besloten de verlaging een maand eerder ongedaan te maken?

Volgens http://www.nu.nl/economie...woningmarkt-catshuis.html neemt het Catshuis-kabinet geen besluiten over de woningmarkt.
De NVM noemt het "onbehoorlijk bestuur" als het kabinet geen duidelijkheid geeft over een maatregel waarvan ze vorig jaar (!) al gezegd hebben dat-ie 1 juli vervalt. Rare jongens die makelaars.

[ Voor 33% gewijzigd door RemcoDelft op 12-04-2012 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik kom in mijn woonplaats ook veel dubbele woningen tegen op Funda.

In eerste instantie denk je dan van: Goh, dat is ook niet duur. Maar dat blijkt dan dat je enkel de stenen koopt, en niet de grond, en dus erfpacht moet betalen. Die zelfde woning staat er dan ook op zonder erfpacht.

http://www.funda.nl/koop/...32145-cornewalstraat-1-b/
http://www.funda.nl/koop/...-47356983-meloengaarde-2/
http://www.funda.nl/koop/...949-schermerhornpark-220/
http://www.funda.nl/koop/...47211949-omnibusdrift-31/
http://www.funda.nl/koop/...s-47210097-ringfazant-79/

En die staan er dus dubbel op. 1x met erfpacht, 1x zonder. Dus van die 260k woningen objecten (want er zitten ook nog eens een lading garageboxen tussen), zit ook een boel dubbele tussen.

Maar ik vind de prijzen hier in de regio alles behalve laag. 30m2 studio: 106.000,- von (oud kantoorpand wat wordt omgebouwd naar appartementen. Langs een behoorlijk drukke weg ook nog eens.
Of een ex sociale huurwoning. 2 kamers, 46m2: 115.000,- kk.

Dan kan je ook nog eens voor <2ton een rijtjeshuis kopen (3-5 kamers) 100+m2, klein voortuintje, redelijke achtertuin. Zoiets als deze.

Kijkend naar de prijs per vierkante meter, is hoogbouw gewoon relatief hoog, terwijl de grond nooit eigendom wordt, terwijl dat met een rijtjeshuis wel zo is. Als je onderhoud zelf doet, is dat ook een heel stuk goedkoper. Ben handig genoeg. En met wat vrienden er bij die helpen schiet dat ook prima op, en is net zo gezellig. Dat is echt een fractie van de kosten dan wanneer je geld moet pompen in een VVE, die vervolgens alles moeten inhuren.

Het verschil tussen een flatje huren en een rijtjeshuis kopen is zo'n 100 euro (zonder huurtoeslag, en met HRA met deels aflossingsvrij).

Ik zie een koopwoning niet als een object wat winst moet opleveren, en als je naar de lange termijn kijkt, zijn je lasten voor koop 30 jaar gelijk, terwijl de huur elk jaar stijgt, en op een goed moment de lasten voor koop inhalen.

30 jaar lang vaste lasten zakken je lasten als je salaris met verhogingen mee gaan. Huur stijgt ook elk jaar. Dus op een goed moment, zeker gekeken naar een periode van 30 jaar, blijf ik er bij dat kopen nogsteeds een goede investering is.

Klappers maken doe je niet nu, maar niemand weet hoe de situatie over 10 jaar is. Als je aflost weet je in iedergeval dat je na 30 jaar relatief goedkoop kan wonen. Een koopwoning zie ik dan als een prima pensioen. Je hebt immers nihil woonlasten. Bij verkoop stop je elke cent die je er voor krijgt in je eigen zak. Of je er nu 200k voor krijgt, of 160k. Alles is dan pure winst.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat lijkt me stug. Om voor 1 mei nog te transporteren als je net gekocht hebt, is bijkans onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 17:23

Whuzz

Dodgeball!

Mfpower schreef op donderdag 12 april 2012 @ 08:36:
[...]

Dat is een leuk stukje met een of andere liberale inslag, maar het houdt maar weinig rekening met de menselijke maat. Wat we er wijzer van zijn geworden is het volgende; mijn ouders konden op 1 inkomen kopen, en mijn moeder werkte extra voor wat leuke dingen. Op 1 inkomen kon een volledig gezin onderhouden worden.
Ik heb mijn huis (flinke hoekwoning, dus geen appartementje 3 hoog achter dat te klein is als er nog een kind bij zou komen) ook op 1 inkomen gekocht. Mijn vriendin is pas net full-time gaan werken en haar salaris is gewoon "over". Op mijn inkomen alleen kunnen we het volledige gezin (1 kind) onderhouden.
Wat is er allemaal zo anders als vroeger dan?

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Whuzz schreef op donderdag 12 april 2012 @ 11:36:
[...]

Ik heb mijn huis (flinke hoekwoning, dus geen appartementje 3 hoog achter dat te klein is als er nog een kind bij zou komen) ook op 1 inkomen gekocht. Mijn vriendin is pas net full-time gaan werken en haar salaris is gewoon "over". Op mijn inkomen alleen kunnen we het volledige gezin (1 kind) onderhouden.
Wat is er allemaal zo anders dan vroeger dan?
Wat er anders is, is dat dit nu een zeldzaamheid is, terwijl het "vroeger" de regel was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
RemcoDelft schreef op donderdag 12 april 2012 @ 11:37:
[...]

Wat er anders is, is dat dit nu een zeldzaamheid is, terwijl het "vroeger" de regel was.
Misschien in jouw beleving, maar de mensen die ik spreek (oude garde) geven toch echt wel aan dat ook een huis kopen vroeger bijzonder was en zeker geen gemeengoed hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

RemcoDelft schreef op donderdag 12 april 2012 @ 11:37:
[...]

De reden dat dit zeldzamer is dan vroeger is dat mensen er voor *kiezen* om het anders te doen, niet omdat het niet meer mogelijk is.
Veel starters die net een jaartje werken willen per-se een huis kopen en dat mag dan geen opknap-flatje in een mindere buurt zijn, maar moet een eengezinswoning zijn of een hip appartement op toplocatie. Dan heb je twee salarissen nodig ja. Maar dat is niet wat hun ouders deden... Die ouders hebben in de meeste gevallen eerst een aantal jaar gewerkt, hard gespaard en kochten tóen een huis. Dat kon toen en dat kan nu nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

RemcoDelft schreef op donderdag 12 april 2012 @ 11:29:
Volgens http://www.nu.nl/economie...woningmarkt-catshuis.html neemt het Catshuis-kabinet geen besluiten over de woningmarkt.
De NVM noemt het "onbehoorlijk bestuur" als het kabinet geen duidelijkheid geeft over een maatregel waarvan ze vorig jaar (!) al gezegd hebben dat-ie 1 juli vervalt. Rare jongens die makelaars.
Niemand wil belasting betalen, maar volgens mij zul je in juni toch echt even een boost zien van mensen die dan 4% meer te besteden hebben dan in juli. Zou jammer zijn die winst van de huizen markt (wat ook nog eens aangekondigd beleid is idd) weg te gooien.

Dus als je je huis wil verkopen: doe dat voor 1 julijuni , scheelt 4%.

(Juni of juli? artikel wat jij noemt spreekt van 1 juni, mij staat 1 juli bij)

[ Voor 5% gewijzigd door leuk_he op 12-04-2012 11:41 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Als je wil dat de overdracht voor 1 juni plaatsvindt moet je nu al een (voorlopig) koopovereenkomst hebben.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
[...]

Bron? Heeft het kabinet serieus besloten de verlaging een maand eerder ongedaan te maken?

Ik vraag me af wat er onduidelijk is? op 1 juli is het 6% , duidelijk toch? Dat de markt verwacht dat het anders is, ja dat is geen inbehoorlijk bestuur per-se. Je kan dan bijna stellen dat verlaging voor 1 jaar onbehoorlijk bestuur was, hadden ze dat niet gedaan was er nu geen issue :).

Het feit blijft wel dat die 6% belachelijk is voor de huidige prijzen, 6% was al toen het nog 100.000 euro was en toen in absoluut bedrag nog wel reeel. maar nu op 200.000 euro is dit wel ff een stuk meer. Het absolute bedrag is zo hoog geworden dat je alleen al voor de belasting dik 2 jaar moet sparen. Definitieve verlaging zou mooi zijn, en passen in het straatje flexibelere werken en dichtbij je werk gaan wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is 1 juli en het kan een stuk sneller. Mijn eerste huis deed ik een bod op en de week erop zaten we bij de notaris. Moet je het financieel wel al rond hebben en huis huis moet leeg staan. Maar volgens de normale gang van zaken zou je eind april wel een deal moeten hebben met voorbehoud van financiering enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2012 @ 11:48:
Het is 1 juli en het kan een stuk sneller.
Dacht ik ook.. nu.nl artikel niet.
....en huis huis moet leeg staan.
Het is ongebruikelijk, maar je zou uiteraard het huis nog een maand het huis terug kunnen huren aan de oorspronkelijke eigenaars. 4% is immers best veel geld.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Laatst online: 19-09 14:48

Mfpower

In dubio

Whuzz schreef op donderdag 12 april 2012 @ 11:36:
[...]

Wat is er allemaal zo anders als vroeger dan?
Wat Remco zegt. Het is nu een zeldzaamheid. Jij verdient waarschijnlijk ook ruim boven modaal. Dat maakt jou al in zekere zin een zeldzaamheid. Misschien hebben je ouders je studie gesponsord en had je geen schuld (net als een hele generatie vroeger). Wordt steeds meer een zeldzaamheid. Misschien woon je wel in Almelo, daar lukt mij dat denk ik ook wel, op mijn inkomen een huis komen maar dan kom ik misschien niet rond. Misschien mocht/kon je na je studie nog een tijd thuis wonen om te sparen. Je hebt waarschijnlijk een vast contract, is ook een zeldzaamheid aan het worden. Mijn vrouw neemt ook een studieschuld mee (komt uit een minder makkelijke situatie) dus alleen al haar aanwezigheid kost minimaal de zorgkosten plus de studieschuld. Paar honderd per maand. Had ik al verteld dat mijn ouders generatie onbeperkt lang zonder schulden kon studeren?

Prijs jezelf gelukkig. Maar je bent zeker niet de norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leuk_he schreef op donderdag 12 april 2012 @ 11:51:
[...]

Dacht ik ook.. nu.nl artikel niet.

[...]

Het is ongebruikelijk, maar je zou uiteraard het huis nog een maand het huis terug kunnen huren aan de oorspronkelijke eigenaars. 4% is immers best veel geld.
Hoop wel dat het 1 juli is. Heb overdracht 15 juni zodat ik nog in de 2% val. Huidige huis staat nog te koop en hoop dat het verkocht word maar als diegene voor 1 juli overdracht willen dan gaat het nog lastig worden aangezien het andere huis nog verbouwd moet worden. Ook weer een uitdaging.

Terug huren zou een optie zijn maar zitten wel wat haken en ogen aan, voornamelijk voor de koper. Ligt ook aan de eigen situatie of ze sneller over kunnen/willen of niet. Gaat nog spannend worden komende maanden :).

Ik val buiten de norm waarschijnlijk heb nieuwe huis op een inkomen gekocht en vriendin werkt ook. Zodoende is het risico voor ons nog wat beperkt bij dubbele lasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uit het profiel van Whuzz:
Geboortedatum 12 augustus 1978
Geslacht Man
Woonplaats Eindhoven
Beroep Embedded Software Consultant
Opleiding HTS Autotechniek
Dus je bent 33, werkt nu 10 jaar of zoiets, en zit daarmee een aardig eind op weg in je carriere. Daarnaast heb je als HBO-opgeleide techneut een specialistische baan in een sector die goed betaalt en in een regio die niet waanzinnig duur is. Je bent geen starter, en daarnaast verdien je waarschijnlijk ruim boven de meeste van je leeftijdsgenoten, laat staan de werkelijke starters. De meeste Nederlanders moeten het doen met aanzienlijk minder dan jij. Het aantal mensen van onder de 30 dat op 1 salaris een huis van 2 ton kan kopen (en dus ongeveer 45000 bruto per jaar verdient) is niet erg groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Mfpower schreef op donderdag 12 april 2012 @ 11:52:
[...]

Wat Remco zegt. Het is nu een zeldzaamheid.
Dat is het ook. Maar niet omdat het onmogelijk is, maar omdat mensen andere keuzes maken die op hun beurt vroeger niet mogelijk waren.
Mensen kochten vroeger op 1 salaris, omdat banken geen hypotheken verstrekten op twee salarissen. Dat had ook weinig zin, omdat de vrouw simpelweg niet meer werkte na de eerste zwangerschap.
Jij verdient waarschijnlijk ook ruim boven modaal.
Dat klopt, maar daar heb ik hard naar toe moeten werken. Of dacht je dat ik als starter meteen met 45k begon?
Misschien hebben je ouders je studie gesponsord en had je geen schuld (net als een hele generatie vroeger). Wordt steeds meer een zeldzaamheid.
Op mijn 17e uit huis gegaan om te studeren en dat grotendeels zelf betaald. Flinke (doch niet schokkende) studieschuld aan over gehouden.
Misschien woon je wel in Almelo, daar lukt mij dat denk ik ook wel, op mijn inkomen een huis komen maar dan kom ik misschien niet rond. Misschien mocht/kon je na je studie nog een tijd thuis wonen om te sparen.
Regio Eindhoven. En zoals ik al zei, op mijn 17e uit huis gegaan, niets thuiswonen dus.
Je hebt waarschijnlijk een vast contract, is ook een zeldzaamheid aan het worden.
Ik heb een vast contract ja. Zo zeldzaam is dat niet hoor, binnen het bedrijf heeft 80% een vast contract en de meeste van mijn vrienden en kenissen hebben ook vaste contracten. Het wordt minder voorkomend, dat ben ik met je eens, maar een zeldzaamheid? Dat niet.
Daarnaast kun je met een jaarcontract nog steeds net zoveel verdienen en dus net zoveel sparen.
Mijn vrouw neemt ook een studieschuld mee (komt uit een minder makkelijke situatie) dus alleen al haar aanwezigheid kost minimaal de zorgkosten plus de studieschuld. Paar honderd per maand. Had ik al verteld dat mijn ouders generatie onbeperkt lang zonder schulden kon studeren?
Mijn partner komt uit het buitenland en heeft eerst nederlands moeten leren voor ze aan de slag kon. Had ook geen recht op een uitkering, WW, of enige vorm van toeslagen toen ze hier heen kwam, dus dat heeft aardig wat geld gekost.
Prijs jezelf gelukkig. Maar je bent zeker niet de norm.
Ik prijs mijzelf gelukkig, maar voornamelijk omdat ik gezond ben. Voor de rest heb ik gewoon hard moeten werken, had weinig met geluk te maken, anders dan dat ik in een westers land geboren ben. Als je in somalië geboren wordt in een golfplaten hutje is het allemaal wat lastiger uiteraard.

Dat mijn situatie niet de norm is ben ik met je eens, maar dat komt voornamelijk omdat veel mensen andere keuzes maken, niet omdat het niet mogelijk is hetzelfde te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2012 @ 12:03:
Uit het profiel van Whuzz:

[...]

Dus je bent 33, werkt nu 10 jaar of zoiets, en zit daarmee een aardig eind op weg in je carriere. Daarnaast heb je als HBO-opgeleide techneut een specialistische baan in een sector die goed betaalt en in een regio die niet waanzinnig duur is. Je bent geen starter, en daarnaast verdien je waarschijnlijk ruim boven de meeste van je leeftijdsgenoten, laat staan de werkelijke starters. De meeste Nederlanders moeten het doen met aanzienlijk minder dan jij. Het aantal mensen van onder de 30 dat op 1 salaris een huis van 2 ton kan kopen (en dus ongeveer 45000 bruto per jaar verdient) is niet erg groot.
Ik werk (wat je niet uit mijn profiel kunt afleiden) in de Automotive industrie, die an sich helemaal niet zo goed betaald.
Ik ben inderdaad geen starter meer, en verdien gemiddeld gezien iets meer dan leeftijdsgenoten denk ik ja. Ik woon dan ook groter dan leeftijdsgenoten. Mensen die minder verdienen zouden een wat kleiner huis moeten kopen. Probleem is alleen dat de meesten van de "klagers" wél starters zijn. Die klagen dat ze niet op 1 salaris een eengezinswoning kunnen kopen. Dat klopt. Dat kon ik 10 jaar geleden ook niet. Maar 10 jaar werken en sparen later wél.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niets went sneller dan luxe, en mensen zien dat al snel als een ‘recht’.
Als het niet meer kan, is het ook mens eigen anderen de schuld te geven, of liever vage entiteiten.
“de overheid”, “de instituten”, “de maatschappij” etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:53

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Voor de geinteresseerden een map met de huizenmarktontwikkeling van gemiddelde prijs, aantal verkochte woningen, daling koopprijs, daling woningverkoop: http://edemo.esri.nl/Storymaps/NVM/index.html

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 22:31
Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2012 @ 12:21:
Niets went sneller dan luxe, en mensen zien dat al snel als een ‘recht’.
Als het niet meer kan, is het ook mens eigen anderen de schuld te geven, of liever vage entiteiten.
“de overheid”, “de instituten”, “de maatschappij” etc etc.
Kom je wederom terug op mijn punt: Prioriteiten stellen... Dan komt overal terug, als je het belangrijk vindt om op een top locatie een duur appartement te kopen, dan heb je er blijkbaar twee inkomens voor over. Als je twee keer per jaar op vakantie wilt dan zul je met minder moeten doen. Het feit dat we deze keuze kunnen maken geeft m.i. aan dat we het nog steeds goed hebben :)
(*Ik ben wel aan het generaliseren nu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:23
[...]
Een nieuwskop op de Dow Jones newswire op mijn bloombergterminal. Verder stonden er geen details in, ik hoop eigenlijk dat het onjuist is.
(DNL) *DJ NVM: overdrachtsbelasting terug naar 6%, komende 3 weken

+------------------------------------------------------------------------------+

*DJ NVM: overdrachtsbelasting terug naar 6%, komende 3 weken
2012-04-12 09:14:47.761 GMT

veel transacties, daarna stort markt in

(MORE TO FOLLOW) Dow Jones Newswires
12-04-12 0914GMT
Copyright (c) 2012 Dow Jones & Company, Inc.- - 05 14 AM EDT 04-12-12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
DJTimo schreef op donderdag 12 april 2012 @ 13:05:
"veel transacties, daarna stort markt in"
Ik denk juist dat het effect bar laag is. Net zoals de verlaging nauwelijks zorgde voor meer verkopen, zal de verhoging nauwelijks zorgen voor minder verkopen. Sowieso is die 4% slechts 9 maanden prijsdaling in het huidige tempo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
RemcoDelft schreef op donderdag 12 april 2012 @ 13:15:
[...]

Ik denk juist dat het effect bar laag is. Net zoals de verlaging nauwelijks zorgde voor meer verkopen, zal de verhoging nauwelijks zorgen voor minder verkopen. Sowieso is die 4% slechts 9 maanden prijsdaling in het huidige tempo.
Wat nou als je het fout hebt? Wat nou als het aantal transacties hoger (mogelijk: aanzienlijk hoger) ligt dankzij de 6->2% OB?

Dan krijg je dat als het terug gaat naar 6% een aanzienlijke verlaging tegenover het dieptepunt waar we al zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
RemcoDelft schreef op donderdag 12 april 2012 @ 13:15:
[...]

Ik denk dat het effect erg groot is, op een eengezins woning is 4% meer al snel 10k, hier heb je dus 2k extra salaris voor nodig om het te kunnen lenen. Ook scheelt het of je 102% of 106% moet lenen. De rente over die 10K is met 5% over 30 jaar is al 43K, een heel bovenmodaal jaarsalaris meer.

Ik heb lichte plannen om te verhuizen, maar dat was 3 maand geleden, NU of over 2 jaar. Niemand gaat op 2 juli de overdracht doen! de 6 maanden daarna kakt het in, daarna zal het weer licht stijgen omdat mensen toch groter moeten gaan wonen.

Er vanuitgaande dat de hyptoheken niet hoger verstrekt worden, hebben mensen dus 4% (ongeveer) minder geld over voor je huis-> waardedaling bij gelijk transactie bedrag. huizen goedkoper maar niet betaalbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

[...]

Lijkt me echt hoogst onwaarschijnlijk.
Dat snap ik ook niet, het kabinet heeft toch gezegd dat het tot 1 juli 2012 geldig is. Wat is er dan onbehoorlijk bestuur aan? Het lijkt me heel erg duidelijk.

Misschien dat ze bedoelen dat ze nu willen weten of het verlengd gaat worden ja/nee.

[ Voor 59% gewijzigd door Slasher op 12-04-2012 13:33 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
Slasher schreef op donderdag 12 april 2012 @ 13:27:
[...]

Misschien dat ze bedoelen dat ze nu willen weten of het verlengd gaat worden ja/nee.
Mocht ie verlengt worden dan ga ik in ieder geval weer overwegen te verhuizen. Anders moet ik nog even een paar duizend euro extra gaan sparen. Ik moet namelijk verlies eigen appartement uit eigen zak betalen, en extra sparen voor de 10K belasting. De schuld op mijn appartement vind ik niet erg, dat wist ik en heb ik rekening mee gehouden.
Toch ga ik geen 10K verlies pakken (verlies in mijn optiek is : openstaande hypotheek - opbrengst huis). De enige optie is dan dus langer blijven wonen en meer sparen.

Zoals ik nu kijk zijn er meer, die kopen of met 2% of een jaar lang niet om de verliezen te compenseren met meer spaargeld.

Onbehoorlijk bestuur is het in ieder geval niet, de regeling is erg duidelijk en is dat al 1 jaar. Het constante gerommel met halve maatregelen maakt de markt ongerust.

Niemand wil een huis kopen en dan 1 maand later weer een tijdelijke verlaging net missen, zoals bij ingang van deze regeling.

ander punt, ik had toen begrepen dat het spaarloon is afgeschaft om dit te compenseren. Komt die dan weer terug als er niks meer te compenseren is? of hebben ze stiekem de belasting met 600 euro per jaar verhoogd?

in 2008 gekocht, volle 6%OB betaald en genaaid met spaarloon, ik ben wat zuiniger op mijn huidige centjes. Had ik toen maar 2% hoeven betalen, had ik nu minder verlies hoeven maken. Ik ben daar dan ook wel een beetje jaloers over.

[ Voor 30% gewijzigd door DaTimMan op 12-04-2012 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

DaTimMan schreef op donderdag 12 april 2012 @ 13:38:
ander punt, ik had toen begrepen dat het spaarloon is afgeschaft om dit te compenseren. Komt die dan weer terug als er niks meer te compenseren is? of hebben ze stiekem de belasting met 600 euro per jaar verhoogd?
Als de OB op 1 juli weer naar 6% gaat is het een slimme bezuiniging op het spaarloon geweest :)

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:24
DJTimo schreef op donderdag 12 april 2012 @ 13:05:
Een nieuwskop op de Dow Jones newswire op mijn bloombergterminal. Verder stonden er geen details in, ik hoop eigenlijk dat het onjuist is.
Staat nu ook bij FD (link weggehaald, werkt toch niet). Volgens mij is dit totaal geen nieuws maar gewoon de NVM die aan het benadrukken is dat zonder verdere besluitvorming dit het geval gaat zijn.

De komende 3 weken veel transacties, want als je later koopt, ga je passeren voor 1 juli niet meer halen.

Kortom: nothing to see here (yet), move along.

[ Voor 12% gewijzigd door Wilke op 12-04-2012 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Laatst online: 21:03
Wat een armoede als die OB verlaging het verschil zou moeten maken. Het blijft in beide gevallen een 'zieke' woningmarkt, met in beide gevallen weinig of nog minder transacties. Het zegt wel wat als de NVM zich aan deze strohalm moet vastklampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

nare man schreef op donderdag 12 april 2012 @ 08:26:
[...]

Het antwoord staat al in het stuk dat je quote. Lees dat en probeer het te begrijpen.
Ieder zijn mening hoor maar fungeren als economische eenheid is niet bovengeschikt aan alles.

En als die heilige econmische eenheid er toe leidt dat ik precies hetzelfde huis kan kopen alleen het kost meer, waardoor eigenlijk het besteedbare inkomen voor niet-woonzaken achteruit gaat dan weet ik wat ik wenselijker vind.

Hopelijk je nog wat meer goede argumenten. Lig nog niet onder de tafel namelijk. :)

Verder zie ik weer allemaal niet ter zake doende argumenten over hoe luxe we leven, analyses van individuele gevallen.

Het gaat om het grote plaatje.

[ Voor 11% gewijzigd door Help!!!! op 12-04-2012 14:00 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
de NVM is wel de minste partij om naar te luisteren. Hun business model is slecht, en daardoor gebaat bij hoge verkoopprijzen. Door de lagere prijzen verdienen ze minder :).

Een ding is wel zeker, door de verlaging OB worden huizen goedkoper zonder dat ze veel in waarde dalen. Uiteindelijk zal de huidige daling behouden moeten blijven, zodat over 5 jaar een gemiddeld huis nog 200k kost. Het is dan nog steeds niet betaalbaarder, maar eenvoudiger om genoeg te sparen om zelf geld mee te nemen.

Het moet niet klappen, dan is het 5 jaar slecht, maar langzaam leeglopen. Net als bij een ballon, klapt het is het stuk en heb je overal stukken, laat je hem leeglopen blijft hij heel. Door de langzame daling en verplichting tot aflossen daalt de hypotheek mee met de markt waarde.

Onderpand is dan veilig (schuldwaarde, onderpandwaarde), en totale schuld is dan lager zonder dat er echt mensen in hele grote problemen komen die ze ook niet verdiend hebben.
Arnout schreef op donderdag 12 april 2012 @ 13:51:
Wat een armoede als die OB verlaging het verschil zou moeten maken. Het blijft in beide gevallen een 'zieke' woningmarkt, met in beide gevallen weinig of nog minder transacties. Het zegt wel wat als de NVM zich aan deze strohalm moet vastklampen.
de OB zal nog wel eens een krachtig middel kunnen zijn in het gecontroleerd leeglopen van de woning bubble. Verder zoals ik al zijn, tussen 30 mei en 2 juli zit 10k verschil in hetzelfde huis, dat is serieus veel geld gezien over een paar dagen.

[ Voor 24% gewijzigd door DaTimMan op 12-04-2012 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Arnout schreef op donderdag 12 april 2012 @ 13:51:
Vorig jaar werd ie ook 'opeens' ingevoerd. Er zijn zoveel hapsnap oplossingen losgelaten op de woningmarkt de laatste jaren, dat iedereen maar afwacht wat er gaat gebeuren. Gevolg is dat men ook gaat wachten op wat er nu weer komen gaat. Zeker met het Catshuisoverleg kan opeens je financiering o.b.v. maandlasten in de problemen komen als zij alleen nog maar annuïtair aftrekbaar maken. Met invoertijden van een maand voor regelgeving tegenwoordig, kan je zomaar ergens buiten de boot vallen.

@Timman
Een makelaar moet woningen verkopen, enkel een hogere verkoopprijs brengt hem niet veel. Hij vangt ~1,5-2,0% incl. BTW van een verkochte woning. Beter twee goedkope woningen dan één dure verkocht.

[ Voor 10% gewijzigd door Señor Sjon op 12-04-2012 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
Senor Sjon schreef op donderdag 12 april 2012 @ 13:56:
[...]

Vorig jaar werd ie ook 'opeens' ingevoerd. Er zijn zoveel hapsnap oplossingen losgelaten op de woningmarkt de laatste jaren, dat iedereen maar afwacht wat er gaat gebeuren. Gevolg is dat men ook gaat wachten op wat er nu weer komen gaat. Zeker met het Catshuisoverleg kan opeens je financiering o.b.v. maandlasten in de problemen komen als zij alleen nog maar annuïtair aftrekbaar maken. Met invoertijden van een maand voor regelgeving tegenwoordig, kan je zomaar ergens buiten de boot vallen.
Het kunnen spannende tijden worden.
"It's only when the tide goes out that you learn who's been swimming naked." bron

[ Voor 6% gewijzigd door Arnout op 12-04-2012 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
Senor Sjon schreef op donderdag 12 april 2012 @ 13:56:
[...]

@Timman
Een makelaar moet woningen verkopen, enkel een hogere verkoopprijs brengt hem niet veel. Hij vangt ~1,5-2,0% incl. BTW van een verkochte woning. Beter twee goedkope woningen dan één dure verkocht.
Ik denk dat dit inderdaad een groot probleem is , het is tijd voor een totaal plan wat vast ligt voor de komende 5 jaar. Een huis kopen is een langetermijn verplichting, net buiten de boot vallen kan je zo 40k kosten in je leven.

een makelaar moet inderdaad verkopen, maar ze zijn er niet bij gebaat om de prijzen lager te laten worden, de NVM ziet liever hogere hypotheken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
NVM ziet liever aantallen
Een huis voor 10k meer verkopen levert ze maar 150-200 euro meer op. Maar twee huizen van 2 ton verkopen levert ze 3-4k/woning op (incl. BTW, dat wel).

Oftewel, zij zien liever meer transacties, net zoals notarissen, kadaster, keukenverkopers, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Myrdreon schreef op donderdag 12 april 2012 @ 13:16:
[...]

Wat nou als je het fout hebt? Wat nou als het aantal transacties hoger (mogelijk: aanzienlijk hoger) ligt dankzij de 6->2% OB?

Dan krijg je dat als het terug gaat naar 6% een aanzienlijke verlaging tegenover het dieptepunt waar we al zitten.
Dan volgt daarna ongetwijfeld een verdere prijsdaling. Die 4% maakt dan echt niet uit.
Het zou zelfs kunnen dat het aantal transacties nu inderdaad al hoger ligt "als voorbereiding" op de aanstaande belastingverhoging. In dat geval maakt het niet uit of de belasting op 2 of 6% komt te staan, iedereen die het komende half jaar wil kopen, doet dat sowieso nu wel. Dus wat de belasting ook doet, de verkopen nemen verder af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het is inmiddels niet meer een kwestie van de juiste prijs, maar gewoon een algehele koopstaking. Sommige dure huizen kan je volgens mij halveren in prijs, zonder dat ze verkocht worden. We hebben ~450 gemeenten in Nederland, er wordt nu gemiddeld maar 2,5 woning per gemeente verkocht. Gezien de grote steden zijn er dus hele regio's waar geen enkele woning verkocht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
RemcoDelft schreef op donderdag 12 april 2012 @ 14:55:
[...]

Dan volgt daarna ongetwijfeld een verdere prijsdaling. Die 4% maakt dan echt niet uit.
Het zou zelfs kunnen dat het aantal transacties nu inderdaad al hoger ligt "als voorbereiding" op de aanstaande belastingverhoging. In dat geval maakt het niet uit of de belasting op 2 of 6% komt te staan, iedereen die het komende half jaar wil kopen, doet dat sowieso nu wel. Dus wat de belasting ook doet, de verkopen nemen verder af.
Niet waar. Ik ben van plan komend half jaar te kopen, maar wacht bewust het Catshuis af. Geen zin me voor 30 jaar vast te leggen en dan 29,5 jaar spijt te hebben.

Ongeacht wat de OB doet, het gaat mij om de HRA. Als er niks gebeurt op het vlak van HRA/hervorming woningmarkt dan kan het zomaar zijn dat ik tot de nieuwe verkiezingen eind dit jaar/begin volgend jaar wacht. Dat is, als de troika dan nog niet heeft ingegrepen zoals bij Griekenland en HRA hervormingen al vooraf heeft afgedwongen.

Met de huidige huizenprijsdaling (6%, gemiddeld 14k eraf) zou het zelfs verantwoord zijn voor 1000/maand te huren ipv te kopen. Dat kost 'slechts' 12k, scheelt 2k op jaarbasis (afgezien van belastingen, onderhoudskosten en rentekosten, dus werkelijke verschil is groter).

[ Voor 10% gewijzigd door Xanaroth op 12-04-2012 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Myrdreon schreef op donderdag 12 april 2012 @ 15:01:
[...]

Niet waar. Ik ben van plan komend half jaar te kopen, maar wacht bewust het Catshuis af. Geen zin me voor 30 jaar vast te leggen en dan 29,5 jaar spijt te hebben.

Ongeacht wat de OB doet, het gaat mij om de HRA. Als er niks gebeurt op het vlak van HRA/hervorming woningmarkt dan kan het zomaar zijn dat ik tot de nieuwe verkiezingen eind dit jaar/begin volgend jaar wacht. Dat is, als de troika dan nog niet heeft ingegrepen zoals bij Griekenland en HRA hervormingen al vooraf heeft afgedwongen.

Met de huidige huizenprijsdaling (6%, gemiddeld 14k eraf) zou het zelfs verantwoord zijn voor 1000/maand te huren ipv te kopen. Dat kost 'slechts' 12k, scheelt 2k op jaarbasis (afgezien van belastingen, onderhoudskosten en rentekosten, dus werkelijke verschil is groter).
Ik acht het uitgesloten dat eventuele maatregelen m.b.t. de HRA direct volledig effect hebben op bestaande leningen. Als herzieningen al direct effect zullen hebben, dan zal het effect hooguit minimaal (en opbouwend) zijn. In ieder geval denk ik dat het gunstiger is om reeds een hypotheek te hebben op het moment dat de HRA beperkt wordt.

Wat de overdrachtsbelasting betreft is het m.i. een goede optie om nu te bedingen voor 1 juli te willen overdragen met een eenzijdige optie dit naar begin juli te verplaatsen. Zodra meer bekend wordt over de overdrachtsbelasting kun je dan eenzijdig het ideale moment bepalen.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
Ik heb wel als plan om op een plek te zitten waar ik 30 jaar ga wonen voor alles word aangeschroeft en de mogelijkheid weg is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Senor Sjon schreef op donderdag 12 april 2012 @ 15:01:
Het is inmiddels niet meer een kwestie van de juiste prijs, maar gewoon een algehele koopstaking. Sommige dure huizen kan je volgens mij halveren in prijs, zonder dat ze verkocht worden. We hebben ~450 gemeenten in Nederland, er wordt nu gemiddeld maar 2,5 woning per gemeente verkocht. Gezien de grote steden zijn er dus hele regio's waar geen enkele woning verkocht wordt.
2.5 woningen? Per maand? per dag? O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
per maand. 1100/450.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Wablief? NVM zegt 18.500 transacties in Q1 2012. Dus ~14 per gemeente per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Klopt niks van jouw cijfers, Sjon, lijkt mij...
18.549 per kwartaal is 6183 per maand gedeeld door 450 gemeenten is 13.74 per gemeente.

Alleen door de NVM makelaars, er zijn vast ook nog wel een paar andere verkoopmethoden.
http://www.nvm.nl/actual/...aal_voor_woningmarkt.aspx

Nog niet heel veel, maar wel meer dan 2.5.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik ging even uit van de nieuwbouwcijfers vanochtend... excuus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Senor Sjon schreef op donderdag 12 april 2012 @ 15:40:
Ik ging even uit van de nieuwbouwcijfers vanochtend... excuus.
Alsnog mee eens dat om de dag een huis per gemeente niet veel is. Vooral omdat het in veel gemeentes ook nog lager ligt (ik ga er van uit dat het bv. in de randstad hoger is dan het gemiddelde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Absolute cijfers zeggen sowieso niet zoveel. Wat interessant is, is hoeveel huizen van de te koop staande huizen verkocht worden per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Hoe groot is het marktaandeel van de NVM makelaars ongeveer in de huizen verkoop markt? 90 procent of zo? Of veel minder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ongeveer 170.000/260.000=65% denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Uit het NVM-artikel:
Het aantal verkochte woningen door NVM-makelaars bedroeg in het eerste kwartaal 18.549. Het totaal aantal woningverkopen (gehele markt) kwam voor dit kwartaal naar schatting uit op 24.500.
Dat lijkt ongeveer 10% te zijn van het aantal te koop staande woningen (ervan uitgaande dat funda ongeveer het volledige aanbod heeft): http://www.floris.nu/funda/
De 'gemiddelde' woning staat dan dus 10 kwartalen te koop, 2.5 jaar. Maar dat is een flink vertekend beeld, want dat artikel stelt ook:
Nog altijd wordt 22% van de woningen binnen drie maanden verkocht.
Blijkbaar zijn er dus ook woningen die het gemiddelde enorm omhoog trekken. Of woningen die na een bepaalde tijd onverkocht worden teruggetrokken van de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Er zijn volgens de NVM site ongeveer 4000 aangesloten makelaars, die verkopen gemiddeld dus ongeveer anderhalf huis per maand. Dat lijkt mij niet veel!

En met die verkoopsnelheid van een huis heb ik het gevoel dat het of heel snel gaat, bij een populair type huis op een goede locatie en een redelijke prijs. Of dat het jaren duurt of zelfs helemaal niet verkoopt, als er iets mis mee is of de prijs te hoog is. Een tussenweg is er haast niet meer voor mijn gevoel.

[ Voor 51% gewijzigd door Fiber op 12-04-2012 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 16:45
Een goed huis verkoopt nog wel voor een prima prijs. Er zijn gewoon een hoop huizen waar wel iets mis mee is. Overschot aan appartementen bijvoorbeeld, of hopeloos veroudert of een hopeloze indeling. Vroeger was je blij als je een huis kon kopen maar nu zie je dat mensen super selectief zijn geworden.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Pooh schreef op donderdag 12 april 2012 @ 15:59:
De 'gemiddelde' woning staat dan dus 10 kwartalen te koop, 2.5 jaar. Maar dat is een flink vertekend beeld, want dat artikel stelt ook:
[...]
Blijkbaar zijn er dus ook woningen die het gemiddelde enorm omhoog trekken. Of woningen die na een bepaalde tijd onverkocht worden teruggetrokken van de markt.
22% van de huizenverkopers, at any time, vragen dus wel een marktconforme prijs, de rest niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Omdat mensen veel moeilijker een hoge hypotheek krijgen, worden ze veel kritischer op de kwaliteit van het huis dat ze kopen. Vroegâh was het makkelijk om veel meer te lenen dan de waarde van de woning, en kon je zomaar eventjes 20-25k erbij lenen voor een nieuwe keuken of badkamer, omdat je de kleur van de kastjes niet mooi vond. Dat verdiende zichzelf wel terug. Nu willen mensen het liefst een huis waar ze helemaal geen geld meer in hoeven te steken.

Ik zie dat verschijnsel bij mij in de straat erg goed: de woningen waar (zo goed als) niets aan hoeft te gebeuren, met een frisse, neutrale inrichting gaan nog steeds supersnel (1-2 maanden, indien met tuin, 2-3 weken) terwijl de woningen waar meer aan moet gebeuren (gedateerde keuken/badkamer, vieze bruine inrichting etc.) consequent veel langer te koop blijven staan, eerder richting 9-12 maanden.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Laatst online: 19-09 16:45
Jep, daarnaast zijn de mensen ook veel minder bereidt om iets te verbouwen. Soms hebben ze er gewoon geen zin in en soms zijn ze bang van de kosten.

Maar goed, ikzelf vind het geen probleem dus dat geeft ook weer kansen voor de mensen die niet bang zijn om hun handen vies te maken.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beide komen voor. Tijdens mijn huizenjacht heb ik diverse hopeloze gevallen gezien: geerfde leegstaande huizen die voor veel te hoge bedragen in de markt stonden omdat de verkopers geen haast hadden, panden van woningcorporaties die ook wel konden wachten op de juiste koper. Die staan gewoon jaren te koop, waarbij de verkoper weinig reden heeft tot prijsaanpassingen. In een goede markt gingen zulke huizen misschien nog wel eens weg, nu is dat lastig. Ook hebben we diverse huizen gezien van ex-starters met vermoedelijk een 125% hypotheek, die simpelweg voor een nu onrealistisch bedrag moesten worden verkocht om niet onder water te eindigen. Die stellen wonen nu nog steeds in hun huizen en hebben de verkoopbordjes weggehaald.

En het huis dat we gekocht hebben? Dat was groter en beter onderhouden dan alle eerdergenoemde huizen, had een acceptabele keuken en badkamer, en stond 2 maanden te koop. Verkocht door mensen die al een ander huis hadden en financieel de ruimte hadden om een scherpe prijs te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Huizen worden inmiddels ook afgewezen als het behang de verkeerde kleur heeft. Kopers zijn ontzettend kritisch geworden, tot het onredelijke af. Maar ja, ze kunnen moeilijk de verbouwing erbij krijgen, dus willen ze de verf niet eens zelf pinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
Senor Sjon schreef op donderdag 12 april 2012 @ 16:44:
Huizen worden inmiddels ook afgewezen als het behang de verkeerde kleur heeft. Kopers zijn ontzettend kritisch geworden, tot het onredelijke af. Maar ja, ze kunnen moeilijk de verbouwing erbij krijgen, dus willen ze de verf niet eens zelf pinnen.
Ja dat is inderdaad zo, beginnen net engelse te worden die trekken ook zo in een huis van een ander zonder ook maar iets te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Straks op RTL-4 nieuws: "huizenprijzen dramatisch gedaald". Dat zorgt ervoor dat Jan Modaal voorlopig ook nog even geen huis koopt.

http://www.rtl.nl/(/actue..._weer_drastisch_lager.xml

Het is dus de hoogste en snelste daling sinds tijden: dus huizen worden niet alleen goedkoper, maar het tempo waarmee ze goedkoper worden versnelt. Goed voor de mensen die nog willen kopen, des te langer ze wachten des te goedkoper de huizen worden, dus wachten wordt beloond!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Senor Sjon schreef op donderdag 12 april 2012 @ 16:44:
Wat is er onredelijk aan? Juist de starter kan zich geen grote verbouwing of dubbele lasten (kamers/huurwoning) veroorloven. En je zegt het zelf al, bijlenen kan niet meer. Dus als het je smaak niet is moet de starter met een beetje pech er toch snel nog 1-2 jaar mee door voordat ze het zelf kunnen aanpakken. Denk niet dat iemand zich 1-2 jaar lang wilt ergeren als ze net 150k+ hebben uitgegeven...

Onderschat trouwens niet - vloer/plafond/muren heb je het al snel over 1000+ per kamer, een beetje woning zit snel aan 3-5k om te schilderen en nieuwe vloer te leggen. Dan heb je nog niks gedaan aan de inrichting zelf (meubels etc).

Er wordt niet voor niets gezegd om voor de verkoop juist te kijken of je dingen niet wat neutraler kan maken (behang eraf, alle muren verfen in strak wit, eventueel 1 afwijkend zoals grijs, etc. Hoe meer standaard hoe beter).
Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2012 @ 19:29:
Straks op RTL-4 nieuws: "huizenprijzen dramatisch gedaald". Dat zorgt ervoor dat Jan Modaal voorlopig ook nog even geen huis koopt.

http://www.rtl.nl/(/actue..._weer_drastisch_lager.xml

Het is dus de hoogste en snelste daling sinds tijden: dus huizen worden niet alleen goedkoper, maar het tempo waarmee ze goedkoper worden versnelt. Goed voor de mensen die nog willen kopen, des te langer ze wachten des te goedkoper de huizen worden, dus wachten wordt beloond!
Waarschijnlijk dachten mensen in 2008 het uit te zitten. In 2009/2010 dachten ze we nemen wel even een huurder, hoe lang kan het nou duren. Al die tijd blijft de prijs redelijk stabiel. In 2012 wordt het wat benauwd en gaan ze toch maar zakken.
Dan kijken ze om zich heen en zien ze toch wel erg veel leegstand die al lager zijn geprijsd. Nu begint dat elkaar een beetje te versterken (haast concurrentie achtig, prijs onder de ander zetten in de hoop er vanaf te zijn voordat het erger wordt).

Oplopende werkloosheid en 0-lijn voor lonen terwijl de inflatie doorgaat helpt ook niet in de portemonnee. Ik denk dat de verschillende artikelen van 'duikvlucht huizenprijs in 2012/2013' wel eens gelijk kunnen krijgen.

[ Voor 29% gewijzigd door Xanaroth op 12-04-2012 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ze vertellen eigenlijk niets echt nieuws, behalve het punt dat de stagnatie nu vooral de onderkant begint te raken. De regio waar het tot nu toe eigenlijk wel mee viel, en het minst hard daalde (en de bovenkant het hardst).

Dus ik denk dat het nu pas echt begonnen is met de bubbel. Als je een huis te koop hebt, ik zou hem maar proberen snel kwijt te geraken, dan maar iets in prijs zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bartjuh schreef op donderdag 12 april 2012 @ 21:10:
Dus ik denk dat het nu pas echt begonnen is met de bubbel. Als je een huis te koop hebt, ik zou hem maar proberen snel kwijt te geraken, dan maar iets in prijs zakken.
Helemaal mee eens ja, het gaat allemaal zakken. Beter nu iets verlies nemen, dan over twee jaar een gigaverlies. Als ik nu een huis te koop had, zou ik 'em 'bestes' verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 20:21
Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2012 @ 21:44:
Als ik nu een huis te koop had, zou ik 'em 'bestes' verkopen.
Het gebeurt niet vaak, maar dit ben ik ongeveer wel met je eens. Wel met een aantal mitsen en maren zoals een segment en locatie waar nog enige mate van transacties plaatsvinden (in een leeg boek leg je immers ook geen bestens order in), en financierbaar. Scherpe prijs stellen, kijkers trekken en vervolgens zien hoeveel je er nog voor kunt krijgen.

Het merendeel doet het echter andersom: makelaar nemen die de hoogste schatting doet, na aantal maanden vraagprijs (te weinig) verlagen, etc.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 12-04-2012 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeMoederr
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-08 23:13
IMF wist het al in 2008: http://www.economist.com/node/10974135?story_id=10974135

Maarja, het internationaal monetair fonds is niet Nederlands dus ze zien dingen over het hoofd, riep men in koor. Het feit dat overal ter wereld mensen van topkwaliteit over elkaar heen struikelen om te mogen werken bij het wat waarschijnlijk het belangrijke economisch instituut ter wereld is, maakt voor de NVM natuurlijk geen barst uit.

Ondertussen bij de nummer drie uit het lijstje grofweg 20% er af over 2009 (zie http://www.telegraph.co.u...ionwide-survey-shows.html), maar dat maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Even wat huisjes opgezocht in de regio/prijsklasse waar ik kijk. Niet schrikken (is regio Amsterdam/Gooi. Amsterdam centraal op 10 min met auto, 15 met OV.) maar dit zijn denk ik de beste indicaties.

Ik zei, niet schrikken, voorbeelden zijn misschien wat extreem, maar geeft wel een en ander aan:

http://www.funda.nl/koop/...-47396728-achtergracht-3/
Uiteindelijk verkocht. Eerste datum tekoop was 2008. Begon ook rond de 270k. Vraagprijs was in 2012 uiteindelijk 189k toen ze het verkochten, verkoopprijs zal wel lager zijn geweest.

Nog zo een die het niet verkocht krijgt.
http://www.funda.nl/koop/...t-47043786-hoogstraat-29/
3 jaar geleden begonnen op, wederom, 270k niveau. Ondertussen 175k. Staat nog te koop...

Dat zijn dus woningen die meer dan 1/3 aan de vraagprijs omlaag gingen voordat er uberhaupt een koper kwam. Met wat geluk heeft de eerste het voor meer dan 50% van de oorspronkelijke vraagprijs in 2008 verkocht. Die ander zal niet zoveel geluk hebben, staat al veel te lang op 175k (en daarvoor 185k).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeMoederr
Myrdreon, daar mag je dus ook inflatie a 3 jaar over optellen he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeMoederr
En overdrachtsbelasting verschil verheffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:58
"De prijs wordt toch voornamelijk bepaald door de vraag: bij nieuwbouwprojecten moet je hopen dat je een huis krijgt toegewezen, dus voorlopig staan de huizen niet lang te koop. Het gevolg is dat de prijs dan ook alleen maar omhoog kan."

Mensen kunnen door de hypotheekrenteaftrek meer lenen voor hetzelfde geld wat uiteindelijk de prijzen ook omhoog gegooid heeft, dit is in mijn mening een van de belangrijkste factoren. (zie zwitserland)

Misschien dat in bepaalde steden op de aantrekkelijke plekken snel verkocht worden, maar dan heb je het over mensen die zowieso een dik huis kunnen veroorloven want verder zit je er toch goed naast, er zijn zat nieuwbouwprojecten ontwikkeld, maar doordat het niet van te voren verkocht wordt, word dat huis ook niet gebouwd. Wij hebben verschillende projecten lopen waar alleen de fundering klaar is en onder het zand verstopt word. Of waar zelfs helemaal niet meer gebouwd wordt.

Als het echt vraag en aanbod was, dan zouden er nu geen 292.719 huizen te koop zijn in Nederland (volgens huizenzoeker.nl), die mensen gaan natuurlijk niet allemaal overstappen op een huurwoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

JeMoederr schreef op donderdag 12 april 2012 @ 22:12:
Myrdreon, daar mag je dus ook inflatie a 3 jaar over optellen he.
Dat werkt alleen maar in het voordeel van zijn argument.

200k @ 2008 -> 3 jaar later a 5% cumulatieve inflatie -> 210k @ 2011. (5% uit de lucht gegrepen om voorbeeld te geven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Myrdreon schreef op donderdag 12 april 2012 @ 22:10:
Nog zo een die het niet verkocht krijgt.
http://www.funda.nl/koop/...t-47043786-hoogstraat-29/
3 jaar geleden begonnen op, wederom, 270k niveau. Ondertussen 175k. Staat nog te koop...
Pijnlijk inderdaad, maar bij deze schreeuwt dan ook alles "ren zo snel en hard mogelijk weg". Ik stopte al met lezen bij "monument". OK, dat is een leugen, ik zag nog dat bij omschrijving staat "dient gemoderniseerd te worden". Bonuspunten voor de combinatie hiervan met "rijksmonument".

Verder dat het gesplitst gaat worden, dus er zal verplicht een VvE opgericht moeten worden met op dat moment 0 reserve en zonder enige twijfel een berg achterstallig onderhoud (ook aan het deel dat niet jouw eigendom wordt), dat ook nog eens duurder is dan dat sowieso altijd al is, en daarnaast nog sterk beperkt in hoe het uitgevoerd mag worden (monument). Daarmee is de tekst "biedt alle gelegenheid het volledig naar de eigen wensen aan te passen" sowieso een aperte leugen.

Ik heb nu nog geen foto bekeken en was al 10x weggeklikt.

Dus ja, dat huis is kansloos tegen elke prijs.

[ Voor 3% gewijzigd door Wilke op 12-04-2012 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 20:21
Myrdreon schreef op donderdag 12 april 2012 @ 22:10:
Ik zei, niet schrikken, voorbeelden zijn misschien wat extreem, maar geeft wel een en ander aan:
Wat het vooral aangeeft is dat 'meuk'-huizen niet verkopen tegen premium prijzen. Deze huizen zijn nog erger dan het huis van m'n overburen wat uiteindelijk na 5 jaar pas verkocht werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Ik las juist eerder vandaag weer eens de start van dit topic:
De Nederlandse huizenbubble is in de afgelopen tien jaar opgeblazen tot één van de grootste ter wereld en als gevolg van het klappen van die luchtbel zullen de huizenprijzen in ons land de komende jaren fors onder druk komen te staan. Dat beweert althans het Internationaal Monetair Fonds (IMF), dat voor haar World Economic Outlook de huizenprijzen in achttien westerse landen tussen 1997 en 2007 onder de loep nam.
Het IMF heeft het gewoon bij het juiste eind gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch zijn er nog mensen die hun kop in de zand stopoen:

http://www.funda.nl/koop/...322668-elandsgracht-61-b/

47m2 voor €325.000 , woning staat al jaartje of twee te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Voor veel mensen staat er ook nog een schuldeiser op de stoep bij de verkoop.... de bank. Dat is m.i. de grootste reden waarom de verkoop stokt. Een verlies van pak en beet 30.000 is overkomelijk uitgesmeerd over 30 jaar, maar je moet het maar gedaan zien te krijgen dat je opvolgende bank (voor het nieuwe huis) dat mee wil financieren.

Het probleem geldt niet alleen voor eigenaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Wilke schreef op donderdag 12 april 2012 @ 22:27:
[...]

Pijnlijk inderdaad, maar bij deze schreeuwt dan ook alles "ren zo snel en hard mogelijk weg". Ik stopte al met lezen bij "monument". OK, dat is een leugen, ik zag nog dat bij omschrijving staat "dient gemoderniseerd te worden". Bonuspunten voor de combinatie hiervan met "rijksmonument".

Verder dat het gesplitst gaat worden, dus er zal verplicht een VvE opgericht moeten worden met op dat moment 0 reserve en zonder enige twijfel een berg achterstallig onderhoud (ook aan het deel dat niet jouw eigendom wordt), dat ook nog eens duurder is dan dat sowieso altijd al is, en daarnaast nog sterk beperkt in hoe het uitgevoerd mag worden (monument). Daarmee is de tekst "biedt alle gelegenheid het volledig naar de eigen wensen aan te passen" sowieso een aperte leugen.

Ik heb nu nog geen foto bekeken en was al 10x weggeklikt.

Dus ja, dat huis is kansloos tegen elke prijs.
Tja, de buitenkant is prachtig, het uitzicht is prachtig, de locatie is prachtig, Weesp is een leuk stadje... Je zou alleen het hele huis moeten kunnen kopen en een sloot geld hebben om het netjes op te knappen en te moderniseren. Een jaar of tien geleden of zo zou dat voor een rijke yup allemaal geen probleem zijn denk ik, maar tegenwoordig wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Rukapul schreef op donderdag 12 april 2012 @ 22:28:
[...]

Wat het vooral aangeeft is dat 'meuk'-huizen niet verkopen tegen premium prijzen. Deze huizen zijn nog erger dan het huis van m'n overburen wat uiteindelijk na 5 jaar pas verkocht werd.
Klopt, maar een makelaar/taxateur heeft daar ooit 270k aan gehangen. En dus nog meer aan een woning die wel in 'goede' staat is. Voor 100k prijsverschil kun je aardig verbouwen/opknappen. Denk dat het zelfs een uitdaging zal zijn zoveel uit te geven bij dergelijk kleine woningen.
Wat je wel ziet is dat die realiteit langzaam aan ook door begint te werken in die 'goede' huizen. Zie hier en daar dalingen tot 15% in vraagprijs bij de huizen die wel in goede staat zijn (225k -> 165k, 274k -> 235k) en ook al letterlijk jaren te koop.

Waar het vooral om gaat is hoe groot de dalingen kunnen zijn voor huizen die niet vekrocht worden. 'Apeldoorn sterkste daler met 14,6%' zegt het nieuws... dat zijn de woningen die wel verkocht worden. Zeg dat nu eens tegen al deze bewoners die meer zakken en het nog niet verkocht krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

Wekkel schreef op donderdag 12 april 2012 @ 23:26:
Voor veel mensen staat er ook nog een schuldeiser op de stoep bij de verkoop.... de bank. Dat is m.i. de grootste reden waarom de verkoop stokt.
En dat is weer veroorzaakt door al die hypotheekconstructies. Bij alleen lineaire hypotheken waren de problemen lang niet zo groot geworden, omdat je bij een 30 jarige hypotheek 3% per jaar aflost. Binnen een jaar of 4 heb je al 10% afgelost, dan zijn prijsdalingen lang niet zo een probleem. Maar ja, iedereen moest zo nodig aan de aflossingsvrije hypotheek (zelfs in 2010 waren nog van alle verstrekte hypotheken er meer dan 50% volledig aflossingsvrij!).

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

EXX schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 09:38:
[...]
(zelfs in 2010 waren nog van alle verstrekte hypotheken er meer dan 50% volledig aflossingsvrij!).
Bron?

http://www.frisiamakelaar...l-hypotheken-met-nhg.aspx

"In 2010 heeft in totaal ruim 80 procent van de kopers binnen de NHG-kostengrens (tot 350.000 euro) gebruik gemaakt van de hypotheekgarantie. "

NHG kan alleen bij maximaal 50% aflossingsvrij. Dus het lijkt mij heel erg sterk dat in totaal (alles incl huizen boven de 350k) ineens 50% van alle verstrekte hypotheken 100% aflossingsvrij waren.

[ Voor 52% gewijzigd door Whuzz op 13-04-2012 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Het probleem wordt verergerd door 50% aflossingsvrije hypotheken, maar de kern van het probleem* ligt al dieper, namelijk bij de constructie van de bankspaarhypotheek als zodanig. Die bouwt (bij 100% aflossing) vermogen zo traag op, dat na 7 jaar (de periode die mensen gemiddeld in hun eerste huis wonen) nog nauwelijks vermogensopbouw van betekenis heeft plaatsgevonden. Na 15 jaar is nog maar 1/3e van het bedrag opgebouwd. (* Dit is overigens hetzelfde bij de annuïteitenhypotheek: daar los je weliswaar direct af, maar je lost niet sneller af dan je bij een bankspaarhypotheek opbouwt. De curve 'vermogensopbouw' van een spaarproduct verloop ook annuïtair. Ook bij een annuïteitenhypotheek heb je na 4-5 jaar zo weinig afgelost dat je bij verkoop in een dalende markt in grote problemen komt.)

De enige mogelijkheid om snel af te lossen is lineair dan wel gewoon bijstorten als je vermoedt dat je bij een aanstaande verkoop in de problemen gaat komen. En dat is ook bij een bankspaarhypotheek wel goed mogelijk. Het probleem is simpelweg dat mensen zo liberaal hebben geleend, dat er naast de maandelijkse lasten geen speelruimte meer is. Ik kan er daarom met mijn verstand ook niet bij waarom mensen 50% aflossingvrij mochten lenen 'omdat de maandlasten dan lekker laag zijn', terwijl die mensen de maandlasten ad 100% niet konden dragen. Dat is dus wel echt 'boven je stand' leven. Ik heb me er ook altijd enorm over verbaasd dat de NHG niet gewoon 100% aflossing eiste. Je wilt als buffer fungeren om banken en mensen tegen een restschuld te beschermen; waarom sta je dan in godesnaam toe dat mensen bewust een deel van hun bedrag niet aflossen?

[ Voor 13% gewijzigd door nare man op 13-04-2012 10:02 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:19
Ik weet het niet; ik zie hier mensen zeggen dat men keuzes moet maken en de lat te hoog legt, maar is het als hoogopgeleide jongeman 'boven je stand' als je niet in wijk wilt wonen met enkel laag opgeleide mensen die met een uitkering de hele dag bier zitten te zuipen in de voortuin? Het zijn vast hele aardige mensen, maar hun wereld staat zo ver van de mijne af dat ik me daar waarschijnlijk in mijn eigen huis niet thuis zou voelen...

Je kunt niet ALLES overboord gooien bij de borrelpraat dat mensen teveel willen :) Ook al omdat dat al een flink aantal jaar wel gewoon allemaal kan.

Behalve een vangnet beiden wil men ook het kopen van woningen stimuleren. Het verschil tussen 41% aflossingsvrij en 0% aflossingsvrij was mijn mijn geval het verschil tussen kunnen kopen (op een niet te verschrikkelijke locatie) en niet kunnen kopen (tenzij er nog een tiental K aan verbouwing tegenaan werd gegooid, en op een locatie waar ik demografisch niet op mijn plek zou zitten).

En ik had het makkelijk kunnen dragen, 0% aflossingsvrij, maar de bank vond van niet... Nu ja, vorig jaar wel lekker veel op vakantie kunnen gaan :+

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
Paul schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 10:19:
Ik weet het niet; ik zie hier mensen zeggen dat men keuzes moet maken en de lat te hoog legt, maar is het als hoogopgeleide jongeman 'boven je stand' als je niet in wijk wilt wonen met enkel laag opgeleide mensen die met een uitkering de hele dag bier zitten te zuipen in de voortuin? Het zijn vast hele aardige mensen, maar hun wereld staat zo ver van de mijne af dat ik me daar waarschijnlijk in mijn eigen huis niet thuis zou voelen...

Je kunt niet ALLES overboord gooien bij de borrelpraat dat mensen teveel willen :) Ook al omdat dat al een flink aantal jaar wel gewoon allemaal kan.

Behalve een vangnet beiden wil men ook het kopen van woningen stimuleren. Het verschil tussen 41% aflossingsvrij en 0% aflossingsvrij was mijn mijn geval het verschil tussen kunnen kopen (op een niet te verschrikkelijke locatie) en niet kunnen kopen (tenzij er nog een tiental K aan verbouwing tegenaan werd gegooid, en op een locatie waar ik demografisch niet op mijn plek zou zitten).

En ik had het makkelijk kunnen dragen, 0% aflossingsvrij, maar de bank vond van niet... Nu ja, vorig jaar wel lekker veel op vakantie kunnen gaan :+
Heel simpel, als je het niet kan betalen is het boven je stand. Of vind je dat je in betere/andere wijken mag wonen enkel omdat je hoogopgeleid bent? je kan ipv je extra vakantie natuurlijk ook geld sparen om te wonen waar je wilt wonen. leg je een paar jaar een extra vakantie opzij ipv te gaan, heb je zo 10k extra en kan je wonen waar je wilt.

je opleiding geeft je geen recht op en 2 vakanties en een koophuis en een leuke wijk. Keuzes en prioriteiten kunnen je brengen waar je wilt.

Dat het vroeger wel kon, geeft je er geen enkel recht op. Verbouwen is zelden echt nodig voordat het bewoonbaar is. Een lelijke keuken maakt het niet onbewoonbaar ( al zeg ik niet dat dit in jou situatie zo is, een huis kan heel erg afgeleefd zijn)

[ Voor 17% gewijzigd door DaTimMan op 13-04-2012 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tleilaxu
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
DaTimMan schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 10:25:
[...]

Heel simpel, als je het niet kan betalen is het boven je stand. Of vind je dat je in betere/andere wijken mag wonen enkel omdat je hoogopgeleid bent?
Zo simpel is het inderdaad wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
Paul schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 10:19:
Blijkbaar kon het 'gewoon' niet, want nu ligt de woningmarkt stil en worden grote groepen mensen langzaam maar zeker naar de financiële afgrond geduwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
DaTimMan schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 10:25:
Heel simpel, als je het niet kan betalen is het boven je stand. Of vind je dat je in betere/andere wijken mag wonen enkel omdat je hoogopgeleid bent? je kan ipv je extra vakantie natuurlijk ook geld sparen om te wonen waar je wilt wonen. leg je een paar jaar een extra vakantie opzij ipv te gaan, heb je zo 10k extra en kan je wonen waar je wilt.
Je zou natuurlijk ook gewoon mijn reactie kunnen lezen in plaats van te lezen wat je wilt lezen...
Arnout schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 10:32:
Blijkbaar kon het 'gewoon' niet, want nu ligt de woningmarkt stil en worden grote groepen mensen langzaam maar zeker naar de financiële afgrond geduwd.
Wie worden dat? De mensen die al in hun huis wonen kunnen in principe gewoon blijven zitten, die konden het betalen dus waarom zouden ze het nu niet kunnen betalen?

Omdat ze ontslagen worden of omdat er wegens andere reden minder geld binnen komt? Wat is daarmee het verschil met 'vroeger'? Geen geld, geen huis. En ja, momenteel zijn er wat meer werkelozen...

De huizenmarkt stil, tja, recessie + heel veel mensen die allemaal onrust aan het stoken zijn omdat 'de politiek' zo onduidelijk is. WTF is er onduidelijk aan 'we komen niet aan de HRA' en '2% tot 6 juni' ? Juist door allemaal paniek te gaan zaaien zorg je dat het nog verder stil komt te staan.

[ Voor 45% gewijzigd door Paul op 13-04-2012 10:41 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
Paul schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 10:37:
[...]
Je zou natuurlijk ook gewoon mijn reactie kunnen lezen in plaats van te lezen wat je wilt lezen...
[...]
Ik heb hem nogmaals gelezen maar zie niet wat je bedoelt.

Ik snap dat je je in die wijk niet thuis voelt, maar waarom zou je als hoogopgeleide man ergens anders moeten kunnen wonen? Boven je stand leven is leven op een nivo wat je eigenlijk niet kan betalen.

Verder lees ik ook dat je veel op vakantie bent geweest, blijkbaar zou je veel kunnen sparen. Waarom spaar je dan niet dat stuk bij elkaar wat het verschil maakt tussen wel en niet kunnen wonen waar je wilt? Ga 1 keer op vakantie en spaar de rest voor de aankoop van je huis. Waarom heb je hier niet voor gekozen maar wel voor de vakantie?

Kan je mij uitleggen wat je bedoelt als ik er zo ver naast zit?

[ Voor 3% gewijzigd door DaTimMan op 13-04-2012 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
1) Ik zeg nergens dat iets een recht is, al helemaal niet op basis van een gehaald papiertje. 'Jullie' gaan echter compleet voorbij aan het sociaalpsychologische aspect van de redenen achter keuzes / wensen. Je kunt ook iedereen in een garagebox van 30k duwen, die kan vrijwel iedereen in 30 jaar betalen. Waarom woont dan niet iedereen in een garagebox? Want lijkt mij je argument te zijn wanneer je het niet nodig vindt dat iemand ergens anders moet kunnen wonen?

2) Ik kan wel degelijk wonen waar ik wil. Al 'jullie' hervormingen zouden dat echter onmogelijk maken

3) Ik kan het wel degelijk betalen, de bank wil het echter niet lenen. En van één keer op vakantie in plaats van 2x spaar je geen 25k bij elkaar... Dat was echter wel het verschil tussen deels aflossingsvrij of niet.

4) Ik ben op vakantie gegaan NADAT ik al in dat huis zat

5) Ik ben mijn huis in gegaan met +- 15k op mijn rekening (moest toen nog wel vrijwel de complete inboedel kopen) en ongeveer 5k aan kosten zelf betaald ipv in de hypotheek mee te nemen

Al met al worden er een hoop aannames gedaan :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Laatst online: 02-02-2023
Zonder al te veel hoeven in te leveren kun makkelijk 4 tot 5000 euro sparen op jaarbasis. Vakantiegeld en 200 tot 300 per maand mag echt geen moeite zijn.
Dan heb je binnen 3 jaar makkelijk 15k bij elkaar waarmee je makkelijker een bank binnenstapt. Tweeverdieners moeten dat helemaal makkelijk bij elkaar kunnen schrapen. Punt is dat je een tijdlang wel de juiste keuzes moet maken.

En de verkeerde keuzes beginnen vaak al op de hogere school of uni. Frappant hoe makkelijk mensen het voor mekaar krijgen om een studieschuld van 10.000 euro of meer over te houden. Dan moet je nog beginnen maar in feite loop je al twee achter.
En het lijkt niet veel op een schuld van 200k, maar je kunt wel een lagere rente bedingen en op termijn verdient het zichzelf terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Met een opleiding van vier jaar is een studieschuld van 10k zo opgebouwd hoor, vooral als de ouders niet bij kunnen springen en je behalve werken ook graag je studie wilt voltooien. Ook is er een mismatch tussen de plekken waar je een studie kan volgen en de reistijd die er soms voor nodig is.:+
Gevolg kamers en dus hogere lasten die een student er niet echt bij kan hebben. Veel technische studies zijn vijf jaar, dan praat je over 2k/jaar. Dat is nog geen 200 euro per maand aan leenstufi. Daar huur je alleen een voordeur voor, de rest van de kamer moet je al zelf bijspringen.

Maar die studieschuld werd(?) niet meegenomen in de hypotheek berekening. Dus dat moet geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
Paul schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 11:01:
1) Ik zeg nergens dat iets een recht is, al helemaal niet op basis van een gehaald papiertje. 'Jullie' gaan echter compleet voorbij aan het sociaalpsychologische aspect van de redenen achter keuzes / wensen. Je kunt ook iedereen in een garagebox van 30k duwen, die kan vrijwel iedereen in 30 jaar betalen. Waarom woont dan niet iedereen in een garagebox? Want lijkt mij je argument te zijn wanneer je het niet nodig vindt dat iemand ergens anders moet kunnen wonen?

2) Ik kan wel degelijk wonen waar ik wil. Al 'jullie' hervormingen zouden dat echter onmogelijk maken

3) Ik kan het wel degelijk betalen, de bank wil het echter niet lenen. En van één keer op vakantie in plaats van 2x spaar je geen 25k bij elkaar... Dat was echter wel het verschil tussen deels aflossingsvrij of niet.

4) Ik ben op vakantie gegaan NADAT ik al in dat huis zat

5) Ik ben mijn huis in gegaan met +- 15k op mijn rekening (moest toen nog wel vrijwel de complete inboedel kopen) en ongeveer 5k aan kosten zelf betaald ipv in de hypotheek mee te nemen

Al met al worden er een hoop aannames gedaan :)
1) ok dat leek, ik snap het sociaalpsychologische aspect helemaal. Iedereen heeft recht op een woning, kan je dat niet zelf dan word je geholpen. De plek van die woning is dan niet relevant.

2) de meeste hervormingen die hier verzonnen worden lijken me ook niet ideaal, al zijn de meeste geroepen in de hoop zo betaalbaarder een huis te kunnen krijgen , dan gebeurd niet. HRA is geen subsidie, je mag je woning uit je bruto inkomen betalen omdat je een woning nodig heb. (mening)

3) de bank vond van niet en leende t niet, en jij had het geld niet helemaal zelf, dus kon je t niet betalen. Met 1 vakantie minder haal je het inderdaad niet.( uit je post lees ik dat het gelukt is , dus kon t blijkbaar wel :))

tuurlijk worden er aanames gedaan , jij maakt ze ook door te zeggen dat iedereen in een garagebox kan wonen. Er is altijd een reden voor keuzes en wensen, keuzes sluiten soms dingen uit. Ik kan niet 2 keer op vakantie en een huis kopen, dat kan bijna niemand. Een wens, is een wens. Ik heb als wens een vrijstaand huis met een garagebox erbij, dit kan als ik een paar jaar lang niets aan luxe doe. Hier kies ik dan vervolgens niet voor.

Locatie is belangrijk, maar mijn inziens is een woning een recht, de locatie afhankelijk van je persoonlijke situatie een wens , een keus, of een noodzakelijk kwaad.
Pagina: 1 ... 164 ... 225 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over het klappen van de huizenbubbel. Andere onderwerpen zoals de pensioengerechtigde leeftijd, parkeergarages en de spoorwegstations zijn in dit topic off-topic.

Off-topic posts zullen in de trashcan verdwijnen.