MBV schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 08:44:
Er wordt niet meer gedaan tegen scheefhuren dan de huur een klein beetje duurder maken. 5% is een lachertje: voor je aan vrije-sector prijzen zit ben je tien jaar verder. En zijn reactie was gebaseerd op het voorbeeld dat je een gezin met 2 kinderen niet in een 4-kamer flat in de vrije sector zou kunnen stoppen: ik vraag me even goed af waarom dat niet zou kunnen.
Klopt, alleen het achterliggende doel is de dat mensen uit de sociale huur gaan ('doorstromen'). Bovendien heb je het voor dit jaar dus over 7,3% want het mag bovenop de normale verhoging.
Scheefwonen gaat (in de huidige wet) over inkomens van boven de 45k, dus jouw zielige geval gaat niet eens op. Daarnaast moeten we in Nederland eens accepteren dat er altijd 1% (of 1 promille) zielige grensgevallen is, om gedrochten met 16 miljoen uitzonderingen (en 2 grote mazen waardoor iedereen eronderuit komt) te voorkomen.
De eis is op basis van per gezin, niet per persoon, zoals het artikel vermeldt. Dat geval gaat dus wel op.
34k+ bruto op 1 salaris? Da's geen klein eliteclubje! Als ik even 30k+ pak (geen idee hoe ik statline moet overtuigen van een arbitraire grens...), dan kom ik op 4,6 miljoen mensen. Zelfs 40k+ is 2,7 miljoen mensen. Een aanzienlijk deel van alle Nederlanders, en dan moet je eigenlijk kijken naar de min-of-meer fulltime werkende Nederlanders (om vrouwen die 2-3 daagjes erbij werken omdat de man al het geld verdient wil uitsluiten: zodra die zelfstandig moeten worden kunnen ze vaak significant meer gaan verdienen). Ik denk dat meer dan 40% van de mensen met een volledig inkomen in jouw 'eliteclubje' zit!
Zou graag de achtergrond daarvan zien. Aangezien ruwweg 8 miljoen mensen tot de beroepsbevolking horen, zou 4,6 miljoen al meer dan de helft zijn. Dat lijkt heel erg onwaarschijnlijk, dat meer dan de helft boven modaal verdient. Vooral als je naar de data van het CBS kijkt:
Volgens het CBS is het gemiddelde inkomen van de beroepsbevolking namelijk 26556 (kan even alleen 2010 vinden maar is duidelijk genoeg denk ik dat jouw cijfers nooit kunnen kloppen).
In ieder geval, als je het minimum inkomen in acht neemt, zou dit gemiddelde inkomen letterlijk onmogelijk zijn als meer dan 4,6 miljoen boven de 34k grens zit.
Bedenk je ook dat modaal zelf al hoog is; het gemiddelde salaris voor een persoon (dus ook de student/gepensioneerde als ook degene die niet kunnen werken etc. Dat is nog eens ruwweg 4 miljoen mensen) ligt nog lager, ergens rond de 20k.
Je zit dus al 1,5x boven het gemiddelde met een modaal salaris!
En ja, inderdaad, je ziet het goed. Die 2 daar die het zo slecht hebben rond die 20k te zitten (zoals uit mijn voorbeeld) kunnen hun sociale woning dus niet aanhouden en moeten een aanzienlijk groter deel van hun inkomen uitgeven aan woonruimte, terwijl ze waarschijnlijk nu al haast niet rondkomen.
Ik dacht dat dat toch echt het argument was dat standaard wordt gegeven in de politiek: de wachtlijsten zijn nu 7 jaar in diverse steden, als iemand een sociale huurwoning nodig heeft kan hij nergens terecht.
Klopt, maar klassieke symptoombestreiding is dan hen uit die woningen te jagen in plaats van het probleem zelf oplossen. Zoals geen enkel aanbod tussen ~34k waar sociale huur eindigd en ~38k waar vrije sector begint, waarbij het minieme beetje aanbod dat er wel beschikbaar is totaal niet aansluit bij wat mensen nodig hebben.
[
Voor 6% gewijzigd door
Xanaroth op 06-04-2012 10:03
]