Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 161 ... 225 Laatste
Acties:
  • 892.739 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Jiriki schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 14:52:
Grappig, een Spaanse econoom die kritiek heeft op ons systeem?
Toen ik zijn argument las: "om geleend geld in andere zaken te steken", viel ik helemaal van mijn stoel...

Als je niet weet hoe het in elkaar zit, hoef je ook geen commentaar te hebben...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

dfrenner schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 15:04:
[...]
Toen ik zijn argument las: "om geleend geld in andere zaken te steken", viel ik helemaal van mijn stoel...

Als je niet weet hoe het in elkaar zit, hoef je ook geen commentaar te hebben...
Maar dat is toch ook zo? Ik bedoel, het geld dat ze niet betalen om hun hypotheek af te lossen wordt gestoken in aandelen/obligaties, op een spaarrekening gezet, in een dakkapel gestopt, of in een auto.

Kortom, de HRA wordt gebruikt als korting op de aanschaf van spullen anders dan het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Bartjuh schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 15:35:
Kortom, de HRA wordt gebruikt als korting op de aanschaf van spullen anders dan het huis.
En wat uiteindelijk goed is voor de economie. Als dat wegvalt kunnen ze dat geld niet meer gebruiken voor dat soort dingen en dat is weer slecht voor de economie.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Slasher schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 15:48:
[...]

En wat uiteindelijk goed is voor de economie. Als dat wegvalt kunnen ze dat geld niet meer gebruiken voor dat soort dingen en dat is weer slecht voor de economie.
Op korte termijn is het goed voor de economie, en daar heeft de economie de afgelopen decennia ook profijt van gehad. Op lange termijn daarentegen moeten de schulden toch worden afbetaald, en dan komt dat geld niet meer bij die nieuwe auto/tv terecht.
Mensen geven geleend geld uit en aflossen doen ze niet want "dan zit dat geld vast in stenen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Slasher schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 15:48:
[...]
Nee, want dan hoeven ze uiteindelijk ook minder belasting te betalen om de HRA te kunnen bekostigen, waardoor ze zelf meer geld overhouden. Of gewoonweg minder schulden aan te nemen (dan heb je ten minste keuze, nu is het niet echt een keuze want die subsidie is natuurlijk heerlijk...)

Bovendien is het eerlijker voor particuliere huurders, die geen subsidie krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door Bartjuh op 30-03-2012 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Bartjuh schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 15:35:
Maar dat is toch ook zo? Ik bedoel, het geld dat ze niet betalen om hun hypotheek af te lossen wordt gestoken in aandelen/obligaties, op een spaarrekening gezet, in een dakkapel gestopt, of in een auto.
Dat is onzin. Door de spaarhypotheek los ik niet direct af nee, maar het bedrag in de spaarpolis mag maar met één doel gebruikt worden, namelijk de aflossing van de hypotheek, waar de spaarpolis op is afgesloten....

Niet voor een auto, niet voor een dakkapel, niet voor boodschappen... Je kan er ook niets afhalen, enkel extra bijstorten. Het is geen lopende rekening ofzo...
RemcoDelft schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 15:49:
Op korte termijn is het goed voor de economie, en daar heeft de economie de afgelopen decennia ook profijt van gehad. Op lange termijn daarentegen moeten de schulden toch worden afbetaald, en dan komt dat geld niet meer bij die nieuwe auto/tv terecht.
Mensen geven geleend geld uit en aflossen doen ze niet want "dan zit dat geld vast in stenen".
Schulden afbetalen, oftewel aflossen, staat los van de HRA.
100% aflossingsvrij mag tegenwoordig bijvoorbeeld niet meer... Dat zijn andere regels en staan elkaar niet in de weg.
Bartjuh schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 15:50:
Nee, want dan hoeven ze uiteindelijk ook minder belasting te betalen om de HRA te kunnen bekostigen, waardoor ze zelf meer geld overhouden. Of gewoonweg minder schulden aan te nemen (dan heb je ten minste keuze, nu is het niet echt een keuze want die subsidie is natuurlijk heerlijk...)

Bovendien is het eerlijker voor particuliere huurders, die geen subsidie krijgen.
Minder belasting betalen? Dan ben je nog niet aan het bezuinigen 8)7

[ Voor 59% gewijzigd door BlakHawk op 30-03-2012 15:58 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:56
Stukje van de Volkskrant:

Bijna geen discussie over bezuinigingen of de twee h-woorden worden genoemd: hervormen, en dan vooral de hypotheekrenteaftrek. Ook daarover wordt in het Catshuis gesproken.

Al jaren hangt de aftrek van de belastingen van de rente op hypotheken als een donderwolk boven de verschillende kabinetten in Nederland, en Nederland wordt vanuit de rest van Europa bekritiseerd om de 'verkapte subsidie' op het kopen van een huis.

In het Catshuis wordt overwogen de renteaftrek alleen nog te laten gelden voor de zogenoemde annuïteitenhypotheek, een hypotheekvorm waarbij het maandelijks af te dragen bedrag aan rente en aflossing min of meer gelijk blijft, totdat de lening en rente zijn afbetaald. In Nederland wordt een annuïteitenhypotheek vaak afgesloten met een looptijd van dertig jaar.

Voor alle andere hypotheekvormen zou geen aftrek meer gelden. Eind vorig jaar al meldde Elsevier op basis van bronnen rond het kabinet dat CDA en VVD van plan waren 'de franje' van de aftrekregeling af te halen, waardoor het niet meer zou gelden voor nieuwe aflossingsvrije hypotheken en hypotheken boven de miljoen euro. PVV-leider Wilders reageerde toen furieus, maar lijkt zich toch te moeten schikken in de aanpak van de aftrek. Over wat de opbrengsten zouden zijn van beperking van de regel, bestaat nog wat onduidelijkheid. De effecten zouden vooral op lange termijn te merken zijn.

Eerder werd er in dit topic gesproken dat het alleen voor nieuwe hypotheken zou gelden, maar dat kan ik hier niet uit opmaken, iemand meer duidelijkheid? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:41
Sorry, maar Geert heeft nog niet op de SMS gereageerd ;)

Zelfs bij bestaande gevallen kan het annuitaire model worden toegepast. Dat gebeurt dan gewoon op een forfetaire (fictieve) wijze. Enige wat je er voor nodig hebt is de datum van ingang van alle leningdelen en een klein rekentooltje.
edit: en de rente en dat maakt het dus onnodig complex en manipuleerbaar. Beter is dus liniair als uitgangspunt voor aftrekbaarheid.

[ Voor 18% gewijzigd door Rukapul op 30-03-2012 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

Als ze dat gaan toepassen op bestaande leningen zou het wel niet meer dan billijk zijn om mensen de mogelijkheid te geven kostenloos hun hypotheek over te zetten naar een annuïteit.

Niet toepassen op bestaande hypotheken is bijna niet mogelijk, het zou de huizenmarkt in 2 stukken verdelen en helemaal laten vastlopen.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
EXX schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 16:08:
Als ze dat gaan toepassen op bestaande leningen zou het wel niet meer dan billijk zijn om mensen de mogelijkheid te geven kostenloos hun hypotheek over te zetten naar een annuïteit.
Het enige wat billijk is om uitkeringen van spaarhypotheken niet te belasten indien deze samenhangen met een niet meer aftrekbaar leningdeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Rukapul schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 16:00:
Zelfs bij bestaande gevallen kan het annuitaire model worden toegepast. Dat gebeurt dan gewoon op een forfetaire (fictieve) wijze. Enige wat je er voor nodig hebt is de datum van ingang van alle leningdelen en een klein rekentooltje.
edit: en de rente en dat maakt het dus onnodig complex en manipuleerbaar. Beter is dus liniair als uitgangspunt voor aftrekbaarheid.
Als je met "fictieve" annuiteiten gaat rekenen, hoe doe je dat dan als iemand tussentijds alsnog heeft afgelost? Stel: 2 ton schuld, 1 ton afgelost na 5 jaar, hoe bereken je dan de aftrek? Bij een echte annuiteitenhypotheek zou de aftrek afnemen omdat de schuld afneemt, maar forfaittair?
M.a.w. dit gaat alsnog creatieve constructies opleveren om de aftrek optimaal te benutten.
EXX schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 16:08:
Voor de juristen hier: kan de overheid banken verplichten bestaande contracten aan te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
RemcoDelft schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 16:17:
[...]
Voor de juristen hier: kan de overheid banken verplichten bestaande contracten aan te passen?
Dat wordt wel heel erg lastig.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
RemcoDelft schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 16:17:
[...]

Als je met "fictieve" annuiteiten gaat rekenen, hoe doe je dat dan als iemand tussentijds alsnog heeft afgelost? Stel: 2 ton schuld, 1 ton afgelost na 5 jaar, hoe bereken je dan de aftrek? Bij een echte annuiteitenhypotheek zou de aftrek afnemen omdat de schuld afneemt, maar forfaittair?
M.a.w. dit gaat alsnog creatieve constructies opleveren om de aftrek optimaal te benutten.
Niet zo heel spanned. De eigen woningschuld is immers 1 ton na 5 jaar en beperkt daarmee de aftrek al. Wat mij betreft kun je gewoon de begindatum van het leningdeel aanhouden. Je neemt gewoon het minimum van de rente over de eigenwoningschuld en het fictieve leningbedrag. Het duurt vrij lang voordat de aftrekbaarheid verder zal dalen door de fictieve regeling in dat geval, maar andersom kan hij niet ten voordele worden aangewend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
nare man schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 16:20:
[...]

Dat wordt wel heel erg lastig.
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Gewoon een "solidariteitsheffing" van 1% over alle uitstaande hypotheken bij banken. Vervolgens past de overheid ca 2k door naar elke huiseigenaar om z'n hypotheek om te laten klussen (kost typisch niet meer dan een paar honderd euro).

Alleen hiermee dreigen is voldoende om elk bank mee te laten werken om hypotheken goedkoop om te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Ja, uiteraard zijn er meer wegen die naar Rome leiden :P maar ik vatte de vraag op als: heeft de overheid juridische middelen om rechtstreeks in te grijpen in contracten tussen banken en klanten van banken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

dfrenner schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 15:54:
[...]
Dat is onzin. Door de spaarhypotheek los ik niet direct af nee, maar het bedrag in de spaarpolis mag maar met één doel gebruikt worden, namelijk de aflossing van de hypotheek, waar de spaarpolis op is afgesloten....

Niet voor een auto, niet voor een dakkapel, niet voor boodschappen... Je kan er ook niets afhalen, enkel extra bijstorten. Het is geen lopende rekening ofzo...
Je kan een aflossingsvrije hypotheek nemen; dan bepaal je ZELF waar je het geleende geld aan uit geeft.

Of je laat de bank het voor je beleggen/sparen.

Either way, je doet wat anders met de HRA dan waar het voor bedoelt is.
[...]
Schulden afbetalen, oftewel aflossen, staat los van de HRA.
100% aflossingsvrij mag tegenwoordig bijvoorbeeld niet meer... Dat zijn andere regels en staan elkaar niet in de weg.
Heeft ALLES met de HRA te maken. Het feit dat aflossingvrij bestaat is dankzij de HRA, in andere landen vinden ze zoiets namelijk vreemd.

Aflossingvrij verbieden vind ik anti-liberaal, dan stel je nog meer regeltjes op. Laten we niet met pleisters het zinkende schip beplakken, maar gewoon zorgen dat het fundament goed is waardoor aflossingvrij vanzelf een minder populaire hypotheekvorm wordt.
[...]
Minder belasting betalen? Dan ben je nog niet aan het bezuinigen 8)7
Ik heb het helemaal niet over bezuinigen, ik heb het over hervormen. Uiteindelijk maakt dit de markt gezonder, flexibeler, minder overgewaardeerd, en zorgt uiteindelijk voor meer werk. Et voila, door meer werk en een gezondere economie hoef je al minder te bezuinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Bartjuh schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 16:26:
[...]
Aflossingvrij verbieden vind ik anti-liberaal
Aflossingsvrij verbieden heeft te maken met risicovermindering. En als omvallende banken staatssteun nodig hebben, vind ik wel dat de overheid ook het recht heeft om risico's te verminderen. Anti-liberaal of niet!
Hetzelfde zou je trouwens kunnen zeggen over het maximum aantal "jaarinkomens" dat iemand mag lenen: we hebben gezien wat banken doen als dar geen harde limiet op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJH
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-07 00:54

DJH

Beperking van de hypotheekrenteaftrek voor structurele overheidsbesparingen. Alleen annuïteitenhypotheken zouden overblijven, waarbij de schuld in 30 jaar wordt afgelost. Voor andere nieuwe hypotheken is de rente dan niet meer aftrekbaar.
Wij hebben zojuist een bankspaarhypotheek afgesloten die ingaat op 1 juni. De handtekeningen zijn al gezet. Lijkt mij dat ze bovenstaande maatregel niet per direct invoeren? Anders vissen wij zwaar achter het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

ik herhaal mezelf als ik zeg dat aflosvrij totaal verbieden complete onzin is. Waarom zou er geen restschuld mogen zijn ? Als deze maar afgestemd is op het inkomen op dat moment is er niets aan de hand. Men vergeet voor het gemak dat een huurder ook gewoon moet betalen tot zijn dood. Waarom zou iemand met een koophuis deze dan volledig af moeten lossen ?? (waarbij na het overlijden over de waarde nog weer eens erfbelasting is verschuldigd en tijdens de looptijd het NBI lager is door de aflosverplichting waardoor en er minder geld de economie in gaat. complete ondoordachte BS imho)

[ Voor 24% gewijzigd door Ray op 30-03-2012 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Ray schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 19:57:
ik herhaal mezelf als ik zeg dat aflosvrij totaal verbieden complete onzin is. Waarom zou er geen restschuld mogen zijn ?
Waarom zou je een restschuld willen? Zonder HRA scheelt het in maandbedrag helemaal niet veel of je in 30 jaar 50% of 100% aflost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
DJH schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 19:09:
[...]

Wij hebben zojuist een bankspaarhypotheek afgesloten die ingaat op 1 juni. De handtekeningen zijn al gezet. Lijkt mij dat ze bovenstaande maatregel niet per direct invoeren? Anders vissen wij zwaar achter het net.
Je bent vast niet alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
DJH schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 19:09:
[...]

Regel zal zowiezo nog door de kamer goedgekeurd moeten worden, daar gaan vast nog wel wat weken, zo niet maanden overheen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

RemcoDelft schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 20:04:
[...]

Waarom zou je een restschuld willen? Zonder HRA scheelt het in maandbedrag helemaal niet veel of je in 30 jaar 50% of 100% aflost.
Het scheelt je alsnog een dikke tweeduizend euro per jaar bij 300k lening en 5% rente. Dat is aardig wat. Niet gigantisch, maar ook zeker niet verwaarloosbaar.

Daarbij is je leven eindig en heb je geen reet aan vermogen als je dood bent. De keuze om wat minder vermogen op te bouwen en wat meer uit te geven is prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

RemcoDelft schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 20:04:
[...]

waarom zou je geen restschuld willen ? of ken jij huurders die in 30 jaar 250.000 bij elkaar sparen zonder dat dit ten koste gaat van hun besteedbaar inkomen ?

50% is heel goed verklaarbaar (als sinds jaar en dag de NHG norm) omdat dit grofweg in de meeste gevallen aansluit op het pensioeninkomen. maar meer dat dit gaan verplichten is onzin. Of weet jij wel een goede onderbouwde reden waarom dit voor kopers en huurders anders zou moeten zijn ?

of zoals hieronder bondig verwoord. je hebt geen reet aan geld als je dood bent, geef daarom de consument keus bij leven wat met zijn eigen geld te doen!!!

overigens is de term restschuld hier misplaatst. na een verkoop is er bij 50% aflossen zeer waarschijnlijk een overschot. Er is dus helemaal geen schuld

daarnaast is 2000 euro netto voor een normaal gezin een significant bedrag. Je praat alsof je zelf met geld kan strooien 'aflossen is maar iets duurder' Besef wel dat de meeste mensen liever een wat ruimer huis hebben en hier het budget voor nodig hebben, dan is er voor meer aflossen echt geen ruimte.
En die keuze moeten ze zelf kunnen maken en niet opgelegd krijgen door een of andere wereldvreemde politicus.

[ Voor 34% gewijzigd door Ray op 30-03-2012 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJH
  • Laatst online: 13-07 00:54

DJH

Mektheb schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 20:04:
[...]

Je bent vast niet alleen.
Ik weet niet of dat een troost is :9 ik maak me vet zorgen :( kuteconomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

De eerste 5-10 jaar is er nauwelijks een verschil in betaalde rente tussen hakkelaar en annuitair dus no stress dat kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Ray schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 20:22:
[...]

waarom zou je geen restschuld willen ? of ken jij huurders die in 30 jaar 250.000 bij elkaar sparen zonder dat dit ten koste gaat van hun besteedbaar inkomen ?

50% is heel goed verklaarbaar (als sinds jaar en dag de NHG norm) omdat dit grofweg in de meeste gevallen aansluit op het pensioeninkomen. maar meer dat dit gaan verplichten is onzin. Of weet jij wel een goede onderbouwde reden waarom dit voor kopers en huurders anders zou moeten zijn ?

of zoals hieronder bondig verwoord. je hebt geen reet aan geld als je dood bent, geef daarom de consument keus bij leven wat met zijn eigen geld te doen!!!

overigens is de term restschuld hier misplaatst. na een verkoop is er bij 50% aflossen zeer waarschijnlijk een overschot. Er is dus helemaal geen schuld

daarnaast is 2000 euro netto voor een normaal gezin een significant bedrag. Je praat alsof je zelf met geld kan strooien 'aflossen is maar iets duurder' Besef wel dat de meeste mensen liever een wat ruimer huis hebben en hier het budget voor nodig hebben, dan is er voor meer aflossen echt geen ruimte.
En die keuze moeten ze zelf kunnen maken en niet opgelegd krijgen door een of andere wereldvreemde politicus.
De HRA aftrek over de gehele looptijd bij 50% aflosvrij hoger is dan bij annuitair.

Doelstelling vd maatregel is vooral de HRA afbouwen en daarbij helpen aflossingsvrije hypotheken dus niet.

Verder kan bij een 50% aflosvrije hypotheek vanwege HRA aftrek bij dezelfde maandlast meer geleend worden. Een andere doelstelling is om schulden omlaag te brengen en daar helpt aflossingsvrij dus ook niet bij.

An sich is 50% restschuld misschien geen probleem maar het past niet langer in het grote plan.

Daarnaast gaat het er niet om hoe jij of ik tegen schuld aankijken maar vooral hoe financiele markten / EU / etc tegen schuldhoogte aankijkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Help!!!! op 31-03-2012 02:01 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ray schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 19:57:
ik herhaal mezelf als ik zeg dat aflosvrij totaal verbieden complete onzin is.
Ze gaan het niet verbieden... alles mag, alleen niet meer fiscaal bevoordeeld. Belangrijk verschil.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Help!!!! schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 01:58:
[...]

De HRA aftrek over de gehele looptijd bij 50% aflosvrij hoger is dan bij annuitair.

Doelstelling vd maatregel is vooral de HRA afbouwen en daarbij helpen aflossingsvrije hypotheken dus niet.

Verder kan bij een 50% aflosvrije hypotheek vanwege HRA aftrek bij dezelfde maandlast meer geleend worden. Een andere doelstelling is om schulden omlaag te brengen en daar helpt aflossingsvrij dus ook niet bij.

An sich is 50% restschuld misschien geen probleem maar het past niet langer in het grote plan.

Daarnaast gaat het er niet om hoe jij of ik tegen schuld aankijken maar vooral hoe financiele markten / EU / etc tegen schuldhoogte aankijkt.
dit gaat niet over de discussie vd HRA maar over het wel / niet 100% af moeten lossen. De HRA zal zijn eigen koers krijgen.

Er kan zeer zeker niet meer geleend worden, een veel gemaakte fout. De maximale leentoets kijkt niet naar welke hypotheekvorm er uiteindelijk gekozen wordt. dit kon enkel bij de werkelijke lasten toets maar die is verbannen. Ergo de maandlasten zijn wel lager bij 50% aflossen ipv 100%

banken / de financiële markt wil helemaal niet dat er afgelost wordt! banken willen rente ontvangen. Dat ze nu even een ander masker opzetten om dit te verhullen is grappig te noemen. Natuurlijk willen ze wel zo weinig mogelijk risico lopen maar dat vertalen ze gewoon in een rente / kostenopslag

@Cijberpope, wat ze gaan doen is nog volledig onbekend. Er zijn idd plannen om ....... De fiscale beperkingen zijn er feitelijk al. bijleenregeling, 30 jaar termijn etc Dat er een verdere beperking komt op de aftrek zal niemand verbazen.

[ Voor 7% gewijzigd door Ray op 31-03-2012 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Ray schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 20:22:
[...]
Besef wel dat de meeste mensen liever een wat ruimer huis hebben en hier het budget voor nodig hebben, dan is er voor meer aflossen echt geen ruimte.
Besef jij ook dat als iedereen 50% aflost dat huis geen mm groter wordt dan als iedereen 100% aflost? Het huis wordt alleen iets duurder. 100% aflossen is gewoon een mooie rem op prijsexplosies met geleend geld.
Als jij de enige bent die minder aflost en daardoor meer kan lenen woon je inderdaad groter. Als iedereen het doet betaal je alleen meer voor hetzelfde.

[ Voor 11% gewijzigd door RemcoDelft op 31-03-2012 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

RemcoDelft schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 11:33:
[...]

Besef jij ook dat als iedereen 50% aflost dat huis geen mm groter wordt dan als iedereen 100% aflost? Het huis wordt alleen iets duurder. 100% aflossen is gewoon een mooie rem op prijsexplosies met geleend geld.
Als jij de enige bent die minder aflost en daardoor meer kan lenen woon je inderdaad groter. Als iedereen het doet betaal je alleen meer voor hetzelfde.
Je kan niet meer lenen doordat je minder aflost. Hoe vaak moet ik dat nou nog uitleggen ? Er zit geen correlatie tussen wat je max kan lenen en hoeveel je aflost. Wel tussen de maandlasten die daarbij horen. Je trekt mijn quote uit zijn verband.

Het wel of niet aflossen van een lening heeft geen gevolgen voor de prijs. Enkel voor de betaalbaarheid bij pensioen of een eventuele restschuld bij verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:00
Ray schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 12:38:
[...]

Je kan niet meer lenen doordat je minder aflost. Hoe vaak moet ik dat nou nog uitleggen ? Er zit geen correlatie tussen wat je max kan lenen en hoeveel je aflost. Wel tussen de maandlasten die daarbij horen. Je trekt mijn quote uit zijn verband.

Het wel of niet aflossen van een lening heeft geen gevolgen voor de prijs. Enkel voor de betaalbaarheid bij pensioen of een eventuele restschuld bij verkoop.
En als de betaalbaarheid van een lening omlaag gaat voor iedereen omdat aflossingsvrij niet meer mag, wat denk je dat er dan met de huizenprijzen moet gebeuren? Theoretisch gezien gaan die dan omlaag omdat mensen zich minder lening kunnen veroorloven, ook al mogen ze meer lenen gebaseerd op salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Ray schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 10:21:
[...]

banken / de financiële markt wil helemaal niet dat er afgelost wordt! banken willen rente ontvangen. Dat ze nu even een ander masker opzetten om dit te verhullen is grappig te noemen. Natuurlijk willen ze wel zo weinig mogelijk risico lopen maar dat vertalen ze gewoon in een rente / kostenopslag
Ik had het niet over banken maar de financiele wereld / EU in de breedste zin van het woord.
Verder hebben banken iha ook niets aan slechte assets. Ook rente kunnen ze in de huidige omstandigheden niet onbeperkt verhogen.
Het is een vicieuze cirkel. Rente omhoog, kosten bedrijven omhoog, investeringen bedrijven omlaag, bedrijven kunnen niet meer herfinacieren obv die gestegen rates, doorrekenen aan consumenten, consumenten hebben geen geld / consumeren niet, consumptie nog verder omlaag, ontslagen, verderf, dood, ellende.

Er is inmiddels dermate veel schuld in de wereld, eerst vooral in de private maar nu ook in toenemende mate in de overheidssector, dat er toenemende mate van onzekerheid bestaat over de mogelijkheid tot terugbetalen door de debiteuren. Dit heeft dermate grote gevolgen dat er grote druk begint te ontstaan om schulden af te bouwen. In NL bijvoorbeeld omdat er de perceptie is dat Duitsland steeds gezonder lijkt te zijn tov Nederland wat te zien is aan de oplopende spread tussen NL en Duitsland qua staatsobligaties.

Daarom komt er druk om bijv de woningsmarkt en HRA te hervormen en meer specifiek geen aflossingsvrije hypotheken meer toe te staan. Althans om daar geen HRA meer over toe te staan waardoor leencapaciteit afneemt.
Dat jouw specifieke 50% hypotheek misschien een prima asset is en dat er best argumenten zijn om niet 100% af te lossen, is niet (langer) van belang. Je wordt gewoon meegemalen in het grote krachtenspel.

Bij de schuldsanering zal pijn geleden (moeten) worden. Dit gaat goedschiks of kwaadschiks gebeuren in de komende jaren. Het is onontkoombaar.

[ Voor 12% gewijzigd door Help!!!! op 31-03-2012 13:12 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

FireAge schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 12:47:
[...]

En als de betaalbaarheid van een lening omlaag gaat voor iedereen omdat aflossingsvrij niet meer mag, wat denk je dat er dan met de huizenprijzen moet gebeuren? Theoretisch gezien gaan die dan omlaag omdat mensen zich minder lening kunnen veroorloven, ook al mogen ze meer lenen gebaseerd op salaris.
mijn ervaring leert dat de meeste consumenten gewoon maximaal lenen. Wij adviseren altijd op basis van het NBI waarbij men dit in veel gevallen dus niet zou moeten willen maar het toch gewoon doet.
Anders gezegd, zolang er mensen zijn die alsnog maximaal lenen hoeft dit geen effect te hebben op de huizenprijzen (een DINKY kan evenveel lenen als een stel met kinderen. echter zal hun NBI behoorlijk verschillen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:00
Geven de banken dan beide klanten ook hetzelfde percentage?
Of houden ze rekening met het feit dat die dinky's veel minder risico lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Hebben meer mensen hier het gevoel dat we ondertussen, door dat hele schuld-verhaal en de aanhoudende onzekerheid, richting een deflatie (=geld wordt meer waard) scenario glijden?
Je ziet het al bij de wat meer luxe producten: Auto's worden ondertussen steeds goedkoper, huizenprijzen dalen, rente op hypotheken dalen, supermarktenoorlog, recessie met oplopende werkloosheid, goedkopere elektronica (van zonnecellen tot computers tot huis/tuin/keuken apparatuur)....

Dat kan nog wel eens olie op het vuur worden van de schuldberg, omdat die lastiger af te betalen wordt.

[ Voor 13% gewijzigd door Xanaroth op 31-03-2012 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Myrdreon schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 19:53:
Hebben meer mensen hier het gevoel dat we ondertussen, door dat hele schuld-verhaal en de aanhoudende onzekerheid, richting een deflatie (=geld wordt meer waard) scenario glijden?
Gezien de enorme geldcreatie binnen de eurozone lijkt dat me voorlopig niet waarschijnlijk. Je koopt wel meer huis voor je geld, maar alle andere dingen worden duurder.
Je ziet het al bij de wat meer luxe producten: Auto's worden ondertussen steeds goedkoper, huizenprijzen dalen, rente op hypotheken dalen, supermarktenoorlog, recessie met oplopende werkloosheid, goedkopere elektronica (van zonnecellen tot computers tot huis/tuin/keuken apparatuur)....
Dit komt niet terug in het inflatiecijfer van 2.42 tot 2.82% (afhankelijk van hoe ze tellen) vorige maand.

Volgens deze link is Zwitserland nu een van de weinige landen met deflatie (0.88% op jaarbasis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

FireAge schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 19:51:
Geven de banken dan beide klanten ook hetzelfde percentage?
Of houden ze rekening met het feit dat die dinky's veel minder risico lopen?
Dat is nou juist het vreemde. Een alleenstaande met 45K inkomen kan evenveel lenen als een 1 verdiener met een gezin met 3 kinderen. Dat is in de praktijk natuurlijk 2 compleet verschillende situaties zijn maakt voor de toets niet uit. wel voor het advies vanuit onze kant maar daar hoeft de klant zich niet aan te houden (ergo hij gaat naar een ander die het hem wel leent.....)

De zogenaamde woonquotes (dat deel van je inkomen wat je mag verwonen) houden geen rekening met de feitelijk situatie van de opbouw van het inkomen en de (gezins) lasten (bij tweeverdieners werkt het iets anders). Ook zit er geen verschil in rentepercentages voor lening. deze is namelijk weer gebonden aan het zekerheid van het onderpand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
RemcoDelft schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 20:54:
[...]

Gezien de enorme geldcreatie binnen de eurozone lijkt dat me voorlopig niet waarschijnlijk. Je koopt wel meer huis voor je geld, maar alle andere dingen worden duurder.

[...]

Dit komt niet terug in het inflatiecijfer van 2.42 tot 2.82% (afhankelijk van hoe ze tellen) vorige maand.
Maar al dat gecreerde geld gaat voor een groot deel richting in de schulden, niet de economie zelf in. En wat dat laatste betreft, geven ze aan dat het vooral door de benzineprijs komt (vorige jaar iets van 1.60, nu richting de 1.90 - 19% hoger!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Ray schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 21:36:
[...]

Dat is nou juist het vreemde. Een alleenstaande met 45K inkomen kan evenveel lenen als een 1 verdiener met een gezin met 3 kinderen. Dat is in de praktijk natuurlijk 2 compleet verschillende situaties zijn maakt voor de toets niet uit. wel voor het advies vanuit onze kant maar daar hoeft de klant zich niet aan te houden (ergo hij gaat naar een ander die het hem wel leent.....)

De zogenaamde woonquotes (dat deel van je inkomen wat je mag verwonen) houden geen rekening met de feitelijk situatie van de opbouw van het inkomen en de (gezins) lasten (bij tweeverdieners werkt het iets anders). Ook zit er geen verschil in rentepercentages voor lening. deze is namelijk weer gebonden aan het zekerheid van het onderpand
Klopt, wat dat betreft zou het beter zijn om naast de 'abstracte' bankentoets (blijft de gewenste hypotheek binnen x% van het jaarinkomen) ook een concrete maandelijkse lastentoets te doen. Dat deed mijn hypotheekadviseur wel: gewoon een NIBUD-formulier invullen en bespreken. Dan zie je dat die abstracte toets inderdaad heel weinig zegt. Maar voor zover mij bekend is dat niet verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Die werkelijke kosten toets mocht volgens mij niet meer toegepast worden (raar maar waar).

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

uitgangspunt voor een goed advies is CBI/NBI waarbij de nibud lijst je kan helpen. Echter is dit inderdaad geen geldige explain meer voor een verstrekking. Enkel LTI en LTV spelen nog een rol en die zitten vast aan de woonquotes en marktwaarde woning.

Oftewel een goed advies geven is volgens de regels niet goed. snap jij hem nog ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 12:39
Volgens mij is de woonquote en marktwaarde van de woning een maximum, en mag jij prima een advies geven dat lager is, toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
MBV schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 10:13:
Volgens mij is de woonquote en marktwaarde van de woning een maximum, en mag jij prima een advies geven dat lager is, toch? ;)
Ja, maar klanten komen over het algemeen bij de hypotheekverstrekker met de wens om een bepaald maximumbedrag te lenen. Zo zijn Nederlanders: ze kijken eerst via een rekentooltje wat ze maximaal kunnen lenen, en gaan dan op jacht naar een huis dat vervolgens ook maximaal gefinancierd moet worden. Een hypotheekverstrekker heeft natuurlijk geen financieringsplicht, maar als een bepaalde adviseur veel strikter gaat adviseren dan gewenst door de klant, dan zal die klant zich vanzelf tot andere adviseurs wenden. Het is dus alleen mogelijk om een lager cq conservatiever advies af te dwingen van álle banken en adviseurs door middel van algemene regels: dus toch gewoon de woonquote maximeren op bijv. 4x het bruto jaarinkomen, tweede inkomen voor max. 50% of 66% meetellen, en/of een minimum inleg eigen geld eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
De hele adviessector is al tot iets van 1/3e teruggebracht. Daar zijn pas banen verloren gegaan. Je kan tegenwoordig op een bierviltje uitrekenen wat je max mag lenen. De quote vind je in de norm (gaat tot 5,7x uit mijn hoofd voor 120k+ inkomens).

Het is een leuke lobby van de banken en VEH geweest i.v.m. de provisies. Per uur wil niemand afrekenen, dat zijn ze namelijk al 30 jaar niet meer gewend voor hun hypotheek. Dus iemand gaat naar zijn bank en regelt het daar. Veel verschillen zitten er toch niet meer in. Eigenlijk is het hele concurrentiebeginsel op dat vlak ook tot bijna nul gereduceerd. Ik weet niet of VEH wel doorheeft dat dat een consequentie zou zijn (de banken wisten dat wel, vandaar de steun in de lobby hiervoor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
nare man schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 10:24:
[...]

Ja, maar klanten komen over het algemeen bij de hypotheekverstrekker met de wens om een bepaald maximumbedrag te lenen. Zo zijn Nederlanders: ze kijken eerst via een rekentooltje wat ze maximaal kunnen lenen, en gaan dan op jacht naar een huis dat vervolgens ook maximaal gefinancierd moet worden. Een hypotheekverstrekker heeft natuurlijk geen financieringsplicht, maar als een bepaalde adviseur veel strikter gaat adviseren dan gewenst door de klant, dan zal die klant zich vanzelf tot andere adviseurs wenden. Het is dus alleen mogelijk om een lager cq conservatiever advies af te dwingen van álle banken en adviseurs door middel van algemene regels: dus toch gewoon de woonquote maximeren op bijv. 4x het bruto jaarinkomen, tweede inkomen voor max. 50% of 66% meetellen, en/of een minimum inleg eigen geld eisen.
Dit hoeft niet, door stricter te zijn is er ook minder risico, en als daar een lagere rente tegenover staat kan ik me voorstellen dat die hypotheekbank klanten binnenhaalt waar-ie heel blij van wordt: mensen die niet maximaal lenen en minder risico opleveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
RemcoDelft schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 10:41:
[...]

Dit hoeft niet, door stricter te zijn is er ook minder risico, en als daar een lagere rente tegenover staat kan ik me voorstellen dat die hypotheekbank klanten binnenhaalt waar-ie heel blij van wordt: mensen die niet maximaal lenen en minder risico opleveren!
Vanuit de bank is dat heel begrijpelijk inderdaad, maar het zijn de mensen zelf die dat niet willen. Voor veel mensen zijn zaken als restschuld en afbetaling zeer abstracte begrippen, terwijl een mooi, groot huis met tuin een concrete zaak is, een behoefte die nu bevredigd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

RemcoDelft schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 10:41:
[...]

Alleen: die rentekorting bestaat niet bij NHG hypotheken. Zolang je onder de NHG paraplu kan lenen, is er geen verschil in rentetarief tussen veel en minder lenen. Sterker nog, vaak is het NHG tarief nog lager dan het niet NHG tarief waarbij je minder dan 75% van de executiewaarde leent.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
EXX schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 10:44:
[...]

Alleen: die rentekorting bestaat niet bij NHG hypotheken. Zolang je onder de NHG paraplu kan lenen, is er geen verschil in rentetarief tussen veel en minder lenen. Sterker nog, vaak is het NHG tarief nog lager dan het niet NHG tarief waarbij je minder dan 75% van de executiewaarde leent.
Wat mij betreft mag de NHG dan ook verdwijnen. Het is van de zotte dat de belastingbetaler op deze manier garant staat voor enorme bedragen. En ik had inderdaad ook al eerder gezien dat veel eigen geld inleggen geen lagere rente geeft dan NHG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

RemcoDelft schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 10:52:
[...]

Wat mij betreft mag de NHG dan ook verdwijnen. Het is van de zotte dat de belastingbetaler op deze manier garant staat voor enorme bedragen. En ik had inderdaad ook al eerder gezien dat veel eigen geld inleggen geen lagere rente geeft dan NHG.
Onzin natuurlijk. De belastingbetaler draait er niet voor op. Deelname aan de NHG kost ook gewoon geld voor de woningbezitter die een NHG hypotheek aangaat, en dat gaat in het potje waarin eventuele uitkeringen worden betaald.

Woorden als "de belastingbetaler staat garant" zijn niet meer als onderbuikpraat en/of rancune.

[ Voor 11% gewijzigd door Slasher op 03-04-2012 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
Slasher schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 10:57:
[...]

Onzin natuurlijk. De belastingbetaler draait er niet voor op. Deelname aan de NHG kost ook gewoon geld voor de woningbezitter die een NHG hypotheek aangaat, en dat gaat in het potje waarin eventuele uitkeringen worden betaald.

Woorden als "de belastingbetaler staat garant" zijn niet meer als onderbuikpraat.
indeed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Niet helemaal. De rijksoverheid staat garant voor het waarborgfonds. We zijn dus met ons allen de achtervang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Dat potje van de NHG is niet zo groot, drie keer raden wie er bijspringt als het potje leeg is.
Woorden als "de belastingbetaler staat garant" zijn niet meer als onderbuikpraat en/of rancune.
Het kan onderbuikpraat zijn, het kan rancune zijn maar het is ook gewoon waar :)

[ Voor 60% gewijzigd door kenneth op 03-04-2012 11:02 ]

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

kenneth schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 11:01:
Dat potje van de NHG is niet zo groot, drie keer raden wie er bijspringt als het potje leeg is.
[...]

Het kan onderbuikpraat zijn, het kan rancune zijn maar het is ook gewoon waar :)
Dat weet je niet. Het zal me dan niet verbazen als de inleg voor NHG hypotheken omhoog gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Hoezo weet ik dat niet?
Omdat de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen garant staat voor de lening weet de geldgever 100% zeker dat de lening afbetaald wordt. Het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM) en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) staan op hun beurt garant voor de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen; het risico is dus verwaarloosbaar.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

Fout:
Het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM) en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) staan op hun beurt garant voor de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen; het risico is dus verwaarloosbaar.
En dat blijkt al niet meer te kloppen: per 1 januari 2011 is de rijksoverheid 100% aansprakelijk: http://www.rijksoverheid....voor-de-nakoming-van.html
dat heb ik uit de korte samenvatting, als iemand zin/tijd heeft om de PDF door te lezen dan hoor ik wel of die samenvatting klopt :+

edit:
Je moet nooit Wikipedia als bron gebruiken, altijd checken of de achterliggende bron klopt! En vervolgens te laat zijn :/

[ Voor 6% gewijzigd door MBV op 03-04-2012 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Slasher schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 11:05:
[...]

Dat weet je niet. Het zal me dan niet verbazen als de inleg voor NHG hypotheken omhoog gaat.
De inleg voor welke nieuwe hypotheken?!
MBV schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 11:08:
[...]
En dat blijkt al niet meer te kloppen: per 1 januari 2011 is de rijksoverheid 100% aansprakelijk: http://www.rijksoverheid....voor-de-nakoming-van.html
dat heb ik uit de korte samenvatting, als iemand zin/tijd heeft om de PDF door te lezen dan hoor ik wel of die samenvatting klopt :+
Enige getallen die ik ooit zag langskomen: Het "potje" bevat zo'n 700 miljoen, de garantie is voor enkele honderden miljarden. Uiteraard is daar een deel restwaarde, maar hoe lager de huizenprijzen, hoe lager de restwaarde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Wat RemcoDelft zegt: het leeglopen van de pot zal hoogstwaarschijnlijk niet samengaan met het enorm aantrekken van de woningmarkt. De verhoging van de inleg zal dan zo hoog moeten zijn dat niemand meer NHG wil of kan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

RemcoDelft schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 11:09:
[...]

De inleg voor welke nieuwe hypotheken?!
Je schakelt je zelf zo wel behoorlijk uit als geloofwaardig discussiepartner als je zo gaat reageren hoor :')

We weten ondertussn al dat je behoorlijk gefrustreerd bent, en je elk middel aangrijpt om even lekker op de woningmarkt te bashen :')

[ Voor 19% gewijzigd door Slasher op 03-04-2012 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Gewoon een valide punt: er wordt alleen geld ingelegd bij nieuwe hypotheken. Het aantal verkochte woningen daalt, dus er zijn minder hypotheken om NHG-geld binnen te halen. In diezelfde dalende markt is het risico op het leeglopen van de NHG-pot het grootst. Een verhoging van de inleg zal dus niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
De NHG is een pagina of wat terug uitvoerig besproken. Daar voegt deze discussie niet veel aan toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
RemcoDelft schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 11:09:
[...]

Enige getallen die ik ooit zag langskomen: Het "potje" bevat zo'n 700 miljoen, de garantie is voor enkele honderden miljarden. Uiteraard is daar een deel restwaarde, maar hoe lager de huizenprijzen, hoe lager de restwaarde...
En enige getallen die ik ook langs heb zien komen: in de jaren 80, toen de hypotheekrente naar 15% steeg, huizenprijzen kelderden enzovoort, was de NHG voldoende. Door de strikte normen werd er nauwelijks aanspraak op gemaakt. Maar hoe dat gaat nu ook de middensector van de woningmarkt onder NHG valt weet niemand.
Slasher schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 11:11:
[...]

Je schakelt je zelf zo wel behoorlijk uit als geloofwaardig discussiepartner als je zo gaat reageren hoor :')
Says who? Dezelfde Slasher die 'de belastingbetaler staat garant' als onderbuikpraat wegzet? :')
Hij heeft gewoon een heel valide punt: er zijn heel weinig transacties, dus weinig mensen die geld inleggen in de NHG. En zodra de huizenprijzen nog verder zakken zal dat alleen maar afnemen. De NHG zou beter als een verzekering betaald kunnen worden: 0,1% van de betaalde rente o.i.d.
Senor Sjon schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 11:14:
De NHG is een pagina of wat terug uitvoerig besproken. Daar voegt deze discussie niet veel aan toe.
Dat geldt voor zo ongeveer de laatste 400 pagina's van dit topic: alles is in de eerste 100 pagina's al besproken, en toch zijn er idioten als ik die het niet kunnen laten om elke keer weer te happen :+

[ Voor 14% gewijzigd door MBV op 03-04-2012 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Het grootste probleem met de NHG is het verwijderen van de "moral hazard". Het oorspronkelijke idee achter de NHG was helemaal niet verkeerd: een garantie voor de lagere inkomens (en dus goedkoopste huizen), zodat de banken ook deze groep een hypotheek verstrekten. In die situatie is het aantal NHG hypotheken relatief klein tov het totale aantal hypotheken, en het totale bedrag van de NHG hypotheken klein in de totale hypotheekschuld. Dan is het vervallen van de "moral hazard" bij NHG hypotheken maar van zeer beperkt effect op het totaal.

Het is mis gegaan toen men de NHG grens fors is gaan verhogen en er plots veel meer hypotheken onder de NHG paraplu kwamen te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Slasher schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 11:11:
[...]

Wou je het ontkennen? De woningverkopen zijn gehalveerd, als die weinige nieuwe toetreders moeten opdraaien voor de risico's die de NHG voor de vele "oude" toetreders moet dragen, gebeurt er inderdaad wat kenneth net boven je zegt: NHG verliest z'n populariteit.
We weten ondertussn al dat je behoorlijk gefrustreerd bent, en je elk middel aangrijpt om even lekker op de woningmarkt te bashen :')
Over jezelf uitschakelen als geloofwaardig discussiepartner gesproken...
EXX schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 11:18:
Het is mis gegaan toen men de NHG grens fors is gaan verhogen en er plots veel meer hypotheken onder de NHG paraplu kwamen te vallen.
Klopt. Ik was dan ook groot tegenstander van het verhogen van die grens. En die verhoging was uitsluitend bedoeld als een poging de prijzen hoog te houden om kopers toch te overtuigen in te stappen.
Terwijl kopers veel meer baat hebben bij lagere prijzen zonder NHG. NHG is tenslotte alleen een garantie voor de banken.

[ Voor 5% gewijzigd door RemcoDelft op 03-04-2012 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
De hele NHG-kwestie is natuurlijk een actuariële kwestie, een rekensom. Misschien is het 100 pagina's terug al eens gezegd, maar ik vraag mij af wat nu precies de kengetallen zijn. Is er op dit moment, gezien de dalende huizenprijzen, het dalende aantal transacties, en de wellicht hogere aantallen executieverkopen, een daadwerkelijk risico aanwezig dat de NHG-pot op een specifiek, in de toekomst bepaalbaar moment leeg gaat zijn? Of zit de discussie nog gewoon op 'conjecture'-niveau, in de zin van: we vinden het onwenselijk dat als de NHG-pot leegraakt, de Staat moet bijspringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het NHG keert het verschil uit tussen initiële NHG hypotheek en de verkoopprijs. Het gros van de hypotheken valt nog onder het oude regime van 265k. Laat in het ergste geval 70.000 verlies optreden - woningen onder de 350k grens kunnen nog niet eens zoveel in waarde gezakt zijn - dan moet een huis nog maar 195k opleveren. Niet heel realistisch.

Goed, met 700 miljoen in de pot en een restschuld van 70k is er genoeg voor 10.000 geëxecuteerde woningen. Is de schuld de helft (realistischer, denk nog wel minder) dan zijn dat al 20.000 huizen dekking. Ondertussen zijn de normen voor verstrekking ook al strenger geworden, en kunnen mensen niet meer 125% lenen. Dus de benodigde uitkering wordt feitelijk kleiner. Ook bestaat de NHG al jaren, het is goed mogelijk dat er NHG hypotheken zijn met een dikke overwaarde, waardoor het fonds in deze gevallen niet uit hoeft te keren.
De dekking in miljarden klinkt eng, maar dat gaat om het hypotheekbedrag. De woningwaarde is niet opeens nul.
NHG-uitkeringen bijna verdubbeld

12-01-2011 • 0 reacties
Het Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW), uitvoerder van de Nationale Hypotheekgarantie (NHG), moet over 2010 fors meer uitkeren aan consumenten die...
Het Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW), uitvoerder van de Nationale Hypotheekgarantie (NHG), moet over 2010 fors meer uitkeren aan consumenten die na de gedwongen verkoop van hun woning met verlies zijn blijven zitten. Het fonds verwacht voor € 35 mln aan verliesdeclaraties te vergoeden; in 2009 was dat nog iets meer dan € 18 mln.

Het aantal verliesdeclaraties is vorig jaar met ruim driekwart toegenomen tot 1.341 (753). "Deze stijging mag volledig worden toegerekend aan de toename van het aantal gedwongen verkopen als gevolg van werkloosheid (18% van het totaal) en echtscheiding (43% van het totaal)."

Directeur Karel Schiffer noemt het aantal gedwongen verkopen met verlies tegen de achtergrond van de kredietcrisis "bescheiden". In 2009 was het aantal declaraties nog gedaald (-18%), net als het uitgekeerde bedrag (-13%). Het WEW heeft in totaal € 637 (549) mln in kas om verliesdeclaraties te betalen en staat garant voor 920.000 leningen, samen goed voor € 128 mld aan hypotheekgeld.

Vorig jaar zijn 130.000 NHG-hypotheken verstrekt, 34% meer dan in 2009. Zo'n 80% van alle kopers van een woning die binnen de NHG-kostengrens van € 350.000 viel, heeft gebruik gemaakt van de garantieregeling.
https://www.nhg.nl/organisatie/nieuws/mededelingen.html de dekking gaat trouwens ook omlaag naar 320k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Senor Sjon schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 11:36:
Het NHG keert het verschil uit tussen initiële NHG hypotheek en de verkoopprijs. Het gros van de hypotheken valt nog onder het oude regime van 265k. Laat in het ergste geval 70.000 verlies optreden - woningen onder de 350k grens kunnen nog niet eens zoveel in waarde gezakt zijn - dan moet een huis nog maar 195k opleveren. Niet heel realistisch.

Goed, met 700 miljoen in de pot en een restschuld van 70k is er genoeg voor 10.000 geëxecuteerde woningen. Is de schuld de helft (realistischer, denk nog wel minder) dan zijn dat al 20.000 huizen dekking. Ondertussen zijn de normen voor verstrekking ook al strenger geworden, en kunnen mensen niet meer 125% lenen. Dus de benodigde uitkering wordt feitelijk kleiner. Ook bestaat de NHG al jaren, het is goed mogelijk dat er NHG hypotheken zijn met een dikke overwaarde, waardoor het fonds in deze gevallen niet uit hoeft te keren.
De dekking in miljarden klinkt eng, maar dat gaat om het hypotheekbedrag. De woningwaarde is niet opeens nul.
De paniek dat "de belastingbetaler" opdraait is dus echt zwaar overdreven. Niet elke woning is tot het max hypotheekbedrag gefinancierd. En er zijn ook mensen die de onderwaarde gewoon zelf financieren bij gedwongen verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

nare man schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 11:23:
Of zit de discussie nog gewoon op 'conjecture'-niveau, in de zin van: we vinden het onwenselijk dat als de NHG-pot leegraakt, de Staat moet bijspringen?
Wat mij betreft grotendeels theoretisch, de berekening die Senjor Sjon maakte kon ik niet maken, dus dan is het moeilijk concreet te maken. Tevens vind ik de achtervang niet per se onwenselijk maar ik wilde wel even de mythe ontkrachten dat de Staat als achtervang louter rancune zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Hieruit is ook af te leiden dat 43% door scheidingen komt. Dat is iets waar de mensen zelf bijzijn en niet gevoed wordt door het niet kunnen betalen van een woning. Nu is er ook een zijpad, dat mensen voor de wet scheiden, om zo van hun restschuld af te komen... Daarna hertrouwen ze bijvoorbeeld weer. Ondertussen zijn ze wel hun restschuld kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

kenneth schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 11:44:
[...]

Wat mij betreft grotendeels theoretisch, de berekening die Senjor Sjon maakte kon ik niet maken, dus dan is het moeilijk concreet te maken. Tevens vind ik de achtervang niet per se onwenselijk maar ik wilde wel even de mythe ontkrachten dat de Staat als achtervang louter rancune zou zijn.
Let me rephrase dan: De staat is blijkbaar als achtervang maar in eerste instantie moet het gewoon uit de NHG pot komen.

Maar zo lekker tegen de NHG etc aanschoppen en lopen te huilen dat de belastingbetaler daar voor opdraait is in mijn ogen wel rancune en jaloezie. Dat is net zo als met de HRA discussie (die ik hier overigens niet mee wil starten). Diegene die het hardst roepen dat het oneerlijk is en dat het afgeschaft moet worden zijn meestal diegene die er geen voordeel uit halen.

[ Voor 18% gewijzigd door Slasher op 03-04-2012 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Senor Sjon schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 11:36:
IIRC is de grens van 265k al niet meer de oorspronkelijke grens, maar al een ophoging, en lag de oorspronkleijke grens op iets van 150k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tleilaxu
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Slasher schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 11:56:
[...]

Let me rephrase dan: De staat is blijkbaar als achtervang maar in eerste instantie moet het gewoon uit de NHG pot komen.

Maar zo lekker tegen de NHG etc aanschoppen en lopen te huilen dat de belastingbetaler daar voor opdraait is in mijn ogen wel rancune en jaloezie. Dat is net zo als met de HRA discussie (die ik hier overigens niet mee wil starten). Diegene die het hardst roepen dat het oneerlijk is en dat het afgeschaft moet worden zijn meestal diegene die er geen voordeel uit halen.
offtopic:
En degenen die het hardst roepen dat het niet afgeschaft moet worden zijn de diegenen die er wel voordeel uit halen. En zo is (bijna) niemand in dit topic objectief. Van diegene die (misschien) op de top gekocht heeft en roept dat er niets aan de hand is, tot de huurder die (misschien) de boot gemist heeft.
Nu kun je elke keer als iemand iets roept wat je niet aan staat stampvoetend roepen dat het rancune is, je kunt ook proberen er overheen te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Slasher schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 11:43:
[...]

De paniek dat "de belastingbetaler" opdraait is dus echt zwaar overdreven. Niet elke woning is tot het max hypotheekbedrag gefinancierd. En er zijn ook mensen die de onderwaarde gewoon zelf financieren bij gedwongen verkoop.
Welke paniek? Jij zegt dat de belasting er niet voor opdraait, dat dat onderbuik-onzin is. Daarop heb ik (samen met 3 anderen) gereageerd dat dat feitelijk onjuist is. Jouw eerste reactie op de NHG was een reactie op RemcoDelft:
RemcoDelft schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 10:52:
[...]

Die reactie is IMHO volstrekt terecht: de NHG heeft zijn doel voorbij geschoten als je door eigen inbreng de rente niet omlaag kan brengen. Afschaffen is wat overdreven, maar beperken tot het starterssegment lijkt me een goed plan.
Senor Sjon schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 11:50:
Hieruit is ook af te leiden dat 43% door scheidingen komt. Dat is iets waar de mensen zelf bijzijn en niet gevoed wordt door het niet kunnen betalen van een woning. Nu is er ook een zijpad, dat mensen voor de wet scheiden, om zo van hun restschuld af te komen... Daarna hertrouwen ze bijvoorbeeld weer. Ondertussen zijn ze wel hun restschuld kwijt.
Ken jij iemand die dat heeft gedaan? Scheiden om van het huis af te komen, en dan weer bij elkaar komen? Hoe leg je zoiets uit aan je kinderen, vrienden en familie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:27
Senor Sjon schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 11:50:
Van de starters gaat 2/3 uit van beide inkomens bij de aanschaf van een huis. Dat is om 2 redenen niet handig:
- Het aantal echtscheidingen ligt in deze groep relatief hoog.
- De kans dat een van de inkomens (deels) wegvalt door bijvoorbeeld kinderen is behoorlijk groot.

Die 43% vind ik zo vreemd dan nog niet. De scheiding kan immers ook het gevolg zijn van andere situaties. Iemand die langdurig werkeloos wordt zet bijvoorbeeld ook behoorlijke druk op een relatie.

Dat er mensen zijn die gaan scheiden om zo in aanmerking te komen voor NHG is een maas in de wet waar je helaas verdomde weinig aan kan doen...

Eigenlijk zou je nooit meer uit moeten gaan van 2 inkomens bij een hypotheek. Wanneer dat wettelijk geregeld zou worden, zou je echter de markt zeker op slot gooien.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dit was een nieuwsbericht 1-2 weken terug. Een soort NHG-loophole. Trouwens, dat kan in stilte zonder dat kinderen/familie hierachter komt. Dan op maandochtend de oude ringen weer om de vingers en doen alsof er niets gebeurd is, alleen een 'standaard' verhuizing.

Maar de belastingbetaler draait er pas voor op als alles op is. Dat zie ik niet gebeuren. Ook al is de bodem in zicht, dan heeft het gewerkt. Dan kan het potje weer gevuld worden voor de volgende crisis. Je ziet te vaak dat iedereen reserves aanlegt voor een crisis, maar tijdens de crisis zelf wordt de reserve ten koste van alles beschermd. Straks crisis voorbij, nog steeds een dikke reserve. Daar had je dan wel tig huishoudens mee kunnen helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
NHG moet je behouden, die is juist voor een crisis zoals nu gecreerd. Laat het lekker doen waar het voor bedoeld is.

Het enige punt voor aanpassing is de hoogte; laat het lekker op 225k staan, dat is immers de gemiddelde huizenprijs. Waarom zou je meer dan gemiddeld doen? Je moet niet willen iedereen te beschermen, alleen de meest kwetsbaren.

[ Voor 19% gewijzigd door Xanaroth op 03-04-2012 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
@sander

Op één inkomen kan je het bijna wel vergeten in de Randstad als starter zijnde. Als ik mijzelf als voorbeeld neem, in vijf jaar had ik in mijn ééntje een hoger inkomen dan ons gezamenlijke inkomen voor de toenmalige hypotheek. Nu ben ik weer bezig in het nieuwe huis om hetzelfde te bereiken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
@Senor Sjon

Ik weet dat het lastig is om in de randstad een huis te vinden dat je op 1 inkomen kan betalen, zeker voor een starter.
Jij zit waarschijnlijk in de situatie dat je flink gegroeid bent de afgelopen jaren in salaris. Ik heb zelf ook een huis gekocht een aantal jaren geleden op 1 inkomen en hetzelfde meegemaakt.
Geen enkel probleem voor ons dus..

Een politieagent of ander beroep waar je niet dezelfde flinke stappen maakt in de eerste paar jaar is echter een hele andere situatie.
Die groep als geheel is een risico om op 2 inkomens een hypotheek te laten nemen. Dat zien banken inmiddels ook in, maar daarmee wordt de situatie voor hen alleen maar moeilijker.

Ze verdienen te weinig om te kunnen kopen (zeker op 1 inkomen). Ze verdienen teveel voor allerlei toeslagen (want daar tellen wel 2 inkomens). Ze verdienen te veel voor sociale huur.
Dus kom je terecht in de particuliere huur, waar je flink meer betaald dan voor een eigen huis het geval zou zijn.
Wel met de mogelijkheid om op elk moment de spullen te pakken en te verkassen. Op zich geen probleem, maar door die hoge huur is flink sparen ook weer geen reële optie.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:14
Het nare van de NHG, en trouwens ook van voorstellen om de hypotheekrenteaftrek te maximeren op een bepaalde hypotheeksom is dat het leidt tot verstoring van de markt. Rondom de grensbedragen ontstaat dan een heel krampachtig stukje markt waarvan de gevolgen zelden worden meegewogen.

In de tijd bestaan dit soort dingen ook. Bijna alle verkopen die nu gebeuren moeten voor 1 juli worden gepasseerd, niemand wil immers geconfronteerd worden met een 4% hogere overdrachtsbelasting. Zolang er geen uitspraak vanuit de politiek is zal het de komende tijd steeds spannender worden en de druk op kopers en verkopers en de wereld daar omheen (hypotheekverstrekkers, notarissen) aardig toenemen.

Allemaal door ondoordachte overheidsbemoeienis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
Er is al zoveel bemoeienis geweest in het verleden dat het een te ingewikkeld verhaal is geworden om nog eenvoudig op te lossen met losse maatregelen. Niet voor niets wordt er aan alle kanten aangedrongen op een hervorming van de totale woonmarkt. Dus niet alleen een aanpassing aan de HRA, niet alleen een aanpassing aan de overdrachtsbelasting, niet alleen een aanpassing aan de hypotheeknorm, maar het totaalplaatje. Inclusief de huurmarkt. Je kunt de dingen simpelweg niet meer los zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 13:22

JvS

Ik heb hem zelf ook

Slasher schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 11:56:
[...]

Met als grote verschil dat HRA ook door liberalen als ongewenst gezien wordt. het is een draak van een regeling die:

- overdreven schulden stimuleert,
- in een krappe markt voor sterkere prijsopdrijving zorgt,
- die ervoor zorgt dat particuliere verhuur niet rendabel is, tenzij je er krankzinnige prijzen voor vraagt, - wat weer zorgt voor een veel te grote sociale huurmarkt (30% van de woningen in het bijna rijkste land ter wereld 8)7),
- het zorgt ervoor dat mensen niet aflossen, wat vervolgens de woningmarkt bij een daling helemaal lam legt, omdat je niet met een restschuld kan blijven zitten.

Dat laatste gecombineerd met een boete van 6% als je verhuist, gecombineert met een totaal niet werkende huurmarkt, zorgt er weer oor dat mensen veel minder flexibel zijn om te wonen waar ze willen, zodat ze niet makkelijk altijd de baan kunnen krijgen die ze willen, wat simpelweg slecht is voor de economie

<Offtopic> (samen met de starre arbeidsmarkt die vooral op consolideren gebaseerd is en niet op flexibiliteit en doorontwikkeling, want je zou je vaste contract (verworven rechtje) eens opgeven).

Nee ook zonder dat je een 'slachtoffer' bent van de HRA kan je zien dat dit een draak van een regeling is. Dit bovenstaande is geen rancune en jaloezie. Ook ik had gewoon een veilig vast contract (dat ik zelf heb opgezegd om een betere baan te krijgen, met tijdelijk contract) en ook ik heb een nadeel van afschaffing van de HRA. Ik heb ook nadeel van de dalende prijs. Mijn vriendin willen gaan samenwonen en hebben beide geen woning waarin dat fatsoenlijk kan, zij heeft het in 2009 gekocht, dus je kan mij niet betichten van 'slachtoffer' zijn, haar restschuld zal ook mijn restschuld zijn, want ik ga ervanuit dat die er zal zijn.

Het is gewoon objectief aantoonbaar dat HRA en overdrachtsbelasting slecht is voor een flexibele economie die lekker snel opveert, als de mogelijkheid daar is.

[ Voor 9% gewijzigd door JvS op 03-04-2012 13:55 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
timag schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 13:11:
Het nare van de NHG, en trouwens ook van voorstellen om de hypotheekrenteaftrek te maximeren op een bepaalde hypotheeksom is dat het leidt tot verstoring van de markt. Rondom de grensbedragen ontstaat dan een heel krampachtig stukje markt waarvan de gevolgen zelden worden meegewogen.
Dat grenzen tot bepaald gedrag leiden zie je overal, of het nu gaat om de NHG-grens of om de 130-kilometergrens op snelwegen. Da's niet nieuw :) wat ik me wel afvraag is of je per se tegen het concept van een gezamenlijke verliespot bent. Het lijkt me namelijk ook nogal ver gaan om te zeggen dat je de eventuele restschuld niet mag afdekken door één of andere verzekering, hetzij bij de overheid, hetzij particulier. Ik denk dat het ook niet de NHG als zodanig is die tot marktverstoring leidt, maar dat het de concrete uitwerking is (bijv. zoals hierboven gesignaleerd: geen lagere rente bij meer eigen inbreng en dus lager verhaalsrisico).

[ Voor 12% gewijzigd door nare man op 03-04-2012 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

In de tijd bestaan dit soort dingen ook. Bijna alle verkopen die nu gebeuren moeten voor 1 juli worden gepasseerd, niemand wil immers geconfronteerd worden met een 4% hogere overdrachtsbelasting. Zolang er geen uitspraak vanuit de politiek is zal het de komende tijd steeds spannender worden en de druk op kopers en verkopers en de wereld daar omheen (hypotheekverstrekkers, notarissen) aardig toenemen.
Ik ben trouwens heel benieuwd wat ze daar mee gaan doen op 1 juli. Terug naar het oude tarief of het nog een jaar uitstellen o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
Ik denk als er besloten wordt die weer naar 6% te halen, dat geleidelijk zal gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

IMHO blijft de OB op 2%, als doekje vooor het bloeden van een HRA herziening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 22:56

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

enkel als er bv geen NHG-dekking is voor de hele bedragen als het total nét een eurootje erboven zit... of bv HRA opeens niet meer geld als je hypotheek net een eurootje te hoog is...

Ik kan me echter nauwelijks voorstellen dat de politiek zoiets zou doen omdat het inderdaad een beetje een idioot idee is en niet nodig...
Ook nu werkt bv de NHG niet zo.

Een hypotheekgever kan gewoon ook boven de NHG-grens lenen, effectief betekent dat dan dat een koper (die ook een hoog genoeg inkomen kan overleggen) een hypotheek kan afsluiten tot 350.000 met NHG (en hierdoor een gunstiger tarief).
en voor het bedrag erover een tweede hypotheek kan afsluiten waarover hij dan enkel een wat hoger tarief aan rente moet betalen omdat er géén NHG op valt en de dekking minder en het risico hoger... effctief zal een hypotheekgever vaak die lening liever en sneller willen aflossen, wegens dat risico en het hogere tarief...
maar onmogelijk is het niet, het wordt hooguit relatief wat duurder (en risicovoller)

het is eigenlijk juist een heel normaal effect bij Hypotheekleningen dat de tarieven erg laag kunnen zijn zolang je lening véél lager is dan de totale waarde van het onderpand, óf als de totale lening relatief laag is tov van je inkomen... domweg omdat het een erg zekere lening is met goede dekking.
Een hypotheek afsluiten voor 60% van de totale woningwaarde kan tegen een enorm gunstig tarief... wat echter risicovoller wordt is als de totale lening erg dicht in de buurt kruipt van de waarde van het onderpand... hierbij moet je rekening houden dat een executiewaarde vaak op de 70-80% uitvalt en dus banken dan zeer goed rekening moeten houden met een mogelijk verlies...

het effect dat er meer vraag is naar goedkopere en betaalbare woningen is geen 'verkeerd' iets.. dat is eigenlijk wat we 'vrije markt' noemen.
NHG en bv HRA hebben wel een zekere invloed, maar geen 'absolute' waardoor ze in theorie op vaste prijsgrenzen opeens wonngen onbetaalbaar zouden maken...
enkel doen ze voor bepaalde prijsklassen de maandlasten wat meer drukken en bij de hoogste prijzen wordtd at effect snel minder (omdat het tot een bepaald maximumbedrag gaat)

[ Voor 6% gewijzigd door RM-rf op 03-04-2012 14:47 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
De OB moet gewoon helemaal eraf. Zeker met het gefrommel aan ontslagrechten en een minister Kamp die wil dat iedereen verhuist naar zijn werk. Dan moet de verhuistax er ook af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

En de HRA eraf, zodat er ook betaalbare huurhuizen voor marktprijzen komen. En die komen er omdat woningcoorperaties ze aan investeerders verkopen en de opbrengsten daarvan worden gestoken in overgangsmaatregelen voor gedupeerde HRA mensen.

Alles opgelost *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Senor Sjon schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 14:50:
De OB moet gewoon helemaal eraf. Zeker met het gefrommel aan ontslagrechten en een minister Kamp die wil dat iedereen verhuist naar zijn werk. Dan moet de verhuistax er ook af.
Inderdaad. Als die flexibiliteit aan werkgevers gegeven wordt (moet nog blijken natuurlijk, maar kans is extreem groot), moet je de mogelijkheden ook bij werknemers neerleggen om daar op in te spelen.

Je kan moeilijk eisen dat men elke 3-5 jaar verhuist, want dat is hoe lang iemand gemiddeld dezelfde functie bekleed, en verwachten dat elke keer de OB betaald wordt. Of je wilt dat iedereen gaat huren, maar dan stort de huizenmarkt helemaal in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Als iedereen moet verhuizen naar zijn of haar werk, hebben we veel meer huizen nodig. De meeste echtparen met twee werkende partners zouden uit elkaar moeten gaan zodat beide partners in de buurt van hun werk zouden kunnen wonen 8)7
Kortom, compleet niet realistisch. Ook zonder verhuistaks zijn de financiele en emotionele kosten van een verhuizing veel groter dan je in een flexibele arbeidsmarkt zou willen. Op dit moment duurt de gemiddelde baan een jaar of 7 en dat getal daalt. Allemaal zijn om elke 7 jaar te verhuizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

t_captain, je kunt er niet _elke_ gewenste baanswitch mee faciliteren, maar de situatie nu is dat je het beboet en daarmee ontmoedigt. Ik weet zeker dat geen OB en die belastingverlies terugstoppen in minder HRA (of een andere lastenverzwaring) een neutrale maatragel is die goed is voor de economie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:36
Wat mij betreft mag iedereen zelf afwegen of het hem waard is te verhuizen voor zijn werk of hij liever elke dag in de file staat.

Daarom zeg ik:
- Onbelaste reiskostenvergoeding afschaffen, de overheid heeft daar niks mee te maken dat zoekt de werkgever maar uit met de werknemer (offtopic)
- Overdrachtsbelasting afschaffen

Hiermee schaf je het afstraffen van verhuizen en het belonen van reizen af, laat daarna iedereen maar voor hemzelf bepalen wat goed voor hem is. (mijn gok zou zijn dat het fileprobleem ook wel eens een stuk minder zou kunnen worden daardoor)

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Reiskosten zijn tot max 35km vergoed, dus dat is al afgedeald. Helaas heeft de overheid daar heel veel mee te maken, aangezien zij reizen al belasten middels MRB, accijns, BPM en BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
Senor Sjon schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 16:31:
Reiskosten zijn tot max 35km vergoed, dus dat is al afgedeald. Helaas heeft de overheid daar heel veel mee te maken, aangezien zij reizen al belasten middels MRB, accijns, BPM en BTW.
Tot max 35km? Daar heb ik nu echt nog nooit van gehoord. Heb je daar een bron voor dat de 0,19ct/km wettelijk tot max 35km woon-werk verkeer is beperkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Wellicht... maar op korte termijn loopt hij op 1 juli af. Je zult dus zien dat er voor 1 juli even een boost plaats vind van de twijfelaars die toch wel even 4% willen besparen. Zou jammer zijn om de boost van deze dure maatregel niet te pakken.

Moet je zien wat er met de huizenmarkt gebeurd als men overweegt deze "tijdelijk"op 10% te gaan zetten. Je hoeft het maar te fluisteren en de markt wordt gek!

Enne, er moeten nogal wat miljarden bespaard worden. Denk niet dat er vervolgens een miljard kado gedaan wordt aan huizenbezitters.

[ Voor 10% gewijzigd door leuk_he op 03-04-2012 16:44 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Bonsaiboom schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 16:39:
[...]

Tot max 35km? Daar heb ik nu echt nog nooit van gehoord. Heb je daar een bron voor dat de 0,19ct/km wettelijk tot max 35km woon-werk verkeer is beperkt?
Dit staat in veel CAO's, niet formeel een wet, maar wel veel uitgevoerde praktijk.

De termijn van OB komt snel in de buurt. Als mensen NU een huis kopen dan ben je al een week verder voor je een contract hebt. Dan ben je nog 4-6 weken kwijt aan offertes en dan moet je alles nog bij de notaris regelen. Het kan, maar is krap. Reken voor het gemak 2 maandjes tussen koop en transport. Dan moet je wel een verkoper hebben die gelijk weg kan, of je moet zelf snel kunnen schakelen.

Nog een maandje en mensen gaan dus weer afwachten wat er staat te gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Bonsaiboom schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 16:39:
[...]

Dat is CAO afhankelijk. Ik krijg 19ct/km tot een max van +/-160 euro. Dat komt neer op 40km retour. Maar vorige werkgever vergoedde alles met de trein (beide OV trouwens 100%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
leuk_he schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 16:42:
[...]
Enne, er moeten nogal wat miljarden bespaard worden. Denk niet dat er vervolgens een miljard kado gedaan wordt aan huizenbezitters.
Als de overheid geld wil binnenhalen met de OB moeten er wel huizen verkocht worden. Als er niets verkocht wordt, wordt er ook geen OB over betaald.

Afschaffen die OB, en vervangen door een winstbelasting voor de verkopende partij.
Als je geen winst maakt betaal je geen belasting, als je wel winst maakt wel.
Ik weet dat er haken en ogen aanzitten (hoe bepaal je de winst...), maar het is wel een stuk eerlijker en zorgt ook nog steeds voor inkomsten voor de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Winstbelasting? Wilden ze juist niet van het speculeren op de woningmarkt af? Werkt het bij een verlies dan ook omgekeerd? ;)

OB levert nou niet zo heel veel op. Ze vangen meer door allerlei BTW van bouwmarkten en aannemers als zij weer aan het werk kunnen in verkochtte woningen. Als dat stilstaat ontvangt de overheid daar ook niks over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JvS schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 16:01:
En de HRA eraf, zodat er ook betaalbare huurhuizen voor marktprijzen komen. En die komen er omdat woningcoorperaties ze aan investeerders verkopen en de opbrengsten daarvan worden gestoken in overgangsmaatregelen voor gedupeerde HRA mensen.

Alles opgelost *D
En alle huursubsidies, die zorgen ervoor dat er teveel mensen in te dure woningen blijven zitten!
Pagina: 1 ... 161 ... 225 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over het klappen van de huizenbubbel. Andere onderwerpen zoals de pensioengerechtigde leeftijd, parkeergarages en de spoorwegstations zijn in dit topic off-topic.

Off-topic posts zullen in de trashcan verdwijnen.