Sterker nog: het is je recht om te proberen binnen de grenzen van de wet zo weinig mogelijk belasting te betalen. Neemt niet weg dat de overheid dergelijke gaten in de wetgeving gewoon even moet dichten.Spotmatic schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 22:57:
Feit is: ik doe, net als jullie, wat voor mij financieel het voordeligst uitpakt.
Dat klopt. Maar dat is in mijn ogen veroorzaakt doordat tienduizenden zo niet honderdduizenden ambtenaren zich continu bezighouden met het maken van wetgeving. Niet alleen financieel, met alles! Inkomstenbelasting zou gewoon eenvoudig moeten zijn, zodat je als je 1000 euro (meer) verdient exact uit je hoofd kan uitrekenen hoeveel belasting je extra moet betalen bijvoorbeeld. Dat is nu volstrekt onmogelijk door alle toeslagen, heffingen, uitzonderingen, etc. etc. Elke minister/ambtenaar wil z'n eigen stempel op wetgeving drukken wat leidt tot een enorme stapeling van wetgeving. Begin eens opnieuw, schone lei, een overzichtelijk simpel systeem, en kijk dan na 10 jaar eens of alles nog goed is.Probeer maar eens een redelijk doortimmerde financiële langetermijnplanning te maken, maar dat is gewoonweg onmogelijk omdat vrijwel geen regeling een lang leven beschoren is.
Ambtenaren zullen dat natuurlijk nooit doen: wetgeving moet continu worden aangepast simpelweg omdat ze zichzelf anders overbodig maken...