CodeCaster schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 16:28:
[...]
Zoals ik al vroeg: gaat dat dan niet enkel over de mensen die tussen, pak 'm beet 2003 en 2008, een huis hebben gekocht èn dusdanig veel hebben geleend èn zo weinig hebben afgelost dat die waardedaling een probleem is geworden?
En zo nee, als dat probleem nu nog geldt, dan blijft het enige alternatief voor kopen toch wachten? Wachten tot ... het een en ander in de wereld weer stabiliseert? Tot de poolkappen niet meer smelten? Tot alle banken hun staatssteun hebben terugbetaald? Tot de huizenprijzen gemiddeld weer op een niveau van <insert willekeurig jaar> staan? Tot de HRA niet meer bestaat, of tot het verdere verloop (lees: de afloop) ervan bekend is?
[...]
Dat bedoel ik.

Ik heb de neiging het met je eens te zijn.
DE grote problemen zijn vooral de mensen die nagenoeg 100% aflossingsvrij hebben gekocht en nu willen/moeten verkopen met verlies. Maar dat is mijn mening.
Gelukkig is 100% aflossingsvrij nu aan banden gelegd. Als je 5 of 10 jaar heb afgelost (annuitair, lineair of met een SEW ofzo), dan heb je tenminste iets opgebouwd. Iets wat verlies bij gedwongen verkoop nog enigszins kan verzachten. Wel vind ik dat onder die omstandigheden een bankspaarrekening zonder fiscale boete op het rendement opneembaar zou moeten zijn voor een vroegtijdige aflossing, zelfs al is het binnen 15 of 20 jaar.
Ik denk persoonlijk dat wachten dan ook niet echt zin heeft. ALS je nu kan kopen (liefst met onder de 100% financiering en anders hoogstens 100% + k.k.) en ALS je het geld voor het huis over hebt, dan zou ik het doen (en als je in principe verwacht er 20 jaar of langer te blijven wonen

).
Zoals je zelf ook al eerder aan gaf, ben ook ik gewoon van plan 100% of 90% af te gaan lossen en OF direct annuitair te gaan aflossen, OF met banksparen .
Bij dat laatste loop je bij een gedwongen verkoop wel een deel van de opbrengst mis omdat de fiscus alsnog geld bij je komt halen, maar toch..... het kan nog steeds een deel van een eventuele waardevermindering opvangen.
Dit is ook een leuke site:
http://onor.nl/
Die berekent div. hypotheekvormen en hypotheken voor je door. De berekening geeft je ook een overzicht wat je 'saldo' is als je na 5 jaar verkoopt en bv. weer gaat huren. Bij een bankspaarconstructie wordt in die berekening ook rekening gehouden met de belasting-boete die je betaalt voor het vroegtijdig opnemen van die spaarpot . In de prijsklasse waar ik aan het kijken ben (hypotheek rond de 170.000-175.000) komt het erop neer dat ik, als ik de woning weet te verkopen voor even veel als waarvoor ik hem gekocht heb, ong. 6000 euro over houd. Dat zou dan net de huidige aankoopkosten ong. dekken

. Overigens gaat mijn voorbeeld wel over banksparen/annuitair over 100% van de lening (dus alles terugbetalen).
[
Voor 33% gewijzigd door
eymey op 27-01-2012 16:47
]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.