Verwijderd schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 11:48:
ik heb de indruk bij Almere dat het nogal
central planning economics is, dat wil zeggen dat de lokale politici het pretenderen beter te weten dan de vraag (de potientele koper/bewoner). Maar de historie leert dat dit altijd spaak loopt en dat zie je in Almere. Gevolg: zeer groot overaanbod van koopwoningen zodat de prijsdruk blijft. Ik vind de prijzen persoonlijk nogal hoog. 2000 euro per m2? Dat kun je in Amsterdam krijgen in de buitenbuurten, maar dan zit je in elk geval in de hoofdstad en 1 van de meest bekende steden ter wereld, dan is die prijs logisch. Maar in Almere? Over de linie kan zo nog 20 a 30% van de prijs af. Vergeet ook niet dat je heel moeilijk van je huis afkomt als je ooit weg wilt uit Almere, dat gegeven moet ook in de discount zitten.
Nee de huizenmarkt blijft voorlopig in het slop, prijzen zijn zo bizar hard gestegen voor 2008 dat het echt wel 7 jaar kan duren voordat de correctie een beetje voorbij is...dan praten we over 2015...
Wat Senor Sjon ook al zegt. Er zijn in Almere gewoon een aantal stomme planologische en stedenbouwkundige fouten gemaakt door een gemeentebestuur met grootheidswaanzin en een niet al te beste verbinding met de realiteit.
Neemt niet weg dat er in Almere zeker nog genoeg buurten zijn waar het erg goed vertoeven is. Er zijn ook nog genoeg wijken waar ik woningen die te koop komen op Funda ook zo weer naar "verkocht" verplaatst zie worden. Dat je woning moeilijk te verkopen is, is dus ook wel weer heel erg zwart gezien. Alleen nu dienen de prijzen inderdaad gecorrigeerd te worden. Het is overigens ook maar net wat je zoekt. Persoonlijk snap ik niet dat er mensen zijn die nog veel meer dan die 200/m2 willen betalen om in een dorp als Baarn of Soest te willen wonen... of sommige dorpen die nog nieteens een station hebben.... In principe missen we hier niets (behalve mss wat meer cultureel aanbod, maar Amsterdam Centraal is 20 minuten met de trein).
En voor mensen zoals m'n vriendin en ik die voornamelijk met de fiets of het OV het centrum in gaan is die verkeersdruk van de krakeling nauwelijks merkbaar. Alleen van de woningprijzen mag inderdaad best wat af. Almere IS dan wel zowat een voorstad van Amsterdam, maar dat zou dan ook zichbaar moeten zijn in de prijzen van de huizen tov. de goedkopere wijken in Amsterdam. Anderszijds, blijkbaar zijn er genoeg mensen geweest die de hogere prijs er voor over hadden of was er voor 2008 een zodanige nood aan woningen in Amsterdam dat men toch Almere koos... Almere begint nu alleen last te krijgen van het fenomeen dat de problemen in Amsterdam ook hier beginnen te spelen... en dan valt dat voordeel van "rust" snel weg.....
Anyway, genoeg over deze stad (waar ik genoeg redenen heb om weg te willen, maar ook minimaal net zo veel redenen om te blijven, net als m'n vriendin). Ik had het er gisteravond nav dit topic met haar over.... en Amersfoort en de Veluwe ziet ze qua wonen niet zitten (ze heeft er binding mee, is er opgegroeid maar is de "veluwse christelijkheid" die je ook in Amersfoort nog veel tegen okmt zat) .
Blijft iig staan dat ook ik nog steeds liever zou huren. Wat het stukje van "pingkiller" zegt, dus. Maar helaas, wat "nare man" zegt gaat hier maar deels op. Er komen hier nauwelijks particuliere huurwoningen vrij. Degenen die vrij komen zijn zo hoog in huur dat het, zelfs als ik naar bruto hypotheeklasten van een vergelijkbaar huis kijk, dus zonder gebruik te maken van HRA, nog steeds loont om te kopen als je puur naar maandlasten kijkt.....
Een huis van 164.000 (115 m2, 3 slaapkamers, 2 lagen + zolder) kost met de huidige rente ong. 920 euro per maand bruto, helemaal aflossen, annuitaire hypotheek.
Zelf zie ik een hypotheek ook echt als een middel om m'n huis te financieren. Niet ook nog eens allerlei andere dingen zoals dure verbouwingen, etc, daar sparen we nog wel wat voor.
[
Voor 5% gewijzigd door
eymey op 25-01-2012 14:19
]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.