Ervaring uit 1e hand..Verwijderd schreef op maandag 12 december 2011 @ 14:36:
[...]
Waar haal jij deze informatie vandaan? Je moet inderdaad aan bepaalde voorwaarden voldoen, zoals inderdaad mijn best doen om de hypotheek te kunnen betalen. Echter het is (nog) niet verplicht om elke baan aan te nemen. Zo ver ik weet is er wel een wet in de maak om dit te kunnen verplichten, echter op dit moment nog niet.
Ook de 99% die jij aanhaalt bij scheiding is naar mijn mening incorrect.
.
Kameraad van mij heeft een flatje ik meende 110k. + NHG.
Hij is alleen en had een normale baan, door niet functioneren is hij op straat komen te staan..
Hij was al jaren Laborant in een ziekenhuis. Banen in deze sector liggen niet echt voor het oprapen.
Verder kan hij eigenlijk weinig.
Toen hij in de WW zat kon hij nog prima zijn lasten betalen, maar na 2 jaar WW verviel hij richting de bijstand. Toen kon het allemaal niet meer.
Hij is toen naar NHG gestapt om te vragen of hij zijn huis mocht verkopen.
Hij kreeg als verwijt waarom hij geen andere baan had genomen. hij was immers jong en mankeerde niets aan zijn handen. Hij had makkelijk als uitzendkracht of een baan elders kunnen nemen.
Uiteindelijk moesten zijn ouders bijspringen om de lasten te blijven betalen. Hij is inmiddels wel weer aan het werk gekomen, maar zo makkelijk als jij stelt is het echt niet..
Idem met scheiding, eigen middelen eerst, of wil jij zeggen dat er maar 1400 koppels zijn gescheiden die nog een restschuld hebben? Dit zijn er velen meer. Misschien niet 99% maar wel een zeer ruime meerderheid. Meeste scheidingen gebeuren ook in het begin van de start van een hypotheek. Zou zeer makkelijk zijn om even je rest schuld te kunnen afkopen door NHG te nemen en daardoor geen verantwoordelijkheid meer hoeft te dragen bij een scheiding.