Je bruto maandlasten. Je netto maandlasten zijn bij aanvang iets lager dan sparen, maar nemen in de laatste 15 jaar van de looptijd sterk toe. Dus zit je met netto hoge woonkosten, juist in een periode waarin je het wellicht rustiger aan wilt doen, minder wilt gaan werken etc. Niet handig dus, en puur een gevolg van het perverse fiscale systeem.
Tevens kan je deze maandlasten per definitie dragen, omdat de maximale te lenen hypotheek wordt berekend aan de hand van een annuïtair model en je inkomen.
Maar dat geldt ook voor een spaarproduct: de Gedragscode Hypothecaire Financiering alsmede de NHG-normen schrijven namelijk voor dat de financieringslast moet worden beoordeeld aan de hand van een (fictieve) annuïteitenhypotheek, ook al kies je feitelijk voor een andere vorm.
Daarbij heb je eerst meer hypotheekrente aftrek, en aan het eind van de looptijd minder; iets wat m.i. veel rechtvaardiger is dan 30 jaar lang maximale fiscale cadeautjes blijven krijgen.
Ik ben het ook volledig met je eens dat een annuïtaire hypotheek in macro-perspectief 'eerlijker' is, maar ik redeneer nu eventjes vanuit het perspectief van de egoïstische burger

Ten slotte zou versneld aflossen per definitie boetevrij moeten zijn, zodat je bijvoorbeeld een 13e maand of (een deel van) je vakantiegeld in eigen vermogen kan stoppen (lees: hypotheek aflossen). Op een spaarrekening zal het niet groeien (eerder dalen zelfs i.v.m. lage rente, hoge inflatie en vermogensbelasting) terwijl je met aflossen 1:1 vermogen opbouwt en in één klap je maandlasten omlaag gooit.
Dat ben ik dan ook van plan: mijn bonus volgend jaar (zo'n 10k netto) ga ik deels inzetten voor verbouwing en deels directe aflossing (lees: niet als storting in het spaardeel, maar daadwerkelijke vermindering van de hypotheek, mede met het oog op verhuizing).
Ah, dat is dus bijna hetzelfde als wat ik aan huur betaal aan de wooncorporatie. En als ík teveel ga verdienen, ben ik aan het scheefwonen omdat ik teveel belastinggeld kost.

Het is krom, ik weet het. Er zit hier een enorme discrepantie tussen wat een bepaalde groep mensen wil en wat beter is voor de samenleving en de economie als geheel
[
Voor 4% gewijzigd door
nare man op 07-12-2011 10:33
]
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.