Dat is idd een blijvend probleem. Het hebben van een kwalitatief goede woning is voor iedereen van groot belang. Maar ja: wáár leg je de grens tussen 'eenvoudige kwaliteit' en 'overbodige luxe' voor mensen die langdurig of zelfs de rest van hun leven niet maatschappelijk productief zullen zijn? Dat is een duivels dilemma, waar ik zelf ook geen vastomlijnd beeld bij heb.
Hoeveel vierkante meter per persoon? Wat voor keuken? Wat voor badkamer? Welke isolatie? Welke verhoudingen in een wijk tussen verschillende bevolkings- en inkomensgroepen? Wat voor woningen? Moeten er op gewilde plekken (A'dam centrum, bijvoorbeeld) veel, weinig of helemaal geen socialesectorwoningen zijn?
Voorbeeldje (wsl kent iedereen wel zo iemand): een nichtje van mij, alleenstaande moeder, met een kind van een jaar of 11-12. Ze is zelf 37-38. Ze heeft in totaal(!) in haar hele leven drie (3!) weken gewerkt. In beide gevallen werd ze ontslagen. Sinds die tijd zit ze in de bijstand. Ze is in die tijd drie keer verhuisd: van een (keurig) 3-kamer appartement met tuin, naar een forse hoekwoning, naar een nóg forsere hoekwoning. Sociale huur, uiteraard. Met huursubsidie/-toeslag. Ze heeft een latrelatie met een man die wél werkt en een eigen woning heeft. Samenwonen doen ze niet, want dan loopt ze haar uitkering mis. Iedere woning waar ze in kwam, is elke keer volledig gerenoveerd (nieuwe kozijnen, nieuwe badkamer, nieuwe keuken). Apparatuur als een wasmachine, droger of koelkast is een budget voor en krijgt ze nieuw.
In dat soort gevallen zeg ik dus: overbodige luxe. Je kunt mij niet wijsmaken dat er ook maar één reden te verzinnen is waarom zo iemand (moeder & kind, 2 personen dus) van een prima driekamerappartement tot twee keer aan toe naar een steeds grotere woning, op kosten van de gemeenschap, dient te verhuizen.
Aan dit soort mensen erger ik mij mateloos, die horen dus totaal niet in de bijstand. En natuurlijk afgeven op 'die buitenlanders' die 'alle banen inpikken'. Waar ze het lef vandaan haalt...
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...