Metro2002 schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 11:32:
[...]
Huis was uiteraard om in te wonen. Gekocht omdat ik voor huur niet in aanmerking kwam destijds (nu uiteindelijk wel, na slechts 9 jaar) en het staat nu te koop ivm samenwonen en te klein (2 kamer appartementje, nu 3 kamer huurflat) . Een verlies beschouw ik als ik simpelweg geld verlies. Als ik mijn auto verkoop voor minder dan ik hem gekocht heb is dat toch ook verlies? Welliswaar ingecalculeerd maar het is en blijft verlies.
Ik zie het niet als verlies, het zijn gewoon kosten. Ik heb ook medio juli dit jaar een huis gekocht en heb daar, inclusief belastingen, makelaar, notaris en verbouwingen, toch wel zo'n 30-35k kosten aan gemaakt. Maar dat is iets waar je rekening mee houdt: het zijn
kosten koper, het is gewoon het geld dat je moet uitgeven om überhaupt een koophuis te kunnen hebben en om het in te kunnen richten zoals je zelf wilt. Dat geld is inderdaad 'weg', daarom moet je er ook zorg voor dragen dat je die noodzakelijke kosten kunt wegwerken cq. aflossen in de periode waarin je er wilt blijven wonen.
In mijn geval is het een heel simpele berekening: als ik er 7 jaar wil blijven wonen, en ik heb nu 35k kosten gemaakt, dan moet ik dus ieder jaar 5000 euro terugbetalen om uit de kosten te komen. Natuurlijk voldoe je ook een deel van die kosten door aflossing cq. vermogensopbouw, maar je moet er ook rekening mee houden dat het huis in waarde daalt. Ik beschouw mijn aflossing (100%, zo'n 4300 euro per jaar plus rente op de SEW) meer als een soort garantie tegen waardedaling, en de kosten koper incl. verbouwing beschouw ik gewoon als kosten die op andere wijze moeten worden betaald. Daarom leg ik, naast de SEW, maandelijks nog gewoon een paar honderd euro opzij op een spaarrekening. Dat zorgt er wel voor dat mijn 'echte' maandlasten veel hoger zijn dan de zuivere hypotheeklasten, maar ze zijn nog altijd minder dan het bedrag wat ik aan huur kwijt zou zijn geweest voor een vergelijkbare vrije-sectorwoning -- die bovendien ook nog ieder jaar met max. 4% had kunnen stijgen.
Het 'probleem' zit hem erin dat mensen weliswaar het woord '
kosten koper' lazen, maar zich niet realiseerden dat dat gewoon kosten zijn die 'weg' zijn, dat het huis niet vanzelf meer waard wordt, en dat ze zich dus toch moeten afvragen hoe ze het gaan bekostigen. En dan is een koopwoning ineens helemaal niet meer zo voordelig. Ja, nog steeds wel voordeliger dan vrije-sectorhuren, maar toch: de kwestie 'huren vs kopen' is dan lang niet meer zo'n uitgemaakte zaak. En dat is precies het punt waar we nu zitten: je kunt best een koopwoning kopen, maar dan moet je wel echt minimaal 7 jaar daar blijven wonen, gewoon 100% aflossen, en daarnaast liefst nog een buffer voor eventuele verdere dalingen. Heb je die berekening gemaakt en is-ie voor jou nog steeds aantrekkelijk, dan is er niets aan de hand.