Als je dan met een paar goede tegenargumenten komt..dominator schreef op maandag 24 november 2008 @ 19:05:
[...]
Joh, je lijkt wel zo'n self-proclaimed expert die voor de zomer ook riep dat we deze winter 250 euro voor een barrel olie zouden dokken en dat we binnen 1 tot 2 jaar 3 euro voor een liter benzine moeten betalen. Mijn kristallen bol is in reparatie... helaas....
@ n4m3l355 en Ronaldo V
Ja, ik moet jullie gelijk geven. De bronnen zijn niet allemaal even goed en er is met betrekking tot dit onderwerp vrijwel niemand die objectief is/kan zijn. Ik wilde echter met die quotes aangeven dat er veel indicatoren zijn die aangeven dat het snel achteruit zal gaan.
Misschien is het inderdaad 'maar' een self-fulfilling prophecy. Door dit soort 'self-fulfilling prophecies' zijn echter al heel wat banken failliet gegaan (aandelen Fortis kelderden vaak op alleen maar speculaties).
Ik heb even gekeken naar Eichholtz. Blijkt dat Shiller Eichholtz nog quote in zijn boek. Wat voor interessants ik dan lees van Eichholtz:
Waarin wordt beschreven dat er sinds 1998 een bubble aan het ontwikkelen is?As for Pieter Fransz's house, after taking three and a half centuries to double its real value, it has tripled in value in the last 22 years.
The reason, of course, is that Amsterdam is part of the global housing boom. "It started in 1998 - prices just went up amazingly," said Babs Persoons, owner of Babs Persoons BV, one of the premier real-estate agencies in Amsterdam's center city. "For a while, every agent had a queue in front of their houses, and many were selling for more than the asking price."
But if this description of the past few years typifies the brave new world we live in, putting it into the perspective of time - rise, fall, rise, fall - leads us back to what may be the oldest history lesson of all: it tends to repeat.
Edit: over de harde cijfers discussie. Harde cijfers kan je uiteraard pas achteraf zien. Voorlopig kan ik je alleen indicatoren geven waarmee ik aan wil geven dat de huizenprijzen (in mijn ogen) zullen dalen.
[ Voor 4% gewijzigd door evleerdam op 24-11-2008 19:47 ]
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.