@Remko24:
Vriend van me kocht begin jaren 90 een nieuwbouw Premie A woning voor 156.000 gulden. 10-12 jaar later verkocht ie de tent (met een dakkapel die inmiddels was gemaakt) voor 225.000 euro. Dat is meer dan 3x over de kop. Goed, die tijd is nu voorbij. En aan de ene kant maar goed ook.
@Woy: Daar hebt je gelijk in. Zo heb je ook altijd mensen die over salaris praten in netto bedragen, terwijl dat voor iedereen weer anders is. Ik praat over salaris altijd weer in bruto bedragen. Wat er netto overblijft kan jaar op jaar gewoon wisselen, zonder dat er bruto iets veranderd.
Zo had m'n oude werkgever ooit een proforma loonstrook laten zien dat ik netto er al op vooruit ging terwijl bruto gelijk bleef (bij de afschaffing van de WW premie meen ik). Je krijgt van het rijk al een verhoing van x-procent. Mjah, leuk, maar zo werkt dat niet natuurlijk.
En ja, dan praat je al snel langs elkaar heen
Als je nu in je koophuis zit, en het kan betalen, en je lost af, is er niks aan de hand al zou de woning halveren in prijs. Dat men jaren lang een koophuis als handelswaar hebben in kunnen zetten, was leuk voor toen. Je hoorde niemand klagen als men riante winst pakte bij een verhuizing. En die medaille heeft een keerzijde.
Ja, ik voorzie wel problemen bij mensen met 100% aflossingsvrij, waarbij je je vermogen ziet verminderen, puur omdat de marktwaarde fluctueerd, en je lening blijft staan. Zelfde geldt voor een beleggingshypotheek. Dat is precies als de dexia-affiare. Beleggen met geleend geld. Met dat hele bekende regeltje: "Rendementen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst".
Die hele constructie is dat bij verkoop je winst pakt. Ik hoor het een oud collega van me nog zeggen met z'n huis: "Ja, tuurlijk heb ik 100% aflossingsvrij. Na 30 jaar is het huis 2-3x zoveel waard, dus ik kom er rijker uit dan ik er in ging." Tjah, maar die vlieger gaat nu dus mooi niet meer op.
En ja, dat is een risico van zo'n product.
Los je wel netjes af, zodat je na 30 jaar klaar bent, dan maakt het geen drol uit of het huis nu 3 ton waard is, of 2 ton. Je woont er al, het kost je niks (behalve de belasting, die ook lager uitkomt). Ga je verkassen, is een toekomstige woning ook goedkoper geworden. Dus merk je er ook niks van.
Even vanuitgaande dat het inkomen niet zakt vanwege arbeidsongeschiktheid.