Dat ze dachten dat het zou stijgen is tot daar aan toe. Dat ze zich financieel afhankelijk hebben gemaakt van die stijging is het probleem. Ik ben zelf altijd uit gegaan van waardevastheid en zie een eventuele daling van mijn woning als een gecalculeerd risico voor de luxe van mijn huidige woongenot. Een kleine stijging, zoals ik heb gehad met mijn eerste koopappartement, was niets meer dan een leuk extraatje.nare man schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 11:49:
[...]
Daar ben ik het wel mee eens. Een koophuis brengt niet alleen lusten, maar ook lasten. En dat is in het verleden helaas wel eens ondergesneeuwd geraakt, omdat mensen dachten dat de huizen altijd in waarde zouden stijgen. Gek genoeg verwachtte niemand dat de inkomens ook altijd met dezelfde snelheid zouden stijgen. Zoals hierboven al terecht opgemerkt: waarom zou degene die vijf jaar na mij het huis koopt, daar 20k meer voor over hebben?
Het blijft een risico, want niemand kan met zekerheid stellen dat mijn huidige nieuwbouwwoning over 20 jaar oplevert wat ik er voor betaald heb. Het is misschien niet veel, maar daarom heb ik er voor gezorgd dat mijn hypotheekbedrag precies de aankoop van de woning is geweest. De rest heb ik voor gespaard. Zoals ik ben opgevoed.
edit: Ik zag een tophypotheek altijd als het maximale bedrag dat leenbaar was op basis van salaris, en daarbij circa 120% van de aankoop van het pand was. Geen idee of er een officiele definitie voor is eigenlijk.
edit2: Ik zie dat de definitie vroeger betekende dat je hypotheek meer dan 75% van de executiewaarde bedroeg, maar dat dit in de huidige tijd niet meer relevant is.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2011 12:03 ]