Rukapul schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 16:27:
Een deel van de argumenten staan in het bericht. Het is bijvoorbeeld een gegeven dat niet alle hypotheken die onder NHG worden verkocht aan de voorwaarden ervan voldoen. Ook is het zo dat niet elk verlies op een NHG-hypotheek ook verzekerd is onder NHG.
Maar op zich is dat niet verwonderlijk. Als je een bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering afsluit dan is ook niet elk voorval onder je polis gedekt. Als hypotheken worden toegelaten tot NHG-dekking zonder dat ze aan de voorwaarden voldoen, is dat uiteraard kwalijk, maar het feit dat een woning NHG-'gedekt' is, betekent natuurlijk niet dat de geldnemer altijd zijn restschuld kwijt is en de geldgevende bank altijd voldaan wordt bij een default. Het is geen kredietverzekering ofzo.
Ik lees in het artikel het volgende:
Zonder de NHG-garantie zouden de verliezen in een stress-scenario gemiddeld 4 procentpunt hoger liggen, stelt Fitch. Fitch is voorzichtiger geworden over NHG-garanties, omdat ze niet altijd het hele hypotheekbedrag dekken, omdat de garantie daalt na verloop van tijd terwijl de hypotheek dat niet altijd doet. Ook is er een kans van circa 15% dat de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW), die de garantie beheert, NHG-claims weigert.
Ik vind dit nogal mysterieus. NHG heeft haar voorwaarden niet veranderd, maar, zo valt uit het artikel af te leiden, Fitch heeft haar waarderingscriteria veranderd. Dat betekent dus dat
- Fitch aanvankelijk niet had meegenomen dat NHG niet altijd het hele hypotheekbedrag dekt,
- Fitch aanvankelijk niet had meegenomen dat de garantie na verloop van tijd daalt, en
- Fitch aanvankelijk niet had meegenomen dat Stichting NHG ook claims kan weigeren.
Ik vraag mij daarbij trouwens af hoe men die 15% afgewezen claims ziet. NHG hanteert strikte normen, en als die normen niet worden gehaald, of er doet zich een uitzondering van dekking voor, dan wordt de claim inderdaad afgewezen. Misschien is het een historisch gegeven dat 15% van de claims de afgelopen jaren is afgewezen omdat niet aan de voorwaarden is voldaan. Dan snap ik het. Maar daar kun je niet a contrario uit afleiden dat er altijd een 15% kans is dat een geldige NHG-claim wordt afgewezen, en vervolgens die 15% verdisconteren in je risico-analyse. Dan ben je gewoon fout bezig.
Als ik het zo lees, dan is het voor mij nog niet overtuigend ontkracht dat Fitch's eerst veel te liberale ratings gaf, iets dat voor mij overigens ook onderstreept dat het terecht is de ratingbranche altijd zeer kritisch te bekijken.
[
Voor 51% gewijzigd door
Verwijderd op 06-07-2011 17:03
]