bumble_bee schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 20:56:
He bah, wat een flutmaatregel. Lost structureel niks op. Zal misschien voor een korte opleving zorgen en is leuk voor de mensen die nu gaan kopen, maar voor de rest zal het alleen maar extra bezuinigingen betekenen voor iedereen. En na een jaar zitten we weer in dezelfde situatie.
De slappe huizenmarkt heeft volgens mij twee oorzaken:
1. flink strengere leenregels bij banken (en het wegvallen van een bank die het altijd wat ruimer deed dan de anderen). daardoor kunnen mensen minder lenen en heb je dus vraaguitval.
2. de beroemde "self fulfilling prophecy" van de markteconomie. aspirant-kopers verwachten dat prijzen nog wat zullen dalen, dus maken ze geen haast met kopen. typisch deflatair scenario.
Nu heb je een tijdelijke regeling die gemiddeld 10k voordeel oplevert. Als je een prijsontwikkeling verwacht die beter is dan -4% in de komende 12 maanden, is nu kopen dus aantrekkelijker dan een jaar wachten. Zeker in relatie met het feit dat de HRA nog geen nieuwe beperkingen heeft gekregen en de leenregels die straks weer verder worden aangescherpt, kan dit voor veel afwachtende aspirant-kopers het signaal zijn om nu te kopen. Als het effect sterk genoeg is om de prijsdaling te keren tot een prijssijging, dan kan dit weer nieuwe kopers over de streep trekken. Je hebt dan de 2e oorzaak gekeerd.
Blijft over de 1e oorzaak. Als ik Minister van Financien was geweest, had ik me sterk gemaakt om bij de invoering van Basel III wat tijd te rekken. Ook zou ik de AFM tot de orde hebben geroepen toen ze zich steeds nadrukkelijker met de bedrijfsvoering van banken gingen bemoeien.
Niet omdat Basel III een slecht idee is, maar om de timing recht te zetten. Maatregelen die de lucht uit de huizenbel laten lopen en de balansen van banken sterker maken, moet je nemen in een periode dat de huizenprijzen flink aan het oplopen zijn.
Ik heb zelf 4 maanden terug gekocht, maar als ik dit had geweten had ik ook gewacht.. Scheelt toch een maandsalaris of 2.. Dat is toch rechtsongelijkheid? Ik vind dat niet kunnen.. Schoolvoorbeeld van waarom je dit soort belastingmaatregelen geleidelijk moet invoeren..
Belastingmaatregelen mogen veranderen in de tijd. Is het rechtsongelijkheid als je vroeger 60% inkomstenbelasting betaalde en je kinderen betalen nu slechts 52%? Of als je 5 jaar geleden wel wegenbelasting moet betalen op je Prius, terwijl anderen die nu met een Prius rijden dat niet hoeven?
Volgens mij is het pas rechtsongelijkheid als je in dezelfde jurisdictie en op dezelfde tijd anders wordt behandeld dan een ander.
Ik begrijp overigens wel dat je je een beetje genaaid voelt. Mijn sympathie heb je, maar ik ben het niet met je eens.