Dus hebben aannemers meer reden om huizen rond die betaalbare prijzen te bouwen. ik zie het probleem niet (anders dan voor de aannemers die minder winst maken en voor de banken die minder rente binnenkrijgen).

Laat duidelijk zijn dat ik dat ook nooit gezegd heb. Ik heb ministers van wat dichter bij mogen zien en er zit wel een probleem. Ik ben namelijk van mening dat het de politicie namelijk niet zijn maar de ambtenaren die erachter zitten. Politici komen en gaan en proberen hun stempels te drukken maar gegevens komen bijv. gewoon via het CPB waar geen wisselingen om de vier jaar plaats vinden. Garbage in Garbage out ...
Je hebt zeker gelijk dat ook de mentaliteit van de (hoge) ambtenarij hier een rol in speelt; het probleem is dat ik daar zelf totaal geen zicht op heb als burger, en dus gooi ik het maar even op politici (speciaal Ruding, Kok en Zalm). (Daarom vond ik dat recente artikel in het NRCH over de nieuwe lichting bij DNB bijv. frustrerend nietszeggend. Artikel: "ze zijn opgegroeid onder zalm, die de markt niet de vrije teugel heeft gegeven". Wat natuurlijk nonsens is. Maar meer hoor je er niet over.)
Bijna iedereen, wederom mia culpa, heeft geprobeerd om de hypotheek van 120% te krijgen. Meteen maar die leuke badkamer of keuken erin. Hebzucht van de eerste plank. Of ze het gekregen hebben dat hangt af van je inkomen af maar bijna iedereen heeft aan dit spel zelf meegedaan. Dat er daardoor nu mensen buiten de boot vallen, helemaal mee eens.
Hebzucht is een constante, als mensen denken dat het kan. Daarom vind ik het niet heel erg interessant om over persoonlijke verantwoordelijkheden te praten binnen een systeem. Wat veel zorgelijker is, is dat mensen de regels van het systeem aanpassen om meer binnen te kunnen halen. En daarom focus ik mijn kritiek op regelmakers ipv de gewone burgerij die alleen via de stembus wat kan zeggen. (Waarbij het bepaald niet helpt dat zowel de PvdA, VVD, CDA, D'66 allemaal grosso modo hetzelfde standpunt innemen op dit punt.)
Het probleem zit hem echter niet in de nieuwe keuken (etc.), maar in het feit dat mensen door al die regelingen (en het ontbreken van een eis om een stevig bedrag zelf in te kunnen leggen) systematisch meer konden gaan bieden; vaak zelfs meer dan de vraagprijs, die natuurlijk ook al hoog werd ingezet. En daardoor kreeg je dat er bij elke verhuizing én een hogere vraagprijs werd gevraagd, én de koper vaak meer bood "om de deal te sluiten" of om iemand anders de loef af te steken.
Dat heeft geleid tot die systematische omhoogdrijving.
En dan krijg je na een tijdje dat die maximale hefboom van 4x jaarinkomen onvoldoende wordt, waarna de banken gingen regelen dat ook het loon van de partner mag worden meegeteld. En toen dat niet meer voldoende was, werd de hefboom verhoogd naar 5x (of de eisen waar je aan moest voldoen om 4x te krijgen werden verlaagd). etc. etc. Op al deze punten had men ervoor kunnen kiezen om in te grijpen, maar op geen van deze momenten heeft men dat gedaan. Daarvoor hoef je niet eens de rente omhoog te schroeven.
Pasgeleden is heeft de DNB erkend dat zij geloofden wat de banken voorspiegelen en dat zij zelf niet in staat zijn om die producten te controleren. Dit is zorgelijk.
Tja, als je wat terugkijkt in de geschiedenis klaagde Wellink ook in 2005 al over tophypotheken en dat soort dingen tegen de TK, en werd daar niets mee gedaan. Nog los van het feit dat 2005 rijkelijk laat is, is de inactie van de Kamer ook zorgelijk.
Maar hier ben ik het toch niet met je eens. Als jij naar een prutser gaat om makkelijk/goedkoop op de eerste rang te gaan zitten mag je verwachten dat dat fout gaat. Een beetje onderzoek is wel je verplichting is product afnemer. Bij de banken ging het precies zo. De banken die achteraf het meest zuiver zijn hebben in goede tijden met regelmaat te horen gekregen: "Dan ga ik naar de andere bank want daar krijg ik meer.". Het zijn dezelfde mensen die nu de bodem van hun portemonaie zien.
Mijn analogie was enigszins onhandig. Maar ter overweging: de banken waar mensen bij wegliepen hadden dit probleem prima aan kunnen kaarten bij de regulerende instanties, en erop kunnen wijzen dat dit wel eens mis zou kunnen gaan. Ik geloof niet dat als de Rabo, ING en Postbank tesamen waren gaan protesteren, dit zou zijn genegeerd. De huidige huizenbel was geen historisch unicum, en banken weten dondersgoed hoe je ze kunt blazen. De reden waarom ze dit niet gedaan hebben is vanwege de hogere rente-opbrengsten die de prijsopdrijving tot gevolg had, en de omzetstijgiing die dit betekende voor
alle banken. Want de banken die het meest hebben geprofiteerd zijn per definitie de grootste hypotheekverstrekkers geweest.
Zonder werkende rijken geen verzorgingsstaat.
Dat was mijn stelling niet.

Mijn punt was dat de rijken verhoudingsgewijs tot ergens in de jaren '80 veel meer bijdroegen dan ze tegenwoordig doen, en dat ze daar destijds prima gemotiveerd bij bleven werken. Als je kijkt naar de belastingtarieven in de jaren '50 en '60 dan zijn die enorm hoog, terwijl het ook tot onze beste groei-jaren behoren. En het feit dat ze steeds minder bijdragen begint ondertussen problematisch te worden. Maar goed, laat dat punt hier maar zitten; het zegt niet zoveel over de huizenbel.
BTW er is een erg makkelijk oplossing om voor starters de markt open te breken. Schaf de overdrachtsbelasting af. Vergis je niet dat de overheid nog steeds 8% per koop profiteert en dus zelf de grootste veroorzaker is van de hoge huizenprijzen.
[
Voor 5% gewijzigd door
foppe-jan op 15-06-2011 10:16
. Reden: Sorry, nog een en ander geedit; hopelijk ter verduidelijking. ;) ]
The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years