Laat me eens over woonhuizen nadenken als over OG beleggingen.
Een leuk rijtjeshuis in een grotere stad in NL zou in de vrije sector waarschijnlijk een huur doen van 1000 a 1200 euro. Laat me voor het gemak met 1100 rekenen. Als dat huis 230.000 euro kost in aanschaf (zeg maar vraagprijs 240-250k), dan het je een kapitalisatiefactor van ongeveer 17.
Normaal gesproken vind ik dat vrij hoog. Ik koop liever tegen een kapitalisatiefactor van 12 a 13.
Als ik bovendien rekening houd met kosten koper a 20.000 en onderhoudskosten a 3% van de huursom per jaar, dan is het directe rendement 5.1%. In tien jaar tijd met een jaarlijkse huurstijging van 1.5% is het rendement opgelopen naar 5.9%.
Dat primaire rendement dekt nagenoeg de hypotheekrente (10 jaar vast volledig gefinancierd 5.6%). Als je bijvoorbeeld zou kiezen voor 50% financiering dan zou je rond de 5.3% betalen. Het primair rendement op je eigen inleg is dan tegen de 5%.
Blijft over het verkooprendement. Als de kapitalisatiefactor van woningen over 10 jaar gelijk ligt aan nu dan bedraagt dit
0.65% per jaar. Totaal rendement dus
5.6% per jaar.
Is dit als belegging overpriced? De meeste vastgoedprojecten moeten een aanzienlijk beter prognoserendement kunnen tonen (typisch 8 a 10% bij 2:1 leverage middels hypotheek). In dat licht is 5.6% dus niet geweldig. Aan de andere kant heeft een courante woning waarschijnlijk wat minder last van leegstand dan een kantoorpand of winkelpand. De woonbehoefte is wat minder conjunctuurgevoelig dan de behoefte aan bedrijfsvloer. Bovendien is het een vrij algemeen object waardoor de risico's op verkoopopbrangst misschien wat kleiner zijn. Voor een kantoor of winkel is de spoeling aan potentiele kopers wat dunner. Het is dus zeker geen ondermaats rendement.
Daarmee is de huidige waardering van 230.000 euro wel wat hoog voor een vastgoedbelegging, maar niet buitensporig. Als investeerder zou ik op een belegging met dergelijke karakteristieken ongeveer 7% willen zien. Dan zou ik 202.500 kunnen betalen voor dit huis van 230.000. De prijzen zouden in dit model dus nog 12% moeten dalen.
Maar: in onze woningmarkt zijn de meeste woningen in de vrije sector niet verhuurd maar bewoond door de eigenaar. Als je niet verhuurt maar zelf gebruikt, daalt je effectieve financieringsrente door de HRA. Voor de belegger die zelf zijn pand gebruikt om in te wonen ziet het rendementsplaatje er dus veel beter uit dan voor de verhurende belegger.
Uitgaande van een WOZ waarde gelijk aan de koopsom en een marginaal tarief IB van 42%, en net als hierboven rekenend met 50% financiering tegen 5.3% rente, komt het waarderingsmodel uit op een koopsom van 239.000 euro bij 7% rendement. Voor de zelf-gebruikende belegger is het pand dus 4% underpriced.
Je zou kunnen dat afschaffing van de HRA voor ongeveer een kwart reeds in de prijs van 230.000 euro is verrekend.
[
Voor 14% gewijzigd door
t_captain op 08-06-2011 08:17
. Reden: Rekenfout in verkooprendement; business case eigen gebruik ]