Ik ben ook op zoek naar een verzekering voor m'n camera apparatuur en m'n laptop. Ik ga over een week naar egypte en m'n reisverzekering dekt geen materieele schade.
Inboedel heb ik via interpolis dus dan zou ik een
kostbaarhedenverzekering van interpolis kunnen doen of een
apparatuurverzekering van NPO.
Nou koop ik vooral qua camera apparatuur veel 2e hands. Bij interpolis zou ik dan sowieso mijn apparatuur moeten laten taxeren. Hoe dat bij NPO is weet ik nog niet?
Camera spul is ongeveer: Canon 10D+grip, tamron 17-50, tamron 28-200 (ja ik weet het

), 380EX, Ewa marine U-AXP, misschien nog een Tokina 10-17 fish voor de vakantie en nog wat losse prut. Samen ongeveer €1500-2000? (kan over een half jaartje opeens veel meer zijn natuurlijk

)
Laptop is 1,5 jaar oud met een nieuwprijs van €1500,-
Interpolis en NPS zouden ongeveer even duur uitkomen.
Voordeel van interpolis is dat er geen eigen risico is. (behalve bij laptop: €110,-)
Echter vergoeden ze na 3 jaar of minder dan 40% nieuwwaarde, de dagwaarde. Vooral met mijn spul vraag ik me dus af of dat wel verstandig is.
Bij NPS is het eigen risico max €250,-, wat voor mijn materiaal op dit moment dus nog redelijk veel is. Als die echter altijd de nieuwwaarde blijven uitkeren kan de uitkering dan nog steeds een stuk hoger uitvallen dan bij interpolis. Nietwaar?
Bij NPS staat dit:
"In geval van een schade moet u wel uw belang kunnen aantonen (bijvoorbeeld een aankoopnota)."
Wat anders dan een aankoopnota kan daar werken? Is een foto van je materiaal + serienummers ook genoeg (desnoods van de voren doorsturen?), of moet je het laten taxeren?
Wat ik ook hoorde was dat een vervangende bon, van dus bijvoorbeeld dezelfde soort lens soms ook voldoende is? Kunnen fotowinkels je die zo geven?
Ik zit er heus niet op te wachten om te frauderen op die manier, maar ik wil wel gewoon terug krijgen wat ik ervoor heb betaald, of het geld om vergelijkbaar materiaal terug te kopen.
Ik ga morgen sowieso even bellen met NPS, maar als iemand deze vragen al kan beantwoorden zou dat heel fijn zijn.
En dat taxeren, waar in de buurt van Enschede, Doetinchem of Zutphen zou dat het best kunnen?
hm.. een wat langer stukje geworden dan de bedoeling, maar hopenlijk wil iemand even wat antwoorden geven!