Vakantie en foto apparatuur

Pagina: 1
Acties:
  • 1.866 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 19:17

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Topicstarter
Over een week of drie gaan we 2 weken naar Mallorca, waarbij we ook zo'n 8 dagen de beschikking hebben over huurauto. Nu heb ik tot nu toe op vakanties altijd mijn Panasonic videocamera en mijn Panasonic FZ3 fotocamera meegenomen en in het kluisje opgeborgen dat op de hotelkamer was.

Echter nu wil ik mijn Nikon D50 meenemen met daarbij de 18-55mm lens en mijn Sigma 70-300 APO (de 50mm 1.8 laat ik sowieso thuis). Daarnaast wil ik ook nog de Panasonic videocamera meenemen. Ik heb de Lowepro Microtrekker 200 voor al dit spul (+ laders) en dit gaat bij de handbagage in het vliegtuig.

Nou zou je zeggen, leuk allemaal, maar ik zit best een beetje met het feit dat de kans aanwezig is dat niet alle spullen in het kluisje zullen passen dat op de kamer aanwezig is. Ik heb al lopen denken dat het eventueel nog mogelijk zou zijn om de Microtrekker 200 met bijvoorbeeld de Sigma lens in de koffer te doen en de koffer op slot te doen. Maar dan nog is het natuurlijk niet superveilig opgeborgen.

Zijn er mensen die hier nog andere ideeen over hebben? Een reisverzekering heb ik in ieder geval, maar daar hoop ik uiteraard geen gebruik van te moeten maken ivm diefstal e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:00

Garyu

WW

Vliegen is inderdaad geen probleem. En voor de rest van de vakantie toch maar even de boel verzekeren? Neem voor de zekerheid een paar geheugenkaartjes mee, want zelfs al krijg je je geld terug, je foto's zijn weg.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:26

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ja, eigenlijk al wat garyu zegt, reisverzekering kost geen drol en je geheugenkaartjes altijd meenemen wanneer je je camera achter laat. Een D50 met kitlens en 70-300 past trouwens vast wel in je kluisje.

Daarnaast, overdag heb je meestal de camera wel bij je, 's avonds vaak ook wel en 's nachts slaap je zelf ook in je kamer. Kortom, zo heel vaak zal je de camera ook niet alleen achter laten.
Meeste hotels bewaren dingen ook wel in de grote kluis als het in de kleine niet past.
Zou me er niet zo druk om maken :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Nomad schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 16:26:
Daarnaast, overdag heb je meestal de camera wel bij je, 's avonds vaak ook wel en 's nachts slaap je zelf ook in je kamer. Kortom, zo heel vaak zal je de camera ook niet alleen achter laten.
Meeste hotels bewaren dingen ook wel in de grote kluis als het in de kleine niet past.
Zou me er niet zo druk om maken :)
Nouja, als ik naar het strand ga neem ik mijn camera niet altijd mee. Ik wil dan gewoon fijn onbezorgd kunnen gaan zwemmen zonder dat er altijd iemand bij de spullen achterblijft, als je begrijpt wat ik bedoel. Buiten dat zal ik hem ook vrijwel altijd bij me hebben ja :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

Topicstarter
Nee als ik op het strand ben neem ik mijn camera ook niet mee.. Verder wel regelmatig denk ik, zeker als we met de auto het eiland gaan bekijken. Ik heb voor de zekerheid het hotel ook al gemailed met de vraag of ze de afmeting van kluis zouden kunnen meten :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

hars73 schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 16:33:
Nee als ik op het strand ben neem ik mijn camera ook niet mee.. Verder wel regelmatig denk ik, zeker als we met de auto het eiland gaan bekijken. Ik heb voor de zekerheid het hotel ook al gemailed met de vraag of ze de afmeting van kluis zouden kunnen meten :P.
LOL :).....kortom, lijkt alsof het wel goed gaat komen.

Belangrijkste is dat je naast foto's maakt ook geniet van het daar zijn, dus niet je vakantie vanuit de zoeker bekijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

offtopic:
John Mayer heeft een liedje dat (ook) gaat over het beleven van dingen zonder door de zoeker te kijken: 3x5 heet het :-)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poplitius
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-09 18:24
Nomad schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 17:10:
Belangrijkste is dat je naast foto's maakt ook geniet van het daar zijn, dus niet je vakantie vanuit de zoeker bekijken :)
Dat lijkt me een zeer sterke tip, die ik op dit forum niet direct had verwacht. Verder is het natuurlijk van belang tot welk bedrag je fotoapparatuur verzekerd is en dat je de polis checkt in welke situaties iets wel of niet verzekerd is. Er zijn situaties waarin je camera op de meest veilige plaats aanwezig is, maar op dat moment níet is verzekerd (gewoon eens goed om te lezen en te beseffen wanneer dat wel en niet het geval is). Je kan ook altijd vragen of je b.v. tijdens een dagje strand je apparatuur bij de receptie in bewaring mag geven, waarbij je zelf moet inschatten hoe veilig dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

Topicstarter
Had vandaag een mailtje terug van het hotel met een afbeelding met alle exacte maten :D van de kluis (die inderdaad op de hotelkamer zit). Daar kunnen mijn spulletjes wel in (al past het net waarschijnlijk), dus het komt inderdaad wel goed.
En ik zal zeker de genoemde tip in acht nemen en niet de hele dag door de zoeker kijken. Ik zal ook regelmatig het strand, de zee en het zwembad van dichtbij gaan bekijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Mocht 't niet passen, cam in 't kluisje en lens ergens anders. Lenzen zijn een stuk minder boeiend voor de gemiddelde dief dan camera's. Die gaan achter electronica aan, niet achter glaswerk. (of je moet net pech hebben natuurlijk :P).

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vorige zomervakantie had ik ook m'n tas met toen fonkelnieuw cameragear mee, zie sign. (alleen 17-70 en 70-300 had ik toen btw). Ik had ook een kluisje op de kamer, hierin gingen belangrijke papieren als vliegtickets, creditcards en pinpassen. Maar ook de camera en beide lenzen konden er nog net in, wel voorzichtig neerleggen etc. De tas gaat er niet in, maarja, jammer dan van die tas dacht ik, zelfs de 70-300 kost 3x wat m'n tas toen kostte, dus ik had zoiets van, mocht er nou nog iemand binnenkomen en dan die tas perse meewillen, tja dan is het jammer, maar ligt de rest iig veilig..
* (video-)camera + geheugenkaartjes (! met je foto's!) zou ik sws in een kluisje doen.
* daarna op volgorde van prijs je lenzen erbij, of je iets goedkopere lens bv. moet echt je favolens zijn..maar probeer ze gewoon allemaal erin te passen :)

Ik had verder nog een klein 16MB geheugenkaartje welke ik kreeg bij m'n Ixus, daarop had ik foto's gemaakt, met m'n Ixus, van m'n gear + serienummers van lenzen en camera zelf. Dit als evt. fotomateriaal mocht er onverhoopt toch wat gebeuren..
Daarnaast aankoopbewijzen meenemen (of kopiën in ieder geval!)

laders (zeker als het gaat om A4 batterijen bv.) en accu's zou ik gewoon buiten het kluisje houden, ergens in een lade van een kastje ofzo is wel prima voor zulk spul. Het is niet zo duur en niet zo diefstalgevoelig.

Dit jaar mag ik inmiddels wel een wat groter kluisje hebben :9 dus nu wordt het keuzes maken. Hoewel alles uitgebreid gedekt is door m'n verzekering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Jeetje als ik zo paranoide zou zijn als sommige mensen hier zou ik stoppen met fotograveren.
A er is een leven zonder camera dus gejat is balen maar geen ramp
B ik leef en geniet en wil me dus niet steeds druk maken om mijn gear.
Dus heel simpel mijn mijn D70 met 80-200 2.8 GPS en kleine Olympus zitten gewoon in een rugzakje die ook wel in mijn hotelkamer blijft liggen. Nooit een probleem en vooral omdat het niet opvalt. Overigens zou ik wel iets voorzichtiger zijn als ik naar Mallorca zou gaan waar de hotels gewoon afgeschuimd worden door personeel en externen.
Bedenk echter wel hoe gespannender en oplettender je denkt te zijn hoe simpeler slachtoffer je wordt. Je bent namelijk erg snel afgeleid door iets waardoor nummer twee toeslaat.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Zat ook net met redelijk verbazing mee te lezen.

Dus ik ga op vakantie ik neem mee: een mooie camera en lenzen, en ik berg ze goed op in mijn hotelkluis. Zodat als ik een mooi fotomomentje van mijn dochtertje op het strand heb, ik er mooie platen mee kan maken....uh nou ja had kunnen maken want hij ligt goed en veilig in de kluis. ;)

Dat ding neem je toch om een reden mee op vakantie. Anders kan je 'm net zo goed thuis laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

littlejoannes schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 14:38:

Dus ik ga op vakantie ik neem mee: een mooie camera en lenzen, en ik berg ze goed op in mijn hotelkluis. Zodat als ik een mooi fotomomentje van mijn dochtertje op het strand heb, ik er mooie platen mee kan maken....uh nou ja had kunnen maken want hij ligt goed en veilig in de kluis. ;)

Dat ding neem je toch om een reden mee op vakantie. Anders kan je 'm net zo goed thuis laten.
hij zegt ook dat hij hem bijna altijd wel bij zich heeft, maar als je elke ochtend even lekker een duikje neemt in het hotel zwembad hoef je natuurlijk niet elke keer weer foto's te maken van je kinderen, kortom, je wilt hem soms toch thuis laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:30

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Frogmen schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 14:24:
...Overigens zou ik wel iets voorzichtiger zijn als ik naar Mallorca zou gaan waar de hotels gewoon afgeschuimd worden door personeel...
en gelukkig hebben die hotelkluisjes nooooit een loper :X

(maw, als ze willen dan nemen ze spullen toch wel mee)

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Tip: neem je ankoopbewijs mee op vakantie (bewaar hem niet in je fototas ;))
Dan kun je bij de douane bewijzen dat je de camera had voordat je op vakantie ging, anders mag je er importkosten over betalen :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Atlas schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 14:47:
Dan kun je bij de douane bewijzen dat je de camera had voordat je op vakantie ging, anders mag je er importkosten over betalen :)
Ik heb alles tweedehands gekocht. Daarnaast heb ik nog nooit mijn apparatuur hoeven laten zien of bewijzen dat het van mij is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 14:44

Gutteguttegut

CEO of TFD

Of zorg ervoor dat je een foto/film van Nederland op je camera hebt staan.

* Gutteguttegut kon dat ook op die manier "bewijzen" bij terug komst uit Canada.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfr0st
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 14:54

dfr0st

Geel is mooier

of beter een kopie, anders mag bij de verzekering bewijzen dat je de camera al had!

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfr0st
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 14:54

dfr0st

Geel is mooier

Gutteguttegut schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 14:57:
[...]
Of zorg ervoor dat je een foto/film van Nederland op je camera hebt staan.

* Gutteguttegut kon dat ook op die manier "bewijzen" bij terug komst uit Canada.
Kan ook met een andere camera zijn gemaakt, slim idee!

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Binnen Schengen is het meenemen van een aankoopbewijs helemaal niet nodig. vrij verkeer van goederen namelijk (hoewel zeker voor accijnsspullen (drank etc) niet helemaal, maar zeker voor camera's en andere zut)
Ga je buiten europa dan is het wel verstandig om je aankoopbewijzen mee te nemen.
Of bij vertrek even iemand van de douane aan te schieten voor een lijstje bij het geval van 2e hands spullen, zeker als je zuinig bent op je spullen en ze weinig gebruikssporen vertonen. Reizen via bv Azie worden vaak genoeg gecontroleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:13

RBH

Ik ga aankomende zomer naar Amerika, dus ik ga ook mijn spullen wel goed verzekeren. En idd over die aankoopsbewijzen neem ik zeker mee. Want ik hoor nog wel eens dat ze gaan controleren....

Ik zit ook met een ""probleem"". Ben daar nog nooit geweest, heb er dus veel zin in, maar ik wil er ook van genieten, en dus niet alles door de zoeker beleven, maar wel veel foto's maken. Compromieën sluiten denk ik dan maar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Volgens mij moet je je niet al te veel zorgen maken, gewoon zorgen dat alles goed verzekerd is liefst tegen vervangingswaarde.
Ik ga binnenkort ook met dslr en 2 lenzen op stap en ik zal geen andere keus hebben dan ze af en toe in de tent te laten liggen.
Was wel van plan iets op de externe backup schijf te zetten als "please steal my $1000 camera instead of this lousy hard-disc filled with pictures". Misschien helpt het :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Laatst online: 13:01
Aikon schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 17:24:
Ik ga binnenkort ook met dslr en 2 lenzen op stap en ik zal geen andere keus hebben dan ze af en toe in de tent te laten liggen.
Op de wat grotere campings kan je tegenwoordig ook wel een kluisje huren... (meestal bij de receptie)

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

littlejoannes schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 14:38:

Eh, de momenten dat de camera in de kluis gaat is alleen als we weg zijn om te eten of voor andere zaken dan lekker rond rijden en fotograferen, soms zijn er gewoon momenten dat je hem niet mee hebt..ook met eten s'avonds vaker niet dan wel en dan vind ik het gewoon een veilig idee als ie in een kluisje ligt. Het grootste gedeelte van de tijd is ie echter gewoon uit de kluis, want dan is ie mee...scheelt dat ik geen dochtertjes (of zoontjes) heb en dat ik zulke 'momenten' die je als ouders hebt..dus niet echt heb.. (nog). Als we om het appartement/hotel zijn dan ligt ie ook gewoon voor het grijpen (voor mezelf) als er eens een diertje langs komt (van de zomer een kat die ons s'avonds vaak bezocht..of hagedissen ofzo :P) En op het strand is ie ook mee hoor :) Of mee op het strand en een beetje opletten, of in de scooter in de buddy (en nee dat is ook niet erg veilig, maar zolang je het niet te opzichtig en banging wegstopt, wat jullie al zeggen ;) )
B ik leef en geniet en wil me dus niet steeds druk maken om mijn gear.
Oh zeker, je moet je ook niet steeds druk maken, dat doe ik ook niet, maar dat zegt niet dat je niet over dingen na kan denken en alsnog wat maatregelen kan treffen. Voorkomen is beter dan genezen (neem dat aan van een arts in opleiding ;):P ) Ik zit iig niet de hele tijd om me heen te kijken ofzo op vakantie, of iemand m'n gear nadert :P
kortom, je wilt hem soms toch thuis laten.
Inderdaad, soms blijft het 'thuis' en dan laat ik het iig niet zo op me bed liggen ofzo..
Geplaatst op donderdag 31 mei 2007 14:47

Tip: neem je aankoopbewijs mee op vakantie (bewaar hem niet in je fototas )
Dan kun je bij de douane bewijzen dat je de camera had voordat je op vakantie ging, anders mag je er importkosten over betalen
Dat bedoelde ik hier al ;) :
donderdag 31 mei 2007 13:06Door: -Emiel-

Daarnaast aankoopbewijzen meenemen (of kopiën in ieder geval!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wees niet te bang voor de douane het zijn ook gewoon mensen en ze verwachten niet dat je altijd al je bonnetjes altijd bij je hebt. Ze zijn niet dom en weten verdomde goed wat er waar voor hoeveel te koop is. En nee ze geloven je niet als je bij je camera ook een instructieboekje hebt zitten dan krijg je vragen.
Even beetje off topic. Van de week terug uit Griekenland wilde ze in Griekenland toch even mijn Nikon 80-200mm 2.8 zien. Eerste keer dat deze gecheckt is hoezo security op schiphol er had een grote bom in kunnen zitten. Heb de x-ray operator een compliment gegeven dat ze haar werk goed doet.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Frogmen schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 13:15:
Wees niet te bang voor de douane het zijn ook gewoon mensen en ze verwachten niet dat je altijd al je bonnetjes altijd bij je hebt. Ze zijn niet dom en weten verdomde goed wat er waar voor hoeveel te koop is. En nee ze geloven je niet als je bij je camera ook een instructieboekje hebt zitten dan krijg je vragen.
Even beetje off topic. Van de week terug uit Griekenland wilde ze in Griekenland toch even mijn Nikon 80-200mm 2.8 zien. Eerste keer dat deze gecheckt is hoezo security op schiphol er had een grote bom in kunnen zitten. Heb de x-ray operator een compliment gegeven dat ze haar werk goed doet.
Twee weken terug hetzelfde verhaal in Frankfurt. Of ik even mijn camera uit de tas wilde halen. Even lensdop eraf, aanzetten en dat was genoeg. Was de eerste keer (vlieg toch vrij veel), en had alleen de D70+50mm bij me (wel met grip). Of ik professioneel fotografeerde :X.

Beetje wazige actie in ieder geval. Verder natuurlijk enorm overdreven die security controles op vliegvelden. Ik ben geen terrorist, hoe vaak moet ik het nog zeggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Garyu op 01-06-2007 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Overdreven... In een camera is genoeg ruimte om een bom te plaatsen natuurlijk, dus het is wel begrijpelijk. Ook een xray zullen al die kabels enzo niet opvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Aikon schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 14:17:
Overdreven... In een camera is genoeg ruimte om een bom te plaatsen natuurlijk, dus het is wel begrijpelijk. Ook een xray zullen al die kabels enzo niet opvallen.
Tsja, er zijn veel plekken geschikt om een bom in te plaatsen, en toch doe ik dat op de een of andere manier nooit :X. Toch wordt zelfs mijn tubetje tandpasta niet meer bij de securitycheck op het vliegveld doorgelaten. Mocht ik nog een keer wat bombarderen, dan een trein ofzo. Daar wordt immers nooit gecontroleerd :?.

Veiligheid is leuk hoor, maar schijnveiligheid die ten koste van al het andere mag van mij heel snel het vliegveld weer verlaten. Maargoed, dit gaat redelijk offtopic..

Ontopic: nooit echt problemen gehad met het meenemen van camera's en dergelijke O-)

[ Voor 8% gewijzigd door Garyu op 01-06-2007 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBH

RBH

Sorry voor het bumpen van dit topic, maar ik wilde het een en ander weten qua verzekering voor camera spullen.

Over twee weken ga ik naar Amerika dus ik moet wel een verzekering afsluiten voor mijn camera en spul.

Dit bevat:

-350D plus grip
-kitlens
-70-200 f/4L
(-Een nieuwe tas die ik nog moet kopen. :X)
-Filters enzo

Ik denk dat het verzekerde bedrag rond de 1700 a 1800 moet worden. Zeg maar voor het gemak 2000.

Kan iemand mij helpen waar ik dat moet afsluiten en hoe duur dat gaat worden?

Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Je kan het meestal bij je inboedel verzekering erbij doen, bel je verzekering.

Ikzelf overweeg de apparatuurverzekering van de NOS: http://assurantien.omroep.nl/

Minimumbedrag is 3000 euro (tenminste, vanaf daar gaat de polisprijs pas omhoog) en je krijgt vervangingswaarde ipv dagwaarde.

Verder is het gewoon een kwestie van zelf zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Aikon schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 23:16:

Ikzelf overweeg de apparatuurverzekering van de NOS: http://assurantien.omroep.nl/

Minimumbedrag is 3000 euro (tenminste, vanaf daar gaat de polisprijs pas omhoog) en je krijgt vervangingswaarde ipv dagwaarde.

klinkt goed!, ben dus ook opzoek, ga je linkje eens uitpluizen :)

edit: hmm, is dat ook voor particulieren?

[ Voor 9% gewijzigd door Nomad op 26-06-2007 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBH

RBH

Aikon schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 23:16:

Hmm, dat klinkt wel goed, maar idd, ook voor particulieren?

Ik denk dat ik het dan trouwens echt voor een jaar ga verzekeren. Want dat lijkt me wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4of9
  • Laatst online: 13-12-2024
Ik heb toevallig gisteren mijn camera verzekerd bij unigarant. Het is een sport/hobby verzekering.

Kost je geloof ik 35 euro per jaar per 1000 euro aan verzekerd matriaal.

Ik heb de polis voorwaarden doorgelezen en vond het een zeer gunstige dekking.

* verzekerd tegen nieuwwaarde, is de dagwaarde 50% van de nieuwwaarde dan keert men de waarde van een vervangend type uit.
* ook 2e hand spullen kun je eenvoudig verzekeren door een taxatie van een foto winkel.
* wereldwijde dekking.
* camera's en foto app. zijn ook binnenshuis verzekerd. (handig als je je camera uit je handen laat kletteren)
* geen eigen risico.

ik vond het een prima verzekering, zeker omdat het ook niet in combinatie met een inboedel verzekering hoeft en er verzekerd is tegen nieuwwaarde.

Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triplefox
  • Laatst online: 14-06 16:25
RBH schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 23:02:
Sorry voor het bumpen van dit topic, maar ik wilde het een en ander weten qua verzekering voor camera spullen.

Over twee weken ga ik naar Amerika dus ik moet wel een verzekering afsluiten voor mijn camera en spul.

Ik denk dat het verzekerde bedrag rond de 1700 a 1800 moet worden. Zeg maar voor het gemak 2000.
Gewoon ff goed de kleine letters van de reisverzekering lezen, de Elvia heeft bv al opgenomen dat er tot 3000,= gewoon in de reisverzekering zit voor fotoapparatuur, afhankelijk van de pakketkeuze (A/B/C) is dat dus zat op vakantie.
Wil je naast/buiten de vakantie ook een verzekering dan zou ik idd wel naar iets kijken zoals de NOS.

Genoeg om leuke foto's te maken | www.hondenopdefoto.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBH

RBH

Ik heb gisteren even bekeken wat het mij bij ANWB zou gaan kosten.

Voor het verzekerde bedrag van €1667 (uitgerekend) zou het mij 59 euro gaan kosten per jaar.

Dit kopieer ik zo even van de site af:
Bij verlies of diefstal wordt de oorspronkelijke aankoopprijs vergoed.
Tenzij de dagwaarde lager is dan 50% van de oorspronkelijke aanschafprijs.
Dan wordt de dagwaarde uitgekeerd.
Bij iedere schade geldt een standaard eigen risico van € 20,- per gebeurtenis.
Opzich niet verkeerd, maar zoals bij die verzekering van 4of9 zie ik niets van eigen risico.. Toch wel. :X

Klinkt wel erg goed die verzekering..

[ Voor 4% gewijzigd door RBH op 27-06-2007 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

4of9 schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 08:56:
Ik heb toevallig gisteren mijn camera verzekerd bij unigarant. Het is een sport/hobby verzekering.

Kost je geloof ik 35 euro per jaar per 1000 euro aan verzekerd matriaal.

Ik heb de polis voorwaarden doorgelezen en vond het een zeer gunstige dekking.

* verzekerd tegen nieuwwaarde, is de dagwaarde 50% van de nieuwwaarde dan keert men de waarde van een vervangend type uit.
* ook 2e hand spullen kun je eenvoudig verzekeren door een taxatie van een foto winkel.
* wereldwijde dekking.
* camera's en foto app. zijn ook binnenshuis verzekerd. (handig als je je camera uit je handen laat kletteren)
* geen eigen risico.

ik vond het een prima verzekering, zeker omdat het ook niet in combinatie met een inboedel verzekering hoeft en er verzekerd is tegen nieuwwaarde.
Dit klinkt erg goed. Ik ga vandaag even bellen met mijn inboedelverzekering, maar dit is mijn alternatief als ik dat lees hierboven. Ok 35x3 is 105 euro, dus goedkoop is het niet......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Nomad schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 23:17:
[...]

klinkt goed!, ben dus ook opzoek, ga je linkje eens uitpluizen :)

edit: hmm, is dat ook voor particulieren?
Is ook voor particulieren ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4of9
Nomad schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 10:29:
[...]

Dit klinkt erg goed. Ik ga vandaag even bellen met mijn inboedelverzekering, maar dit is mijn alternatief als ik dat lees hierboven. Ok 35x3 is 105 euro, dus goedkoop is het niet......
Ik had me ook vergist, er is wel een eigen risico van 20 euro per gebeurtenis, maar dat is nog altijd beter dan de 200,- die mijn kostbaarheden verzekering zou rekenen.

Er staat op de site dat bij een dagwaarde van 50% van de nieuwwaarde de dagwaarde wordt uitgekeerd. De mevrouw aan de telefoon vertelde mij echter dat dan de nieuwwaarde van een vervangend artikel zou worden genomen, dus hoe dat nu precies zit weet ik niet maar ikzelf verwacht niet dat mijn camera het komende jaar gaat halveren. En ik kijk volgend jaar weer opnieuw of ik mijn camera wil verzekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Net een middagje zitten bellen en regelen, maar tis best goed gekomen.
Had 2 verzekeringen lopen bij aegon (inboedel en algemeen ofzo) en die kunnen samen gaan tot 1 nieuwe polis samenstelling. Daarin zit ook meteen camera gear tot 5000 euro verwerkt.
De nieuwe polis is evenduur, maar dekt ook nog wat andere dingen extra, tis gewoon een betere polis. Kortom, betaal er geen steek extra voor voor mijn camera spullen.
Verzekerd tegen alles wat ik kon bedenken: stelen binnen en buitenhuis (mits in afgesloten ruimte of wanneer het van mijn lichaam gestolen wordt), val&stoot schade, wereldwijd, geen eigen risico en tegen nieuwwaarde tenzij spullen duidelijk buiten natuurlijke levensverwachting zijn *.
* camera spullen hebben een prima lange levensduur dat ik me daar niet zorgen om hoefde te maken zeiden ze. Kortom verzekerd tegen nieuwwaarde of vervangingswaarde mocht het echt oud spul worden.

is happy om zijn spullen straks eindelijk goed verzekerd te hebben.:)

Kortom, zit je bij aegon kun je best even kijken of dit ook voor jou te regelen is.

[ Voor 4% gewijzigd door Nomad op 27-06-2007 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 23:01
4of9 schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 08:56:
Heb ik toevallig eergisteren ook gedaan bij unigarant. naar mijn mening de beste verzekeringsmaatschappij voor dit spul als je niet professioneel bezig bent (want dan mag je hier niet bij, en is Klomps&Boor aantrekkelijker): geen inboedelverzekering nodig, en alles onder de 250Euro is ook te verzekeren (met taxatierapport of ander bewijs). Heb zelf voor 1648 aan gespecificeerd verzekerd (20D:1199, nieuwprijs dus, ook al is ie wel 2 jaar oud, en een Sigma 10-20 a 449), en voor 700 euro aan ongespecificeerd. Prijs was iets van 75 euro per jaar.

enige nadeel is dus dat taxatierapport dat je op wilt maken, en daar moet je maar eens een fotozaak voor zien te vinden (weet iemand er hier een die dat doet???)

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4of9
Een beetje fotozaak kan toch wel een waarde bepaling van 2e hands objectieven of apperatuur geven met een stempeltje.

Zo vond ik laatst een objectief in huis (raadsel waar het vandaan komt, maar das een ander verhaal). Die heb ik nu niet mee verzekerd maar na de vakantie ga ik die zeker even laten taxeren en bij laten verzekeren. (kon gewoon online of telefonisch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBH

RBH

Om dit topic nog even een laatste zet te geven van mijn kant: Ik heb gisteren een brief op de bus gedaan met daarin het verzekeren van mijn camera bij onze gewone verzekeringsagent. In totaal is er nu 1600 euro verzekerd, dus ik kan met een gerust hart op vakantie. (In dat opzicht) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

inquestos schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 17:16:

enige nadeel is dus dat taxatierapport dat je op wilt maken, en daar moet je maar eens een fotozaak voor zien te vinden (weet iemand er hier een die dat doet???)
Hmm is het niet zo dat van het ongespecificeerde spul (zit zelf dus ook bij Unigarant, vandaag net nieuwe en bijgewerkte polisblad binnen gehad) je ook gewoon een aankoopbon kan overdragen als er wat mis is? Mijn Sigma 70-300 valt bijvoorbeeld onder niet gespecificeerd net als m'n filtsers etc, omdat die onder de 250 waren. Naar mijn idee is een aankoopbon van die dingen ook gewoon voldoende en heb je die alleen nodig als er wat gebeurd?
Of niet? Dit kon ik niet duidelijk terug vinden in de kleine lettertjes iig.

M'n grote <250€ spullen zijn nu allemaal netjes aangegeven, flitser, K10D, Sigma 17-70 en 10-20..maar wat het kleine grut betreft, heb ik geen actie ondernomen.
Moet je echt voor al je spullen een taxatierapport laten maken en dat opsturen?
Ik heb het ongespecificeerde bedrag gewoon op 700 gezet en daarmee is de kous wel af..dacht ik zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berimbau
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 14:36
Ik ga eind augustus backpacken in Peru, dus alles vrij low-budget met hostels enzo. Ik wil ook eigenlijk mijn DSLR 400D meenemen met twee best dure lenzen 17-55 IS en 70-200 IS. Allebei F2.8 + 580 EX II flitser. Maar toch twijfel ik nog. Zelfs al ben je verzekerd. Je gaat naar een arm land toe en dan zulke apparatuur meenemen is volgens mij toch vragen om narigheid. Iemand daar ervaring mee?? Kan je het gewoon doen of beter gewoon laten en dan met een compact cameraatje wat foto's schieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-09 03:57
Berimbau schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 18:30:
Ik ga eind augustus backpacken in Peru, dus alles vrij low-budget met hostels enzo. Ik wil ook eigenlijk mijn DSLR 400D meenemen met twee best dure lenzen 17-55 IS en 70-200 IS. Allebei F2.8 + 580 EX II flitser. Maar toch twijfel ik nog. Zelfs al ben je verzekerd. Je gaat naar een arm land toe en dan zulke apparatuur meenemen is volgens mij toch vragen om narigheid. Iemand daar ervaring mee?? Kan je het gewoon doen of beter gewoon laten en dan met een compact cameraatje wat foto's schieten?
Peru zou ik niet weten, backpackend al helemaal niet, maar ik ben de afgelopen zomer door onder andere Polen, Rusland, Mongolie en China gereisd met de auto, en had daar zelfs speciaal mijn 1D voor gekocht (stof + vocht + bouwkwaliteit etc). Ik had echt spijt als haren op mijn hoofd gehad als ik dat ding thuis had gelaten voor een of andere compact...

Gewoon je spul goed verzekeren, je foto's wegschrijven op twee harde schijven die je afzonderlijk van elkaar bewaart, en je fotogear zien als werktuig. Kut als het gejat wordt, maar dáár is je verzekering dan weer voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Uiteraard neem je je dSLR mee en geen compact! Je hebt die zooi niet voor niks, stel jezelf eens voor bij 1 of andere prachtige tempel of weet ik het en je staat daar met je compactje...

Maar idd, je moet even goed nadenken over je bezittingen, uiteraard verzekeren, dan kan je hoogstens geen foto's maken als het gestolen wordt en kan je je spullen bij thuiskomst weer opnieuw aanschaffen. Heel veel meer narigheid kan er niet gebeuren lijkt me, dus is prima te overzien :)

En arme mensen zijn niet gelijk aan narigheid (niet dat je dat nu direct beweert hoor). Arme mensen zijn meestal juist erg vriendelijk, niet achterdochtig en behulpzaam. Maak je geen zorgen, wees aardig tegen ze en ze zijn aardig terug. Maar goed, laat niet je spullen onbeheerd achter of loop door een arme wijk 's nachts (en ook dat ligt er maar net aan).

Bottomline is dat je verzekerd bent en de narigheid ophoudt bij het niet kunnen maken van foto's ivm diefstal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
afgezien van de veiligheid zou ik me nog eens goed afvragen of je echt die 70-200IS wil meeslepen, maar daar kan je alleen zelf over oordelen. (ik neem op vakanties alleen een telelens mee als 't zoiets als safari is, maar anders echt niet)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berimbau
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 14:36
tja tele is leuk, echt waar. Maar ik wil ook portret doen, mensen fotograferen.... en om dan mijn 200 mee te nemen pfff.
Ik hbe net een hele dag gewandeld met al mijn lenzen en camera. het gaat nog perfect. Maar ja op 3K hoogte... hahah, we zien wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-09 10:01

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Zorg er voor dat je spullen niet te koop hangen op je rug/buik in een zwaar opvallende 'IK-BEN-EEN-GEAR-RUGZAK'. Ook in de armere landen weten ze dat soort zaken goed in te schatten. Loop ook niet constant te koop met je spullen (dus niet constant je camera om je nek laten hangen) en let erg goed op.

Voor de rest je spullen goed verzekeren (niet alleen tegen diefstal, maar ook tegen schade e.d.)

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 19:40
Ik ga met hierboven mee.
Ik zou zelf de 70-200 thuis laten. De lens is zwaar en je moet je vooraf afvragen bij wat voor soort foto's de 17-55 niet gaat volstaan.

Ja, met de 70-200 kun je wel portretten fotograferen met een mooiere dof en vaak zonder dat de mensen het weten. Maar de beste foto's zijn toch die waarbij de gefotografeerde persoon weet dat die gefotografeerd wordt. Dan volstaat de 17-55 @55 f2.8 ook wel om een mooie dof te krijgen.

Mijn 70-200 gebruik ik bijna alleen op circuits en in de dierentuin. Op vakantie hooguit een enkele keer gemist en niet voldoende vaak om hem mee te nemen.

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:20
Als je gaat backpacken dan heb je 't volgens mij niet begrepen als je een 70-200 mee gaat nemen...

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henk schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 18:44:
Gewoon je spul goed verzekeren, je foto's wegschrijven op twee harde schijven die je afzonderlijk van elkaar bewaart, en je fotogear zien als werktuig. Kut als het gejat wordt, maar dáár is je verzekering dan weer voor :)
Ennuh uit het oogpunt van mijn nieuwsgierigheid, gebruik je losse HD's die je aan een laptop oid kan hangen of imagetanks? En zo ja welke imagetanks?

@Simon: Waarom zou je geen 70-200 meenemen als je gaat backpacken? Het is een wat grotere en wat zwaardere lens maar als je er waarde aan hecht moet het lukken :). OK misschien niet heel handig als je een trekking door jungle of bergen gaat doen waar je naast je lenzen rotzooi ook nog je kleding, tent ed moet meenemen (als er geen dragers zijn). Maar als je met OV een land rond reist zie ik niet zo'n probleem.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2008 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:09

polthemol

Moderator General Chat
tent ? owh man, ponchotentjes en een goede waterdichte rugzak :P Plaats over voor 5 van die lenzen ^^

Ik heb de hele vakantie gewoon mijn complete uitrusting meegehad en nooit echt druk over gemaakt, er zijn verzekeringen voor uitgevonden. Ik volg Henk dus netjes: het is maar een werkmiddel, balen als het gejat wordt, maar je laat je het plezier van foto's kunnen maken toch niet drukken door die gedachte (zou het nut van je camera nogal zwaar minderen :P).

Wat ik weet van een vriendin van me (doet veel vrijwilligerswerk in Peru) is dat het an sich nog redelijk meevalt met diefstal ed. daar (en ik denk niet dat ze daar veel kunnen met jouw dure camera ;) )

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 17:13:
[...]

Ennuh uit het oogpunt van mijn nieuwsgierigheid, gebruik je losse HD's die je aan een laptop oid kan hangen of imagetanks? En zo ja welke imagetanks?
Oef, dat was een minor detail ja O-) Ik heb gebruik gemaakt van een laptop... Maar ik heb de afgelopen maand dan ook niet geback-packt, maar in een auto rondgereden, en dan is je uitrusting toch wat uitgebreider...

Ik had bij me:
2 bodies
3 lenzen
laptop+ 2x 2,5" HDD (2,5" vanwege compactheid, schokbestendiger en geen externe energie nodig).

Zou ik gaan backpacken, zou ik 2 imagetanks overwegen... gewoon goedkope vosonic's ofzo, het hoeft niets fancies te doen, alleen maar de data op te slaan :) Als het ding maar een fatsoenlijke accu heeft, zodat je ook bij een paar dagen zonder electriciteit nog je gang kunt gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 19:40
Ik heb een Nexto imagetank, bevalt super en is best klein (wel in pelikan behuizing overigens).

De reden om niet een 70-200 is/f2.8 mee te nemen is overigens niet zozeer de kans op diefstal maar eerder het extra gewicht dan je meezeult. Zeker als je een stuk gaat lopen (inca trail??) met bepakking is 2KG meer of minder toch wel merkbaar.

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:20
Inderdaad, als je gaat backpacken, en je packt een lens van enkele kilo's dan ben je geen echte backpacker, of je hebt die lens keihard nodig. Maar dat laatste geloof ik niet in. Telelenzen hebben relatief beperkte doeleinden, vind ik, en reisfotografie hoort daar eigenlijk niet voor mij in, misschien voor wat mooie natuurshots.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
simon schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 10:40:
Telelenzen hebben relatief beperkte doeleinden, vind ik, en reisfotografie hoort daar eigenlijk niet voor mij in, misschien voor wat mooie natuurshots.
* Henk agrees :)

Ook al had ik mijn tele wél mee mijn laatste trip, ik had er maar weinig noemenswaardige shots mee verloren als ik enkel mijn 1D + 17-40 mee had gehad... Dat geldt trouwens eng vaak :P ik zou mijn tele niet willen missen, maar om te zeggen dat ik er écht veel mee doe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Op vakantie had ik niet mijn D300 mee, maar mijn D80.
En ik heb enkel de 18-70 kitlens meegenomen, terwijl ik normaal met hele andere lensen werk.
Lekker licht, en niet het gevoel dat ik me er druk om moest maken.
(een D300 + setje goede lensen was me teveel gewicht).
En voor vakantie-kiekjes werkte het naar volle tevredenheid.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik had op m'n fietsvakantie een 70-200 f4 mee, is wel een slok kleiner dan de f2.8 IS, maar had ém zeker niet willen missen. Heb er misschien maar 10% van het totaal aantal foto's mee genomen, maar toch.
Pagina: 1