Garantie digitale camera verlengen noodzakelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus | IA
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-03-2009

Bertus | IA

member of pienie

Topicstarter
Ik ga zodra hij uit is de Canon EOS 350D en een 28mm-135mm zoomlens aanschaffen.
Ik kan de garantieperiode verlengen tot 3 jaar doch dat kost me dan €150 extra (ongeveer 12% van het aankoopbedrag).
Wat is jullie ervaring met digitale fotocamera's is garantieverlenging noodzakelijk of onnodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:23

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ik zou zoiets wel doen, heb ik met mijn MD recorder ook gedaan.

Het is weliswaar een ander apparaat, maar ondertussen is hij al 2x stuk gegaan. (Ben altijd voorzichtig op mijn spullen). Op het moment is de garantie wel verlopen, maar hij doet het nog. :Y)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 10:45

Ursamajor

Astrofotograaf

Als zo'n camera stuk gaat, is dat vaak binnen het eerste jaar. Gaat ie daarna stuk, dan hebbie gewoon pech. Ik heb o.a. nog een Powershot A5 uit 1999 en die doet het met een nieuwe accu nogsteeds goed!

Ik ben benieuwd naar hun rekenmodel. Als ze 75 euro per jaar rekenen, welk percentage verwachten ze dan dat stuk gaat? at zijn er meer dan 12 op de 100, want je hoeft niet altijd een reparatie uit te voeren die evenveel als de camera zelf kost.

Let er wel op dat schade door onoordeelkundig gebruik, invloeden van buitenaf en normale slijtage niet onder de dekking vallen, dus een verzekering is soms nog wel gunstiger...

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bertus | IA schreef op maandag 07 maart 2005 @ 22:21:
Ik ga zodra hij uit is de Canon EOS 350D en een 28mm-135mm zoemlens aanschaffen.
Ik kan de garantieperiode verlengen tot 3 jaar doch dat kost me dan €150 extra (ongeveer 12% van het aankoopbedrag).
Wat is jullie ervaring met digitale fotocamera's is garantieverlenging noodzakelijk of onnodig?
Stel dat je deze verzekering aanschaft wat is dan de meerwaarde t.o.v. je wettelijke rechten?
Wil je rompslomp met de winkelier voorkomen als er een defect op zou treden?
Heb je een rechtsbijstandverzekering?

In eerste instantie zou ik zeggen, oplichterij!
Je mag van een camera van 1250 euro toch wel verwachten dat deze een behoorlijke tijd meegaat? En dus niet maar 2 jaar bijvoorbeeld.

Garantie bijkopen/garantie verlopen
Bijkopen van garantie heeft geen zin, je koopt een sigaar uit eigen doos, aldus Leon Mölenberg. Wanneer je een jaar garantie krijgt op een wasmachine, en de wasmachine gaat na anderhalf jaar kapot, dan moet de winkel waar je de wasmachine gekocht hebt ook ná die anderhalf jaar nog de service verlenen die je binnen een jaar zou hebben gekregen. Dit is vastgelegd in het Burgerlijk Wetboek

Een extra garantie bijkopen maakt het verkrijgen van garantie gemakkelijker, omdat de klant minder hoeft te doen om te bewijzen dat hij recht heeft op de garantie. Maar een extra garantie biedt niet meer dan de wettelijke rechten die er al zijn. De economische levensduur van producten is niet per product vastgelegd in de wet, omdat er nieuwe producten bijkomen en omdat producten telkens verbeterd worden. De normen voor de economische levensduur worden per geval bekeken en zullen worden bepaald door een rechter of een geschillencommisssie.

Uitsluiten van garantie
Volgens Leon Mölenberg mogen onderdelen van producten niet uitgesloten worden van garantie. Als ik een auto koop mag ik niet verwachten dat de banden na 5 jaar nog goed zijn, maar wel dat de motor nog in goede staat is.

Bon/garantiebewijs kwijt; wat dan?
Een winkel mag niet eisen dat je alleen met de bon of het garantiebewijs bij hen terecht kunt. Een garantiebewijs en een bon zijn bewijsmiddelen. Binnen het recht mag je op meerdere manieren bewijzen dat je het product gekocht hebt bij de desbetreffende winkel. Als je bijvoorbeeld met iemand samen in een winkel bent geweest, mag je diegene ook oproepen als getuige om te bewijzen dat je in die winkel gekocht hebt. Je moet dus kunnen bewijzen dat je bij die winkel gekocht hebt, hoe je dat doet, is aan jezelf.

Ruilen
Ruilen omdat een product toch niet bevalt of omdat er spijt is van de aankoop is geen recht. Als je iets bij een winkel kunt ruilen is dat een dienst die de winkel levert. Als een tegoedbon wordt aangeboden in plaats van geld terug, dan moet dat geaccepteerd worden.

Sinds mei 2003 is er de nieuwe Wet Consumentenkoop en Garantie.

De nieuwe wet gaat er van uit dat als een defect zich binnen zes maanden na aankoop openbaart, er wordt vermoed dat dit al zo was toen je het product kocht.

In dit geval moet de verkoper aantonen dat dit uitgesloten is. Deze regel geldt natuurlijk niet als een product schade is toegebracht door de consument zelf. In dit geval heeft u wel recht op uw geld terug.

Meer informatie over garantie kunt u vinden op de site van Justitie. Op de website staiksterk u kunt zoeken bij wie u terecht kunt als u er niet uit komt met de andere partij.

bron

Kieskeurig.nl - Garantie
staiksterk.nl
Kassa forum topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-08 11:47

FaceDown

Storende factor.

Verwijderd schreef op maandag 07 maart 2005 @ 22:40:
[...]
Je mag van een camera van 1250 euro toch wel verwachten dat deze een behoorlijke tijd meegaat? En dus niet maar 2 jaar bijvoorbeeld.
Kan wel zijn.. maar als de winkel en de fabrikant zeggen "je hebt geen garantie meer" dan sta je mooi te kijken. Probeer dan je gelijk maar eens te halen. Ben je dan bereid om VEEL geld te gaan spenderen aan een advocaat bijvoorbeeld? Waarschijnlijk niet.

Ik heb zelf geen extra garantie bij mijn 20D genomen, maar ik ga wel zeer snel kijken voor een verzekering.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koop geen garantie bij, maar sluit een verzekering af.
Dat heb ik gedaan met mijn KM 7D, nu krijg ik ook als ik hem laat vallen of als die gestolen word, de aanschaf prijs terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:42

breinonline

Are you afraid to be known?

Een verzekering is noodzaak. Canon (maar ook andere merken) maken al zoveel jaren goede spiegelreflexen dat ze dat ook echt goed doen. Je vind vind nu nog prima werkende toestellen van tientallen jaren geleden op de zoveeldehands-markt. In dat licht bezien lijkt een verlengde garantie niet echt noodzakelijk, makkelijk en veilig is het wel. Een goede verzekering is zowieso aan te raden.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Wat kost een cameraverzekering ongeveer trouwens?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus | IA

Bertus | IA

member of pienie

Topicstarter
Bovenstaande reacties bevestigen mijn gevoel dat het bijkopen van extra garantie niet noodzakelijk is.
De enige keer dat ik dit wel heb gedaan was de extra pixelgarantie bij de aanschaf van een tft scherm.
Achteraf niet nodig maar de kans op een defecte pixel was bij dit type vrij hoog.
Over de rechten en plichten kan je een lange discussie voeren maar ervaring leert dat je vaak aan het kortste eind trekt
Ik ben het eens met de stelling dat defecten vaak in het eerste jaar
na aanschaf ( productiefouten ) optreden.
Een cameraverzekering had ik nog niet aan gedacht en is zeker het overwegen waard.
Bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
Ik zou het zeker wel doen. Het biedt in ieder geval een hoop extra zekerheid, en dat is toch wel verstandig bij de aanschaf van zo'n duur apparaat. Het is wel jammer dat val/vocht/stoot en diefstal niet gedekt worden met zo'n verlengde garantie verzekering, maar de kans dat er iets interns misgaat in zo'n brok techniek is gewoon aanwezig. (denk maar aan lcd scherm of de geheugenkaartlezer).

Verder nog een reactie op de vorige post:

Je hebt ook helemaal gelijk om dat te verwachten. :) Volgens die Europese wet in het Nieuw Burgerlijk Wetboek was er iets vermeld dat je bijvoorbeeld van een digitale camera mag verwachten dat deze het wel 2 jaar volhoudt. Dus als die camera intern defect raakt na het eerste jaar, en de garantie van de fabrikant is 'officieel' verlopen, dan heb jij als consument gelijk dat je gewoon mag verwachten dat het abnormaal is dat het intern defect is geraakt binnen die 2 jaar. Het onderdeel dat defect is moet gerepareerd worden. Je hoeft dus niet voor dat onderdeel te betalen, omdat je volgens die nieuwe wet gewoon recht hebt op een goed werkend product dat 2 jaar meegaat. >:)

Geweldig die nieuwe wet! Alleen zit er wel een grote MAAR aan vast. :( =

Dat je gelijk hebt volgens die nieuwe wet, wil niet altijd zeggen dat je ook gelijk krijgt van de winkel of van de fabrikant!! Zoals de schrijver hierboven al schreef:
De economische levensduur van producten is niet per product vastgelegd in de wet, omdat er nieuwe producten bijkomen en omdat producten telkens verbeterd worden. De normen voor de economische levensduur worden per geval bekeken en zullen worden bepaald door een rechter of een geschillencommisssie.

De EOS 300D staat niet als afzonderlijk product vermeld in die wet. De economische levensduur is dus niet vooraf bepaald, en dus zullen de winkel & de fabrikant uiterst moeilijk doen over de daadwerkelijke economische levensduur van de 300D. Je moet bij 80% van dit soort producten dus naar de kantonrechter toe om je gelijk te halen. Hiervoor heb je dus hoogstwaarschijnlijk een advocaat nodig ($$$) en wat extra weken geduld voordat je zaak eindelijk voorkomt. De rechter zal je hoogstwaarschijnlijk wel gelijk geven :) (afhangende van de situatie natuurlijk), waarna het toestel eindelijk gerepareerd kan worden. Wat je dan van de rechter vergoedt krijgt is het defecte onderdeel. Stel je LCD scherm is stuk, dan krijg je dus gratis een nieuw LCD scherm.

Alleen betaal je dan wel voor de verzendkosten (je camera moet natuurlijk wel naar een gecertificeerde reparateur), onderzoekskosten (die reparateur moet natuurlijk wel goed kijken wat er mis mee is), reparatiekosten en nog de kleine kosten die je moet betalen voor de 3 maanden garantie die de reparateur geeft op een voltooide reparatie. Deze kosten zullen niet vergoed worden! :( Ook niet als je de zaak laat voorkomen bij de kantonrechter, omdat die rechter er rekening mee houdt dat een reparateur ook zijn brood moet verdienen.

Dus als je geen gebruik maakt van de verlengde garantie verzekering, en je beroept je op je recht als consument wanneer het LCD schermpje defect gaat, dan krijg je gratis een nieuw LCD scherm. En nee, je kan er niet om vragen om het schermpje thuisgestuurd te krijgen, zodat een 'handige' vriend de camera wel even voor je fixt. De fabrikant wil logischerwijs écht onderzoeken of het wel het LCD schermpje is dat stuk is.
Dus op die manier betaal je wel gewoon voor de kosten om de zaak eventueel te laten voorkomen bij de kantonrechter, de verzendskosten, onderzoekskosten, reparatiekosten plus nog de garantiekosten. Dat is een hoop. Meestal meer dan bijvoorbeeld een LCD schermpje van 2 inch.

Een reparateur hanteert trouwens een vrij hoog starttarief van 65 euro, en zijn uurloon schijnt ook erg hoog te zijn (ong 50 euro per uur?). Begrijpelijk ook, want de fabrikanten zijn ook niet stom. Zij denken volgens mij: "Oh, moeten we door die nieuwe wet gratis onderdelen 'weggeven'? Goed, maar dan verhogen we wel de kosten van onze reparateurs." Dat is volgens mij de verklaring voor die hoge reparatiekosten. 8)7

Maar goed. Zo'n verlengde garantie verzekering scheelt gewoon een hoop tijd en gezeur, omdat interne defecten dan gewoon gerepareerd worden en de winkel neemt dan alle kosten op zich. Als je de extra kosten kan missen, neem het dan zou ik zeggen!!

Als je nog meer extra kosten kan missen, sluit dan bijvoorbeeld een verzekering af die ook val/vocht/stoot-schade dekt. Dit kan bijvoorbeeld bij de Media Markt. Die hebben van die losse verzekeringspakketjes van Actua hangen die je kan kopen. Daarmee kun je een verzekering afsluiten op de digitale camera die je bij de Media Markt hebt gekocht.

Ook de Dixons gaat trouwens binnenkort overstappen op een verzekering die alle externe schade + diefstal dekt. Dat zou in maart volgens mij al gebeuren, maar tot nu toe is het nog niet landelijk doorgevoerd (administratieve problemen neem ik aan).

In ieder geval heel veel plezier met je 350D! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Een verzekering lijkt me ook lonender dan bijkopen van "garantie". Dat geeft toch een wat bredere dekking. Heeft iemand eigenlijk nog tips voor een goede verzekering?(Ik meen me een topic hier of op nl.foto te herinneren)

Verder is het best vaak mogelijk het zonder al te veel moeite met een winkelier eens te worden over eventuele reparatiekostenverdeling, tenzij je bij de verkeerde koopt natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Bertus | IA schreef op maandag 07 maart 2005 @ 23:31:
Ik ben het eens met de stelling dat defecten vaak in het eerste jaar
na aanschaf ( productiefouten ) optreden.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, want er blijft volgens mij een even grote kans over dat een defect zich, door natuurlijke slijtage, gewoon kan voordoen in het 2de of 3de jaar. Denk hierbij aan de draaimotor (motor??) van een DVD speler? Of de motor van de optische zoomlens in een compactcamera. Of, wat heel vaak voorkomt bij (*kuch* profoon *kuch*). DECT telefoons, het wegvallen van het LCD display. Of het niet meer correct functioneren van de geheugenkaartlezer of de batterijcontactpuntjes ( gebeurde in mijn Olympus C-725 UZ :(). Of bijvoorbeeld het vastlopen van de harde schijf in een Apple Ipod. Of het niet meer functioneren van een portable Aiwa Minidisc speler, die het na 2 jaar gewoon opgaf.

Maar goed, mijn eigen ervaringen zijn juist dat hoe langer ik het apparaat heb, hoe groter de kans is dat iets defect raakt. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Fabrikagefouten openbaren zich juist vaak vlak na aankoop. Mijn ervaring met electronica is dat het binnen een maand kapot gaat of pas na vele jaren (en vaker nog gewoon niet).

Het nadeel van een DSLR-cam is dat er een mechanisch deel in zit; namelijk de sluiter. Deze heeft een beperkte levensduur door slijtage. Ik geloof dat Canon een levensduur van 50.000 shots garandeert voor de 300D. Voor een 20D zijn dit er weer meer. 50.000 is echter een hoop en ik betwijfel of er mensen zijn die dit aantal halen met de 300D.

Bovendien heb ik nog nergens over een defecte 300D gelezen. Het apparaat zit blijkbaar gewoon erg goed in elkaar (tov de Canon A60 die ik een tijd terug had, daar waren erg veel problemen mee). Ik denk dus dat je sowieso slechts een heel klein risico loopt op een defect, mits je zuinig met je camera om gaat.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

FaceDown schreef op maandag 07 maart 2005 @ 23:20:
Wat kost een cameraverzekering ongeveer trouwens?
In mijn geval, 172 euro per jaar. Verzekering ondergebracht bij Nationale Nederlanden (via RVS) als huisraadelectronica met werelddekking. Voor een bedrag van circa 4200 euro.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sHELL
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-08 14:02

sHELL

VR "connoisseur"

Bij dat soort "garanties" verwacht ik dat (als ie stuk is) ik de camera direct kan omruilen in de winkel voor een nieuwe, dus niet het opsturen/kijken/repareren en 12 weken later retoer |:( sindroom. (desnoods tijdelijk vervangend model)

Doet mij echter denken aan een verkapte verleninging van de fabrieks garantie. Ik vraag me trouwens of ze zoiets in een verzekering ook dekken, want daar denk ik al gauw aan diefstal/waterschade/"van de 12e verdieping naar beneden gepleurd" verhaaltjes. Denk niet dat ze ziten te wachten op een bonnetje "klik veertje vervangen in onderdeeltje E40,-" :|

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Die 40 euro lap ik zelf wel....maar zo'n verzekering dekt mijn eigen onhandigheid namelijk wel compleet. ook als de boel gejat wordt, weet ik dat ik in ieder geval een deel van het geld terug kan krijgen. Dat soort zekerheid heb je met een "verlengde garantie" niet volgens mij.

De kans dat ik mijn camera of lenzen laat stuiteren op het beton van een flightline of dat mijn rugzak gejat wordt acht ik groter dan dat mijn 10D er ineens mee zou kappen.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 10:45

Ursamajor

Astrofotograaf

FaceDown schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 00:47:
Fabrikagefouten openbaren zich juist vaak vlak na aankoop. Mijn ervaring met electronica is dat het binnen een maand kapot gaat of pas na vele jaren (en vaker nog gewoon niet).
Inderdaad, dat is ook onze ervaring met computers enzo. Het ligt eraan hoe een apparaat gebruikt wordt ook natuurlijk. Als je nooit in de buurt van je pc stofzuigt, kun je er donder op zeggen dat ie sneller stuk zal gaan (stof in de voeding) dan een pc die netjes schoongehouden wordt.
Als je normaal met een camera omgaat, want daar hebben we het hier over, zal een defect zich in de eerste paar maanden na aankoop (ingebruikname) voordoen.

Met bewegende dingen zoals een harddisk in een Ipod, ligt het er maar net aan hoe je met je spullen omgaat. Alles dat beweegt kan stuk. Dat heb ik zelf met mn walkmans ook altijd ondervonden en zou de tijd prijzen als er iets met geheugenchips op de markt zou komen (ik heb het hier over 1986)!

Maargoed, een verzekering kan in sommige gevallen een betere uitkomst geven dan een verlengde garantie. Als jij naar een woestijn gaat om foto's te maken en je lens is stuk. omdat ie vol zit met superfijn zand, hebbie daar echt geen garantie op. Gebruikersfout.

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sj0m0
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-10-2020
gium schreef op maandag 07 maart 2005 @ 23:50:
Je moet bij 80% van dit soort producten dus naar de kantonrechter toe om je gelijk te halen. Hiervoor heb je dus hoogstwaarschijnlijk een advocaat nodig ($$$) en wat extra weken geduld voordat je zaak eindelijk voorkomt.
Bij de kantonrechter heb je geen advocaat nodig, je mag de zaak helemaal zelf voeren. Wat advies is natuurlijk altijd handig, maar daarvoor kan je ook (gratis!) bij een wetswinkel terecht...

Een ander interessant punt: de leges. Voor het aanspannen van een zaak bij de kantonrechter ben je (uit mijn hoofd, pin me er niet op vast) 140 euro kwijt. Kan je dus eigenlijk net zo goed garantie bijkopen! :)

[ Voor 4% gewijzigd door Sj0m0 op 08-03-2005 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Sj0m0 schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 19:04:
[...]

Bij de kantonrechter heb je geen advocaat nodig, je mag de zaak helemaal zelf voeren. Wat advies is natuurlijk altijd handig, maar daarvoor kan je ook (gratis!) bij een wetswinkel terecht...
Bedankt voor de info. :) Altijd leuk om weer iets nieuws te leren.

Bij de Dixons gaat vanaf 21 maart die verzekering in die je kan aflsuiten op je digicam of camcorder. Deze dekt val, vocht, stoot, blabla alle externe schade + diefstal, wereldwijd. Deze verzekering gaat via verzekeringsmaatschappij Actua. Volgens mij worden dit de tarieven voor een 3 jarige verzekeringen, maar pin me hier niet op vast want het is gebaseerd op dezelfde Actua verzekeringen die een bepaalde internetwinkel verschaft op zijn digicams:

Eerste kolom is de t/m productwaarde. 2de is de prijs voor de 3jarige verzekering.

€ 150,00 € 34,95
€ 250,00 € 39,95
€ 350,00 € 44,95
€ 450,00 € 49,95
€ 550,00 € 54,95
€ 650,00 € 64,95
€ 750,00 € 74,95
€ 850,00 € 84,95
€ 1.000,00 € 99,95

Eigen risico is van 11,50 tot 45 euro.
Bij dat soort "garanties" verwacht ik dat (als ie stuk is) ik de camera direct kan omruilen in de winkel voor een nieuwe, dus niet het opsturen/kijken/repareren en 12 weken later retoer |:( sindroom. (desnoods tijdelijk vervangend model).
Vrij onredelijk lijkt mij. Je betaalt voor een verlengde garantie namelijk niet eens een eigen risico. Geef de winkel dan gewoon de kans om het defect te repareren. En meestal krijg je ook gewoon een andere als de reparatie kosten meer dan 70% van de nieuwaarde van het toestel is. En dat het 12 weken duurt mag gewoon niet, en dat komt gelukkig ook niet vaak voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sj0m0
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-10-2020
gium schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 18:34:
Vrij onredelijk lijkt mij. Je betaalt voor een verlengde garantie namelijk niet eens een eigen risico. Geef de winkel dan gewoon de kans om het defect te repareren. En meestal krijg je ook gewoon een andere als de reparatie kosten meer dan 70% van de nieuwaarde van het toestel is. En dat het 12 weken duurt mag gewoon niet, en dat komt gelukkig ook niet vaak voor.
Is niet helemáál waar. :)

Wanneer een product kapot gaat kan de koper in principe kiezen tussen reparatie of vervanging. Hier gelden wel een paar voorwaarden voor:
- Het defect zat al in het product op het moment van de koop, maar wordt later pas bekend (dus geen gebruiksschade!);
- Het defect wordt binnen de wettelijke (!) garantietermijn (de 'economische levensduur' zoals opgegeven door de fabrikant) ontdekt;
- De koper onderneemt binnen 2 maanden actie.

Natuurlijk moet de eis van vervanging redelijk zijn - als er een krasje op de spiegel van je gloednieuwe auto zit, is het over het algemeen niet redelijk een nieuwe auto te claimen! :)

Of je deze keuze ook hebt tijdens een uitgebreide (bijgekochte) garantie is zeer de vraag. Kijk hiervoor goed naar de polis van die verzekering, want daarin worden dit soort zaken geregeld, en niet in de wet. Het is zo dat de wettelijke en de bijgekochte garantie vaak samenvallen, maar bij een afgesloten verzekering bepaalt de polis wat er gebeurt, uiteraard binnen wettelijke beperkingen.

In de wet is in ieder geval wel geregeld dat de verkoper de ruil/reparatie 'binnen redelijke termijn en zonder overlast voor de koper' moet uitvoeren. Over het algemeen geldt 2 weken als een redelijke termijn.

Voor de mensen die zich in dit onderwerp willen gaan specialiseren: :)
- Richtlijn 1999/44/EG van het Europees Parlement en de Raad van 25 mei 1999 betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen
- En als je dit alles in begrijpelijk Nederlands wilt lezen: brochure 'Consumentenkoop en garantie' van het Ministerie van Justitie (aanrader!) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Overigens dekt zo'n Dixons verzekering alleen je camera, niet je lenzen, fototas, imagetank etc.

(En ik zou geen L glas bij Dixons halen. Ze weten vaak niet wat het is, hebben het niet eens en als ze het wel hebben zijn de prijzen absurd...)

[ Voor 45% gewijzigd door tazzman op 09-03-2005 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eindelijk een DSLR Bertus! ;) goed zo!

Ik zou de extra garantie niet meer doen persoonlijk. Is vaak alleen de onderdelen en een hoop geblabla. Ik heb het altijd gedaan in het verleden, TV, DVD, PC en alles.........bij elkaar nooit wat kapot gegaan en had van al die extra verzekeringen bijna een nieuwe TV kunen kopen... :P

Verzekering is heel goede suggestie! Ik betaal rond de 80 EU per jaar, volledig diefstal, stuiter, roofoverval, domlatenliggen in de trein proof! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Waarom zou je uberhaupt iets bij Dixons halen... :/ Veel te duur en geen verstand van zaken.

Ik heb voor een verzekering gekeken bij de Europeesche.. je betaalt rond de 100,- per jaar voor een dekking tot 2500,- voor je fotoapparatuur. Voor mij is dit genoeg. Ik ga die doen, want als ik m'n camera een keer onverzekerd zou laten kletteren dan sla ik mezelf voor m'n kop dat ik die 100 niet betaald heb. Verder ben je verzekerd voor diefstal, waterschade etc etc. En een eigen risico van maar 25 geloof ik.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FaceDown schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 20:32:
Waarom zou je uberhaupt iets bij Dixons halen... :/ Veel te duur en geen verstand van zaken.

Ik heb voor een verzekering gekeken bij de Europeesche.. je betaalt rond de 100,- per jaar voor een dekking tot 2500,- voor je fotoapparatuur. Voor mij is dit genoeg. Ik ga die doen, want als ik m'n camera een keer onverzekerd zou laten kletteren dan sla ik mezelf voor m'n kop dat ik die 100 niet betaald heb. Verder ben je verzekerd voor diefstal, waterschade etc etc. En een eigen risico van maar 25 geloof ik.
En als ie na 2 jaar kapot valt, krijg je dan je aankoop bedrag terug of restwaarde ?
Bij Actua,zoals Gium schreef, krijg je dus je aankoopwaarde terug.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2005 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Binnen 1 jaar na aankoop de nieuwprijs, daarna de dagwaarde.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
FaceDown schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 20:32:
Je hebt gelijk, Dixons hanteert vrij hoge prijzen op hun hoofdartikelen als je het vergelijkt met de prijzen van een internetwinkel :(. De prijzen van hun foto accessoires (zoals geheugenkaartjes, tasjes) is gelukkig nog wel goedkoper dan bij bijv. de Mediamarkt. Alleen heeft de Mediamarkt wel meer keuze uit B-merken, zodat je het B-merk tasje voor je camera daar wel goedkoper kan krijgen (weliswaar een B-merk tasje, maar het past tenminste).

Maar soms heeft Dixons wel eens leuke aanbiedingen, zoals die 300D kit die nu in de aanbieding is. Die heb ik alleen nog maar goedkoper gezien als je hem via het internet koopt. En soms is Dixons nog goedkoper dan het internet (moeilijk te geloven, maar het is wel zo).. Dit geldt wel meestal voor iets verouderde modellen, zoals een Olympus 725 UZi die daar 176 euro is en op het internet in NL voor minimaal 198 te verkrijgen is. Hetzelfde geldt voor een Fuji F610, bij Dixons 196, bij andere internetwinkels 249 of 300+ :). Dat geldt ook nog voor een paar andere camera's, of bijvoorbeeld ook voor hun printers. Door de introductie van de nieuwe Canon Pixma printers deden ze opeens de oude i-serie gigantisch afprijzen. Ziedaar: een uitstekende Canon BJC-i950 fotoprinter voor 129 euro, terwijl die op het internet op z'n laagst voor 269 te verkrijgen is.

Stom dat ik dit weet misschien, maar op m'n terugweg van college naar huis loop ik altijd langs/door een Dixons filiaal. Ik kijk dan altijd naar wat er is afgeprijsd als het gaat om foto artikelen. Zelfde doe ik als ik dan langs de Kijkshop loop. (leuke statief daar voor maar €19,99!). :9

En dat geen verstand van de verkopers kan wel kloppen, maar is natuurlijk afhankelijk van het filiaal. In het ene filiaal werken mensen die alles weten van mobiele telefoons en PDA-tjes en net iets minder van Digitale Fotografie, in het andere filiaal is het weer omgekeerd. De meesten kunnen aan een leek gelukkig wel de basisdingen uitleggen: megapixels, optische/digitale zoom, geheugenkaart, diafragma, etc etc, en dat is toch genoeg. De échte professional heeft dat soort dingen toch niet nodig, vooral niet de tweakende prof :), want die doet toch al intensief research vóórdat ie een winkel binnenstapt. Ik neem het ze ook niet kwalijk als ze niet alles weten over een camera, het is immers geen fotospeciaalzaak. Daarom verkopen ze bijvoorbeeld ook geen Canon 1Ds Mark II of ander professioneel spul.

Maar goed, ik noemde Dixons alleen maar voor die verzekeringen die zij bieden voor externe-schade-en-diefstal-dekking. Mediamarkt maakt trouwens gebruik van diezelfde Actua verzekeringen. Ikzelf ben nog geen "dSLR-er" en behoor tot de grote meute van de compact camera gebruikers 8)7 .
Ik heb dus gewoon maar één apparaat, die digitale camera. Ik heb dus niet zo'n ruime dekking nodig voor alle andere spullen, zoals sommigen op dit forum dat wel nodig hebben. Zo nodig hoeft dat niet voor mij, om ook een verzekering af te sluiten op m'n tasje, m'n extra accu en m'n geheugenkaartje. Begrijpelijk wel, dat jij 100 euro per jaar betaalt, omdat jij volgens mij gewoon veel duurder spul hebt (een dslr met meerdere objectieven neem ik aan), maar ik ben beter af met een eenmalige betaling van bijv. €54,99, zodat mijn digitale camera van 400 euro voor 3 jaar volledig verzekerd is. En dat kan dus gemakkelijk bij bijv. Dixons of Mediamarkt of die internetwinkel in Urk.:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakBoy
  • Laatst online: 08-09 11:41

TweakBoy

---

FaceDown schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 21:39:
Binnen 1 jaar na aankoop de nieuwprijs, daarna de dagwaarde.
bij ons is het 9 van de 10 gevallen nog steeds de aankoopwaarde (mits binnen 3 jaar en extra garantie aangekocht)

Het valt me op dat de verzekeringsmaatschappij waar ik mijn defecte apparaten aangifte bij doe helemaal niet zo moeilijk doet, in de meeste gevallen krijgen wij gewoon keurig een volledig aankoopbedrag terug (mp3 spelers, printers, camera's) [ik doe mijn werk voor dixons, in een electric city van de v&d]

Dus wat je extra besteed aan extra garantie komt dus wel goed terecht. In de meeste gevallen loop je dus na je garantieperiode met een nieuwe camera weg. Het enigste wat je daarvoor hoefde te doen is een extra garantie bij aankoop aan te schaffen. Ik kan er dagelijks minimaal 2-3 klanten mee blijmaken die hun reparatie gratis mogen ophalen of een alternatief krijgen. Terwijl ook 5-7 anderen kwaad op MIJ zijn dat hun reparatie niet gedaan is vanwege de torenhoge kosten waar ZIJ niet mee accoord gingen :r

btw: @gium: Canon BJC-i950 fotoprinter voor 129 euro voor 95 euro :P bij Electric City V&D

[ Voor 5% gewijzigd door TweakBoy op 09-03-2005 22:00 ]

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TweakBoy schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 21:58:
[...]

bij ons is het 9 van de 10 gevallen nog steeds de aankoopwaarde (mits binnen 3 jaar en extra garantie aangekocht)

Het valt me op dat de verzekeringsmaatschappij waar ik mijn defecte apparaten aangifte bij doe helemaal niet zo moeilijk doet, in de meeste gevallen krijgen wij gewoon keurig een volledig aankoopbedrag terug (mp3 spelers, printers, camera's) [ik doe mijn werk voor dixons, in een electric city van de v&d]

Dus wat je extra besteed aan extra garantie komt dus wel goed terecht. In de meeste gevallen loop je dus na je garantieperiode met een nieuwe camera weg. Het enigste wat je daarvoor hoefde te doen is een extra garantie bij aankoop aan te schaffen. Ik kan er dagelijks minimaal 2-3 klanten mee blijmaken die hun reparatie gratis mogen ophalen of een alternatief krijgen. Terwijl ook 5-7 anderen kwaad op MIJ zijn dat hun reparatie niet gedaan is vanwege de torenhoge kosten waar ZIJ niet mee accoord gingen :r

btw: @gium: Canon BJC-i950 fotoprinter voor 129 euro voor 95 euro :P bij Electric City V&D
Krijg je hier provisie voor? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus | IA

Bertus | IA

member of pienie

Topicstarter
[...]

Dus wat je extra besteed aan extra garantie komt dus wel goed terecht. In de meeste gevallen loop je dus na je garantieperiode met een nieuwe camera weg. Het enigste wat je daarvoor hoefde te doen is een extra garantie bij aankoop aan te schaffen. Ik kan er dagelijks minimaal 2-3 klanten mee blijmaken die hun reparatie gratis mogen ophalen of een alternatief krijgen. Terwijl ook 5-7 anderen kwaad op MIJ zijn dat hun reparatie niet gedaan is vanwege de torenhoge kosten waar ZIJ niet mee accoord ging
AHA een reactie met praktijkervaring. TweakBoy heb je enig inzicht in hoeveel procent van de DSLR camera's met een defect terugkomen en wat de gemiddelde reparatiekosten zijn.
Ik twijfelde bij het openen van dit topic sterk aan het nut van garantie verlenging mede omdat €150 me al een aardige aanbetaling lijkt voor een eventuele reparatie.
Verzekeren overweeg ik wel mede omdat mijn hobby, vliegtuigspotten, niet altijd cameravriendelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
[...]
:*) Die printer is echt heel goed. Zelfde als de Pixma ip6000, maar dan uiteraard zonder dubbelzijdig afdrukken en die CD tray, en misschien ook iets langzamer. Maar echt een uitstekende fotoprinter, en dat voor 95 euro's!!! Ik heb er al een.. maar toen wel voor veel meer geld gekocht.

Ik wist niet dat electriccity van de V&D ook bij Dixons hoorde. Nu wel. weer iets nieuws geleerd. :9 Wel goed trouwens dat jullie leverancier zo gemakkelijk crediteert. Misschien wel begrijpelijk, want de kosten van een reparateur schijnen echt ongelofelijk duur te zijn. Ik vraag me af hoeveel het eigenlijk kost. Tot nu toe heb ik zelf altijd wel gebruik gemaakt van die verzekeringen, dus heb ik tot nu toe niks hoeven te betalen (ipod, minidisc en m'n Oly C-725 waren defect geraakt). Heb jij misschien voorbeelden van hoeveel een onverzekerde kwijt is aan die reparaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus | IA

Bertus | IA

member of pienie

Topicstarter
Ik heb de reparatieprijzen van Canon op internet gevonden.
http://mail2.etbass.nl/crp/
€ 126,05 ex BTW voor een EOS300D is nog wel te doen.

[ Voor 25% gewijzigd door Bertus | IA op 10-03-2005 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakBoy
  • Laatst online: 08-09 11:41

TweakBoy

---

Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 22:14:
[...]
Krijg je hier provisie voor? :P
ja, maar niet veel. Dat boeit me als verkoper in dit geval niet, je verkoopt een dienst waar de klant zelf plezier daarvan kan hebben
Bertus | IA schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 22:51:
[...]

AHA een reactie met praktijkervaring. TweakBoy heb je enig inzicht in hoeveel procent van de DSLR camera's met een defect terugkomen en wat de gemiddelde reparatiekosten zijn.
Ik twijfelde bij het openen van dit topic sterk aan het nut van garantie verlenging mede omdat €150 me al een aardige aanbetaling lijkt voor een eventuele reparatie.
Verzekeren overweeg ik wel mede omdat mijn hobby, vliegtuigspotten, niet altijd cameravriendelijk is.
van de DSLR camera's (canon + nikon wat wij verkopen), hebben wij maar 1 maal een hele body mogen vervangen. Voor de rest komen er vrijwel geen DSLR camera's terug bij ons. Ik heb de kosten even opgezocht in ons reparatie en service handboek. Een reparatie van soortgelijke waarde is 90 euro minimaal + 25 eur behandelingstarief, hierbij zijn de kosten voor het vervangen van essensiele onderdelen niet inbegrepen, enkel wat voor handen is bij eCare NL > die weer doorzend naar een canon reparateur.

Gemiddelde weggave na 1.5 jaar DSLR verkoop: ong 900 euro (body+ rep tarief)
mogen ontvangen aan extra garantie aankopen: ~1400 euro voor dit doelgroep (cameras van 600+ eur en DSLR)
gium schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 01:27:
[...]
*knip*
Ik wist niet dat electriccity van de V&D ook bij Dixons hoorde. Nu wel. weer iets nieuws geleerd. :9 Wel goed trouwens dat jullie leverancier zo gemakkelijk crediteert. Misschien wel begrijpelijk, want de kosten van een reparateur schijnen echt ongelofelijk duur te zijn. Ik vraag me af hoeveel het eigenlijk kost. Tot nu toe heb ik zelf altijd wel gebruik gemaakt van die verzekeringen, dus heb ik tot nu toe niks hoeven te betalen (ipod, minidisc en m'n Oly C-725 waren defect geraakt). Heb jij misschien voorbeelden van hoeveel een onverzekerde kwijt is aan die reparaties?
Ja, het gekke is dat Electric City helemaal niet eens financieel en boekhoudkundig en organisatorisch met de V&D te maken heeft, helemaal alleen maar via Dixons :P

Gemiddelde reparatie ongerepareerd retour: EUR 40 (dus zonder gegronde klacht of geen garantie)

Op Ipod = 20 - 30% van aanschafprijs, i.v.m. OnSite direct ruilgarantie die wij ook met Apple hebben afgesproken. Danwel in de winkel laten repareren als het een kleinigheid is. Standaard 25 euro behandelingskosten per geval. (zoveel ben je ook nl kwijt als je zelf gaat bellen naar de helpdesk voor rma verzoek :P uitgaande van wachtrijen van 30 - 45 min aan de telefoon incl. klantregistratie en klachtopname + je eigen kostbare tijd )

Creditering van de Apple Ipod geluidsproducten is momenteel 80%, als winkel zijnde krijg ik meestal 100% geld terug. (een bedrijf sluit niet voor niets inboedelverzekering o.i.d. af)
Bertus | IA schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 07:36:
Ik heb de reparatieprijzen van Canon op internet gevonden.
http://mail2.etbass.nl/crp/
€ 126,05 ex BTW voor een EOS300D is nog wel te doen.
126,05 ex BTW + nog niet vergeten de verzendkosten en kosten voor bijkomende onderdelen die niet in die prijs zitten B)

[ Voor 6% gewijzigd door TweakBoy op 10-03-2005 23:09 . Reden: klein verbetering ]

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

En toch raad ik liever een goede verzekering aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tazzman schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 10:01:
En toch raad ik liever een goede verzekering aan ;)
Daar ben ik nog naar op zoek, maar tot nu toe sluit elke camera verzekering die ik tegenkom bedrijfsmatig gebruik uit:
7.1 Geen uitkering wordt verleend voor gebeurtenissen:
7.1.1 die (mede) verband houden met beroep, bedrijf of betaalde (neven)functie van verzekerde

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2005 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
In mijn vorige post had ik het over een discussie van weleer op nl.foto of alhier. Ik herinner mij dat je toen bij de NOS een verzekering kon afsluiten, maar ik geloof dat dat nu niet meer zo makkelijk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

begintmeta schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 17:30:
In mijn vorige post had ik het over een discussie van weleer op nl.foto of alhier. Ik herinner mij dat je toen bij de NOS een verzekering kon afsluiten, maar ik geloof dat dat nu niet meer zo makkelijk gaat.
Het valt uiteraard te proberen: http://assurantien.omroep.nl
Van de week maar eens een offerte aanvragen.
Pagina: 1