Ik kwijl er elke keer op als ik 'm uit mijn tas pak.

Het is een unieke lens voor een uniek gebruik, niet te vergelijken met enig andere lens. Geen enkele tenzij je op crop schiet, want dan staat de 35L/FF daar tegenover. Ik schiet op dit moment nog met een krop sla, maar deze wordt op termijn vervangen door een fullframe camera.
Helaas vanwege drukte
nog steeds niet echt serieus mee kunnen gaan schieten, maar over 3 weken wil ik best wat foto's laten zien van het mooie amerika op 24mm.

Tot nu toe alleen wat losse flodders en dergelijke, maar niets dat ik kwalitatief goed genoeg vind om te delen.
Hit-and-miss... Mijn eerste lens bij KE was gelijk prijs en erg netjes. Op internet staan toch vooral negatieve verhalen, en de 24L is een niet echt veel voorkomende lens. Een of twee negatieve reacties geven al snel een beeld dat er QC issues zijn.
Scherp stellen doet hij uitstekend vanaf ongeveer een halve meter. Daarbinnen heb je toch wat meer contrast nodig voordat hij gaat hunten bij matig contrast. Dit is bijna nooit een probleem.

Handmatig focussen op zulke diafragma's werkt ook totaal niet omdat je de zoeker van een moderne (crop) camera simpelweg niet accuraat genoeg werkt.
Hij is meer dan scherp genoeg om een spetterende foto te maken op f/1.4. Uiteraard wordt hij ragscherp (scherper dan alle andere lenzen in dit bereik) als je 'm afknijpt, maar daar koop je zo'n lens niet voor.