Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ik denk dat je een lens die van fabriek af een beetje 'prut' is niet heel erg beperkt kan doorverkopen. Tenzij je het natuurlijik verzwijgtVerwijderd schreef op maandag 07 juli 2008 @ 12:07:
Bedenk ook bij de keuze van een telelens (en elk type Nikon/Canon lens for that matter) dat ze heerlijk waardevast zijn, en dat je hem als ie toch niet blijkt te voldoen aan je eisen altijd met een heel beperkt verlies kan doorverkopen.
Ik heb trouwens besloten de 10-22 niet terug te sturen, ik vind de CA acceptabel, hoewel het jammer is dat het kennelijk beter kan. Moet toegeven dat het ook een beetje te maken heeft met het feit dat ik hem bij een webshop heb gekocht, teveel rompslomp in verhouding tot het 'defect', als je het al zo kan noemen. Iedereen erg bedankt voor de input!
* Timo eigenaar is van een iets softe 17-55 ookal is hij gecalibreerd door canon (samen met mn 40D)

Mijn 85 en 35 zijn wel gewoon leuke exemplaartjes maar daar heb ik dan ook op gelet tijdens aankoop. Een slecht exemplaar is op een gegeven moment toch minder waard dan een goed exemplaar, ookal merk je er vrij weinig van in real-life fotografie.
[ Voor 14% gewijzigd door Timo op 07-07-2008 12:38 ]
Verwijderd
Ok goeie tip, toch wel prettig om die mogelijkheid achter de hand te hebben, voor het geval ik van gedachte verander.zonoskar schreef op maandag 07 juli 2008 @ 12:16:
@8Pack, je kunt hem ook ter calibratie aanbieden bij Canon rechtstreeks. Onder garantie kost dat niets (afgezien van verzendkosten).
@ fooke: Ben niet van plan de 10-22 door te verkopen hoor.
Waarschijnlijk is het ± 450 voor DO glas en ± 50 voor FTM.Rataplan schreef op maandag 07 juli 2008 @ 10:28:
en voor fulltime manual focus ga ik sowieso geen 500 euro extra neerleggen (al is het handig)
(bedragen uit mijn duim gezogen, het gaat om het idee.)
o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.
edit: en dat 'ie kleiner en lichter is, want dat vind ik ook wel prettig.
[ Voor 19% gewijzigd door Rataplan op 07-07-2008 21:37 ]
Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.
Toch zou ik graag een filter op mn lens schroeven om de lens te beschermen. Iemand ervaringen met een filter (hoya ?) icm deze lens?
Quod licet lovi, non licet bovi
[ Voor 4% gewijzigd door martijn_tje op 07-07-2008 22:07 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Vignettering heb ik nog niet gezien, maar ik heb d'r ook niet echt op getest. Als het morgen mooi weer is zal ik 'ns een A4'tje fotograferen
Fijne lens btw, al heb ik nog altijd dat wat knagende gevoel dat 10mm echt een flinke hap wijder is dan 12mm. Aan de andere kant: vlak f/4 en een goeie build (en ik ben dol op die af/mf-ring) zijn ook wel wat waard
Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.
Maar die UMC is toch geen slim versie? Dan moet het nog erger zijn....Rataplan schreef op maandag 07 juli 2008 @ 22:15:
Ik heb d'r een Hoya UMC opzitten. Eerste wat opvalt, is dat het binnenwerk van de lens met het zoomen naar voren komt en @ 24mm raakt het rubber van de lens het filter. Volgens mij raakt het glas van de lens het glas van het filter niet (anders had 'ie er uiteraard al afgelegen), maar het blijft een tikje vreemd.
[ Voor 53% gewijzigd door MrDry op 07-07-2008 22:24 ]
Het is niet Yovi, maar Iovi, trouwens, met een hoofdletter i
[ Voor 14% gewijzigd door Rataplan op 07-07-2008 23:40 ]

(Klik) 11mm, f4.5, 1/640s ISO100 40D

(Klik) 11mm, f8.0, 1/125s ISO100 40D
De meesten hebben het idd over de Sigma 10-20 als het over de UWA van Sigma gaat. De 12-24 is te duur en voor crop niet scherp genoeg.
[ Voor 23% gewijzigd door zonoskar op 08-07-2008 00:35 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Kleiner en lichter komt door: http://en.wikipedia.org/w..._mount#Diffractive_opticsRataplan schreef op maandag 07 juli 2008 @ 21:37:
Geloof ik graag. Alleen: de kostprijs kan me niks schelen, want het DO-glas wil ik sowieso niet hebben en dan ben ik dus 500 ballen voor FTM aan het lappen
edit: en dat 'ie kleiner en lichter is, want dat vind ik ook wel prettig.
Een 11-16 is weer een stuk duurder en sluit ook minder mooi aan bij mn andere lens. Overigens ben ik al lang genoeg aan het twijfelen en als er nu weer een andere optie bij komt komt er nooit een lens
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
En...nog zin gehad?Rataplan schreef op maandag 07 juli 2008 @ 23:30:
Het is geen slimversie, nee, maar ik denk niet dat dat veel uitmaakt. Als ik morgen heel veel zin heb ga ik ook wel 'ns een rondje filterwisselen, want ik heb nog een B+W op een lens zitten ook. En ik wil zelf ei'k ook wel eens weten of dat verschil maakt, zowel voor de 'bump' als voor het vignetteren
edit:Tussen twee haakjes, de kwaliteit van 'de' Sigma - heb je het dan over de fullframe 12-24 of over de 10-20 DC?
offtopic:
Het is niet Yovi, maar Iovi, trouwens, met een hoofdletter i
Nu begrijp ik wat je bedoeld met het raker van het rubber aan je filter. Had me niet gerealiseerd dat de zoom bijna helemaal inwendig is....
Dinsdag was het zulk rotweer dat ik dacht dat ik maar een dagje op beter licht moest wachten, en sinds vanochtend heb ik er helemaal niet meer aan gedacht, y'know. En het blijft maar grijs en grauw buiten.
Ik heb iig zojuist even de B+W erop geschroefd en bij dat filter loopt de lens wel helemaal vrij, itt bij de Hoya HMC. Een paar snelle snapshots (oneffen behang@1600 iso, f/4, 1/15e - hardly representative, I'd say) laten met beide filters geen zwarte hoekjes zien, dus daar zou ik me geen zorgen over maken. Als je beide filters er tegelijk op draait is overigens wel duidelijk een klein zwart driehoekje waarneembaar, maar dat was te verwachten. Alleen problematisch als je graag door regenpijpen fotografeert.
Ik heb overigens wel de indruk dat de B+W iets (iets! heel erg iets!) helderder en degelijker is, maar dat moet je de drie tientjes extra ook maar net waard zijn. Als ik de Hoya ooit moet vervangen, zal dat wel een upgrade wezen die ik overweeg iig. Echt nodig: nee. Ik heb veel slechtere filters gehad.
Extreme uitvergroting @ 12mm laat zowel met beide filters als zonder de 'normale' vignettering zien , maar dat zal je onder normale omstandigheden niet met het blote oog kunnen waarnemen. Ik heb de lens een maand of drie, en ik zag het in elk geval voor het eerst.
Feli - ik wil alvast maar niet teleurgesteld in het ding raken, he.Ik heb mn Tokina 12-24 binnen.
Beeldkwaliteit was niet echt een van de criteria, aangezien 't fisheye effect i.m.o. gewoon een trucje is waarbij scherpte of contrast niet echt belangrijk is. Nou, op f/2.8 is het inderdaad niet veel soeps, op f/4 al heel wat beter en op f/8~f/16 is ie echt superscherp over het hele beeld, dat had ik echt niet verwacht.
Lekker goedkoop ding dus, echt een aanrader voor de fullframe gebruiker die af-en-toe een fisheye fototje maakt en dus geen zin heeft om een canon of sigma aan te schaffen.
Verwijderd
Want om alle lensopeningen icm brandpuntsafstanden te testen is ook wel heel veel werk. Ik zal daar dan eens een voorbeeld van laten zien zodat jullie jullie mening kunnen geven.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2008 10:19 ]
Ik vind de toning van de 2e foto wel heel erg mooizonoskar schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 00:31:
Als je een slim filter nodig hebt, zie je dat echt wel in de hoeken. Het is niet zo zeer extra vigetting, maar echt donkere hoeken. Ik zie trouwens dat de 11-16mm van Tokina flink in prijs gezakt is. Ik heb nog 635,- betaald, maar hij is nu 549,- bij Konijn (niet op voorraad overigens). Misschien ook een optie?
[afbeelding]
(Klik) 11mm, f4.5, 1/640s ISO100 40D
[afbeelding]
(Klik) 11mm, f8.0, 1/125s ISO100 40D
De meesten hebben het idd over de Sigma 10-20 als het over de UWA van Sigma gaat. De 12-24 is te duur en voor crop niet scherp genoeg.
Klopt. B&W UV-filters zijn neutraler en dempen diepblauw minder dan Hoya.Rataplan schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 22:56:
[...]
Ik heb overigens wel de indruk dat de B+W iets (iets! heel erg iets!) helderder en degelijker is, maar dat moet je de drie tientjes extra ook maar net waard zijn. Als ik de Hoya ooit moet vervangen, zal dat wel een upgrade wezen die ik overweeg iig.
[ Voor 14% gewijzigd door Aham brahmasmi op 11-07-2008 16:38 ]
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Geldt dat voor alle B+W filters? Je hebt een B+W filter voor ff €40,= maar de MRC variant is al bijna €70,=. Vind ik verhoudingsgewijs veel geld op een lens van €400,=Aham brahmasmi schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 16:30:
[...]
Klopt. B&W UV-filters zijn neutraler en dempen diepblauw minder dan Hoya.
@Rataplan: welk B+W filter heb jij erop zitten?
Dan heb je ze voor 25 euro op je mat liggen (wel afhankelijk van je lensdiameter, in mijn geval een 67mm)
Weet ik niet, maar het filter dat op diglloyd getest is was een MRC filter. Op hvstar kosten ze trouwens ver onder de 70 euro hoor (rond de 25~30 geloof ik, afhankelijk van de maat). Ik so sowieso niks goedkopers dan MRC kopen trouwens.MrDry schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 21:18:
[...]
Geldt dat voor alle B+W filters? Je hebt een B+W filter voor ff €40,= maar de MRC variant is al bijna €70,=. Vind ik verhoudingsgewijs veel geld op een lens van €400,=
[ Voor 5% gewijzigd door Aham brahmasmi op 11-07-2008 22:13 ]
Daar kwam ik tijdens die wisselactie gisteren dus ook achter ja. Even erop ademen en je kan een kwartier poetsen om de strepen er weer af te krijgen. B+W is zo schoon.BugBoy schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 20:21:
Een ander groot nadeel van de Hoya filters is dat ze erg moeilijk schoon te maken zijn. Mijn B+W filters maakte ik altijd met een vochtige doek schoon, maar bij de Hoya filters wil dat niet.
Mijn sensor is sneller schoon iig!
Dat ding op m'n Tamron is serieus een bitch om streepvrij te krijgen hoor !
Microvezeldoekjes kosten vrijwel niets en werken veel prettiger.4POX schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 00:25:
Ik vond een pakje met lensenpapier. Dat gebruikte ik altijd bij mijn Minolta dimage 7hi om de lens schoon te krijgen. Ik ben een beetje huiverig om dat weer te gebruiken met mijn tamron lenzen. Misschien moet ik morgen e ven de stap wagen. Bij de minolta ging het altijd goed.
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock
Verwijderd
Ik heb een maand geleden een eos 450d gekocht met de kitlens (18-55mm is). Ik ben van plan om een nieuwe lens aan te schaffen, om het bereik te vergroten.
De lens wordt oa aangeschaft met het oog op de komende reis naar indonesie (Bali en Java), in eerste instantie viel mijn oog op de 70-300 IS USM of de 70-200 F4L.
Maar na een thread op eosdigitaal.nl ben ik daar een beetje van terug gekomen, dat bereik is natuurlijk leuk voor safari etc. maar voor Indonesie betwijfel ik of het juiste bereik 70-300 is.
Daarom bleek dat de 28-105mm en 28-135 geschikter zijn voor een dergelijke reis
Daarom neig ik nu naar een 28-105mm USM II of 28-135mm USM IS. Dit zijn m.i. mooie walkarounds, met net voldoende groothoek voor landschappen/steden/regenwoud en medium tele voor flora en fauna. De twijfel is eigenlijk, of de 30mm extra bereik de ~140 euro waard zijn, en hoe de IQ van beide lenzen zich verhouden.
Andere opties zijn bv;
- Sigma 17-70mm (maar ben bang dat ik daar wat bereik ga missen)
- Sigma 18-125 OS HSM (Vrij nieuwe lens met uiteenlopende positieve en negatieve reviews)
- Combi van 17-70mm en 70-300mm IS USM (perfecte combi, maar prijzig pakket en een noodzaak voor het wisselen van de lenzen. Daarnaast loop je met een flinke bulk spul rond, wat niet prettig is in een dergelijke omgeving/temperatuur, wanneer het niet per se nodig is, lees; voor werk etc.)
Perfect is natuurlijk de 24-105 F4L, maar daar ben ik op dit moment nog niet aan toe, gezien ervaring met fotografie etc.
Wellicht in de nabije toekomst, wanneer het bereik van bovenstaande lenzen bevalt.
Het budget staat niet vast, maar ben op zoek naar een goede prijs/kwaliteit/praktische combi.
Ik ben eigenlijk benieuwd wat er uitkomt als jullie licht er over schijnt...
Alvast bedankt voor bedankt voor eventuele suggesties/reacties!
Heb je een perfect bereik.
Kit + Tele. Die 17-70 biedt imo niet eens zo gek veel meerwaarde tov de kitlens, zeker nu je kitlens IS is. Uiteraard vervalt hiermee niet het nadeel mbt het gesjouw, maar het scheelt qua investering.Verwijderd schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 16:07:
- Combi van 17-70mm en 70-300mm IS USM (perfecte combi, maar prijzig pakket en een noodzaak voor het wisselen van de lenzen. Daarnaast loop je met een flinke bulk spul rond, wat niet prettig is in een dergelijke omgeving/temperatuur, wanneer het niet per se nodig is, lees; voor werk etc.)
En voor wat betreft gesjouw, stel dat je die tele op zich niet erg vind, kan dat kitlensje er ook nog wel bij.
{signature}
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Verwijderd
De kit gaat sowieso mee voor het kleinere groothoek werk (wat een zin). Het gesjouw zou met name betrekking hebben op de 17-70mm en 70-300mm combi aangezien beide lenzen aan de forse kant zijn, zeker als je het vergelijkt met de 18-55mm IS.
Als ik het goed begrijp, is dus de combi 18-55 en 28-105/135, niet ideaal? Mijn idee is eigenlijk dat de 28-135 voornamelijk op de camera zit (als allround) en voor het nodige groothoek werk de 18-55 erop gezet wordt...Het bereik van de 70-xxx lijkt mij aan de forse kant voor tochten door het woud en eventuele vergezichten...
Zoals gezegd, ben nog erg nieuw in de wereld van de fotografie, dus kan er flink naast zitten met dit denkbeeld
Edit; Ik ben in voorgaande post vergeten te vermelden dat ik in januari een zelfde soort reis ga maken, maar dan door Vietnam...Aangezien met name bali vulkanisch is, verklaard Vietnam, waarom ik het over regenwoud etc. heb
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2008 16:40 ]
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Omdat m'n vader net het gras had gemaaid hier, vlogen de zwaluwen laag over ons gazon... Damn, wat is het lastig op die er goed op te krijgen zeg... Hier de foto die het meest gelukt is, en nog eentje van een object dat iets minder snel beweegt

Maar hoe zit het met cashback ?
Enige nadeel vind ik wel dat die wit is:
GoT in "[Fotoapparatuur] Mijn nieuwe apparatuur ..."
Die is afgelopenGoT schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 21:13:
Congrats en veel plezier ermee, maar dat gaat wel lukken.
Maar hoe zit het met cashback ?
Enige nadeel vind ik wel dat die wit is:
GoT in "[Fotoapparatuur] Mijn nieuwe apparatuur ..."
En dat witte: tja, het valt inderdaad wel een beetje op... Maar dat vind ik eigenlijk ook wel weer leuk
Ik ben net terug van een vakantie naar Indonesie (Sumatra) en heb daar een jungletocht gedaan met een 350D met 10-22 en 40D met 70-300. Daarbij ging de flitser mee en een Sigma 17-70. Als je een fatsoenlijke tas gebruikt dan is dat prima te doen. Alleen tele krijg je spijt van, want dingen als rijstvelden wil je graag met ander spul doen.Verwijderd schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 16:29:
De kit gaat sowieso mee voor het kleinere groothoek werk (wat een zin). Het gesjouw zou met name betrekking hebben op de 17-70mm en 70-300mm combi aangezien beide lenzen aan de forse kant zijn, zeker als je het vergelijkt met de 18-55mm IS.
...
Het weer is trouwens lastig daar. Ik heb behoorlijk last van uitgebeten luchten. Ik had een gradueel grijsfilter mee moeten nemen, maar die had ik helaas niet.
Op zich zou de lens geen last moeten hebben van thermische uitzetting/krimping omdat hij niet lang genoeg is. Bij (langere) telelenzen is hier wel rekening mee gehouden door ze iets voorbij oneindig scherp te laten stellen.
Als je echt niet verder scherp kunt stellen dan 10 meter dan is er zeker iets mis met je lens.
oh en trouwens, hoe zit het met brakke 70-200 F4 L's? ik zit er over te denken er eentje tweedehands te kopen (goedkoper dan een sigma 70-200 2.8 en minder vaak brak voor zover ik weet, als ik de upgrade nog nodig heb kan ik de F/4 L altijd nog vrijwel verliesloos doorverkopen, we kennen het verhaaltje allemaal wel...) maar wat zijn de problemen om op te letten?
vorige tweedehandsobjectief wat ik overnam (sigma 28-70 2.8) helemaal optisch gecontroleerd, ding was perfect, geeft vlak nadat ik ermee weg ben de AF het op. dus vandaar toch maar de vraag.
[ Voor 57% gewijzigd door iceheart op 13-07-2008 16:33 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Dat gezegd hebbende is de F4 wel echt een fijne lens (en eerlijk is eerlijk: stukje compacter en draagbaarder) waar ik met heel veel plezier mee gewerkt heb; die IS is echt super. Heb destijds zonder testen in de winkel de lens meegenomen maar hij stelde niet teleur. Die 70-200's zijn redelijk consistent wat kwaliteit betreft denk ik.
En nu een goed nieuw baasje vinden voor dit trouwe maatje
vodka: je bedoelt dus dat je de F4 IS verkoopt?
Ik ga nu kijken voor een goede groothoek-zoom waar ik voor aan het sparen ben. Wat is een beetje betaalbare?
Je kunt er wel erg coole foto's mee maken (op fullframe), wat met geen enkele andere lens kan: http://www.fredmiranda.com/forum/topic/663087/0iceheart schreef op zondag 13 juli 2008 @ 21:37:
als je nog wel eens op kleinbeeld schiet (of fullframe aspiraties hebt) is een sigma 12-24 ook niet te versmaden
Zo leer je natuurlijk nooit echt fotograferenweebl schreef op zondag 13 juli 2008 @ 21:30:
Ik heb nu twee dagen de F/4 met IS ... Hij gaat me alle verwachtingen te boven. Razendsnelle AF en de IS is echt fantastisch. Als ik hem uitzet bibbert op 200mm het beeld alle kanten op, als het aanstaat staat het beeld gewoon stil. Is echt raar om te zien.
Verwijderd
Op zich is er over die lens niet zo heel veel te vinden maar ik heb toch hier en daar gelezen dat hij (voor het geld helemaal) goed scherp is (mits een beetje afgestopt).
Wat vooral leuk is om te lezen is dat hij een snelle AF heeft.
Verder is er bijna geen info op nederlandse sites te vinden.
Heeft iemand op GoT er ervaring mee?
The birds turned into The Flying Dutchmen!
Je had even de quicksearch in dit topic en het vorige deel van dit topic kunnen gebruiken. Ik heb er wat opmerkingen over gemaakt (ik heb deze lens).Gutteguttegut schreef op zondag 13 juli 2008 @ 23:53:
Ik heb na wat onderzoek en lezen van testen besloten om op zoek te gaan naar een (low budget) lens van Canon namelijk de 70-210 3.5-4.5 USM.
Op zich is er over die lens niet zo heel veel te vinden maar ik heb toch hier en daar gelezen dat hij (voor het geld helemaal) goed scherp is (mits een beetje afgestopt).
Afgezien van de sterke zoom creep (heeft niet iedereen last van) is hij best fijn in het gebruik en meestal scherp genoeg (boven de 135mm schijnt de scherpte wat naar beneden te gaan). Verder blinkt de lens nergens echt in uit, behalve misschien prijs-kwaliteitsverhouding.
Omdat je in de zoeker kan ZIEN of je beeld bibbert, zonder IS. Dit is onafhankelijk van de uiteindelijke sluitertijd. Feitelijk hoef je nog niet eens af te drukken, het is voornamelijk de techniek van vasthouden.Verwijderd schreef op zondag 13 juli 2008 @ 23:53:
Je kan toch net zo goed met IS aan oefenen met langere sluitertijden? Waarom zou je eerst de IS uit moeten zetten om te oefenen om uiteindelijk mét IS langere sluitertijden te bereiken?
Ik heb even voor je gezocht, en ik vermoed dat die lens discontinued is. Oftewel: hij wordt niet meer gemaakt en verkocht. Wellicht dat je hem tweedehands kan krijgen. Echter is ie dacht ik in 1990 geïntroduceerd, dus echt het nieuwste van het nieuwste is het denk ik niet. Snel focussen is denk ik wat ze snel vonden in 1990 en niet meer wat er nu onder snel verstaan wordt.Gutteguttegut schreef op zondag 13 juli 2008 @ 23:53:
Ik heb na wat onderzoek en lezen van testen besloten om op zoek te gaan naar een (low budget) lens van Canon namelijk de 70-210 3.5-4.5 USM.
edit: zie: http://www.dslr.nl/?cat=lenzen&id=765
Echter: ik kan het fout hebben, dus neem dit niet voor kennisgeving aan
jemig, bedankt voor dat topic -- die had ik nog niet gevonden. prachtfoto's zeg!Aham brahmasmi schreef op zondag 13 juli 2008 @ 22:13:
[...]
Je kunt er wel erg coole foto's mee maken, wat met geen enkele andere lens kan: http://www.fredmiranda.com/forum/topic/663087/0
** poetst kwijl uit toetsenbord **
het is zeker een spectaculair lensje maar als je alleen met APS-C formaat fotografeert kun je beter een EF-S 10-22 halen, meer contrast, meer groothoek, ietsjes kleiner ook en niet het gemekker met sigma's kwaliteitscontrole
that said, wegens --nu-- kleinbeeld en --later-- fullframe digitaal werk spaar ik ook lekker door voor de 12-24 EX hoor. (eerst even een goede tele, een gat van 70 naar 200 mm is een beetje extreem
anyway, de keuze is vrij simpel (en volgens mij een week geleden ook al doorgebabbeld):
heb je het geld: 10-22 canon. heb je dat niet, 10-20 sigma of liever 12-24 tokina. alleen bij analoog of fullframe werk kun je de 12-24ex nog overwegen en alle andere objectieven zijn helemaal jammerlijk bagger voor het geld (op de tokina 11-16 2.8 na maar da's natuurlijk een wat aparter, specifieker lensje en nog vrij duur ook)...
je kunt goedkoop gaan doen maar frankly, haal een 10-22 canon van marktplaats (of liever nog nieuw) hij is wat duurder maar het ding is om te smikkelen
Ik heb zeker al gezocht op GoT, maar er zijn zoveel hits (op Canon 70-210 3.5 4.5 USM) dat het een beetje onbegonnen werk is alles te lezen.Aham brahmasmi schreef op maandag 14 juli 2008 @ 00:47:
[...]
Je had even de quicksearch in dit topic en het vorige deel van dit topic kunnen gebruiken. Ik heb er wat opmerkingen over gemaakt (ik heb deze lens).
Afgezien van de sterke zoom creep (heeft niet iedereen last van) is hij best fijn in het gebruik en meestal scherp genoeg (boven de 135mm schijnt de scherpte wat naar beneden te gaan). Verder blinkt de lens nergens echt in uit, behalve misschien prijs-kwaliteitsverhouding.De AF kan nauwelijks sneller denk ik, maar ik heb tegenwoordig vaak dat de AF helemaal niks wil doen als de focus vanuit totale onscherpte naar een punt van scherpte moet zoeken. Hij wil niet beginnen met hunten dus.
Hoe oud is jou lens ongeveer?
Ik weet dat deze lens in 1990 is geintroduceerd en hij wordt inderdaad niet meer gemaakt.weebl schreef op maandag 14 juli 2008 @ 00:55:
[...]Ik heb even voor je gezocht, en ik vermoed dat die lens discontinued is. Oftewel: hij wordt niet meer gemaakt en verkocht. Wellicht dat je hem tweedehands kan krijgen. Echter is ie dacht ik in 1990 geïntroduceerd, dus echt het nieuwste van het nieuwste is het denk ik niet. Snel focussen is denk ik wat ze snel vonden in 1990 en niet meer wat er nu onder snel verstaan wordt.
edit: zie: http://www.dslr.nl/?cat=lenzen&id=765
Echter: ik kan het fout hebben, dus neem dit niet voor kennisgeving aan
Ik heb engelse reviews gelezen uit 2007 en daarin had men het over de vlotte AF (soms zelfs sneller dan de huidige 70-200 F4).
Ik heb al even gezocht voor 2e hands maar ze zijn er niet veel.
Wat is een redelijke richt prijs voor deze lens 2e hands (of is het meer "wat de gek ervoor geeft")?
Zeker.. ik heb uiteindelijk ook een 10-22 gehaald. jammer dat de cashback nu af is gelopen, maar je kon em nieuw krijgen voor een prijs die lager is dan 2ehands op marktplaats.iceheart schreef op maandag 14 juli 2008 @ 01:20:
[...]
je kunt goedkoop gaan doen maar frankly, haal een 10-22 canon van marktplaats (of liever nog nieuw) hij is wat duurder maar het ding is om te smikkelenpersoonlijk zou ik de alternatieven (bijna) niet overwegen als je gewoon een lekkere lens wil kopen zonder idiote aparte eisen.
heerlijke platen kun je er mee maken. Kan niet wachten totdat ik straks op de gletsjers en dergelijke loop in de vakantie.
Buiten dat ikzelf ook in groothoek heb geinvesteerd, zit ik ondertussen ook te kijken naar wat meer tele. Een 70-300IS USM in bezit. Bevalt goed. Goede platen en goede IS. Enige is af en toe de lichtsterkte, maar daar kan ik mee leven in combinatie met IS (afgezien van focus snelheid in donker). Wat mij echter wel iedere keer tekortkomt is lengte! 300mm is voor mij eigenlijk te kort bij natuurfotografie (edelherten en dergelijke). Aangezien ik aan het struinen ben en een statief niet mee gaat is "IS" noodzakelijk, .
Nu zie ik zelf slechts bar weinig alternatieven (of toevoegingen) aan de 70-300 die verder gaan. Het moet ook nog eens niet te duur worden. Een 70-200IS 2.8+ 2x extender is leuk, maar kost al richting de 2000 pleuries!.(bovendien zag ik in een directe test dat de 100-400 dan beter scoorde)
Enige objectieven die ik zie zijn:
- Canon 100-400 IS USM
- Sigma 150-500 OS HSM
- Bigma (.... heeft niet echt de voorkeur, geen stabilisatie).
[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 14-07-2008 10:55 ]
Nomad schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 17:40:
Wat er met die sigma 10-20 aan de hand is geweest weet ik niet, maar BBE verwacht hem binnenkort terug en dan post hij het vast wel.
BBE schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 18:05:
[...]
Volgende week als het goed is. En je zult het ongetwijfeld te weten komen
Ik ben benieuwd!De reparateur schreef:
Omschrijving:
Objectief omgeruild, nieuw serienummer xxxxx. uw lens wordt vandaag of mogen aan u afgestuurd.
[PRIMA FOCUS ] | [ flickr]
Budget?Get!em schreef op maandag 14 juli 2008 @ 10:53:
[...]
Nu zie ik zelf slechts bar weinig alternatieven (of toevoegingen) aan de 70-300 die verder gaan.
300 f/4 IS + 1,4 extender = 420 mm f/5.6, dat nog wat? Kost ook niet niks. Waarschijnlijk moet je richting primes gaan kijken als je veel mm's wilt hebben. Scherp, ook als je een extender gebruikt.
This footer is intentionally left blank
Zal eens kijken wat dat aan kosten met zich mee brengt.ajhaverkamp schreef op maandag 14 juli 2008 @ 11:19:
[...]
Budget?
300 f/4 IS + 1,4 extender = 420 mm f/5.6, dat nog wat? Kost ook niet niks. Waarschijnlijk moet je richting primes gaan kijken als je veel mm's wilt hebben. Scherp, ook als je een extender gebruikt.
Zoom is soms toch handig (je staat soms oog in oog), maar primes zal ik eens overwegen en in verdiepen.
Ik heb gisteren nog wat meer getest en het lijkt ook voor te komen met mijn Sigma 30mm f1.4, zou het kunnen zijn dat 3rd-party lenzen niet goed omgaan met de alternatieve focus punten van de 40D, of kan het zijn dat het focus screen/sensor vies is? Het lijkt nu nl. alleen fout te gaan met het onderste focus punt. Of een brakke 40D?iceheart schreef op zondag 13 juli 2008 @ 16:25:
dat klinkt gewoon als een brakke lens, ik zou zeggen draai een focuschartje of wat met verschillende focuspunten en als het niet wil, maak nog wat voorbeeldfoto's en ga er mee terug want dit hoort echt niet.
yep, die gaat binnenkort in de verkoop. Zou 'm op zich best willen houden voor bijvoorbeeld op vakantie, maar ik kan het geld ook wel ergens anders aan besteden..iceheart schreef op zondag 13 juli 2008 @ 18:40:
ah oke, dan ben ik happygewoon het standaardlijstje dus.
vodka: je bedoelt dus dat je de F4 IS verkoopt?
Ik was ook specifieker he.Gutteguttegut schreef op maandag 14 juli 2008 @ 09:09:
[...]
Ik heb zeker al gezocht op GoT, maar er zijn zoveel hits (op Canon 70-210 3.5 4.5 USM) dat het een beetje onbegonnen werk is alles te lezen.
Geen idee. Een jaar of 9 geleden tweedehands gekocht. Hij zou best 15 jaar oud kunnen zijn.Hoe oud is jou lens ongeveer?
Hij is niet populair, dus de prijs kan redelijk zijn. 100 euro zou wel het maximale zijn wat ik ervoor zou geven denk ik. Ik zie wel de oudere EF 70-210 f/4 te koop (rond de 140 euro) op ebay. Deze schijnt optisch behoorlijk wat beter te zijn dan de nieuwere 3.5-4.5, maar heeft weer geen USM.Ik heb al even gezocht voor 2e hands maar ze zijn er niet veel.
Wat is een redelijke richtprijs voor deze lens 2e hands (of is het meer "wat de gek ervoor geeft")?
Misschien is het field curvature (welving van het scherptevlak)? Dit komt vrij veel voor maar het valt niet altijd op. Het zou wel een verklaring kunnen zijn.zonoskar schreef op maandag 14 juli 2008 @ 12:52:
[...]
Ik heb gisteren nog wat meer getest en het lijkt ook voor te komen met mijn Sigma 30mm f1.4, zou het kunnen zijn dat 3rd-party lenzen niet goed omgaan met de alternatieve focus punten van de 40D, of kan het zijn dat het focus screen/sensor vies is? Het lijkt nu nl. alleen fout te gaan met het onderste focus punt. Of een brakke 40D?
Voor grote scherptediepte met landschappen kan het verder ook heen kwaad om te kunnen werken met M/Av mode, een relatief klein diafragma en focussen op min of meer de hyperfocal dist.
{signature}
Wat ik juist lees is dat de 3.5-4.5 weer beter/scherper is dan de f/4....Aham brahmasmi schreef op maandag 14 juli 2008 @ 14:18:
[...]Hij is niet populair, dus de prijs kan redelijk zijn. 100 euro zou wel het maximale zijn wat ik ervoor zou geven denk ik. Ik zie wel de oudere EF 70-210 f/4 te koop (rond de 140 euro) op ebay. Deze schijnt optisch behoorlijk wat beter te zijn dan de nieuwere 3.5-4.5, maar heeft weer geen USM.
Ik kan nu een 70-210 3.5-4.5 voor 150 euro overnemen (inclusief originele lenshood).
ah helaas, ik zat nog even te hopen dat je de non-IS bedoeldegratis_vodka schreef op maandag 14 juli 2008 @ 13:06:
[...]
yep, die gaat binnenkort in de verkoop. Zou 'm op zich best willen houden voor bijvoorbeeld op vakantie, maar ik kan het geld ook wel ergens anders aan besteden..
anyway, die 70-210 zie je inderdaad meestal rond de 150 gaan, voor 100 heb ik er in ieder geval nog geen gezien...
De f4 of f3.5-4.5?iceheart schreef op maandag 14 juli 2008 @ 15:05:
[...]anyway, die 70-210 zie je inderdaad meestal rond de 150 gaan, voor 100 heb ik er in ieder geval nog geen gezien...
Klinkt niet logisch. De AF kijkt toch door de lens op de plaats van het geseleteerde focus punt of hij een optimaal contrast kan vinden? Dan zou die plek altijd in focus moeten zijn, ongeacht field curvature. Bij mij ziet ie dus een optimaal contrast, maar de foto is niet in focus. Hoe langer ik erover nadenk, hoe minder ik dit aan de lens kan toeschrijven, maar eerder aan de body. Misschien moet ik die eens terug sturen.Aham brahmasmi schreef op maandag 14 juli 2008 @ 14:43:
Misschien is het field curvature (welving van het scherptevlak)? Dit komt vrij veel voor maar het valt niet altijd op. Het zou wel een verklaring kunnen zijn.
Verwijderd
DE 3.5 -4.5 is behoorlijk geliefd en ook wat beter dan de F4[b][message=30418138,noline]Aham brahmasmi schreef op maandag 14 juli 2008 @ 1
[...]
Hij is niet populair, dus de prijs kan redelijk zijn. 100 euro zou wel het maximale zijn wat ik ervoor zou geven denk ik. Ik zie wel de oudere EF 70-210 f/4 te koop (rond de 140 euro) op ebay. Deze schijnt optisch behoorlijk wat beter te zijn dan de nieuwere 3.5-4.5, maar heeft weer geen USM.
Aardig forum topic met foto's: http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=321565
Er staat een op marktplaats voor 145 euro nu trouwens.
Kan de zonnekap van een 85 mm f1.8 EF omgekeerd op de lens geplaats worden zodat je hem makkelijk in je tas kan proppen? (zoals bijvoorbeel de 70-200 f2.8 van Sigma kan)?
Google zei niets
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Werkt prima hier.Atlas schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 14:03:
Kan de zonnekap van een 85 mm f1.8 EF omgekeerd op de lens geplaats worden zodat je hem makkelijk in je tas kan proppen? (zoals bijvoorbeel de 70-200 f2.8 van Sigma kan)?
I think I've got the hang of it now... :w :q :wq :wq! ^d X exit X Q :quitbye CtrlAltDel ~~q :~q logout save/quit :!QUIT ^[zz ^[ZZ ZZZZ ^H ^@ ^L ^[c ^# ^E ^X ^I ^T ? help helpquit ^D ^d ^C ^c helpexit ?Quit ?q ^Kx /QY sync halt
- je zou natuurlijk ook zo'n rubberen zonnekap kunnen nemen, die vouw je, indien ongebruikt, gewoon terug. En je kan d'r zonder reflecties onder een hoek mee door ramen schieten, ook altijd leuk
Canon EOS 40D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 USM | Tamron 17-50mm F/2.8 | Canon EF 50mm F/1.8 II | Canon EF 70-200mm F/4L IS USM | Speedlite 430EX
Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2
Ik heb toevallig zo'n rubberen zonnekapje met een 58mm schroefdraad, maar op m'n 85/1.8 helpt dat ding voor geen meter: hij is lang niet diep genoeg, ook wel redelijk logisch als je ziet hoe diep de 'echte' zonnekap voor die lens is.Rataplan schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 14:13:
- je zou natuurlijk ook zo'n rubberen zonnekap kunnen nemen, die vouw je, indien ongebruikt, gewoon terug. En je kan d'r zonder reflecties onder een hoek mee door ramen schieten, ook altijd leuk
Dus voor deze lens is dit model rubberen zonnekap niet interessant, zeker niet als je 'm ook nog eens op een crop camera zou gebruiken.
Nee dus, geen bajonet helaas, maar een veel minder stevig kliksysteem. Ik ben altijd bang om de kap kwijt te raken, maar in de praktijk valt het wel mee. Het lastigste is nog dat je de 2Rataplan schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 14:13:
Bajonetsysteem? Dat zou niet uit moeten maken, alle bajonet-zonnekappen die ik heb passen achterstevoren op de lens. Maar ik heb geen 85/1.8 dus ymmv. Aan de plaatjes te zien zou het net moeten kunnen, maar weten doe ik het niet -
'drukknoppen" moet zien te vinden om de kap fatsoenlijk los te maken, terwijl een bajonetkap met een lichte draai als vanzelf loskomt. Het went waarschijnlijk wel (ooit...).
Omdat ik eerst mijn camera onder de knie wil krijgen heb ik bewust nog niet een betere lens aangeschaft. Wel zit ik te kijken en te vergelijken wat voor objectieven er zijn, en ik vroeg mij iets af.
Ik weet dat je een EF-S objectief met 1,6 moet vermenigvuldigen om deze te kunnen vergelijken met een FullFrame (EF) objectief.
Maar moet je dan ook een EF objectief delen met 1,6 om deze te vergelijken met een EF-S objectief?
Dus een EF-S 17-85 zou in EF een 27-136 zijn en een 28-135 EF zou weer een 17.5-84 EF-S zijn.
Klopt deze gedachten?
Xbox C#, .NET, Vissen
Nope, het onderscheid tussen EF en EF-s lenzen zit met name in de S (short back focus), de afstand tussen de achterkant van de lens en de sensor. Die is bij EF-S lenzen korter dan bij EF-lenzen. Zie Wikipedia voor wat meer uitleg.Redfoxone schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 09:09:
Ik heb sinds kort (gisteren) een spiegelreflex(450D), met de standaard kitlens er bij.
Omdat ik eerst mijn camera onder de knie wil krijgen heb ik bewust nog niet een betere lens aangeschaft. Wel zit ik te kijken en te vergelijken wat voor objectieven er zijn, en ik vroeg mij iets af.
Ik weet dat je een EF-S objectief met 1,6 moet vermenigvuldigen om deze te kunnen vergelijken met een FullFrame (EF) objectief.
Maar moet je dan ook een EF objectief delen met 1,6 om deze te vergelijken met een EF-S objectief?
Dus een EF-S 17-85 zou in EF een 27-136 zijn en een 28-135 EF zou weer een 17.5-84 EF-S zijn.
Klopt deze gedachten?
De berekening van de 1.6-factor is voor EF en EF-S lenzen gelijk.
[ Voor 83% gewijzigd door BlueFoxOne op 17-07-2008 11:30 ]
Xbox C#, .NET, Vissen
Het alternatief is dus (veel) geduld en een echte macrolens. Budgetwise en op basis van Photozone komen er tzt drie alternatieven in beeld: de 60 mm Canon, de 90 mm Tamron en de 100 mm Tokina (de 105 mm Sigma laat ik er even buiten vanwege de wat lastige MF / AF omschakeling en de hogere prijs). Canon 60 mm zou mijn voorkeur hebben vanwege USM, binnenfocus en prijs, maar 60 mm is misschien wat kort om goed te kunnen werken, daarom wil ik graag weten wat die extra mm van Tamron of Tokina doen voor wat betreft werkafstand, DOF en dergelijke. Iemand die mij hierover iets wijzer kan maken? Bij voorbaat dank.
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
[ Voor 31% gewijzigd door Moby op 17-07-2008 16:26 ]
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Handig aangezien ik én macro soms wel grappig vind en nog wel een goede portret lens kan gebruiken
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Standaard:

Met tussenringen:

Dat is op 50mm en met ring 1 en 2 ertussen, ring 3 niet eens nodig.
Je hebt alleen een hele krappe DOF (100% crop uit bovenstaande foto):

[ Voor 8% gewijzigd door Sick Nick op 17-07-2008 18:14 ]
Tussenringen heb ik over zitten denken, maar ik weet niet hoeveel licht ik dan inlever en hoeveel DOF ik overhoud (@SickNick: wat was het diafragma waarmee je die L hebt geschoten? op ISO 3200 en 1/100 moet je toch al flink geknepen hebben) I.i.g vrees ik dat ik met mijn Sigma 17 - 70 dan te dicht op de insectjes e.d. kom die ik graag mooi wil fotograferen, en maar een heel klein stukje insect scherp krijg. Ik weet ook niet of tussenringen op mijn Canon 70-300 IS een interessante optie gaan zijn, maar als dat zo is natuurlijk graag.
@Sapphire: gezien de prijs van de 1,8 - 85 is dat voor mij een minder minder aantrekkelijk alternatief - zeker gezien het feit dat daar dan dus tussenringen bij moeten (meer geld, minder licht) en bij een macrolens niet.
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Niemand zegt ook dat je de 100mm meot kopen hoor, en het is een beetje raar om de prjs van de 500D met een macro lens te vergelijken aangezien het andere dingen zijn.bobcom schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 19:33:
@Mobyrick, Sapphire, SickNick: Ik heb de Canon 100 mm er expres niet bij staan - die beschouw ik om budgettaire redenen als een stapje te ver, het is after all 1,5 x de prijs van de 60 mm, Tokina of Tamron en 6 x die van een 500D voorzetlens. Maar als ik de lotto win - meteen.
Tussenringen heb ik over zitten denken, maar ik weet niet hoeveel licht ik dan inlever en hoeveel DOF ik overhoud (@SickNick: wat was het diafragma waarmee je die L hebt geschoten? op ISO 3200 en 1/100 moet je toch al flink geknepen hebben) I.i.g vrees ik dat ik met mijn Sigma 17 - 70 dan te dicht op de insectjes e.d. kom die ik graag mooi wil fotograferen, en maar een heel klein stukje insect scherp krijg. Ik weet ook niet of tussenringen op mijn Canon 70-300 IS een interessante optie gaan zijn, maar als dat zo is natuurlijk graag.
@Sapphire: gezien de prijs van de 1,8 - 85 is dat voor mij een minder minder aantrekkelijk alternatief - zeker gezien het feit dat daar dan dus tussenringen bij moeten (meer geld, minder licht) en bij een macrolens niet.
Ringen op een 70-300 zou ook wel kunnen alleen denk ik dat het dan een wat onstabiel geheel word om vast te houden ondanks de IS.
En dat van de 85/1.8 was ook meer een optie voor mijzelf aangezien ik nog en scherpe portret lens met mooie bokkeh zoek en macro wel leuk vind
Doordat de tamron en tokina langer worden bij dichtbij focussen, is de winst van de 90/100mm in termen van werkafstand relatief klein. De Canon 60mm heeft 9 cm, de Canon 100mm 15 cm, en de tamron en tokina beiden ongeveer 11 cm.
Het grote nadeel van tussenringen en voorzetlenzen is trouwens wel dat je de mogelijkheid verliest om op oneindig te focussen. Ook iets om rekening mee te houden!
Dit topic is gesloten.