Tja, en dan kom ik toch even een rondje vloeken in de kerk, he
Want ik ben dolblij met mijn Tokina 12-24mm f/4 rectilinear (behoorlijk scherp plus goeie build, Intredipity!

), maar een echte fish-eye - dat is 'ie niet, gelukkig. Dus ik denken - wanneer heb ik dat nou nodig, hoe goed moet de kwaliteit zijn, hoeveel geld mag 't kosten, en de antwoorden bleken 'voor af en toe een geintje', 'lekker boeiend' en 'zo min mogelijk'. Aangezien ik nog een 18-55-kitlens heb slingeren, heb ik dus maar besloten om daar mijn fish van te maken, met behulp van
een kleine 65 euro aan voorzetlens uit Hong Kong. En da's inclusief verzendkosten
De shop had aan 1 berichtje overigens genoeg om me niet de versie met de 52mm- maar die met de 58mm-schroefdraad op te sturen. Geen convertertje nodig dus
Hij 's vanmiddag binnengekomen, en hij doet precies wat ik verwachtte - niet gewoon onscherp aan de randen, maar echt pure bagger, in het midden is 'ie trouwens amper beter en ik heb nog geen serieuze bokeh gezien; CA waar je van gaat huilen; de meest debiele flare die ik ooit ben tegengekomen en je de onderkant van de cirkel @18mm (of moet ik zeggen: @4,5mm?) valt net buiten beeld (al is dat denkelijk de schuld van de kitlens. @55 is 'ie natuurlijk volbeeld, overigens). Beetje tegen de onderkant duwen verkleint dat laatste probleem overigens aanzienlijk
Clickable - 3,nogwat MB. Mèn! Die balustrade! Die is niet rood en niet blauw! Echt niet! 
De zon staat trouwens vol in het beeld, dat zal ook niet geholpen hebben
100% crop. Zo mag een flare er toch niet uitzien
...maar kan iemand mij even uitleggen waarom ik dan toch met een grijns van oor tot oor op m'n smoel zit?
Het heeft er iig mee te maken dat ik een beeldhoek van (ik schat) een dikke 170 graden heb, het 'echte' fisheyebeeld dat (nou ja: bijna) op de sensor past (ipv al die ellende fullframe-fishes die op een cropcamera alleen maar vier zwarte hoekjes laten zien), en de barrel distortion that funny pictures are made of. I tell you: dit is de laatste fish die ik ooit koop, en de kwaliteit heeft daar niets mee te maken: feature-complete, heet dat.
Money well spent