Dank jullie allemaal voor je reacties, het is voor mij wel best duidelijk geworden

Ik zal eerst even reageren op jullie opmerkingen:
Totaal met de 10-20 erbij heb ik een best compleet bereik denk ik zo, uiteraard met de verplichte lenswissels. Maar dat doe ik letterlijk in een handomdraai ondertussen, dus dat zie ik niet als bezwaarlijk. Ondanks dat ik heeeel erg gesteld ben op de 10-20 zal ik die na aanschaf van een 24-70 een heel stuk minder gaan gebruiken, alleen maar als ik 'm echt nodig heb voor wat overzichtsfoto's of als ik écht niet verder weg kan staan van een bepaald actieshot.
[..] dus ging het tussen de Tamron en de Sigma.
Deze 2 zijn (mits je goede exmplaren hebt, HET manco van andere merken dan Canon) vergelijkbaar qua optische prestaties. Voor mij gaf de 4 mm op het weide eind de doorslag om de Sigma te halen, maar ik kan me prima voorstellen dat de lichtere bouw van de Tamron soms meer weegt dan die 4 mm.
De bouwkwaliteit van de Sigma ligt beduidend hoger dan van de Tamron, maar bij de Sig heb je weer 82 mm of liever 82 $$ filters nodig en weegt het kreng veel.
Ik ben zeer te spreken over de scherpte en contrast etc. van de Sig, maar je moet wel een goede uitzoeken.
Overigens plak ik het ding op een 40D en dus ook crop.
Oh juist geweldig, een lens kan wat mij betreft niet zwaar genoeg zijn, uiteindelijk is het ook een vorm van IS omdat je dat veel stabieler beet kan houden. Dat de filters meer kosten is een eenmalige uitgave dus dat moet dan maar (of tweemaal, toen ik het UV-filter van m'n 10-20 in scherven aantrof, dus dankbaar was dat daar tenminste een filter voor zat).
Is de sigma niet TE zwaar voor de body? Als ik deze gewoon aan mijn nek heb hangen komt het gewicht natuurlijk compleet aan de mount te hangen. Gaat dat goed? Dan ben ik gerustgesteld dat het gewicht wat mij betreft geen bezwaar is

Mijn nek mag wel wat hebben
Een goed exemplaar: hoe doe ik dat? Ik neem aan niet van marktplaats, de kans dat je dan een misser treft waar iemand juist niet tevreden mee was, is aanzienlijk groter. En ik heb weinig behoefte om drie weken lang MP-adverteerders te bezoeken om lenzen te testen en weer af te keuren...
Een webshop, is dat een idee? Digitalstreet staat bovenaan in de pricewatch en heeft hem op voorraad... maar kan je dan nog omruilen als blijkt dat je exemplaar niet goed is? Of is het het best om toch een echte zaak op te zoeken, maar dat is dan waarschijnlijk weer minimaal 50 euro duurder?
Trouwens, hoe moet ik zo'n lens testen? Camera mee, foto's maken, kijken of de hoeken een beetje scherp zijn met wide-open, kijken wat hij vanaf F4 begint te doen, verder afstoppen, etcetera? Moet ik ook m'n laptop meenemen neem ik aan, om ze op te bekijken...
Jij hebt zo te zien niet de macro-versie, of wel? Want ik weet niet of de AF snelheid dan ook wel hetzelfde is?
Van de sigma 24-70 zijn wel wat slechte exemplaren in omloop, die dus ook wel voor de slechte verhalen zorgen, maar als je een goede te pakken hebt (wat me niet zo'n probleem lijkt) is ie optisch echt heel goed (zie photozone.de test op een canoncamera).
zelfde vraag aan jou als aan bovenstaande, hoe kan ik het best regelen dat ik een goede te pakken heb, en hoe en waar test ik dit op? waar kijk ik naar?
Er zijn echter wel wat nadelen aan deze lens:
- zwaar en groot
Heerlijk voordeel voor mij, stevig en groot is goed, zwaar is wennen maar uiteindelijk stabieler
- van AF naar MF vereist 2 stappen (knopje omzetten en ring verplaatsen)
Kan ik tenminste niet de motor slopen zoals op mijn 18-50 is gebeurd

- zonnekap heeft weinig tot geen effect bij inzoomen
Is volgens mij bij iedere zoomlens zo, een kap zoomt nou eenmaal niet mee?
- autofocus laat zich horen
Zolang hij snel genoeg is, niet om de haverklap gaat hunten, en geen mensen wakker doet schrikken, is het voor mij voldoende.
Dat mensen het een prutbereik vinden daar zou ik me niet te veel van aantrekken, alleen jij kan zeggen of je het bereik prettig vind. Dat kan iemand anders niet voor je bepalen.
Mocht je hier nog niet zeker over zijn, dan zoek je een mooie 2e handse... die verkoop je zonder verlies als het bereik je niet bevalt. Dit geld natuurlijk ook voor de tamron 28-75.
Ik heb die sigma 24-70 al een jaar of 6 en hij bevalt me goed, eerst op een 1,6x crop en 1,3x en nu op fullframe.
Klinkt positief

Alleen zoals ik al zei, ik betwijfel de kwaliteit van MP-lenzen, mensen willen er toch niet voor niks van af? Als ze een ragscherp exemplaar hebben zullen mensen minder snel willen upgraden dan wanneer ze een wat minder gelukte sigma in handen hebben..
Verwijderd schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 14:58:
Keertje rondlopen met je Sigma 18-50 op minimaal 24 of 28mm en kijken of het je beperkt, of dat je erg de neiging hebt te wisselen met de 10-20. Ik kan me voorstellen dat je veel rond die FL zit en steeds wisselen gaat dan ook tegenstaan. Als je de 24mm niet als beperkend ervaart kan je een 24~28-70 overwegen. Heb zelf de voorkeur voor de Tamron, maar inderdaad de 28mm zie ik in jouw situatie als nadeel t.o.v. de Sigma.
Ik zal waarschijnlijk best veel wisselen ja, want ben uiteraard nog steeds heel erg gesteld op mijn 10-20. Maar ongeacht welke lens ik op dat moment op de body heb zitten, een 'moment' mis ik niet zo snel als wanneer ik nog mijn 50-200 er op zou hebben zitten, want daar
kan je simpelweg niet normaal mee fotograferen. Hooguit dat een plaat er wat anders op staat dan je eigenlijk zou willen, maar ik zal me niet direct beperkt voelen met de 24 millimeter. Heb dit even bekeken door de 18-50, ik heb inderdaad de neiging om te dicht op een onderwerp te staan, maar dat is ook een stuk gewenning door die 10-20 mm natuurlijk. Het benodigde stapje achteruit is natuurlijk snel genoeg gemaakt.
Verwijderd schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 16:42:
Het zal wel een kwestie van smaak zijn, maar 24-70, 28-75, 24-105 en soortgelijke FF lenzen zijn naar mijn mening echt ongeschikt als walk around op cropcamera's. Ik vind de 17 à 18 mm waar je bij cropcamera's mee begint al wat krapjes. Dan heb je het ook al over een een FF equivalent van 28 à 29 mm. Jammer eigenlijk dat er nog geen APS-C objectieven bestaan met een bereik van 15-44mm dat zou namelijk overeen komen met 24-70 op FF (44mm kies ik om dat dit 70:1,6 is, iets meer mag natuurlijk ook).
Natuurlijk prima als mensen tevreden zijn over een lens met een bereik van 28-75, maar ik gruw ervan. Ze zijn ook eigenlijk niet als walk around op APS-C camera's bedoeld, er zijn niet voor niets speciale lenzen voor die camera's ontwikkeld.
Je hebt zeker een punt, die 18-50 beperkt me natuurlijk ook in bepaalde situaties. Maar daar heb ik de 10-20 voor

Een lens met het gewenste bereik kan ik (zeker voor dat geld) niet met die lichtsterkte in één objectief vinden. De F2.8 vind ik ook vrij belangrijk, gezien wat ik ermee wil gaan doen. Er zou nu een 'gat' van 4 mm overblijven, ik denk dat ik daar geen probleem mee moet hebben

sub0kelvin schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 17:01:
Vroeger op mijn analoog had ik een 28mm, 50mm, 135mm en 200mm prime. Dat was ideaal voor alles behalve Ultra Wide en super tele, wat uiteraard specifieke ranges zijn. Dus 17mm voor een cropcamera is m.i. prima. 24mm is dan wel wat krap, maar als je toch een 10-20 hebt, en je merkt dat je veel portret schiet, dan heb je die 17-24 die je mist toch niet nodig voor je walk-around.
Dus ja, het is inderdaad een kwestie van smaak en waar je je camera voor gebruikt.
Voor verslaglegging van bepaalde events of tijdens feesten is het fijn om ergens veel te dicht op geduwd te worden en nog steeds een foto te kunnen nemen. Zelfs 17mm (of iig de 18mm uit mijn ervaring) kan nog best beperkend zijn. Dit vangt de 10-20 natuurlijk weer op, zoals je inderdaad zelf al opmerkt. Portret schiet ik best wel inderdaad, of in ieder geval "candid portret" (soms zal daarvoor dan toch de 50-200 misschien weer tevoorschijn moeten worden gehaald). Maar ik denk dat ik met de 24-70 ook wel als walkaround rond kan lopen op een huwelijk, zonder bang te zijn dat ik dingen niet zou kunnen fotograferen. Zó vreemd is het bereik nou ook weer niet natuurlijk

bluecupra schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 18:51:
Heb zelf een 24-105 op mijn 400D als walk around, is voor mij echt prima te doen. Ben nog geen situatie tegen gekomen waarbij ik voor het " wide" gedeelte de kitlens terug geschroefd heb. Heb zelf ook een 10-22 Canon gehad maar vanwege het beperkte gebruik verkocht.
Klinkt goed

Natuurlijk schroef je de kit minder snel terug vanwege het verschil 18-24 mm, ik zal mezelf nog wel regelmatig de 10-20 er op zien zetten verwacht ik. Maar dat zie ik niet als bezwaar verder

Heb je in zekere zin wel een punt, maar op zich wissel ik erg snel, en zie ik het ook niet als bezwaarlijk om met meerdere lenzen rond te lopen. En wat gebruik ik gezamelijk? Tja, op dit moment ben ik natuurlijk beperkt omdat ik helemaal niet kan schieten tussen 20 en 50. Hierdoor zie ik mezelf te vaak (en dat is écht te vaak) wisselen omdat er eigenlijk geen mooie tussenweg is. Dan schiet ik uit nood vaak maar op 20mm, zodat er in ieder geval niks van de foto afvalt, en ik het thuis weg kan croppen. Maar ik merk wel regelmatig dat ik juist in het bereik dat ik níet heb, wil fotograferen.
Voor mij betekent dat een 10-22, 17-50 en 50-150. Die 50-150 heb ik dan weer niet, maar dat komt omdat ik niet enthousiast wordt van het aanbod daarin. En daardoor heb ik een 70-200.
Ook een reden waarom ik wel FF wil trouwens, die 70-200 profiteert daar gewoon erg van qua bereik. Samen met een 28-70 achtig bereik.
Wat betreft aansluitende bereiken zou ik dan net wat lekkerder zitten (naar mijn mening, maar alles blijft een kwestie van smaak). Een lens tot 50 mist denk ik net een stukje zoom, waarmee je net een betere closeup van een gezicht zou kunnen maken zonder dat je je lens al tegen iemand aan staat te drukken. Dat weet ik nog wel van de tijd dat mijn 18-50 nog functioneerde.
CONCLUSIE
ik ben er over uit: ik ga de 24-70EX zoeken. Nou eigenlijk alleen de vraag (die ik hierboven al stelde), hoe weet ik dat ik aan een goed exemplaar kom? Hoe ga ik het testen, in een zaak? laptop mee om foto's te bekijken? Waar let ik op?
En: waar koop ik 'm? Een vakhandel in de stad geeft vast goeie service, maar kost ook weer een kapitaal extra, waarvoor ik beter een filter en geheugenkaart kan kopen...Maar kan je bij internetwinkels geteste lenzen nog terugsturen als het waardeloos blijkt?