Zo dames en heren, heb even wat tijd gespendeerd aan het bekijken van de opties voor 'n zoomlensje, om mijn verse 40D met 17-85 kitlens aan te vullen.
Met oog op een komende vakantie wil ik nog wel wat geld uit trekken voor een fijn zoomobjectief en gelukkig is die markt gezellig groot. Zo kun je voor weinig (130,- voor 'n Tamron dingetje) of voor veel (X000,- voor 'n fijn stukje wit-met-rode-rand-L-glas) jezelf te buiten gaan.
Maar nu, de 40D was al duur genoeg, de vakantie kwam er nog overheen en ook de wasmachine deed het spontaan niet meer. Geen L-glas voor
* NiGeLaToR dus. Wat rest er dan, volgens mijn scherpe analyse:
- Canon EF-s 55-250 IS voor ommenabij de 250,-, zo'n beetje het meest verkochte objectief van het moment.
- Canon EF 70-300 IS USM voor ommenabij de 470,- zonder cashback (net verlopen

).
Wat vind ik er van?
De nifty-fifthy-fifthy

spreekt aan, zeker scherper dan een aantal vergelijkbare en soms duurdere objectieven. Helemaal bedoeld voor EF-S camera's en een prima bereik om kitjes mee aan te vullen. Veel besproken, in ieder geval 'good value for money' gevoel aan over gehouden. Effectief bereik op de 40D is 85-400 zo ongeveer en een fijn IS aan boord.
De 70-300 is een nageboorte van een serie zoomobjectieven met een lage prijsklasse en gemiddelde kwaliteit. De 70-300 blijkt echter zeer knappe plaatjes te maken met een effectief bereik van zeg 110-470mm op de 40D. Een fractie lichtsterker door het grotere bereik (relatief bezien dan), ook IS en wel USM (niet het ring-type las ik).
Punt is zonder meer de prijs. De 70-300 is bijna 2 x zo duur als de 55-250, maar trekt enerzijds wel aan omdat het toch een tikkie meer/beter lijkt dan de 55-250. Welke overwegingen zouden jullie me mee willen geven in m'n keuze? Welke zal ik eerder om willen ruilen voor beter/anders bijvoorbeeld en waarom?
Check m'n sig evt. om te zien wat ik produceer met m'n spulletjes nu. Alvast bedankt