Een elektrische auto voor 1600 euro? Ik gok dat je een 0 bent vergeten, en dan kom je op een bedrag dat niet iedereen zomaar heeft liggen voor iets als een auto. Ik in elk geval niet, maar ik heb in principe genoeg aan mijn 17 jaar oude (euro4) benzine auto.Verwijderd schreef op zondag 15 december 2019 @ 15:46:
[...]
De meerderheid vindt elektrische auto's nog steeds te duur. Mijn punt was dat duurzaam leven niet duur hoeft te zijn. Mijn vrouw rijdt al jaren elektrisch en haar eerste kostte slecht 1600 euroMet wat handigheid kan je het onderhoud zelf doen en een laadbeurt kost slechts een halve euro. Er is ook geen extra infrastructuur zoals laadpalen voor nodig, met wachtrijen aan superchargers...
Ik heb een jaar geleden het roer omgegooid toen ik een baan dichterbij mijn huis kon krijgen, ik was de files zat en wilde/moest wat aan mijn conditie gaan doen. Ik ga dus sinds ruim een jaar op de fiets naar mijn werk. Waar mijn auto voorheen in de file troep de atmosfeer in gooide, staat deze nu voor m'n deur niets uit te stoten
Ik heb dus een Huawei, en die zit ook helemaal dicht. Daardoor wordt het een wegwerp product, ipv een ding dat je kunt repareren als er iets stuk gaat. Ik zie dat bij meer apparaten, waar je ooit bijna alles uit elkaar kon halen en onderdelen kon vinden, zitten we nu echt in de "Gooi toch weg, koop een nieuwe" hoek. Waarom? Toegegeven dat ik geen milieufreak ben, dat de keuzes die ik maak milieu/klimaat positief kunnen beïnvloeden is voor mij een bijzaak, maar ik wil m'n steentje daarin wel bijdragen. En als techneut is het ook wel leuk om iets te repareren ipv klakkeloos weggooien en vervangen...[...]
Maar je zou die spullen wel CO2-neutraal kunnen produceren en vervoeren, er voor zorgen dat ze langer meegaan en repareerbaar zijn (dus niet zoals Apple alles dichtlijmen).
Dat valt wel op inderdaad. Losse onderdelen voor bijvoorbeeld een telefoon lijken ook steeds minder verkrijgbaar. We hameren allemaal op duurzaamheid, en imo is repareren ipv vervangen daar onderdeel van. Voor sommigen misschien sociale druk, om regelmatig nieuwe spullen te kunnen laten zien. Ik doe er niet aan mee, voor mij geen smartphone van 1000 euro. Of elke 2 jaar een nieuwe PC. De tijd dat ik hoge eisen stelde aan dat soort spullen, is geweest. Ik heb hier een i7 staan die prima kan wat ik van 'm vraag met alle software up to date. Ik zie geen reden om deze weg te gooien (want restwaarde 0), en een nieuwe(re) aan te schaffen.Mr. Detonator schreef op zondag 15 december 2019 @ 15:53:
spullen repareren word sowieso steeds minder gedaan de laatste decennia...
Ik geloof er zelf niet zo in dat het 23:55 is, maar dat we iets moeten doen lijkt me wel duidelijk. Dat we allemaal iets kunnen doen, lijkt me ook duidelijk. Ik heb zelf (zoals vermeldt) dus fors bezuinigd op het gebruik van mijn auto, de CV gaat 's avonds wat eerder uit (ik huur dus een F-label huis uit 1946...), en dat ook nog met een graadje lager. Dat zie ik ook terug in de lasten, het gasverbruik zakt tot ongeveer de helft van het gemiddelde dat de energiemaatschappij opgeeft voor dit type woning. Dat betekend dat de verwarming hier nooit op 25 staat, maar dat hoeft ook niet. Een graad of 19-20 is voor mij prima, dan heb ik het echt niet koud ofzo. En 's nachts hoeft de thermostaat ook niet op 18 graden, 16 blijkt prima te werken. Oh, en ik eet minder vlees dan voorheen. Helemaal opgeven, dat ga ik niet doen. Ik ben gewoon geen vegetariër, dat is niet voor mij weggelegd.
[ Voor 10% gewijzigd door Destruction op 15-12-2019 21:49 ]
Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.