Het begon met mij waarin ik linkjes aanhaalde waar kapitalisme goed voor het bestrijden van klimaatverandering is.
https://www.nrc.nl/nieuws...meer-kapitalisme-a3981293ls je kijkt naar zure regen en smog: dat is grotendeels opgelost. Toen zijn we niet gestopt met elektriciteit gebruiken, of autorijden. We hebben het opgelost door vervuiling duurder te maken. Dat komt uit de basisboekjes economie: een prijs zetten op negatieve externaliteiten. Programma’s om zwaveloxide te beprijzen zijn zeer succesvol geweest tegen zure regen in de VS en Europa. Dat is een economisch zeer efficiënte manier.”
Ik had dus deze link gepost, dit is een onderbouwde mening (wel van een hoogleraar) dat je juist meer kapitalisme nodig hebt voor het oplossen van het klimaatprobleem. Hij geeft hier ook onderbouwingen voor (het is misschien wat vergezocht??) maar zeker relevant en ontopic! Gues what, science is dat vaak ook, totdat je meerdere iteraties hebt gehad van valideren van je kennis. Hypotheses zijn niet meer dan educated guesses.
Of een ander citaat:
„Er is zeker goed nieuws te melden, al wil niet iedereen dat horen. In veel rijke landen daalt de uitstoot van CO2. We zijn het hoekje om, we maken onze voetafdruk kleiner. China en India zullen die omslag veel sneller maken dan Westerse landen deden. De laatste decennia is een sterke ontwikkeling gaande van zogeheten dematerialisatie. We verbruiken van veel grondstoffen de laatste jaren mínder. We zijn in de VS voorbij de piek in koper-, water-, papier- en houtverbruik. Een gemiddeld frisdrankblikje bevat nu 12,75 gram aluminium: dat was vroeger meer dan 85 gram.”
Dat JIJ de relevantie niet ziet, dat niet ziet is een hele andere discussie. Om hier een populair woord te gebruiken, jij zit lekker in je bubble. Ik zit dat ook. Misschien ligt de waarheid in het midden? (godver, komt dat verschrikkelijke polderen weer de hoek omzetten

)
Zal een complete planeconomie klimaatverandering oplossen. Ik denk het wel eigenlijk. Maar tegen welke kosten (en dan niet financieel). Ik wil zoveel mogelijk behouden van wat we hebben. En dan compleet overschakelen naar andere economische modellen is geen manier om dat te realiseren. Mensen zijn sowieso slecht in verandering (geen mening, maar een feit, heb hier al genoeg linkjes voor gegeven).
Wat ik wel weet is dat ik een zo breed mogelijke blik probeer te houden (wel vanuit mijn ideologie. Ik zal altijd een vorm van het kapitalisme aanhangen). Ik lees niet voor niets linkse en rechtse kranten. Ik ben het er niet vaak mee eens, maar het prikkelt wel. En dat zorgt wel voor wat meer nuance, ik moet nadenken om betere argumenten te bedenken etc etc. Ter beeldvorming, ik lees het parool, trouw, volkskrant, financieel dagblad en het nrc. Elke dag, de meeste artikelen.
Samenvattend; ja we moeten kapitalisme gebruiken om klimaatverandering te bestrijden. Niemand zal het ontkennen dat het bestaat en dat het een gevaar is. Gewoon beproefde economische middelen gebruiken om co2 (en equivalenten) fors duurder te maken; ja graag! Dat is the way to go.
Maar wat wel een gevaar is dat is
extreem links (extinct. rebellion ook) en
ultra rechts (Baudet). Zij gebruiken deze ramp om er extra om in te hammeren dat hun manier van leven het beste is voor het klimaat en dat iedereen dat maar moet. Of ontkennen dat er een probleem is.(Baudet).
Nou zal ik dat ook niet ontkennen dat de extreem linkse oplossingen gaan werken voor het klimaat. Maar die manier van leven wil ik niet. Die willen veel mensen niet. Om eerst een verandering van economisch systeem te bewerkstellingen zal veel pijn en moeite kosten en dan nog het klimaatverhaal erachteraan. Focus je op de kern aub.
Mijn persoonlijke doel: zoveel mogelijk welvaart, waarbij de aarde (ecosystemen) net niet kapot gaan. We moeten het absolute minimale aan duurzaamheid doen waarbij we zoveel mogelijk welvaart kunnen houden.
edit:
Herverdeling van welvaart over de rest van de wereld heeft voor mij geen prioriteit. Daar ga ik ook gewoon eerlijk over zijn. Laat ze zelf maar op ons niveau komen (en dat wordt lastig zonder fossiele brandstoffen).
De operationalisatie van minimaal, zoveel mogelijk etc etc moeten we nog eens goed over hebben. Ik denk dat daar toch wel een goede werkbare oplossing moet komen voor iedereen.
[
Voor 3% gewijzigd door
Adlermann op 15-12-2019 19:44
]