Het Klimaattopic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 63 ... 79 Laatste
Acties:
  • 328.679 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:14
Verwijderd schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 08:39:
Weer een nieuwe stap in super efficiënte elektrische voertuigen: de Tesla pickup truck :/
Toen ik op 4 jarige leeftijd auto's tekende zagen ze er ook zo uit :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 08:39:
Weer een nieuwe stap in super efficiënte elektrische voertuigen: de Tesla pickup truck :/
Damn, maar die is lelijk, niet echt een vooruitgang voor elektrisch rijden lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-09 14:25
Denk het ook niet. De tesla werkt oa zo goed omdat het eruit ziet als een normale auto ipv conceptmodellen die op de markt worden gebracht zoals veel voorgaande electrische auto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spookelo
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22-09 11:43
Dan doet Simone Giertz het toch beter

Edit: Tesla ombouwen naar een Pickup dus.

[ Voor 24% gewijzigd door Spookelo op 22-11-2019 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar dit topic gaat over klimaat, energietransitie en energie-efficiëntie ;)

Voor het klimaat is deze auto de mooiste :)

Afbeeldingslocatie: https://www.vesparoute.com/assets/images/pictures/car/c_c/410x410/twizy_1455617378.jpg

En een (elektrische) (bak)fiets nog mooier ;)

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/175790/files/264139853/800x600x2/urban-arrow-family-limited-edition.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2019 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 10:18:

[Afbeelding]
Qua formaat zeker, wat betreft stroomlijning is er nog wel wat winst te behalen want een Twizzy is volgens mij nauwelijks zuiniger dan een Ioniq.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

assje schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 11:40:
[...]

Qua formaat zeker, wat betreft stroomlijning is er nog wel wat winst te behalen want een Twizzy is volgens mij nauwelijks zuiniger dan een Ioniq.
Klopt, en je kan er geen kinderen en weinig bagage mee vervoeren, met die bakfiets daarentegen... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 14:17

BertV

Handgemaakt

Praktisch voor bovengenoemde is het niet, maar het meest zuinig is een elektrische ligfiets.
Ik heb gekozen voor een normale speed pedelec. (riemaandrijving, 1000Wh accu)
Voor dat geld HAD ik er eentje kunnen kopen.
Voor het opladen van 5 miljoen elektrische velomobielen is slechts 11 procent van de nu door windturbines opgewekte elektriciteit in Nederland nodig
https://www.lowtechmagazi...dan-elektrische-auto.html

Alleen zou ik niet meer (illegaal) over het fietspad kunnen rijden dwars door de Utrechtse Heuvelrug.
Door diverse hekjes, wildroosters, krappe bochten etc.

[ Voor 15% gewijzigd door BertV op 22-11-2019 12:16 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BertV schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 12:15:
Praktisch voor bovengenoemde is het niet, maar het meest zuinig is een elektrische ligfiets.
Ik heb gekozen voor een normale speed pedelec. (riemaandrijving, 1000Wh accu)
Voor dat geld HAD ik er eentje kunnen kopen.

[...]

https://www.lowtechmagazi...dan-elektrische-auto.html

Alleen zou ik niet meer (illegaal) over het fietspad kunnen rijden dwars door de Utrechtse Heuvelrug.
Door diverse hekjes, wildroosters, krappe bochten etc.
Voor kinderen en/of cargo is het inderdaad minder praktisch. R&M verkoopt snelle cargofietsen (2 url's), daarmee kan je snelheid en kinderen/cargo combineren, al is het niet verstandig om met kinderen in een binnenstad 45 km/u te fietsen. Je kan uiteraard ook verschillende fietsen voor verschillende doeleinden kopen, want pendelen met een bakfiets is ook niet handig (tenzij het een lichte en compacte is).

Momenteel zijn er een miljard auto's en over 20 jaar twee miljard. Met deelauto's (best niet als vervanging voor OV) en toepassing van het STOP-principe zouden dat 10x minder auto's kunnen zijn, in plaats van elk met een eigen oversized E-SUV te rijden. Dan zouden we sneller 100% hernieuwbare energie kunnen halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ga zelf nu voor een yaris hybride. Geen auto is niet te doen... Maar een zuinige wil ik wel doen.

Electrisch is mij nog net te duur.

Ik heb nu een week of 8 geen auto, en zo wil ik niet leven....

Maar ik kijk het nog eventjes aan :)misschien als dit koude weer voorbij is........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Adlermann schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 12:35:
[...]

Ik ga zelf nu voor een yaris hybride. Geen auto is niet te doen... Maar een zuinige wil ik wel doen.

Maar ik kijk het nog eventjes aan :)misschien als dit koude weer voorbij is........
En ik dacht (als Belg) dat Nederlanders zich door geen enkel weertype lieten stoppen :p (ik heb nu een tweede fiets met deze banden)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2019 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 12:37:
[...]
En ik dacht (als Belg) dat Nederlanders zich door geen enkel weertype lieten stoppen :p
Ik heb een broertje dood aan regen en kou. Ik denk dat ik beter in Italië kan gaan wonen wdb.

Maar ik zal nog even doorproberen. Misschien dat het geen auto hebben wel gaat wennen....

Anders maar rund en varken naar 1x per maand :( :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Adlermann schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 12:40:
[...]

Ik heb een broertje dood aan regen en kou. Ik denk dat ik beter in Italië kan gaan wonen wdb.

Maar ik zal nog even doorproberen. Misschien dat het geen auto hebben wel gaat wennen....

Anders maar rund en varken naar 1x per maand :( :(
Dankzij klimaatverandering zal het verbeteren ;) Hoewel, het kan ook een stuk kouder worden... :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:22
Onze "tweede auto" is al 14 jaar een bakfiets, wel een trike, die vallen niet zo snel om, en nee snel is het niet, maar er passen 5 kids in/op, en of 4 kratten bier (voor de liefhebber, ik drink nog geen kratje per maand). En niet electrisch hoor . gewoon trappen met die hap, veel beter voor conditie, en het milieu.(alleen die brug over naar het bos is echt een uitdaging)
Wat die oceaanstroming betreft, die kan voor een mini ijstijd zorgen, maar veel belangrijker, voor warmer water elders (great barrier reef) en minder stroming, is ook meer plaatselijke verzuring etc..... kortom slecht nieuws)

[ Voor 23% gewijzigd door HvdBent op 25-11-2019 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adlermann
  • Nu online
Dit nieuwe artikel in Nature beschrijft goed dat we nu al richting of er zelfs overzitten qua feedback loops en tipping points.

https://www.nature.com/articles/d41586-019-03595-0

Dit is een dubbel lastige situatie, want als de tipping points bereikt zijn, dan heeft het misschien meer nut om geld in adaptatie te steken ipv mitigatie (geld kan je maar 1x uitgeven).

Maar je wilt de effecten natuurlijk ook zo min mogelijk laten zijn, dus wat we kunnen voorkomen willen we voorkomen.

Maar ja, ik wil ook niet stoppen met consumeren, rijden met auto's en vlees eten.

Lastig allemaal :(

Ik probeer iig het autoloos nog wat langer uit........Maar als dit zo doorgaat met dagen zoals vandaag dan staat er zsm een zuinige kleine auto voor de deur. Hybrid of Electric...

Verwijderd

Adlermann schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:45:
Maar als dit zo doorgaat met dagen zoals vandaag dan staat er zsm een zuinige kleine auto voor de deur. Hybrid of Electric...
Tja, dan zal je toch moeten stoppen met vlees eten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Verwijderd schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:59:
[...]
Kijk, als iemand die meer dan de helft van zijn leven al vegetariër is, vind ik dit heel erg flauw. ;)
We zijn allang voorbij het punt dat we zelfs maar moeten nadenken over dit soort kleine, vrijwel impactloze symboolmaatregelen. Dit was een leuk begin geweest als mensen minder vlees waren gaan eten, dertig jaar geleden. Onderhand is het tijd voor veel, veel radicalere maatregelen. :/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 11:13:
[...]

Kijk, als iemand die meer dan de helft van zijn leven al vegetariër is, vind ik dit heel erg flauw. ;)
We zijn allang voorbij het punt dat we zelfs maar moeten nadenken over dit soort kleine, vrijwel impactloze symboolmaatregelen. Dit was een leuk begin geweest als mensen minder vlees waren gaan eten, dertig jaar geleden. Onderhand is het tijd voor veel, veel radicalere maatregelen. :/
Vandaar ook de smiley ;) Inderdaad, hoe langer we wachten, hoe drastischer de maatregelen zullen moeten worden. De samenstelling van veevoeder wat veranderen, een zuiniger motor in een (te) zware/snelle auto, led-lichtjes plaatsen maar wel altijd een wasdroger gebruiken, een vliegtaks van 20 euro per vlucht... zijn druppels op een hete plaat. Dus ofwel doen we niets en wordt onze maatschappij ontwricht, ofwel doen we veel, maar dan zijn de gele hesjes en boze boeren nog maar een begin...

Edit: de eerste elektrische Volvo voor massaproductie is nu ook een tweetonner. Het staal, kunststof en lithium staan waarschijnlijk in de aanbieding? (en er is nog zo veel vrije ruimte in onze steden)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2019 12:18 ]

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:22
Ik rijdt nu tijdelijk electrisch, maar vind het wel naar (al die medepassagiers, die een coissantje eten, of net gerookt hebben, muziek te hard, de hele reis moeten staan) Maar toch, met de auto hartje Utrecht geeft ook stress (wild overstekende fietsers....)
Electrische auto's ben ik nog steeds bedenkzaam over.Ik lees nog te veel over de mijnbouw in Afrika voor de accuproductie etc. Ik zou graag op waterstof rijden, als die echt groen gemaakt wordt, maar ook daar zitten nog allerlei nadelen aan (energieverlies) Al las ik laatst wel een belgisch artikel over zonnecollectoren die direct waterstof produceren.... Dus wie weet haalt de techniek ons toch nog in.
Vlees, sorry, ik blijf af en toe een bourgondier, maar ook aan zuivel zitten veel nadelen, en zowel geen vlees als geen zuivel zal ook veel vegetariërs tegenvallen. En ja vegetariërs eten weer soja, wat ten koste gaat van regenwouden, of zeel milieu onvriendelijk geteeld wordt in de VS....
Als we nou eerst eens kijken naar de echt overbodige zaken, zoals vakantievluchten, bloemen (bloembollen) Chocola, Koffie, …..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Verwijderd schreef op donderdag 28 november 2019 @ 11:35:
[...]
Vandaar ook de smiley ;) Inderdaad, hoe langer we wachten, hoe drastischer de maatregelen zullen moeten worden. De samenstelling van veevoeder wat veranderen, een zuiniger motor in een (te) zware/snelle auto, led-lichtjes plaatsen maar wel altijd een wasdroger gebruiken, een vliegtaks van 20 euro per vlucht... zijn druppels op een hete plaat. Dus ofwel doen we niets en wordt onze maatschappij ontwricht, ofwel doen we veel, maar dan zijn de gele hesjes en boze boeren nog maar een begin...
Neemt niet weg dat ik het flauw vind. ;)
Die kleine plaagstootjes, het moraliseren, het is zo contraproductief. Niet persoonlijk tegen jou bedoeld, zeker omdat de persoon tegen wie je het doet, het overduidelijk kan hebben, maar het is vernietigend voor het gezamenlijke, maatschappelijke en zelfs menselijke doel van onszelf op termijn niet uitroeien. Het hele punt van "beschaving" is niet dood gaan en een beter leven leiden. Twee dingen die je op het spel zet.

Helaas zitten we opgescheept met legio's aan royaal betaalde, moreel failliete "experts" en "visionaire politici" die al decennia de meest belachelijke onzin hebben verspreid, met succes. Die worden allemaal betaald door net zo moreel failliete bestuurders, maar vooral eigenaren van fossiele brandstofsector. Die hebben zichzelf zo zwaar ingegraven in de wereldeconomie dat je niet hoeft te rekenen op politici of bestuurders om er wat aan te doen.

Nee, hier in het "westen" zal het vanuit de bevolking moeten komen. Dat begint, eindelijk, maar we zijn er bij lange na nog niet. Al die leugens moeten ontkracht worden, ook het idee dat je met wat minder vlees, zonnepanelen op je dak, spaarlampen en een elektrische auto, het probleem helemaal opgelost is. Dat is niks en dat weten we allebei. Nee, de voordelen moeten benadrukt worden en je moet absoluut niet beginnen over wat mensen allemaal moeten opgeven. Zo creëer je juist de scepsis en druk je mensen naar de hoek van de moreel failliete leugenaars.

En daar ageer ik tegen. Dit is in ons belang om hier zo snel mogelijk werk van te gaan maken. Naast het hele "niet dood gaan verhaal", toch interessant lijkt me, is het economisch ook uiterst interessant voor juist Europa waar we aardig door de winbare grondstoffen zijn en we toch al niet gezegend zijn met fossiele brandstoffen buiten steenkool. Neem het als de ultieme aanleiding om op zoek te gaan naar serieuze alternatieven. Geothermische energie, windmolens, zonnepanelen, waterkracht, waterstof en op termijn thorium en/of kernfusie. We hebben er zoveel mee te winnen en laten we wel wezen, veel wereldwijde uitstoot is er omdat goedkope troep uit China naar Europa moet. Goedkope troep die we massaal weggooien en verbranden (yay, nog meer CO2) i.p.v iets beters maken. Dat kan voor veel zaken onderhand gewoon met modern gereedschap. Het kost meer energie, maar het kan. Is die energie niet uit fossiele brandstoffen opgewekt, dan is de impact enorm.

Komt bij dat China is ook geen vriend is en dat maken ze de afgelopen jaren steeds duidelijker. De paniek sloeg eigenlijk hier in Europa pas toe nu China lijkt te azen op de haven van Rotterdam. Nederland is zowaar eens niet de boel aan het verkopen, in tegenstelling tot Griekenland, Italië, Portugal, Frankrijk of de Britten...

Datzelfde China is ondertussen druk bezig om te doen wat communisten nu eenmaal doen. Liegen over statistieken en ambities. Ik heb er volgens mij een paar jaar geleden al voor gewaarschuwd en ik krijg gewoon gelijk. China gaat echt niet stoppen met steenkool en opeens ecologisch verantwoord handelen. Nee die expansie gaat maar door en door.

https://www.theguardian.c...e-climate-pledge-capacity
https://www.washingtonpos...4-289aef6e38a3_story.html

Daar wil je niet van afhankelijk zijn voor je basis en luxegoederen, absoluut niet. Nog een reden om serieus werk te maken van klimaatbeleid hier in Europa i.p.v wijzen en dan ook echt werk maken van. De impact is veel groter dan alleen hier in Europa. Daarnaast het hele "niet dood gaan verhaal" wat toch maar eens benadrukt moet worden. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
Ik denk dat we beiden moeten doen. Als iedereen (NL, EU, Wereld) 3 dagen per week minder vlees eet, dan zit je al op de helft van het aantal vleesconsumptie. Als iedereen maar denkt dat zelf iets doen niet helpt, dan krijg je nooit miljarden mensen aan minder consumptie.

Daarnaast zullen we ook radicale dingen moeten doen zoals verbieden van vluchten van minder dan 750KM, subsiedie aan fossiele brandstoffen intrekken etc. Als we wachten op een consensus onder de bevolking dan zijn wel veel te laat (als die consensus er al zou komen). De meerderheid van de bevolking (iig die met invloed) kijkt niet ver genoeg in de toekomst of om zich heen om zelf te beseffen dat wat we doen schadelijk is voor de planeet.

[ Voor 13% gewijzigd door Basekid op 28-11-2019 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Basekid schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:01:
Ik denk dat we beiden moeten doen. Als iedereen (NL, EU, Wereld) 3 dagen per week minder vlees eet, dan zit je al op de helft van het aantal vleesconsumptie. Als iedereen maar denkt dat zelf iets doen niet helpt, dan krijg je nooit miljarden mensen aan minder consumptie.

Daarnaast zullen we ook radicale dingen moeten doen zoals verbieden van vluchten van minder dan 750KM, subsiedie aan fossiele brandstoffen intrekken etc. Als we wachten op een consensus onder de bevolking dan zijn wel veel te laat (als die consensus er al zou komen). De meerderheid van de bevolking (iig die met invloed) kijkt niet ver genoeg in de toekomst of om zich heen om zelf te beseffen dat wat we doen schadelijk is voor de planeet.
De meeste (als al niet allen) grote veranderingen in de geschiedenis zijn niet doorgevoerd omdat er consensus was, maar omdat er opstand was. Daarom activistisch gedrag tonen, op welke manier dan ook.

• Basekid
Verwijderd schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:06:
[...]

De meeste (als al niet allen) grote veranderingen in de geschiedenis zijn niet doorgevoerd omdat er consensus was, maar omdat er opstand was. Daarom activistisch gedrag tonen, op welke manier dan ook.
Goed punt, dat is de laatste tijd ook weer te zien (Boeren, Colombia, Hong Kong).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
[...]
Edit: de eerste elektrische Volvo voor massaproductie is nu ook een tweetonner. Het staal, kunststof en lithium staan waarschijnlijk in de aanbieding? (en er is nog zo veel vrije ruimte in onze steden)
Omdat een elektrische aandrijflijn in die klasse een relatief kleiner deel uit maakt van het totaalbedrag.

Daarnaast is er sowieso een trend naar grotere auto's, enorm jammer, want veel nieuwe technieken worden (deels) teniet gedaan door de almaar grotere rijdende zeecontainers.
Ik hoop dat dit samen hangt met de vergrijzing, zo hebben ouderen meer behoefte aan een hoge instap en 'veilige' hoge zit, in dat geval wordt dit probleem kleiner wanneer de boomers uitsterven. O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

HvdBent schreef op donderdag 28 november 2019 @ 12:54:

Electrische auto's ben ik nog steeds bedenkzaam over.Ik lees nog te veel over de mijnbouw in Afrika voor de accuproductie etc.
Tja, voor olie worden oorlogen gevoerd en we financieren er dubieuze regimes in het Midden-Oosten en Rusland mee, waarvan we afhankelijk blijven. Teerzandolie en fracking in Canada en de VS zijn nefast voor het milieu en de watervoorraad. En dan is er nog de gezondheidsimpact van de verbranding.
En ja vegetariërs eten weer soja, wat ten koste gaat van regenwouden, of zeel milieu onvriendelijk geteeld wordt in de VS....
90% van alle soja dient voor vee. We bevolken onze planeet met een miljard koeien die de calorische behoefte van 8 miljard mensen eten, het moet ergens groeien... Een bevolkingsafname naar 4 miljard mensen kan niet snel op een natuurlijke manier, terwijl we de koeveestapel binnen een paar jaar naar 0 zouden kunnen brengen (maar dat zal uiteraard niet gebeuren).

• Adlermann
  • Nu online
[...]

De grootste oorlogen zijn ook zo begonnen. Dit gaat juist polariseren en mensen naar de flanken verdrijven.

Ik verafschuw de mensen van ER nu al, vooral als ze zich gaan vastlijmen aan treinen, wegen en daardoor dus het verkeer ophouden.

Ik ga heel eerlijk zijn, als het opgedwongen gaat worden, dan roept dat bij mij ook zoveel weerstand op dat ik ook nog rechtser ga worden en ik zit al behoorlijk op de flanken :)

En eerlijk gezegd: als wij als lemmingen besluiten de afgrond in te gaan, dan is dat ook ons goed recht (als soort).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Adlermann schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:24:
[...]

De grootste oorlogen zijn ook zo begonnen. Dit gaat juist polariseren en mensen naar de flanken verdrijven.

Ik verafschuw de mensen van ER nu al, vooral als ze zich gaan vastlijmen aan treinen, wegen en daardoor dus het verkeer ophouden.

Ik ga heel eerlijk zijn, als het opgedwongen gaat worden, dan roept dat bij mij ook zoveel weerstand op dat ik ook nog rechtser ga worden en ik zit al behoorlijk op de flanken :)

En eerlijk gezegd: als wij als lemmingen besluiten de afgrond in te gaan, dan is dat ook ons goed recht (als soort).
Als het opgedwongen gaat worden en jij gaat nog rechtser worden is dat je goed recht, maar je zult uiteindelijk in de minderheid vallen en niemand zal je meer serieus nemen. Er zijn ook nog steeds mensen in Nederland die tegen het homo-huwelijk zijn. Die waren toen die maatregel "opgedwongen" werdt met een stuk meer maar sinds het door de overheid genormaliseerd is krimt die groep gestaagd. Niemand meer die er aan twijfelt of vrouwen stemrecht mogen hebben.

Dus als de overheid straks met echte rigoureuze maatregelen komt zul je zien dat dat de nieuwe normaal wordt. Hopelijk behoor jij dan tot de meerderheid die het ook normaal vind en niet de minderheid die niemand serieus neemt.

Jij wil misschien als lemming dat afgrond in, ik niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Liefst dingen afbreken, saboteren, blokkeren. Helpt meer dan braaf zijn.

• Adlermann
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:29:
[...]

Dus als de overheid straks met echte rigoureuze maatregelen komt zul je zien dat dat de nieuwe normaal wordt. Hopelijk behoor jij dan tot de meerderheid die het ook normaal vind en niet de minderheid die niemand serieus neemt.

Jij wil misschien als lemming dat afgrond in, ik niet.
En daar zijn wij het niet met elkaar eens, ik denk dat het draagvlak voor veranderingen namelijk helemaal niet zo aanwezig is. De meerheiderheid zal niet willen veranderen en daar gaat de weerstand komen.

Zie je wat er in Frankrijk gebeurde toen benzine/diesel enkele centen duurder werden? Zie je wat er hier gebeurde met de boeren toen we maar iets suggereerden dat ze schuldig waren aan de problematiek?

Ik zie ook niet de overheid het recht hebben om te corrigeren als er geen draagvlak is. De overheid is een afspiegeling van het volk. Niet andersom. Overheidsinvloed is per definitie kwaadaardig. Ze zijn incompetent en ik wil zo min mogelijk daaraan over laten.

Gedragsverandering doen mensen niet zomaar (ook 1 van de redenen waarom veel it projecten/ organizational redesign) mislukken.

Ik heb (als ik even alles op 1 hoop gooi) mijn co2 uitstoot in 1 jaar kunnen halveren. Maar ik zit nu wel op de grens van wat ik echt wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Adlermann schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:39:
[...]

En daar zijn wij het niet met elkaar eens, ik denk dat het draagvlak voor veranderingen namelijk helemaal niet zo aanwezig is. De meerheiderheid zal niet willen veranderen en daar gaat de weerstand komen.
Precies, en daarom moet het afgedwongen worden. Als men het zelf allemaal zou willen zou er nu geen probleem zijn.

Onze democratisch gekozen overheid heeft getekend om klimaatdoelen te halen.

Dan is het aan onze democratisch gekozen overheid om maatregelen te verzinnen die er voor zorgen dat die ook gehaald worden. Met of zonder weerstand.

Je kunt niet wachten tot iedere Nederlander het met een maatregel eens is voordat je hem doorvoert. Je zult altijd een groep hebben die er tegen is. Die groep tegenstanders krimpt ook als het op klimaatbeleid aankomt. Hoe veel Nederlanders waren het eens met de btw verhoging?

Verwijderd

Robertdj schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:09:

Ik hoop dat dit samen hangt met de vergrijzing, zo hebben ouderen meer behoefte aan een hoge instap en 'veilige' hoge zit, in dat geval wordt dit probleem kleiner wanneer de boomers uitsterven. O-)
Gaan ze nooit doen. Hooguit komen er nieuwe voor in de plaats. Hetgeen voldoende toont hoe belachelijk het reageer tegen de ouderen is.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Verwijderd schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:59:
[...]
We kunnen ook de vegetariërs opeten? >:)
[...]
De steden vind ik wel een interessante. De hitte-retentie in steden is enorm en wordt alleen maar erger. Het huidig beleid is er zelfs op gericht om zovele mogelijk projecten te concentreren in de steden. Je krijgt een soort onwenselijke jacht op de laatste stukken groen in een stad op deze manier. Niet alleen dat, maar het herontwikkelen van rotte kiezen is ook een gigantische, langdurige opgave die nauwelijks de woningnood in steden ledigt.

@DaniëlWW2 Het is ook productie vs transport. Nu halen we allerlei meuk uit China dat vroeger in Europa werd gemaakt. Kunnen we zonder? Zou het aanstaande postbesluit hierin gaan helpen als consumenten niet meer USB-kabels van een euro de halve planeet over laten vliegen?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Adlermann schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:39:
[...]

Ik zie ook niet de overheid het recht hebben om te corrigeren als er geen draagvlak is. De overheid is een afspiegeling van het volk. Niet andersom. Overheidsinvloed is per definitie kwaadaardig. Ze zijn incompetent en ik wil zo min mogelijk daaraan over laten.
Regeringen worden verkozen door de bevolking en bijna alle regeringen hebben ingestemd met de Parijs-doelstellingen, terwijl bijna alle wetenschappers zeggen dat ze veel te weinig doen. Ik hecht meer waarde aan de bevindingen van wetenschappers dan aan die van politici. Ze zijn inderdaad incompetent omdat ze veel te weinig doen ;)

Overheden moeten ook handelen in het algemeen belang en idealiter de zwakkeren beschermen. Komt goed uit, want de meeste uitstoot is luxe-uitstoot waar uiteindelijk de financieel zwakkeren de eerste slachtoffers van zullen worden (zowel nationaal als globaal).

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/wJqCwW6/Knipsel.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
Dit is denk ik de eerste keer in de geschiedenis dat niks doen pure ellende gaat betekenen. We kunnen dus de standaard systeem van polderen en wachten totdat de gehele samenleving overtuigd is niet toepassen nu.

Als we nu al niet semi-radicaal gaan handelen, dan moeten we straks in de toekomst (nog) radicaler gaan handelen.

Ik ben er van overtuigd dat we (kijkend naar alle beschikbare data etc) de planeet/bevolking in bescherming moeten nemen tegen zichzelf en daarom onpopulaire beslissingen moeten nemen. Een groot deel van de bevolking weet niet (of vind het niet interessant) om zich bezig te houden met dit soort zaken. Daar kunnen we simpelweg niet op wachten.

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:52:
[...]

Gaan ze nooit doen. Hooguit komen er nieuwe voor in de plaats. Hetgeen voldoende toont hoe belachelijk het reageer tegen de ouderen is.
En ik maar denken dat de vergrijzing in Nederland een probleem was.

Buiten dat, ouderen zijn over het algemeen vrij stug in hun gedachten en niet opgegroeid met de problemen waar wij nu tegenaan lopen (oh, het kan dus wel op?!). Ik mag daarom hopen dat toekomstige ouderen in een andere gedachte blijven hangen en daarmee iets anders met de huidige (klimaat)problematiek om gaan.

Dit is overigens geen poging om de verantwoordelijkheden af te schuiven hoor.
De laatste zin uit mijn vorige post was trouwens niet 100% serieus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:55
Basekid schreef op donderdag 28 november 2019 @ 14:04:
Dit is denk ik de eerste keer in de geschiedenis dat niks doen pure ellende gaat betekenen. We kunnen dus de standaard systeem van polderen en wachten totdat de gehele samenleving overtuigd is niet toepassen nu.

Als we nu al niet semi-radicaal gaan handelen, dan moeten we straks in de toekomst (nog) radicaler gaan handelen.
Eens, het probleem is echter dat er altijd heilige huisjes/taboes zijn; vliegen, boeren, de bouw, werkgelegenheid, kernenergie, bevolkingsgroei, stedelijke ontwikkeling, Straatsburg etc

Het probleem is dat het radicaal anders moet en de overheid is gewoon (nog) niet bereid om zo'n radicale beslissingen te nemen. Neem de 100km/uur beslissing 'van de VVD', de reden dat ze die 'knieval' hebben genomen is omdat ze anders nog moeilijkere keuzes zouden moeten maken die de werkgelegenheid zouden beinvloeden, iets waar de VVD als de dood voor is.
Ik ben er van overtuigd dat we (kijkend naar alle beschikbare data etc) de planeet/bevolking in bescherming moeten nemen tegen zichzelf en daarom onpopulaire beslissingen moeten nemen. Een groot deel van de bevolking weet niet (of vind het niet interessant) om zich bezig te houden met dit soort zaken. Daar kunnen we simpelweg niet op wachten.
Dat probleem is NOG groter dan de problemen in Nederland. Om klimaatverandering tegen te gaan moet het op mondiaal niveau plaats vinden en niet iedereen is bereid om dat offer te leveren. Het resultaat, de mensen die het niet begrijpen/er schijt aan hebben, kunnen door gaan op de huidige manier en blijven vervuilen terwijl de rest van de wereld zich wel aanpast. Als je dan zo'n retard als Trump in het witte huis hebt, heeft de wereld gewoon een groot probleem.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Adlermann schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:45:
Dit nieuwe artikel in Nature beschrijft goed dat we nu al richting of er zelfs overzitten qua feedback loops en tipping points.

https://www.nature.com/articles/d41586-019-03595-0
Nederlandstalige samenvatting

Nog een belangrijk artikel vandaag:
Europees Parlement roept klimaatnoodtoestand uit

Hopelijk niet enkel symbolisch? Al heb ik wel het gevoel dat Von Der Leyen er echt werk van wil maken.
Basekid schreef op donderdag 28 november 2019 @ 14:04:

Om het klimaatprobleem op te lossen is democratie een slecht systeem, maatregelen zouden beter doorgevoerd kunnen worden in een dictatuur, maar dat wil uiteraard niemand. Ongebreideld kapitalisme helpt ook niet, want dat gaat vooral over kortetermijnwinst terwijl klimaat gaat over langetermijnkosten.
Señor Sjon schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:55:
[...]

We kunnen ook de vegetariërs opeten? >:)
De uitstoot zou sneller dalen als vleeseters elkaar opaten ;) Je kan beter direct de planten eten dan 90% te verspillen door omzetting naar een andere mens/dier :)

Afbeeldingslocatie: http://www.sankey-diagrams.com/wp-content/gallery/x_sankey_218/Shepon_energy_feed.PNG

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2019 14:40 ]

• Abom
Verwijderd schreef op donderdag 28 november 2019 @ 14:25:
[...]

Nog een belangrijk artikel vandaag:
Europees Parlement roept klimaatnoodtoestand uit

Hopelijk niet enkel symbolisch? Al heb ik wel het gevoel dat Von Der Leyen er echt werk van wil maken.
[...]
Natuurlijk is het alleen symbolisch, zolang het Europees Parlement maandelijks naar Straatsburg trekt, kun je ze niet serieus nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Abom schreef op donderdag 28 november 2019 @ 15:49:
[...]

Natuurlijk is het alleen symbolisch, zolang het Europees Parlement maandelijks naar Straatsburg trekt, kun je ze niet serieus nemen.
Heb je het artikel wel gelezen?
De parlementariërs stemden ook voor beëindiging van de maandelijkse, vervuilende reizen voor plenaire zittingen van Brussel naar Straatsburg. De Franse president Macron hield tot nu toe echter voet bij stuk dat de Europese zetel in de Franse stad blijft.
Er blijkt dus nog maar één dwarsligger te zijn, of is die zetel iets formeel en zal er nu toch niet meer verhuisd worden?

En verder:
Kathleen Van Brempt (sp.a) spreekt van een “belangrijk, historisch signaal”. Ze geeft toe dat de resolutie “uiteraard slechts een symbolische, diplomatieke daad” is, maar wijst ook op een belangrijke mentaliteitswijziging bij de Europese beleidsvoerders.
Wat ik bedoelde: wordt de urgentie nu ook omgezet in daadkrachtig beleid?

Met de nieuwe voorzitter ziet het er alleszins beter uit:
Von der Leyen zet met nieuwe Europese Commissie zwaar in op het klimaat

Dan met de oude voorzitter: Junckers antwoord aan Greta? ‘Een triest schouwspel’

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HMC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-10-2023

HMC

Pluviophile

Verwijderd schreef op donderdag 28 november 2019 @ 14:25:
[...]
[...]
Om het klimaatprobleem op te lossen is democratie een slecht systeem, maatregelen zouden beter doorgevoerd kunnen worden in een dictatuur, maar dat wil uiteraard niemand. Ongebreideld kapitalisme helpt ook niet, want dat gaat vooral over kortetermijnwinst terwijl klimaat gaat over langetermijnkosten.
Sjezus, wat een onzin. :(
Natuurlijk wil niemand dat, want menigeen is slimmer dan je denkt.
Communisme gaat het klimaat redden? Ben je echt zo ver weg?
Kan je de nadelen ervan ook benoemen?
Je leeft graag onder een uberlord?
En die gaat wel voor jou en je nazaten zorgen?
Zonder zelf exorbitant rijk te leven?
[...]
De uitstoot zou sneller dalen als vleeseters elkaar opaten ;) Je kan beter direct de planten eten dan 90% te verspillen door omzetting naar een andere mens/dier :)
Ben je er al mee begonnen?
Put your money where your mouth is. :P
Slechts prietpraat.
Je mag mij opeten als je wilt hoor, maar ik geloof helemaal niets van je luchtfietserij.

Precies het probleem met uw generatie...
"Oh, hier zijn de oplossingen, maar ik doe er niet aan mee."

Eat the bugs, live in a pod

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

HMC schreef op donderdag 28 november 2019 @ 17:31:
[...]

Sjezus, wat een onzin. :(
Natuurlijk wil niemand dat, want menigeen is slimmer dan je denkt.
Communisme gaat het klimaat redden? Ben je echt zo ver weg?
Kan je de nadelen ervan ook benoemen?
Je leeft graag onder een uberlord?
En die gaat wel voor jou en je nazaten zorgen?
Zonder zelf exorbitant rijk te leven?
Waar heb je 'communisme' gelezen? Ik had het over een dictatuur. Kijk maar eens hoe gemakkelijk je in (kapitalistisch) China projecten van de grond krijgt, bvb. met onteigeningen en onderdrukte protesten. Hier heb je al protestgroepen bij het plaatsen van 1 windmolen. Maar democratie blijft in zijn geheel uiteraard het minst slechte systeem :)
[...]

Ben je er al mee begonnen?
Put your money where your mouth is. :P
Slechts prietpraat.
Je mag mij opeten als je wilt hoor, maar ik geloof helemaal niets van je luchtfietserij.

Precies het probleem met uw generatie...
"Oh, hier zijn de oplossingen, maar ik doe er niet aan mee."
Luchtfietserij? Welk deel van die grafiek heb je niet begrepen? Je hebt trouwens geen flauw benul van mijn leeftijd. Misschien ben ik 25, misschien 55. Raad eens ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 28 november 2019 @ 16:04:
[...]
[...]

Er blijkt dus nog maar één dwarsligger te zijn, of is die zetel iets formeel en zal er nu toch niet meer verhuisd worden?
Het gaat al een jaar of 20 zo. Het EP verklaart dat ze niet meer naar Straatsburg willen, en vervolgens... niks.

Laat ze nu eens ballen tonen en gewoon niet meer gaan. Of bedenk een creatieve oplossing.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
alexbl69 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 18:33:
[...]

Het gaat al een jaar of 20 zo. Het EP verklaart dat ze niet meer naar Straatsburg willen, en vervolgens... niks.

Laat ze nu eens ballen tonen en gewoon niet meer gaan. Of bedenk een creatieve oplossing.
Of gewoon de makkelijkste oplossing. Afschaffen :+

Het grote adblocking topic

• alexbl69
  • Nu online
SRich schreef op donderdag 28 november 2019 @ 18:36:
[...]

Of gewoon de makkelijkste oplossing. Afschaffen :+
Zou het beste zijn, maar daar gaan de Fransen voorliggen. Dan maar the second best option: de boel frustreren.

Belangrijke debatten en stemmingen alleen nog maar in Brussel houden, en de debatten waar toch bijna niemand hoeft te zijn in Straatsburg. Parlementariërs blijven gewoon permanent in Brussel waardoor het hele verhuiscircus niet nodig is, enkel diegenen die nodig zijn voor een debat gaan een dag op en neer.

Of zoals die Duitser voorstelt een zaal in Brussel de naam 'Straatsburg' geven en daar eens in de maand vergaderen. In het verdrag schijnt als vergaderlocatie enkel de naam 'Straatsburg' te staan, er wordt geen gebouw oid genoemd.

• Adlermann
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 28 november 2019 @ 17:39:
[...]
Waar heb je 'communisme' gelezen? Ik had het over een dictatuur. Kijk maar eens hoe gemakkelijk je in (kapitalistisch) China projecten van de grond krijgt, bvb. met onteigeningen en onderdrukte protesten. Hier heb je al protestgroepen bij het plaatsen van 1 windmolen. Maar democratie blijft in zijn geheel uiteraard het minst slechte systeem :)
Hier in Enschede had je ook protesten tegen windmolens. Er stonden nauwelijks huizen in de buurt en de mensen die het meest aan het klagen waren zijn babyboomers.......

(het was een weiland tussen een natuurgebied en de snelweg)

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
alexbl69 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 18:41:
[...]

Zou het beste zijn, maar daar gaan de Fransen voorliggen. Dan maar the second best option: de boel frustreren.

Belangrijke debatten en stemmingen alleen nog maar in Brussel houden, en de debatten waar toch bijna niemand hoeft te zijn in Straatsburg. Parlementariërs blijven gewoon permanent in Brussel waardoor het hele verhuiscircus niet nodig is, enkel diegenen die nodig zijn voor een debat gaan een dag op en neer.

Of zoals die Duitser voorstelt een zaal in Brussel de naam 'Straatsburg' geven en daar eens in de maand vergaderen. In het verdrag schijnt als vergaderlocatie enkel de naam 'Straatsburg' te staan, er wordt geen gebouw oid genoemd.
Ik had het over het EP :+

Het grote adblocking topic

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik zie het verband vlees-klimaat niet. Ik zie alleen de link met het soja-kartel en meer uitstoot van methaan als gevolg van soja (en mais).

[ Voor 4% gewijzigd door Manke op 28-11-2019 19:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 19:02

databeestje

Von PrutsHausen

HvdBent schreef op donderdag 28 november 2019 @ 12:54:
Ik rijdt nu tijdelijk electrisch, maar vind het wel naar (al die medepassagiers, die een coissantje eten, of net gerookt hebben, muziek te hard, de hele reis moeten staan) Maar toch, met de auto hartje Utrecht geeft ook stress (wild overstekende fietsers....)
:D
Electrische auto's ben ik nog steeds bedenkzaam over.Ik lees nog te veel over de mijnbouw in Afrika voor de accuproductie etc. Ik zou graag op waterstof rijden, als die echt groen gemaakt wordt, maar ook daar zitten nog allerlei nadelen aan (energieverlies) Al las ik laatst wel een belgisch artikel over zonnecollectoren die direct waterstof produceren.... Dus wie weet haalt de techniek ons toch nog in.
Iets met elektrische auto's, ik haak aan :)

Afhankelijk van de bronnen die je raadpleegt moet je tussen de 5-16% rekenen voor "artisanal mining", letterlijk vertaald ambachtelijk delven. Het probleem is overigens niet uniek, en kom in circa elk beroep wel voor, inclusief Nederland (maar wij noemen het zwart werken). In de kleding branche is dit ook reeel probleem, maar niet iets waar van we uit Nederland (of een ander land) iets kunnen roepen en dat het ineens verdwenen is. Dat is verduiveld lastige materie.

Het slechte nieuws is dat het een beetje overtrokken is, we kunnen werkelijks niets aanraken waarvan we niet te maken hebben met dit probleem. Kobalt wordt ook gebruikt voor het raffineren van benzine, je kan niet zeggen dat het 1 beter is, slechts minder slecht. Ook een waterstof mobiel heeft een (kleine) accu, ook een waterstof mobiel heeft bijzondere schaarse metalen nodig in de vorm van platina, en dat is pas echt schaars. En ook duur, met $30 per gram (en 30 nodig). Daarom zijn katalysatoren van benzine auto's zo duur (3 gram platina).

De waterstof panelen van de belgen klinken veelbelovend, maar er werd gemeten in liters, en we doen het gas normaal per kg, want energie dichtheid en druk. Ik had de 250 liter per dag even doorgerekend en de cijfers zouden betekenen dat we 11m3 voor een kg nodig hebben. Dat zouden 44 zomerdagen zijn om 100km te rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abom
Verwijderd schreef op donderdag 28 november 2019 @ 16:04:
[...]
[...]
Ja, ik wel, heb jij het gelezen?
De parlementariërs stemden ook voor beëindiging van de maandelijkse, vervuilende reizen voor plenaire zittingen van Brussel naar Straatsburg. De Franse president Macron hield tot nu toe echter voet bij stuk dat de Europese zetel in de Franse stad blijft.
Het EP roept al jaren (decenia?) dat ze af willen van Straatsburg en ze verhuizen nog steeds elke maand. Zo lang ze dat blijven doen kunnen ze echt niemand de les lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Manke
  • Niet online
databeestje schreef op donderdag 28 november 2019 @ 19:36:
[...]

:D

[...]

Iets met elektrische auto's, ik haak aan :)

Afhankelijk van de bronnen die je raadpleegt moet je tussen de 5-16% rekenen voor "artisanal mining", letterlijk vertaald ambachtelijk delven. Het probleem is overigens niet uniek, en kom in circa elk beroep wel voor, inclusief Nederland (maar wij noemen het zwart werken). In de kleding branche is dit ook reeel probleem, maar niet iets waar van we uit Nederland (of een ander land) iets kunnen roepen en dat het ineens verdwenen is. Dat is verduiveld lastige materie.

Het slechte nieuws is dat het een beetje overtrokken is, we kunnen werkelijks niets aanraken waarvan we niet te maken hebben met dit probleem. Kobalt wordt ook gebruikt voor het raffineren van benzine, je kan niet zeggen dat het 1 beter is, slechts minder slecht. Ook een waterstof mobiel heeft een (kleine) accu, ook een waterstof mobiel heeft bijzondere schaarse metalen nodig in de vorm van platina, en dat is pas echt schaars. En ook duur, met $30 per gram (en 30 nodig). Daarom zijn katalysatoren van benzine auto's zo duur (3 gram platina).

De waterstof panelen van de belgen klinken veelbelovend, maar er werd gemeten in liters, en we doen het gas normaal per kg, want energie dichtheid en druk. Ik had de 250 liter per dag even doorgerekend en de cijfers zouden betekenen dat we 11m3 voor een kg nodig hebben. Dat zouden 44 zomerdagen zijn om 100km te rijden.
Waterstof is 'gratis' te creeren, alleen zal niemand hiernaar kijken, want wetten van de thermodynamica.

In 1 zin: covalent switch-off door resonerende hoge intensiteit electrostatische velden. Het is statisch als een waterval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Manke schreef op donderdag 28 november 2019 @ 19:34:
Ik zie het verband vlees-klimaat niet. Ik zie alleen de link met het soja-kartel en meer uitstoot van methaan als gevolg van soja (en mais).
De vleesindustrie stoot 16% van alle (menselijke) broeikasgassen uit (co2-equivalent), wat meer is dan de hele transportsector (weg-, zee- en luchttransport = 15%). 90% van alle soja dient als veevoer.
Abom schreef op donderdag 28 november 2019 @ 19:41:
[...]

Het EP roept al jaren (decenia?) dat ze af willen van Straatsburg en ze verhuizen nog steeds elke maand. Zo lang ze dat blijven doen kunnen ze echt niemand de les lezen.
Mogen ze nog vliegen? Mag een politicus nog autorijden? Mag een klimaatactivist nog sporadisch vlees eten? Of hebben die dan allemaal geen recht van spreken? Als we wachten tot iedereen heiliger is dan de paus, dan is het te laat... Uit het artikel begreep ik trouwens dat enkel Macron nog tegen is.

• Manke
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 28 november 2019 @ 21:40:
[...]
De vleesindustrie stoot 16% van alle (menselijke) broeikasgassen uit (co2-equivalent), wat meer is dan de hele transportsector (weg-, zee- en luchttransport = 15%). 90% van alle soja dient als veevoer.

[...]
Mogen ze nog vliegen? Mag een politicus nog autorijden? Mag een klimaatactivist nog sporadisch vlees eten? Of hebben die dan allemaal geen recht van spreken? Als we wachten tot iedereen heiliger is dan de paus, dan is het te laat... Uit het artikel begreep ik trouwens dat enkel Macron nog tegen is.
En het grootste gedeelte van die 16% komt door soja? Ik weet dat het als veevoer dient, lang geleden werd ineens het verbod ingesteld om 'tafelrestjes' aan varkens te voeren, maar (ws. gentech) soja is niet veel beter.\

Macron is een vrijmetselaar, dus die heeft waarschijnlijk nog een tweede agenda.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Adlermann schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:24:
[...]

En dit is weer het andere kant van het verhaal. ;)
Wat maakt het nou uit als je niet meer gedestilleerde olie kan tanken, maar met een stekker werkt of nog beter een andere brandstof tankt? Wat maakt het nu uit of de stroom uit het stopcontact uit kolen, gas, windmolens, zonnepanelen etc komt? Dit is geen dwang, verre van. Dit is verandering en daar is niks mis mee. We hebben de afgelopen twintig jaar grotere veranderingen gehad met computers, het internet, smartphones etc.

Nee, de impact gaat groter zijn achter de schermen. Enorme expansie en/of vervanging van de nutsinfrastructuur, fundamentele vragen over goederentransport die je moet gaan stellen. Zoiets als luchtvracht, daar zal grotendeels mee gestopt moeten worden. Ongelofelijk vervuilend per vervoerde kg. Het is snel ja, maar logistiek zal eromheen gepland kunnen worden. Immers is het ook erg duur. Als je dan niet meer spul uit China kan bestellen dat per luchtvracht komt, tja dat overleeft iedereen hopelijk wel. Idem voor vervoer in Europa waar een hubsysteem met treinen heel goed kan instaan voor vele individuele vrachtwagens. Treinen kunnen ook heel goed vliegtuigen vervangen en als die op fatsoenlijke lijnen rijden, is het echt niet (veel) langzamer dan uren wachten op het vliegveld. Wederom iets kleins met een impact op het klimaat.

De echte pijn zit ook helemaal niet bij de gewone burger. Al die geweldige maatregelen waar het steeds maar over gaat, zijn druppels op de gloeiende plaat. Het is ook echt geen toeval dat uitgerekend de rechtse partijen er zoveel nadruk op leggen. Puur angst zaaien om het draagvlak onderuit te halen zodat de echte problemen buiten schot blijven. Oh wee als Shell zou moeten gaan opdraaien voor de gigantische vervuiling die ze veroorzaken.

Dat ze zelfs bij GroenLinks nu zo achterlijk zijn om niet eens echt een volwaardig verhaal te houden en zaken in perspectief te zetten. Tja, daar lijken ze er ook heilig van overtuigd dat we het gaan redden met wat windmolens en we opeens veel minder energie gaan verbruiken. Right...
Laat dat nu een heel ander probleem zijn. De bijna grenzeloze naïviteit van met name GroenLinks als het om daadwerkelijke oplossingen gaat. Maar die kunnen we een andere maal bespreken en volgens mij heb ik er ook al vaak genoeg tegen geageerd.

Het vraagstuk dat je moet oplossen is waar je de lasten legt en niet wederom vervallen in een zinloze discussie over "dwang". Als je serieus klimaatbeleid gaat voeren en je echt gaat richten op de grote zaken met een impact, dan is er geen dwang jegens de gewone burger. Tenminste als je de rekening neerlegt bij de vervuiler. Dat principe bestaat al als de befabelde CO2 belasting. Dat werkt nota bene gewoon echt omdat je het gebruik van fossiele brandstoffen op termijn onbetaalbaar maakt. Met de opbrengsten kan je klimaatbeleid betalen. Dan hoeft de rekening niet bij de gewone burger gelegd te worden. Sterker nog, dergelijke programma's zorgen er in de regel juist voor dat er een welvaartsherverdeling optreed ten gunste van burgers in loondienst. Dat zou toch eens wat zijn, klimaatbeleid en stijgende inkomens door klimaatbeleid. Het is zeer realistisch.

Ik denk dat we beiden heel goed weten welke partijen dat streven al jaren blokkeren en het is niet moeilijk om te bedenken waarom ze dat doen. Immers is de status quo voor sommige partijen belangrijker, ook al gaat het ten koste van zelfs hun eigen achterban. Tenminste het deel van de achterban dat ze de begeerde zetels oplevert en niet het deel waar ze werkelijk voor handelen.

Klimaatbeleid kan ook enorme economische groei opleveren. Wat denk je dat al die noodzakelijke investeringen opleveren? Enorme werkgelegenheid, innovatie en exportmogelijkheden. Veel bedrijven of zelfs hele industrieën ontstaan ook niet omdat "de markt" daarom vroeg. Dat is een dun verhulde leugen gebaseerd op veel wensdenken en een favoriet argument van lobbyisten die om minder regels vragen. Geef mij maar een voorbeeld van een nieuwe industrie die het zonder staatssteun in welke hoedanigheid dan heeft gered en daar moet ik bij zeggen dat ik dus een historicus ben. Laten we zeggen dat ik er wat van weet. ;)

De markt gaat nooit de oplossing brengen. Ze zeggen het nota bene zelfs steeds meer dat er niks gaat gebeuren zonder overheidsingrijpen. Het wordt in heel Europa ook bewezen dat direct ingrijpen met een CO2 belasting gewoon werkt. Het is ook een enorme katalysator voor ondernemers die zelf iets willen opbouwen. Iets met een gezonde economie die draait op het MKB. Welke partijen zeggen dit ook alweer constant? :z

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Abom
Verwijderd schreef op donderdag 28 november 2019 @ 21:40:
[...]
Waar heb jij het over?

Ik lees niemand de les. Het zijn de hypocrieten van het EP die menen te bepalen wat voor anderen geldt, maar niet voor henzelf.
Van mij mogen ze blijven vlieg en mag iedereen vlees blijven eten, maar zeg niet tegen mij dat ik dat niet mag.

Overigens is het zo goed als altijd Frankrijk geweest die tegen het afschaffen van Straatsburg was, nothing new there. Zolang één land tegen is, verandert er niets.

[ Voor 19% gewijzigd door Abom op 28-11-2019 22:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:50

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Abom Ik hoop dat je volwassen genoeg bent om te herkennen dat een beroep op hypocrisie je punt verzwakt.

Het EP doet best vaak (per ongeluk?) het juiste, zelfs terwijl ze niet perfect zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abom
Proton_ schreef op donderdag 28 november 2019 @ 22:16:
@Abom Ik hoop dat je volwassen genoeg bent om te herkennen dat een beroep op hypocrisie je punt verzwakt.

Het EP doet best vaak (per ongeluk?) het juiste, zelfs terwijl ze niet perfect zijn.
Dan verschillen we daarover van mening, betreft overigens beide stellingen die jij deponeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Abom schreef op donderdag 28 november 2019 @ 22:01:
[...]

Van mij mogen ze blijven vlieg en mag iedereen vlees blijven eten, maar zeg niet tegen mij dat ik dat niet mag.
Ik dacht dat ze vandaag symbolisch de klimaatnoodtoestand uitgeroepen hebben, en geen vlees van je bord gehaald hebben. Zelfs met een vleestaks zou je nog steeds vlees kunnen eten. Als de taks hoog genoeg is zou je misschien een keer vlees overslaan. Maar ze hebben vandaag echt geen vlees van je bord gehaald of jou persoonlijk verboden om ooit nog vlees te eten... Gerustgesteld? :) (Off-topic: minder vlees zou zelfs je gezondheid en de dieren ten goede komen, maar ik wil je niet op verkeerde ideeën brengen ;) )

• Abom
Verwijderd schreef op donderdag 28 november 2019 @ 22:49:
[...]
Ik dacht dat ze vandaag symbolisch de klimaatnoodtoestand uitgeroepen hebben, en geen vlees van je bord gehaald hebben. Zelfs met een vleestaks zou je nog steeds vlees kunnen eten. Als de taks hoog genoeg is zou je misschien een keer vlees overslaan. Maar ze hebben vandaag echt geen vlees van je bord gehaald of jou persoonlijk verboden om ooit nog vlees te eten... Gerustgesteld? :) (Off-topic: minder vlees zou zelfs je gezondheid en de dieren ten goede komen, maar ik wil je niet op verkeerde ideeën brengen ;) )
Ter info: ik ben voorstander van minder vlees eten, minder vliegen, minder auto rijden en minder shit laten verschepen vanuit China.

Ik ben er op tegen wanneer de overheid mij op mijn vingers meent te moeten tikken, terwijl ze zelf hun richtlijnen (al decenia lang) in de wind slaan, ondanks alle kritiek vanuit de burgers. Vaak voor belachelijke redenen, zoals Straatsburg wat alleen maar voor het ego van Frankrijk is.

Verwijderd

Abom schreef op donderdag 28 november 2019 @ 22:56:
[...]

Ter info: ik ben voorstander van minder vlees eten, minder vliegen, minder auto rijden en minder shit laten verschepen vanuit China.

Ik ben er op tegen wanneer de overheid mij op mijn vingers meent te moeten tikken, terwijl ze zelf hun richtlijnen (al decenia) in de wind slaan, ondanks alle kritiek vanuit de burgers. Vaak voor belachelijke redenen, zoals Straatsburg wat alleen maar voor het ego van Frankrijk is.
Zo blijven struikelen over een vergaderlocatie... Wie heeft jou op welke manier op de vingers getikt? Er is een klimaatnoodtoestand uitgeroepen, er zullen vast maatregelen komen om klimaatvriendelijke keuzes aan te moedigen en klimaatonvriendelijke keuzes af te raden. Sensibilisering werkt maar tot op zekere hoogte, er zullen dus waarschijnlijk taksen komen om bedrijven en burgers die klimaatonvriendelijke keuzes maken mee te laten betalen voor de externe kosten, net zoals nu al voor brandstof, alcohol en tabak gebeurt. Met de opbrengsten ervan kan/moet de transitie bespoedigd worden. Zo zal men subsidies kunnen krijgen voor klimaatvriendelijke keuzes. Sinds kort kunnen we in België bvb. goedkoop fietsen leasen via de werkgever. Er zullen dus zowel honing- als azijnmaatregelen komen. Hopelijk lusten de meesten honing...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rekcor
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-09 21:08
[...]
Ik ben er op tegen wanneer de overheid mij op mijn vingers meent te moeten tikken, terwijl ze zelf hun richtlijnen (al decenia lang) in de wind slaan, ondanks alle kritiek vanuit de burgers. Vaak voor belachelijke redenen, zoals Straatsburg wat alleen maar voor het ego van Frankrijk is.
Het lastige aan jouw (overigens heel begrijpelijke) reactie vind ik dat 'de overheid' een containerbegrip is. In Nederland hebben we 5 overheden (gemeente, waterschap, provincie, Den Haag, Europa). Daarnaast bestaat 'de overheid' uit tal van ministeries, departementen, afdelingen, etc.

Overigens heb ikzelf inmiddels een beetje de moed verloren, qua klimaat. Ik ben echt bang dat dit een heel groot probleem gaat worden en dat het ons als 'mensheid' niet gaat lukken om het tij te keren. Hoe staan jullie hierin? Hebben jullie nog hoop? Zo ja, waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Hoe wil je dan dat al die minderingen in gang gezet worden?

Je bent voorstander van mindering, maar niet van "op de vingers tikken". Hoe kunnen we dan zorgen dat de burger geprikkeld wordt te minderen?

Of wil je afwachten tot men zelf tot die conclusie komt? Zo ja, waarom denk je dat die verandering dan snel genoeg komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
Verwijderd schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 08:20:
[...]

Hoe wil je dan dat al die minderingen in gang gezet worden?

Je bent voorstander van mindering, maar niet van "op de vingers tikken". Hoe kunnen we dan zorgen dat de burger geprikkeld wordt te minderen?

[...]
Je leest te selectief en heb één essentieel onderdeel gemist.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Abom schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 08:30:
[...]

Je leest te selectief en heb één essentieel onderdeel gemist.
Dus eigenlijk zeg je, de EU mag pas maatregelen afdwingen als ze zelf geen enkele verspilling aangaan?

Want Strasbourg is zo'n 19k ton CO2 per jaar en daarom mag er geen enkele andere maatregel doorgevoerd worden?

Dat staat niet helemaal in verhouding als je bedenkt dat de EU al 1240 miljoen ton heeft bespaard sinds 1990 (en er nog heel veel meer bespaard moet worden). Maar omdat men 19k ton te veel uitstoot is meer dan 1 miljard ton uitstoot besparen hypocriet?

En dan ga je inderdaad ook nog eens voorbij aan het feit dat alleen Frankrijk het niet wil veranderen. Dus alle wetsvoorstellen die de andere landen hebben voorgestemd is niks hypocriet aan.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2019 08:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 08:39:
[...]
Dus eigenlijk zeg je, de EU mag pas maatregelen afdwingen als ze zelf geen enkele verspilling aangaan?
Dat is wel heel kort door de bocht.

Punt is dat het EP zelf direct aanloopt tegen iets waar iedereen tegenaan loopt: de praktische omzetting van al die alarmerende berichten in de praktijk.

Ieder persoon of organisatie heeft wel een 'Straatsburg', oftewel een (goede) reden om iets niet te doen.

Maar juist van een organisatie die meent zo stellig te zijn om een noodtoestand af te kondigen mag je toch verwachten dat ze zelf ook een steentje bijdragen, hoe klein en symbolisch dat steentje ook is. Hoewel het in het geval van Straatsburg om allesbehalve een symbolisch steentje gaat.

Het EP heeft de noodtoestand afgekondigd, het verwacht dus van de Europese lidstaten en burgers onconventionele maatregelen om de nood te ledigen.

Het is dan nogal gratuite om het enige gebaar wat al decennialang van je eigen organisatie wordt gevraagd, en wat toch echt meer dan een symbolische milieuwinst oplevert, er niet iets voortvarender door te drukken dan enkel een afkeurende stemming waarvan je weet dat het toch geen enkel verschil zal maken.

Als je dit serieus is weiger je vanaf nu om nog naar Straatsburg te vliegen. Punt. Anders is deze hele oproep niets meer dan de al die vele voorgaande waarbij met name anderen worden opgeroepen dat ze hun leven moeten wijzigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

alexbl69 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 09:03:
[...]

Dat is wel heel kort door de bocht.

Punt is dat het EP zelf direct aanloopt tegen iets waar iedereen tegenaan loopt: de praktische omzetting van al die alarmerende berichten in de praktijk.

Ieder persoon of organisatie heeft wel een 'Straatsburg', oftewel een (goede) reden om iets niet te doen.

Maar juist van een organisatie die meent zo stellig te zijn om een noodtoestand af te kondigen mag je toch verwachten dat ze zelf ook een steentje bijdragen, hoe klein en symbolisch dat steentje ook is. Hoewel het in het geval van Straatsburg om allesbehalve een symbolisch steentje gaat.

Het EP heeft de noodtoestand afgekondigd, het verwacht dus van de Europese lidstaten en burgers onconventionele maatregelen om de nood te ledigen.

Het is dan nogal gratuite om het enige gebaar wat al decennialang van je eigen organisatie wordt gevraagd, en wat toch echt meer dan een symbolische milieuwinst oplevert, er niet iets voortvarender door te drukken dan enkel een afkeurende stemming waarvan je weet dat het toch geen enkel verschil zal maken.

Als je dit serieus is weiger je vanaf nu om nog naar Straatsburg te vliegen. Punt. Anders is deze hele oproep niets meer dan de al die vele voorgaande waarbij met name anderen worden opgeroepen dat ze hun leven moeten wijzigen.
Ik heb geen "Straatsburg", Straatsburg is een politiek probleem. De EU heeft politiek (meerderheid) aangetoond van Straatsburg af te willen en kan politiek die stap niet maken (veto). De EU kan simpelweg niet stoppen met Straatsburg omdat Frankrijk het veto'd. Ze kunnen niet "weigeren" om nog naar Straatsburg te vliegen want dat breekt men gemaakte politieke afspraken.

Dat is niet te vergelijken met besparingen die ik als individu of als werknemer van mijn bedrijf kan maken. Mijn keuze om te blijven vliegen is niet politiek van aard. De politiek dwingt mij niet te blijven vliegen. Ik blijf vliegen uit economische of praktische overweging. Ik hoef geen wet te breken om niet meer te vliegen.

Straatsburg is je reinste kolder maar een waardeloos excuus om andere maatregelen af te wijzen. Straatsburg gebruiken als argument om andere maatregelen niet te willen is een drogreden om meerdere redenen.

Daarnaast is het ook wel makkelijk verantwoordelijkheid afschuiven. Zolang de EU parlementariers nog iets van besparingen kunnen doen (met de auto? Nee, met de bus! Met de bus? Nee met de fiets!) kun je tegen iedere echte grote maatregel aan blijven schoppen. Misschien makkelijk voor je eigen schuldgevoel, maar niet wat het probleem gaat stoppen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2019 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 08:39:
[...]

Want Strasbourg is zo'n 19k ton CO2 per jaar en daarom mag er geen enkele andere maatregel doorgevoerd worden?

Dat staat niet helemaal in verhouding als je bedenkt dat de EU al 1240 miljoen ton heeft bespaard sinds 1990 (en er nog heel veel meer bespaard moet worden). Maar omdat men 19k ton te veel uitstoot is meer dan 1 miljard ton uitstoot besparen hypocriet?

En dan ga je inderdaad ook nog eens voorbij aan het feit dat alleen Frankrijk het niet wil veranderen. Dus alle wetsvoorstellen die de andere landen hebben voorgestemd is niks hypocriet aan.
Voor sommigen zal het ook nooit genoeg zijn. Na Straatsburg zullen sommigen zich focussen op hun vluchten (ook verre vluchten die je niet per trein kan doen), als ze niet meer vliegen zullen ze niet meer in grote dure auto's mogen rijden, en daarna zullen ze pas recht van spreken hebben als ze allemaal vegetariër zijn, want anders hypocriet als ze zeggen dat de vleesconsumptie moet minderen.

Het kan mij bvb. geen barst schelen dat Al Gore een verwarmd zwembad heeft, hij heeft veel mensen (inclusief mezelf) bewust gemaakt van het probleem en aangezet tot gedragsverandering. Misschien wordt zijn zwembad intussen verwarmd met een warmtepomp icm zonnepanelen, het maakt me niet zo veel uit. Ik focus me vooral op de wetenschap, op mensen informeren en op mogelijke oplossingen, niet op de boodschapper.

Weet je wie niet hypocriet is? Trump :) Hij ontkent het probleem en heeft een mega-voetafdruk. Hoewel, volgens mij ontkent hij uit opportunisme en hij heeft zijn golf-resort extra verzekerd tegen een stijgende zeespiegel. Dus eigenlijk is hij toch hypocriet, maar dan op een manier die veel schadelijker is dan bij onze Europese politici.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Verwijderd schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 09:17:
[...]
Het kan mij bvb. geen barst schelen dat Al Gore een verwarmd zwembad heeft, hij heeft veel mensen (inclusief mezelf) bewust gemaakt van het probleem en aangezet tot gedragsverandering.
Dat verschilt waarschijnlijk per persoon.
Het zou inderdaad flauw zijn om op alle slakken zout te leggen.

Maar ik raak heel geïrriteerd als zelfbenoemde groene mensen niet ook maar een beetje groen handelen.
Ze vertellen namelijk wat anderen zouden moeten doen.
Practice what you preach.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

BertV schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 09:40:
[...]

Maar ik raak heel geïrriteerd als zelfbenoemde groene mensen niet ook maar een beetje groen handelen.
Doet me een beetje denken aan deze:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EPwzK3J.jpg

Als iemand geen vlees eet, niet vliegt maar wel de auto naar het werk neemt is die persoon goed bezig. Die persoon is niet hypocriet omdat men tegen auto's is, maar praktisch gezien nu geen beter alternatief heeft

Of deze, wat gechargeerder maar daarom niet minder leuk:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DJyymeUUMAAoZ6w?format=jpg&name=large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
Wel bijzonder dat een discussie over de wenselijkheid van Straatsburg wordt gesmoord met dit soort dooddoeners.

Hierboven wordt geschetst dat sommigen om goed te doen voor het klimaat gebruik moeten maken van klimaat-vervuilende activiteiten.

Het frappante op dit onderwerp is dat de parlementariërs een stuk efficiënter zouden kunnen werken (en tegemoet komen aan de kritiek van velen) door juist minder te reizen.

Geen enkele overweging behalve een politieke staat de opheffing van Straatsburg in de weg. En inderdaad, het maakt de uitspraken van zowel de EU als de Franse regering aangaande het milieu een stuk minder krachtig. Hoe je het ook wendt of keert.

De beeldvorming van velen is dat zolang dit politieke geneuzel de boventoon voert, de nood blijkbaar nog niet hoog genoeg is. Daar mogen enkelen hier het niet mee eens zijn, maar het is wel wat bij velen (misschien zelfs de meerderheid) blijft hangen. Misschien om zichzelf goed te praten/vrij te pleiten, misschien om andere redenen. Maar is dat relevant?

De EU zal toch eerst zelf de tering naar de nering moeten zetten voordat ze een kans maakt dat hun boodschap bij die grote groep aanslaat. En dat is toch waar het om gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-09 20:02

drooger

Falen is ook een kunst.

BertV schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 09:40:
[...]

Om vervolgens het verwijt te krijgen dat ze te ver van de normale Nederlander af staan?
Dat ze zelf niet geraakt zouden worden door impopulaire maatregelen en daardoor te ver gaan.
Dan krijg je dit soort taferelen:
Rutte kreeg de vraag waarom het kabinet wil dat Nederlanders meer betalen voor schone energie, terwijl tegelijkertijd gejuicht wordt als ‘een vervuilend circus als de Formule 1’ naar Zandvoort wordt gehaald. Hij antwoordde daar geen probleem in te zien. ,,Natuurlijk is het vervuilend. Maar dat is het verschil met GroenLinks. Zij willen dat we allemaal geitenwollen sokken dragen, de kachel zachter en in een zwartwit-foto gaan wonen.’’
Voor mij telt het stemgedrag van een politicus zwaarder dan hoe hij zelf gedraagt.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Met die bakfiets rijden we circa 6000 km per jaar. In een radius van 30km rondom huis doen we daar bijna alles mee. Boodschappen in de fietstassen, kinderen, speelvriendjes, zwemspullen, dagje uit, het past allemaal en met de sterke motor ook bultop gewoon doorsjezen. In de stad en naar school ook meestal sneller dan met de auto (want geen gedoe met parkeren). Enige nadeel zijn de hydraulische remmen die twee à drie keer per jaar onderhoud nodig hebben, dan merk je wel dat fietsspul kwalitatief minder is omdat het licht moet zijn. Maar ik kan het iedereen aanbevelen. (y)

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

alexbl69 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 10:31:
Wel bijzonder dat een discussie over de wenselijkheid van Straatsburg wordt gesmoord met dit soort dooddoeners.

Hierboven wordt geschetst dat sommigen om goed te doen voor het klimaat gebruik moeten maken van klimaat-vervuilende activiteiten.

Het frappante op dit onderwerp is dat de parlementariërs een stuk efficiënter zouden kunnen werken (en tegemoet komen aan de kritiek van velen) door juist minder te reizen.

Geen enkele overweging behalve een politieke staat de opheffing van Straatsburg in de weg. En inderdaad, het maakt de uitspraken van zowel de EU als de Franse regering aangaande het milieu een stuk minder krachtig. Hoe je het ook wendt of keert.

De beeldvorming van velen is dat als dit politieke geneuzel de boventoon voert, de nood blijkbaar nog niet hoog genoeg. Daar mogen enkelen hier het niet mee eens zijn, maar het is wel wat bij velen (misschien zelfs de meerderheid) blijft hangen. Misschien om zichzelf goed te praten/vrij te pleiten, misschien om andere redenen. Maar is dat relevant?

De EU zal toch eerst zelf de tering naar de nering moeten zetten voordat ze een kans maakt dat hun boodschap bij die grote groep aanslaat. En dat is toch waar het om gaat?
Niemand snoert je de mond over de wenselijkheid van Straatsburg. Ik heb al gezegd dat het kolder is.

Nee, omdat Frankrijk politiek dwarsligt en de EU daarmee 19k ton CO2 verspeeld is de rest van hun boodschap (klimaatnoodtoestand) niet minder krachtig. Straatsburg ligt aan Frankrijk, niet aan de EU in zijn geheel.
alexbl69 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 10:31:

"De grote groep" die altijd dwarsligt en iedere maatregel afschiet vind wel weer een nieuw excuus als Straatsburg afloopt. Ja maar Straatsburg, ja maar ze vliegen nog, ja maar ze pakken nog de auto, ja maar ze pakken nog de bus, ja maar het gebouw verwarmen kost geld ze trekken maar een trui aan. Het is niet constructief en het is verantwoordelijkheid afwenden.

Gloeilampen verbieden sloeg ook niet aan bij het grote publiek toendertijd. Dat heeft wel wat meer Straatsburgen bespaard ondertussen. Hadden ze dat ook niet mogen afdwingen omdat ze "hypocriet" bezig zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• styno

styno

Adlermann schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 12:35:
[...]

De auto is voor de gewone mens nog maar net 50 jaar beschikbaar en we kunnen er niet meer zonder leven. Wat zijn we toch ver gekomen in onze evolutie hé? ;)

En voordat dit als een moralistische sneer bestempeld wordt: deze reactie is bedoeld om vragen op te roepen over wat we écht nodig hebben, wat we menen nodig te hebben en waar we denken recht op te hebben.

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Als een groene politicus in de trein veggie boterhammen uit een doekje eet (was ooit zo tijdens een interview met Meyrem Almaci), dan zegt men dat ze op een andere planeet leeft, dat ze normaal moet doen, dat de groene liefst zouden hebben dat we terug paard en kar gebruiken of met de hand moeten wassen,... Dan is het voor de massa óók niet goed. Kunnen we menselijk gedrag pas aanvaarden als het zo goed mogelijk op het onze lijkt, dat ze wel iéts beter mogen doen, maar ook niet te veel? Waarom zijn goeddoeners zo irritant?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

styno schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 10:50:
[...]

De auto is voor de gewone mens nog maar net 50 jaar beschikbaar en we kunnen er niet meer zonder leven. Wat zijn we toch ver gekomen in onze evolutie hé? ;)

En voordat dit als een moralistische sneer bestempeld wordt: deze reactie is bedoeld om vragen op te roepen over wat we écht nodig hebben, wat we menen nodig te hebben en waar we denken recht op te hebben.
Ach dit soort harde uitspraken "ik kan niet zonder auto" zijn ook niet voor eeuwig. Sommige mensen konden ook niet zonder paard.

Wat gaat gebeuren is dat auto's veel en veel duurder gaan worden als er een echt "de vervuiler betaald" maatregel komt. Tesla of concurrenten gaan driverless fleets deployen, car sharing wordt veel populairder. Thuiswerken wordt normaler etc etc. Langzamerhand wordt een eigen auto hebben beschouwd als iets ouderwets en doms. Eerst omdat het duurder is, daarna omdat de alternatieven beter zijn en uiteindelijk omdat het normaal is geen auto te hebben.

Dan zul je altijd nog een groep mensen hebben die in het bejaardentehuis zitten weg te kwijnen over die goeie oude tijd dat iedereen nog een auto had die 23 uur per dag stil stond. "Ja meneer jansen, vroeger was het mooi he, zo'n straat vol auto's, met zijn alle gemoedelijk in de file, vergeet u pilletje niet, om half twee gaan we met u wandelen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:45

Metro2002

Memento mori

styno schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 10:50:
[...]

De auto is voor de gewone mens nog maar net 50 jaar beschikbaar en we kunnen er niet meer zonder leven.
Dat komt ook omdat de maatschappij momenteel volledig ingericht is op autogebruik.
Wonen en werken zijn in die 50 jaar vakkundig van elkaar losgekoppeld.
Er is prioriteit gegeven aan meer asfalt ipv goed openbaar vervoer en door het spreidingsbeleid is het ook heel lastig om een goed dekkend OV netwerk aan te leggen.
Er zijn talloze regelingen voor het goedkoop leasen van auto's van de zaak maar het fietsplan is geschrapt (komt nu geloof ik gelukkig weer terug). Er zit meer subsidie op de gemiddelde EV dan op een warmtepomp etc.

Ik heb ook een paar jaar zonder auto gedaan en ja het kan en ja het is echt vreselijk onhandig. Om ergens te komen duurt het vaak echt enorm lang met de (lig)fiets of scooter. (OV wil ik maar niet eens over beginnen want dat is vaak nóg langzamer). En als het weer het echt niet toelaat kan je gewoon uberhaupt niet weg op 2 wielen.

Dus ja we hebben ons als maatschappij heel erg afhankelijk van de auto gemaakt ook al bestaat deze uitvinding pas kort. Maar dat is hetzelfde als dat we nu me 7 miljard aardbewoners niet meer zonder fikse energiebronnen kunnen voor onze voedselvoorziening. Het land bewerken zoals we dat vóór de industriele revolutie deden kán gewoon niet omdat dat domweg niet genoeg oplevert om 7 miljard mensen te voeden (hooguit voor 1 a 2 miljard). En dat is ook slechts 120 jaar geleden.

Dat iets er pas relatief kort is betekent niet dat je dan ook maar weer zo makkelijk zonder kan. Daar komt echt een groot stuk planning en toekomstvisie bij kijken. Iets dat helaas bij onze regering(en) compleet ontbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

DaniëlWW2 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 12:54:
Helaas zitten we opgescheept met legio's aan royaal betaalde, moreel failliete "experts" en "visionaire politici" die al decennia de meest belachelijke onzin hebben verspreid, met succes.
Ik ben benieuwd wie je hiermee bedoeld?
Datzelfde China is ondertussen druk bezig om te doen wat communisten nu eenmaal doen. Liegen over statistieken en ambities. Ik heb er volgens mij een paar jaar geleden al voor gewaarschuwd en ik krijg gewoon gelijk. China gaat echt niet stoppen met steenkool en opeens ecologisch verantwoord handelen. Nee die expansie gaat maar door en door.

https://www.theguardian.c...e-climate-pledge-capacity
https://www.washingtonpos...4-289aef6e38a3_story.html
Er is een keerzijde aan dat verhaal, namelijk dat China ook heel veel inefficiente centrales gesloten heeft en dat ze structureel meer duurzame energie en kernenergie uitbouwen dan wij. En je weet toch ook dat onder het Parijs akkoord zich ontwikkelende landen nog ruimte hebben gekregen om te 'groeien' in hun CO2 emissies? Dat is 'fair' omdat wij die groei al achter de rug hebben, dus wij zouden onze uitstoot direct moeten reduceren zodat het overblijvende koolstof budget door de ontwikkelende landen gebruikt kan worden om ook een welstandsniveau te halen waarop ze geen 'goedkope' fossiele brandstoffen meer nodig hebben.

Dus de suggestie wekken dat China sinds Parijs alleen maar minder kolen zou gaan gebruiken om vervolgens als een boeman af te schilderen als ze dat niet doen is niets meer dan een drogreden.

Er zijn zat redenen om kritiek te hebben op China en ik ben wat betreft het koloniale handelsgedrag het ook met je eens (niet dat wij zo onschuldig zijn trouwens) maar China loopt voor op hun Parijs beloftes en moeten daarvoor complimenten krijgen in plaats eenzijdige kritiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Metro2002 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 11:02:
[...]

Dat komt ook omdat de maatschappij momenteel volledig ingericht is op autogebruik.
En in plaats van stilaan terug de omgekeerde beweging te maken (auto-afhankelijk worden ging verrassend vlot, in een paar decennia), maken we het eerst nog een stukje erger: Requiem voor een buurtwinkel
Om ergens te komen duurt het vaak echt enorm lang met de (lig)fiets of scooter. (OV wil ik maar niet eens over beginnen want dat is vaak nóg langzamer).
Zoals ik eerder al gequote heb:
Als je alle tijd meerekent die het kost om het geld te verdienen dat je voor je auto nodig hebt, hoeveel kilometer per uur rijdt je auto dan? Wat is je échte snelheid? Illich rekende het voor: ‘De modale Amerikaan moet 1.600 uur uittrekken om 12.000 kilometer per jaar te kunnen rijden: minder dan 8 kilometer per uur.’
En als het weer het echt niet toelaat kan je gewoon uberhaupt niet weg op 2 wielen.
Als er niet gestrooid is haal ik bij ijzel op 2 wielen auto's in. Ik heb deze banden op een oude fiets gelegd en 's ochtends kies ik dan met welke fiets ik ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Verwijderd schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 10:52:
Als een groene politicus in de trein veggie boterhammen uit een doekje eet...[/url]
Ik vind het sympathiek, en de negativiteit sneu.
De negatieve reacties zijn van mensen die zich feitelijk betrapt voelen door dit mensen en zich daarom gaan afreageren.

Ik had het over een voetafdruk die duidelijk groter is dan die van de gemiddelde Nederlander.
Leek mij logisch, maar we moeten er dus geen glijdende schaal van maken.

Veel woon-werk km's maak ik met de speed pedelec, (15000km/pj) maar ik heb nog wel een 12 jaar oude (nieuw aangeschafte) aygo voor de ritten waarbij dat lastig is (< 8.000km)
Er zijn nu bedrijven bezig met het elektrificeren van oude auto's.
Dat lijkt mij voor het klimaat ideaal.
Geen nieuwe auto aanschaffen met alle grondstofkosten, maar wel elektrisch rijden, voor een fractie van de prijs.

[ Voor 25% gewijzigd door BertV op 29-11-2019 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 11:01:
[...]

Ach dit soort harde uitspraken "ik kan niet zonder auto" zijn ook niet voor eeuwig. Sommige mensen konden ook niet zonder paard.
Als iemand dat zegt bedoelt hij ook niet dat hij niet zonder auto kan, maar dat hij niet zonder vervoer kan. Toen mensen eenmal door hadden dat er betere vormen van vervoer waren dan paard (en wagen), en toen dat voor die mensen betaalbaar was, kochten die ook geen paard meer.

Dus de vraag is ook niet zozeer: alle auto's weg, de vraag is: waar vervang je dat door. Mobiliteit inperken is natuurlijk het beste, maar dat is een utopie. Dat gaat nooit vrijwillig.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 11:39:
[...]
de vraag is: waar vervang je dat door.
Voor afstanden tot 10/20/... km kan een fiets, e-fiets, snelle e-fiets, bakfiets, e-bakfiets gebruikt worden. Er zijn ook deelplatformen voor als je slechts sporadisch een speciale of dure fiets nodig hebt, of deelfietsen van een station naar je eindbestemming. Als onze weervrouw van 50 dagelijks 2 x 43 km kan fietsen (speed-pedelec), dan zouden veel mensen dat moeten kunnen.

Voor grote/zware ladingen, grote afstanden zonder gemakkelijk OV of bij heel slecht weer kunnen elektrische deelauto's een oplossing zijn. Zo is een dure eigen auto niet meer nodig en zal men sneller de alternatieven gebruiken. Het argument van "e-auto's zijn nog te duur" valt dan ook weg. Er zijn platformen met een hele vloot (vooral in steden), maar er zijn ook platformen waarbij iemand een auto koopt en via internet uitleent, zodat hij er ook nog iets aan verdient ipv 95% voor de deur te laten stil staan.

Afhankelijk van waar je woont kan OV ook een oplossing zijn, eventueel in combinatie met een vouwfiets of e-step. Om te reizen binnen Europa zou er eerst een goed(koop) treinaanbod moeten zijn (icm duurdere vluchten). Ter plaatse kan je dan ook een auto huren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 11:39:
[...]

Als iemand dat zegt bedoelt hij ook niet dat hij niet zonder auto kan, maar dat hij niet zonder vervoer kan. Toen mensen eenmal door hadden dat er betere vormen van vervoer waren dan paard (en wagen), en toen dat voor die mensen betaalbaar was, kochten die ook geen paard meer.

Dus de vraag is ook niet zozeer: alle auto's weg, de vraag is: waar vervang je dat door. Mobiliteit inperken is natuurlijk het beste, maar dat is een utopie. Dat gaat nooit vrijwillig.
En dan is het cirkeltje weer rond bij een van mijn eerste stellingen hier.

Wil je zaken echt veranderen dan moet je niet afwachten totdat dat vrijwillig gebeurd. Daar hoort verbieden of belasten nou eenmaal bij. Als we gewacht hadden totdat iedereen de gloeilamp vrijwillig uit huis deed was die nog steeds normaal.

Dat een maatregel weerstand creëert wil niet zeggen dat het een slechte maatregel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 12:13:
[...]

Daar hoort verbieden of belasten nou eenmaal bij.
Je kan ook klimaatvriendelijke maatregelen stimuleren: is ook een succes omdat de auto té populair geworden is (files, parkeerproblemen). In ons bedrijf zijn er nu meer leasefietsen dan ik had durven hopen, alleen jammer dat de meeste van die fietsen een winterslaap tot april zullen hebben... 's Winters ziet het er weer ongeveer zo uit (verhouding fiets/auto is van 2/50 naar 5/70 gegaan, in de zomer soms 11 fietsen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 12:41:
[...]
Je kan ook klimaatvriendelijke maatregelen stimuleren: is ook een succes omdat de auto té populair geworden is (files, parkeerproblemen). In ons bedrijf zijn er nu meer leasefietsen dan ik had durven hopen, alleen jammer dat de meeste van die fietsen een winterslaap tot april zullen hebben... 's Winters ziet het er weer ongeveer zo uit (verhouding fiets/auto is van 2/50 naar 5/70 gegaan, in de zomer soms 11 fietsen).
Je hebt serieus 10 collega's die voor minder dan 5km de auto pakken :'(

Ik zie stimuleren van de ene maatregel als indirecte belasting op de ander. Het zorgt ervoor dat de gewenste maatregel goedkoper wordt in verhouding met de duurdere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:00

WhySoSerious

Be the change.

Verwijderd schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 12:43:
[...]

Ik heb ze van 1 tot 1,5 km...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

styno schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 11:03:
[...]
Ik ben benieuwd wie je hiermee bedoeld?
Wat denk je dat er achter een site zoals de "Groene Rekenkamer" of "Climategate" zit. Dat doen ze niet gratis omdat ze het milieu haten. Nota bene zouden ze zich moeten beseffen dat het hier in Nederland waarschijnlijk alleen maar meer gaat regenen. Wat voor een monster wil hier nou nog meer regen? Als zelfverklaard liefhebber van regen, vind ik dit zelfs belachelijk. :P
* DaniëlWW2 kijkt graag uit het raam als het keihard regent en je de regen hoort op het dak. Dit maakt DaniëlWW2 ietwat filosofisch, ontspannen en gemotiveerd.

Dat zijn dan nog maar de kleine vissen. Er zijn complete legers aan lobbyisten die niks anders doen dan fossiele brandstoffen pushen.
[...]
Er is een keerzijde aan dat verhaal, namelijk dat China ook heel veel inefficiente centrales gesloten heeft en dat ze structureel meer duurzame energie en kernenergie uitbouwen dan wij. En je weet toch ook dat onder het Parijs akkoord zich ontwikkelende landen nog ruimte hebben gekregen om te 'groeien' in hun CO2 emissies? Dat is 'fair' omdat wij die groei al achter de rug hebben, dus wij zouden onze uitstoot direct moeten reduceren zodat het overblijvende koolstof budget door de ontwikkelende landen gebruikt kan worden om ook een welstandsniveau te halen waarop ze geen 'goedkope' fossiele brandstoffen meer nodig hebben.

Dus de suggestie wekken dat China sinds Parijs alleen maar minder kolen zou gaan gebruiken om vervolgens als een boeman af te schilderen als ze dat niet doen is niets meer dan een drogreden.

Er zijn zat redenen om kritiek te hebben op China en ik ben wat betreft het koloniale handelsgedrag het ook met je eens (niet dat wij zo onschuldig zijn trouwens) maar China loopt voor op hun Parijs beloftes en moeten daarvoor complimenten krijgen in plaats eenzijdige kritiek.
Stop nou eens te geloven wat communisten zeggen. Ooit was dit een gegeven, nu moeten we maar geloven dat het klopt. Ze liegen, keihard. Nota bene geloven ze in het politbureau niet eens de eigen economische cijfers. De groeicijfers zijn ook allang niet meer het doel in China. Het enige dat telt is dat ze aan de macht blijven. :/

De centrale partij in Beijing kan er ook weinig aan doen omdat de macht juist meer in de provinciën ligt. Het land is te groot voor centraal bestuur dat alles kan dicteren en de bestuurders te corrupt om zich niet om te laten kopen door de eigenaren van de kolenmijnen of tenminste de bestuurders van de staatsmijnen. Het kan heel goed dat er provincies zijn die wel inzetten op kernenergie of windmolens omdat die provincies ook die centrales of die windmolens produceren. Dat is werkgelegenheid en dat zorgt ervoor dat de mensen niet thuis zitten, zich realiseren dat alles klote is en dan gaan protesteren. Een provincie zoals Mantsjoerije gaat nooit stoppen met steenkool en laat dat nu een serieuze probleemregio zijn op mondiale schaal. Verder zijn veel provincies in het binnenland straatarm en kunnen ze helemaal geen vergroening betalen. Ligt het financiële systeem van China ook nog eens aardig op haar gat door een gigantische bouwbubbel.

Verder is onrust het laatste wat een regionale bestuurder kan gebruiken, want dan krijg je te maken met grote leider Xi. Dan wordt je overigens terecht beschuldigd van corruptie en verdwijn je de rest van je leven in de cel met een "opgeschorte doodstraf". Xi zet er dan iemand die loyaal is aan zijn factie voor je in de plaats neer.

China zit ook allang in de stagnatiefase van communisme. Al die communistische regimes lopen op een gegeven moment gewoon vast in hun eigen beleid.
-Ze beginnen met machtsovername, al dan niet met een burgeroorlog.
-Ze vermoorden of verdrijven iedereen met een opleiding of bezit en slopen zo hun economie.
-Ze proberen zich te herstellen van hun eigen puinzooi en dat gaat in de regel met het exporteren wat ze vaak nog wel hebben, voedsel, naar het buitenland. Maakt niet uit als mensen massaal omkomen van de honger. Voorbeelden genoeg. Daarmee kopen ze machinewerktuigen om industrie op te bouwen. Immers is het doel van communisme om de marxistische heilstaat te creëren. Communisten wachten alleen niet op het natuurlijke proces en creëren de revolutie zonder proletariaat. Ze moeten dus een proletariaat creëren. Dat industrie ook helpt met aan de macht blijven door middel van overweldigende militaire macht, tja dat helpt ook.
-Na de snelle opbouw van industrie lopen dit soort regimes altijd vast. Zware industrie laat zich over het algemeen niet omvormen tot consument gerichte productie. China is hier al de uitzondering, maar dan alsnog kunnen ze de bevolking haar levensstandaard niet al te veel verhogen. Dan creëer je namelijk een "bourgeoisie" middenklasse die politieke rechte opeist. Kijk wat er gebeurde in de Sovjet-Unie of nu in Hong Kong. En daarom stagneren dit soort regimes altijd in de fase van het proletariaat binnen het Marxisme. Tenminste totdat ze door een opstand omver worden geworpen.

Nota bene het excuus van China zou al genoeg moeten zeggen:
"Wij willen de komende jaren onze economie verder ontwikkelen want in Europa en de VS mochten ze dat ook doen." De ambitie straalt er vanaf. Niet alleen is China nu al de grootste vervuiler met ambities om nog eens stevig door te gaan, maar zijn ze ook enorm hypocriet.

Eigenlijk loopt de situatie ook pas echt dramatisch uit de hand sinds ongeveer 1980. Die escalatie komt voor een enorm gedeelte op het conto van China terecht en dat zal de komende jaren alleen maar meer en meer oplopen. China dat voor 1980 vrijwel nul impact had, is nu met afstand de grootste vervuiler op de planeet. Zelfs als we in Europa en de VS per 1 januari 2020, magisch nul menselijke CO2 uitstoot hebben, dan gaat China het alsnog voor de hele planeet verpesten op deze manier. Immers blijft de uitstoot daar groeien terwijl in zowel Europa als de VS er al een daling is ingezet.

Zie hier het probleem.
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/15/World_fossil_carbon_dioxide_emissions_six_top_countries_and_confederations.png

Tweede is dat modellen niet accuraat genoeg zijn om te weten wat precies de grens is voor 1,5 graden. De schattingen lopen uiteen van "we are already bucked" tot maximaal 15 jaar met huidige uitstoot per jaar. Gaan ze er ook nog eens uit van 1,5 graden in 2100 met 66% kans, dus het kan dan alsnog misgaan, waar we rond 2050 alsnog over de grens gaan en door gigantische CO2 afvang na 205, terug gaan zakken. Zie: https://www.carbonbrief.o...it-global-warming-to-1-5c

Het allerlaatste dat we nu kunnen gebruiken is dat de grootste vervuiler op de planeet, nog even rustig doorgaat met in noodvaart kolencentrales bij te bouwen. De totale capaciteit ging met 42,9GW omhoog in 18 maanden. Dat is dus nieuwbouw en eventueel sluiten van oude centrales gezamenlijk. Dat is iets meer dan de 40GW ze in Duitsland hebben opgebouwd aan zonnepanelen, in twintig jaar...

Omdat ik me heel goed besef dat we totaal geen drukmiddelen hebben over China op het moment, rest voor mij twee opties. Optie een is een gigantische expansie van energieproductie in Europa op exclusief onmiddellijk klimaatneutrale basis. Dus niet eerst biomassa verbranden, het klimaat vrijwel gegarandeerd zo eerst over de klif jagen en dan hopen dat de bossen terug geplant worden zodat tegen 2100 het neutraal is. Nee, geothermische energie, windmolens, waterkracht, zonnepanelen en kernenergie. Met die expansie ga je productie terughalen uit China zodat al die kolencentrales daar stil komen te liggen en er geen nieuwe meer gebouwd zullen worden door overcapaciteit. Zo stop je dit.

Het alternatief is dat we hier alsnog met een gigantische energie expansie gaan werken, maar dan om CO2 af te gaan vangen op werkelijk gigantische schaal. Dat ter compensatie van de goedkope rommel die we zo nodig uit China moesten halen. Ik ga dan toch voor optie een. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Yep, dit is België. Dit heeft verschillende redenen:

-ruimtelijke wanorde: iedereen kan bouwen waar hij wilt, ook op afgelegen plaatsen zonder voorzieningen op loop/fietsafstand
-loon uitbetalen in de vorm van auto's en tankkaarten, waardoor werknemers in de auto geduwd worden
-lintbebouwing, waardoor er zelden plaats is voor goede en veilige fietspaden
-tel daarbij nog het roekeloze autoverkeer (2 url's), en je snapt waarom weinig mensen zich op de fiets wagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08 19:35
Verwijderd schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 12:56:
[...]
ik woon aan de grens, en bij mij werken 2 belgen die pas allebei een nieuwe RAM 1500 pickup hebben gehaald (5,7 V8) incl standverwarming zodat ze na het werk in een voorverwarmde v8 kunnen stappen

ze hadden eerst niet allebei standverwarming, maar paar weken terug heeft het een beetje gevroren, en dat krassen is ook maar niks... dus toen heeft die andere ook maar een standkachel in laten bouwen :+
[...]

ik heb er wel 100, en als je de grens bij 10-15km legt nog vele malen meer

[ Voor 37% gewijzigd door Mr. Detonator op 29-11-2019 14:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Mr. Detonator schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 14:04:
[...]

ik woon aan de grens, en bij mij werken 2 belgen die pas allebei een nieuwe RAM 1500 pickup hebben gehaald (5,7 V8) incl standverwarming zodat ze na het werk in een voorverwarmde v8 kunnen stappen

ze hadden eerst niet allebei standverwarming, maar paar weken terug heeft het een beetje gevroren, en dat krassen is ook maar niks... dus toen heeft die andere ook maar een standkachel in laten bouwen :+

[...]

ik heb er wel 100, en als je de grens bij 10-15km legt nog vele malen meer
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 12:52:
[...]

Wat denk je dat er achter een site zoals de "Groene Rekenkamer" of "Climategate" zit. Dat doen ze niet gratis omdat ze het milieu haten. Nota bene zouden ze zich moeten beseffen dat het hier in Nederland waarschijnlijk alleen maar meer gaat regenen. Wat voor een monster wil hier nou nog meer regen? Als zelfverklaard liefhebber van regen, vind ik dit zelfs belachelijk. :P
* DaniëlWW2 kijkt graag uit het raam als het keihard regent en je de regen hoort op het dak. Dit maakt DaniëlWW2 ietwat filosofisch, ontspannen en gemotiveerd.

Dat zijn dan nog maar de kleine vissen. Er zijn complete legers aan lobbyisten die niks anders doen dan fossiele brandstoffen pushen.

[...]

Stop nou eens te geloven wat communisten zeggen. Ooit was dit een gegeven, nu moeten we maar geloven dat het klopt. Ze liegen, keihard. Nota bene geloven ze in het politbureau niet eens de eigen economische cijfers. De groeicijfers zijn ook allang niet meer het doel in China. Het enige dat telt is dat ze aan de macht blijven. :/

De centrale partij in Beijing kan er ook weinig aan doen omdat de macht juist meer in de provinciën ligt. Het land is te groot voor centraal bestuur dat alles kan dicteren en de bestuurders te corrupt om zich niet om te laten kopen door de eigenaren van de kolenmijnen of tenminste de bestuurders van de staatsmijnen. Het kan heel goed dat er provincies zijn die wel inzetten op kernenergie of windmolens omdat die provincies ook die centrales of die windmolens produceren. Dat is werkgelegenheid en dat zorgt ervoor dat de mensen niet thuis zitten, zich realiseren dat alles klote is en dan gaan protesteren. Een provincie zoals Mantsjoerije gaat nooit stoppen met steenkool en laat dat nu een serieuze probleemregio zijn op mondiale schaal. Verder zijn veel provincies in het binnenland straatarm en kunnen ze helemaal geen vergroening betalen. Ligt het financiële systeem van China ook nog eens aardig op haar gat door een gigantische bouwbubbel.

Verder is onrust het laatste wat een regionale bestuurder kan gebruiken, want dan krijg je te maken met grote leider Xi. Dan wordt je overigens terecht beschuldigd van corruptie en verdwijn je de rest van je leven in de cel met een "opgeschorte doodstraf". Xi zet er dan iemand die loyaal is aan zijn factie voor je in de plaats neer.

China zit ook allang in de stagnatiefase van communisme. Al die communistische regimes lopen op een gegeven moment gewoon vast in hun eigen beleid.
-Ze beginnen met machtsovername, al dan niet met een burgeroorlog.
-Ze vermoorden of verdrijven iedereen met een opleiding of bezit en slopen zo hun economie.
-Ze proberen zich te herstellen van hun eigen puinzooi en dat gaat in de regel met het exporteren wat ze vaak nog wel hebben, voedsel, naar het buitenland. Maakt niet uit als mensen massaal omkomen van de honger. Voorbeelden genoeg. Daarmee kopen ze machinewerktuigen om industrie op te bouwen. Immers is het doel van communisme om de marxistische heilstaat te creëren. Communisten wachten alleen niet op het natuurlijke proces en creëren de revolutie zonder proletariaat. Ze moeten dus een proletariaat creëren. Dat industrie ook helpt met aan de macht blijven door middel van overweldigende militaire macht, tja dat helpt ook.
-Na de snelle opbouw van industrie lopen dit soort regimes altijd vast. Zware industrie laat zich over het algemeen niet omvormen tot consument gerichte productie. China is hier al de uitzondering, maar dan alsnog kunnen ze de bevolking haar levensstandaard niet al te veel verhogen. Dan creëer je namelijk een "bourgeoisie" middenklasse die politieke rechte opeist. Kijk wat er gebeurde in de Sovjet-Unie of nu in Hong Kong. En daarom stagneren dit soort regimes altijd in de fase van het proletariaat binnen het Marxisme. Tenminste totdat ze door een opstand omver worden geworpen.

Nota bene het excuus van China zou al genoeg moeten zeggen:
"Wij willen de komende jaren onze economie verder ontwikkelen want in Europa en de VS mochten ze dat ook doen." De ambitie straalt er vanaf. Niet alleen is China nu al de grootste vervuiler met ambities om nog eens stevig door te gaan, maar zijn ze ook enorm hypocriet.

Eigenlijk loopt de situatie ook pas echt dramatisch uit de hand sinds ongeveer 1980. Die escalatie komt voor een enorm gedeelte op het conto van China terecht en dat zal de komende jaren alleen maar meer en meer oplopen. China dat voor 1980 vrijwel nul impact had, is nu met afstand de grootste vervuiler op de planeet. Zelfs als we in Europa en de VS per 1 januari 2020, magisch nul menselijke CO2 uitstoot hebben, dan gaat China het alsnog voor de hele planeet verpesten op deze manier. Immers blijft de uitstoot daar groeien terwijl in zowel Europa als de VS er al een daling is ingezet.

Zie hier het probleem.
[Afbeelding]

Tweede is dat modellen niet accuraat genoeg zijn om te weten wat precies de grens is voor 1,5 graden. De schattingen lopen uiteen van "we are already bucked" tot maximaal 15 jaar met huidige uitstoot per jaar. Gaan ze er ook nog eens uit van 1,5 graden in 2100 met 66% kans, dus het kan dan alsnog misgaan, waar we rond 2050 alsnog over de grens gaan en door gigantische CO2 afvang na 205, terug gaan zakken. Zie: https://www.carbonbrief.o...it-global-warming-to-1-5c

Het allerlaatste dat we nu kunnen gebruiken is dat de grootste vervuiler op de planeet, nog even rustig doorgaat met in noodvaart kolencentrales bij te bouwen. De totale capaciteit ging met 42,9GW omhoog in 18 maanden. Dat is dus nieuwbouw en eventueel sluiten van oude centrales gezamenlijk. Dat is iets meer dan de 40GW ze in Duitsland hebben opgebouwd aan zonnepanelen, in twintig jaar...

Omdat ik me heel goed besef dat we totaal geen drukmiddelen hebben over China op het moment, rest voor mij twee opties. Optie een is een gigantische expansie van energieproductie in Europa op exclusief onmiddellijk klimaatneutrale basis. Dus niet eerst biomassa verbranden, het klimaat vrijwel gegarandeerd zo eerst over de klif jagen en dan hopen dat de bossen terug geplant worden zodat tegen 2100 het neutraal is. Nee, geothermische energie, windmolens, waterkracht, zonnepanelen en kernenergie. Met die expansie ga je productie terughalen uit China zodat al die kolencentrales daar stil komen te liggen en er geen nieuwe meer gebouwd zullen worden door overcapaciteit. Zo stop je dit.

Het alternatief is dat we hier alsnog met een gigantische energie expansie gaan werken, maar dan om CO2 af te gaan vangen op werkelijk gigantische schaal. Dat ter compensatie van de goedkope rommel die we zo nodig uit China moesten halen. Ik ga dan toch voor optie een. ;)
Met deze twee posts zouden we het topic wel kunnen sluiten aangezien we toch al f*cked zijn. Aan de ene kant vanuit een globale invalshoek dat het niet uitmaakt wat we doen. China die produceert wel genoeg om ons ruim over de grens te drukken.

Aan de andere kant het onvermogen van mensen om op persoonlijk niveau aanpassingen te doen. Lekker van die nutteloze Amerikaanse compensatie auto's rijden Plus het niet kunnen hebben dat een iets beter af is en in die rat race blijven hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
Defector schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 14:21:
[...]

[...]

Met deze twee posts zouden we het topic wel kunnen sluiten aangezien we toch al f*cked zijn.
Black friday ftw :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 12:56:
[...]

-ruimtelijke wanorde: iedereen kan bouwen waar hij wilt, ook op afgelegen plaatsen zonder voorzieningen op loop/fietsafstand
-loon uitbetalen in de vorm van auto's en tankkaarten, waardoor werknemers in de auto geduwd worden
-lintbebouwing, waardoor er zelden plaats is voor goede en veilige fietspaden
-tel daarbij nog het roekeloze autoverkeer (2 url's), en je snapt waarom weinig mensen zich op de fiets wagen
Andere reden waarom velen ook die korte stukjes met de auto doen is omdat het ding er toch staat, zonde om 'm dan niet te gebruiken toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Psst, vertel hen eens dat ze met zo'n kachel wel heel groene jongens zijn ;)
Doordat de motor na de koude start veel sneller op bedrijfstemperatuur is, daalt het brandstofverbruik in de eerste kilometers drastisch. In veel gevallen zelfs zo ver, dat het meerverbruik van de kachel vóór het starten van de motor ruimschoots gecompenseerd wordt tijdens het rijden. Doordat de grootste slijtage van een motor ontstaat direct na de koude start, als de motorolie nog niet voldoende smeert, spaar je je motor en neemt de levensduur toe. Zo bespaar je geld op de korte- én de lange termijn. En als je het niet doet voor het geld, doe het dan voor het milieu! Want door de voorverwarmde motor wordt de uitstoot van schadelijke emissies duidelijk verminderd. Dit geldt voor zowel de benzinemotoren als ook voor de dieselmotoren. Ook het onnodig stationair laten draaien voordat je vertrekt is verleden tijd.
Defector schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 14:21:
[...]

[...]

Met deze twee posts zouden we het topic wel kunnen sluiten aangezien we toch al f*cked zijn. Aan de ene kant vanuit een globale invalshoek dat het niet uitmaakt wat we doen. China die produceert wel genoeg om ons ruim over de grens te drukken.

Aan de andere kant het onvermogen van mensen om op persoonlijk niveau aanpassingen te doen. Lekker van die nutteloze Amerikaanse compensatie auto's rijden Plus het niet kunnen hebben dat een iets beter af is en in die rat race blijven hangen.
En net als je denkt dat het niet veel gekker kan: Wikipedia: Rolling coal

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/jGhS1Tj/d55fih4-6d5b74eb-8951-4b15-aff7-1ecc630b7d42.jpg

Na Black Friday, de volgende idiote hype die naar hier komt?

Met zo'n leider begin je het milieu en de natuur wel te haten:
Trump vindt de jacht op plastic rietjes overdreven en lanceert daarom ‘Make straws great again’
Ernemmer schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 14:47:
[...]

Andere reden waarom velen ook die korte stukjes met de auto doen is omdat het ding er toch staat, zonde om 'm dan niet te gebruiken toch.
Vooral in België is het gebruik van een auto in verhouding goedkoper dan het bezit ervan. Het zou andersom moeten zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2019 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Dat soort personen zijn toch zo ontzettend zielige types

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
Verwijderd schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 14:53:
[...]

[...]
Klopt, vooral in België is het bezit in verhouding duurder dan het gebruik van een auto. Het zou andersom moeten zijn.
https://www.autoblog.nl/n...erd-als-bestelbusje-87585

bezitten van een auto kost in Belgie een heel stuk minder dan in NL (wegenbelasting+verzekering)

een belgische vriend van mij rijd een fiat ducato diesel bus van 2 ton... en dat voor de helft van wat ik betaal voor een benzine wagen van 1400kg in NL..

ik heb zojuist nog getankt voor 1,31 euro de liter :)

[ Voor 7% gewijzigd door Mr. Detonator op 29-11-2019 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:01
Omdat ik nog wel eens wordt gezien als negatieveling:

https://www.theguardian.c...n-arrest-carbon-emissions

Als we willen kan er zoveel....!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mr. Detonator schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 15:12:
[...]

bezitten van een auto kost in Belgie een heel stuk minder dan in NL (wegenbelasting+verzekering)

een belgische vriend van mij rijd een fiat ducato diesel bus van 2 ton... en dat voor 1/3 van wat ik betaal voor een benzine wagen van 1400kg in NL..

ik heb zojuist nog getankt voor 1,31 euro de liter :)
NL is naar Europese normen wel redelijk duur in aankoop. Mijn stelling was gebaseerd op de goedkope brandstofprijzen van vroeger, die intussen wel gestegen zijn (vooral diesel was veel te goedkoop). De meeste experts en zelfs politici willen een algemene kilometerheffing, zodat de "belasting op de inverkeerstelling" en verkeersbelasting afgeschaft kan worden. Dit ook om bezit goedkoper en gebruik duurder te maken. Maar tot nu toe hebben politici (vooral de conservatieve) niet genoeg moed om het in te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 15:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Tja, daar kan ik me nog wel iets bij indenken. Als normaal persoon kom je niet met goed fatsoen bij de voorruit.
Afbeeldingslocatie: https://rigreadyrams.com/wp-content/uploads/2015/11/brian-1.png

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik woon niet aan de grens, maar hier lijken de pickups ook aan de bomen te groeien. De reden: er zit vrijwel geen BPM op (i.p.v. normaal 80.000 euro) als het ding een grijs kenteken heeft. Dat het niet eens op de parkeerplaatsen past en er vervolgens een aanhanger bij moet omdat er veel minder in kan dan in een busje kost gewoon nog een parkeerplaats.

Het valt me de laatste jaren vooral op dat auto's steeds groter worden, en recent bedacht ik me dat de lage rente natuurlijk de oorzaak is: voor hetzelfde maandbedrag lease je nu een auto die de helft duurder (en dus groter is). Erg vreemd dat deze enorme milieu-impact van het ECB-beleid nooit ergens wordt vermeld.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Een kilometerheffing in heel Europa, dat is een van de in het oog springende voorstellen van de aankomende klimaat-eurocommissaris Frans Timmermans. Ook diens overige plannen, gebundeld in de Green Deal (in bezit van de NOS), lekten vandaag uit.

Ook wil Timmermans maar liefst driekwart van het vervoer over de weg verplaatsen naar het spoor en het water. Volgens betrokkenen is het nog lang niet de officiële versie, maar zijn het meer aantekeningen over de denkrichting.

In de stukken staat verder dat de uitstootrechten van de luchtvaart drastisch worden ingeperkt. En ook het wegvervoer zal in de toekomst emissierechten moeten kopen. Vervoer over de weg mag, maar alleen als het bedrijf beschikt over die uitstootrechten.

De eisen voor nieuwe auto's en vrachtwagens worden eveneens aangescherpt.

Ook komt er een zogenoemd bos-herstelplan. De landbouw moet volgens de conceptplannen milieu- en klimaatvriendelijker worden. Wat dat precies inhoudt, is nog niet uitgewerkt. Er komt ook een speciaal plan van aanpak voor boeren. De werktitel daarvoor is Van boer tot bord.
Bron, en meer info: Klimaatplan Timmermans uitgelekt: kilometerheffing in EU en veel minder wegvervoer

Virussen? Scan ze hier!

Pagina: 1 ... 63 ... 79 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een serieus, ietwat wetenschappelijk gericht topic over klimaatverandering. Onderhand is de wetenschappelijke consensus over klimaatverandering dusdanig overweldigend dat je hier niet aan hoef te komen zetten met de zoveelste vage bron, ongeacht of deze bestaat uit een blog, website, YT filmpje etc. Ontkenning die berust op serieus wetenschappelijk onderzoek bestaat namelijk niet. Die discussie is nu al te vaak gevoerd en is elke keer zinloze afleiding van de lopende discussie.

Verder voor de Nederlands beleid en maatregelen tegen klimaatverandering is er:
Het (concept) Klimaatakkoord
Voor de stikstofproblematiek is er:
De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen