Dat is wellicht een perceptieding dan, want zelfs als groot PV bezitter, EV ambassadeur en poging-tot-minder-vlees-eter wordt ik met regelmaat op de persoon aangevallen omdat ik kritisch ben op de alles-of-niets-mentaliteit die ik met regelmaat tegenkom

Poster A zegt dat we minder kunnen consumeren.
Poster B maakt ze uit voor Gutmensch die terug wil naar de Middeleeuwen.
Njah, er zijn genoeg mensen die het niet zo brengen als jij doet. Dan leest het meer als:
Poster A zegt 'mensen moeten gewoon stoppen met dit-of-dat-doen want dat is echt onbegrijpelijk
Poster B zegt 'ik denk dat ik het wel begrijp'
Poster A zegt dan 'ja je kunt ook in de middeleeuwen blijven hangen'
Ik denk dat we beide voorbeelden vaak genoeg voorbij zien komen :-)
Dat zie je ook in de media, waar klimaat activisten steevast als moraalridders worden neergezet en waarbij de inhoudelijk argumenten totaal niet worden meegenomen. Moraliteitswoede komt keer op keer weer vanuit de citicasters, terwijl de Groene zijde vooral zit aan te geven dat eeuwige groeit niet haalbaar is. En niemand, werkelijk niemand kan ontkennen dat dat correct is!
Het lijkt er toch fors op dat er een aantal mensen is die zich schuldig voelen (of weten dat ze zich schuldig moeten vinden) wanneer ze in de spiegel kijken. Dit vinden ze bepaald niet prettig dus gaan ze anderen de schuld geven van dat nare gevoel in de onderbuik.
Of ze begrijpen het gewoon niet? Want elke keer als ik me probeer te richten op de vorm ipv de inhoud van het verhaal kan ik rekenen op een redelijk fanatieke reactie. Terwijl nota bene ik al aan de kant van 'het klimaat' (niet zo zeer de activisten, maar uberhaupt, het klimaat) sta. Stel dat je daar nog mijlenver vandaan bent en je treft zo'n opstelling - dan snap ik (jawel, begripvorming, empathie) de weerstand wel. Ik keur het daarmee niet goed, maar stel de vorm bijvoorbeeld ter discussie. Best lastig voor sommige mensen om die elementen los van elkaar te zien.
Betreft veganisme, ik ben absoluut geen vegetariër, maar objectief gezien is de mega stal een staaltje mishandeling van heb ik jou daar. En slagerijen, als je mensen wil shockeren moet je eens laten zien hoe dieren daar worden behandeld (schoppen, slaan etc.).
Dat zijn best wel vervelende feiten die niet zomaar kunnen worden weggezet als "moraalriddertje spelen".
Oke, maar wat is je punt? Laat ik voorop stellen dat ik doorgaans bij geen van de twee verplicht geworden kampen hoor: ben niet pro-piet maar ook niet tegen, ben voor klimaat, maar niet militant of iets in die trant. Dus ook met het houden en eten van dieren begeef ik me in het grijze gebied. Ben niet blind voor leed, maar hou toch van vlees. Blijkbaar, in het debat, kan dit niet meer, maar denk ik dat veel meer mensen volgens de normaal verdeling in dit grijze gebied tussen de twee uitersten zitten dan de fannatiekelingen denken doordat ze zichzelf zo vaak horen.
Ik heb het hier al een paar keer over gehad met Hoevenpe (we zijn het roerend eens); de politiek blijft benadrukken hoe vreselijk het allemaal is voor de burger, terwijl dit weer objectief kolder is.
Duurzaam leven is anders, maar biedt heel veel voordelen. Er is niks mis met meer vrije tijd, lagere kosten, met een schonere leefomgeving en minder stress..
Uhm tjah, ik ben het dan ook met jullie eens: wie kan er tegen een lage energierekening zijn etc, als je het louter financieel wilt bekijken (schijnbaar is dat erg belangrijk in de media.. de kosten.. en niet de baten). MAar ook dit is communicatie. 8 jaar terug nam ik m'n eerste set PV. Bepaald geen early adopter, maar ook niet heel laat. Buren: wat een onzin, werkt niet. 5 jaar terug liet ik m'n energierekening zien. 4 jaar terug namen alles buren PV. Ik heb die 'onzin'-opmerking lekker daar gelaten waar die was, geen probleem, iedereen kan tot inzicht komen en leren. Heb ze allemaal geholpen en ze hebben allemaal een lage energierekening.
Tis soms een kwestie van het positieve verhaal zien, in plaats van de negatieve kant. Kleine stapjes, sympathieke gebaren. Geen grootste politieke besluiten die iedereen raakt, maar niemand begrijpt. Het kost tijd.
En als we het over de economie hebben, duurzame projecten zijn niet alleen rendabel, het past bijzonder goed bij onze kennis en diensten economie. Het feit dat we achterlopen met renewables op Engeland is bizar. Wij zijn meester in weg en waterbouw, worden altijd betrokken bij grote internationale projecten zowel bij uitvoering, aansturing als advies, Maar omdat groen een vies woord is gaan we vooral het blikje vooruit schoppen en laten andere landen giechelend de markt veroveren. Een mooie omgekeerde VOC geest

Het goede nieuws is dat terwijl men in Den Haag doet alsof het allemaal heel ingewikkeld is, er gewoon bedrijven zijn die aan oplossingen werken. De netbeheerders zijn hier gewoon elke dag mee bezig, want het gebeurt gewoon. Installateurs knutselen wat af (incl bij mij thuis) en zo experimenteren de bedrijven die dit allang zien gebeuren gewoon door. Ik sprak vorige week een PV installateur die blij is als de salderingsregeling eraf gaat, niet omdat het goed is voor zijn business (integendeel) maar omdat het de innovatie zal stimuleren. Er zit echt wel veel ideologie en overtuiging in de mensen die het doen, alleen niemand heeft dáár momenteel interesse in (nou ja.. qua Telegraaf publiek dan, laat ik het maar zo zwart wit zeggen

voor deze ene keer).
hoevenpe schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 10:57:
[...]
Een warmtepomp heeft inderdaad ook
nadelen, het is geen universele oplossing die in alle huizen bruikbaar is.
Bij nieuwbouw zal er wel rekening mee gehouden zijn verwacht ik, begreep echter dat op erg koude dagen warmstoken een probleem kan zijn.
Maar dat is dan toch gewoon waardeloze engineering en geen warmtepomp-probleem?
Ik heb net 11.400,- uitgegeven aan een verwarmingssysteem (nou ja, WTW, water, luchtbehandeling en verwarming, dus hok vol apparaten) voor ons huis en ben nóg niet helemaal van het gas af. Wij hebben hetelucht verwarming en we kunnen hiermee helaas nog niet 100% op een warmtepomp leunen. Dit kon ik gewoon uitrekenen aan de hand van de specsheets van de leveranciers, gezond verstand en hulp van een capabele klimaat installateur.
En toch heb ik het gedaan. Want ik vind het cool. En het werkt. En ik vind het nog cooler om tegen iedereen die zegt 'dat werkt niet' te vragen of ze het koud hebben als ze bij me zijn

Zie het als een hele dure hobby. Gasverbruik was 900m3 per jaar en ga nu terug naar zo'n 300m3 per jaar. Dat laatste deel gaan we de komende jaren wel om zeep helpen. Geen probleem. En dan heb ik het gewoon gedaan ipv gaan zitten wachten. Ik heb een hekel aan wachten.
ANdrode schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 15:42:
[...]
Punt van orde: Hoewel millennials geen kans op eigen woonruimte hebben zijn ze wel daadwerkelijk in het buitenland geweest

.
offtopic:
Een huurwoning in de randstad kost immers 24 tickets naar Indonesië per jaar

. Een studentenkamer van 8m2 6.
Hehe, maar dan vaak wel meteen voor 6-12 maanden en niet voor een weekje
[
Voor 3% gewijzigd door
NiGeLaToR op 30-11-2019 15:46
]