Het Klimaattopic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 79 Laatste
Acties:
  • 328.679 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:23
RemcoDelft schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 16:13:
Ik woon niet aan de grens, maar hier lijken de pickups ook aan de bomen te groeien.
offtopic:
Wat is het 'voordeel' van zo'n ding eigenlijk? Een grote stationwagen kan handig zijn bij de iKEA en een 7-zitter is met een uitwedstrijd van de kids erg praktisch, maar hiervan zie ik het nut gewoon niet. Het is asociaal groot, lomp en duur. Waarom zou je dit willen?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:25

WhySoSerious

Be the change.

hoevenpe schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 17:42:
[...]

offtopic:
Wat is het 'voordeel' van zo'n ding eigenlijk? Een grote stationwagen kan handig zijn bij de iKEA en een 7-zitter is met een uitwedstrijd van de kids erg praktisch, maar hiervan zie ik het nut gewoon niet. Het is asociaal groot, lomp en duur. Waarom zou je dit willen?
Tja, waarom rijdt men rond in auto's >A of B-segment?

Gevoel van verworven luxe, het "recht" hebben op iets beters dan het minimale, aanzien van de buren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-09 14:25
Die green deal klink als muziek in de oren. Hopelijk wordt hij niet te veel een slap aftreksel nadat er 'onderhandeld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
Rekcor schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 08:13:
[...]

Het lastige aan jouw (overigens heel begrijpelijke) reactie vind ik dat 'de overheid' een containerbegrip is. In Nederland hebben we 5 overheden (gemeente, waterschap, provincie, Den Haag, Europa). Daarnaast bestaat 'de overheid' uit tal van ministeries, departementen, afdelingen, etc.

Overigens heb ikzelf inmiddels een beetje de moed verloren, qua klimaat. Ik ben echt bang dat dit een heel groot probleem gaat worden en dat het ons als 'mensheid' niet gaat lukken om het tij te keren. Hoe staan jullie hierin? Hebben jullie nog hoop? Zo ja, waarom?
Ik denk dat je het 100% bij het juiste eind heb..
Ik heb nog hoop, maar die ga ik niet hier bespreken. ;)

Het grote adblocking topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Basekid schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 17:51:
Die green deal klink als muziek in de oren. Hopelijk wordt hij niet te veel een slap aftreksel nadat er 'onderhandeld is.
Klopt, ik zie het ook wel zitten. Lijkt er eindelijk op dat er eens serieus iets gedaan gaat worden ipv losse pleistertjes plakken over een gapende wond.

Voor alle duidelijkheid, het bericht viel weg op de volgende pagina, het gaat dus over dit voorstel van de komende, nieuwe, EU-commissie.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 17:42:
[...]

offtopic:
Fiscaal voordeel voor bedrijven, no kidding.

https://www.dusa.nl/site/fiscale-voordelen

Valt in vergelijkbare categorie als bestelbus. Zie er steeds meer op de weg naast de pensioenado SUVs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
WhySoSerious schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 17:49:
[...]

Gevoel van verworven luxe, het "recht" hebben op iets beters dan het minimale, aanzien van de buren?
Dat is wel een beetje kort door de bocht (hehe), met die insteek kunnen we het gros van onze technologie wel opdoeken. Zo kan je een duurdere auto kopen wegens meer ruimte, veiligheid, comfort en (vrij subjectief) sportiviteit.

Zo'n pickup biedt geen van deze meerwaarden, in ieder geval niet op onze wegen. Alhoewel, met al die kuilen in België heeft zo'n slagschip misschien toch nut. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
SRich schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 17:52:
[...]

Ik denk dat je het 100% bij het juiste eind heb..
Ik heb nog hoop, maar die ga ik niet hier bespreken. ;)
Je weet dat er plannen aankomen ofzo? Of zijn je gedachten eerder onpopulair

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Basekid schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 17:51:
En nadat lobbygroepen in actie geschoten zijn...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06:45
RemcoDelft schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 16:13:
[...] Erg vreemd dat deze enorme milieu-impact van het ECB-beleid nooit ergens wordt vermeld.
Toch is bekend dat groeiende economie direct impact heeft op verbruik fossiele brandstoffen en uitstoot.

Het is één van de grootste uitdagingen zolang we blijven inzetten op consumeren is een duurzame maatschappij een utopie. Maar dat is de ecologische kant, ook vanuit sociale kant zijn er vraagtekens te zetten bij de prioriteit die we zetten bij consumptie.

We werken onszelf te pletter voor een berg stenen en twee stukken blik voor de deur. We combineren dat met kinderopvang en allerlei regelingen om toch maar een zo hoog mogelijke arbeidsparticipatie te faciliteren. We laten ons ook goed bang maken door automatisering en AI (die angstbeelden waren er al toen ik kind was in de jaren 70,)... terwijl je dan toch ook kan denken... misschien dan maar de werkweek korter maken?

Maar ja, de burger wil die berg stenen en die twee stukken blik voor de deur, er zijn complete politieke partijen die om dat bezit draaien. |:(

Een relevant zij stapje: Op de Tweakers voorpagina van deze week wordt je geconfronteerd met een uitnodiging voor een orgie aan consumentisme... we zijn knettergek. :r

[ Voor 6% gewijzigd door roffeltjes op 29-11-2019 18:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

roffeltjes schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 18:30:
[...]

Toch is bekend dat groeiende economie direct impact heeft op verbruik fossiele brandstoffen en uitstoot.

Het is één van de grootste uitdagingen zolang we blijven inzetten op consumeren is een duurzame maatschappij een utopie. Maar dat is de ecologische kant, ook vanuit sociale kant zijn er vraagtekens te zetten bij de prioriteit die we zetten bij consumptie.

We werken onszelf te pletter voor een berg stenen en twee stukken blik voor de deur. We combineren dat met kinderopvang en allerlei regelingen om toch maar een zo hoog mogelijke arbeidsparticipatie te faciliteren. We laten ons ook goed bang maken door automatisering en AI (die angstbeelden waren er al toen ik kind was in de jaren 70,)... terwijl je dan toch ook kan denken... misschien dan maar de werkweek korter maken?

Maar ja, de burger wil die berg stenen en die twee stukken blik voor de deur, er zijn complete politieke partijen die om dat bezit draaien. |:(

Een relevant zij stapje: Op de Tweakers voorpagina van deze week wordt je geconfronteerd met een uitnodiging voor een orgie aan consumentisme... we zijn knettergek. :r
Het kan nochtans simpel zijn, maar ja, onze 'concurrentiepositie'...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Verwijderd schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 18:38:
[...]
Het kan nochtans simpel zijn, maar ja, onze 'concurrentiepositie'...
Die concurrentiepositie is een fantastisch rookgordijn.

Mooi voorbeeld is Japan, daar werken mensen "vrijwillig" 60 uur voor een 32-40 uur contract. Dan zou je denken, dat is fijn voor de baas!

Uhuh. Mensen slapen op de bank in de gang, achter hun bureau, doen onzin dingen. Productiviteit van die extra uren is nihil.

Ik doe niet heel veel minder werk sinds ik van vier naar drie dagen ben gegaan. Sterker nog, ik doe vaker af en toe nog even thuis iets. Kan makkelijk, want ik ben fris en vind het absoluut geen probleem om op een vrije dag even een uurtje te werken, immers ik heb voldoende tijd voor prive. Ik ben natuurlijk relatief duur door de eromheen hangende regelingen en administratie, maar die uren die ik tegenwoordig lever zijn verdomd waardevol.

Nog een voordeel: Ik denk nu dat ik dit kan uitzingen tot mijn pensioen, al is dat straks pas op mijn 69e. Dus ook in die zin vooral prettig voor de maatschappij.

Uiteraard moeten we nogal wat doen om dit voor iedereen een haalbare kaart te maken, maar het verbaasd me dat er zo weinig mensen zijn die hier over nadenken. Dan ben je op een verjaardag en hoor je iedereen verzuchten.. "oh wat heb je dat goed geregeld, dat wil ik ook". En dan weer verder over hun nieuwe baan en huis wat ze op het oog hebben. Ergens gaat er dan toch iets niet helemaal jofel in de logica denk ik dan altijd weer. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:11
WhySoSerious schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 17:49:
[...]

Wow wat cynisch. Sommige mensen beleven ook wel eens plezier aan dingen in hun leven.

Denk dat het wel helpt om enige empathie te vinden voor keuzes voor anderen - ook al passen ze niet in jouw beeld van wat goed is. Als je wilt dat mensen veranderen zul je eerst moeten begrijpen waarom ze doen wat ze doen...

@roffeltjes er groeit nu een generatie op in een land waar je zonder samen 80 uur te werken niet eens een huis kunt kopen. Huren is vaak nog verder weg. Ik vrees dat het eerder slechter wordt dan beter, op dit vlak.

Ik doe overigens een beetje hetzelfde als jij. Zou meer kunnen verdienen door meer te werken maar heb dan wel de ‘luxe’ van een eigen bedrijf en een partner met een goed inkomen. De gemiddelde stratenmaker of supermarktmedewerker komt niet weg met 3 dagen werken, om gewoon rond te komen.

[ Voor 30% gewijzigd door NiGeLaToR op 29-11-2019 19:16 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

roffeltjes schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 19:07:
[...]

Die concurrentiepositie is een fantastisch rookgordijn.

Mooi voorbeeld is Japan, daar werken mensen "vrijwillig" 60 uur voor een 32-40 uur contract. Dan zou je denken, dat is fijn voor de baas!

Uhuh. Mensen slapen op de bank in de gang, achter hun bureau, doen onzin dingen. Productiviteit van die extra uren is nihil.

Ik doe niet heel veel minder werk sinds ik van vier naar drie dagen ben gegaan. Sterker nog, ik doe vaker af en toe nog even thuis iets. Kan makkelijk, want ik ben fris en vind het absoluut geen probleem om op een vrije dag even een uurtje te werken, immers ik heb voldoende tijd voor prive. Ik ben natuurlijk relatief duur door de eromheen hangende regelingen en administratie, maar die uren die ik tegenwoordig lever zijn verdomd waardevol.

Nog een voordeel: Ik denk nu dat ik dit kan uitzingen tot mijn pensioen, al is dat straks pas op mijn 69e. Dus ook in die zin vooral prettig voor de maatschappij.

Uiteraard moeten we nogal wat doen om dit voor iedereen een haalbare kaart te maken, maar het verbaasd me dat er zo weinig mensen zijn die hier over nadenken. Dan ben je op een verjaardag en hoor je iedereen verzuchten.. "oh wat heb je dat goed geregeld, dat wil ik ook". En dan weer verder over hun nieuwe baan en huis wat ze op het oog hebben. Ergens gaat er dan toch iets niet helemaal jofel in de logica denk ik dan altijd weer. |:(
Maar het is cool om een volle agenda te hebben! Zo vol dat je net genoeg tijd over hebt om voldoende te consumeren / uit te stoten. Iemand die relaxt op de bank en muziek luistert is economisch waardeloos...
"Het 'druk hebben' is een soort statussymbool geworden. Als je geen tijd te kort komt, dan klopt er blijkbaar iets niet. Dan ben je niet succesvol of interessant. Het gevoel heerst dat als je gewoon in je tuin zit, limonade drinkt en kijkt hoe het gras groeit, je een luierik bent die van alles aan het missen is. Gewoon niks doen, lukt ons niet."

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2019 19:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

NiGeLaToR schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 19:12:
[...]Wow wat cynisch. Sommige mensen beleven ook wel eens plezier aan dingen in hun leven.
Bij bijna alles staat wel een serie mensen te roepen dat het plezier oplevert en dus niet afgeschaft moet worden. Maar vanaf wanneer moet je niet als collectief dat plezier afpakken. Coke-gebruik mag niet, dus het concept plezier is niet perse heilig.
Grote auto's, vliegreizen, veel elektronicatroep, vleeseten roken, huisdieren. Allemaal dingen waarvan je altijd voorstanders vindt maar je toch de milieu-impact een keer moet meewegen wat wel kan en wat niet meer.
En dat in balans brengen (grof minderen). Want laten we wel wezen, een ijsbaan op een zomerse dag is ook plezier, maar als dat weg is, scheelt dat bakken uitstoot en kost nauwelijks nog plezier.

Niets doen is trouwens ook een optie, maar dan blijft er op korte termijn weinig plezier meer over en dat is wat mij betreft ook okay.

Ikzelf denk trouwens dat een start maken sowieso gunstig uitpakt; opeens is je grijze bak niet meer vol, je energierekening lager en kan je je kleine auto overal parkeren. Het is een mentaliteitskwestie dat niet perse verslechtering vraagt maar verandering. Biologisch vlees is bv ook lekkerder en krimpt niet zo als je het opbakt.
[...]
@roffeltjes er groeit nu een generatie op in een land waar je zonder samen 80 uur te werken niet eens een huis kunt kopen. Huren is vaak nog verder weg. Ik vrees dat het eerder slechter wordt dan beter, op dit vlak.
Ik zie het meer als een nieuwe generatie die, net als vroegah, de waarde van geld en het eenmalig uitgeven ervan opnieuw leert. Kleiner leeft en goedkoper aan doet en al die energiebesparende maatregelen of korte vakanties direct uitvoert. Let wel, dat geeft dus eigenlijk aan hoe vervuilend die ouderen precies zijn, hoeveel ze met geld smijten om overal heen te vliegen en hoe weinig de jongeren ze eigenlijk boeit. Pensioenen zijn o zo belangrijk maar jongerenhuisvesting valt opeens weg. Ik denk dat die jongere generatie nog een hoop gaat leren aan de ouderen aan wat krapper leven precies betekend. En dat zal zich vast ook vertalen in bv pensioenzekerheden.
Het betere vervuilen (vliegen, dikke auto, oneffeicient huis, veel vlees) kost namelijk veel geld. Indien je stelt dat jongeren niet zoveel hebben zie ook direct dat het niet perse de grootste vervuilers zijn. Winst qua matigen/zuiniger zit hem dus voornamelijk in de groep beter gestelde mensen.
Cru gesteld: mensen in de bijstand stoken al niet onnodig en vliegen niet naar Spanje en eten niet wekelijks hompen vlees. De mensen die dat wel kunnen, kunnen ook een warmtepomp betalen maar moeten alleen door anderen gewezen worden op wat 'keuzes' nu precies zijn. Dat vrijblijvende daarvan verdwijnt op vrij korte termijn toch wel en leuk wordt het niet/nooit meer. Voor mijzelf heb ik al de keuze gemaakt niet meer te vliegen en eventueel budget juist wel in de warmtepomp te stoppen. Over enkele jaren kan ik weer leuke dingen doen als de rest alsnog overstag moet en in de tussentijd mooi gebruik kunnen maken van het andere comfort dat de pomp biedt; lagere electrarekening en vloerverwarming. Dat genieten is mijn plezier.

[ Voor 58% gewijzigd door Delerium op 29-11-2019 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Delerium quote & reageer dan even op m’n hele post. Je reageert nu op iets wat ik niet zo gezegd heb.

Het gaat erom dat als je gedrag wilt veranderen je dit eerst zult moeten begrijpen. Niet dat plezier een excuus is om de aarde te blijven vervuilen 8)7

Edit:
Nieuwe generatie is slaaf van alle leningen die ze vanaf studententijd cadeau krijgen - ik zie nog even niet hoe dat ze de waarde van geld of het voordeel van klein wonen leert. Ook hier is de manier waarop dit gaat niet bevorderlijk voor de gedragsverandering die je zoekt.

Qua ouderen kan ik me dan wel vinden in wat je stelt - maar ook die vinden dat dit ze toekomt. Daar begint volgens mij de verandering: kunnen aanpassen van beeld bij wat waarde geeft in het leven.

[ Voor 47% gewijzigd door NiGeLaToR op 29-11-2019 19:31 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Verwijderd schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 19:15:
[...]
Maar het is cool om een volle agenda te hebben! Zo vol dat je net genoeg tijd over hebt om voldoende te consumeren / uit te stoten. Iemand die relaxt op de bank en muziek luistert is economisch waardeloos...

[...]
Dat is dus eigenlijk niet helemaal relevant.... er zijn nogal wat economische principes die we als burger niet goed begrijpen (ze zijn te raar), maar we wel bang voor worden gemaakt.

Mooi voorbeeld van vage principes is de wetmatigheid van S=I (Sparen=Investeren).

Die S en die I kunnen zowel publieke sector zijn als overheid. Als de overheid meer S doet gaat de publieke sector meer I doen OF minder S. Nou hebben die dingen heel wat consequenties (Communisme wordt hem ook niet^^), maar je kan best wel wat modussen vinden waarbij we allerlei dingen in het leven houden, zeker als we kijken naar het consumeren van diensten. We kunnen eigenlijk ontzettend veel diensten consumeren, zonder dat het de ecologie aantast. Zo kan ik een werkster nemen ipv een auto etc.

Anders gezegd, dat we ons beeld van de economie baseren op uren draaien en consumeren is vooral vast zitten in denken, het is minder star dan we denken.

[ Voor 9% gewijzigd door roffeltjes op 29-11-2019 19:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Wow wat cynisch. Sommige mensen beleven ook wel eens plezier aan dingen in hun leven.
Maar dat hoeft niet altijd materieel of vervuilend te zijn. Ervaringen maken zelfs gelukkiger dan materiële dingen.
Waarom niet radicaal anders denken, bvb. met 'tiny houses'? Op je 30e of 35e genoeg gespaard voor een tiny house en dan geen hypotheek meer hebben. Maar zoiets is wettelijk zelfs moeilijk te realiseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HMC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-10-2023

HMC

Pluviophile

Verwijderd schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 19:32:
[...]

Waarom niet radicaal anders denken, bvb. met 'tiny houses'? Op je 30e of 35e genoeg gespaard voor een tiny house en dan geen hypotheek meer hebben. Maar zoiets is wettelijk zelfs moeilijk te realiseren.
Een groot huis vind ik ook inderdaad onzin, zeker als je alleen woont, of misschien met een partner.
Maar ik wil wel m'n kont kunnen keren zonder de muren onder het plafond vandaan te laten omvallen.
Ik stem dan ook voor hoogbouw, maar dat is ook weer niet goed, want dingen en zo.

Volgens mij zijn die stripflats van de jaren zeventig (Bijlmer/Meerzicht) helemaal zo slecht nog niet. Als er maar genoeg groen tussen blijft.

Eat the bugs, live in a pod

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Waarom niet radicaal anders denken, bvb. met 'tiny houses'? Op je 30e of 35e genoeg gespaard voor een tiny house en dan geen hypotheek meer hebben.
De huizenmarkt is al 30 jaar bezig met steeds meer betalen (met z'n tweeen i.p.v. alleen) voor steeds minder. Omdat je niet met z'n vieren een hypotheek kan hebben, is "Tiny houses" de volgende stap in de race naar beneden, en als dat eenmaal "de norm" wordt, moet je straks tweeverdieners met 30 jaar hypotheek zijn om dat kleine huisje te kunnen bemachtigen.
Vergeet niet dat de NVM in 1993 (toen tweeverdieners in opkomst waren voor de hypotheek) verwachtte dat kleine huizen helemaal niet meer gewild zouden zijn omdat iedereen meer geld had om groter te kopen.

Minder werken zou een goede optie zijn, gewoon allemaal minder uren, minder geld, minder files, en minder verspilling. Maar gezien de langdurig achterblijvende loonontwikkeling hebben veel mensen die luxe niet.
En ondanks alle milieupraatjes wil de overheid maar al te graag dat mensen onnodige rotzooi blijven kopen. Er had allang een torenhoge belasting op reclamefolders moeten zitten (zeg 1 euro per vierkante meter), en een miljoen euro per minuut TV-reclame.
Reclame leidt namelijk tot een enorme verspilling: eerst in drukwerk, verspreiding en energie voor TV's die het laten zien, en vervolgens in het kopen van producten die je eigenlijk niet nodig hebt.

Voor auto's zou het wellicht leuk zijn om de manier van adverteren aan banden te leggen, door gewoon verplicht de realiteit te laten zien: geen auto op een stralende dag op een lege bergweg, maar gewoon de gloednieuwe auto die vaststaat middenin een file. Bij roken is het hele "stoere" image in de reclame al heel lang verboden, misschien kan de auto de volgende stap zijn.

Maar goed, zolang ik 's avonds niet naar buiten kan zonder naar houtrook te stinken en mijn kinderkamers niet kan ventileren, liggen de prioriteiten met het steeds duurder maken van superschoon aardgas "vanwege het milieu" toch echt verkeerd! Dat aardgas maakt welgeteld helemaal niets uit voor het globale kliimaat, maar die houtstook zorgt lokaal voor een enorme gezondheidsschade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Tinyhouses lijkt me nou juist zo'n modieus hip idee dat in realiteit helemaal niet efficiënter is. Uiteindelijk kosten kubieke meters niets, het gaat om het aantal vierkante meters aan dak/vloer/gevel en daar heeft een vrijstaand tinyhouses er in verhouding tot de m3 veel van.

We zouden compacte goed geïsoleerde bouw uit hout moeten hebben.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

assje schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 20:00:
[...]

Tinyhouses lijkt me nou juist zo'n modieus hip idee dat in realiteit helemaal niet efficiënter is. Uiteindelijk kosten kubieke meters niets, het gaat om het aantal vierkante meters aan dak/vloer/gevel en daar heeft een vrijstaand tinyhouses er in verhouding tot de m3 veel van.

We zouden compacte goed geïsoleerde bouw uit hout moeten hebben.
Er zijn tientallen soorten 'tiny houses', van kant-en-klare veredelde stacaravans, tot zelfgebouwde mini-chalets, waarmee we eigenlijk al bij 'compacte houtbouw' zitten.

Op YouTube zijn er veel voorbeelden te vinden. Minimalistisch leven als uitdaging én gelukkiger zijn. Veel verhalen van mensen die zich bevrijd voelen omdat ze op hun 35e geen hypotheek meer hebben en daardoor andere leuke dingen kunnen doen of minder werken. Soms ben ik stiekem jaloers, want ik ga ook tot mijn 60e moeten afbetalen voor een rijhuis dat niet eens zo groot is.

Kleiner wonen betekent ook minder materiaalkosten, minder energiekosten en minder overbodige spullen omdat je weinig plaats hebt om ze op te bergen :) Waarom genieten we er zo van om 's zomers lekker knus in een tentje te leven/slapen? Met ons 3-persoonstentje was ik ook blij om terug thuis te komen, maar nu met onze iets grotere tent zullen we wat meer beweegruimte hebben. Misschien een goede voorbereiding voor later :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Erg fijne maatregel voor de mensen die auto nodig hebben voor het werk en maandelijks al de eindjes aan elkaar moeten knopen. OV is vaak totaal niet te doen, zowel qua tijd als qua kosten. En dan hebben we het nog niet over betrouwbaarheid.

Maar laten we hopen dat mensen er minder door gaan rijden. Dan wordt het lekker rustig op de weg. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Verwijderd schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 20:18:
[...]
Er zijn tientallen soorten 'tiny houses', van kant-en-klare veredelde stacaravans, tot zelfgebouwde mini-chalets, waarmee we eigenlijk al bij 'compacte houtbouw' zitten.

Op YouTube zijn er veel voorbeelden te vinden. Minimalistisch leven als uitdaging én gelukkiger zijn. Veel verhalen van mensen die zich bevrijd voelen omdat ze op hun 35e geen hypotheek meer hebben en daardoor andere leuke dingen kunnen doen of minder werken. Soms ben ik stiekem jaloers, want ik ga ook tot mijn 60e moeten afbetalen voor een rijhuis dat niet eens zo groot is.

Kleiner wonen betekent ook minder materiaalkosten, minder energiekosten en minder overbodige spullen omdat je weinig plaats hebt om ze op te bergen :) Waarom genieten we er zo van om 's zomers lekker knus in een tentje te leven/slapen? Met ons 3-persoonstentje was ik ook blij om terug thuis te komen, maar nu met onze iets grotere tent zullen we wat meer beweegruimte hebben. Misschien een goede voorbereiding voor later :)
Toch grappig: als we die minihuisjes zien in Japan vinden we het heel bizar, maar als we er een madeliefje bij bedenken en een grasmatje omheen is het in ene romantisch :+
Volgens mij is het een probleem dat deze tiny houses om echt geluk te ervaren vrij moeten staan op een stukje grond. En die hebben we eigenlijk ook niet.

Ken wat mensen die zo leven en het is zeker waar: voor sommigen kan het geluk en vrijheid geven. Maar ook verlies aan privacy en basis functionaliteiten zoals riolering. Zo toiletteren ze op zaagsel.
Maargoed, ze werken 3 maanden in NL, reizen er 6, genieten vervolgens van een uitkering tot ze werk vinden en herhalen de cyclus nu al een keer of 4-5.

[ Voor 4% gewijzigd door NiGeLaToR op 29-11-2019 21:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 21:21:
[...]

Erg fijne maatregel voor de mensen die auto nodig hebben voor het werk en maandelijks al de eindjes aan elkaar moeten knopen. OV is vaak totaal niet te doen, zowel qua tijd als qua kosten. En dan hebben we het nog niet over betrouwbaarheid.

Maar laten we hopen dat mensen er minder door gaan rijden. Dan wordt het lekker rustig op de weg. :Y
Eerder vandaag heb ik iets geschreven over een weervrouw van 50 die dagelijks 43 km (enkel) pendelt met een snelle e-fiets, maar voor veel mensen is dat misschien weer te veel 'out of the box' :)

Waarom zou ik dan medelijden moeten hebben met bvb. dertigers of veertigers die 10-20 km met een auto pendelen en klagen over hoge brandstofprijzen?

Eerder ging het ook al over pendelaars die minder dan 5 km met een auto doen. Te koud? Te nat? Te vermoeiend? Kinderen naar school brengen? Dat 'nodig hebben' is een heel rekbaar begrip.

Voor de echte armen kunnen er sociale tegemoetkomingen ingevoerd worden, maar ik dacht altijd dat echte armen geen auto's kopen. De rest zal er zijn all-in vliegvakantie naar Spanje niet voor laten...

Wacht maar tot er een echte crisis losbarst (al dan niet door het klimaat). De definitie van 'nodig' zal snel veranderen...
NiGeLaToR schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 21:27:
[...]

Toch grappig: als we die minihuisjes zien in Japan vinden we het heel bizar, maar als we er een madeliefje bij bedenken en een grasmatje omheen is het in ene romantisch :+
Volgens mij is het een probleem dat deze tiny houses om echt geluk te ervaren vrij moeten staan op een stukje grond. En die hebben we eigenlijk ook niet.

Ken wat mensen die zo leven en het is zeker waar: voor sommigen kan het geluk en vrijheid geven. Maar ook verlies aan privacy en basis functionaliteiten zoals riolering. Zo toiletteren ze op zaagsel.
Maargoed, ze werken 3 maanden in NL, reizen er 6, genieten vervolgens van een uitkering tot ze werk vinden en herhalen de cyclus nu al een keer of 4-5.
Dat zijn geen tiny houses, maar capsules :) Flats en cohousing-projecten kunnen uiteraard even efficiënt zijn. Of kijk anders eens naar Vauban (Freiburg).

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2019 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Ah altijd weer het absurte ga maar onder een steen wonen....

[ Voor 12% gewijzigd door Basekid op 29-11-2019 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08 19:35
Verwijderd schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 21:48:
[...]
Eerder vandaag heb ik iets geschreven over een weervrouw van 50 die dagelijks 43 km (enkel) pendelt met een snelle e-fiets, maar voor veel mensen is dat misschien weer te veel 'out of the box' :)

Waarom zou ik dan medelijden moeten hebben met bvb. dertigers of veertigers die 10-20 km met een auto pendelen en klagen over hoge brandstofprijzen?
ja ik heb ook enkele collega's die al jaren met de ''gewone'' fiets komen, sommige zelfs 20-30km ver..

maar dat zijn er maar enkele... misschien 5% die consequent met de fiets komen..

moet eerlijk toegeven, ik woon zelf 4.5 km van het werk, maar met de fiets vind ik maar niks... het is eigenlijk een lange rechte weg langs het kanaal, en op de heenweg vrijwel altijd wind tegen ) ... daarom heb ik me eigenlijk een electrische scooter gehaald een paar jaar geleden ..die ik op het werk op kan laden :)

openbaar vervoer is totaal onmogelijk hier in de regio (N-Limburg)....er zijn laatste jaren heel veel busdiensten geschrapt of flink stuk ingekrompen....1 bus per 2 uur is geen uitzondering...zeker in de buitengebieden

sommige denken dat Nederland ophoudt buiten de randstad :X

[ Voor 14% gewijzigd door Mr. Detonator op 30-11-2019 00:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Verwijderd schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 21:21:
[...]

De betrouwbaarheid van de auto is inderdaad een stuk hoger, want je kan er gif op innemen dat je altijd file hebt. Na 7 jaar heen en weer tussen Nijmegen en Eindhoven met op het einde 30 minuten vertraging enkele reis op een rit van normaal 45 minuten vind ik de trein nu een godsgeschenk naar mn nieuwe werk. In 1 jaar maar in totaal 1x meer dan 15 minuten vertraging gehad. Lekker Netflixen in de trein, muziekje, ideaal. Helemaal lachen om met 130 langs de files op de A12 te zoeven.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:53

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
WhySoSerious schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 08:51:
Heb je dat artikel van de NRC over "goeddoeners" nou al gelezen? Prima praktijkvoorbeeldje stel je nu, dank je voor de educatie (of moet ik voorbeeld zeggen, dat is tenslotte een wat makkelijker woord :D )
Heb het net ook gelezen. Het artikel slaat wel wat door maar de kern is aardig wat ik zelf ook altijd in gedachte heb. Een belangrijk principe in goede communicatie is dat zowel zender als ontvanger een aandeel hebben. Daar probeer in zelf ook rekening mee te houden als ik in dit soort onderwerpen iemand bewuster probeer te maken anders creëer je alleen maar weerstand.

Het gaan wapperen met een artikel als deze komt feitelijk neer op stellen dat je tegenhanger in de discussie gewoon een ego probleem heeft en dus de oorzaak bij hem ligt. Hoeveel critici denk je daarmee te gaan overtuigen? :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 09:33:
[...]

Het gaan wapperen met een artikel als deze komt feitelijk neer op stellen dat je tegenhanger in de discussie gewoon een ego probleem heeft en dus de oorzaak bij hem ligt. Hoeveel critici denk je daarmee te gaan overtuigen? :)
Geen probleem als dat artikel getoond wordt aan iemand die bij voorbaat alle constructieve bijdragen afbreekt en flauw op de man speelt :) Ik denk dat niemand zich de illusie maakte dat die persoon uit idealisme zijn gedrag zou veranderen. Vandaar dat er wetten moeten komen die het gedrag van mensen in de gewenste richting stuurt :) Benieuwd naar de Europese Green Deal (en nieuwe nationale klimaatplannen). Maar goed, ik vroeg dus naar zijn concrete voorstellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 12:52:
[...]

Wat denk je dat er achter een site zoals de "Groene Rekenkamer" of "Climategate" zit. Dat doen ze niet gratis omdat ze het milieu haten. Nota bene zouden ze zich moeten beseffen dat het hier in Nederland waarschijnlijk alleen maar meer gaat regenen. Wat voor een monster wil hier nou nog meer regen? Als zelfverklaard liefhebber van regen, vind ik dit zelfs belachelijk. :P
* DaniëlWW2 kijkt graag uit het raam als het keihard regent en je de regen hoort op het dak. Dit maakt DaniëlWW2 ietwat filosofisch, ontspannen en gemotiveerd.
Ik heb -denk ik- genoeg van lui als Rypke Zijlmaker van de site klimaatgat gezien dat (libertarische) ideologie een primaire drijfveer is. Journalist Marcel Crok klaagt al tijden over het gebrek aan inkomsten als gevolg van zijn FUD-werk.

Overigens, dat de Groene Rekenkamer gratis bedrijfsruimte krijgt in een duurzaam gebouw dat ruimtes beschikbaar stelt voor duurzame organisaties gaat mijn pet volledig te boven.
Dat zijn dan nog maar de kleine vissen. Er zijn complete legers aan lobbyisten die niks anders doen dan fossiele brandstoffen pushen.
Dat ben ik met je eens. Aan de andere kant van de plas wordt serieus geld verdiend door FUD netwerken, daar is het al decennia een succesvolle industrie die voor talloze onderwerpen zijn diensten aanbiedt. O.a. hstorica Naomi Oreskes heeft daar een aantal boeken over geschreven.

[ Voor 7% gewijzigd door styno op 30-11-2019 09:52 ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Basekid
Het laat maar weer mooi zien dat te weinig mensen te weinig willen inleveren, want aanval op vrijheid, fijnheid, goedkoopheid etc...

Dat we als maatschappij en wereld hierdoor naar de afgrond gaan (en je dan kan afvragen of vliegen überhaupt nog te doen is als de helft van de landen waar je heen wilde te warm is of in opstand zijn) is voor die personen secundair aan hun eigen leven.

Jammer. Erg jammer.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Basekid schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 09:49:
Het laat maar weer mooi zien dat te weinig mensen te weinig willen inleveren, want aanval op vrijheid, fijnheid, goedkoopheid etc...
Het gaat zelfs niet over inleveren, wel over anders leven. Isolatie, zonnepanelen, warmtepomp kan je terugverdienen. Door actieve mobiliteit word je fitter en gezonder en worden zelfs anderen gezonder (minder vervuiling), dus ook minder gezondheidskosten en belastingen daarvoor. Minder werken betekent meer vrije tijd en minder stress. Minder vlees betekent minder vleesgerelateerde ziektes, even veel smaak en veel winst voor milieu en dierenwelzijn. Zo kan ik nog een tijdje doorgaan... Verkoop het als iets positiefs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

armageddon_2k1 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 09:28:
[...]

De betrouwbaarheid van de auto is inderdaad een stuk hoger, want je kan er gif op innemen dat je altijd file hebt. Na 7 jaar heen en weer tussen Nijmegen en Eindhoven met op het einde 30 minuten vertraging enkele reis op een rit van normaal 45 minuten vind ik de trein nu een godsgeschenk naar mn nieuwe werk. In 1 jaar maar in totaal 1x meer dan 15 minuten vertraging gehad. Lekker Netflixen in de trein, muziekje, ideaal. Helemaal lachen om met 130 langs de files op de A12 te zoeven.
Het ligt ook maar aan het traject. Ik rij momenteel wekelijks naar 2 klanten. De ene staat het soms vast, maar heb ik deur tot deur bijna een uur marge als ik met auto ga t.o.v. het OV. De ander heb ik in de afgelopen 5 maanden nog geen enkele keer stil gestaan. Dan is de keuze echt makkelijk.
Verwijderd schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 09:28:
[...]
Geen probleem hoor, je eet wat je wilt ;) Maar hier gaat het over klimaat en over hoe we de uitstoot kunnen verlagen. Doorgaans gaat het er hier wel wat volwassener en inhoudelijker aan toe :) Graag jouw constructieve suggesties hoe we de uitstoot kunnen verlagen.
Groene energie blijven stimuleren, kernenergie, opkoopregeling voor oude ernstig vervuilende auto’s, investeren in OV zodat het voor meer mensen een optie wordt.

Zodra er goede alternatieven zijn die interessanter zijn, gaan mensen daar voor kiezen. Niemand zit er op te wachten om met de trein te gaan als dat duurder en onhandiger is.

En met de trein zal hier sowieso niet al te best zijn aangezien ze op diesel rijden. :+
[...]
Als je een woord te moeilijk vindt kan je het opzoeken, doe ik zelf ook. Ik ga niet bij elk woord wikken en wegen of elke laag- of hoogopgeleide het wel zal snappen...
Ik was er toevallig mee bekend omdat het tegenwoordig super hip is om er Latijnse woorden in te gooien, maar zijn weinig mensen van onder de indruk hoor. ;)
[...]
Ik maak me ook geen zorgen over enkele procenten hier of daar, maar als je kijkt naar de gele hesjes, de boeren, de bouwvakkers,... En de echte maatregelen moeten nog komen. Binnenkort komt de Europese Green Deal. Heb jij een idee hoe we het probleem het best aanpakken ipv op de man te spelen? :)
Je kan het ook omdraaien. Ze kijken totaal niet naar draagvlak binnen de samenleving. Moeten burgers maar alles slikken? Terwijl die miljardenbedrijven maar voordeeltjes krijgen, en landen die er een zooitje van maken maar even miljarden toegeworpen krijgen?
(PS: je kan anders ook eens de laatste 500 posts in dit topic lezen, er staan heel interessante zaken in voor jou :) )
Misschien als ik me de komende tijd een keer verveel in de trein of zo. :+
Verwijderd schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 10:08:
[...]
Het gaat zelfs niet over inleveren, wel over anders leven. Isolatie, zonnepanelen, warmtepomp kan je terugverdienen. Door actieve mobiliteit word je fitter en gezonder en worden zelfs anderen gezonder (minder vervuiling), dus ook minder gezondheidskosten en belastingen daarvoor. Minder werken betekent meer vrije tijd en minder stress. Minder vlees betekent minder vleesgerelateerde ziektes, even veel smaak en veel winst voor milieu en dierenwelzijn. Zo kan ik nog een tijdje doorgaan... Verkoop het als iets positiefs :)
Zonnepanelen snap ik. Al is het de vraag of je die nog terugverdient als salderen eraf gaat.

Warmtepomp zijn de meningen over verdeeld. Qua geluid en resultaat. Isolatie is voor veel mensen slim.

Dat zijn 3 dingen die direct, meetbaar resultaat opleveren. Zonder grote nadelen, mits het financieel haalbaar is.

De rest is allemaal indirect of zelfs helemaal niet merkbaar. Je kan ook nog sporten als je auto rijdt, etc. Je kan overal een positieve draai aan geven, maar zolang het een merkbare negatieve invloed (ook qua gemak of gevoel) heeft, maak je mensen er echt niet warm voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Gonadan schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 09:33:
[...]

Heb het net ook gelezen. Het artikel slaat wel wat door maar de kern is aardig wat ik zelf ook altijd in gedachte heb. Een belangrijk principe in goede communicatie is dat zowel zender als ontvanger een aandeel hebben. Daar probeer in zelf ook rekening mee te houden als ik in dit soort onderwerpen iemand bewuster probeer te maken anders creëer je alleen maar weerstand.

Precies mijn ervaring en inmiddels overtuiging.

‘Taking the moral high ground’ is echt de slechtste PR die je jezelf aan kunt doen. Mensen minderwaardig behandelen omdat ze vlees eten of een auto rijden stoot ze af, maakt ze eerder militant en rigide.

Zo had ik zelf ook moeite met veganisme: suggestieve docu’s, mensen die vegan zijn geworden en je de hele tijd de les gaan lezen over hoe erg het wel niet is. Didn’t work.

Tot iemand hier in het vegan topic zei ‘tis voor mij een morele keuze, meer dan een keuze die per se beter voor gezondheid is bijv’. Dat werkte voor mij wel en merk dat ik nu in ene spontaan vlees voor een deel uit m’n (hoog eiwit) dieet geschrapt heb. (Uhm hele korte samenvatting dit)

Een vriend van iemand die ik ken was bezig met een huis kopen en dat zou dan nieuwbouw worden: warmtepomp en zonnepanelen incl. Ik vroeg of ik kon helpen met vragen bedenken en toen had hij er twee: kunnen de zonnepanelen eraf en mag ik een gewone CV. Zonnepanelen zouden niet werken en duur en de warmtepomp werkt ook niet volgens Tros radar.
https://radar.avrotros.nl...p-schuld-door-overlijden/

Dus ja: de ‘marketing’ is alles en precies hetgeen politici en specifiek dit kabinet waardeloos in is. Even los van het feit dat er altijd een groep mensen boos en tegen zal zijn. Zo zijn ze nu eenmaal geboren zeg maar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Verwijderd schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 10:45:
[...]

Er staat toch ook “vaak”, hoe is het dan een algemeenheid? Natuurlijk ligt het aan het traject. 7(8)7
"vaak totaal", "en dan hebben we het nog niet over de betrouwbaarheid". Dat zijn redelijke algemeenheden. Als ik zeg De griepprik helpt vaak totaal niet, dan is dat een redelijke algemeenheid die ik verzin.

'Algemeen' is iets wat het grootste gedeelte van de tijd geldt. 'Vaak' is iets dat het grootste gedeelte van de tijd geldt. 'Totaal' is iets dat altijd geldt. Ik snap niet helemaal hoe dit anders over kan komen.

Veel meningen, weinig feiten.

Kijkende op:
https://www.anwb.nl/verke...gelijkse-drukke-trajecten
zijn er maar weinig trajecten buiten het noorden waar het niet elke dag gezeik is.

Filedruk is afgelopen jaren alleen maar toegenomen:
https://www.anwb.nl/verke...groei-derde-kwartaal-2019

[ Voor 20% gewijzigd door armageddon_2k1 op 30-11-2019 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
NiGeLaToR schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 10:25:
Even los van het feit dat er altijd een groep mensen boos en tegen zal zijn. Zo zijn ze nu eenmaal geboren zeg maar.
Een warmtepomp heeft inderdaad ook nadelen, het is geen universele oplossing die in alle huizen bruikbaar is.

Bij nieuwbouw zal er wel rekening mee gehouden zijn verwacht ik, begreep echter dat op erg koude dagen warmstoken een probleem kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

armageddon_2k1 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 10:49:
[...]

"vaak totaal", "en dan hebben we het nog niet over de betrouwbaarheid". Dat zijn redelijke algemeenheden. Als ik zeg De griepprik helpt vaak totaal niet, dan is dat een redelijke algemeenheid die ik verzin.

'Algemeen' is iets wat het grootste gedeelte van de tijd geldt. 'Vaak' is iets dat het grootste gedeelte van de tijd geldt. 'Totaal' is iets dat altijd geldt. Ik snap niet helemaal hoe dit anders over kan komen.

Veel meningen, weinig feiten.

Kijkende op:
https://www.anwb.nl/verke...gelijkse-drukke-trajecten
zijn er maar weinig trajecten buiten het noorden waar het niet elke dag gezeik is.

Filedruk is afgelopen jaren alleen maar toegenomen:
https://www.anwb.nl/verke...groei-derde-kwartaal-2019
Dus als er dagelijks kans op file is (wat niet “elke dag gezeik” betekent), betekent niet dat het deur tot deur beter te doen is met het OV. En dan zijn tussenstops als kinderen afzetten bij opvang nog niet eens meegenomen.

Maar wat is je punt, dat landelijk gezien in meeste gevallen het OV beter is dan met de auto? :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Verwijderd schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 11:09:
[...]

Dus als er dagelijks kans op file is (wat niet “elke dag gezeik” betekent), betekent niet dat het deur tot deur beter te doen is met het OV. En dan zijn tussenstops als kinderen afzetten bij opvang nog niet eens meegenomen.

Maar wat is je punt, dat landelijk gezien in meeste gevallen het OV beter is dan met de auto? :D
Dat zeg ik toch nergens???? 8)7

Wat mijn punt is dat jij van jouw mening een algemeenheid maakt, ik daar even op inga dat mijn persoonlijke ervaring anders is. Mijn persoonlijke mening is dat het plezier van vervoer hem in meer dingen zit dan sec de reistijd. Ook het feit dat de de betrouwbaarheid van de NS blijkbaar slecht is ik naast de lat leg van de betrouwbaarheid van de auto, gezien de filedruk. Nergens zeg ik dat de trein sneller is. Echt he-le-maal nergens. En ja, vertraging is wel gezeik in mijn optiek, omdat dat een waardeoordeel is van mijn kant. Ik zeg niet dat dat voor iedereen geldt.

Jij gaat vervolgens van mij eisen wat mijn punt is en vult even voor mij in dat ik claim dat 'in de meeste gevallen OV beter is dan de auto'?

Waar zeg ik dat? Waar pretendeer ik dat? Waar haal je het vandaan dat ik dat zeg?

Wat een rare discussie-manier heb jij zeg. De laatste pagina's ben jij elke keer mensen hun meningen aan het verdraaien of verplaats je elke keer de doelpalen (waar komt die kinderopvang opeens vandaan??). Je gaat niet of nauwelijks in op de antwoorden die je eist van mensen. :Z

[ Voor 5% gewijzigd door armageddon_2k1 op 30-11-2019 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
Een paar stellingen waarvan ik me al lange tijd afvraag of ik het hiermee echt bij het juiste eind heb:
-Als wij langzaam groeiende bomen uit Noord Canada hierheen varen om te verbranden, telt dat niet voor onze CO2-uitstoot maar wel voor onze groene energieproductie.
-Als wij stroom uit Duitsland importeren, en Duitsland daar kolen voor verbrandt, telt dat niet voor onze CO2-uitstoot.
-Als Belgen en Duitsers (maar ook Nederlanders en andere Europeanen) buiten Nederland de auto voltanken en in Nederland de tank leegrijden, telt dat niet voor onze CO2-uitstoot.
-Als wij stroom uit een Noorse waterkrachtcentrale importeren, telt dat wel voor onze groene stroom.
-Als een fabrikant van elektrische auto's zijn emissierechten verkoopt aan een fossiele autofabrikant, telt de elektrische auto nog steeds als 0 gram CO2/km, maar de fossiele autofabrikant mag wel auto's verkopen die meer uitstoten.
Dit is zo even uit het blote hoofd, maar als bovenstaande juist is, dan deugen de regels natuurlijk van geen kanten en is het nauwelijks meer dan jezelf op de borst kloppen voor niets.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

Het is misschien een dooddoener, en misschien zelfs al eerder gesteld (kon het niet vinden), maar je kan toch wel stellen dat dat wat NL doet, in het grotere geheel helemaal niets uitmaakt. Zelfs dat "plant 20M trees"-ding doet niets. Ok, alle kleine beetjes helpen, en we kunnen hopen dat voorbeeld doet volgen, maar voorlopig is "Het Westen" al volop goed bezig.

Ik woon zelf al zo'n 16 jaar in Jakarta en als je ziet hoe het er hier aan toegaat, dan zal menig klimaatsocialist zich eerder verhangen dan blij worden van de verbeteringen.
En dit is slechts een stad, met ongeveer, zo niet meer inwoners dan heel NL.
Ze geven hier echt geen fuk om het klimaat. De beste maatregelen vanuit overheidswege genomen zijn bio fuel. Dus palmolie omzetten in aandrijving van auto's en zo, en ze hebben bussen overgegooid naar gas, ipv benzine. That's it.

Verder gooit iedereen z'n afval gewoon op straat, en dat wast dus de goten/rivieren in en hebben ze het liefst een herriemakend, rookuitstotend twee-takt motortje/brommertje.
Verder is het menu hier kip-kip-en-nog-eens-kip en wat sojabonen (tempe/tahu).

Als je je in NL echt zo vreselijk druk maakt om het klimaat dan wens ik je een goede dag toe, en probeer geen hartaanval te krijgen, want het blijft gewoon bergafwaarts gaan, totdat grotere landen eens wat aan hun "inbreng" gaan doen.

Ik vraag me zelfs af of menig klimaatdrammer onder de dertig wel eens uberhaupt in een ander land is geweest, of slechts in een youtube-bubbel leeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

armageddon_2k1 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 11:16:
[...]

Dat zeg ik toch nergens???? 8)7

Wat mijn punt is dat jij van jouw mening een algemeenheid maakt, ik daar even op inga dat mijn persoonlijke ervaring anders is. Mijn persoonlijke mening is dat het plezier van vervoer hem in meer dingen zit dan sec de reistijd. Ook het feit dat de de betrouwbaarheid van de NS blijkbaar slecht is ik naast de lat leg van de betrouwbaarheid van de auto, gezien de filedruk. Nergens zeg ik dat de trein sneller is. Echt he-le-maal nergens. En ja, vertraging is wel gezeik in mijn optiek, omdat dat een waardeoordeel is van mijn kant. Ik zeg niet dat dat voor iedereen geldt.

Jij gaat vervolgens van mij eisen wat mijn punt is en vult even voor mij in dat ik claim dat 'in de meeste gevallen OV beter is dan de auto'?

Waar zeg ik dat? Waar pretendeer ik dat? Waar haal je het vandaan dat ik dat zeg?

Wat een rare discussie-manier heb jij zeg. De laatste pagina's ben jij elke keer mensen hun meningen aan het verdraaien of verplaats je elke keer de doelpalen (waar komt die kinderopvang opeens vandaan??). Je gaat niet of nauwelijks in op de antwoorden die je eist van mensen. :Z
“Vaak totaal niet te doen” is geen algemeenheid. Maar daarmee bedoel ik dat het voor veel mensen niet te doen is met het OV. Van deur tot deur, inclusief omstandigheden als kinderopvang. Dat komt namelijk ook vaak voor onder werkenden.

Als je dat tegenspreekt ben ik benieuwd wat dan wel je punt is. Ik zie weinig andere opties. Maar ben benieuwd. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 10:23:
[...]

Groene energie blijven stimuleren, kernenergie, opkoopregeling voor oude ernstig vervuilende auto’s, investeren in OV zodat het voor meer mensen een optie wordt.

Zodra er goede alternatieven zijn die interessanter zijn, gaan mensen daar voor kiezen. Niemand zit er op te wachten om met de trein te gaan als dat duurder en onhandiger is.

En met de trein zal hier sowieso niet al te best zijn aangezien ze op diesel rijden. :+
Voor korte afstanden (voor mij is dat < 20 km) is er al een goedkoop alternatief dat niks uitstoot en voor bijna iedereen beschikbaar is: de fiets. Door consequent het STOP-principe toe te passen zou de uitstoot al sterk dalen. De trein kan trouwens nooit duurder zijn dan de auto. Bij auto's vergeet men vaak de aankoopprijs en alle andere facturen die verspreid in de bus belanden. Als jij klanten moet bezoeken op verschillende (verre) locaties, dan is een auto meestal de beste optie.

Het is een misverstand om te denken dat mijn voorstellen persoonlijk voor jou of anderen hier bedoeld zijn, vandaar misschien jouw defensieve/cynische reacties? Als ik een voorbeeld geef is het nooit persoonlijk, maar voor de grote massa, vandaar dat ik steeds verwijs naar gemiddelden (meer dan de helft van onze verplaatsingen is minder dan 5 km, de meesten gebruiken daarvoor de auto, de gemiddelde bezetting is 1,3 personen, bij pendelen 1,1).
[...]

Ik was er toevallig mee bekend omdat het tegenwoordig super hip is om er Latijnse woorden in te gooien, maar zijn weinig mensen van onder de indruk hoor. ;)
Goh, ik wist toevallig niet hoe ik het anders moest uitdrukken, mag het nog? :)
[...]

Je kan het ook omdraaien. Ze kijken totaal niet naar draagvlak binnen de samenleving. Moeten burgers maar alles slikken? Terwijl die miljardenbedrijven maar voordeeltjes krijgen, en landen die er een zooitje van maken maar even miljarden toegeworpen krijgen?
Er is geen enkele maatregel waar er (initieel) een volledig draagvlak voor bestaat: verbod gloeilampen, strenge isolatienormen, afval sorteren, verdoofd slachten, circulatieplannen, rookverbod, afschaffing slavernij,... In het begin is er altijd protest omdat de meesten geen verandering willen, maar men went er aan en uiteindelijk is zelfs een meerderheid voorstander. Ben jij nog tegen één van de genoemde maatregelen?
[...]

Zonnepanelen snap ik. Al is het de vraag of je die nog terugverdient als salderen eraf gaat.

Warmtepomp zijn de meningen over verdeeld. Qua geluid en resultaat. Isolatie is voor veel mensen slim.
In een goed geïsoleerd huis en met een goede (geluidsdempende) plaatsing werkt het. Opslag in batterijen of met waterstof zou het wel gemakkelijker maken.
De rest is allemaal indirect of zelfs helemaal niet merkbaar. Je kan ook nog sporten als je auto rijdt, etc. Je kan overal een positieve draai aan geven, maar zolang het een merkbare negatieve invloed (ook qua gemak of gevoel) heeft, maak je mensen er echt niet warm voor.
Alles is meetbaar en uiteindelijk ook merkbaar via het belastingformulier of de prijs van goederen en diensten, een voorbeeld. Impact van vlees op milieu en klimaat is ook meetbaar (16% van totale uitstoot) en door klimaatverandering ook merkbaar, zeker op termijn. Dierenleed kan je niet merken als vleesconsument, maar het is er wel. Enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

@Verwijderd Begrijp ik uit je relaas dat je voor onverdoofd slachten bent? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Verwijderd schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 11:29:
[...]

“Vaak totaal niet te doen” is geen algemeenheid. Maar daarmee bedoel ik dat het voor veel mensen niet te doen is met het OV. Van deur tot deur, inclusief omstandigheden als kinderopvang. Dat komt namelijk ook vaak voor onder werkenden.

Als je dat tegenspreekt ben ik benieuwd wat dan wel je punt is. Ik zie weinig andere opties. Maar ben benieuwd. :)
Dat is mooi. Kom jij maar eens met bewijs dat het vaak (let even op dit woordje) niet te doen is voor werkenden met kinders. Collegas, vrienden en familie doen dat toch allemaal gewoon hoor. Hilversum naar Zuidas Amsterdam is een stuk beter te doen met de trein bijvoorbeeld. Als je uit Zevenaar komt....tja dan is de situatie anders want dat is kwa mobiliteit natuurlijk wel een beetje het achterland. Anekdotisch, klopt, dus ik ben wel even benieuwd naar jouw onomstotelijke bewijs dat het vaak niet te doen is. Neem even alle woonomstandigheden, gezinssituaties en werkplekken mee in je bewijsvoering okee? Jij poneert een nogal stellige mening dus dan heb je ook wel wat te bewijzen.

Thanks.

[ Voor 7% gewijzigd door armageddon_2k1 op 30-11-2019 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

HMC schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 11:35:
@Verwijderd Begrijp ik uit je relaas dat je voor onverdoofd slachten bent? :?
Foutje, ik heb intussen onverdoofd veranderd in verdoofd ;) (ik ben tegen slachten in zijn geheel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

Verwijderd schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 11:47:
[...]
Foutje, ik heb intussen onverdoofd veranderd in verdoofd ;) (ik ben tegen slachten in zijn geheel)
Dan wordt het moeilijk burgers eten, als je tegen slachten bent. _O-
Geintje...ik snap je insteek.
Het is eigenlijk, gezien de hoeveelheid mensen die vlees willen eten, een schande hoe de industrie met dieren omgaat. Maar ik zie weinig andere opties.
Het gaat, weer, in "het Westen" volgens mij het beste. (dat rijmt :D )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Verwijderd schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 11:32:
De trein kan trouwens nooit duurder zijn dan de auto.
Dan ga je dus uit van "kunstmatige" prijzen, waarbij auto's via belastingen grofweg in prijs verdubbeld zijn, en de trein maar vooral ook stadsbussen met subsidies enorm veel goedkoper zijn gemaakt. En ondanks die enorme overdracht van geld van privaat naar collectief vervoer, kan collectief vervoer amper concurreren op prijs en kwaliteit.
Ik heb het al eerder gesteld: er zou een kilometerheffing moeten komen per lege stoelkilometer, en dan gewoon voor alle vormen van vervoer gelijk. Vliegtuigen doen het nu al heel goed qua bezetting, auto's hebben meestal wel wat lege stoelen, SUVs hebben nog meer stoelen leeg, maar bussen en treinen spannen de kroon! Touringcars is een heel ander verhaal, die zijn juist weer zeer efficient omdat ze zichzelf moeten bedruipen.

Als ik kijk naar wat het echt kost, kan ik maar 1 conclusie trekken: "langdurige subsidie maakt meer kapot dan je lief is"! Alle OV draait op subsidies, en dat leidt tot de zeer inefficiente situatie dat op de ene locatie 200 mensen staan te wachten om op elkaar in een bus gepropt te worden, terwijl elders in het land een bus gesubsidieerd leeg rondrijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
RemcoDelft schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 11:26:
Een paar stellingen waarvan ik me al lange tijd afvraag of ik het hiermee echt bij het juiste eind heb:
-Als wij langzaam groeiende bomen uit Noord Canada hierheen varen om te verbranden, telt dat niet voor onze CO2-uitstoot maar wel voor onze groene energieproductie.
-Als wij stroom uit Duitsland importeren, en Duitsland daar kolen voor verbrandt, telt dat niet voor onze CO2-uitstoot.
-Als Belgen en Duitsers (maar ook Nederlanders en andere Europeanen) buiten Nederland de auto voltanken en in Nederland de tank leegrijden, telt dat niet voor onze CO2-uitstoot.
-Als wij stroom uit een Noorse waterkrachtcentrale importeren, telt dat wel voor onze groene stroom.
-Als een fabrikant van elektrische auto's zijn emissierechten verkoopt aan een fossiele autofabrikant, telt de elektrische auto nog steeds als 0 gram CO2/km, maar de fossiele autofabrikant mag wel auto's verkopen die meer uitstoten.
Dit is zo even uit het blote hoofd, maar als bovenstaande juist is, dan deugen de regels natuurlijk van geen kanten en is het nauwelijks meer dan jezelf op de borst kloppen voor niets.
Jep, en die TV die ik kijk is gemaakt in China, en de vervuiling daarvan wordt niet bij Nederland meegeteld .

Dat maakt het een scheef systeem, aan de andere kant moet je ook ergens mee gaan rekenen, handen in de lucht gooien en dan maar niks doen wordt hem ook niet.

Van je rijtje zijn er dan ook een aantal heel vervelende en een aantal "schouderophalers"

1. Bio massa verbranding in combi met de saldering is absoluut een dingetje dat heel slechte effecten heeft.
2. Hoe vervelend dit soort overdracht ook is, Duitsland zou gewoon moeten stoppen met Kolengestookte energie door verpatsen (ik weet het, veel tekort door de bocht, maar de pijn zit hem in die Duitse centrale). Maar om het bij Nederlandse consumptie te tellen zou inderdaad correcter zijn (zie ook punt 4).
3. Ik denk dat dit op niet super veel impact gaat hebben, zowel omdat het aandeel op onze CO2 productie vrij klein zal zijn, maar ook omdat op Europees niveau het wel op de teller komt. Met andere woorden, had fijn zijn als het een preciezer instrument is, maar dit is geen reden om het kind met het badwater weg te gooien (bij wijze van spreke, ik claim zeer zeker niet dat jij dat wil!)
4.Groene stoom importeren lijkt me prima en dat je dat wegtelt bij de gebruiker is prima. Ja, dat bijt zoals je terecht concludeert heel hard met punt 2.
5. Die CO2 emissie markt is sowieso compleet doorgeschoten. Dat er noodzaak is voor overdrachtsmechanismes omdat anders de machine stopt is logisch, maar dit soort dingen zijn op zijn zachtst gezegd redelijk contra-productief.

Maar dit is met al die dingen als PAS, PFAS etc. zodra er iets is als grenswaardes, saldering etc. ga je zien dat de grenzen worden opgezocht, er gemorreld wordt aan de waardes en dat er misbruik wordt gemaakt. Het is niet alsof BV Nederland (beter gezegd BV EU) zit te wachten op een robuust systeem, want dan wordt het allemaal heel snel heel vervelend. Daarom baal ik zo van dat gemorrel aan die waardes terwijl we weten dat het niet houdbaar is. We zwemmen heel hard in een fuik waar we helemaal geen keuzes meer overhouden, alleen maar omdat we nu geen keuzes maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

HMC schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 11:28:
Het is misschien een dooddoener, en misschien zelfs al eerder gesteld (kon het niet vinden), maar je kan toch wel stellen dat dat wat NL doet, in het grotere geheel helemaal niets uitmaakt. Zelfs dat "plant 20M trees"-ding doet niets. Ok, alle kleine beetjes helpen, en we kunnen hopen dat voorbeeld doet volgen, maar voorlopig is "Het Westen" al volop goed bezig.
Als elke wereldstad gaat denken dat hun impact te klein is omdat ze slechts uit 10-15 miljoen inwoners bestaan, dan gaan we er niet komen... Je kan dit ook doortrekken op individueel niveau: Als 7 miljard mensen gaan denken dat ze in hun eentje geen verschil kunnen maken...
Ik woon zelf al zo'n 16 jaar in Jakarta en als je ziet hoe het er hier aan toegaat, dan zal menig klimaatsocialist zich eerder verhangen dan blij worden van de verbeteringen.
Ze geven hier echt geen fuk om het klimaat. De beste maatregelen vanuit overheidswege genomen zijn bio fuel. Dus palmolie omzetten in aandrijving van auto's en zo, en ze hebben bussen overgegooid naar gas, ipv benzine. That's it.

Verder gooit iedereen z'n afval gewoon op straat, en dat wast dus de goten/rivieren in en hebben ze het liefst een herriemakend, rookuitstotend twee-takt motortje/brommertje.
Verder is het menu hier kip-kip-en-nog-eens-kip en wat sojabonen (tempe/tahu).

Als je je in NL echt zo vreselijk druk maakt om het klimaat dan wens ik je een goede dag toe, en probeer geen hartaanval te krijgen, want het blijft gewoon bergafwaarts gaan, totdat grotere landen eens wat aan hun "inbreng" gaan doen.

Ik vraag me zelfs af of menig klimaatdrammer onder de dertig wel eens uberhaupt in een ander land is geweest, of slechts in een youtube-bubbel leeft.
Vergelijk ook eens de impact van een gemiddelde Nederlander of Europeaan met de impact van een gemiddelde Indonesiër. Zelfs met 16x meer inwoners doen ze het amper slechter dan wij. Maar ook zij zullen zich uiteindelijk aan de doelstellingen van Parijs moeten houden. Het klimaat maakt geen onderscheid tussen 'onze' CO2 en 'hun' CO2.

En is het echt nodig om 'klimaatsocialist' en 'klimaatdrammer' te gebruiken? Zijn het enkel socialisten die een sterk klimaatbeleid willen? Zijn klimaatwetenschappers of bezorgde mensen 'drammers'?
RemcoDelft schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 11:55:
[...]

Dan ga je dus uit van "kunstmatige" prijzen, waarbij auto's via belastingen grofweg in prijs verdubbeld zijn, en de trein maar vooral ook stadsbussen met subsidies enorm veel goedkoper zijn gemaakt. En ondanks die enorme overdracht van geld van privaat naar collectief vervoer, kan collectief vervoer amper concurreren op prijs en kwaliteit.
Ik heb het al eerder gesteld: er zou een kilometerheffing moeten komen per lege stoelkilometer, en dan gewoon voor alle vormen van vervoer gelijk. Vliegtuigen doen het nu al heel goed qua bezetting, auto's hebben meestal wel wat lege stoelen, SUVs hebben nog meer stoelen leeg, maar bussen en treinen spannen de kroon! Touringcars is een heel ander verhaal, die zijn juist weer zeer efficient omdat ze zichzelf moeten bedruipen.

Als ik kijk naar wat het echt kost, kan ik maar 1 conclusie trekken: "langdurige subsidie maakt meer kapot dan je lief is"! Alle OV draait op subsidies, en dat leidt tot de zeer inefficiente situatie dat op de ene locatie 200 mensen staan te wachten om op elkaar in een bus gepropt te worden, terwijl elders in het land een bus gesubsidieerd leeg rondrijdt.
I know, maar Guido had het over de directe kost voor de gebruiker. Maar ook auto's zijn nog onderbelast.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2019 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

armageddon_2k1 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 11:37:
[...]

Dat is mooi. Kom jij maar eens met bewijs dat het vaak (let even op dit woordje) niet te doen is voor werkenden met kinders. Collegas, vrienden en familie doen dat toch allemaal gewoon hoor. Hilversum naar Zuidas Amsterdam is een stuk beter te doen met de trein bijvoorbeeld. Als je uit Zevenaar komt....tja dan is de situatie anders want dat is kwa mobiliteit natuurlijk wel een beetje het achterland. Anekdotisch, klopt, dus ik ben wel even benieuwd naar jouw onomstotelijke bewijs dat het vaak niet te doen is. Neem even alle woonomstandigheden, gezinssituaties en werkplekken mee in je bewijsvoering okee? Jij poneert een nogal stellige mening dus dan heb je ook wel wat te bewijzen.

Thanks.
Stiekem is best een groot gedeelte van Nederland “het achterland”. En daar wonen ook nog best veel mensen. Zo te horen doen die er niet toe voor jou, en dat is geheel wederzijds. :w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
RemcoDelft schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 11:55:
[...]
Je analyse is logisch en op grote lijnen correct, maar je lijkt toch een flinke factor te vergeten:

Auto en vlieg verkeer is ook zwaar gesubsidieerd!

En dat is niet alleen het plaatje uitgaven/belasting/milieudruk, ook vanuit het stukje "belangenafweging" worden die sectoren heel erg voorgetrokken. Voor een autoweg is niet alleen centjes nodig, er gaat ook iets anders moeten wijken (fysiek), moeten worden gelaten en heeft een negatieve impact op onze gezondheid.

Er is een vlieglobby, er is een Autolobby, maar is er een even invloedrijke Trein/bus lobby (serieuze vraag, ik heb ze nog niet gezien, maar ik kan er fors naast zitten)?

Het uiteindelijk verhaal is publieke sector versus overheid en die is helemaal niet zo duidelijk. Twee uitersten:

Communistisch Duitsland
Somalie

Allebei landen waar het niet prettig toeven is. Als je dan kijkt waar Nederland staat op ranglijstjes welvaart/welzijn dan doen we ondanks/dankzij de groei van de collectieve sector heel erg goed. Ook andere landen die hoog scoren hebben een sterke overheid.

Er zijn dingen die je niet met efficient moet inschalen, bruut, anders laten we pensionados en gehandicapten gewoon verrekken. Dus je ziet al dat je in de zorgsector al een uitdaging hebt (iedereen snapt dat er efficient moet zijn, al is het maar om de wachtlijsten), maar die zie je ook bij het OV. We willen terecht een efficient model, aan de andere kant willen we wel degelijk ook de buurtbus, al was het maar dat sommige mensen echt niet auto kunnen rijden.

Je moet ergens toch een vinger op de weegschaal leggen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Verwijderd schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 12:16:
[...]

Stiekem is best een groot gedeelte van Nederland “het achterland”. En daar wonen ook nog best veel mensen. Zo te horen doen die er niet toe voor jou, en dat is geheel wederzijds. :w
Ach huil toch niet zo. Ik woon nog geen 19km hemelsbreed van je vandaan in een provinciestadje. Als je hierom al zo op je pik getrapt bent....

Je vult weer van alles in, legt me woorden in de mond. Je bent duidelijk niet in staat op een volwassen manier te discussieren zonder elke keer dingen in het absurde te trekken, uitspraken te verdraaien. Bij deze is het ook maar einde verhaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• roffeltjes
Dit is aantoonbaar incorrect en is al meermaals aangegeven. De impact van een Westerling op dit vraagstuk is onevenredig groot (heel erg onevenredig!) Als we allemaal als Nederlander leven moeten we 80% van de mensen van de aarde verwijderen.
En toch passen er drie keer zoveel Indonesiers op aarde dan Nederlanders.

Wikipedia: List of countries by ecological footprint
Huh? Waarom ga je de mensen die de correcte feiten aandragen en volledig gelijk krijgen van de wetenschap uitschelden? Serieus, waarom zo kwaad over mensen die niet liegen en die negatief afzetten tegen mensen die het liefst hun hoofd in het zand stoppen?

Dit is toch echt een perfect voorbeeld van een moreel etiket wat absoluut niet vanaf de groene kant komt maar wat vanuit de criticasters wordt geplakt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:37
:) De meeste mensen hier zijn bezig om de eindjes aan mekaar te knopen en proberen o.e.o.a. manier ongeschonden hun pensioen te halen. Dit alles wordt bemoeilijkt doordat economie altijd voorrang heeft op alles.

Ik maak het klimaat nu bijna 50 jaar mee en ik kan zeggen dat ik alles behalve een klimaatnoodtoestand ervaar. De variant van ons gematigde zeeklimaat is nog steeds hetzelfde en we zijn in lijn met natuurlijke klimaatverandering - de stranddagen in NL zijn nog steeds op maximaal 2 handen te tellen, 80% van het jaar zitten we hier in de kou. Een crisis rekent men tegenwoordig in microgrammen en duizendsten achter de komma dus dan is een crisis uiteraard zo geboren. Mocht die crisis er toch zijn dan vind ik de aanpak maar vreemd en is deze tevens onoplosbaar. Het verbaast mij dat er een klimaatcrisis is maar er geen officiële milieucrisis of populatiecrisis.

Als natuur- en vogelliefhebber was ik maar wat blij met de economische crisis van zo'n goede 10 jaar geleden want toen werden de bouwplannen op een uniek stuk natuurgebied - stuwwal uit de ijstijd - niet uitgevoerd. Al vrees ik nog met grote vrezen want de stad breidt nog langzaam uit.

'You can't have your cake and eat it'. Men roept geen natuurnoodtoestand of milieunoodtoestand uit want dan moet je maatregelen nemen die werkelijk iets oplossen. Een klimaatnoodtoestand is in feite een leuke belastingmaatregel - 11500 miljard naar de EU - maar de aanslag op het milieu en natuur zal onverminderd doorgaan. De root-cause wordt niet aangepakt totdat iedereen op het gewenste economische niveau is aanbelandt, geloof me, ergens ver na 2100.

Ik vind het knap dat de aarde of het klimaat eigenlijk geen krimp geeft anders dan het verwachte patroon van de laatste 100.000 jaar ondanks al onze consumptie, vaar-, vlieg-, trein, autobewegingen, industrie, huizenbouw, infrastructuur, het maandelijkse circus van Brussel naar Straatsburg en noem het maar op. Overigens zijn er nog stukjes ongeschonden natuur in Nederland, je moet met een vergrootglas op zoek maar daar kan je nog zien dat wanneer de mensen er met de poten vanaf blijft het business as usual is ondanks een warm jaar of een zeer nat jaar of stikstof van de boer een kilometer verderop.

Als we het over man-made global warming hebben dan zeg ik doe wat aan die mens en laat het visieloze groeimodel eens los en het probleem lost zich vanzelf op.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Detonator
Verwijderd schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 11:32:
[...]

afval sorteren, Ben jij nog tegen één van de genoemde maatregelen?
afval sorteren is slecht voor het milieu :)

https://www.at5.nl/artike...ic-niet-beter-voor-milieu

papier en glas en gft-afval moeten uiteraard wel apart, maar de rest kan alles bij elkaar
armageddon_2k1 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 11:37:
[...]

Thanks.
ja je zou je eigenlijk moeten schamen dat je het ooit in je hoofd hebt gehaald om in Zevenaar geboren te worden (of een andere plaats in het ''achterland'') 8)7

er is ook nog een Nederland buiten de randstad... waar ook ongeveer de helft van Nederland woont.....

ov met 2 werkende ouders en kinderen is hier absoluut niet mogelijk, ook al hoe graag je het wil....en dat hoeft echt niet ''bewezen'' te worden met bussen die om de 2 uur rijden

ik woon zelf alleen en kan al niet eens fatsoenlijk van ov gebruik maken voor mijn werk.... eerste bus is pas om 8u op mijn werk, terwijl ik om 7u moet beginnen...en dan ben ik om 3uur klaar, en dan moet ik nog wachten tot 4uur voor er een bus komt.. langer werken of later beginnen is geen optie in ploegendienst...

en dat geld dan voor alle 250-300 man , want de bushalte ligt voor de hoofdingang

heb al eerder gezegd.. het ov is in heel Nederland zowat (behalve de randstad) ingekrompen de laatste jaren

[ Voor 79% gewijzigd door Mr. Detonator op 30-11-2019 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

Klimaat: (Singapore-definitie) Het weer, gemeten over een periode van minimaal 35 jaar, op een bepaalde plek.

Wanneer is het klimaat niet veranderd dan?
Wat dat betreft is de topic warning ook maar een lege huls.
Natuurlijk verandert het klimaat. Wel eens vn ijstijden gehoord?
Als het nu alemaal veel kouder aan het worden was, werd er ook gesmeekt om miljarden.
Maar, ok, het wordt nu gemiddeld gezien overal iets warmer.

Ik kan dat zelf ook beamen. In de 16 jaar dat ik in Indonesië woon heb ik het regenseizoen zien opschuiven van Sept-Feb naar Dec-Mei. Gewoon zelf waargenomen.
Dit jaar extreem, nog steeds geen regen, en dat komt weer door een extreme El Nino.

Ik ben echt wel bereid toe te geven dat het klimaat verandert, houd me ten goede.
Maar dat schreeuwerige over hoe wij als NL'ers daar verantwoordelijk voor zijn, durf ik te betwisten.

Edit: Ga je zien. Gaat het gewoon ineens regenen. :+
_O_ Welkom regen!!! *O*

[ Voor 4% gewijzigd door HMC op 30-11-2019 13:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:45
Ach, ons Stientje toch.

Eerst ontstaat er mede door haar toedoen de PFAS 'crisis', vervolgens draalt ze maandenlang met een oplossing, en nu de norm eindelijk verhoogd wordt heeft ze het lef om te zeggen dat bouwers nu toch weer snel aan het werk moeten.

We willen heel graag aan het werk mevrouw de minister, het wachten was enkel op u. Excellentie.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Mr. Detonator schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 12:42:
[...]
afval sorteren is slecht voor het milieu :)
Dat is nou net niet wat er wordt gesteld... alleen is de manier van sorteren cruciaal.
https://www.at5.nl/artike...ic-niet-beter-voor-milieu

papier en glas en gft-afval moeten uiteraard wel apart, maar de rest kan alles bij elkaar
Goed punt in de richting van de onzin van de aanpak van de Gemeente Amsterdam, maar de kop klopt echt totaal niet (niet jouw fout). Afval sorteren is uitstekend, maar dit door de burger te laten doen is duur en werkt niet goed. Je kan beter scheiden na ophaling.

Dit soort achterlijk verslaggeving is zo funest voor de maatschappelijke discussie. Het gaat niet over het nut van sorteren, het gaat om HOE we sorteren.
[...]
ov met 2 werkende ouders en kinderen is hier absoluut niet mogelijk, ook al hoe graag je het wil....en dat hoeft echt niet ''bewezen'' te worden met bussen die om de 2 uur rijden

ik woon zelf alleen en kan al niet eens fatsoenlijk van ov gebruik maken voor mijn werk.... eerste bus is pas om 8u op mijn werk, terwijl ik om 7u moet beginnen...
Ho stop. Je maakt hier een hele grote denkfout waarbij een lokale situatie wordt overgezet naar "buiten de randstad".

Zelfs als we de grote gemeentes eruit laten is het absoluut mogelijk om buiten de randstad kinderen autoloos op te voeden; mijn familie is het levende bewijs. Ik ben minimaal vierde generatie autoloos. (ik vermoed zelfs dat mijn Nederlandse voorouders nog nooit een auto hebben gehad, want ik zit met mijn lang overleden overgrootouders al op WO1). We spreken hier over de Noordkop...

Ik zal niet pretenderen dat het voor iedereen even haalbaar is (die discussie wil ik best ergens anders aan want dat wordt een lang welles/nietes), maar dit geeft al aan dat er dingen veel te stellig worden gebracht.
heb al eerder gezegd.. het ov is in heel Nederland zowat (behalve de randstad) ingekrompen de laatste jaren
Dat is nou net een politieke keuze die we als maatschappij prima kunnen ombuigen.

[ Voor 43% gewijzigd door roffeltjes op 30-11-2019 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Detonator
roffeltjes schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 12:57:
[...]

Dat is nou net niet wat er wordt gesteld... alleen is de manier van sorteren cruciaal.

[...]

Goed punt in de richting van de onzin van de aanpak van de Gemeente Amsterdam, maar de kop klopt echt totaal niet (niet jouw fout). Afval sorteren is uitstekend, maar dit door de burger te laten doen is duur en werkt niet goed. Je kan beter scheiden na ophaling.

Dit soort achterlijk verslaggeving is zo funest voor de maatschappelijke discussie. Het gaat niet over het nut van sorteren, het gaat om HOE we sorteren.
ik bedoelde natuurlijk ook vooraf sorteren ipv achteraf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Mr. Detonator schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 13:00:
[...]
ik bedoelde natuurlijk ook vooraf sorteren ipv achteraf
Ging ik direct vanuit en je punt over zinloze symboolpolitiek is helemaal prima, maar dat is niet de kop van het artikel.

En dat is gewoon kwalijk... dit is AT5 een onafhankelijk nieuwskanaal, waarom zo'n duidelijk incorrecte kop neerpleuren? Omdat het natuurlijk lekker provoceert, schijt aan de werkelijke situatie.

Zolang de burger met dit soort des-informatie wordt geconfronteerd gaat het niet beter.

[ Voor 13% gewijzigd door roffeltjes op 30-11-2019 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

roffeltjes schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 12:25:
[...]

Dit is aantoonbaar incorrect en is al meermaals aangegeven. De impact van een Westerling op dit vraagstuk is onevenredig groot (heel erg onevenredig!) Als we allemaal als Nederlander leven moeten we 80% van de mensen van de aarde verwijderen.

[...]

En toch passen er drie keer zoveel Indonesiers op aarde dan Nederlanders.

Wikipedia: List of countries by ecological footprint
Het is vrij logisch dat welvarende landen een hogere gemiddelde ecologische voetafdruk hebben dan landen waar armoede een veel grotere rol speelt. Anders zou bijvoorbeeld India een land zijn waar nagenoeg de hele wereld een voorbeeld aan kan nemen. Zelfs China scoort op het gemiddelde behoorlijk goed, terwijl ze verreweg de grootste vervuiler zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cbr600f4i schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 12:42:
[...]

De verwachte reactie, dat is dus niet de strekking van mijn post en het uitlichten van 1 alinea omdat ik die noodsituatie mis en niet ervaar inclusief mijn observaties van de polen en de tropen heeft ook niets met de topicwarning van doen. Volgens de topicwarning zouden de Malediven nu onbetwist onder water moeten staan.
Ik snap wat je bedoelt, als ik nu naar buiten kijk zie ik een rustige zonnige winterdag, maar de klimaatcrisis is een crash in slow motion. We kunnen niet riskeren dat we een kantelpunt bereiken waardoor er ineens 4 of 6 graden bijkomt en neerslagpatronen drastisch veranderen, waardoor de voedselvoorziening van honderden miljoenen mensen in gevaar komt. Er zit sowieso al 30 jaar vertraging tussen uitstoot en temperatuurstijging, terwijl onze uitstoot nog steeds toeneemt.

Het is een olietanker die volledig gekeerd moet worden, geen rubberbootje. Ons menselijk brein is niet gemaakt om dingen op zo'n grote ruimte- en tijdschaal te vatten, maar als je van generatie op generatie kijkt, is het wel degelijk een crisissituatie. We hebben nood aan een stabiel klimaat, zoals tijdens de voorbije tienduizenden jaren. Kleine lokale schommelingen zijn al moeilijk genoeg (kleine ijstijd, Tambora-vulkaan). Met 7 miljard mensen die nu al de limieten van de ecosystemen uitdagen, hebben we niet veel marge om nog verder te klooien.
HMC schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 12:42:
[...]

Als er een warning is die alles al beslist heeft, waarom discussiëren we hier dan nog? :?
Dat het klimaat verandert door de mens ligt inderdaad al vast, de grote vraag is nu wat we er gaan aan doen. Of zijn er nog die vinden dat we niks moeten doen? (buiten Trump, Bolsonaro, Farage, Wilders,...)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2019 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

NiGeLaToR schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 10:25:
Precies mijn ervaring en inmiddels overtuiging.

‘Taking the moral high ground’ is echt de slechtste PR die je jezelf aan kunt doen. Mensen minderwaardig behandelen omdat ze vlees eten of een auto rijden stoot ze af, maakt ze eerder militant en rigide.

Zo had ik zelf ook moeite met veganisme: suggestieve docu’s, mensen die vegan zijn geworden en je de hele tijd de les gaan lezen over hoe erg het wel niet is. Didn’t work.

Tot iemand hier in het vegan topic zei ‘tis voor mij een morele keuze, meer dan een keuze die per se beter voor gezondheid is bijv’. Dat werkte voor mij wel en merk dat ik nu in ene spontaan vlees voor een deel uit m’n (hoog eiwit) dieet geschrapt heb. (Uhm hele korte samenvatting dit)
Eens, en dat is waarom ik het hier meestal wel kan waarderen. Een wat veiligere omgeving waardoor normaler gediscussieerd kan worden.
Natuurlijk komt er ook wel eens een opmerking langs die minder onderbouwd is, maar dat hoort er ook gewoon bij.
Een houding als deze:
Verwijderd schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 09:46:
Geen probleem als dat artikel getoond wordt aan iemand die bij voorbaat alle constructieve bijdragen afbreekt en flauw op de man speelt :) Ik denk dat niemand zich de illusie maakte dat die persoon uit idealisme zijn gedrag zou veranderen.
is dan precies wat niet helpt. Een soort verhevenheid en diskwalificatie van de ander, negeer een opmerking dan gewoon. :)

Het is zo zonde wat ik ken de namen hier onderhand lang genoeg om te weten dat het meestal helemaal niet zo bedoeld is, maar daar zit ook gewoon een stukje psychologie achter. Andersom is het onderwerp voor de ideologische mensen en belangrijke overtuiging, als iemand daar dan lacherig over doet geeft dat het gevoel dat men lacherig doet over de persoon zelf. Dat geeft dan ook irritatie, feitelijk hetzelfde verhaal omtrent ego als in dat artikel.
Elkaar serieus blijven nemen is de sleutel wat mij betreft.
Een vriend van iemand die ik ken was bezig met een huis kopen en dat zou dan nieuwbouw worden: warmtepomp en zonnepanelen incl. Ik vroeg of ik kon helpen met vragen bedenken en toen had hij er twee: kunnen de zonnepanelen eraf en mag ik een gewone CV. Zonnepanelen zouden niet werken en duur en de warmtepomp werkt ook niet volgens Tros radar.
https://radar.avrotros.nl...p-schuld-door-overlijden/

Dus ja: de ‘marketing’ is alles en precies hetgeen politici en specifiek dit kabinet waardeloos in is. Even los van het feit dat er altijd een groep mensen boos en tegen zal zijn. Zo zijn ze nu eenmaal geboren zeg maar.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat ook best lastig vind. Groen is namelijk ook een hype aan het worden en overal worden zogenaamde duurzame keuzes voorgespiegeld en verkocht die bij nader inzien toch best wel tegen blijken te vallen. Greenwashing is in die zin heel sterk in opkomst en dat baart mij flink zorgen.
De mens zal namelijk graag kiezen voor groene alternatieven in plaats van echt de levensstijl aanpassen, als dan veel alternatieven stiekem toch niet zo groen zijn komen we echt geen reet verder.
En de commercie en industrie zal gewoon lekker blijven groeien.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
[...]

ja je zou je eigenlijk moeten schamen dat je het ooit in je hoofd hebt gehaald om in Zevenaar geboren te worden (of een andere plaats in het ''achterland'') 8)7

er is ook nog een Nederland buiten de randstad... waar ook ongeveer de helft van Nederland woont.....
Haal diep adem, tel rustig tot 3, en voel je niet zo aangevallen als ik achterland zeg. Dat panische gegil als mensen het benoemen voor wat het is..... Dat is gewoon een benaming zonder enige negatieve connotatie van mijn kant en als mensen het als belediging zien dan moeten ze maar een dikkere huid krijgen. Ik woon zelf ook in de provincie/achterland in Nijmegen en ik zie het ook echt als achterland. Zo erg is het allemaal niet want het biedt ook weer veel voordelen buiten de randstad. De randstad heeft ook weer voordelen. Zoals alles is het niet zo zwart wit.

M'n punt was juist dat ik me heel goed voor kan stellen dat het in het achterland/buitengebied met het OV gewoon niet te doen is. Dat zeg ik zelfs letterlijk. Dat lijkt me een redelijk feit en dus kan je mensen moeilijk verplichten alles met het OV te doen. Echter, ik ben het gewoon niet eens met de stelling dat het *in het algemeen* niet te doen is. Dat is pertinent onwaar. M'n familie woont wel in de randstad en die pendelen met veel plezier in de trein heen en weer en gaan met de vier koters in het weekend allemaal uitjes doen met de trein. M'n schoonfamilie gaat iedereen met de fiets of trein naar werk en die wonen allemaal in en om Nijmegen. Ik zal nooit zeggen dat het altijd goed te doen is, maar ik ben het gewoon oneens met die oververheerlijking van de auto. Op mijn traject, Nijmegen naar Maarssen is de trein gewoon effectief sneller en comfortabeler in de spits.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 14:06:
[...]

Eens, en dat is waarom ik het hier meestal wel kan waarderen. Een wat veiligere omgeving waardoor normaler gediscussieerd kan worden.
Natuurlijk komt er ook wel eens een opmerking langs die minder onderbouwd is, maar dat hoort er ook gewoon bij.
Een houding als deze:

[...]

is dan precies wat niet helpt. Een soort verhevenheid en diskwalificatie van de ander, negeer een opmerking dan gewoon. :)
Lees toch maar eens terug welke reactie ik kreeg toen ik fietsen als alternatief voorstelde. Het ging meteen over leven op water en brood met nog een hele reeks andere uitspraken zoals deze:
Smaken m’n spareribs niet minder om. Goed idee trouwens, zal snel weer eens wat houtskool en hout verbranden om lekker varkensvlees te bereiden. Dat is vast jouw ergste nachtmerrie, maar de meerderheid houdt nou eenmaal van lekker eten!
Als je het wilt hebben over normale discussies, onderbouwing en verhevenheid... Erna ging het ineens wel constructief, inhoudelijk en onderbouwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@Verwijderd had ik allang gezien, ben gewoon verder gescrolled. Houdt het namelijk veel sneller van op. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Verwijderd schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 13:19:
[...]

Het is vrij logisch dat welvarende landen een hogere gemiddelde ecologische voetafdruk hebben dan landen waar armoede een veel grotere rol speelt. Anders zou bijvoorbeeld India een land zijn waar nagenoeg de hele wereld een voorbeeld aan kan nemen. Zelfs China scoort op het gemiddelde behoorlijk goed, terwijl ze verreweg de grootste vervuiler zijn.
Dat het logisch is doet helaas niets af aan dit vervelende feit. En ik zeg helaas niet sarcastisch, ik baal hier natuurlijk ook van.

Het lastige van met name Chinese uitstoot is dat een belangrijk deel wel degelijk door het Westen wordt veroorzaakt, namelijk we laten alles daar produceren, gooien het op zwaar vervuilende mammoetschepen en genieten hier van de luxe. Dus als je hier in de consumptie snijdt raak je niet alleen de in verhouding grootste veroorzakers van het probleem, je raakt eigenlijk meteen uitstoot in de rest van de wereld.

Laten we trouwens niet Nederland bagatelliseren als klein kut landje. Onze landbouwcijfers geven al aan dat we op bepaalde gebieden met de grootste jongen meedoen.

Is een Nederlander hoofdverantwoordelijk? Natuurlijk niet. Maar we zijn wel disproportioneel mede-verantwoordelijk. We hebben ook veel meer mogelijkheden om het probleem aan te pakken dan de gemiddelde wereldburger. Het is op zijn zachtst gezegd "krom" dat als we iedereen hetzelfde gunnen als de gemiddelde Nederlander we de bevolking met meer dan 80% moeten verminderen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

roffeltjes schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 14:45:
[...]

Dat het logisch is doet helaas niets af aan dit vervelende feit. En ik zeg helaas niet sarcastisch, ik baal hier natuurlijk ook van.

Het lastige van met name Chinese uitstoot is dat een belangrijk deel wel degelijk door het Westen wordt veroorzaakt, namelijk we laten alles daar produceren, gooien het op zwaar vervuilende mammoetschepen en genieten hier van de luxe. Dus als je hier in de consumptie snijdt raak je niet alleen de in verhouding grootste veroorzakers van het probleem, je raakt eigenlijk meteen uitstoot in de rest van de wereld.
Je kan als Nederland of als de EU alleen lastig China aanpakken. Importheffingen dan maar?
Laten we trouwens niet Nederland bagatelliseren als klein kut landje. Onze landbouwcijfers geven al aan dat we op bepaalde gebieden met de grootste jongen meedoen.
Maar hoeveel daarvan is export? Dat wordt dan natuurlijk wel veroorzaakt door die landen waar dat heen gaat, net zoals dat bij China het geval is. (Exportheffingen dan maar?)
Is een Nederlander hoofdverantwoordelijk? Natuurlijk niet. Maar we zijn wel disproportioneel mede-verantwoordelijk. We hebben ook veel meer mogelijkheden om het probleem aan te pakken dan de gemiddelde wereldburger. Het is op zijn zachtst gezegd "krom" dat als we iedereen hetzelfde gunnen als de gemiddelde Nederlander we de bevolking met meer dan 80% moeten verminderen :X
De wereld is niet gelijk. We hebben het hier natuurlijk beter dan het grootste gedeelte van de wereld. Maar ik weiger me daar schuldig om te voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Punt van orde: Hoewel millennials geen kans op eigen woonruimte hebben zijn ze wel daadwerkelijk in het buitenland geweest >:).

offtopic:
Een huurwoning in de randstad kost immers 24 tickets naar Indonesië per jaar :+. Een studentenkamer van 8m2 6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
roffeltjes schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 11:04:
[...]

Maar dat is niet wat gebeurd, zeker niet in deze draad! Het is namelijk precies het omgekeerde...
Dat is wellicht een perceptieding dan, want zelfs als groot PV bezitter, EV ambassadeur en poging-tot-minder-vlees-eter wordt ik met regelmaat op de persoon aangevallen omdat ik kritisch ben op de alles-of-niets-mentaliteit die ik met regelmaat tegenkom :)
Poster A zegt dat we minder kunnen consumeren.
Poster B maakt ze uit voor Gutmensch die terug wil naar de Middeleeuwen.
Njah, er zijn genoeg mensen die het niet zo brengen als jij doet. Dan leest het meer als:
Poster A zegt 'mensen moeten gewoon stoppen met dit-of-dat-doen want dat is echt onbegrijpelijk
Poster B zegt 'ik denk dat ik het wel begrijp'
Poster A zegt dan 'ja je kunt ook in de middeleeuwen blijven hangen'

Ik denk dat we beide voorbeelden vaak genoeg voorbij zien komen :-)
Dat zie je ook in de media, waar klimaat activisten steevast als moraalridders worden neergezet en waarbij de inhoudelijk argumenten totaal niet worden meegenomen. Moraliteitswoede komt keer op keer weer vanuit de citicasters, terwijl de Groene zijde vooral zit aan te geven dat eeuwige groeit niet haalbaar is. En niemand, werkelijk niemand kan ontkennen dat dat correct is!

Het lijkt er toch fors op dat er een aantal mensen is die zich schuldig voelen (of weten dat ze zich schuldig moeten vinden) wanneer ze in de spiegel kijken. Dit vinden ze bepaald niet prettig dus gaan ze anderen de schuld geven van dat nare gevoel in de onderbuik.
Of ze begrijpen het gewoon niet? Want elke keer als ik me probeer te richten op de vorm ipv de inhoud van het verhaal kan ik rekenen op een redelijk fanatieke reactie. Terwijl nota bene ik al aan de kant van 'het klimaat' (niet zo zeer de activisten, maar uberhaupt, het klimaat) sta. Stel dat je daar nog mijlenver vandaan bent en je treft zo'n opstelling - dan snap ik (jawel, begripvorming, empathie) de weerstand wel. Ik keur het daarmee niet goed, maar stel de vorm bijvoorbeeld ter discussie. Best lastig voor sommige mensen om die elementen los van elkaar te zien.
Betreft veganisme, ik ben absoluut geen vegetariër, maar objectief gezien is de mega stal een staaltje mishandeling van heb ik jou daar. En slagerijen, als je mensen wil shockeren moet je eens laten zien hoe dieren daar worden behandeld (schoppen, slaan etc.).

Dat zijn best wel vervelende feiten die niet zomaar kunnen worden weggezet als "moraalriddertje spelen".
Oke, maar wat is je punt? Laat ik voorop stellen dat ik doorgaans bij geen van de twee verplicht geworden kampen hoor: ben niet pro-piet maar ook niet tegen, ben voor klimaat, maar niet militant of iets in die trant. Dus ook met het houden en eten van dieren begeef ik me in het grijze gebied. Ben niet blind voor leed, maar hou toch van vlees. Blijkbaar, in het debat, kan dit niet meer, maar denk ik dat veel meer mensen volgens de normaal verdeling in dit grijze gebied tussen de twee uitersten zitten dan de fannatiekelingen denken doordat ze zichzelf zo vaak horen.
Ik heb het hier al een paar keer over gehad met Hoevenpe (we zijn het roerend eens); de politiek blijft benadrukken hoe vreselijk het allemaal is voor de burger, terwijl dit weer objectief kolder is.

Duurzaam leven is anders, maar biedt heel veel voordelen. Er is niks mis met meer vrije tijd, lagere kosten, met een schonere leefomgeving en minder stress..
Uhm tjah, ik ben het dan ook met jullie eens: wie kan er tegen een lage energierekening zijn etc, als je het louter financieel wilt bekijken (schijnbaar is dat erg belangrijk in de media.. de kosten.. en niet de baten). MAar ook dit is communicatie. 8 jaar terug nam ik m'n eerste set PV. Bepaald geen early adopter, maar ook niet heel laat. Buren: wat een onzin, werkt niet. 5 jaar terug liet ik m'n energierekening zien. 4 jaar terug namen alles buren PV. Ik heb die 'onzin'-opmerking lekker daar gelaten waar die was, geen probleem, iedereen kan tot inzicht komen en leren. Heb ze allemaal geholpen en ze hebben allemaal een lage energierekening.

Tis soms een kwestie van het positieve verhaal zien, in plaats van de negatieve kant. Kleine stapjes, sympathieke gebaren. Geen grootste politieke besluiten die iedereen raakt, maar niemand begrijpt. Het kost tijd.
En als we het over de economie hebben, duurzame projecten zijn niet alleen rendabel, het past bijzonder goed bij onze kennis en diensten economie. Het feit dat we achterlopen met renewables op Engeland is bizar. Wij zijn meester in weg en waterbouw, worden altijd betrokken bij grote internationale projecten zowel bij uitvoering, aansturing als advies, Maar omdat groen een vies woord is gaan we vooral het blikje vooruit schoppen en laten andere landen giechelend de markt veroveren. Een mooie omgekeerde VOC geest |:(
Het goede nieuws is dat terwijl men in Den Haag doet alsof het allemaal heel ingewikkeld is, er gewoon bedrijven zijn die aan oplossingen werken. De netbeheerders zijn hier gewoon elke dag mee bezig, want het gebeurt gewoon. Installateurs knutselen wat af (incl bij mij thuis) en zo experimenteren de bedrijven die dit allang zien gebeuren gewoon door. Ik sprak vorige week een PV installateur die blij is als de salderingsregeling eraf gaat, niet omdat het goed is voor zijn business (integendeel) maar omdat het de innovatie zal stimuleren. Er zit echt wel veel ideologie en overtuiging in de mensen die het doen, alleen niemand heeft dáár momenteel interesse in (nou ja.. qua Telegraaf publiek dan, laat ik het maar zo zwart wit zeggen ;) voor deze ene keer).
hoevenpe schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 10:57:
[...]

Een warmtepomp heeft inderdaad ook nadelen, het is geen universele oplossing die in alle huizen bruikbaar is.

Bij nieuwbouw zal er wel rekening mee gehouden zijn verwacht ik, begreep echter dat op erg koude dagen warmstoken een probleem kan zijn.
Maar dat is dan toch gewoon waardeloze engineering en geen warmtepomp-probleem?

Ik heb net 11.400,- uitgegeven aan een verwarmingssysteem (nou ja, WTW, water, luchtbehandeling en verwarming, dus hok vol apparaten) voor ons huis en ben nóg niet helemaal van het gas af. Wij hebben hetelucht verwarming en we kunnen hiermee helaas nog niet 100% op een warmtepomp leunen. Dit kon ik gewoon uitrekenen aan de hand van de specsheets van de leveranciers, gezond verstand en hulp van een capabele klimaat installateur.

En toch heb ik het gedaan. Want ik vind het cool. En het werkt. En ik vind het nog cooler om tegen iedereen die zegt 'dat werkt niet' te vragen of ze het koud hebben als ze bij me zijn 8) Zie het als een hele dure hobby. Gasverbruik was 900m3 per jaar en ga nu terug naar zo'n 300m3 per jaar. Dat laatste deel gaan we de komende jaren wel om zeep helpen. Geen probleem. En dan heb ik het gewoon gedaan ipv gaan zitten wachten. Ik heb een hekel aan wachten.
ANdrode schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 15:42:
[...]

Punt van orde: Hoewel millennials geen kans op eigen woonruimte hebben zijn ze wel daadwerkelijk in het buitenland geweest >:).

offtopic:
Een huurwoning in de randstad kost immers 24 tickets naar Indonesië per jaar :+. Een studentenkamer van 8m2 6.
Hehe, maar dan vaak wel meteen voor 6-12 maanden en niet voor een weekje :+

[ Voor 3% gewijzigd door NiGeLaToR op 30-11-2019 15:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Verwijderd schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 15:27:
[...]

Je kan als Nederland of als de EU alleen lastig China aanpakken. Importheffingen dan maar?
Dat kan. Dan breng je op de vervelende manier de consumptie naar beneden door vooral de armere Nederlanders te treffen.
Maar hoeveel daarvan is export? Dat wordt dan natuurlijk wel veroorzaakt door die landen waar dat heen gaat, net zoals dat bij China het geval is. (Exportheffingen dan maar?)
Stoppen met subsidies ;)
De wereld is niet gelijk. We hebben het hier natuurlijk beter dan het grootste gedeelte van de wereld. Maar ik weiger me daar schuldig om te voelen.
En weer een voorbeeld waar iemand moreel buikpijn krijgt bij het idee van ongelijkheid.

Je mist de kern van de boodschap: Onze consumptie is dusdanig groot dat het niet past op de aarde. Tenzij jij op de een of andere wijze de rest van de wereld wil stoppen omdat zelfde niveau te halen is dat een probleem.

Laten we het klimaat even vergeten. Denk eens aan die heerlijke auto waar jij zo afhankelijk van bent. Wat denk je dat het doet met de benzineprijs als er 5x zoveel zou worden verstookt? Je wordt heel boos dat de Klimaat crisis jou hierin belemmerd, maar ik gok dat dit redelijk dramatisch gaat zijn voor je financien.

De reflex om dan te roepen" het probleem is Overbevolking" is niet productief, tenzij je een idee verzint om de aarde met 90% te ontvolken (voor de Marvel nerds, dat is Thanos on Steroids).

Je brengt schuldgevoel naar voren, maar dat haal je er zelf bij. De consequenties zijn namelijk niet moreel (klimaat crisis heeft maling aan onze moraal), maar gaan jou en je nageslacht keihard treffen. Wil jij jezelf liever financieel flileren of wil je liever nu goede keuzes maken? Penny wise, pound foolish...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
NiGeLaToR schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 15:44:
[...]
Ik denk dat we beide voorbeelden vaak genoeg voorbij zien komen :-)
Is dat zo? Ik kan op de laatste pagina's direct een paar voorbeelden geven van criticasters die zelf met de moraal op de proppen komen, voorbeelden voor het omgekeerde ontbreken voor zover ik het kan bekijken.

Zo ook in de media waar Gretha wordt neergezet als paladijn van de klimaat crisis terwijl ze gewoon inhoudelijk heel erg rake opmerkingen plaatst waar verdomd weinig aan af te doen is.

Het is verdomd effectief om de klimaat activisten weg te zetten als moralisten die vooral rekening moeten houden met de gevoeligheid van de criticasters, juist omdat elk argument voor een schonere wereld kan worden geframed als moraal ridderschap. Zonder de boodschap maar in beschouwing te nemen doe je een perfecte aanval op het karakter.

(Je in overdrachtelijk zin).

Ik bedenk me net een ander mooi voorbeeld:

Overbevolking

Iedereen erkent het als een groot probleem, maar er is een flinke groep posters die het wil bestempelen als het grootste probleem. We kunnen daar best over discusieren, maar er is een heel vervelende eigenschap aan overbevolking: Je kan het niet dusdanig aanpakken dat het enig effect gaat hebben op afzienbare tijd.

De grootste cesuren in onze geschiedenis hebben niet geleid tot een dalende wereldbevolking (hooguit lokaal), Sterker nog, in de twintigste eeuw zijn er zowel vanuit pandemische kant als vanuit oorlogen en honger nog nooit zoveel slachtoffers gevallen.

Maar we willen niet dat de bevolkingsgroei stopt... nee; om dit als kernprobleem te maken zouden we drastisch in wereldbevolking moeten dalen. En dan wordt het opeens een heel lastige discussie:

- One child per family heeft de bevolkingsgroei in China geremd, niet omgekeerd.
- Oorlogen hebben niet geleidt tot afdoende remmen.
- Vervolging heeft niet geleidt tot afdoende remmen.
- Honger is niet afdoende om de groei te remmen.

Logischerwijs moeten we dus iets draconisch verzinnen. Als we überhaupt de complete onmogelijkheid dat supranationaal af te dwingen negeren kunnen we alles verzinnen wat we willen/

Het beste scenario is dat we uit komen op selectief voortplantingsrechten toekennen, maar ook dat gaat niet afdoende werken (zie China).

Ongesproken ligt dan natuurlijk het moraliteits vraagje op de planken: Wie bepaald wie wel kindjes mag krijgen?

En let wel, dit gaat niet voldoende zijn, dus de volgende vraag is "wat dan?" Het Thanos on sterioids scenario? Als ik dat noem gaat iedereen roepen dat ik een morele karikatuur creëer, maar het vervelende is dat dit wel degelijk de richting is waar je dan moet gaan denken.

het probleem van overbevolking is gigantisch, maar als iemand dat hier poneert en ik geef pushback Ben ik op dat moment een moraalridder? Nee. Ik beargumenteer heel rustig de consequenties. Dat iedereen in zijn achterhoofd de logica volgen dat er een moreel probleem zit is inherent aan het onderwerp.

Maar dat maakt mijn positie in geen geval minder valide!

[ Voor 52% gewijzigd door roffeltjes op 30-11-2019 16:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@roffeltjes mijn voorbeeld ging wat verder dat dit topic of zelfs dit forum.

Wat je terecht aanstipt is dat de mensen die tegen zijn, dit kunnen doen zónder argumentatie of onderbouwing en mensen die gewoon aangeven dat er iets mis is dit doorgaans louter doen met onderbouwing.

En daar zit hem precies de crux. Iemand die vanuit z'n onderbuik reageert bestoken met feiten helpt niet. Je zult moeten uitvinden waar zijn of haar angst vandaan komt en daar iets mee doen, in plaats van in de ratio nog eens proberen uit te leggen dat dit niet waar is.

In mijn beperkte reikwijdte dus simpelweg om het te laten zien. Van de 8 daken die ik om me heen heb vol gekregen is er nog 1 leeg. Die gelooft er nog steeds niet in dat het werkt. En als ik naar argumenten vraag waarom die dat denkt komen er 'binnenkort' in ene nóg betere panelen, etc, etc. Daar stop ik geen energie meer in. Die 8, die zijn relevant.

En wat gebeurt er op tv c.q. veel andere media: we zetten die ene die toch tegen is, ongeacht wat je verzint, zegt of doet, in de spotlight en laat die kijkcijfers maar komen. Kansloos, toch?

Ben dus wel fan van Gerrit Hiemstra bijvoorbeeld, die weet inmiddels wel goed om te gaan met irrationele anti-drammers. Pakt de feiten erbij als het kan, maar hakt subtiel op die onderbuik in als het moet, zeg maar :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• roffeltjes
NiGeLaToR schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 16:17:
@roffeltjes mijn voorbeeld ging wat verder dat dit topic of zelfs dit forum.
Knip
Allereerst, ik vind dit echt weer een gesprek waarmee we de kern raken; perceptie en strategie. duim omhoog van mijn kant! Mocht ik wat bruusk overkomen, zit een beetje in mijn posting stijl geloof ik, ik ben een behoorlijk redelijk mens in de omgang :+

Het is elke keer weer vervelend om tot de conclusie te komen dat de burger verkeerd wordt voorgelicht.

Sterker nog, ik gok dat als er al iets gebeurd het over de as van links het om een populist gaat die gebruik maakt van een periode van heel warm weer. Lekker moreel issue van heb ik jou daar :X

We zitten ook qua politiek zo vaak op de emotie en de symbolen dat de hele discussie allang al niet meer gaat om de feiten. En dat is frustrerend, want er is ontzettend veel te doen waarbij we er als burger juist op vooruit gaan!

In plaats van te stellen "Ik waak ervoor om de burger te belasten voor verduurzamen" had Dijkhoff ook kunnen zeggen: "De VVD maakt zich hard voor duurzaamheid wat de burger ook echt wat oplevert." Vooral omdat dat eerste een ontzettend domme opmerking is waarvan hij zelf al had moeten aanvoelen dat hij dat nooit kan waarmaken.

Zet het neer als kans, als verbetering, in plaats van in te zoomen op de dingen die we moeten laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
NiGeLaToR schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 15:44:
En toch heb ik het gedaan. Want ik vind het cool. En het werkt. En ik vind het nog cooler om tegen iedereen die zegt 'dat werkt niet' te vragen of ze het koud hebben als ze bij me zijn 8) Zie het als een hele dure hobby. Gasverbruik was 900m3 per jaar en ga nu terug naar zo'n 300m3 per jaar. Dat laatste deel gaan we de komende jaren wel om zeep helpen. Geen probleem. En dan heb ik het gewoon gedaan ipv gaan zitten wachten. Ik heb een hekel aan wachten.
Dat deel begrijp ik wel hoor, nieuwe technologie blijft machtig interessant en een verschrikkelijk leuke maar ook dure hobby. Een deel van de 'lol' van zonnepanelen is toch steeds even kijken hoeveel je vandaag weer zelf opgewekt hebt... :)

Punt is wel dat jij en ik zich zo'n hobby kunnen permitteren, maar een hoop mensen die middelen niet hebben. Echt 'ontkennen' kom ik in mijn omgeving niet zo (meer) tegen, zorgen over de terugverdientijd en haalbaarheid (o.a. de noodzakelijke vloerverwarming in een ouder huis) veel vaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

roffeltjes schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 15:46:
[...]

Dat kan. Dan breng je op de vervelende manier de consumptie naar beneden door vooral de armere Nederlanders te treffen.
Dit blijft altijd het probleem... En daar is niet echt een oplossing voor.
[...]

Stoppen met subsidies ;)
Ben niet goed op de hoogte van welke subsidies er zijn. Maar dit gaat links of rechtsom weer een verhoging van de kosten brengen die vooral de lagere inkomens raakt?
[...]

En weer een voorbeeld waar iemand moreel buikpijn krijgt bij het idee van ongelijkheid.

Je mist de kern van de boodschap: Onze consumptie is dusdanig groot dat het niet past op de aarde. Tenzij jij op de een of andere wijze de rest van de wereld wil stoppen omdat zelfde niveau te halen is dat een probleem.
Wat moeten we doen dan, onze eigen levensstandaard naar beneden halen? Hoe gaat dat lukken zonder dwang en geweld?
Laten we het klimaat even vergeten. Denk eens aan die heerlijke auto waar jij zo afhankelijk van bent. Wat denk je dat het doet met de benzineprijs als er 5x zoveel zou worden verstookt? Je wordt heel boos dat de Klimaat crisis jou hierin belemmerd, maar ik gok dat dit redelijk dramatisch gaat zijn voor je financien.
Totaal onrealistisch natuurlijk. Dan zijn ze eerst 100 jaar bezig om wegen aan te leggen. En tegen die tijd rijden er geen auto’s op benzine meer. ;)

En anders toch overstappen op elektrisch... Zal wel lekker rustig worden op de weg, want wederom is dat voor lang niet iedereen weggelegd. Al helemaal als de vraag enorm groeit.
De reflex om dan te roepen" het probleem is Overbevolking" is niet productief, tenzij je een idee verzint om de aarde met 90% te ontvolken (voor de Marvel nerds, dat is Thanos on Steroids).
Je hoeft ook geen 90% te ontvolken. Dat zou alleen nodig zijn als plotseling iedereen dezelfde hoge levensstandaard zou hebben. Dat gaat niet gebeuren.
Je brengt schuldgevoel naar voren, maar dat haal je er zelf bij. De consequenties zijn namelijk niet moreel (klimaat crisis heeft maling aan onze moraal), maar gaan jou en je nageslacht keihard treffen. Wil jij jezelf liever financieel flileren of wil je liever nu goede keuzes maken? Penny wise, pound foolish...
Als je suggesties hebt die geld besparen, ik hou me aanbevolen. Maar misschien staat het er hier al beter voor dan je zou denken. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Verwijderd schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 16:51:
[...]

Dit blijft altijd het probleem... En daar is niet echt een oplossing voor.
Dat is gelukkig niet waar. Je kan aan de hand van de Nederlandse kabinetten echt plotten wanneer de inkomensongelijkheid groeit. Het zijn nog steeds keuzes.
Ben niet goed op de hoogte van welke subsidies er zijn. Maar dit gaat links of rechtsom weer een verhoging van de kosten brengen die vooral de lagere inkomens raakt?
Aangezien de meeste productie wordt geëxporteerd zal de impact op de binnenlandse prijzen niet groot hoeven te zijn. En ook daarin kan je best keuzes maken.
Wat moeten we doen dan, onze eigen levensstandaard naar beneden halen? Hoe gaat dat lukken zonder dwang en geweld?
Vooral benadrukken dat het helemaal niet zo erg is. Meer vrije tijd, op korte termijn lagere energie tarieven, etc. etc.

En ja, sommige dingen zijn vervelend, we hebben al de eerste dwangmaatregel gekregen vanuit de VVD, dus dat geeft al aan dat we niet gaan ontkomen aan vervelende maatregelen. Wees daar dus ook eerlijk over.
Je hoeft ook geen 90% te ontvolken. Dat zou alleen nodig zijn als plotseling iedereen dezelfde hoge levensstandaard zou hebben. Dat gaat niet gebeuren.
Wellicht akkoord, maar de huidige 7 miljard gaat hem niet worden (je wil immers zonder inleveren de klimaatcrisis keren). Gezien de stijgende temperatuur in de twintigste eeuw kan je ook wel inschatten dat je kijkt naar een drastische reductie. Als we uitgaan van de bevolking in 1900 (en toen hadden we al meetbaar CO2 effect!) kijk je naar 60% van de mensen verwijderen. Maar laat ik meegaan en zeg dat er 1 miljard mensen af moeten....

Hoe gaan we dat voor elkaar krijgen? Het blijft een praktisch probleem (ik zeg onuitvoerbaar) met een lading wat Stalin neerzet als klein bier :X

Begrijp me goed: Ik wil liever vandaag dan morgen one child per family invoeren in de wereld... het probleem is overduidelijk! Maar ik kan net zo goed wensen dat er weer genoeg potvissen in de oceanen rondsnorkelen om het klimaat weer in evenwicht te brengen. De kans dat het gebeurd is even groot.

CO2 uitstoot kunnen we (zeker lokaal) wel beïnvloeden.en ondanks de politieke problemen is dit wel degelijk een onderwerp waar een meerderheid van de wereldpolitiek wel redelijk op een lijn staat

Is het een uphill battle? Ja, dat snap ik ook wel... maar er zijn al heel duidelijke maatregelen die worden genomen en steeds meer pressie op uitstoot. CO2 uitstoot terugdringen heeft een triest kleine kans van slagen... overbevolking terugdringen? Ik heb geen idee hoe je dat zou willen doen.
Als je suggesties hebt die geld besparen, ik hou me aanbevolen. Maar misschien staat het er hier al beter voor dan je zou denken. ;)
Je moet vooral naar het geheel kijken. De stikstof crisis is een mooi voorbeeld waarbij we een sector hebben over gestimuleerd en waarbij we nu opeens alle burgers raken. Dus liggen er plannen om de sector te saneren die klauwen met geld kosten. Als we hier eerder mee waren begonnen waren we veel goedkoper uit geweest (en ja deze zagen we al eerder aankomen dan klimaatverandering). En dan heb ik het nog niet eens over de verziekte sfeer die dit probleem heeft opgeleverd... echt zonde.

Datzelfde ga je zien met CO2. Uitstel is geen afstel, dus ga je straks gedwongen dingen moeten doen en dat gaat absoluut duur zijn. Daarom kan je beter nu je nog keuzes hebt de zaak bijsturen, dat doet veel minder pijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 15:27:
Mag niet zomaar en anders doet China het gewoon terug. ;)

Het probleem zit hem ook voor een groot deel in de mentaliteit. Het feit dat veel mensen liever vier keer iets goedkoops via Aliexpress bestellen dan één duurder product wat langer mee gaat helpt ook niet echt mee. En het verschuif steeds meer die kant op.

Overigens was het een tijd zo dat China speciale tarieven berekend kreeg voor pakketten, weet niet wat de status nu is maar dat soort constructies werken het natuurlijk aardig in de hand.
En pak ook het omzeilen van de invoerrechten maar aan, zoals nu steeds meer gebeurt door de grotere partijen.
Veel, maar wij importeren ook weer veel van het vlees wat we eten. Slaat natuurlijk eigenlijk nergens op. Het is logisch dat niet elk land zelfvoorzienend is voor alle producten die gebruikt worden, maar dezelfde goederen tegelijkertijd in- en exporteren puur vanwege het economisch gewin is natuurlijk een onnodige klimaatbelasting.
Wij kunnen inderdaad helemaal niets aan doen aan onze door kolonisatie en uitbuiting verworven luxepositie. ;)
roffeltjes schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 13:08:
Ging ik direct vanuit en je punt over zinloze symboolpolitiek is helemaal prima, maar dat is niet de kop van het artikel.

En dat is gewoon kwalijk... dit is AT5 een onafhankelijk nieuwskanaal, waarom zo'n duidelijk incorrecte kop neerpleuren? Omdat het natuurlijk lekker provoceert, schijt aan de werkelijke situatie.

Zolang de burger met dit soort des-informatie wordt geconfronteerd gaat het niet beter.
En zo blijft de cirkel ook in stand. Achteraf sorteren is theoretisch gezien helemaal niet per definitie beter, maar zolang mensen geen moeite willen doen of blijven geloven dat alles toch bij elkaar gegooid wordt is dat netto wel het resultaat.

Ook grappig om te zien dat het steeds weer diezelfde kerel is die dat verhaal komt ophangen, heb hem nu al met regelmaat langs zien komen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:08

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Gonadan schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 17:52:
[...]

Mag niet zomaar en anders doet China het gewoon terug. ;)

Het probleem zit hem ook voor een groot deel in de mentaliteit. Het feit dat veel mensen liever vier keer iets goedkoops via Aliexpress bestellen dan één duurder product wat langer mee gaat helpt ook niet echt mee.
Dit is wel erg kort door de bocht. Het ligt er helemaal aan wat je besteld. Veel wat in de Nederlandse shops staat komt daar vandaan. Een hoop wordt daar gemaakt. en ja ook een hoop b kwaliteit. Maar om alles nou te bestempelen als b kwaliteit.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

TheDudez schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 18:05:
Dit is wel erg kort door de bocht. Het ligt er helemaal aan wat je besteld. Veel wat in de Nederlandse shops staat komt daar vandaan. Een hoop wordt daar gemaakt. en ja ook een hoop b kwaliteit. Maar om alles nou te bestempelen als b kwaliteit.
Dat is totaal niet wat ik schrijf. Het gaat mij om het principe van bewust troep kopen en meerdere keren moeten weggooien en vervangen voor lief nemen omdat het toch zo lekker goedkoop is.
Heel veel mensen houden er onderhand de redenatie op na dat het beter is om vier keer iets te moeten vervangen als dat goedkoper kan zijn dan één keer iets goeds kopen. Of dat nu van Aliexpress, de Action of wat dan ook komt is niet relevant, het komt uiteindelijk toch bijna allemaal uit Azië. Het gaat om de manier waarop.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-09 11:53

odan

The dark side is within all!

Gonadan schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 18:15:
[...]

Dat is totaal niet wat ik schrijf. Het gaat mij om het principe van bewust troep kopen en meerdere keren moeten weggooien en vervangen voor lief nemen omdat het toch zo lekker goedkoop is.
Heel veel mensen houden er onderhand de redenatie op na dat het beter is om vier keer iets te moeten vervangen als dat goedkoper kan zijn dan één keer iets goeds kopen. Of dat nu van Aliexpress, de Action of wat dan ook komt is niet relevant, het komt uiteindelijk toch bijna allemaal uit Azië. Het gaat om de manier waarop.
als ik product A koop en dat kan ik 10 maanden gebruiken voor het onbruikbaar wordt voor 100 euro.
of ik koop product B dat ik 1 maand kan gebruiken maar dit kost 1 euro dan ga ik toch echt voor de bulkinkoop van product B hoor.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

odan schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 18:23:
als ik product A koop en dat kan ik 10 maanden gebruiken voor het onbruikbaar wordt voor 100 euro.
of ik koop product B dat ik 1 maand kan gebruiken maar dit kost 1 euro dan ga ik toch echt voor de bulkinkoop van product B hoor.
En wat voegt dit extreem onrealistische voorbeeld nu weer toe? :?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 16:50:
[...]
Dat deel begrijp ik wel hoor, nieuwe technologie blijft machtig interessant en een verschrikkelijk leuke maar ook dure hobby. Een deel van de 'lol' van zonnepanelen is toch steeds even kijken hoeveel je vandaag weer zelf opgewekt hebt... :)

Punt is wel dat jij en ik zich zo'n hobby kunnen permitteren, maar een hoop mensen die middelen niet hebben. Echt 'ontkennen' kom ik in mijn omgeving niet zo (meer) tegen, zorgen over de terugverdientijd en haalbaarheid (o.a. de noodzakelijke vloerverwarming in een ouder huis) veel vaker.
Het hoeft niet zo duur te zijn. Ons rijhuis is 40 jaar en hebben we goed geïsoleerd (enkele duizenden euro's). We hebben nog steeds een gascondensatieketel van 5000 euro - 1500 euro premie waarmee we nu 270 m³ verbruiken = 20 euro per maand. Dat is minder verbruik dan de 300 m³ en minder kosten dan de 11000 euro van Nigelator met zijn hybride WP. Elektriciteit betalen we 30 euro per maand aan een leverancier die 100% windenergie levert (we hebben nog geen zonnepanelen). We zetten de thermostaat wel op 18,5° en doen een trui aan.

Zo zijn we op meerdere punten zuinig: gas + elektriciteit + water + internet + tv (via internet) + telefonie (enkel prepaid mobiel) kost ons 103 euro per maand. Voor sommigen is dat enkel het elektriciteitsverbruik of telecom. PS: we zijn een koppel met 1 kind en mijn vrouw is 2 namiddagen per week thuis, in het weekend zijn we ook meestal thuis. Mijn broer is single in een rijhuis van 10 jaar en hij verbruikt meer gas en elektriciteit. Doordat we geen auto hebben kunnen we veel sparen zodat we binnenkort ook zonnepanelen en een warmtepomp kunnen plaatsen (als de gasketel oud is en gas te duur geworden is). Anderen hechten meer belang aan een (dure) auto of (verre) reizen, waardoor ze meer aan hun levensstijl zullen moeten veranderen als er pakweg een co2-taks komt, en ze nog steeds in een slecht geïsoleerd huis wonen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 17:52:
[...]

Wij kunnen inderdaad helemaal niets aan doen aan onze door kolonisatie en uitbuiting verworven luxepositie. ;)
Klopt, anders blijf je ook bezig. Dan zijn er ook nog zoveel rekeningen te vereffenen uit het verleden over zaken die destijds heel normaal waren. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 18:33:
Klopt, anders blijf je ook bezig. Dan zijn er ook nog zoveel rekeningen te vereffenen uit het verleden over zaken die destijds heel normaal waren. ;)
Hij was semi serieus hoor. Wij kunnen niets doen aan wat onze voorouders hebben gedaan.
We kunnen wel stil staan bij de huidige mechanismen en zorgen dat we het uitbuiten en afschuiven van verantwoordelijkheid niet voortzetten. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-09 17:36
Oorlog, terroristen, crisis, ziektes, honger, en dan komt het klimaat pas aan bod.

Ijsberen zijn aan het verdrinken hoorden we toen Al Gore met zijn film uit kwam.
Het is echt al 50 jaar bekend dat klimaat een probleem heeft.
Maar je kan er alleen met vrede en goede welvaart voeren, een aandacht aan geven.

We willen al zolang anders maar steeds komt er wat tussen.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
Verwijderd schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 18:28:
[...]
Elektriciteit betalen we 30 euro per maand aan een leverancier die 100% windenergie levert
dus als het niet waait (wat vaak genoeg voorkomt in grote delen van NL/EU) word er niet geleverd ? :+

[ Voor 8% gewijzigd door Mr. Detonator op 30-11-2019 18:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Verwijderd schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 18:28:We zetten de thermostaat wel op 18,5° en doen een trui aan.
Tsja, dat is en blijft de makkelijkste besparing. Wij hebben op de bank twee grote dekens liggen (supergezellig, helemaal als de kinderen slapen^^). Ook wel een goede: Isolerende gordijnen en die dichttrekken zodra het donker wordt.

Kost allemaal weinig tot niks aan investeringen en levert direct lagere rekeningen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-09 11:53

odan

The dark side is within all!

Gonadan schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 18:26:
[...]

En wat voegt dit extreem onrealistische voorbeeld nu weer toe? :?
de bedragen zijn misschien een beetje extreem, maar de meeste mensen denken als eerste toch echt vanuit hun portemonnee. en ja dan is het dus ook logisch om liever wat vaker iets te kopen en te vervangen.

maar laten we het iets realistischer doen. 1 product voor 100 euro stuk wat 12 maanden meegaat of 4 voor 20 stuk die elk 3 maanden meegaat. je bespaart op dit ene product jaarlijks al 20 euro uit. als je dit soort dingen kunt doen bedrijfsmatig bespaar je gewoon zoveel geld uit dat je gek bent als je het niet doet.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mr. Detonator schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 18:43:
[...]

dus als het niet waait (wat vaak genoeg voorkomt in grote delen van NL/EU) word er niet geleverd ? :+
Wat zeg je dan tegen iemand met zonnepanelen? :) Ik wil vooral het misverstand van 'groene energie is zo duur!' weerleggen. Uiteraard moeten we diversifiëren en energie-opslag zou veel oplossen. Het zelf aanmaken van waterstof met zonnepanelen en daarmee 's winters verwarmen lijkt me veelbelovend. Kost nu wel nog rond de 16000 euro (in het proefproject).
roffeltjes schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 18:47:
[...]

Tsja, dat is en blijft de makkelijkste besparing. Wij hebben op de bank twee grote dekens liggen (supergezellig, helemaal als de kinderen slapen^^). Ook wel een goede: Isolerende gordijnen en die dichttrekken zodra het donker wordt.

Kost allemaal weinig tot niks aan investeringen en levert direct lagere rekeningen op.
Welke isolerende gordijnen gebruik je? Ik heb al eens zoiets gezocht maar niet gevonden. Isolerende platen zou ook iets zijn tijdens de koudste en donkerste maanden, als je vertrekt en thuiskomt terwijl het buiten donker is heb je toch niets aan je vensters :)

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2019 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
Verwijderd schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 19:00:
[...]
Wat zeg je dan tegen iemand met zonnepanelen? :)
dat die savonds/snachts en in de paar wintermaanden geen tot heel weinig stroom heeft, als die geen powerwall heeft tenminste.. of een hele grote powerwall om de hele winter door te komen

of gewoon een net-aansluiting waar kolen, gas, en bio-massa - stroom uitkomt (en een klein beetje wind/zonne energie op zonnige dagen of als het waait)

[ Voor 32% gewijzigd door Mr. Detonator op 30-11-2019 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

roffeltjes schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 18:47:

In vind gordijnen anders gewoon reteduur hoor. :Y)
odan schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 18:49:
de bedragen zijn misschien een beetje extreem, maar de meeste mensen denken als eerste toch echt vanuit hun portemonnee. en ja dan is het dus ook logisch om liever wat vaker iets te kopen en te vervangen.

maar laten we het iets realistischer doen. 1 product voor 100 euro stuk wat 12 maanden meegaat of 4 voor 20 stuk die elk 3 maanden meegaat. je bespaart op dit ene product jaarlijks al 20 euro uit. als je dit soort dingen kunt doen bedrijfsmatig bespaar je gewoon zoveel geld uit dat je gek bent als je het niet doet.
Nee dat is niet logisch, het is alleen logisch als je puur naar geld kijkt. En precies dát is dus mijn kritiek.

Daarnaast zijn de voorbeelden vaak een stuk discutabeler. Één van 100 of die van 40 die hopelijk lang genoeg mee gaat om hem niet drie keer te hoeven vervangen.
Nu ben ik ook echt niet roomser dan de paus hoor, begrijp me niet verkeerd. Iets meer rekening houden met de duurzaamheid van de aankoopkeuzes zou voor een aanzienlijk deel van de consumenten niet verkeerd zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Gonadan op 30-11-2019 19:21 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Mr. Detonator schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 19:11:
[...]

dat die savonds/snachts en in de paar wintermaanden geen tot heel weinig stroom heeft, als die geen powerwall heeft tenminste.. of een hele grote powerwall om de hele winter door te komen

of gewoon een net-aansluiting waar kolen, gas, en bio-massa - stroom uitkomt (en een klein beetje wind/zonne energie op zonnige dagen of als het waait)
Vandaar dat we veel meer zon/wind/geothermische installaties nodig hebben in een Europese grid, dat we bij overschotten waterstof moeten aanmaken en als tussenstap eventueel nog gas met co2-opvang (met duurdere uitstootrechten wordt dat rendabel), dat we moeten inzetten op innovaties in nieuwe types accu's en uiteraard ook op veel meer energiebesparing. Maar dan moet het wel alle hens aan dek zijn ipv de halfslachtige oplossingen nu. Tijdens WO2 was alles mogelijk op vlak van innovatie, geld, grondstoffen en mankracht, dus als we willen is er veel mogelijk. Benieuwd wat de Europese Green Deal brengt op 11 december. De rest van de (geïndustrialiseerde) wereld moet dan ook wel dringend volgen. Als we producten die op een vervuilende manier aangemaakt zijn zwaarder belasten, dan zal het sneller gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2019 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Allereerst, ik begrijp dat je met triple HR glas niet of nauwelijks nog winst pakt met gordijnen, maar ik ben bepaald geen isolatie expert, meer iemand die zelf wat heeft geprobeerd en al jaren niet meer stookt.
Verwijderd schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 19:00:
[...]
Welke isolerende gordijnen gebruik je? Ik heb al eens zoiets gezocht maar niet gevonden. Isolerende platen zou ook iets zijn tijdens de koudste en donkerste maanden, als je vertrekt en thuiskomt terwijl het buiten donker is heb je toch niets aan je vensters :)
Indertijd kon je bij de Hema gordijn service een isolerende variant kiezen. Aan de huiskamer kant is ie best mooi, aan de andere zijde zit dan die (in ons geval witte) extra laag. Dat dat voor de buitenwereld misschien minder mooi is kan mijn billetjes oxideren :+

=> Overigens zou het best eens kunnen dat ik ze verkeerd om heb gehangen, Nog even opgezocht, ze hangen goed om (low tech gewatteerd geloof ik), maar als je nog betere alu voering hebt moet dat aan de binnenkant hangen, dus dat is wel iets om even op te letten.

Aan de wind kant heb ik twee kozijnen waar ik zowel een goed passend rolgordijn heb als de isolerende gordijnen. Daardoor creëer je nog een lucht laag als sandwich. => Lees nu net bij een gordijnboer dat dit inderdaad een goede methode is, al komen die natuurlijk met duettes en andere dure decoraties.

Mijn broer (arme maar zeer gelukkige sloeber) gebruikt dubbele oude gordijnen, gewoon twee rails opgehangen.
Gonadan schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 19:20:
[...]
In vind gordijnen anders gewoon reteduur hoor. :Y)
Moet je Hema of Kwantum verduisterende gordijnen nemen, die isoleren al heel behoorlijk. En als het uiterlijk je niet kan schelen kan je dus kiezen voor dubbele gordijnen.

[ Voor 21% gewijzigd door roffeltjes op 30-11-2019 20:49 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NiGeLaToR
roffeltjes schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 16:33:
[...]

Allereerst, ik vind dit echt weer een gesprek waarmee we de kern raken; perceptie en strategie. duim omhoog van mijn kant! Mocht ik wat bruusk overkomen, zit een beetje in mijn posting stijl geloof ik, ik ben een behoorlijk redelijk mens in de omgang :+
We scherpen onze argumenten en toetsen onze ideeen, opdat we met elkaar ergens in een toekomst van ons of van die van onze kinderen problemen daadwerkelijk 's oplossen d:)b

Oke, misschien iets te megalomaan - maar ik hoor wat je zegt en dank voor je reactie.
Het is elke keer weer vervelend om tot de conclusie te komen dat de burger verkeerd wordt voorgelicht.

Sterker nog, ik gok dat als er al iets gebeurd het over de as van links het om een populist gaat die gebruik maakt van een periode van heel warm weer. Lekker moreel issue van heb ik jou daar :X
Ja het is een reflex geworden. Oh het is 2'c kouder dan normaal, zie je, geen opwarming. Oh het is een paar dagen 40'c, zie je opwarming van de aarde. En dat maakt het ergens ook nog lastiger: Co2 houdt zich niet aan grenzen, waterstromingen in de oceaan, jetstreams in de atmosfeer, het trekt zich niets aan van wie die aarde opwarmt. Tis alsof je samen op een grote bal met een dun laagje zit in een oneindig groot helaal. Oh wacht, dat is ook zo :+ Maar ergens is dat net even te groot om je te verbeelden, ook al worden er genoeg metaforen bedacht (zoals we hebben een x-aantal aardes nodig om.. etc). Mensen zitten gewoon in hun huis naar de tv te staren hoe goedgebekte charlatans feitenvrij bloedserieuze genuanceerde wetenschappers belachelijk maken omdat het nu eenmaal kijkcijfers zijn. Ja, ik hecht aan ethiek :)
We zitten ook qua politiek zo vaak op de emotie en de symbolen dat de hele discussie allang al niet meer gaat om de feiten. En dat is frustrerend, want er is ontzettend veel te doen waarbij we er als burger juist op vooruit gaan!

In plaats van te stellen "Ik waak ervoor om de burger te belasten voor verduurzamen" had Dijkhoff ook kunnen zeggen: "De VVD maakt zich hard voor duurzaamheid wat de burger ook echt wat oplevert." Vooral omdat dat eerste een ontzettend domme opmerking is waarvan hij zelf al had moeten aanvoelen dat hij dat nooit kan waarmaken.

Zet het neer als kans, als verbetering, in plaats van in te zoomen op de dingen die we moeten laten.
Exact dit. De Nazi's verslaan was een hele opgave. De builenpest was echt heel erg klote. Verduurzaming is gewoon prima te doen, leuk, kan iedereen geld besparen en je krijgt er een fijnere woonomgeving van. Maar nee, het is blijkbaar de nachtmerrie van de 21e eeuw.

Ik volgde het FvD congres in Barneveld vandaag en dat was weer een mooi staaltje FUD aka feitenvrij roeptoeteren:
- we worden gegijzeld door de klimaatmafia
- criminelen maken overal de dienst uit
- woningnood komt door immigratie
- NL moet uit de EU
Ondertussen is het ledencongres natuurlijk besloten en is er geen democratisch bestel voor deze gezellige partij in onze democratie. Oh en had ik al gezegd dat er 0 (nul) onderbouwing bij de beweringen zit. Maarja, anders zou het niet aan de klassiek populistische FUD voldoen.

Ben geen fan :9
hoevenpe schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 16:50:
[...]

Dat is ook 1 van de punten waar ik me continu druk om blijf maken, zie bijvoorbeeld m'n topic over het onbestaan van het middeninkomen.

De eigenaar van een jaren 70' woning met tophypotheek, jan modaal inkomen en een verder prima leven houdt gewoon dankzij z'n almaar stijgende energie rekening geen geld meer over om dit soort fratsen te proberen. Als die een WP koopt moet die gewoon betaalbaar zijn en werken. Als die dan op het nieuws hoort dat klimaatgedoe zijn of haar gezin veel geld gaat kosten wordt ie onzeker en als er dan mensen zijn die zeggen klimaatgedoe is nep en je wordt gewoon opgelicht door die linkse klimaatdrammers en anders de wel de rechte rijkelui dan willen ze dat dolgraag geloven.

Ik probeer met m'n middeninkomen topic te bereiken dat deze groep gehoord wordt. Dat ze weten dat we allemaal weten dat dit een probleem is, dat deze groep bestaat en dat er dus iets verzonnen moet worden om die kosten en vooral de baten goed te verdelen. Dat is nu niet de perceptie die er heerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

roffeltjes schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 20:26:
Allereerst, ik begrijp dat je met triple HR glas niet of nauwelijks nog winst pakt met gordijnen, maar ik ben bepaald geen isolatie expert, meer iemand die zelf wat heeft geprobeerd en al jaren niet meer stookt.

[...]

Indertijd kon je bij de Hema gordijn service een isolerende variant kiezen. Aan de huiskamer kant is ie best mooi, aan de andere zijde zit dan die (in ons geval witte) extra laag. Dat dat voor de buitenwereld misschien minder mooi is kan mijn billetjes oxideren :+

=> Overigens zou het best eens kunnen dat ik ze verkeerd om heb gehangen, Nog even opgezocht, ze hangen goed om (low tech gewatteerd geloof ik), maar als je nog betere alu voering hebt moet dat aan de binnenkant hangen, dus dat is wel iets om even op te letten.

Aan de wind kant heb ik twee kozijnen waar ik zowel een goed passend rolgordijn heb als de isolerende gordijnen. Daardoor creëer je nog een lucht laag als sandwich. => Lees nu net bij een gordijnboer dat dit inderdaad een goede methode is, al komen die natuurlijk met duettes en andere dure decoraties.

Mijn broer (arme maar zeer gelukkige sloeber) gebruikt dubbele oude gordijnen, gewoon twee rails opgehangen.

[...]

Moet je Hema of Kwantum verduisterende gordijnen nemen, die isoleren al heel behoorlijk. En als het uiterlijk je niet kan schelen kan je dus kiezen voor dubbele gordijnen.
Thanks voor de uitleg. In nieuwbouw is triple HR glas nog steeds een zwakke plek. Om de nieuwste (Belgische) isolatienormen te halen zouden vensters zelfs kleiner moeten worden, terwijl grote vensters wel goed zijn om veel zonlicht en warmte binnen te laten op koude heldere dagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

styno schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 09:49:
[...]
Ik heb -denk ik- genoeg van lui als Rypke Zijlmaker van de site klimaatgat gezien dat (libertarische) ideologie een primaire drijfveer is. Journalist Marcel Crok klaagt al tijden over het gebrek aan inkomsten als gevolg van zijn FUD-werk.

Overigens, dat de Groene Rekenkamer gratis bedrijfsruimte krijgt in een duurzaam gebouw dat ruimtes beschikbaar stelt voor duurzame organisaties gaat mijn pet volledig te boven.
:N :F
Tja, wat moet ik hier nu weer op zeggen...
Ergens verbaast het me niet eens heel veel. Ik begin onderhand namelijk steeds sceptischer te staan tegenover milieuorganisaties. Ze waren nuttig om het probleem onder de aandacht te brengen, maar onderhand lijken ze een grotere barrière te vormen voor de oplossingen dan een bijdrage eraan.

Ik denk dat mijn mening over verder gaan dan wat windmolens en zonnepanelen nu wel duidelijk is. Ik zie milieuorganisaties vanuit hun activistische en soms ronduit hopeloos naïeve houding, eigenlijk alles buiten hun nauwe ideaalbeeld, bij voorbaat torpederen. Dat helpt absoluut niet, zeker als je met een klein beetje informatie van het internet en wat dingen doorrekenen, allang kan zien dat je het nooit gaat redden tenzij we richting vroege industriële revolutie niveaus van energieconsumptie gaan. Dat betekent het opgeven van onder andere computers, het meeste persoonlijke vervoer, veel luxegoederen zoals wasmachines, koelkasten, magnetron, stofzuiger, airco etc. Vrijwel niemand zal dat accepteren. Bij computer als eerste stap zullen de meeste mensen al afhaken en dan is elke poging tot verandering verdoemt te mislukken.

Ik ben eigenlijk ook totaal niet geïnteresseerd in ideologie, wat de aversie tegen alles dat richting ideologisch gaat, versterkt. Ik ben alleen geresulteerd in resultaten. Desnoods grotendeels met CO2, als de opslag echt van de grond zou komen, direct van de schoorsteen van de gas of zelfs kolencentrale. Ik betwijfel alleen ten sterkte of het zo simpel gaat zijn. Ben bang dat serieuze CO2 opslag ook nog enkele decennia gaat duren. Aangezien CO2 ook niet inert is, zal zomaar in een oud gasveld pompen zeker niet altijd werken. Op een gegeven moment komt het er weer uit. Omzetting tot een solide, koolstof dus, gaat denk ik noodzakelijk zijn en dat gaat denk ik nog wel even duren omdat het meer energie zal kosten. Tegen de tijd dat het kan op de schaal benodigd, dan zal het moeten ter herstel, niet te preventie. Preventie is waar we het de komende twee decennia over moeten hebben, niet herstel. Daar zijn we door decennia van traineren en ontkenning, simpelweg niet klaar voor als mensheid. :/

Wat ook mee kan spelen is dat die milieuorganisaties idealistisch begonnen, maar nu steeds meer een carrière zijn geworden. Als je dan aan je eigen orthodoxie gaat torren, dan kan de inkomstenbron wel eens opdrogen. Ik begin steeds meer te vermoeden dat dit ook meespeelt. Ik denk dat het ook wel eens een factor kan zijn bij GroenLinks waar ik hoop dat ze ook wel beter weten dan windmolens en energiebesparing. Immers draait een energienetwerk op windmolens uiteindelijk, indirect op aardgas of steenkool omdat je altijd een bepaalde energievoorziening nodig hebt die volledig onafhankelijk van het weer moet zijn. Hoe fijn windmolens ook kunnen zijn, en de potentie voor een fors gedeelte van de energievoorziening is er zeker, ze kunnen simpelweg niet een op een een kolencentrale vervangen zonder CO2 uitstoot. Alleen kerncentrales, geothermische energie of iets met waterkracht kan dit. Dat maakt het ook zo lastig.
[...]
Dat ben ik met je eens. Aan de andere kant van de plas wordt serieus geld verdiend door FUD netwerken, daar is het al decennia een succesvolle industrie die voor talloze onderwerpen zijn diensten aanbiedt. O.a. hstorica Naomi Oreskes heeft daar een aantal boeken over geschreven.
Hier in Europa is het toch al snel minder groot geld. In de VS is er ook meer direct belang en het disfunctionele politieke systeem daar leent zich er ook beter voor selectieve belangenbehartiging. De gigantische hoeveelheden fossiele brandstoffen waar de VS over kan beschikken, zowel in de grond als via "murica invasions and democracy", helpt ook niet. :z

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes
Verwijderd schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 21:33:
[...]
Thanks voor de uitleg. In nieuwbouw is triple HR glas nog steeds een zwakke plek. Om de nieuwste (Belgische) isolatienormen te halen zouden vensters zelfs kleiner moeten worden, terwijl grote vensters wel goed zijn om veel zonlicht en warmte binnen te laten op koude heldere dagen...
Ik denk er eigenlijk niet teveel over na, het is bijna compleet toeval dat ik relatief duurzaam leef*.

- Geen auto? Opgegroeid zonder auto en dan kies je automatisch voor een levensstijl die daarbij past dus dan mis je hem eigenlijk ook zelden.
- Veel fietsen? Vind ik gewoon prettig.
- Geen rood vlees? Vader overleden aan darmkanker dus dan ben je al snel paranoide voor dat soort dingen.
- Niet meer vliegen? Ik vind weg met de fiets leuker. Ook nog zat te zien in Europa (ik hou van Rome Parijs etc.) en dan is de trein goed te doen.
- Minder uitgeven? Kwestie van vooral zo min mogelijk uren willen maken. Ik ben dol op mijn werk, maar dat betekent ook dat ik enorm kan vlammen. Ik merk dat dat ook zijn weerslag heeft. Met minder uren gaat dat veel beter.

Voorbeeld, mijn prive laptop is best wel gaar, behuizing helemaal scheluw (iets te ruw behandeld). Maar omdat ik hem toch alleen op de bank gebruik boeit het eigenlijk niet. Vijf jaar geleden had ik een nieuwe gekocht, nu denk ik "doet het eigenlijk nog prima, nieuwe kan ook kapot".

Betreft stoken kwam het eigenlijk ook vanzelf. Stookten al nauwelijks en als je dan eens nieuwe gordijnen koopt was de keus direct makkelijk. Oude gordijnen die middag naar mijn broer gebracht, rails erin en klaar was Klara.

Het is niet zo dat ik s'morgens opsta en denk "Hoe ga ik vandaag eens de wereld verbeteren", Ik denk wel heel vaak: "waar wordt ik gelukkig van?"

En dat is tijd spenderen met mijn vrouw. Of het nou op de bank is, of onze krankzinnige (vecht)sportregime, er kan niks op om met haar lol te trappen. Daaruit volgen dan eigenlijk vanzelf weer mijn andere keuzes ;)

*Ik maak me geen illusies, het is niet genoeg. Ik ben echter wel op een punt dat prive het lage fruit weg is en dat ik voor grotere stappen ook de samenleving nodig heb (renewables voor mijn stroom, voor energie op mijn werk etc.).

Ik ga ook naar de bios, ga zwemmen, rij mee met vrienden naar Karate seminars etc. Ook ik heb gewoon dingen die ik lekker doe zonder als een soort flagelant mezelf te kastijden over mijn footprint.

[ Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 30-11-2019 22:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

@DaniëlWW2 Ik weet niet precies of je de eigenaren van het duurzame gebouw (Ecofactorij) of de Groene Rekenkamer (GRK) bedoeld maar GRK is geen milieuorganisatie zoals we dat kennen (milieufederatie, natuur&milieu, Greenpeace e.d.), of je moet LTO ook een milieuorganisatie vinden :p

GRK is vooral tegen. Tegen duurzame energie (zon/wind/biomassa). Tegen regulering van o.a. landbouw en visserij. Tegen acceptatie van klimaatverandering. Tegen subsidies (behalve voor hun eigen stichting). Enz. je kent het riedeltje wel. De naamgeving GRK is derhalve een oxymoron, net als bijvoorbeeld lobbyclub Friends of Science, de naam klinkt beminnelijk maar het doel van de stichting is het tegenovergestelde. Anti-groene rekenkamer zou een stuk passender zijn.

En wat betreft de gebouwbeheerders, die ken ik wel, ze lijken me van niet van op de hoogte, een gevolg van de oxymoron. Nu de-A er weg is zou ik ze eens moeten vragen waarom ze GRK onderdak verschaffen...

[ Voor 10% gewijzigd door styno op 01-12-2019 00:03 ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Pagina: 1 ... 64 ... 79 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een serieus, ietwat wetenschappelijk gericht topic over klimaatverandering. Onderhand is de wetenschappelijke consensus over klimaatverandering dusdanig overweldigend dat je hier niet aan hoef te komen zetten met de zoveelste vage bron, ongeacht of deze bestaat uit een blog, website, YT filmpje etc. Ontkenning die berust op serieus wetenschappelijk onderzoek bestaat namelijk niet. Die discussie is nu al te vaak gevoerd en is elke keer zinloze afleiding van de lopende discussie.

Verder voor de Nederlands beleid en maatregelen tegen klimaatverandering is er:
Het (concept) Klimaatakkoord
Voor de stikstofproblematiek is er:
De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen