“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Maar mensen die nu nog claimen dat het klimaat niet verandert, mede door toedoen van de mens, vallen onder de categorie:Plasma_Wolf schreef op maandag 18 november 2019 @ 16:09:
Venetië zakt 1-2 millimeter per jaar. Dat is absoluut niets in vergelijking met de overstromingen die worden veroorzaakt door extremer weer, dat we weer te danken hebben aan klimaatverandering. Je kunt deze overstroming zeker wel wijten aan wat we met het klimaat doen.

Wat tegelijk niet betekent dat alles wat er gebeurt te wijten is aan de klimaat verandering. Bodemdaling, slecht watermanagement, etc etc, helpt Venetie ook niet. Maar de grafiek van hoeveelheid overstromingen kun je niet alleen daarmee verklaren.
Ook in deze discussie moet je blijkbaar voor of tegen zijn: terwijl je gerust naar de feiten mag kijken en ook concluderen dat er dingen gebeuren die niet aan klimaat verandering te wijten zijn. Dat betekent alleen niet dat het klimaat niet verandert als geheel.
Populistische partijen blijven gewoon roepen wat ze het beste uitkomt tot het water ze letterlijk aan de lippen staan. Er is niet meer intellect en moraal beschikbaar helaas.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Wat zijn volgens jou de pennies en pounds dan? Je hoeft ze niet allemaal op te noemen maar pak er een paar voor jou belangrijke uit.PM_Petrol schreef op maandag 18 november 2019 @ 17:57:
Bosbranden in Australië, USA, Griekenland etc zijn er ook al jaren. Het komt elk kaar weer op het nieuws. Net zoals de orkanen.
Het is al deccenia bekend dat er iets moet gebeuren met de uitstoot van de mens. Lekker uitstellen totdat het echt niet meer kan, en dan ineens met de hakken in het zand en veel extra belasting vragen in naam van het milieu.
Dit blijft nog wel even doorgaan. De maatregelen die worden getroffen zijn de pennies, de pounds laten we liggen. Pennywise, pounds foulish ofzo iets.
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Pennies: elektrisch rijden, aardgasvrij wonen, windmolens plaatsen, alles elektrificeren op dit moment.styno schreef op maandag 18 november 2019 @ 19:30:
[...]
Wat zijn volgens jou de pennies en pounds dan? Je hoeft ze niet allemaal op te noemen maar pak er een paar voor jou belangrijke uit.
Pounds: minder vlees consumeren, sowieso minder consumeren, minder luxe.
Elektrisch is een nieuw heilig woord in de energietransitie. Dat gaat alles oplossen. Ja als we het ook duurzaam zouden opwekken. Nu wordt er ongeveer 7-8% van de totale energiebehoefte in NL duurzaam opgewekt. En dan zijn de windmolens en zonne-energie weer een fractie daarvan.
Elektrisch rijden, hoeveel effect gaat dat geven. Ten eerste wordt er maar weinig stroom hernieuwbaar opgewekt. De auto's wegen veel meer waardoor er meer slijtage aan de wegen komt. "Tanken" gaat nog niet zo snel en dan hebben de meeste Nederlanders nog geen EV die 'snachts allemaal tegelijk opgeladen moeten worden. Dat gaat m niet worden met de huidige elektra infra.
Aardgasvrij, dus overstappen op elektrisch verwarmen, oke, daar kennen we de verhalen ook al van. Warmtepompen zijn toch niet zo goed als men had verwacht, dan weer hetzelfde verhaal over hernieuwbare stroom, zoveel wordt er nog niet opgewekt.
Windmolens: Verstoren het landschap, de vogels, klachten bij omwonenden. En nu wordt er nog niet zoveel met windmolens opgewekt. Stel je voor dat er nog 100x zoveel molens bij komen. Prima oplossing voor een paar molens aan de kust, maar niet om het energieprobleem mee op te lossen naar mijn idee. En wat als het windstil is? We gaan nooit zoveel opwekken om een overschot aan windenergie te creeëren en dus energie op te slaan.
Veeteelt stoot veel CO2 en methaan uit. Het kan iets minder met het vlees. We hoeven niet allemaal vegetarisch te worden, maar 2-3x geen vlees is prima te doen denk ik.
Minder consumeren, de foto hierboven van iemand met een Louis Vuiton tas in Venetië is een leuk voorbeeld. Waarom willen de tieners en twintigers van tegenwoordig de hele wereld over om alles te zien? Slaat natuurlijk nergens op. Het is heel normaal om dat te doen, je hoort er zelfs niet bij als je het niet doet. Dus de socialmedia heeft veel invloed op jonge mensen. Dat kan ook wat minder denk ik. En wat meer beweging bij de mens, niet alles met de auto, bus of scooter doen. Ga eens fietsen, ook als het wat slechter weer is.
Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1
[ Voor 99% gewijzigd door OneTimer op 18-11-2019 19:57 ]
Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1
Volgens mij heb je een memo gemist: Warmtenetten is waarmee de slag om aardgasvrij gaan winnen, aldus de overheid. All-electric is zooo 2017.PM_Petrol schreef op maandag 18 november 2019 @ 19:54:
[...]
Elektrisch is een nieuw heilig woord in de energietransitie. Dat gaat alles oplossen. Ja als we het ook duurzaam zouden opwekken. Nu wordt er ongeveer 7-8% van de totale energiebehoefte in NL duurzaam opgewekt. En dan zijn de windmolens en zonne-energie weer een fractie daarvan.
Verwijderd
Je noemt nog niet echt pounds.PM_Petrol schreef op maandag 18 november 2019 @ 19:54:
[...]
Pennies: elektrisch rijden, aardgasvrij wonen, windmolens plaatsen, alles elektrificeren op dit moment.
Pounds: minder vlees consumeren, sowieso minder consumeren, minder luxe.
Elektrisch rijden, hoeveel effect gaat dat geven. Ten eerste wordt er maar weinig stroom hernieuwbaar opgewekt. De auto's wegen veel meer waardoor er meer slijtage aan de wegen komt. "Tanken" gaat nog niet zo snel en dan hebben de meeste Nederlanders nog geen EV die 'snachts allemaal tegelijk opgeladen moeten worden. Dat gaat m niet worden met de huidige elektra infra.
Aardgasvrij, dus overstappen op elektrisch verwarmen, oke, daar kennen we de verhalen ook al van. Warmtepompen zijn toch niet zo goed als men had verwacht, dan weer hetzelfde verhaal over hernieuwbare stroom, zoveel wordt er nog niet opgewekt.
Windmolens: Verstoren het landschap, de vogels, klachten bij omwonenden. En nu wordt er nog niet zoveel met windmolens opgewekt. Stel je voor dat er nog 100x zoveel molens bij komen. Prima oplossing voor een paar molens aan de kust, maar niet om het energieprobleem mee op te lossen naar mijn idee. En wat als het windstil is? We gaan nooit zoveel opwekken om een overschot aan windenergie te creeëren en dus energie op te slaan.
Veeteelt stoot veel CO2 en methaan uit. Het kan iets minder met het vlees. We hoeven niet allemaal vegetarisch te worden, maar 2-3x geen vlees is prima te doen denk ik.
Minder consumeren, de foto hierboven van iemand met een Louis Vuiton tas in Venetië is een leuk voorbeeld. Waarom willen de tieners en twintigers van tegenwoordig de hele wereld over om alles te zien? Slaat natuurlijk nergens op. Het is heel normaal om dat te doen, je hoort er zelfs niet bij als je het niet doet. Dus de socialmedia heeft veel invloed op jonge mensen. Dat kan ook wat minder denk ik. En wat meer beweging bij de mens, niet alles met de auto, bus of scooter doen. Ga eens fietsen, ook als het wat slechter weer is.
Het is een transitie, dus ja, de meeste elektrische auto's stoten nu nog ergens anders CO2 uit, maar in de toekomst zal de duurzame opwekking ook beduidend hoger zijn. Als we dan nog allemaal benzine stoken hebben we alsnog een probleem. Beter is het nu zowel in te zetten op elektrisch rijden als inzetten op duurzame energie, dan zijn beide over een paar decennia de norm. Daarvoor zal het stroomnet inderdaad ook een upgrade nodig hebben, waar veel netbeheerders nu ook mee bezig zijn (langzaam).
Je kunt niet tijdens de transitie zeggen "het is nog pennies" wetende dat de doel van de transitie is dat het pounds worden.
Duitsland zit bijvoorbeeld al op 40% renewable (32% als je biomassa niet meetelt). Is dat ook nog pennies? https://www.ise.fraunhofe...Stromerzeugung_2018_3.pdf
Je kunt inderdaad wijzen naar de relatieve inefficiëntie van warmtepompen maar ze werken wel op duurzame energie. Dat heeft aardgas niet. Nogmaals, nu is het veelal het verplaatsen van de CO2 uitstoot naar de elektriciteitscentrales, maar naarmate renewable meer en meer gemeengoed wordt heb je met je warmtepompen toch maar mooi 100% renewable warmte.
Dat windmolens "het landschap verstoren" vind ik zo'n non-argument. Weet je wat pas echt het landschap verstoort? Zeespiegelstijging. Zijn zoveel zaken die ik het landschap vind verstoren, energiecentrales, bruinkoolmijnen, schiphol, amsterdam etc.
Je verwijzing naar tieners en twintigers is volslagen onnodig en kortzinnig. Het is juist de hoek waar veel mensen groene initiatieven steunen. Groenlinks heeft bijvoorbeeld meeste aandeel jongeren onder de 35 jaar als stemmers gehad bij de laatste verkiezingen.
Ouderen reizen meer dan jongeren, dus lekker makkelijk naar de jongeren te wijzen en social media de schuld te geven, maar je hebt gewoon ongelijk:
http://www.tns-nipo.com/p...%202040%20eindrapport.pdfMet name de groep tussen 50 en 75 jaar gaat veel op vakantie, waarbij de piek ligt tussen
de 60 en 70 jaar. Overigens bleek dat de toenemende vergrijzing op zich weinig effect zal
hebben op de het aantal voorspelde vakanties. Vooral de invloed van inkomensontwikkeling in combinatie met een steeds laagdrempeliger aanbod zorgt voor een
kwadratische stijging van, met name het aantal vliegkilometers. De auto blijft belangrijk,
vliegen wint sterk en de trein is historisch gezien de verliezer.
Dan ga ik nog liever in een winterjas in mijn huis zitten.Skyaero schreef op maandag 18 november 2019 @ 21:13:
[...]
Volgens mij heb je een memo gemist: Warmtenetten is waarmee de slag om aardgasvrij gaan winnen, aldus de overheid. All-electric is zooo 2017.
De energiesector en de bouwsector weten het mooi te vertellen: warmtenet met wurgconstructie, de consument betaalt en de "besparing" hoef je niet te isoleren. Paar excuuspaneeltjes erbij en het verhaal is compleet.
Die tabel is recht evenredig met het aantal cruiseschepen daar. De waterverplaatsing van die dingen drukt Venetië wel weg.Verwijderd schreef op maandag 18 november 2019 @ 17:42:
[...]
Zonder klimaatverandering zou die overstroming er waarschijnlijk ook geweest zijn, maar klimaatverandering maakt ze wel erger. De frequentie van overstromingen neemt ook toe:
[Afbeelding]
The frequency of tidal flooding in Venice of at least 110 cm (43.3")—enough to inundate over 14% of Venice—has ramped up from about once every three years in the early 20th century to about nine times per year in the 2010s.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Verwijderd
Ook ivm het geluid die ze maken, terwijl heel het land doorkruist wordt door lawaaierige wegen. In Vlaanderen nog veel meer, door lintbebouwing langs drukke verbindingswegen. Daardoor is het meteen ook moeilijker om windmolens te plaatsen, omdat de bebouwing zo verspreid is dat een windmolen altijd in iemands 'tuin' staat. Er is zelfs een organisatie die alle burgerprotesten steunt en speeches houdt om omwonenden bij voorbaat afkerig van windmolens te maken.Verwijderd schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 07:55:
[...]
Dat windmolens "het landschap verstoren" vind ik zo'n non-argument.
Omdat bijna iedereen een auto heeft en er mee opgegroeid is wordt er veel minder over wegverkeer geklaagd, terwijl het wel de grootste bron van geluidshinder is. Ook elektrische auto's maken vanaf 40 km/u even veel lawaai dan een fossiele auto (door de rolweerstand). Aan lagere snelheden gaan ze zelfs opzettelijk een geluid moeten maken...

Nog iets: Vorig jaar maakte 80 procent zich zorgen over de opwarming van de aarde terwijl dat vandaag gedaald is naar 74 procent
Vreemd, zijn er het voorbije jaar wetenschappers geweest die zeiden dat het eigenlijk minder erg is/wordt dan voorspeld? De vele bosbranden in het buitenland, tot boven de poolcirkel en de 'onmogelijke' 41° van vorige zomer hebben blijkbaar ook niet geholpen.
Ook vreemd, ze zeggen gewoon wat wetenschappers zeggen, dan wel met een emotionele ondertoon. Ik dacht nochtans dat dat meer mensen ging overtuigen, ipv de zoveelste droge cijfers uit rapporten.Greta Thunberg, Anuna De Wever en hun medespijbelaars zorgden voor polarisering: hun acties inspireerden een deel van de bevolking, maar deden meer burgers volledig afhaken”
Ontbreekt het niet aan voor individuele mensen haalbare, zinvolle voorbeelden?Verwijderd schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 11:43:
[...]
Ook vreemd, ze zeggen gewoon wat wetenschappers zeggen, dan wel met een emotionele ondertoon. Ik dacht nochtans dat dat meer mensen ging overtuigen, ipv de zoveelste droge cijfers uit rapporten.
'Het klimaat' voelt als 'kan ik niets aan doen'.
Het regent ondertussen wel maatregelen die door de burger slecht begrepen worden:
- van gas af, maar hoe?
- vliegen is helemaal oke, maar autorijden niet?
- in China en de VS maken ze er een zootje van, is niet onze schuld?
- eet wel minder vlees, maar maakt dat zoveel uit dan?
Even los van dat het ook nog steeds een NIMBY-kwestie blijft: leuk, windmolens, maar niet in mijn achtertuin. Ondertussen voeren een verzameling aan politieke partijen en andere clubjes een succesvolle campagne om je murw te beuken met desinformatie zodat steeds meer mensen de luiken dichtdoen en hun volgende reisje naar Turkije gaan boeken.
Tenslotte een voorbeeld: ik kan ons huis nog niet van gas af halen, maar heb net wel een soort hybride warmptepomp oplossing uitgedacht met een installateur zodat ik terug kan naar 300m3 gas per jaar en dat wellicht nog verder kan terugdringen met andere ingrepen. Enige feedback: 'dus je bent niet los van gas, waarom doe je dat dan?' en 'zo'n warmtepomp maakt wel geluid he?'. Ook dat het ons niets oplevert verbaast mensen. En dan wel gewoon een auto kopen. Alsof dat iets oplevert. Klimaatmarketing
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Verwijderd
Ik dacht dat er intussen al genoeg voorbeelden langs geweest zijn in de media.NiGeLaToR schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 11:58:
[...]
Ontbreekt het niet aan voor individuele mensen haalbare, zinvolle voorbeelden?
Enkele haalbare en zinvolle voorbeelden die veel verschil maken:
-enkele dagen per week geen vlees eten, als je de smaak echt niet kan missen zijn er steeds meer vervangers die vlees imiteren (soms smaken kenners zelfs geen verschil)
-korte (en iets langere
-in plaats van 2x per jaar kan je 1x per jaar vliegen en wat langer op je bestemming blijven, of eens een dichtere reis per auto/bus/trein maken
-Belgen zijn grote spaarders, als ze dat geld investeren in energiebesparende maatregelen zullen ze meer opbrengst hebben dan met een historisch lage rente
-over geld gesproken: je spaarrekening verplaatsen naar een duurzame bank duurt slechts 10 minuten.
-switchen naar een (echt) duurzame energieleverancier is ook een kleine moeite terwijl de prijs niet veel scheelt (soms wat duurder, soms wat goedkoper). PS: bij de goedkope leveranciers van kernenergie moet je dit wel in het achterhoofd houden
Dat zijn 15000 grote windmolens (al kan je uiteraard beter diversifiëren)Aangezien de meeste Belgische kernreactoren van hetzelfde type zijn als de Zwitserse, ongeveer even oud zijn en beide landen denken aan een ondergronds stort, is het mogelijk om zo een indicatie te krijgen van de kosten. Voor de Belgische 6.000 megawatt zou dit dan zelfs neerkomen op 37 miljard euro.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2019 12:33 ]
De molen in het filmpje maakt idd weinig tot geen geluid. Maar mijn ervaring is dat ze niet allemaal zou weinig geluid maken. Het ging me er meer om het aanzien, niet het geluid. Want 300 meter verder hoor je de molens sowieso al niet meer. Maar als we heel veel windenergie willen, moeten er nog heeeel veel molens bij worden gebouwd. Ze staan nu al naast woonwijken, laat staan als er nog meer komen, waar komen die dan? Windmolens zijn ook geen oplossing, maar een semi-oplossing. Ze dragen bij, op de dagen dat het waait, daar buiten al stukken minder. Ik ben van mening dat er veel meer moet worden geïnvesteerd in kernfusie. Het project in Frankrijk gaat ontzettend traag, dat kan vast sneller. 3 jaar geleden wisten de meesten niet wat een warmtepomp was, nu wel, een stukje marketing dus.Verwijderd schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 11:43:
[...]
Ook ivm het geluid die ze maken, terwijl heel het land doorkruist wordt door lawaaierige wegen. In Vlaanderen nog veel meer, door lintbebouwing langs drukke verbindingswegen. Daardoor is het meteen ook moeilijker om windmolens te plaatsen, omdat de bebouwing zo verspreid is dat een windmolen altijd in iemands 'tuin' staat. Er is zelfs een organisatie die alle burgerprotesten steunt en speeches houdt om omwonenden bij voorbaat afkerig van windmolens te maken.
[YouTube: Windmolen geluid]
Omdat bijna iedereen een auto heeft en er mee opgegroeid is wordt er veel minder over wegverkeer geklaagd, terwijl het wel de grootste bron van geluidshinder is. Ook elektrische auto's maken vanaf 40 km/u even veel lawaai dan een fossiele auto (door de rolweerstand). Aan lagere snelheden gaan ze zelfs opzettelijk een geluid moeten maken...
[Afbeelding]
Nog iets: Vorig jaar maakte 80 procent zich zorgen over de opwarming van de aarde terwijl dat vandaag gedaald is naar 74 procent
Vreemd, zijn er het voorbije jaar wetenschappers geweest die zeiden dat het eigenlijk minder erg is/wordt dan voorspeld? De vele bosbranden in het buitenland, tot boven de poolcirkel en de 'onmogelijke' 41° van vorige zomer hebben blijkbaar ook niet geholpen.
[...]
Ook vreemd, ze zeggen gewoon wat wetenschappers zeggen, dan wel met een emotionele ondertoon. Ik dacht nochtans dat dat meer mensen ging overtuigen, ipv de zoveelste droge cijfers uit rapporten.
Verwijderd
Ik snap je punt niet helemaal, in ieder geval in reactie op mijn post. Ik geef juist aan dat je ze niet naast woonwijken moet bouwen. Maar neem een Noordzee, IJselmeer. Polders in Lelystad. Er zijn nog genoeg plaatsen waar het gewoon kan. Liever vandaag dan morgen.Verwijderd schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 11:43:
[...]
Ook ivm het geluid die ze maken, terwijl heel het land doorkruist wordt door lawaaierige wegen. In Vlaanderen nog veel meer, door lintbebouwing langs drukke verbindingswegen. Daardoor is het meteen ook moeilijker om windmolens te plaatsen, omdat de bebouwing zo verspreid is dat een windmolen altijd in iemands 'tuin' staat. Er is zelfs een organisatie die alle burgerprotesten steunt en speeches houdt om omwonenden bij voorbaat afkerig van windmolens te maken.
[Afbeelding]
[...]
Verder, ja, verkeer is een grote boosdoener. Wat mij betreft mogen daar veel strengere maatregelen doorgevoerd worden.
-Verbod op niet elektrische scooters en brommers. Maken lawaai, stinken, veel uitstoot, ondingen.
-Max 100 is gelukkig net doorgevoerd, weliswaar voor stikstof en niet voor klimaat, maar ok, het is iets.
-Hogere belasting op kilometervergoeding naarmate de medewerker verder weg woont. Hoezo is een uur enkele reis in de auto zitten normaal voor werkend Nederland.
-Linkse baan op de driebaans (of zesbaans?
-Accijns op benzine omhoog, belastingwinst rechtstreeks in OV steken.
-Vliegen binnen de EU keihard belasten, pak de trein maar.
-Alle postbedrijven verplicht eerste bezorgmoment bij het afhaalpunt. Nu gebeurd het nog te vaak dat je die keuze niet hebt.
-Belasting op kerosine, btw op vliegtickets.
de gemiddelde persoon zit er niet op te wachten dat een snotneus hun uitkaffert. en daarom heeft die snotneus voor een groot deel gewoon het omgekeerde effect.Verwijderd schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 11:43:
want een lekker stukje rood vlees is te imiteren....Verwijderd schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 12:24:
[...]
Ik dacht dat er intussen al genoeg voorbeelden langs geweest zijn in de media.
Enkele haalbare en zinvolle voorbeelden die veel verschil maken:
-enkele dagen per week geen vlees eten, als je de smaak echt niet kan missen zijn er steeds meer vervangers die vlees imiteren (soms smaken kenners zelfs geen verschil)
persoonlijk doe ik bijna alles op de fiets, maar niet iedereen zal daar aan willen en kunnen. je moet eerder en langer onderweg, minder comfort etc.-korte (en iets langere) afstanden met de fiets doen, zeker hier in Vlaanderen is er nog veel winst te boeken (ik ben het lange groene balkje), sindsdien zijn er 20 collega's bijgekomen en zitten we aan 4 dagelijkse fietsers, wat procentueel nog veel te weinig is
niet voor iedereen mogelijk ivm vakantiespreiding, en ik persoonlijk moet er niet aan denken om x dagen van mijn vakantie in te leveren aan alleen maar de heen en terug reis.-in plaats van 2x per jaar kan je 1x per jaar vliegen en wat langer op je bestemming blijven, of eens een dichtere reis per auto/bus/trein maken
mogen mensen ook nog zelf beslissen wat ze met hun geld doen?-Belgen zijn grote spaarders, als ze dat geld investeren in energiebesparende maatregelen zullen ze meer opbrengst hebben dan met een historisch lage rente
plus al het ongemak wat erbij komt om dingen aan te passen. plus wat voor gemak lever je bij een nieuwe bank in?-over geld gesproken: je spaarrekening verplaatsen naar een duurzame bank duurt slechts 10 minuten.
als het meer kost mij niet gezien.-veranderen naar een (echt) duurzame energieleverancier is ook een kleine moeite terwijl de prijs niet veel scheelt (soms wat duurder, soms wat goedkoper). PS: bij de goedkope leveranciers van kernenergie moet je dit wel in het achterhoofd houden
1000 mensen is een beetje weinig voor zo'n onderzoek dus of die cijfers echt iets zeggen is maar de vraag. Het ''gedram'' zorgt er echt wel voor dat mensen afhaken, bijna iedereen die ik spreek is klimaatmoe en vooral door het zoveelste regeltje voor het klimaat.Verwijderd schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 11:43:
[...]
[Afbeelding]
[...]
Ook moeten ze je er bij elk leuk dingetje wat je doet, er aan herinneren dat het slecht is voor het milieu, waardoor het gewoon een negatief iets wordt voor velen. Praktisch iedereen weet het echt wel, maar hoeft er niet 10 keer per dag aan herinnerd te worden.
Beetje net als met obesitas, maar als je iemand elke dag zegt dat ie dik is wordt het alleen maar negatiever. Hij/zij zal er 99/100 niet minder om gaan eten, anders daalde het aantal dikke mensen wel ipv dat het stijgt.
En ook hier weet iedereen dat teveel eten slecht voor je is.
[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 19-11-2019 12:54 ]
Eigenlijk alle punten die je noemt hebben wel de aandacht voor mij, enige uitzondering is het sparen bij een duurzame bank en/of beleggen in duurzame fondsen.Verwijderd schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 12:24:
-over geld gesproken: je spaarrekening verplaatsen naar een duurzame bank duurt slechts 10 minuten.
Neem bijvoorbeeld de bank, Triodos geeft 0% rente en mijn huidige Leaseplanbank 0,15%. Effectief betaal ik dus een paar euro per maand aan dit "goede doel" als ik deze overstap maak. Ik geloof sterk in "stemmen met je portemonnee" maar hier vraag ik me toch af of dit de meeste efficiëntie manier is om iets te bereiken.
Hetzelfde met de duurzame fondsen, het rendement (b)lijkt toch altijd wel achter te blijven. Ik ga me er nog eens in verdiepen maar kan op dit moment niet inschatten of de kosten opwegen tegen de baten.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Die is ook altijd leuk. We laten China (of buurlanden) een heel groot deel van onze meuk in elkaar zetten en produceren. Veel vervuiling, uitstoot en uitbuiting.NiGeLaToR schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 11:58:
- in China en de VS maken ze er een zootje van, is niet onze schuld?
"Maar wij zijn maar een postzegel, laat ze daar eerst maar wat doen. *Ali bestelling nummer 34 van deze week doet*"

Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
Wat is er mis met het tot de orde roepen van politici die al decennia uitblinken in niets doen en klimaatmaatregelen blokkeren? Ze doen alvast véél minder dan wat wetenschappers nodig achten. Dat je het hebt over een 'snotneus' toont aan dat je liever op de man/meisje speelt dan op de bal. Het is wel zo dat het (vooral voor volwassen mannen) gevoelig ligt dat een meisje komt vertellen dat de gemiddelde westerse levensstijl onhoudbaar is, waarin bvb. zware fossiele vierwielers een belangrijke rol spelen als mannelijk statussymbool/verlengstuk (en een compacte elektrische auto is voor mietjes toch?)odan schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 12:45:
[...]
de gemiddelde persoon zit er niet op te wachten dat een snotneus hun uitkaffert. en daarom heeft die snotneus voor een groot deel gewoon het omgekeerde effect.
Inderdaad + bonuspunten voor minder dierenleed, kleinere milieu-impact, minder grond-, water- en voedselverspilling (maar misschien is dat ook allemaal niet macho genoeg).[...]
want een lekker stukje rood vlees is te imiteren....
Ik heb het niet over jou, maar over de gemiddelde burger (en hier in België nog een stuk erger dan in Nederland). Ivm 'tijdswinst' moet je hier eens de 2e quote lezen.[...]
persoonlijk doe ik bijna alles op de fiets, maar niet iedereen zal daar aan willen en kunnen. je moet eerder en langer onderweg, minder comfort etc.
Alsof 2 weken verlof zo veel moeilijker te verkrijgen is dan 2 x 1 week (+ een deel van je tijd inleveren om 2x heen en terug te vliegen ipv 1x). Ik zie je veel uitvluchten zoeken, maar vind je het normaal dat een binnenlands treinticket soms duurder is dan een vliegticket naar Spanje? Dat er geen taks is op kerosine en geen BTW op vliegtickets, maar wel taks op autobrandstof en BTW op treintickets? Laten we eens de werkelijke (+ externe) kosten aanrekenen, zodat we een prijsniveau uit de jaren 80 of 90 hebben. Wedden dat er dan ineens veel minder (uit)vluchten zullen zijn?[...]
niet voor iedereen mogelijk ivm vakantiespreiding, en ik persoonlijk moet er niet aan denken om x dagen van mijn vakantie in te leveren aan alleen maar de heen en terug reis.
Weer op je tenen getrapt? Iemand vroeg me naar zinvolle en haalbare maatregelen, ik presenteer er enkele, maar blijkbaar zie jij die als een persoonlijke verplichting?[...]
mogen mensen ook nog zelf beslissen wat ze met hun geld doen?
Ik had het over een spaarrekening, dus dan moet je niks veranderen van doorlopende opdrachten of domiciliëringen en kan je nog steeds naar je vertrouwde kantoor voor je andere bankzaken.[...]
plus al het ongemak wat erbij komt om dingen aan te passen. plus wat voor gemak lever je bij een nieuwe bank in?
Dan kies je een die minder kost, heb je wel eens vergeleken? Ecopower is 100% windenergie en ik betaal 30 euro per maand (gezin van 3 personen). Dan mag jij deze factuur betalen. Zonnepanelen kan je ook terugverdienen.[...]
als het meer kost mij niet gezien.
Had jij eigenlijk nog zinvolle en haalbare voorstellen die burgers kunnen toepassen of ben je enkel goed in het afbreken van anderen hun voorstellen? Je hebt al eens een waarschuwing gekregen met je fokkende en vretende Afrikanen...
Dit is nog maar het prille begin, we moeten naar -50% tegen 2030 en klimaatneutraal tegen 2050. Jammer voor wie nu al 'klimaatmoe' isErnemmer schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 12:45:
[...]
bijna iedereen die ik spreek is klimaatmoe en vooral door het zoveelste regeltje voor het klimaat.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2019 15:11 ]
Duitsland heeft idd meer hernieuwbare energie, daar zie je langs de snelweg veel PV installaties, zouden ze hier ook meer mogen doen.Verwijderd schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 07:55:
[...]
Je noemt nog niet echt pounds.
Het is een transitie, dus ja, de meeste elektrische auto's stoten nu nog ergens anders CO2 uit, maar in de toekomst zal de duurzame opwekking ook beduidend hoger zijn. Als we dan nog allemaal benzine stoken hebben we alsnog een probleem. Beter is het nu zowel in te zetten op elektrisch rijden als inzetten op duurzame energie, dan zijn beide over een paar decennia de norm. Daarvoor zal het stroomnet inderdaad ook een upgrade nodig hebben, waar veel netbeheerders nu ook mee bezig zijn (langzaam).
Je kunt niet tijdens de transitie zeggen "het is nog pennies" wetende dat de doel van de transitie is dat het pounds worden.
Duitsland zit bijvoorbeeld al op 40% renewable (32% als je biomassa niet meetelt). Is dat ook nog pennies? https://www.ise.fraunhofe...Stromerzeugung_2018_3.pdf
Je kunt inderdaad wijzen naar de relatieve inefficiëntie van warmtepompen maar ze werken wel op duurzame energie. Dat heeft aardgas niet. Nogmaals, nu is het veelal het verplaatsen van de CO2 uitstoot naar de elektriciteitscentrales, maar naarmate renewable meer en meer gemeengoed wordt heb je met je warmtepompen toch maar mooi 100% renewable warmte.
Dat windmolens "het landschap verstoren" vind ik zo'n non-argument. Weet je wat pas echt het landschap verstoort? Zeespiegelstijging. Zijn zoveel zaken die ik het landschap vind verstoren, energiecentrales, bruinkoolmijnen, schiphol, amsterdam etc.Een beetje verstoring van het landschap in ruil voor hernieuwbare energie, waar teken ik. Neemt niet weg dat je zo'n ding niet naast een woonwijk moet bouwen maar er zijn genoeg plekken in Nederland waar ze niemand in de weg staan (de Noordzee bijvoorbeeld). Dat we er 100x zo veel nodig hebben lijkt me ook zwaar overtrokken. Als windenergie nu 2% van onze opwekking is zou dat keer 50 moeten gaan, alle andere bronnen buiten beschouwing gelaten.
Je verwijzing naar tieners en twintigers is volslagen onnodig en kortzinnig. Het is juist de hoek waar veel mensen groene initiatieven steunen. Groenlinks heeft bijvoorbeeld meeste aandeel jongeren onder de 35 jaar als stemmers gehad bij de laatste verkiezingen.
Ouderen reizen meer dan jongeren, dus lekker makkelijk naar de jongeren te wijzen en social media de schuld te geven, maar je hebt gewoon ongelijk:
[...]
http://www.tns-nipo.com/p...%202040%20eindrapport.pdf
In NL werd er in 2018 8,25% met windenergie aan stroom opgewekt https://opendata.cbs.nl/s...ED/table?ts=1574172608279.
Voor het totale energieverbruik komt hernieuwbaar uit op 6,42% over 2018 (199,1PJ / 3099,5 PJ) https://opendata.cbs.nl/s...ED/table?ts=1574172737724
Hier staan dan weer andere cijfers, namelijk: 7,41% uit hernieuwbaar. https://opendata.cbs.nl/s...ED/table?ts=1574172855249. Waarvan 1,7% uit windenergie. 1,12% op land de rest op zee.
Oftewel er moeten nog heel wat molens bij om dit een beetje op te krikken.
Energiecentrales zouden alleen in de niet bewoonde wereld gebouwd moeten worden, zoals op de Maasvlakte, niemand die ze daar ziet, geen uitstoot midden in een stad, geen last van stank etc.
Warmtepompen werken alleen op duurzame energie als je dak vol ligt met panelen. En dan niet met 9 panelen, want dan ga je het waarschijnlijk niet redden. Niet ieder huis kan zoveel panelen kwijt, of door de ligging (niet rendabel), of omdat het gewoon een klein dak is. Dus dan moet er weer uit het net getrokken worden. De warmtepomp zal het meeste in de winter worden gebruikt, de tijd dat PV het minste oplevert, dus weer stroom uit het net van een hoofdzakelijk niet hernieuwbare bron.
En dan zal het pand ook nog eens zeer goed geïsoleerd moeten zijn, vooral de nieuwbouw kan daar dus van profiteren. Naar mijn mening kan je je ook wat dikker aankleden en hoeft het niet 20-21 graden binnen te zijn. Infrarood panelen kunnen ook een oplossing zijn, zeker voor als je de gehele avond op de bank voor de tv zit. Plaatselijk warm en verbruikt stukken minder energie dan een hele woonkamer met de CV/warmtepomp verwarmen.
Over het algemeen hebben ouderen meer tijd om op vakantie te gaan. Maar de meesten gaan dan denk ik richting Spanje, Turkije, Frankrijk. https://www.cbs.nl/nl-nl/...-meer-ouderen-op-vakantie
Backpacken onder jongeren is razend populair. 27% van alle Nederlandse jongeren tussen de 22 en 30 jaar is in de afgelopen 5 jaar langer dan een maand op rondreis geweest. 92% van deze rondreizen waren buiten Europa. De drie populairste bestemmingen om te gaan backpacken zijn Thailand, Australië en Indonesië. https://verkeersbureaus.i...jongeren-gaat-backpacken/. Ver weg, dus vervuilender dan de 55 plusser die naar Frankrijk gaat.
De stemmers van Groenlinks, die ook aan de demonstraties meedoen? De meesten van hen hebben geen idee wat ze aan het doen zijn. Groenlinks verkoopt zich goed met een praatje, als we nu niks doen hebben jullie later een heel groot probleem + jullie kinderen. Dan nog een leuk verhaal over goed onderwijs en vooral goedkoop onderwijs en je hebt veel jonge stemmen. Plus de inzet van Greta helpt wel mee bij de jongeren.
Verwijderd
Die warmtepompen worden aangestuurd met duurzame energie, dat hoeft niet perse zonnepanelen op het dak te zijn.PM_Petrol schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 15:45:
[...]
Warmtepompen werken alleen op duurzame energie als je dak vol ligt met panelen. En dan niet met 9 panelen, want dan ga je het waarschijnlijk niet redden. Niet ieder huis kan zoveel panelen kwijt, of door de ligging (niet rendabel), of omdat het gewoon een klein dak is. Dus dan moet er weer uit het net getrokken worden. De warmtepomp zal het meeste in de winter worden gebruikt, de tijd dat PV het minste oplevert, dus weer stroom uit het net van een hoofdzakelijk niet hernieuwbare bron.
En dan zal het pand ook nog eens zeer goed geïsoleerd moeten zijn, vooral de nieuwbouw kan daar dus van profiteren. Naar mijn mening kan je je ook wat dikker aankleden en hoeft het niet 20-21 graden binnen te zijn. Infrarood panelen kunnen ook een oplossing zijn, zeker voor als je de gehele avond op de bank voor de tv zit. Plaatselijk warm en verbruikt stukken minder energie dan een hele woonkamer met de CV/warmtepomp verwarmen.
Over het algemeen hebben ouderen meer tijd om op vakantie te gaan. Maar de meesten gaan dan denk ik richting Spanje, Turkije, Frankrijk. https://www.cbs.nl/nl-nl/...-meer-ouderen-op-vakantie
Backpacken onder jongeren is razend populair. 27% van alle Nederlandse jongeren tussen de 22 en 30 jaar is in de afgelopen 5 jaar langer dan een maand op rondreis geweest. 92% van deze rondreizen waren buiten Europa. De drie populairste bestemmingen om te gaan backpacken zijn Thailand, Australië en Indonesië. https://verkeersbureaus.i...jongeren-gaat-backpacken/. Ver weg, dus vervuilender dan de 55 plusser die naar Frankrijk gaat.
De stemmers van Groenlinks, die ook aan de demonstraties meedoen? De meesten van hen hebben geen idee wat ze aan het doen zijn. Groenlinks verkoopt zich goed met een praatje, als we nu niks doen hebben jullie later een heel groot probleem + jullie kinderen. Dan nog een leuk verhaal over goed onderwijs en vooral goedkoop onderwijs en je hebt veel jonge stemmen. Plus de inzet van Greta helpt wel mee bij de jongeren.
Denk je dat of weet je dat ouderen dichterbij op vakantie gaan? Dat een kwart van de jongeren backpacked wil niet zeggen dat ze groter aandeel op de uitstoot CO2 hebben als de ouderen nog meer uitstoten. Mijn bron spreekt het tegen in ieder geval.
Goed of je het met GroenLinks eens bent of niet is prima. Mijn stem hebben ze ook niet gehad. Maar zeggen dat men "geen idee heeft wat men doet op links" en "dat Greta wel helpt" zijn drogredenen van jewelste. Vul in "rechts" en "Thierry" waar links en Greta staat en je begrijpt waarom.
Als we dan toch polariseren "oud en rechts" roept graag dat de maatregelen van "jong en links" te weinig/slecht/onzin zijn maar ik heb nog nooit een valide oplossing uit die hoek horen komen.
Verwijderd
Op het eerste zicht zou je denken aan een generatiekloof, maar er zijn zowel jongeren als ouderen die ecologisch leven, en er zijn zowel jongeren als ouderen die het allemaal niet zo veel kan schelen. Conservatieve partijen die praten over 'klimaathysterie' scoren de laatste jaren steeds beter bij jongeren. De meerderheid van de jongeren ging niét spijbelen voor het klimaat en is er ooit onderzocht hoeveel % van die spijbelaars wereldreizen maken? (met een vliegtuig, niet met een zeilbootPM_Petrol schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 15:45:
[...]
Ten tijde van de spijbelacties was er veel verontwaardiging over 'hypocriete jongeren die op festivals een berg afval achterlaten', maar wie zegt dat dat dezelfde jongeren zijn? Een Brusselse politie-agent na een klimaatmars: "Wij hebben in Brussel 900 betogingen per jaar. Die eindigen altijd met de wagentjes van 'Net Brussel' helemaal achteraan. Hier is over het hele traject nog geen papiertje op de grond gevallen".
Maar toen waren er mensen uit een bepaalde hoek die het nodig vonden om fake news te verspreiden.
Is het niet zo dan? (hier staan er nog andere grote ecologische problemen vermeld)PM_Petrol schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 15:45:
[...]
Groenlinks verkoopt zich goed met een praatje, als we nu niks doen hebben jullie later een heel groot probleem + jullie kinderen.
Zelfs als wij voldoende middelen hebben om ons aan te passen aan de directe gevolgen, moet je er rekening mee houden dat ons voedsel grotendeels uit het buitenland komt (bvb. groenten uit Spanje dat steeds meer uitdroogt - niet enkel door klimaat) en dat er regio's zijn die wél onleefbaar worden (link 1, link 2, link 3). Geen muur of zee die ze zal stoppen. In die zin zijn ecologische partijen de grootste anti-migratie-partijen
En dan is er uiteraard nog dit:

Op cbs staat dat ouderen vooral in Europa op vakantie gaan. Zij blijven dan ook langer op vakantie dan jongeren. Jongeren kunnen dat vaak niet omdat ze daar geen tijd voor hebben, school, werk.Verwijderd schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 16:20:
[...]
Denk je dat of weet je dat ouderen dichterbij op vakantie gaan? Dat een kwart van de jongeren backpacked wil niet zeggen dat ze groter aandeel op de uitstoot CO2 hebben als de ouderen nog meer uitstoten. Mijn bron spreekt het tegen in ieder geval.
Goed of je het met GroenLinks eens bent of niet is prima. Mijn stem hebben ze ook niet gehad. Maar zeggen dat men "geen idee heeft wat men doet op links" en "dat Greta wel helpt" zijn drogredenen van jewelste. Vul in "rechts" en "Thierry" waar links en Greta staat en je begrijpt waarom.
Als we dan toch polariseren "oud en rechts" roept graag dat de maatregelen van "jong en links" te weinig/slecht/onzin zijn maar ik heb nog nooit een valide oplossing uit die hoek horen komen.
De klimaatstakingen zijn vooral door Greta opgewekt. Dus ja dat helpt wel degelijk.
Ik denk idd dat de huidige oplossingen te weinig gaan betekenen voor het klimaat. Er wordt teveel gefocust op de kleine dingen. Over CO2 opvang wil Groenlinks ook niks horen. Maar dat is wel een goede tussenoplossing om echt naar duurzaam over te stappen. We gaan ook steeds meer energie verbruiken met z'n allen. En met de huidige techniek kan dat niet allemaal duurzaam opgewekt worden. Denk aan het vervoer, schepen/vliegtuigen kunnen niet op elektriciteit varen. Zolang we ook heel veel blijven importeren uit verre landen blijven de schepen/vliegtuigen ook nodig.
Vraag maar aan iemand (vooral een jonger iemand) die zo goed voor het klimaat wil zijn, om thuis de verwarming uit te laten in de winter, geen exotisch eten meer te eten, geen nieuwe smartphone elke 2-3 jaar, geen grote tv, geen vakantie meer naar verre landen met het vliegtuig, meer op de fiets doen ipv ov/auto/scooter, niet zoveel nieuwe kleren.... Dat willen de meesten niet opgeven voor het milieu, oftewel het interesseert de meesten helemaal niet. De overheid moet maar met een oplossing komen die niemand gaat schaden en iedereen gewoon z'n luxe leven kan behouden.
Ik denk dat er verbazend veel jongeren (8-16) wel dingen willen opgeven/veranderen voor het klimaat. De "climate strikes" van Greta hadden echt heel veel jeugd op de been.Vraag maar aan iemand (vooral een jonger iemand) die zo goed voor het klimaat wil zijn, om thuis de verwarming uit te laten in de winter, geen exotisch eten meer te eten, geen nieuwe smartphone elke 2-3 jaar, geen grote tv, geen vakantie meer naar verre landen met het vliegtuig, meer op de fiets doen ipv ov/auto/scooter, niet zoveel nieuwe kleren.... Dat willen de meesten niet opgeven voor het milieu, oftewel het interesseert de meesten helemaal niet.
Helaas geen cijfers die voor of tegen spreken dus het is allemaal gokken...
Bijzondere stelling. Heb je daar ook enige onderbouwing voor?PM_Petrol schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 16:41:
We gaan ook steeds meer energie verbruiken met z'n allen. En met de huidige techniek kan dat niet allemaal duurzaam opgewekt worden.
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
Zolang het elektriciteitsverbruik per hoofd stijgt en de wereldbevolking ook is het nog steeds aan het stijgen.Shabbaman schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 17:04:
[...]
Bijzondere stelling. Heb je daar ook enige onderbouwing voor?
https://www.google.com/pu...000&hl=nl&dl=nl&ind=false
Of dit met zon en wind opgewekt kan worden vraag ik mij ook af. Misschien heeft iemand zin om een rekensommetje te maken
[ Voor 9% gewijzigd door Ernemmer op 19-11-2019 17:10 ]
Verwijderd
Hoe ga je rendabel CO2 opvangen op een schaal waarop we al meer dan 100 jaar CO2 uitstoten? En niet enkel de huidige uitstoot opvangen, maar liefst ook de CO2-uitstoot uit het verleden. Volgens mij zijn bomen de beste en goedkoopste oplossing, maar dan gaan we wel onze vruchtbare grond anders moeten gebruiken. De beste manier om dat te doen is overbevolking aanpakken: de tientallen miljarden koeien, varkens en kippen bedoel ik dan. De koeien die nu leven eten al de calorische behoefte van 8 miljard mensen. Dit kan ook op enkele jaren gebeuren, itt bevolkingsafname bij de mens. Zo is het methaan- en stikstofprobleem ook voor een groot deel opgelost.PM_Petrol schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 16:41:
[...]
Ik denk idd dat de huidige oplossingen te weinig gaan betekenen voor het klimaat. Er wordt teveel gefocust op de kleine dingen. Over CO2 opvang wil Groenlinks ook niks horen. Maar dat is wel een goede tussenoplossing om echt naar duurzaam over te stappen.
Ach, ik denk altijd: Laat een klimaatspijbelaar in 1950 geboren worden, en hij zal zich net zo gedragen als de oudere generatie nu. Laat een babyboomer in 2000 geboren worden, en hij zal waarschijnlijk net zo bezorgd zijn als een millenialVraag maar aan iemand (vooral een jonger iemand) die zo goed voor het klimaat wil zijn, om thuis de verwarming uit te laten in de winter, geen exotisch eten meer te eten, geen nieuwe smartphone elke 2-3 jaar, geen grote tv, geen vakantie meer naar verre landen met het vliegtuig, meer op de fiets doen ipv ov/auto/scooter, niet zoveel nieuwe kleren.... Dat willen de meesten niet opgeven voor het milieu, oftewel het interesseert de meesten helemaal niet. De overheid moet maar met een oplossing komen die niemand gaat schaden en iedereen gewoon z'n luxe leven kan behouden.
Ik denk het eerlijk gezegd niet. De klimaatacties zijn eendaagse events. Luxe opgeven is een stap verder.Basekid schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 16:50:
[...]
Ik denk dat er verbazend veel jongeren (8-16) wel dingen willen opgeven/veranderen voor het klimaat. De "climate strikes" van Greta hadden echt heel veel jeugd op de been.
Helaas geen cijfers die voor of tegen spreken dus het is allemaal gokken...
Het lukt nu al niet, nu wordt er maar ~7% duurzaam opgewekt in NL. Wereldwijde cijfers heb ik nog niet naar gekeken. En dan heeft biomassa nog het grootste aandeel daar in, dat blijkt ook niet optimaal. De wereld gaat steeds meer energie verbruiken, door meer populatie en welvaart.Shabbaman schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 17:04:
[...]
Bijzondere stelling. Heb je daar ook enige onderbouwing voor?
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
Verwijderd
En toch ken ik genoeg mensen die niet vliegen, geen vlees meer eten, meer betalen om electrisch te kunnen rijden, bij de kringloop kleren scoren, zonnepanelen op hun dak leggen etc. Jongeren wel te verstaan, maar ben zelf ook relatief jong. En ze stemmen links, dan telt het natuurlijk niet.PM_Petrol schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 16:41:
[...]
Op cbs staat dat ouderen vooral in Europa op vakantie gaan. Zij blijven dan ook langer op vakantie dan jongeren. Jongeren kunnen dat vaak niet omdat ze daar geen tijd voor hebben, school, werk.
De klimaatstakingen zijn vooral door Greta opgewekt. Dus ja dat helpt wel degelijk.
Ik denk idd dat de huidige oplossingen te weinig gaan betekenen voor het klimaat. Er wordt teveel gefocust op de kleine dingen. Over CO2 opvang wil Groenlinks ook niks horen. Maar dat is wel een goede tussenoplossing om echt naar duurzaam over te stappen. We gaan ook steeds meer energie verbruiken met z'n allen. En met de huidige techniek kan dat niet allemaal duurzaam opgewekt worden. Denk aan het vervoer, schepen/vliegtuigen kunnen niet op elektriciteit varen. Zolang we ook heel veel blijven importeren uit verre landen blijven de schepen/vliegtuigen ook nodig.
Vraag maar aan iemand (vooral een jonger iemand) die zo goed voor het klimaat wil zijn, om thuis de verwarming uit te laten in de winter, geen exotisch eten meer te eten, geen nieuwe smartphone elke 2-3 jaar, geen grote tv, geen vakantie meer naar verre landen met het vliegtuig, meer op de fiets doen ipv ov/auto/scooter, niet zoveel nieuwe kleren.... Dat willen de meesten niet opgeven voor het milieu, oftewel het interesseert de meesten helemaal niet. De overheid moet maar met een oplossing komen die niemand gaat schaden en iedereen gewoon z'n luxe leven kan behouden.
Dus die doen iets, maar dat is niet genoeg, zijn tussenoplossingen, hebben geen impact, linkse praatjes en ik weet niet wat.
Dus stel nou eens dat jij dictator van Nederland bent en dat je volledige vrijheid had om op jouw manier de klimaatdoelstellingen te halen. Wat zou jij dan doen om dat te bewerkstelligen?
Ik ken ze ook, maar de meesten doen het niet. Iedereen doet op zijn manier iets. De een vindt afvalscheiden heel goed voor het milieu, de ander elektrisch rijden. Dat zijn kleine dingen die bijdragen daar aan. Het wordt wel gepromoot als oplossing voor de klimaatproblemen. Minder luxe, dat is een oplossing, minder luiheid, minder comfort. Maar dat wil niemand.Verwijderd schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 17:41:
[...]
En toch ken ik genoeg mensen die niet vliegen, geen vlees meer eten, meer betalen om electrisch te kunnen rijden, bij de kringloop kleren scoren, zonnepanelen op hun dak leggen etc. Jongeren wel te verstaan, maar ben zelf ook relatief jong. En ze stemmen links, dan telt het natuurlijk niet.
Dus die doen iets, maar dat is niet genoeg, zijn tussenoplossingen, hebben geen impact, linkse praatjes en ik weet niet wat.
Dus stel nou eens dat jij dictator van Nederland bent en dat je volledige vrijheid had om op jouw manier de klimaatdoelstellingen te halen. Wat zou jij dan doen om dat te bewerkstelligen?
Zijn de elektrische rijders zakelijke rijders? Want daaruit blijkt dat de meesten het doen omdat het goedkoper is door de bijtelling/laden op werk. Oftewel de eigen portemonnee. Prive rijden op elektriciteit is gewoon nog veelste duur voor de modale inkomens.
Exact je hebt er heel veel nodig, gaat dat allemaal passen, zonder dat het veel overlast veroorzaakt. En in het bouwtempo van nu schiet het ook niet echt op. Nu zit er al meer druk achter om duurzaam te gaan opwekken, zelfs nu gaat het niet snel genoeg.Shabbaman schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 17:37:
Met die redenatie is straks de stroom op omdat er meer verbruikt wordt dan er opgewekt kan worden. Dat gebeurt niet, dan bouw je een centrale bij. Of een windmolen. 12 MW per stuk is de huidige stand. Je hebt er alleen heel veel nodig.
[ Voor 7% gewijzigd door OneTimer op 19-11-2019 17:58 ]
Thorium reactoren zijn in tegenstelling tot nucleaire reactoren veel veiliger en produceren vele male minder afval. Ik hoor verder weinig vanuit de politiek die dit idee aanmoedigt.
$ alias cd='rm -rf'
[ Voor 98% gewijzigd door OneTimer op 19-11-2019 17:57 ]
Verwijderd
Verwijderd schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 17:41:
[...]
Verwijderd
Je blijft de maatregelen van andere marginaliseren, terwijl als iedereen ze zou doen het wel degelijk een impact heeft. Ja, te weinig mensen vliegen principieel niet, maar het worden er steeds meer en dat is goed! Niet slecht omdat het te weinig is. Het is beter dan niks.PM_Petrol schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 17:55:
[...]
Ik ken ze ook, maar de meesten doen het niet. Iedereen doet op zijn manier iets. De een vindt afvalscheiden heel goed voor het milieu, de ander elektrisch rijden. Dat zijn kleine dingen die bijdragen daar aan. Het wordt wel gepromoot als oplossing voor de klimaatproblemen. Minder luxe, dat is een oplossing, minder luiheid, minder comfort. Maar dat wil niemand.
Zijn de elektrische rijders zakelijke rijders? Want daaruit blijkt dat de meesten het doen omdat het goedkoper is door de bijtelling/laden op werk. Oftewel de eigen portemonnee. Prive rijden op elektriciteit is gewoon nog veelste duur voor de modale inkomens.
[...]
Exact je hebt er heel veel nodig, gaat dat allemaal passen, zonder dat het veel overlast veroorzaakt. En in het bouwtempo van nu schiet het ook niet echt op. Nu zit er al meer druk achter om duurzaam te gaan opwekken, zelfs nu gaat het niet snel genoeg.
Maargoed, ik herhaal mezelf nog eens. Wat zou jij dan als overheid doorvoeren wat wel echt helpt?
Omdat een kernreactor bouwen bouwen alleen al jaren duurt en geen een energie bedrijf het wil financierendogtagz schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 17:56:
Even een vraag, waarom is de Nederlandse overheid zo enthousiast over energieopwekking door middel van windmolens en zonnepanelen in tegenstelling tot bijvoorbeeld thorium reactoren?
Thorium reactoren zijn in tegenstelling tot nucleaire reactoren veel veiliger en produceren vele male minder afval. Ik hoor verder weinig vanuit de politiek die dit idee aanmoedigt.
Maar nu een stel populistische figuren wat vernomen heeft over thorium hoe wondermiddel dat is want er is nog geen een land die een werkende thorium reactor heeft voor grootschalige commercieel gebruik het werkende heeft gekregen
Maar ja windmolens zijn te links
[ Voor 3% gewijzigd door Amdwarrior op 19-11-2019 18:02 ]
Ze zijn vast ook rechtsdraaiend te krijgen?Amdwarrior schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 18:01:
[...]
Omdat een kernreactor bouwen bouwen alleen al jaren duurt en geen een energie bedrijf het wil financieren
Maar nu een stel populistische figuren wat vernomen heeft over thorium hoe wondermiddel dat is want er is nog geen een land die een werkende thorium reactor heeft voor grootschalige commercieel gebruik het werkende heeft gekregen
Maar ja windmolens zijn te links
Nah beter doen we niets tot er dé ideale oplossing is. Op die manier hebben we immers ook gemotoriseerde scheepvaart gemaakt, stroom geïntroduceerd en ongeveer elke innovatie gedaan. Door niets te doen tot er in ene een perfecte oplossing was. Verbazingwekkend hoe dat werkt, innovatie
Als, maar dat kan je niet afdwingen, het is ieder zn eigen keuze. Het vliegverkeer gaat alleen maar toenemen de komende tijd. Schiphol treinstation gaat uitbreiden omdat het meer passagiers te verwerken krijgt.Verwijderd schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 18:01:
[...]
Je blijft de maatregelen van andere marginaliseren, terwijl als iedereen ze zou doen het wel degelijk een impact heeft. Ja, te weinig mensen vliegen principieel niet, maar het worden er steeds meer en dat is goed! Niet slecht omdat het te weinig is. Het is beter dan niks.
Maargoed, ik herhaal mezelf nog eens. Wat zou jij dan als overheid doorvoeren wat wel echt helpt?
Ik zou als tussenoplossing, om dus meer tijd te winnen inzetten op CCS, thorium, meer onderzoeksgeld naar kernfusie. Met de CCS stoot je in principe ook niks meer uit. De windmolenparken kunnen uitgebreid worden, maar niet heel het land er mee vol zetten. En promoten om de bevolking iets minder luxe te laten leven. Daar waren vroeger ook al reclamespotjes van, die zijn eigenlijk allemaal weer verdwenen.
Wat doen we in NL nu echt aan het klimaatprobleem? De windmolens, zoals ik eerder al zei, lossen weinig op met 1,7% van de totale energiebehoefte.NiGeLaToR schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 18:22:
[...]
Ze zijn vast ook rechtsdraaiend te krijgen?![]()
Nah beter doen we niets tot er dé ideale oplossing is. Op die manier hebben we immers ook gemotoriseerde scheepvaart gemaakt, stroom geïntroduceerd en ongeveer elke innovatie gedaan. Door niets te doen tot er in ene een perfecte oplossing was. Verbazingwekkend hoe dat werkt, innovatie
Fijn dat je jezelf gelijk weer tegenspreekt door in uitersten te spreken:PM_Petrol schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 17:55:
[...]
Ik ken ze ook, maar de meesten doen het niet.
En zelfs als men niet luxe wil opofferen, (want dat klinkt gelijk alsof het in extreme is) betekend dat ook dat 1 dag in de week geen vlees of wit vlees i.p.v. rood vlees gelijk luxe opofferen is?Minder luxe, dat is een oplossing, minder luiheid, minder comfort. Maar dat wil niemand.
Of een keertje minder bbq-en?
Meeste, dus niet alle. Bovendien kan het ook én-én zijn.Zijn de elektrische rijders zakelijke rijders? Want daaruit blijkt dat de meesten het doen omdat het goedkoper is door de bijtelling/laden op werk.
Was het beter als ze bleven doorrijden in hun Audi's, BMW's etc.?
Daar komt langzaamaan wel verandering in, maar dat gebeurt niet zonder eerst de autoindustrie wakker te schudden met bijv. Tesla's als leaseauto.Prive rijden op elektriciteit is gewoon nog veelste duur voor de modale inkomens.
Dit is ondertussen wel gebeurd en de overheid is van plan de bijtelling voor elektrische voertuigen flink op te voeren, waarbij je voor jezelf mag bepalen of dat een slim idee is voor het klimaat.
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Ik zal het anders verwoorden de volgende keer, ipv iedereen zal ik de meesten noemen. Een Audi of BMW betekent niet meer uitstoot, het ligt aan de rijstijl en de motor die er in ligt. Dikke motoren worden al bijna niet meer gemaakt, de motoren worden steeds zuiniger.drooger schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 18:33:
[...]
Fijn dat je jezelf gelijk weer tegenspreekt door in uitersten te spreken:
[...]
En zelfs als men niet luxe wil opofferen, (want dat klinkt gelijk alsof het in extreme is) betekend dat ook dat 1 dag in de week geen vlees of wit vlees i.p.v. rood vlees gelijk luxe opofferen is?
Of een keertje minder bbq-en?
[...]
Meeste, dus niet alle. Bovendien kan het ook én-én zijn.
Was het beter als ze bleven doorrijden in hun Audi's, BMW's etc.?
[...]
Daar komt langzaamaan wel verandering in, maar dat gebeurt niet zonder eerst de autoindustrie wakker te schudden met bijv. Tesla's als leaseauto.
Dit is ondertussen wel gebeurd en de overheid is van plan de bijtelling voor elektrische voertuigen flink op te voeren, waarbij je voor jezelf mag bepalen of dat een slim idee is voor het klimaat.
Ah de overheid ziet weer een geldbron, elektrisch rijden, hogere bijtelling. Hoeveel mensen gaan dan nog voor EV? Dat is afwachten. Wat als er ook mrb betaald moet worden, dat gaat er ook aankomen, kan niet anders. Dan heeft het geen financiele voordelen meer tov een verbrandingsmotor. Het zal alleen maar duurder in aanschaf zijn. De stroomprijzen zullen ook niet gaan zakken neem ik aan (volgend jaar gaan we er wel op vooruit, maar dat is een sigaar uit eigen doos, https://www.gaslicht.com/...en-met-de-energierekening) dus dan wordt opladen ook weer duurder. Niemand kan het voorspellen, mijn mening is iig dat het zo ook niet echt helpt.
Verwijderd
Als kerosine en vliegtickets onbelast blijven en als uitstoot zo goedkoop blijft, dan zal het uiteraard blijven stijgen. Dat zijn geen voldongen feiten, maar politieke keuzes...PM_Petrol schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 18:25:
[...]
Als, maar dat kan je niet afdwingen, het is ieder zn eigen keuze. Het vliegverkeer gaat alleen maar toenemen de komende tijd. Schiphol treinstation gaat uitbreiden omdat het meer passagiers te verwerken krijgt.
CCS zal niet lukken zonder subsidies of zware CO2-taks:Ik zou als tussenoplossing, om dus meer tijd te winnen inzetten op CCS, thorium, meer onderzoeksgeld naar kernfusie. Met de CCS stoot je in principe ook niks meer uit. De windmolenparken kunnen uitgebreid worden, maar niet heel het land er mee vol zetten. En promoten om de bevolking iets minder luxe te laten leven. Daar waren vroeger ook al reclamespotjes van, die zijn eigenlijk allemaal weer verdwenen.
En thoriumreactoren worden stilaan de nieuwe fusiereactoren: Al lang veelbelovend, maar in de praktijk komt er door technische problemen weinig van in huis: https://www.deingenieur.n...eeft-nodige-haken-en-ogenDe voornaamste reden dat CCS op dit moment niet van de grond komt, is dat het financieel niet
rendabel is om CO2 af te vangen en op te slaan (geen commerciële business case). De kosten van
afvangen, transporteren en opslaan zijn hoger dan de (relatief lage) opbrengsten ervan. Enkel als
CO2 hoogwaardig wordt afgevangen, wat enkel bij bepaalde processen kostenefficiënt is, is er een
markt voor CO2 als grondstof voor bijvoorbeeld de frisdrankindustrie of in de glastuinbouw. In beide
gevallen wordt de CO2 echter niet opgeslagen en is het dus geen CCS. In het geval dat het
opgeslagen wordt zijn de enige opbrengsten de vermeden aankoop van emissierechten tegen de
dan geldende ETS-prijs. Aangezien de maatschappelijke baten hoger zijn dan de huidige ETS-prijs
is CO2 nu een deels onbeprijsde externaliteit.
Daarnaast zijn er, zelfs als CO2-afvang op papier rendabel zou zijn, nog andere redenen waarom
een CCS-keten niet vanzelf (markt-gedreven) van de grond komt. Met name de coördinatie tussen
de verschillende partijen in de CCS-keten is lastig, omdat ze sterk van elkaar afhankelijk zijn. Zowel
in volumes als in plaats als in tijd moet de hele keten gecoördineerd worden. De uitstoter van CO2
wil een betrouwbare en betaalbare transportoptie tot zijn beschikking hebben en er zeker van zijn
dat de CO2 correct wordt opgeslagen. De transport- en opslagoperators hebben echter behoefte
aan voldoende zekerheid over de te verwachte volumes CO2 om hun investeringen terug te kunnen
verdienen. Kenmerkend voor opslag is dat er vanuit de CCS-Richtlijn (in Nederland overgenomen
in de Mijnbouwwet) verplichtingen gesteld worden aan de vergunningaanvrager om het reservoir
langdurig te monitoren en financiële zekerheden te verstrekken voor het geval CO2-lekkage
optreedt of andere calamiteiten optreden. Deze verplichtingen vormen een significant deel van de
totale kosten voor opslag, naast de technische kosten met betrekking tot de opslag operatie zelf.
Onzekerheid over deze kosten, die pas in de vergunningverlening duidelijk worden, vormen een
belangrijke barrière volgens marktpartijen om CO2-opslag te realiseren. Als laatste zijn partijen in
de CCS-keten ook afhankelijk van overheidsbeleid wat reguleringsonzekerheid kan opleveren.
Das toch mijn punt: we procederen liever oneindig veel tegen zonnepanelen, windmolens en andere nuttige bijdragen en houden Co2 intensieve gewoontes aan omdat tjah.. de rest doet het ook.PM_Petrol schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 18:31:
[...]
Wat doen we in NL nu echt aan het klimaatprobleem? De windmolens, zoals ik eerder al zei, lossen weinig op met 1,7% van de totale energiebehoefte.
Het goede nieuws is dat we nu wel zo’n beetje allemaal het effect van die klimaatverandering met eigen ogen kunnen aanschouwen.
De industrie in NL moet vanaf 2021 als ik het goed heb, CO2 taks betalen, bovenop de europese credits. De exacte prijzen zijn nog niet bekend, maar op den duur is het dan wel rendabel om geen CO2 meer uit te stoten in de atmosfeer. Omdat anders de taks zo hoog wordt dat het niet meer rendabel is om te opereren. Door die CO2 taks zouden dan weer subsidies voor CCS of wat dan ook verkregen kunnen worden. In de haven van Rotterdam zijn ze bezig met een project genaamd Porthos.Verwijderd schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 19:04:
[...]
Als kerosine en vliegtickets onbelast blijven en als uitstoot zo goedkoop blijft, dan zal het uiteraard blijven stijgen. Dat zijn geen voldongen feiten, maar politieke keuzes...
[...]
CCS zal niet lukken zonder subsidies of zware CO2-taks:
[...]
En thoriumreactoren worden stilaan de nieuwe fusiereactoren: Al lang veelbelovend, maar in de praktijk komt er door technische problemen weinig van in huis: https://www.deingenieur.n...eeft-nodige-haken-en-ogen
Ik snap wel waarom mensen tegen molens in hun achtertuin zijn, dat levert namelijk overlast op. Nu we het daar toch over hebben, ook voor de fauna is het slecht. Als er in Zandvoort niet meer verbouwd mag worden omdat er een diersoort wordt bedreigd, waarom dit argument dan niet gebruiken voor de windmolens.NiGeLaToR schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 19:05:
[...]
Das toch mijn punt: we procederen liever oneindig veel tegen zonnepanelen, windmolens en andere nuttige bijdragen en houden Co2 intensieve gewoontes aan omdat tjah.. de rest doet het ook.
Het goede nieuws is dat we nu wel zo’n beetje allemaal het effect van die klimaatverandering met eigen ogen kunnen aanschouwen.
Ook al zouden we overal molens neerzetten, dan hebben er ongeveer 100 keer zoveel nodig.
Niet iedereen heeft geld voor zonnepanelen of andere duurzame oplossingen. Een lening daarvoor aangaan, dat is ook niet optimaal, dat begrijp ik ook. Ook door de salderingsregeling wordt het minder rendabel om panelen te nemen met het oog op terugverdientijd. Het gaat de meesten vooral om geld, niet om het klimaat. Dat is toch ook weer een beetje logisch.
De effecten van klimaatveranderijg komen niet door de laatste 10 jaar. En al helemaal niet door de laatste jaren sinds het Parijs akkoord. Dat gaat verder terug de tijd in. Het is al heel lang bekend dat dit er aan zit te komen. Interesseerde helemaal niemand toendertijd, anders had er al eerder actie ondernomen geweest.
[ Voor 6% gewijzigd door OneTimer op 19-11-2019 19:26 ]
Er is inherent wel motivatie te vinden om een keer een vakantie over te slaan om energieneutraler te geraken.
En ik zeg niet dat ‘we’ niets doen, het zou alleen erg helpen als een grote groep mensen zou stoppen met jokken. Jokken is stout. Ofzo.
Ja word er melancholisch van, maar gezien de ‘ok boomer’-beweging die momenteel ontstaat ben ik niet de enige. Misschien wel de juiste manier om er mee om te gaan.
Overigens vind ik je argument dat zaken zoals windmolen ook nadelen hebben absoluut relevant, al zie ik daar ook mensen bezwaar tegen maken omdat ze er dagelijks langs moeten en ze ze lelijk vinden. Mensen eromheen worden financieel gecompenseerd en melden trots dat ze niet eens overlast hebben.
Ik denk dat er een tweede deltaplan komt om het water tegen te houden. Voordat het zover is zijn we wel wat jaren verder, dat ga ik waarschijnlijk niet meer meemaken.NiGeLaToR schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 19:30:
@PM_Petrol in NL geldt toch: zeespiegel stijgt, dus dan moet je verhuizen?
Er is inherent wel motivatie te vinden om een keer een vakantie over te slaan om energieneutraler te geraken.
En ik zeg niet dat ‘we’ niets doen, het zou alleen erg helpen als een grote groep mensen zou stoppen met jokken. Jokken is stout. Ofzo.
Ja word er melancholisch van, maar gezien de ‘ok boomer’-beweging die momenteel ontstaat ben ik niet de enige. Misschien wel de juiste manier om er mee om te gaan.
Overigens vind ik je argument dat zaken zoals windmolen ook nadelen hebben absoluut relevant, al zie ik daar ook mensen bezwaar tegen maken omdat ze er dagelijks langs moeten en ze ze lelijk vinden. Mensen eromheen worden financieel gecompenseerd en melden trots dat ze niet eens overlast hebben.
Mensen worden dus eigenlijk omgekocht om niet te klagen over de molens. Mhmm... Is dat de manier?
Het is hoe je het wilt zien: het wordt blijkbaar gebracht als meedelen in de inkomsten. Ik behoor niet tot die groep, maar als dit een manier is waarop mensen het in ene wel oke vinden..PM_Petrol schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 19:36:
[...]
Ik denk dat er een tweede deltaplan komt om het water tegen te houden. Voordat het zover is zijn we wel wat jaren verder, dat ga ik waarschijnlijk niet meer meemaken.
Mensen worden dus eigenlijk omgekocht om niet te klagen over de molens. Mhmm... Is dat de manier?
Welke effecten hebben we hier concreet al van gemerkt in NL? anders dan dat we iets meer moeten sproeien in de zomer? Ik vond het in de zomer wel een paar dagen erg warm, maar dat is niets anders dan 2 weken op vakantie gaan naar de zon.NiGeLaToR schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 19:05:
[...]
Ik denk dat als we echt de gevolgen gaan merken, we eindelijk eens aan het klimaat gaan denken, maar zolang we er hier nog niet echt last van hebben zal het lang duren.
[ Voor 28% gewijzigd door Ernemmer op 19-11-2019 20:05 ]
Dat gevoel heb ik ook altijd. Je ziet keer op keer dat men initieel redelijk ideologisch is ingesteld, zeker als er kinderen komen. Maar zodra de vrijheden en bezit verworven zijn zakt men toch ook alweer sneller naar acceptatie.Verwijderd schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 17:09:
Ach, ik denk altijd: Laat een klimaatspijbelaar in 1950 geboren worden, en hij zal zich net zo gedragen als de oudere generatie nu. Laat een babyboomer in 2000 geboren worden, en hij zal waarschijnlijk net zo bezorgd zijn als een millenialIn 70 jaar tijd is er niets genetisch veranderd of zo. De kennis en de omgeving zijn wel veranderd, jongeren kunnen zich altijd gemakkelijker aanpassen en jongeren hebben ook het meest belang bij een stabiele toekomst en moeten dus op langere termijn denken.
Waarom nou meteen weer zo?Verwijderd schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 14:32:
Inderdaad + bonuspunten voor minder dierenleed, kleinere milieu-impact, minder grond-, water- en voedselverspilling (maar misschien is dat ook allemaal niet macho genoeg).
Dat je vlees in vernaggelde vorm zoals in een hamburger redelijk kunt imiteren is nog wel wat anders dan bijvoorbeeld het biefstuk waar men op doelt.
Ik ben helemaal voorstander van minderen met vlees, maar sommige dingen zijn gewoon niet te vervangen, daar kan je alleen maar mee stoppen. Wat heeft dat met macho te maken dan?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het probleem met CCS is dat het duur is. Duurzame opwek is inmiddels zo goedkoop dat fossiel + CCS economisch nimmer uitkan. Je kunt er natuurlijk geld tegenaan gooien, maar de tijdswinst die CCS levert is naar mijn mening vooral reservetijd gunnen aan kolenstokers.PM_Petrol schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 18:25:
[...]
Ik zou als tussenoplossing, om dus meer tijd te winnen inzetten op CCS
Een eerder CCS-project (ROAD) is overigens al afgeblazen. Porthos is vooralsnog alleen maar verkennen. Voor 2024 hoeven we daar niets concreets van te verwachten. Tegen die tijd zal duurzame elektriciteit nog wel een keer gehalveerd zijn in prijs.
Niet dat ik per se tegen CCS ben. Maar ik zou dat vooral inzetten voor (chemische) industrie waar geen alternatief is voor CO2-uitstoot. CCS gebruiken om meer spul in de fik te kunnen zetten is een beetje light-sigaretten kopen, en er dan 30 in plaats 20 opsteken.
Ik ben voor, maar dat gaat ons hooguit op de hele lange termijn iets brengen. Bekijk de tijdslijn voor ITER, dat is louter een onderzoeksreactor om het principe aan te tonen. Bekijk de planning voor DEMO, dat zou een prototype moeten worden voor een commercieel werkende reactor. En pas daarna kun je denken aan grid-scale kernfusieprojecten. Dan zijn we richting 2060. Deze podcast van NRC's onbehaarde apen gaat over kernfusie en legt het hele verhaal wel aardig uit.thorium, meer onderzoeksgeld naar kernfusie.
De kern van de zaak is imho dat we nu actie moeten ondernemen met oplossingen die we nu voorhanden hebben. Die oplossingen zijn er gewoon, wachten en hopen dat er een technische bailout komt is weinig minder dan all-in gaan met de mensheid als inzet.
Regeren is vooruitschuiven
Verwijderd
Zelfs steak probeert men nu plantaardig na te maken. Maar dit is enkel voor mensen die de smaak en textuur van steak zouden missen. En anders is er nog het opkomende kweekvlees: geen dierenleed, minder grond/voedsel/water/uitstoot/afval/vet. Verder zit het toch vooral tussen de oren hoor. Ik heb 35 jaar vlees gegeten en heb de switch kunnen maken. Met een vleestaks (die hoog genoeg is) zou je al het verschil kunnen maken. Maak met die taks groenten goedkoper en vergoed boeren om diervriendelijker koeien te houden (minder dieronvriendelijk). Ivm macho: hoeveel mensen denken nog dat je enkel met vlees groot, sterk en fit kan worden? Het aantal artikels en filmpjes met vegetarische topatleten die telkens het tegendeel moeten bewijzen, toont aan dat dat nog een hardnekkige gedachte is. Zelfs in mijn familie moest ik dat ontkrachten (en nu reageerde ik zo omdat zijn hele reactie gechargeerd en afbrekend was).Gonadan schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 20:03:
[...]
Dat je vlees in vernaggelde vorm zoals in een hamburger redelijk kunt imiteren is nog wel wat anders dan bijvoorbeeld het biefstuk waar men op doelt.
Ik ben helemaal voorstander van minderen met vlees, maar sommige dingen zijn gewoon niet te vervangen, daar kan je alleen maar mee stoppen. Wat heeft dat met macho te maken dan?
Het stukje smaak en structuur is echter wel gewoon iets wat heel moeilijk te imiteren is, kweekvlees is vooralsnog de enige manier waarop ik dat zie lukken. En dan nog zal dat anders zijn omdat het niet echt geleefd heeft.
Dat is uiteraard geenszins een reden om niet over te kunnen stappen naar andere lekkere etenswaren, maar ik snap ook niet zo goed waarom het zo moeilijk te accepteren is voor ex-vleeseters of vegetariërs dat er wel degelijk verschil is.
Je referentie naar macho snap ik nu, die was wat meer algemeen bedoeld. Het wordt inderdaad nogal eens als 'slap' gezien als je geen vlees wil eten.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zeespiegelstijging is denk ik hetgeen we ons het lastigste tegen kunnen wapenen hier. Maargoed, inderdaad, aangezien dat nog niet zo veel is hebben we daar nog geen last van. Pakweg 1 meter de komende 30 jaar, zou voor ons net langzaam genoeg moeten gaan om de risico's acceptabel te houden. We kunnen niet meer spuien uit rivieren of het Ijsselmeer en er zal ernstige verzilting van grondwater optreden. Wellicht kunnen we gewoon grond kopen en de laagste delen van NL lekker ophogen?Ernemmer schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 20:01:
[...]
Welke effecten hebben we hier concreet al van gemerkt in NL? anders dan dat we iets meer moeten sproeien in de zomer? Ik vond het in de zomer wel een paar dagen erg warm, maar dat is niets anders dan 2 weken op vakantie gaan naar de zon.
Ik denk dat als we echt de gevolgen gaan merken, we eindelijk eens aan het klimaat gaan denken, maar zolang we er hier nog niet echt last van hebben zal het lang duren.
Dat zal er waarschijnlijk wel aan zitten te komen al lijkt een meter mij wel heel erg ruim gerekend. Maar tot nu toe hebben we nergens last van.NiGeLaToR schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 21:02:
[...]
Zeespiegelstijging is denk ik hetgeen we ons het lastigste tegen kunnen wapenen hier. Maargoed, inderdaad, aangezien dat nog niet zo veel is hebben we daar nog geen last van. Pakweg 1 meter de komende 30 jaar, zou voor ons net langzaam genoeg moeten gaan om de risico's acceptabel te houden. We kunnen niet meer spuien uit rivieren of het Ijsselmeer en er zal ernstige verzilting van grondwater optreden. Wellicht kunnen we gewoon grond kopen en de laagste delen van NL lekker ophogen?
[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 19-11-2019 21:12 ]
De waterschappen en rijkswaterstaat zijn doorgaans niet zo gevoelig voor politiek, dijkversteviging en dijkverhogingen komen er ondanks diverse politieke bewegingen gewoon. Begrijp dat er voor de periode tot 2050 ook een deltaplan achtig iets uitgedacht wordt.Ernemmer schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 21:05:
[...]
Dat zal er waarschijnlijk wel aan zitten te komen, maar voordat we er echt last van hebben zal het lang duren voordat er echt wat gedaan wordt.
Alleen als je op een gegeven moment voor een meter hoger water de dijken/duinen moet ver-zoveelvoudigen is dat best een karwei, plus dat als de buren het niet doen het water er gewoon omheen stroomt.
Ook is goed te zien dat de stijging niet harder gaat sinds dat we meer co2 zijn gaan uitstoten.
[ Voor 20% gewijzigd door Ernemmer op 21-11-2019 13:09 ]
Verwijderd
Ook dat heeft met gewoonte te maken. 'Anders' hoeft niet 'slechter' te zijn. Sommige vleeseters vinden de veggie burger van Burger King zelfs lekkerder dan de dierlijke (maar dat is dan weer een bewerkte vleessoort).Gonadan schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 20:43:
Het stukje smaak en structuur is echter wel gewoon iets wat heel moeilijk te imiteren is, kweekvlees is vooralsnog de enige manier waarop ik dat zie lukken. En dan nog zal dat anders zijn omdat het niet echt geleefd heeft.
Dat is een beetje een dooddoener. Het gaat erom dat het 'er is geen verschil meer'-argument totale kolder is en op geen enkele wijze een argument zou zijn voor een vlees eter om geen vlees meer te willen eten.Verwijderd schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 21:20:
Ook dat heeft met gewoonte te maken. 'Anders' hoeft niet 'slechter' te zijn. Sommige vleeseters vinden de veggie burger van Burger King zelfs lekkerder dan de dierlijke (maar dat is dan weer een bewerkte vleessoort).
Het gaat erom dat je het eten van echt vlees niet belangrijker vindt dan de impact op het klimaat (of dierwelzijn) en daarom bewust de keuze maakt om vaker of altijd voor andere etenswaren te kiezen.
De smaak en het imiteren daarvan is daarvoor totaal irrelevant en met name in het leven geroepen voor de mensen die die keuze juist niet willen maken of heel veel moeite hebben met het achter zich laten van de bekende gerechten.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
Klopt, imitatievlees of kweekvlees is enkel voor (ex-)vleeseters die een gelijkaardige smaak en textuur willen. Als je daarmee veel mensen kan overtuigen kunnen we veel winst boeken. De slavernij is ook deels gestopt door de introductie van machines die het werk van de mens overnamen. When technology is the solutionGonadan schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 21:27:
[...]
De smaak en het imiteren daarvan is daarvoor totaal irrelevant en met name in het leven geroepen voor de mensen die die keuze juist niet willen maken of heel veel moeite hebben met het achter zich laten van de bekende gerechten.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2019 22:38 ]
Elektrisch rijden is inmiddels goedkoper dan een ICE als je op eigen stroom kunt laden.PM_Petrol schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 17:55:
Een Citigo-e voor €199/maand +€30 stroom, ik geef het je te doen om goedkoper uit te zijn met alternatieven.
Ook prima bruikbare occasions zoals een Ioniq zijn inmiddels haalbaar voor Jan Modaal (die verder kijkt dan zijn neus lang is) en kunnen ontzettend voordelig zijn in TCO.
[ Voor 13% gewijzigd door assje op 19-11-2019 22:52 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Oh god.. je refereert toch niet naar die biased "documentaires" op Netflix hé?Verwijderd schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 20:35:
[...]
Het aantal artikels en filmpjes met vegetarische topatleten die telkens het tegendeel moeten bewijzen, toont aan dat dat nog een hardnekkige gedachte is.
$ alias cd='rm -rf'
Let op, het is het gemiddelde van maandgemiddelden. De absolute toppen zijn al weggmiddeld, en voor een goede overstroming heb je geen maand hoog water nodig.Ernemmer schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 21:19:
Hier is goed te zien dat de gemiddelde hoogte van het water meer wordt, maar de absolute top, waar de dijken voor gebouwd zijn is niet zo heel ver gestegen.
We zijn pas relatief kort echt veel CO2 gaan uitstoten:Ook is goed te zien dat de stijging niet harder ging sinds dat we meer co2 zijn gaan uitstoten.

Opwarming is een proces dat met vertraging volgt. En smelten van ijs is een proces dat daar weer vertraagd op reageert. Zelfs als we nu (zouden) stoppen met uitstoot hebben we nog decennia te maken met zeespiegelstijging door smeltend ijs op Groenland en Antarctica. Dempend effectje voor Nederland is nog wel dat we een aardplaatje delen met Groenland waardoor we iets stijgen als Groenland lichter wordt.
Maar het punt dat ik wilde maken is dat het dus helemaal niet zo meevalt als je de voorspellingen bekijkt. Dit is wat de KNMI voorspelde in 2014:
En er zijn wel meer bronnen die een stijging verkondigen. De regering houdt ook rekening met versnelde stijging. De verkenningen van Deltares zijn redelijk indrukwekkend.
Maar als jij zegt dat het allemaal wel mee zal vallen kan ik iig rustig naar bed.
Verwijderd
Je bedoelt de goed onderbouwde documentaires als game changers die bv de CEO van een britse supermarkt op de 1 op andere dag vegan heeft gemaakt?dogtagz schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 22:58:
[...]
Oh god.. je refereert toch niet naar die biased "documentaires" op Netflix hé?
Verwijderd
Ik ben het met de boodschap van de docu eens, maar het is wel enorm dik aangezet en eenzijdig belicht. Propaganda heb ik het mensen horen noemen.Verwijderd schreef op woensdag 20 november 2019 @ 06:01:
[...]
Je bedoelt de goed onderbouwde documentaires als game changers die bv de CEO van een britse supermarkt op de 1 op andere dag vegan heeft gemaakt?
Dat een random CEO er vegan van geworden is maakt het geen goeie docu.
Neemt niet weg dat van vlees af stappen gewoon de norm gaat worden, zeker als er kweek-steak komt, gestimuleerd door wat verhoogde belasting. Daar gaan we niet dood van ook al smaakt het anders. En zelfs als de steak nooit echt goed meer zal smaken, so what? Gaan we er als mensheid nou echt op achteruit als we de steak moeten missen, dat is echt gewoon een luxe product.
Ik ben negatiever. Zelfs over kweekvlees (dat blijft nog heel lang homogene lapjes weefsel)Verwijderd schreef op woensdag 20 november 2019 @ 07:36:
[...]
Neemt niet weg dat van vlees af stappen gewoon de norm gaat worden, zeker als er kweek-steak komt, gestimuleerd door wat verhoogde belasting.
Kijk naar de reacties op de "gratis" vegetarische producten die je laatst kreeg bij de postcode loterij.
Mensen zetten de hakken in het zand. Ze voelen zich betrapt / aangevallen / bekritiseerd etc,
"Wij zijn niet vegetarisch"
PS. Bedankt voor al die cadeaukaarten familie en kennissen!
[ Voor 5% gewijzigd door BertV op 20-11-2019 08:35 ]
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Verwijderd
Je valt in de zelfde val als velen hier, dat de oplossing nu nog niet perfect is wil niet zeggen dat we deze niet hoeven door te ontwikkelen. Kweekvlees is een toekomstdroom, maar als we het over 50 jaar weten te fixen hebben we het goed voor mekaar.BertV schreef op woensdag 20 november 2019 @ 08:34:
[...]
Ik ben negatiever. Zelfs over kweekvlees (dat blijft nog heel lang homogene lapjes weefsel)
Kijk naar de reacties op de "gratis" vegetarische producten die je laatst kreeg bij de postcode loterij.
Mensen zetten de hakken in het zand. Ze voelen zich betrapt / aangevallen / bekritiseerd etc,
"Wij zijn niet vegetarisch"
PS. Bedankt voor al die cadeaukaarten familie en kennissen!
Alle verandering komt met weerstand. Hoort er bij, dat heeft tijd, economische motivatie of een goeie revolutie nodig. Dat er weerstand is wil ook niet zeggen dat het een slechte verandering is. De meeste veranderingen uit de geschiedenis waar we nu positief op terugkijken kregen toendertijd veel weerstand. Nu is het vleesvervangers, toen was het vrouwenstemrecht of kinderarbeid.
Over 100 jaar kijken we terug op onze bio-industrie zoals we nu terugkijken op kinderarbeid.
De vleesconsumptie is in een relatief korte periode enorm gegroeid. Het is uit de hand gelopen luxe. We kunnen prima uit met minder. Dat gaat voor de babyboomers een enorme psychologische drempel zijn die de meeste niet willen nemen, maar de meeste kinderen die nu opgroeien zullen veel minder vlees eten dan hun grootouders zonder al te veel geklaag.Verwijderd schreef op woensdag 20 november 2019 @ 07:36:
[...]
Ik ben het met de boodschap van de docu eens, maar het is wel enorm dik aangezet en eenzijdig belicht. Propaganda heb ik het mensen horen noemen.
Dat een random CEO er vegan van geworden is maakt het geen goeie docu.
Neemt niet weg dat van vlees af stappen gewoon de norm gaat worden, zeker als er kweek-steak komt, gestimuleerd door wat verhoogde belasting. Daar gaan we niet dood van ook al smaakt het anders. En zelfs als de steak nooit echt goed meer zal smaken, so what? Gaan we er als mensheid nou echt op achteruit als we de steak moeten missen, dat is echt gewoon een luxe product.
Zelf val ik daar tussen. Ik ben opgegroeid met vlees, veel vlees. Nu probeer ik 2x in de week geen vlees te eten. Dat gaat prima, ik heb niet het gevoel dat ik wat inlever en ik geniet des te meer als ik wel een keer een goed stuk vlees eet. Helemaal geen vlees is voor mij echter nog niet haalbaar. Mijn kinderen maakt het geen reet uit of er s avonds vlees op het menu staat, al zijn ze nog klein en kan dat later anders zijn.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Dat gaat dieper dan de dingen die jij opnoemde.
Ik verbaas me over die emotionele connectie.
Dat terwijl er nu prima vervangers zijn voor deze verstokte AGV-eter. (aardappel-groente-vlees)
De reactie van niet-vegetariers is dan weer; "Jij lust toch geen vlees?"
https://www.npo3.nl/3doc-vleesverlangen
[ Voor 11% gewijzigd door BertV op 20-11-2019 09:01 ]
Je doet hier een een paar statistische uitspraken die je op basis van die grafiek en met het blote oog niet kunt maken. De grafiek is gebaseerd op maandgemiddelden zoals duidelijk in de kop staat, en zegt dus bar weinig over de echte pieken. Het meetpunt Maassluis ligt achter de Maeslantkering, je zou zelfs verwachten dat de de hoogste pieken eruit gefilterd worden.Ernemmer schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 21:19:
Hier is goed te zien dat de gemiddelde hoogte van het water meer wordt, maar de absolute top, waar de dijken voor gebouwd zijn is niet zo heel ver gestegen.
Ook is goed te zien dat de stijging niet harder ging sinds dat we meer co2 zijn gaan uitstoten.
[Grafiek met maandgemiddelden van Maassluis]
Neem je Hoek van Holland i.p.v. Maassluis, dan zijn de trends alweer anders. Conclusies trekken uit één meetreeks lijkt me nogal voorbarig.
Een Deltaris onderzoeker verwoord het deze discussie voor mij prima:
‘Dat de metingen langs de Nederlandse kust geen versnelling van de zeespiegelstijging te zien geven, wil niet zeggen dat die versnelling er niet is en niet zal komen’, zegt Deltares-onderzoeker Marjolijn Haasnoot. ‘Wereldwijd doet de versnelling zich al voor. Globaal stijgt de zeespiegel sneller dan bij Nederland: zo’n 3 tot 4 millimeter per jaar. De versnelling kan zich ook bij ons gaan voordoen. Metingen gaan over het verleden. Het verleden is geen garantie voor de toekomst.’
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
Jouw eerste plaatje geeft hier goed aan waar de aankomende problemen gaan zitten volgens mij.T-MOB schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 23:48:
[...]
Let op, het is het gemiddelde van maandgemiddelden. De absolute toppen zijn al weggmiddeld, en voor een goede overstroming heb je geen maand hoog water nodig.
[...]
We zijn pas relatief kort echt veel CO2 gaan uitstoten:
[Afbeelding]
Opwarming is een proces dat met vertraging volgt. En smelten van ijs is een proces dat daar weer vertraagd op reageert. Zelfs als we nu (zouden) stoppen met uitstoot hebben we nog decennia te maken met zeespiegelstijging door smeltend ijs op Groenland en Antarctica. Dempend effectje voor Nederland is nog wel dat we een aardplaatje delen met Groenland waardoor we iets stijgen als Groenland lichter wordt.
Maar het punt dat ik wilde maken is dat het dus helemaal niet zo meevalt als je de voorspellingen bekijkt. Dit is wat de KNMI voorspelde in 2014:
[Afbeelding]
En er zijn wel meer bronnen die een stijging verkondigen. De regering houdt ook rekening met versnelde stijging. De verkenningen van Deltares zijn redelijk indrukwekkend.
Maar als jij zegt dat het allemaal wel mee zal vallen kan ik iig rustig naar bed.
Azië wordt nog welvarender en Afrika gaat binnenkort ook zo'n spurt maken is mijn voorspelling.
Europa en Amerika kunnen zeker zakken, maar dat zal niet heel veel uitmaken als de anderen in eenzelfde tempo omhoog blijven gaan.
Buiten het feit dat mensen vaak nog wel waarde hechten aan formaat en comfort van de auto is dat natuurlijk gewoon nog niet waar.assje schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 22:51:
Elektrisch rijden is inmiddels goedkoper dan een ICE als je op eigen stroom kunt laden.
Een Citigo-e voor €199/maand +€30 stroom, ik geef het je te doen om goedkoper uit te zijn met alternatieven.
Ook prima bruikbare occasions zoals een Ioniq zijn inmiddels haalbaar voor Jan Modaal (die verder kijkt dan zijn neus lang is) en kunnen ontzettend voordelig zijn in TCO.
Die 199 per maand is dan het absolute minimum wat je zou kunnen kiezen bij Skoda. Voor die € 11940 totaal kan je natuurlijk lachend een ouder, zuinig boodschappenautootje kopen inclusief liters aan benzine.
Was het maar waar dat het al zo bereikbaar was, dan had ik ook wel een EV gehad.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
En we gaan vrolijk door met te veel uitstoten. We verdienen echt alle ellende die we gaan krijgen de komende deccenia.The world’s nations are on track to produce more than twice as much coal, oil and gas as can be burned in 2030 while restricting rise in the global temperature to 1.5C, analysis shows.
Zoals ik zeg, ik geef het je te doen. zelfs met een oud zuinig gebakje. Ik heb 7 jaar lang een Peugeot 205 uit 1997 gereden waarop ik in die tijd €0 heb afgeschreven. Ja, daarmee had ik op basis van 10.000km per jaar op het einde van de rit wel goedkoper uit kunnen zijn (maar nog altijd niet veel).Gonadan schreef op woensdag 20 november 2019 @ 11:53:
[...]
Buiten het feit dat mensen vaak nog wel waarde hechten aan formaat en comfort van de auto is dat natuurlijk gewoon nog niet waar.
Die 199 per maand is dan het absolute minimum wat je zou kunnen kiezen bij Skoda. Voor die € 11940 totaal kan je natuurlijk lachend een ouder, zuinig boodschappenautootje kopen inclusief liters aan benzine.
Was het maar waar dat het al zo bereikbaar was, dan had ik ook wel een EV gehad.
Uitgaande van een goedkoop, klein oud gebakje (zuiniger kan maar nieuwer = hogere afschrijving):
- Brandstof €100
- Verzekering €20
- Wegenbelasting €25
- Onderhoud €25
- Afschrijving €25'
- Totaal €195,-
Als je thuis kunt laden is de huidige aanbieding van de Citigo in het A-segment en de eGolf aanbieding in het C-segment echt moeielijk te verslaan voor lage kilometrages. Het wordt pas echt anders als je meer km's rijdt, dan wordt aanschaf veel voordeliger.
Mijn Hyundai Ioniq die ik gekocht heb ga je ook niet verslaan qua TCO. De vlieger gaat nog niet op voor alle situaties maar voor mensen die voordelig kunnen laden is er een grote kans dat de laagste TCO al te halen is met een elektrische auto.
[ Voor 3% gewijzigd door assje op 20-11-2019 12:05 ]
Daarnaast is 100 euro brandstof natuurlijk alles behalve zuinig.
Maar goed, mijn punt is dat het zeker nog niet goedkoper is om EV te rijden, verre van. Dat je één scenario kunt verzinnen waarin het een twijfelgeval wordt is natuurlijk totaal iets anders.
De vlieger gaat pas op als je concessies gaat doen. Een kleinere auto rijden, een lagere klasse kiezen en voor de incidentele ruimtelijke noodzaak maar wat huren.
De mogelijkheden zijn er gerust wel, maar pas als je écht wilt en bereid bent veel aanpassingen te doen. Ofwel, voor de gemiddelde consument gewoon geen optie.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
Ah het standaard "wat we hier doen maakt niet uit want in het verre oosten is het pas echt klote"-argument.Ernemmer schreef op woensdag 20 november 2019 @ 11:35:
[...]
Jouw eerste plaatje geeft hier goed aan waar de aankomende problemen gaan zitten volgens mij.
Azië wordt nog welvarender en Afrika gaat binnenkort ook zo'n spurt maken is mijn voorspelling.
Europa en Amerika kunnen zeker zakken, maar dat zal niet heel veel uitmaken als de anderen in eenzelfde tempo omhoog blijven gaan.
Wikipedia: Renewable energy in China
Wikipedia: Renewable energy in India
Zullen we hier in NL eerst eens zorgen dat we vergelijkbare percentages halen voordat we met het vingertje gaan wijzen?
LED Televisies worden steeds groter. 40" is al klein.
LED verlichting wordt als het hele jaar door achteloos als "accent"decoratie gebruikt.
Zuinige koelkasten worden groter en per 2 of 3 in een huishouden ingezet.
Elektrische fietsen en brommers aangeschaft. (maar met de auto naar het werk)
Slimme huishoudens zuigen sluipenergie.
Het zit gewoon niet in de mens om te minderen.
Marketing met een groen sausje.
En inderdaad ondertussen maar wijzen naar afrikanen of chinezen.
Alles gaat met de portemonnee, zelfs afval scheiden en de verwarming lager zetten. Niet helemaal eerlijk om alleen zakelijke rijders hier op aan te spreken.PM_Petrol schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 17:55:
[...]
Ik ken ze ook, maar de meesten doen het niet. Iedereen doet op zijn manier iets. De een vindt afvalscheiden heel goed voor het milieu, de ander elektrisch rijden. Dat zijn kleine dingen die bijdragen daar aan. Het wordt wel gepromoot als oplossing voor de klimaatproblemen. Minder luxe, dat is een oplossing, minder luiheid, minder comfort. Maar dat wil niemand.
[...]
Exact je hebt er heel veel nodig, gaat dat allemaal passen, zonder dat het veel overlast veroorzaakt. En in het bouwtempo van nu schiet het ook niet echt op. Nu zit er al meer druk achter om duurzaam te gaan opwekken, zelfs nu gaat het niet snel genoeg.
Ik ben ook een zakelijke Tesla rijder maar juist door het financiële aspect ben ik er mee in aanmerking gekomen en overtuigd geraakt van elektrisch rijden en dat het ook de oplossing is voor de verbetering van luchtkwaliteit.
Een oplossing voor het hele klimaatprobleem geloof ik niet in maar ik geloof wel dat we onze eigen omgeving een stuk kunnen verbeteren door minder CO2/NOx uit te gaan stoten. En ik denk dat als iedereen elektrisch gaat rijden ons lokale klimaat/omgeving er een heel stuk op voorruit zal gaan. En als dat dan met financiële prikkels moet dan is dat maar zo, zakelijke auto of niet.
Verwijderd
Er is juist een push voor goedkopere (daarmee lichtere en minder luxe) electrische auto's. Nieuwe technologie start duur om de initiele kosten er uit te krijgen. Geef het 15 jaar en niemand koopt meer nieuw benzine.BertV schreef op woensdag 20 november 2019 @ 12:37:
Elektrische auto's worden steeds groter, zwaarder, sneller en luxer.
LED verlichting wordt als het hele jaar door achteloos als "accent"decoratie gebruikt.
LED televisie is wel beduidend zuiniger dan CRT. Plus marginaal in vergelijking met bijvoorbeeld toegenomen vliegreizen. Je kunt je huis behangen met LED televisies als je een keer per jaar minder vliegt en nog steeds beduidend groener bezig zijn.
LED verlichting is belachelijk zuinig in vergelijking met een gloeilamp. Beter 10 led lampen dan een gloeilamp. Maar goed dat gloeilampen zijn verboden (weten we de weerstand nog toendertijd?)
Koelkasten hebben echt wel mooie efficienteslagen gemaakt. Beter twee moderne dan een oude.
En toch zie ik steeds meer push voor speedpedelecs naar het werk enzo. Nog beduidend niet wat het moet zijn, maar er zijn mensen die het doen.
Sluipenergie is een probleem maar als we morgen in heel Nederland stoppen met smart-home is het klimaatprobleem bij lange na niet gehaald. Gerommel in de marge. Kunt misschien nog wel beargumenteren dat het slim schakelen van bijvoorbeeld standby apperatuur meer bespaard dan de smarthub slurpt.
Maar nee, het zit niet in de mens om te minderen, daarom moet de regering gewoon wetten gaan doorduwen die het afdwingen. Dan gebeurd er nog eens iets. Anders was die gloeilamp nog steeds mateloos populair.
Ik denk dat je misschien nog maar eens een goede TCO moet berekenen voor de alternatieven die je in gedachten hebt. Ik ging bewust uit van 1:15 omdat ik ook uitging van een extreem lage afschrijving. Koop jij een recente A-segmenter dan kan je prima 1:18 halen maar zal de afschrijving ook eerder €50-€100 zijn (i.p.v. €25).Gonadan schreef op woensdag 20 november 2019 @ 12:11:
@assje een tegenvaller kan met de Skoda ook, met 500 eigen risico kan het best snel duur worden.
Daarnaast is 100 euro brandstof natuurlijk alles behalve zuinig.
Maar goed, mijn punt is dat het zeker nog niet goedkoper is om EV te rijden, verre van. Dat je één scenario kunt verzinnen waarin het een twijfelgeval wordt is natuurlijk totaal iets anders.
Het eerste punt was dat elektrische rijden nog niet betaalbaar zou zijn, daar was de reactie voornamelijk op. Elektrisch rijden is niet alleen voor iedereen betaalbaar het is zelfs enorm concurrerend en voor sommige situaties veruit de goedkoopste optie.
Dat er nog geen oplossing is voor de persoon die met een station en een caravan 1.500km op een dag af wil kunnen leggen klopt. Dat heeft echter niet zo veel te maken met de betaalbaarheid van een EV voor (gemiddeld) vervoer.
Verder niet relevant in dit topic maar "elektrische is onbetaalbaar voor Jan Modaal" is wat mij betreft inmiddels achterhaald (het is nu meer een kwestie van willen).
[ Voor 9% gewijzigd door assje op 20-11-2019 12:54 ]
Niet wijzen naar hun, maar voorspellen dat zij ook die dingen willen hebben in de aankomende tijd en er dus op grotere schaal energie opgewekt moet gaan worden. Ik denk niet dat dit allemaal maar met zon en wind gedaan kan worden.BertV schreef op woensdag 20 november 2019 @ 12:37:
Velen denken dat het wel kan, maar het grootste probleem zit 'm gewoon in de opslag van de energie.
Als er in de winter in China in een regio met 50 miljoen mensen, 7 dagen geen zon en wind is, heb je een groot probleem lijkt mij.
Om dat probleem op te vangen heb je nog steeds andere bronnen van energieopwekking nodig. En als je die centrales niet vollast gebruikt, moeten ze de capaciteit wel hebben met bijbehorende onderhoudskosten.
[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 20-11-2019 12:55 ]
Op zich snap ik je redenatie. Maar het hoeft niet: Een Tesla Model 3 is zuiniger dan een Mitsubishi i-Miev (kleiner wil dus niet zeggen dat het per definitie zuiniger is). En beide zijn weer veel zuiniger dan een willekeurige ICE overigens.BertV schreef op woensdag 20 november 2019 @ 12:37:
Denk je dat ik dat niet gedaan heb? Sowieso zou ik uit gaan van meer dan vijf jaar, want waarom zou je sneller vervangen als je niet per se het nieuwste van het nieuwste wilt?assje schreef op woensdag 20 november 2019 @ 12:49:
Ik denk dat je misschien nog maar eens een goede TCO moet berekenen voor de alternatieven die je in gedachten hebt. Ik ging bewust uit van 1:15 omdat ik ook uitging van een extreem lage afschrijving. Koop jij een recente A-segmenter dan kan je prima 1:18 halen maar zal de afschrijving ook eerder €50-€100 zijn (i.p.v. €25).
Zelf rijd ik een Audi station met een actuele TCO van tussen de €300 en €350 per maand. Het enige wat ik een tijd geleden kon vinden wat in de buurt kwam was bijvoorbeeld de Kia e-Niro. Ga je wel qua klasse en wat subjectievere zaken achteruit, en je kosten gaan keer twee.
Het was altijd al een kwestie van willen. Want Jan Modaal hoeft geen gezinsauto, hij hoeft niet met de auto naar werk, hij kan ook vaker fietsen, Greenwheels gebruiken in plaats van bezit, etc. Maar dat doet niet ter zake.Het eerste punt was dat elektrische rijden nog niet betaalbaar zou zijn, daar was de reactie voornamelijk op. Elektrisch rijden is niet alleen voor iedereen betaalbaar het is zelfs enorm concurrerend en voor sommige situaties veruit de goedkoopste optie.
Dat er nog geen oplossing is voor de persoon die met een station en een caravan 1.500km op een dag af wil kunnen leggen klopt. Dat heeft echter niet zo veel te maken met de betaalbaarheid van een EV voor (gemiddeld) vervoer.
Verder niet relevant in dit topic maar "elektrische is onbetaalbaar voor Jan Modaal" is wat mij betreft inmiddels achterhaald (het is nu meer een kwestie van willen).
Als je het hebt over Jan Modaal dan heeft hij over het algemeen ook gewoon meer eisen dan het allerkleinste boodschappenautootje waar hij dan niet te veel kilometers in mag maken.
Overigens kan je voor die 199 ook zat benzineautootjes leasen die dan afhankelijk van aanbieding ook nog eens extra comfortpakketten en dergelijke hebben.
Ik snap je aversie tegen die opmerking wel hoor, want het is ook een mindset die moet veranderen wil men elektrisch rijden accepteren. Feit is echter wel dat verre weg de meeste EV-rijders dit puur vanwege het financiële zakelijke voordeel doen en niet omdat het goed is voor het klimaat.
Daarom hoop ik dat men dit ook voor particulieren zonder leasebudget makkelijker weet te maken, want ook al ben ik best wel begaan met het klimaat. Zo'n Skoda is voor mij gewoon echt niet een optie. Ik denk dat hij voor veel mensen wel leuk kan zijn als tweede auto, dat scheelt dan alvast weer iets.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wij gaan zaterdag naar de dealer om hem te bestellen, inderdaad als 2e auto (naast de elektrische Ioniq in eigendom).Gonadan schreef op woensdag 20 november 2019 @ 13:09:
Zo'n Skoda is voor mij gewoon echt niet een optie. Ik denk dat hij voor veel mensen wel leuk kan zijn als tweede auto, dat scheelt dan alvast weer iets.
Mijn motivatie is hoofdzakelijk t.b.v. milieu (stemmen met je portemonnee) maar voor beide auto's is het ook gewoon de goedkoopste mogelijkheid.
[ Voor 30% gewijzigd door Gonadan op 20-11-2019 13:27 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik zet deze discussie graag voor via een DM, ik weet de TCO heel prima, het berekenen/bijhouden hiervan is toevallig bijna een hobby van me. Ik ben dan ook heel benieuwd in die van jou maar wil dit topic hier niet voor kapen.Gonadan schreef op woensdag 20 november 2019 @ 13:27:
Als jij dat graag wilt blijven geloven zal ik je niet meer tegen spreken, ik neem maar even aan dat je dan op je persoonlijke situatie doelt.
Het persoonlijke aspect inderdaad:
Citigo: 80% thuis laden + 20% gratis op het werk
Ioniq: 95% gratis op het werk + 5% thuis
Maar hoe dan ook, de gemiddelde TCO van een auto die slechts 10.000km/jaar rijdt ligt in mijn optiek simpelweg hoger dan €250/maand, ook voor oude gebakjes en zuinige hokjes. Een gemiddeld mens doet niet zelf onderhoud en kan niet perfect onderhandelen, die heeft dus gewoon te maken met afschrijving en een keer een tegenvaller. Als er een situatie is zonder schadevrije jaren is er direct nog een voordeel van tientallen euro's voor de private lease.
[ Voor 36% gewijzigd door assje op 20-11-2019 13:38 ]
Dit soort studies zijn alleen handig als basis voor een vervolgstudie waarbij er meer controle is.
Er zijn echter geen interventie studies waarbij er is aangetoond dat een vegan dieet beter is dan omnivore.
Daarbij zijn de meeste vlees vervangers zowel niet gezond (over-bewerkt) en ook niet zo best voor het milieu door de speciale proteïne die van rond heel de wereld over gevlogen moeten worden.
Wat betreft vlees; er is een boerderij in Amerika die met regeneratieve agricultuur minder uitstoot dan er geproduceerd wordt: https://www.prnewswire.co...ric-carbon-300841416.html (Ze zijn nog bezig met het publiceren in een peer-reviewed journal)
Dus ik ben niet tegen vlees, maar wel tegen hoe de dieren gehouden worden. (en koop dan ook bij voorkeur biologisch (of beter) vlees)
Verwijderd
Op het einde van de rit zullen ze waarschijnlijk minder uitgestoten hebben dan westerse landen (idem voor methaan, wij eten al veel langer dagelijks vlees)Ernemmer schreef op woensdag 20 november 2019 @ 11:35:
[...]
Jouw eerste plaatje geeft hier goed aan waar de aankomende problemen gaan zitten volgens mij.

Uit:
Dan kunnen de Afrikanen en de Chinezen de bal terugkaatsen en zeggen dat 'wij' verantwoordelijk zijn voor de meeste ellende. De vraag is wat we er als mensheid mee opschieten?
Als Europa toevallig 1 land was (zoals de VS) en China toevallig een groep van 10 landen, dan zouden zij naar ons kunnen wijzen als vervuilendste land. Of als je denkt dat een klein land zoals NL of BE weinig kan betekenen op wereldschaal, dan zouden Chinese steden van die omvang hetzelfde kunnen denken, dan schiet het weer niks op... Het klimaat geeft geen barst om grenzen en maakt geen onderscheid tussen een Europese of een Aziatische CO2-molecule
Vergeet ook niet dat een groot deel van onze zware industrie en productie naar het buitenland verhuisd is, dan is het wel gemakkelijk om te zeggen dat wij het momenteel beter doen (maar per capita nog steeds veel slechter).
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2019 13:47 ]
Verwijderd
Het gaat ook over Schwarzenegger, die van 'oer-macho' (toch in zijn rollen) geëvolueerd is naar klimaatactivist, veganisme promoot en voor Thunberg een Tesla geregeld heeft om door de VS te reizen.Volwassen mannen die op Twitter en Facebook doodsbedreigingen uiten aan het adres van tienermeisjes. Wat zit daarachter? Journalist Kasper Goethals sprak met verschillende experts over het fenomeen dat veel mannen online hun haat uitspreken tegenover jonge klimaatactivistes als Anuna De Wever en Greta Thunberg. Het blijkt niet iets van deze tijd te zijn: al eeuwenlang roept vrouwelijke boosheid veel weerstand op bij sommige mannen. ‘Het is makkelijker om die meisjes aan te vallen, dan de waarheid in de ogen te kijken.’

Zijn het niet eerder mietjes die bang zijn voor kleine meisjes en (klimaat)verandering?
Er wordt volgens dat stuk niet minder uitgestoten dan er geproduceerd wordt, er wordt meer richting grond uitgestoten dan richting lucht uitgestoten (het zal tzt wel interessant zijn het geheel goed te bekijken, er is maar weinig concreets over wat men exact gedaan heeft te vinden). Waar je het dan beter mee kan vergelijken is de uitstoot richting lucht&grond voor de vlees-alternatieven.itarix schreef op woensdag 20 november 2019 @ 13:30:
...
Wat betreft vlees; er is een boerderij in Amerika die met regeneratieve agricultuur minder uitstoot dan er geproduceerd wordt: https://www.prnewswire.co...ric-carbon-300841416.html (Ze zijn nog bezig met het publiceren in een peer-reviewed journal)
...
[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 21-11-2019 10:35 ]
De toename in Azie is natuurlijk ook toe te schrijven aan het verplaatsen van productie van het Westen naar het Oosten (niet alleen China, maar ook Japan, Taiwan, Korea). Het is best mogelijk dat dit naar Afrika gaat verhuizen als China zich doorontwikkeld en de mensen daar hogere opleidingen en lonen krijgen. Maar dan verschuift dus een deel van die uitstoot.Ernemmer schreef op woensdag 20 november 2019 @ 12:49:
[...]
Niet wijzen naar hun, maar voorspellen dat zij ook die dingen willen hebben in de aankomende tijd en er dus op grotere schaal energie opgewekt moet gaan worden. Ik denk niet dat dit allemaal maar met zon en wind gedaan kan worden.
Ik denk trouwens wel dat zon en wind de energiebronnen van Afrika gaan zijn. Het is al de goedkopere optie (en prijzen van renewables dalen nog steeds fors jaar op jaar) en het continent zit - afgezien van Zuid-Afrika dat fors in steenkool zit - helemaal niet zo vastgedraaid in fossiele energie. Het is veel makkelijker om een elektriciteitsnetwerk dat je nog grotendeels moet aanleggen geschikt te maken voor renewables dan een bestaand netwerk dat gemaakt is op grote fossiele centrales (met machtige eigenaren) om te bouwen. Telefonie over land lines heeft Afrika ook grotendeels overgeslagen.
Dat "lijkt jou". Maar China heeft een groot elektriciteitsnetwerk. Er zal altijd wel ergens geen zon of geen wind zijn, maar ook altijd ergens wel. Hoe groter de geografische spreiding in een netwerk met renewables, hoe meer de opwek naar een gemiddelde neigt. Daarbij moet je bedenken dat wind en zoninstraling uitstekend te voorspellen zijn. Zo'n week (als hij al zou bestaan, 7 dagen geen zon en geen wind is heel uitzonderlijk) is niet iets wat je spontaan overkomt, maar iets wat je dagen van te voren aan ziet komen en waar je dus nog wel wat op kunt anticiperen.Velen denken dat het wel kan, maar het grootste probleem zit 'm gewoon in de opslag van de energie.
Als er in de winter in China in een regio met 50 miljoen mensen, 7 dagen geen zon en wind is, heb je een groot probleem lijkt mij.
Of manieren om energie te bufferen. Met veel renewables in een netwerk heb je naast tekorten ook te maken met overschotten. Je hoeft niet gestudeerd te hebben om te bedenken dat het slimmer is om wat met die overschotten te doen voor als je tekort hebt dan om dan maar een centrale aan te zwengelen.Om dat probleem op te vangen heb je nog steeds andere bronnen van energieopwekking nodig. En als je die centrales niet vollast gebruikt, moeten ze de capaciteit wel hebben met bijbehorende onderhoudskosten.
Verwijderd
Nog enkele doorbraken en het wordt een makkie om fossiele brandstoffen te vervangen. Hiermee zou je ook watervaten kunnen opwarmen die 's nachts stoom en dus elektriciteit kunnen produceren.T-MOB schreef op donderdag 21 november 2019 @ 11:55:
[...]
Ik denk trouwens wel dat zon en wind de energiebronnen van Afrika gaan zijn. Het is al de goedkopere optie (en prijzen van renewables dalen nog steeds fors jaar op jaar) en het continent zit - afgezien van Zuid-Afrika dat fors in steenkool zit - helemaal niet zo vastgedraaid in fossiele energie. Het is veel makkelijker om een elektriciteitsnetwerk dat je nog grotendeels moet aanleggen geschikt te maken voor renewables dan een bestaand netwerk dat gemaakt is op grote fossiele centrales (met machtige eigenaren) om te bouwen. Telefonie over land lines heeft Afrika ook grotendeels overgeslagen.
Heb het al eerder geopperd, een groot deel van deze problematiek is te voorkomen door onze handelsgrenzen (weer) te sluiten.T-MOB schreef op donderdag 21 november 2019 @ 11:55:
[...]
De toename in Azie is natuurlijk ook toe te schrijven aan het verplaatsen van productie van het Westen naar het Oosten (niet alleen China, maar ook Japan, Taiwan, Korea). Het is best mogelijk dat dit naar Afrika gaat verhuizen als China zich doorontwikkeld en de mensen daar hogere opleidingen en lonen krijgen. Maar dan verschuift dus een deel van die uitstoot.
Waar de producten die ik verkoop zo'n 20 tot 25 jaar geleden nog vrijwel alleen uit Nederland kwamen, komt er nu bijna niets meer uit ons land. Het voormalig Oostblok en China is waar de spullen nu gemaakt worden. Gebeurt voor een appel en een ei (het prijsniveau is in die periode alleen maar gedaald), maar het moet wel allemaal op zeer milieu-onvriendelijke wijze hier naartoe worden gesleept.
Wat dichtere grenzen zal voor de economie niet goed zijn, maar wellicht wel voor het klimaat.
Een steeds verdere globalisering klinkt wel lekker hip, maar het blijkt in de praktijk gepaard te gaan met steeds groter wordende stromen van mensen en goederen over de hele planeet.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Ik heb even geen bronnen/getallen bij de hand maar mij staat wel bij dat er ook studies zijn die zeggen dat de winst door hogere efficiëntie bij centralisering veel groter is dan de additionele transportkosten (monetair of energetisch).alexbl69 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 14:02:
Een steeds verdere globalisering klinkt wel lekker hip, maar het blijkt in de praktijk gepaard te gaan met steeds groter wordende stromen van mensen en goederen over de hele planeet.
Op die manier zou lokale productie juist contraproductief kunnen zijn. Een lagere welvaart zou natuurlijk wel gewoon beter voor het klimaat zijn.
Die studies ken ik ook (als boeren zelf met de 20 jaar oude besteldiesel markten af zouden moeten).assje schreef op donderdag 21 november 2019 @ 14:30:
[...]
Ik heb even geen bronnen/getallen bij de hand maar mij staat wel bij dat er ook studies zijn die zeggen dat de winst door hogere efficiëntie bij centralisering veel groter is dan de additionele transportkosten (monetair of energetisch).
Op die manier zou lokale productie juist contraproductief kunnen zijn. Een lagere welvaart zou natuurlijk wel gewoon beter voor het klimaat zijn.
Er is echter een tussenweg: Nederland in het bijzonder produceert voor het buitenland. Als we dat met die subsidies nu eens omkeerden: zelfvoorzienendheid ipv bulk voor de internationale handel. De bestaande distributie kan lijkt mij prima functioneren zonder dat elke boer zelf rond hoeft te rijden of dat ons varkensvlees naar Engeland en China verscheept wordt.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Een containerschip met 19000 containers zal per product noq wel meevallen qua uitstoot. En China zet ook wel in op transport per trein (nieuwe zijderoute). Je hebt alleen wel meer dan 150 treinen nodig om 1 zo'n schip te evenaren qua capaciteit. dit is een oudje die ik kon vinden die CO2-uitstoot van transportmogelijkheden vergelijkt.alexbl69 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 14:02:
[...]
Heb het al eerder geopperd, een groot deel van deze problematiek is te voorkomen door onze handelsgrenzen (weer) te sluiten.
Waar de producten die ik verkoop zo'n 20 tot 25 jaar geleden nog vrijwel alleen uit Nederland kwamen, komt er nu bijna niets meer uit ons land. Het voormalig Oostblok en China is waar de spullen nu gemaakt worden. Gebeurt voor een appel en een ei (het prijsniveau is in die periode alleen maar gedaald), maar het moet wel allemaal op zeer milieu-onvriendelijke wijze hier naartoe worden gesleept.
Ja, dat proces is grotendeels prijsgestuurd, met als enorme tekortkoming dat vervuiling (en uitbuiting) niet bepaald ingeprijsd zijn. (Zo zijn wij ook aan ons stikstofprobleem gekomen). Ik denk alleen niet dat grenzen sluiten daar de oplossing is. De oplossing moet zitten in het correct inprijzen van de externaliteiten. Energie-intensieve productie moet verhuizen naar de plek waar je betrouwbaar overvloedige renewables hebt in plaats van naar de plek waar je goedkoop kolen kunt stoken omdat er nul regels zijn. En als milieu-effecten ingeprijsd zijn in transportkosten krijg je ook meer ruimte voor lokale productie.Wat dichtere grenzen zal voor de economie niet goed zijn, maar wellicht wel voor het klimaat.
Verwijderd

Gewicht: 3 ton
0-100 in 3, 4 of 6 seconden (afhankelijk van het model)
Dit soort modellen zal ons zeker helpen in de energietransitie, waarin we ons nu al afvragen of we ooit (tijdig) genoeg duurzame energie zullen kunnen opwekken. En ok, het is een pickup die grote/zware lasten kan dragen, maar we weten allemaal dat dit soort voertuigen uiteindelijk vooral voor woon-werk en boodschappen dienen (zeker in de VS). Na gulzig geweest te zijn met eindige olie zullen we nu eens gulzig zijn met eindig lithium.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2019 08:50 ]
Mijn voornaamste probleem is de horizonvervuiling van dat ding. Dat je in 3 seconden op de 100km/u zit, tjaVerwijderd schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 08:39:
Weer een nieuwe stap in super efficiënte elektrische voertuigen: de Tesla pickup truck
Gewicht: 3 ton
0-100 in 3, 4 of 6 seconden (afhankelijk van het model)
Dit soort modellen zal ons zeker helpen in de energietransitie, waarin we ons nu al afvragen of we ooit (tijdig) genoeg duurzame energie zullen kunnen opwekken. En ok, het is een pickup die grote/zware lasten kan dragen, maar we weten allemaal dat dit soort voertuigen uiteindelijk vooral voor woon-werk en boodschappen dienen (zeker in de VS). Na gulzig geweest te zijn met eindige olie zullen we nu eens gulzig zijn met eindig lithium.
Verwijderd
Eerder dit jaar was er nog dit.“Of dit project uniek is? Wellicht is er nog geen enkel ander transport ter wereld van waterstof, op deze schaal. Japan experimenteert wel met iets, maar dat is op veel kleinere schaal. Wat dit project uniek maakt is dat de partijen de handen in elkaar slaan vanuit een echte wil om te investeren. De kans dat het hele project op niets uitdraait, is daarom onwaarschijnlijk. We geloven er allemaal in.”
Wordt België als slechte klimaatleerling een voortrekker in de waterstofeconomie?
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2019 09:36 ]
Dit topic is gesloten.
Dit is een serieus, ietwat wetenschappelijk gericht topic over klimaatverandering. Onderhand is de wetenschappelijke consensus over klimaatverandering dusdanig overweldigend dat je hier niet aan hoef te komen zetten met de zoveelste vage bron, ongeacht of deze bestaat uit een blog, website, YT filmpje etc. Ontkenning die berust op serieus wetenschappelijk onderzoek bestaat namelijk niet. Die discussie is nu al te vaak gevoerd en is elke keer zinloze afleiding van de lopende discussie.
Verder voor de Nederlands beleid en maatregelen tegen klimaatverandering is er:
Het (concept) Klimaatakkoord
Voor de stikstofproblematiek is er:
De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen