Opslag is inderdaad lastig, of in elk geval is efficiente opslag nog ingewikkeld. Maar als renewables maar goedkoop en overvloedig genoeg aanwezig zijn is dat niet zo'n probleem. Technisch kunnen we de trucjes in elk geval prima. Batterij-opslag op waarmee je snelle gridvariaties op kunt vangen kun je zo bestellen bij Tesla. Voor lange termijn-opslag kennen we natuurkundige (voornamelijk water verpompen) en chemische (denk waterstof, ammoniak) oplossingen.
Veel van de "zware belasting" en fluctuaties zijn trouwens prima ingecalculeerd. De opbrengst van windparken op zee is bijvoorbeeld al (ordegrootte) dagen van te voren te voorspellen. En voor Henk Janssen uit Nieuwegein mag de opbrengst van zijn zonnepanelen dagelijks een verrassing zijn, Liander weet wel ongeveer wat er de komende week aan zonnestroom het net op komt...
In China zijn ze al gestopt met het aanleggen van zonneparken, puur omdat het netwerk het niet aan kan en de panelen er dan voor niks liggen, omdat ze niet kunnen leveren aan het net.
Tja, en in India
worden kolencentrales geannuleerd omdat zon goedkoper is. Zo'n anekdote zegt niet zoveel over de mogelijkheden elders. In India kan het uit omdat grond er waarschijnlijk niets kost (en de zoninstraling optimaal is). In China hebben ze een (tijdelijk) probleem met grid-capaciteit. Hebben wij trouwens ook, waar grond goedkoop is ligt natuurlijk geen dikke elektriciteitskabel... Dat is een kwestie van aanpassen.
Ook is de meeste energie vaak nodig in de winter en dan is juist de opbrengst van zonne-energie het laagst.
Klopt. Hoe noordelijker je zit, hoe meer dit speelt. Gelukkig is er windenergie, en kun je verbindingen leggen met zuidelijke gebieden.
Er was laatst ook ergens een mooie grafiek van elektriciteitsopwek in NL waar je goed kon zien dat de centrales eigenlijk maar heel iets minder gingen opwekken tijdens dat de zon scheen, puur omdat die centrales niet even makkelijk in en uit te schakelen zijn en een minimum capaciteit altijd moeten leveren. Zo kon je eigenlijk goed kon zien dat zonnepanelen maar heel weinig bijdragen aan de vermindering van opwek uit fossiele brandstof.
Er wordt vrij accuraat voorspeld wat wind en zon gaat doen, dus in die zin wordt er wel redelijk geanticipeerd door de bedrijven die stroom opwekken. En dat moet ook wel, want de situatie die je beschrijft is bedrijfseconomisch dodelijk voor fossiele opwekkers. Als er teveel stroom op het net is dan keldert de prijs. Voor je windmolen betekent dat verminderde opbrengst, in een kolencentrale moet er geld bij. Want er is niet zoiets als gratis steenkool.
Dat rapport is 10 jaar oud

Er zijn wel wat
mogelijkheden bijgekomen om te regelen.
Vlees geen impact op het klimaat?
really? Ik eet zelf ook graag vlees, maar ben me wel bewust van de impact.
Als laatste ben ik groot voorstander van bevolkingsbeperking, maar dat schijnt een beetje een taboe te zijn en ga ik niet weer met iemand over in discussie

Wat mij betreft geen taboe. Maar ik vraag me wel af wat we op dit vlak pragmatisch gezien kunnen doen (en ik ben oprecht benieuwd naar concrete maatregelen). Moeten we bejaarden door de gehaktmolen jagen om 2 vliegen in 1 klap te slaan. Mensen gedwongen steriliseren? Op welke manier is "bevolkingsbeperking" een betere manier om de boel op te lossen dan - zeg - geen rundvlees eten en op de fiets naar je werk. Om je denken van wat realiteitszin te voorzien beginnen we in je eigen familie met de voorgestelde maatregelen.
@
defiant Dat onderzoek hbben ze niet zelf gedaan maar is in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken gedaan door de TU Delft.
Maar ze hebben er wel zelf voor gekozen om dit 10 jaar oude rapport in een bepaalde context aan te halen.
En de NOS is nu ook niet echt een betrouwbare bron die al het nieuws evenveel op TV uitzend en ook kiest voor de onderwerpen die goed scoren bij de kijkers.
De NOS selecteert inderdaad ook. Dus nee, niet
al het nieuws wordt evenveel uitgezonden. En er zit altijd een
bias of insteek in wat de NOS je voorschotelt. Maar over het algemeen doen ze hun best om kritisch, objectief en relevant te zijn.