Als ik bij ons op de uni kijk hoe inzichten al verschillen tussen hoogleraren onderling...
Professoren die elkaar ongelijk geven inzake de opwarming.
Blijft bij mij beperkt tot gesprekken bij de koffieautomaat, maar de strekking vind ik wel interessant. Niet CO2 is de oorzaak van opwarming, maar ontbossing en bebouwing. Aldus deze professor.
Hoe ik er zelf tegenaan kijk: Al zou CO2 de oorzaak zijn, alles wat we nu doen en veel geld kost slaat nog geen deuk in een pakje boter.
Ik heb het wel eens eerder uitgerekend, maar als we heel de EU (300 miljoen auto's) zouden vervangen voor 24kWh EV's. Dan zou dat met de huidige energieopwekking 0,5% minder CO2 opleveren wereldwijd. Wanneer we volledig groene stroom voor deze voor deze 300 miljoen voertuigen zouden gebruiken, levert dat maximaal 1% minder CO2 uitstoot op wereldwijd. We zijn op microniveau naar uitstoot aan het kijken, maar de hele productie wordt vergeten. O wee als je nog een diesel koopt, maar een simpele iPad ieder jaar erbij kopen (goed voor 130kg CO2 uitstoot), wordt niet naar gekeken.
Er is maar één échte oplossing voor uitstoot: bevolkingsreductie en consumptie minderen. Dit gaat onherroepelijk economische problemen geven, wanneer groei niet meer gegarandeerd wordt maar krimp: recessie! Iedereen met een hypotheek is vanaf dat moment de sjaak. Bedrijven stoppen met investeren en een depressie volgt!
Het gaat niet gebeuren...
Dan vind ik het lachwekkend dat we auto's fors subsidieren:
https://www.ftm.nl/artike...rijken-profiteren?share=1
"Alles bij elkaar telt dit op tot 19.326 euro per jaar per Tesla"
Ik denk dat je die 19.326 beter in zonnepanelen kunt gooien...
https://www.gaslicht.com/...opwekken-met-zonnepanelen
"Per kWh opgewekte zonne-energie komt 0,46 kg CO2 minder terecht in de atmosfeer. "
Met 19.326 euro kun je zeker 5 daken volleggen met 3500kWh per jaar opbrengst per dak.
Dus met dat geld kun je jaarlijks 17.500 kWh opwekken, minimaal 25 jaar lang, maar ook daarna heb je nog opbrengst.
Komt uit op 437.500 kWh opbrengst minimaal. Is 201.250KG CO2 besparing tegenover die 19.326 euro...
Een diesel stoot in zijn hele leven ongeveer 61.500KG CO2 uit...
Een EV zit alleen met de productie al op 70 gram CO2 per km. Dus een forse besparing op een diesel, je reduceert van 61.000KG CO2 naar 14.000KG CO2 met een EV (uitgaande van 24kWh)...
Dus die hele subsidie op auto's is onzin, gooi dat bedrag in zonnepanelen (bijvoorbeeld) en je zult veel meer rendement van je geïnvesteerde geld genieten in de vorm van CO2 reductie.
Het is bijna aandoenlijk om te zien hoe mensen met een EV worden gezien als "goed bezig voor het milieu"...
Maar goed, daar komt de mensheid over een jaar of 50 wel achter
Ik doe er zelf overigens ook aan mee, ik rijd met mijn phev zo veel mogelijk elektrisch. Maar meer voor volksgezondheid, dan voor het klimaat. Ik heb niet de illusie dat het ook maar iets helpt...